Horváth István (1938) a Somogy megyei tanácsnál dolgozott 1975 és 1992 között - 1989. június 30-ig egyházügyi titkárként. Az egészségügyi szakképző iskolából ment nyugdíjba 1998-ban. Jelenleg a Pécsi Egyetem Kaposvári Egészségügyi Főiskolai Karán filozófiát és etikát tanít.
Hogyan került a megyei
tanácsra ebbe a pozícióba?
1975-ben Kaposváron egy szakközépiskolában tanítottam, és az igazgatói szék
várományosa voltam. A megyei pártbizottságról éppen ekkor egy elvtársnak távoznia
kellett, és neki helyet kerestek. Ebben az időben az egyházügyi titkári pozíció
nem volt betöltve. Kocsis László, megyei tanácselnök-helyettes legnagyobb meglepetésemre
megkeresett, és megkérdezte, hogy elvállalnám-e a feladatot. A megtisztelő felkérésnek
eleget tettem.
Miért éppen Önre esett a választás?
A hetvenes években az egyházügyi titkári posztra , s az igazgatói széket pedig
az említett elvtárs kapta meg.
már egyre inkább képzett, művelt embereket kerestek. Mivel én Esztergomban jártam
egyházi gimnáziumba, és történelem szakot végeztem egyetemen, ebből a szempontból
alkalmasnak ítéltek a feladatra. Nagyon sok esetben - különösen az ötvenes években
és a hatvanas évek elején - gondot okozott, hogy a papok, akikkel az egyházügyi
titkárnak foglalkoznia kellett, sokkal műveltebbek voltak, mint az egyházügyi
titkár.
Hol helyezkedett el az egyházügyi titkár a hierarchiában?
Az egyházügyi titkár az Állami Egyházügyi Hivatal elnökének tartozott beszámolóval.
A titkár fölött hivatali felettesként a művelődési ügyekért felelős tanácselnök-helyettes
gyakorolta a felügyeleti jogot, de egyházi vonatkozású ügyekben intézkedési
joga a megyében csak az egyházügyi titkárnak volt. Az alsóbb fokú tanácsi szerveknél
az elnök reszortja volt az egyházi ügyek szemmel tartása, velük kellett a titkárnak
a kapcsolatot tartani. Nekik azonban nem volt önálló hatáskörük és intézkedési
joguk, a megye területén ezt kizárólag az egyházügyi titkár végezhette. Helyi
ügyeket illetően az Egyházügyi Hivatalban is az egyházügyi titkár véleménye
volt a döntő. Elmondható tehát, hogy az adott megye illetékességi területén
az egyházügyi titkár mindennemű egyházi vonatkozású ügyben kizárólagos hatáskörrel
rendelkezett. E vonatkozásban tanulságos lehet az az eset, amikor egy pap elbocsátott
egy sekrestyést. A sekrestyés nem nyugodott bele, és munkaügyi bírósághoz fordult.
Engem szakértőként - nem tanúként! - hallgattak meg az ügyben. Elmondtam a bíróságon,
hogy ez az egyház belső ügye, amibe a világi hatóságnak nincs beleszólása. A
bíróság elfogadta a véleményemet, és a pap döntését nem változtatta meg. A sekrestyés
továbbra sem nyugodott, elment az ÁEH-hoz panaszra, ahol egy kolléga, miután
meghallgatta panaszát, neki adott igazat. Az országos értekezleten a kolléga
számon kérte rajtam az ügyben adott szakvéleményemet. Válaszom egyértelmű volt.
Ez az ügy tisztán az egyház belső ügye, amit az egyházi törvények alapján kell
elintézni. Ha az a célunk, hogy az egyházat az államtól minél jobban elválasszuk,
akkor nem szabad egy ilyen ügybe beavatkozni. A kolléga elfogadta a véleményemet.
Egy másik esetben egy ügyvéd felhívott, hogy megkereste őt egy pap, akit azzal
vádolnak, hogy elsikkasztotta az egyházközség pénzét. Tanácsot kért tőlem, hogy
elvállalja-e az ügyet. Én azt javasoltam neki, hogy ne fogadja el a megbízást,
az egyházi bíróság ugyanis megvizsgálta és rendben találta az egyházközség pénzügyeit,
akkor a világi bíróság tehát nem tárgyalhatja az ügyet. Az ügyvéd megfogadta
a tanácsomat, és nem is lett belőle bírósági ügy.
Volt olyan eset, amikor nem hallgattak az Ön véleményére?
Igen, erre is volt példa. Egy bulányista katolikus káplán ügye emlékezetes.
A III/III-asok régóta készültek rá, hogy leszámoljanak vele. Tudták, hogy a
káplán, miután egymás után 3 misét megtart, a szüleihez autóval utazik majd
haza. A három mise három pohárka misebor elfogyasztását jelentette. A BM helyi
szerve tájékoztatott arról, arra készülnek, hogy a jogosítványát bevonják. Én
figyelmeztettem őket, tudniuk kell, hogy a megállapodás lehetővé teszi, hogy
a pap a misebor elfogyasztása után autót vezessen, otthonáig menjen. A BM ekkor
azzal érvelt, hogy a mise után nem haza - a plébániára -, hanem a szüleihez
fog utazni. Én mondtam, hogy a káplán állandó lakóhelye a szüleinél van, így
jogosult hozzájuk utazni. A BM még így sem fogadta el a véleményemet, sőt az
ÁEH is a BM-nek adott igazat. Hazafelé menet a káplánt leállították a rendőrök,
megszondáztatták, és bevonták a jogosítványát, nekem pedig tudomásul kellett
vennem a döntésüket. A megyei papság azonban ismerte az én véleményemet, és
olyan tiltakozás indult el, hogy még a papi békebizottