„»Zenész« beszervezésével és foglalkoztatásával megtettük a kezdeti lépést a szerzetesi gimnáziumok elhárítása területén" - írja az ügynöki hálózat újabb áldozatának beszervezéséről az - alább még részletesen idézendő - jelentés szerzője, pontosan utalva arra is, mennyire meghatározó szerepet játszottak a magyar állambiztonsági szervek (a politikai rendőrség) - az Állami Egyházügyi Hivatal mellett - az 1945 és 1989 közötti időszak egyházpolitikájában.1 Az alábbi írásban vázlatosan áttekintjük s dokumentumokkal jelezzük: mit jelentett mindez a napi gyakorlatban.
A második világháború után az „egyeduralom megszerzéséért folytatott akciók" - például a Mindszenty-ügy - „sikere" jórészt a kommunista párt által kézben tartott Államvédelmi Osztálynak tulajdonítható, amely kezdetben a kommunista párt, a pártfúzió után pedig az MDP/MSZMP politikáját volt hivatott a gyakorlatban kivitelezni, így vált valóban a „politika rendőrségévé".2 Ezen a későbbiek folyamán az államigazgatásban bekövetkezett szervezeti változások mit sem változtattak, az 1956 utáni konszolidáció éveiből származó dokumentumok pedig „egyértelműen azt bizonyítják, hogy az állambiztonsági szolgálatokkal kapcsolatos döntéseket az egyházpolitika terén is pártfórumok hozták, a szolgálatok irányítását és ellenőrzését az MSZMP központi szervei végezték", és a párt vezetői a „hatalmi pozíciók megőrzése és megszilárdítása érdekében" felhasználták a politikai rendőrséget.3
A „klerikális reakció"
„A Vatikán és más nemzetközi egyházi központok a felszabadulás után - hivatalos
politikai vonaluknak megfelelően - nyílt ellenállásra, ellenséges tevékenységre
uszítottak a népi demokratikus államunkkal szemben" - fogalmaz egy 1972-ből
származó dokumentum, amely a klerikális reakció fogalmába ugyan az összes egyház
„reakciós" tevékenységét beleértette, annak ellenére, hogy elsősorban a
katolikus egyházat tekintették veszélyesnek az államhatalomra nézve. Az egyházi
reakció lényegét a továbbiakban így jellemzi: „Abban reménykedtek [ti. a Vatikán
és más nemzetközi egyházi központok], hogy a legagresszívebb imperialista erők
támogatásával visszaszoríthatják a fejlődés menetét, felszámolhatják a népi
demokratikus országokat, megvédhetik az egyházak hatalmi pozícióit. Az egyházak
nemzetközi központjai a »felszabadítási« politika legkitartóbb hívei voltak.
A magyar felső egyházi vezetés legreakciósabb tagjai híven követték a nemzetközi
központoknak ezt a politikai irányvonalát. Nyílt politikai harcot folytattak
népi demokratikus államrendünk ellen, és következetesen azon mesterkedtek, hogy
a demokratikus erők fejlődését megtörjék, és az egyház politikai és gazdasági
hatalmát visszaállítsák."4 - Velük, a „klerikális reakcióval"
szemben kellett tehát hatékony egyházpolitikát kidolgozni, amelynek végrehajtásáért
elsődlegesen az Állami Egyházügyi Hivatal, de mellette több állami szerv is
felelt. Ezeket egészítették ki az állambiztonsági szervek - a párt határozatai
alapján - az „elhárító operatív munkával", hogy elősegítsék „az aktív ateista
propagandát" is.5 E tevékenység követelményeit pontosan rögzíti a BM Rendőrtiszti
Akadémia Politikai Nyomozó Tanszékének egy 1963-ban keletkezett kiadványa, amely
összefoglalja az operatív munka sajátosságait és a politikai rendőrség feladatait,6
miközben természetesen tevékenységük alapját a párt határozata képezte: „a klerikális
reakció vallási köntösbe bújt politikai reakció, és ezért az ellene folyó harc
politikai harc."7
Az állambiztonsági szervek feladata tehát elsősorban a klerikális reakció tevékenységének
„mélyebb felderítése, dokumentálása, az ellenséges tevékenység megszüntetése"
volt.8 Az egyik fő követelmény: az egyházi reakció ellen „folyó munkánál el
kell tudni választani az aktív ellenséges tevékenységet a hivatását végző egyházi
személy tevékenységétől", ugyanis a párt határozata értelmében a „vallási
tevékenység ellen elsősorban ideológiai harcot kell folytatni". A dokumentum
elismeri, hogy emellett az elhárító operatív tevékenység az egyházpolitikai
munkát végző szervek és intézmények „aktív ateista propagandáját" elő kell
hogy segítse. Másként fogalmazva: fő feladat az illegális munka felderítése,
dokumentálása és realizálása; az egyházak legális munkájával kapcsolatban pedig
az „illetékes párt- és állami szervek tájékoztatása" volt. Ennek érdekében
az operatív elhárító munka általánosan használt eszközeit és módszereit az egyházi
terület sajátosságaihoz kellett igazítani (l. a keretes listát a 70. oldalon).
Részletes instrukciók készültek mindennek a technikájára is. Pl.: „A papnevelő
intézetekbe való beépülés mellett az elhárító munkát úgy kell megszervezni:
- hogy a felvételi vizsgák során a vizsgabizottságokon belül ügynökeink is helyet
kapjanak, és az egyes jelentkezőket megfelelő formában világosítsák fel arra
vonatkozóan, hogy mit várnak tőlük, mint papnövendékektől;
- hogy a teológiákon levő ügynökeink bizonyos időközökben beszélni tudjanak
az ott lévő papnövendékekkel, pozitív politikai befolyásolás céljából;
- hogy a felvételi vizsga során a társadalmi, nemzetközi és belpolitikai kérdésekben
tájékozottság is a teológiákra való felvétel kritériuma legyen;
- hogy a tanári karban meglévő ügynökeink építsenek ki maguk körül teológusokból
álló csoportokat nevelés céljából;
- biztosítani, hogy valamennyi szeminárium kapjon olvasótermet, rádiót, televíziót,
a napilapok és helyi újságok hozzáférhetőségének lehetőségét, rendszeres - a
békemozgalommal kapcsolatos - előadásokat;
- rendszeresen kutatni kell azokat a problémákat, amelyek a különböző szemináriumokon
belül jelentkeznek, a felmerülő problémákat érdekeinknek megfelelően szítani,
illetve csökkenteni a szeminaristák tanulásának nehezítése, egysége bomlasztása
érdekében;
- ügynökségen keresztül olyan hangulatot teremteni, amivel bizonytalanná lehet
tenni a kispapok jövőjét, a papi pályából való kiábrándulás céljából."9
„Ördögi módszerek"
Az ötvenes évek elején a belügyi szervek „az ellenséges (antidemokratikus) kategóriába
tartozó személyek" közé sorolták a „főpapokat és az összes felekezetek
vezetőit, a szerzetesrendek vezetőit és tagjait", valamint a „vallási szekták
vezetőit és aktív tagjait", akiket - mozgásuk és tevékenységük figyelemmel
kísérése céljából - „operatív nyilvántartásba" vettek.10 Az ötvenes évek
végéig a fő törekvés a „feldolgozás alatt álló személyek letartóztatása"
volt, a hatvanas évek elejétől azonban előtérbe került a „normális belpolitikai
és nemzetközi helyzetnek" megfelelő „kombináltabb intézkedések" alkalmazása,
amelyeket az alábbiakban ismertetünk.
Őrizetbe vétel: „Őrizetbe vételeket eszközlünk akkor, ha feldolgozás
alatt álló ellenséges személy vagy csoport rendszerellenes tevékenysége minden
kétséget kizáróan dokumentálva van, és ha a párt és kormány politikája ezt lehetővé
teszi;"
Bomlasztás: „Bomlasztás alatt… olyan operatív folyamatot értünk, amelynek
során a szokásos operatív eszközök és más lehetőségek felhasználásával felderítjük,
felkutatjuk a kategórián belüli ellentéteket (elvi, személyi, anyagi pozíciókat
stb.), vagy ilyeneket mesterséges úton teremtünk annak érdekében, hogy a kategória
erejét lekössük és gyengítsük belső harccal és viszállyal, hogy az ellentétes
csoportok felszínre kerüljenek és lelepleződjenek, a reakciós elemek pozícióikból
kiszoruljanak, a haladó erők előtérbe kerüljenek és végül… a hívek kiábránduljanak."
A dokumentum szerint a „tervszerű, az egész országban összehangolt" bomlasztás
igen eredményes, mert a papság erejének lekötése „sokszor többet ér, mint egy-két
pap letartóztatása".
Egyházfegyelmi eljárás: ehhez a módszerhez általában akkor folyamodtak,
amikor valamely ellenséges tevékenységet (pl. hitoktatással kapcsolatos agitáció)
az állambiztonsági szervek nehezen tudtak dokumentálni, és a büntetőjogi felelősségre
vonás lehetetlen volt, vagy káros lett volna. Ekkor a tevékenységet kifejtő
egyházi személy anyagát összegyűjtötték, és az Állami Egyházügyi Hivatalon keresztül
az „illetékes felső egyházi vezetés" rendelkezésére bocsátották.
Így az ÁEH közvetítésével a papi személyeket az illetékes püspök fegyelmi
büntetésben részesítette.11 Ezek az intézkedések azért is igen hatásosak
voltak, mert „magát a püspököket is" be tudták vonni „az ellenséges tevékenységet
végző papok megbüntetésébe, s emiatt további ellentétek keletkeztek az egyházban
püspökök és papok" között. Az ismertetett dokumentum ezzel kapcsolatban
megjegyzi: „E munkának eredményességét és jelentőségét az is bizonyítja, hogy
a Vatikánban e módszert »ördögi« módszernek nevezték. Éppen ezért az ilyen irányú
intézkedéseinket a jövőben mindinkább alkalmazni kell az egyházon belüli bomlasztás
és nézeteltérés szítására, végső soron az egyház gyengítése céljából."
(L. még erről a Katolikus Püspöki Kar körlevelét is a 71. oldalon.12)
Belügyi szervek, egyetemek, munkahelyi vezetők által történő figyelmeztetés:
A figyelmeztetéseket fel tudták használni megfélemlítésre, az információk bővítésére,
esetleg ügynöki beszervezésre. A „klerikális szervezkedés során" látókörükbe
kerülő nem papi személyek esetében igen hatásos módszer volt a főnökeik általi
figyelmeztetés, egyetemről való kizárás.
Az egyházi személyek lejáratása: A belügyi szervek birtokában levő, egyes
egyházi személyek „erkölcsi, gazdasági kompromittálására" utaló anyagok
tervszerű felhasználása is eredményes módszer volt. Eleinte ezeket „egy-egy
személy beszervezésekor" használták fel, később azonban az egyházi személyek
lejáratásához alkalmazták. Az elérendő cél: az „egyház erkölcsi hitelének rombolása"
által „minél nagyobb számban leválasztani a tömegeket az egyháztól" (főleg
fiatalokat), és a „dokumentumokkal kényszeríteni a püspököket arra, hogy az
erkölcstelen egyházi személyeket ők távolítsák el az egyháztól". A homoszexuális,
valamint gazdasági ügyekben történő eljárásokat „a BM Gyermekvédelmi, illetve
Bűnügyi Osztály leple alatt" végezték.
Rendőri felügyelet: a hatvanas évektől egyre ritkábban fordult elő e
módszer alkalmazása, és csak akkor folyamodtak hozzá, amikor biztosítottnak
látszott a „tömegek pozitív állásfoglalása" a rendőri intézkedésekkel kapcsolatban.13
Állami szervek igénybevétele papok áthelyezésével kapcsolatban: Az Állami
Egyházügyi Hivatalon keresztül állambiztonsági szempontból „kevésbé veszélyes
helyre" áthelyeztek papokat, és ott ellenőrzés alatt tartották őket.
Büntetőeljáráson kívüli adminisztratív intézkedések: rendőrhatósági figyelmeztetés,
rendőrhatósági felügyelet vagy kitiltás, kiutazásból történő kizárás, fegyelmi
eljárás, becsületbírósági eljárás, szabálysértési eljárás, társadalmi bíróság
hatáskörébe átadás, beutazási engedély (vízum) megtagadása, kiutasítás, tartózkodásra
jogosító engedély megvonása, lakóhelyről kitiltás, körözés elrendelése.14 Például
1961-ben született ÁEH-feljegyzés az egyik katolikus segédpüspök politikai okokból
történő, működéstől való „visszaszorításával" kapcsolatban: „A Budapesti
Főkapitányság az érvényben lévő megfelelő rendelethelyekre hivatkozva állítson
ki Budapest területéről való kitiltó végzést, valamint tartózkodási helyéül
…-t jelölje ki … püspök részére."15
A legfontosabb eszköz mindezeken felül az ügynöki operatív munka volt, amit
jelentőségénél fogva bővebben ismertetünk.
Az ügynöki munka
A Magyar Kommunista Párt (MKP) informátorhálózatában már a II. világháború befejeztével
is voltak egyházi személyek. Az állambiztonsági szervek az ügynöki beszervezéseken
keresztül tudtak a legeredményesebben dolgozni. Ezzel „állandó támadás"
alatt tartották a klerikális reakciót, és jelentősen visszaszorították „ideológiai
hatásukat" is. Ügynökjelöltnek olyan papi személyek jöhettek szóba, „akik
személyi tulajdonságaiknál és hírszerző lehetőségüknél fogva alkalmasak"
voltak az „ellenséges kör bizalmának megnyerésére". Olyan személyekről
volt szó, akik nyugati egyházi központokban és emigrációs körökben „bennfentesek"
voltak, illetve vatikáni kapcsolatokkal rendelkeztek, és lehetőségük volt arra,
hogy „akár legálisan, hivatalosan, akár mesterségesen megteremtett kombináció
útján ismét Nyugatra utazzanak". Az ötvenes évek elejére kiépült az egyházi
személyekből álló ügynökség16: hálózatuk beépült az egyházak szervezetének és
működésének minden lehetséges területére:
- az egyházak felső vezetése, püspöki kar, püspöki aula (azzal a céllal, hogy
„a párt és a kormány illetékes szervei" a hálózatokon „keresztül értesüljenek
az egyház felső vezetőinek hangulatáról", illetve befolyásolni lehessen
őket „pozitív politikai állásfoglalásra");
- papi teológiák tanári kara és a hallgatók;
- egyházi sajtó (a cél az ellenséges tevékenység felderítésén túl a politikai
befolyásolás volt);
- azok az egyházi szervezetek, amelyek nyugati egyházi központokkal álltak kapcsolatban;
- a működő tanító rendek (piaristák, bencések, ferencesek, a Debrecenben működő
Svetits-féle női rend);
- a jelentősebb feloszlatott férfi és női szerzetesrend tagjai között (pl. „Solidaritas"
háziipari szövetkezet);
- határ menti plébániák (a „Nyugaton élő papi emigráció illegális csatorna kiépítése
céljából határ menti plébánosokat is igyekszik felhasználni").
A papi személyek beszervezésénél az általános operatív alapelveken túl nagyon
sok sajátos körülményt figyelembe kellett venni, ilyen volt például az ún. lelkiismereti
probléma: „Papi személyek beszervezésénél jelentkezni szokott a(z) … lelkiismereti
probléma. Ennek ellensúlyozására minden esetben előre fel kell készülni. A papok
a lelkiismereti kérdések alapos ismerői, ismerik azokat a módszereket, amelyek
alapján a hívő tömegekre lelkiismereti kényszert tudnak alkalmazni. Éppen ezért
a papi beszervezések után az új ügynökök, ha ilyen problémákkal foglalkoznak,
azt paptársai nagyon hamar észreveszik, és megkezdik »gyóntatását«. A dekonspiráció
lehetőségének meggátlása céljából kötelező szabály: a beszervezés után lehetőleg
rövid időn belül, két-három vagy négy nap múlva meg kell tartani az első találkozót.
Ez a legkritikusabb időszak a beszervezett személyeknél, ami alatt feltehetően
még nem árulta el a beszervezést, és megfelelő találkozó lebonyolításával ezt
meg lehet előzni. Fontos az, hogy ez a találkozó őszinte légkörben folyjon le."
Az ilyen és hasonló körülményekre való tekintettel az alábbi módszereket dolgozták
ki:
- terhelő, illetőleg kompromittáló adatok használata;
- emberi gyengeségek: anyagi vagy más érdekeltség alapján (a dokumentum szerint
„a papi személyek általában anyagiasak, és legtöbb közülük karrierista");
- papi személyek erkölcsi kompromittálásának elősegítése erkölcstelen életmód
miatt beszervezett női ügynökökkel;
- fokozatosság módszerével: „hazafias alapon" az „egyházpolitikai célkitűzések
megvalósításához".
Hogy mindez miként érvényesült a beszervezések napi gyakorlatában, arra az alábbiakban
két jellegzetes példát ismertetünk:
„»Szerzetes« fn. [fedőnevű] személy igen jó kapcsolatokkal rendelkezett ellenséges
tevékenységet végző papi személyekkel, illetve szerzetesekkel. Jó kapcsolatai
voltak egyes felső egyházi vezetőkhöz is. »Szerzetes« beszervezését célszerűnek
láttuk, mivel azonnal tud tájékoztatni bennünket az ellenséges személyek konkrét
tevékenységéről. Személyére politikai terhelő adattal rendelkeztünk, amit azonban
nem tartottunk elegendőnek beszervezéséhez. Tudtuk azt, hogy női kapcsolatokkal
rendelkezik. Operatív kombináció során végrehajtottuk az egyik női ügynökünk
»Szerzetes« mellé történő bevezetését, és az ügynöknő helyes magatartása és
jó munkája alapján sikerült »Szerzetes« szexuális életét technika és fotó formájában
dokumentálni. A politikai és erkölcsi terhelő, illetve kompromittáló adatok
mellett ismertük azt, hogy »Szerzetes« papi könyvek ellopásával, értékes kódexek
árusításával is foglalkozik. Az egyik ilyen értékes könyvet Bécsbe kívánta kijuttatni
és értékesíteni. Az ügynöknőn keresztül bevezettünk egy operatív munkást, akit
az ügynöknő mint hajós bátyját mutatott be »Szerzetes«-nek, és mint olyan embert,
aki hajlandó a könyvet részére kijuttatni. »Szerzetes« megbízott az ügynöknőben
és az operatív munkásban is, így átadta továbbításra a lopott könyvet. A meghívást
névtelen bejelentés alapján »saját érdekében« konspirált körülmények között
hajtottuk végre. »Szerzetes«-t sikerült politikai, erkölcsi és gazdasági kérdésekben
őszinteségre bírni, ami egyik fontos biztosítéka volt beszervezésének. A velünk
való együttműködést vállalta, mert félt attól, hogy kitudódik erkölcstelen élete,
illetve az, hogy a saját paptársait lopta meg. Az ügynök ma már ellenőrzöttnek
tekinthető, és igen értékes felderítő jellegű munkát végez részünkre jelenleg
is."
„»Tatai« személyének beszervezésével azon célból foglalkoztunk, hogy mint lojálisan
gondolkozó személy, környezetét, ahol meglehetősen sok reakciós, ellenséges
beállítottságú dolgozott, pozitív irányba befolyásolja. Emellett »Tatai«-t mint
perspektivikus személyt tartjuk nyilván. Elképzelésünk az, hogy bizonyos idő
után, ő legyen az adott egyházmegye vezetője. A vele való foglalkozást politikai
kérdések megbeszélésével kezdtük. Tudtuk azt, hogy egyetért rendszerünk főbb
politikai célkitűzéseivel, elítéli mindazokat a papokat, akik konkrét rendszerellenes
tevékenységet folytatnak. Beszélgetéseinket reprezentatív környezetben folytattuk,
s két-három találkozó után »tanácsot« kértünk tőle ahhoz, hogy milyen formában
tudna pozitív hatást gyakorolni környezetére. Beszéltünk arról is, hogy kik
azok a személyek, akikre bizton támaszkodhat. Az ilyen irányú kérdésekkel nagy
kedvvel foglalkozott. Ennek tudatában megkértük őt, hogy írja le részünkre,
kik azok, akikre támaszkodhat, illetve azok, akik ellenséges érzülettel vannak
rendszerünkkel szemben. Amikor kérésünknek eleget tett, a következő alkalomra
olyan tervet dolgoztattunk ki vele, hogy hogyan és milyen módon tudná megtisztítani
környezetét. Mivel a jelölt lojális magatartása mellett karrierista is volt,
kérdéseinkből, illetve vonalvezetésünkből érezte, hogy töretlen pályafutása
biztosítva lesz, ha részünkre információt, illetve segítséget nyújt. Ezért a
későbbiek folyamán már ő maga jött javaslatokkal és elgondolásokkal az egyházmegye
vezetőségében meghúzódó reakciós papok kiszorítása céljából. A vele való beszélgetések,
»tervezgetések« biztosították részünkre, hogy nyilatkozat nélkül is és anélkül,
hogy konkrét ajánlatot tettünk volna részére a velünk való titkos együttműködésre
- megfelelően dolgozott és ma is minden esetben számíthatunk munkájára. Természetesen
»Tatai«-nak nincs lehetősége arra, hogy ügynöki bizalmas nyomozást végezzen
részünkre, mégis szükséges és célszerű volt beszervezése, mert mint korábban
is említettük, nemcsak olyan ügynökökre van szükségünk, akik az ellenséges körökben
tudnak dolgozni, hanem olyanokra is, akik a részünkre megfelelő egyházpolitikai
elképzeléseinket tudják elősegíteni. A lojálisan gondolkodó személyeket tehát
csak abban az esetben szabad beszervezni, ha az konkrét politikai cél megvalósítása
érdekében történik."17
Békekonferencia, szerzetesi
hálózat
Az állambiztonsági szervek a beszervezett egyházi személyek köréből ún. „társadalmi"
kapcsolatokat is fönntartottak, sőt ez sok esetben hatékonyabbnak bizonyult:
a papok ezt a fajta kapcsolatot inkább vállalták, mint az ügynöki beszervezést.
Annak ellenére, hogy az elhárítás során elsősorban a katolikus egyházra összpontosítottak,
a politikai rendőrségnek minden egyházban és el nem ismert vallási közösségben
(szektában), egyházi szervezetben - a felső vezetéstől kezdve az alsópapságig
- voltak ügynökeik, illetve „társadalmi" kapcsolataik. Az alábbiakban két
területet - a Keresztyén Békekonferencia és az egyházi gimnáziumok területét
- mutatom be részletesebben, amelyek a beszervezések, az ügynöki munka szempontjából
igen tanulságosak:
A Keresztyén Békekonferencia (KBK) prágai székhellyel 1958-ban jött létre
azzal a céllal, hogy „mozgósítsa a keresztyén békeerőket" a „szocializmus
táborának és a Béke Világtanács célkitűzéseinek támogatására".18 A KBK
felállításával azt kívánták elérni, hogy legyen egy nemzetközi egyházi szervezet,
amely a „szocialista országok külpolitikája eszközévé és szócsövévé válik",
s ezáltal „hatékony ellenszereként léphet fel" a Vatikán, valamint az Egyházak
Világtanácsa (EVT) „antikommunista" tevékenységének.19 Nyilvánvaló volt,
hogy a KBK eredményes munkát csak „céltudatos politikai irányítás" mellett
végezhet.20 A politikai irányítás „kényes részét" az állambiztonsági szervek
végezték el, amiről a hatvanas évek első feléből származó dokumentumokból alkothatunk
képet:
„A nagygyűlés politikai vezetésének és irányításának biztosítására szolgálnak
a következők: Az 1200 résztvevőből csak 700 személynek lesz teljes szavazati
és szólási joga. A 700 személyből a paritás biztosítása érdekében 350 a szocialista
országok egyházainak képviselője lesz. A másik 350 nyugati személyből legalább
175 régebbről ismert, az eddigi munkában részt vevő személy. Így a túlnyomó
többség véleménye és állásfoglalása már biztosított. Az esetleges ellenállás
és viták csak olyan kisebbség részéről jöhetnek, amely nem lépheti túl a kereteket.
A 200 megfigyelő, vendég és szakértő nem szavazhat, és nem vehet részt a vitában
csak engedéllyel, illetve felkérésre. Továbbá a mintegy 200 főnyi személyzet
(tolmács, leíró, szervező) teljes egészében a mi megbízható embereinkből áll.
A megfigyelők és a szavazati joggal bírók természetesen befolyásolhatják a hangulatot,
nem hivatalos beszélgetésekkel, de ezeknek megelőzésére főként a tekintélyesebb
nyugati delegációkat a csehszlovák, szovjet és magyar delegációk felosztják
maguk között befolyásolás, megfigyelés szempontjából. Az egyes csoportok vezetése
általunk ismert, kipróbált, szilárd álláspontú emberek kezében lesz. Megfelelő
információs szolgálat révén - a szervező személyzet útján - állandó tájékozódás
történik a résztvevők hangulatáról, kezdeményezéseiről és az egyes hangadók
szerepéről."21
A Keresztyén Békekonferencia hatékony politikai működéséhez elengedhetetlen
volt a jól megszervezett ügynöki hálózat. „Intézkedési terv. Budapest, 1965.
május hó 5-én. (…) A KBK-ban és annak különböző bizottságaiban ügynökségünk
nagy része valamilyen formában érdekelve van. Biztosítani kívánjuk, hogy ezek
a személyek állandósuljanak, mert csak így lesznek képesek kapcsolatok kiszélesítésére.
Az állandó változtatás gátolja hírszerző lehetőségeik kibontakozását. Ennek
érdekében a különböző szakbizottságok megbeszéléseire ezeket a személyeket utaztatjuk,
illetve kiválasztjuk azokat a személyeket, akik e feladatnak megfelelnek."22
„Szolgálati jegy! (…) A Prágai Keresztyén Békekonferencia II. Béke-Világgyűlésének
operatív biztosításában alosztályunk 1964. június 26-tól július 5-ig 18 fős
ügynökséget foglalkoztatott. A találkozási költségekre igénybe vett összeg 3.000.-,
azaz háromezer cseh korona…"23
Az ügynöki hálózatba való beszervezések talán legmegdöbbentőbb területe a fiatal
korosztály megcélozása, az egyházi, különösen a katolikus gimnáziumok voltak.
Erről átfogó képet az „Egyházi gimnáziumokban végzett beszervezések tapasztalatai"-ról
1967-ben született állambiztonsági dokumentum alapján kaphatunk.24 A szocializmus
idején Magyarországon 8 katolikus gimnázium működött, a tanulói létszám iskolai
évben vizsgálva átlagosan 300 fő volt gimnáziumonként, ennek körülbelül fele
volt internátusban elhelyezve. A hatvanas évek közepéig az egyházi gimnáziumokban
a felderítő-elhárító munka a „rendi ügynökségen" keresztül folyt. A „szerzetesi
hálózat" által nyert információk azonban elsősorban a rendi tevékenységre
irányultak, és a „gimnáziumban folyó belső életről, a tanárok és diákok viszonyáról,
a kisebb-nagyobb ellenséges megnyilvánulásokról és egyéb olyan dolgokról, amelyeket
belső bomlasztásra" lehet felhasználni, csak ritkán és kivételes esetben
szereztek tudomást az állambiztonsági szervek. Ezért az egyházi gimnáziumok
területén folyó elhárító munka megfelelő fejlesztése céljából a hatvanas évek
közepétől a „tanuló fiatalok közül ügynöki, informátori tevékenységre alkalmas
személyek beszervezését", „társadalmi kapcsolatok" kiépítését kezdték
el. Az e területen való elhárító munka fontosságára a dokumentum a következőképpen
világít rá: „A néhány éves szigorú rendi nevelés az itt tanuló fiatalokban komoly
idealista talajt teremt. A végzett növendékek a társadalmi élet szinte valamennyi
területén helyezkednek el, kiváltképpen pedig az intellektuális területeket
hálózzák be. Túlnyomó többségükben az egyház támaszának lehet őket tekinteni,
de nem kevés azoknak a száma, akik az egyházi reakció bázisát képezik. (…) Tapasztalataink
szerint az idealista nevelés, az ellenséges nézetek hatása következtében az
itt tanuló fiatalok könnyebben kerülnek szembe a szocialista rendszerrel… Ezért
igen komoly belső elhárítási feladat a tanító rendek által kézben tartott középiskolák
területén az elhárító és felderítő munka megszervezése. Ezt követően pedig az
ellenséges törekvések, konkrét tevékenységek felfedése, megelőzése és megszakítása
az adott operatív helyzettől függően."
„Nem vagyok olyan ostoba,
hogy mindent meggyónjak"
Vázlatos áttekintésünk lezárásaként az idézett, három bencés diák beszervezésének
a tapasztalatait összegző dokumentum egyik megrázó leírása alapján ismertetjük
a politikai rendőrség módszereit, a beszervezés lépéseit (személyes megismerés,
tanulmányozás, beszervezés előkészítése, beszervezés végrehajtása, kapcsolattartás,
foglalkoztatás):
„Ellenőrzési tevékenységünk során tudomásunkra jutott, hogy területünkön
lévő szerzetesi gimnázium… 17 éves tanulója ellen erőszakos nemi közösülés címén
rendőri szervekhez feljelentés érkezett. (…) A nyomozás kezdetén mi is bekapcsolódtunk
az ügybe. (…) A terhelt kihallgatása és az első lépcsőben meghallgatott személyek
adatszolgáltatása alapján további személyeket idéztünk be, közöttük »Zenész«
fn. jelöltünket is. (…)
A megkérdezés során sikerült közvetlen légkört kialakítani, így fesztelenül,
értelmesen és értékesen tájékoztatott bennünket a feltett kérdések tekintetében.
(…) A rendőrségen történt meghallgatást követően figyelembe véve az internátusi
tanulók kimenőidejét, felkerestük azt a cukrászdát, amit »Zenész« megszokott
szórakozóhelyeként említett. A véletlenség látszatát keltve összetalálkoztunk
»Zenésszel«. (…) Bennünket felismerve hozzánk sietett, s meghívott asztalához.
(…) A beszélgetés folyamán »Zenész« váratlanul és közvetlen gyerekes nyíltsággal
arról kezdett érdeklődni, hogy milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy valaki
»detektív« lehessen. Közöltük vele, hogy ez nem egy egyszerű kérdés, ennek megtárgyalására
egy másik beszélgetés folyamán fogunk visszatérni. Természetesen azt is megemlítettük,
hogy ő mint vallásos fiú, nem lenne jó nyomozó, nem felelne meg a feltételeknek.
(…) Egy általunk jobbnak tartott megfelelő helyre hívtuk meg, s ott kezdtünk
beszélgetést az előzőekben abbahagyott témával kapcsolatban, a »detektív iskoláról«
és a vele kapcsolatban említett kérdésekről. Közölte, hogy őt nagyon érdeklik
ezek a témák, azonkívül nagyon szeretne cselgáncsozni, vagy legalább néhány
alapvető fogást megtanulni. Válaszul azt mondtuk, lényegében nincs semmi akadálya
annak, hogy erről beszéljünk, vagy a továbbiak során ezzel kapcsolatos könyveket,
kisregényeket rendelkezésre bocsássunk, esetleg megfelelő körülmények között
megtanítsuk néhány fogásra. Csupán neki lenne kellemetlen, ha az elöljárói,
nevelői erről tudomást szereznének, rajta vagy más társán keresztül. Ez volt
az egyik felvetésünk, a másik pedig az, mivel olyan tényeket is közölnénk vele,
ami általában belső használatra szól, meg tudná-e állni, hogy erről környezetének
ne beszéljen, figyelemmel arra, hogy rendszeresen elöljárójánál gyón. »Zenész«
közölte, neki nem szokása belső magánügyeinek megtárgyalása másokkal, majd azt
válaszolta: »ha szerzetesi gimnáziumba is járok, és vallásos nevelésben részesülök,
azért nem vagyok olyan ostoba, hogy mindent meggyónjak.« Értékelve az eddig
lebonyolított beszélgetéseket, a rá vonatkozó adatainkat, a vele való további
foglalkozásra tervet készítettünk.
A beszervezés szükségszerűsége nyilvánvaló volt, a személy alkalmasságára vonatkozóan
is rendelkeztünk biztató adatokkal. (…) Tanulmányozása során ellenőriztük megbízhatóságát,
melynek érdekében több operatív eszközt alkalmaztunk. Családját környezettanulmány
útján megismertük. (…) Tanulmányozási időszak alatt kívántuk az érdeklődési
körébe tartozó romantikus nyomozótörténeteket tartalmazó regényeket, leírásokat
rendelkezésére bocsátani. Ez időszak alatt a várostól távolabb eső helyen szabadban
néhány önvédelmi fogás megtanítását is tervbe vettük. Nagyon kihangsúlyoztuk
minden esetben a diszkréció fontosságát, mondván, bármilyen érdekes dolgokat
is lát vagy hall tőlünk, arról nem szabad beszélnie senkinek, mert beszüntetjük
a foglalkozásokat. Olyan légkört alakítottunk ki, mintha nagy szívességet tennénk
vele szemben, neki a kapcsolatunkból előnye származik, a tudomására jutó érdekes,
bizalmas dolgok elvesztik jelentőségüket, ha arról másnak is beszél… (A) későbbiek
során - mivel néhány próbálkozás során ez bevált - motorkerékpáron elszállítottuk
szabadba, ahol zavartalanul tárgyalhattunk. Minden egyes alkalommal leplezetlen
érdeklődést tanúsított a motorozás és maga a motor iránt. (…) Az ilyen foglalkozásokkal
elértük, hogy olyan légkör alakult ki közöttünk, melyben nevezett lényegében
teljesen megbízott bennünk, jellemben, szellemi és fizikai tulajdonságokban
többet jelentettünk számára, mint az eddig kialakult ismeretségi köre - beleértve
a tanárait is. (…) Az »istenített« emberek helyébe mi léptünk, tanárait élettől
elszakadt emberekké »léptette« elő. (…) A szabadban lebonyolított találkozók
alkalmával minden esetben úgy irányítottuk a beszélgetéseket, hogy maradjon
idő operatív szempontból értékes témák megtárgyalására is. A találkozón több
adatot szolgáltatott családjára, a családi környezetre, külföldi kapcsolataikra.
Anélkül, hogy erre figyelmét külön felhívtuk volna, sok figyelemreméltó és operatív
szempontból használható adathoz juttatott bennünket az egyházi gimnázium és
a hozzá tartozó internátus belső hivatalos rendjére, a valóságos helyzetre vonatkozóan.
(…) A rendszeres kapcsolat és fokozatos bevezetés folyamán »Zenész«… kérte segítségünket
ifjúkori személyes - és féltve őrzött - problémái megoldásához. Elmondta, hogy
ehhez a témához - bár szerinte már égető az ő szempontjából - nem talált olyan
barátot és megértő tanárt, akivel őszintén, s a legaprólékosabban megvitathatta
volna. Úgy értékeli a köztünk lévő kapcsolatot, hogy mi vagyunk az első olyan
emberek, akiknek esetleg naivan hangzó problémáit felvetheti. Mi bátorítottuk,
hogy nyugodtan felvethet bármit, tapasztalataink alapján biztos segítséget fogunk
nyújtani. (…) A legnagyobb komolysággal, megértéssel hallgattuk előadását, és
intelligens lépésnek minősítve annak megbeszélését, igyekeztünk korrekt, használható
választ adni, később pedig egy újabb találkozó folyamán nemiséggel foglalkozó
ismeretterjesztő könyvet beszereztünk és átadtuk számára. (…) Találkozóink folyamán
»Zenész« számtalan esetben panaszkodott arról, hogy az internátusban igen gyenge
minőségű az élelmezés, és hazulról kapott zsebpénzét általában a hiány kiegészítésére
fordítja. Ezért rendszeresen megkínáltuk édességgel, egy-egy szendviccsel, amit
igen jó néven vett részünkről. Anyagi helyzetét ismerve időnként megajándékoztuk
mozi- és színházjegyekkel, így lehetőséget teremtettünk számára, hogy egyrészt
leányismerőseit is magával vigye, később pedig kívánságunkra egy-egy operatív
szempontból érdekes tanulótársát. (…) Éles határvonalat nem lehet vonni a tanulmányozás
és a beszervezés előkészítése közé. Lényegében folyamatosan fordítottuk magunk
felé a személyt, megnyerve annak bizalmát. (…) Beszervezésre egy délelőtt állt
rendelkezésünkre minden zavaró körülmény nélkül. Elsősorban értékeltük kialakult
barátságunkat. Megállapítottuk, hogy »Zenész« megnyerte tetszésünket jó modorával,
korához képest átlagon felüli intelligenciájával, kitűnő tanulmányi előmenetelével
és zenei képzettségével. Igyekezett szerényen reagálni felvetésünkre, azonban
szemmel láthatóan jólesett a dicséret, valamint az, hogy felnőttként kezeltük,
barátunkká fogadtuk. Összegezve beszéltünk családjáról, körülményeikről, tanulmányi
terveiről. Kedvező légkörben tértünk rá a tulajdonképpeni beszervezésre. Általánosságban
beszéltünk az állam és egyház közötti megállapodásokról, a szerzetesi gimnáziumokról,
azokkal kapcsolatos követelményekről. Felvilágosítottuk ezzel kapcsolatban,
majd arról beszéltünk, hogy néhány reakciós tanár nem tartja be az állam által
támasztott követelményeket, az engedélyezett vallásos nevelésen túl ellenséges
érzületet is belenevelik a felügyeletükre bízott tanulókba. Ezt alkalmanként
nyíltan, máskor burkolt formában végzik, esetenként a tanítási időn túl magánórák,
lelki beszélgetések során. A tanulók közül többen az ilyen ellenséges kinyilatkozások
hatására maguk is ellenséggé válnak, az ifjú éveik alatt kapott nevelés egész
életükre kihatással lesz. Nekünk feladatunk ennek meggátlása, a reakciós magatartású
személyek felderítése, tevékenységük megszakítása, megtévedt fiatalok helyes
útra terelése. Munkánk végzéséhez szükségünk van komoly, intelligens, kellő
ítélőképességgel rendelkező személyek véleményére, tájékoztatására, segítségére.
Viszont reális véleményt csak olyan személy tud adni, aki maga is a kérdéses
társaság tagja, élvezi bizalmukat. Ennek a kapcsolatnak azonban titkosnak kell
lenni környezete előtt, mert ellenkező esetben bizalmatlanok lesznek társai
az illetővel szemben. (…) Nyíltan vetettük fel »Zenész«-nek, hogy őt az eddigi
ismeretség alapján kifejezetten alkalmasnak és megbízhatónak tartjuk az említett
követelményeknek, és felkértük, legyen segítségünkre környezete megítélésében.
»Zenész« szót kérve közölte, hogy megértette mondanivalónk lényegét, ő is látja
néhány elöljárója és társa helytelen magatartását. Felsorolt több tanárt, akik
órákon és kötetlen beszélgetéseken reakciós hangnemben nyilatkoznak tanítványaik
előtt. (…) Beszélt az internátusban lakók SZER[Szabad Európa]-adás hallgatásáról,
pornográf képek internátusi terjesztőiről, egyes tanárok bizalmi embereiről,
a prefektusok ellenőrzési módszereiről, tanulóknak érkező levelek felbontásáról
stb. Elmondta kirívóbban viselkedő tanárok szokását, megemlítette, hogy egyik
tanár rendszeresen együtt fürdik a tanulókkal, és simogatja azokat. (…) Értékelve
»Zenész« reagálását, megállapítottuk, hogy nevezett nemcsak megértette a reakciós,
rendszerellenes magatartású személyek leleplezésének szükségességét, hanem a
maga részéről részt kíván venni azok elleni harcban. Még egyszer nagyon kihangsúlyozva
a kapcsolat titkosságát, kértük erre vonatkozóan adjon egy nyilatkozatot, melyben
vállalja a rendszeres, titkos együttműködést - hazafias meggondolásból. Nevezett
hangoztatva velünk kapcsolatos jó véleményét, elkészítette a titoktartási nyilatkozatot.
Ezután került sor operatív eligazítására, kioktatására. (…) Megállapodtunk a
fedőnév használatában, ami külön romantikus volt nevezettnek, és tetszett a
megnevezés. Kapcsolattartásunkra is konkrét megállapodás történt. »Baráti« témára
terelve a szót, bátorítottuk, bármilyen kérésével, problémájával forduljon nyugodtan
hozzánk, lehetőségeinkhez mérten igyekszünk azt megfelelően rendezni. Ha barátságunk
továbbra is az eddig megkezdett jó mederben folyik, akkor időnként megajándékozzuk
egy-egy színház- vagy mozijeggyel, hangversenybérlettel, esetenként némi zsebpénzzel.
(…) Nevezett a tájékoztató munkát megszerette, nagy kedvvel végezte és végzi
jelenleg is.
A személyes szimpátia, valamint a kisebb fokú anyagi érdekeltség (…) »teljesen«
hozzánk kötötte. A rendszeres nevelés, a megfelelő hang, megértés következtében
felszabadultan, gátlás nélkül, feltétel nélkül szolgáltat adatokat tanáraira
és tanulótársaira egyaránt. (…) A megfelelően alkalmazott »baráti légkör«, amelyet
»Zenész« fn. ügynökkel kialakítottunk, teljesen feloldotta a közte és köztünk
lévő korkülönbséget és a hivatalból eredő távolságot. Úgyannyira, hogy sikerült
kihasználni szülei és közte fennálló felszínes, »bizalmatlan« kapcsolatot, tehát
lényegében teljesen bizalmába fogadott bennünket, és helyettesíteni tudtuk a
szülőket is. »Zenész« beszervezésével és foglalkoztatásával megtettük
a kezdeti lépést a szerzetesi gimnáziumok elhárítása területén,
illetőleg a tanulók között végzendő elhárító munka megszervezése tekintetében."
25
Jegyzetek
1 L. Cseh Gergő Bendegúz: A magyarországi állambiztonsági szervek intézménytörténeti
vázlata, 1945-1990. In: A Történeti Hivatal Évkönyve. Budapest, 1999.
2 Gyarmati György: Ha tied az ÁVO, tied a hatalom… In: Államvédelem a Rákosi-korszakban.
Történeti Hivatal, 2000, 132-133. o.
3 A rendőrség és a politikai nyomozó szervek funkcióinak és szervezetének rövid
áttekintése 1945 és 1956 között. Átszervezések a hatvanas évek elején; Huszár
Tibor: A hatalmi gépezet újjáépítése, a represszió túlsúlya, a kiigazítás esélye,
1956-1960. In: Huszár Tibor - Szabó János: Restauráció vagy kiigazítás. A
kádári represszió intézményesülése, 1956-1962. Zrínyi Kiadó, 1999, 388-389.
o. és 83-84. o.
4 TH 368/15.
5 TH 160/2. A klerikális reakció ellenséges tevékenysége népi demokratikus rendünk
ellen. Az operatív munka sajátosságai és feladataink ezen a területen. Budapest,
1963.
6 TH 160/2.
7 MOL-M-KS-288-5/87.ő.e. A Politikai Bizottság 1958. július 22-ei határozata
a vallásos világnézet elleni eszmei harcról, a vallásos tömegek közötti felvilágosító
és nevelőmunka feladatairól.
8 TH 160/2.
9 TH 160/2.
10 A Belügyminisztérium Kollégiumának 1953. december 8-ai ülése. In: A Belügyminisztérium
Kollégiumának ülései 1953-1956. Budapest, Történeti Hivatal, 2001, I. kötet,
411. o.; BM KI 93-11743/1956.
11 Az ÁEH elnökének, Olt Károlynak levele az egri főegyházmegye apostoli kormányzójához:
„Igen Tisztelt Kormányzó Úr! Miklós Imre elnökhelyettes úrral és Madai András
csoportvezető úrral folytatott tárgyalás és megállapodás értelmében kérem, hogy
Egerben, a volt Irgalmas Rend kápolnáját - amely egyébként állami tulajdont
képez - 1961. február 15-ig adja át a Megyei Kórháznak. Ugyancsak Kormányzó
Úrral folytatott tárgyalások alapján kérem, hogy … … …-i római katolikus plébánost
politikai magatartása miatt papi működéséből legkésőbb 1961. március
1-ig függessze fel. (…) Budapest, 1961. február 2." Az apostoli kormányzó
válasza: „Igen Tisztelt Elnök Úr! 1961. február 2-án kelt nagybecsű értesítését
tudomásul vettem. Az Irgalmas Rend volt egri kápolnájában az istentiszteletek
tartását beszüntettem, és a kápolnát a lehetőségekhez mérten… e hó folyamán
kiürítve fogom a Megyei Kórház rendelkezésére bocsátani. … … …-i lelkészt
a lelkipásztorkodásból 1961. évi március hó 1-i hatállyal kiiktattam. Fogadja
Elnök Úr teljes tiszteletem nyilvánítását. Eger, 1961. február hó 8-án."
(MOL-XIX-A-21-a-14-1/1961.)
12 TH 160/2.
13 TH AB-1974/2.
14 TH AB-1974/2.
15 MOL-XIX-A-21-a-15-7/b/1961
16 Jelentés az államvédelmi szervek hálózati munkájáról. Budapest, 1953. augusztus
31. In: A Belügyminisztérium Kollégiumának ülései 1953-1956. Budapest,
Történeti Hivatal, 2001, I. kötet, 149. o.
17 TH 160/2.
18 MOL-XIX-A-21-c-80/1/1958., 80/2/1963.
19 TH O-13652/1-b.
20 MOL-XIX-A-21-c-80/13/1969.
21 TH O-13652/1-b. Feljegyzés a Prágai Keresztyén Békekonferenciáról.
22 TH O-13652/1-b.
23 TH O-13652/1-a.
24 TH 260/49.
25 TH 260/49.
Az egyházpolitika
„operatív" feladatai:
|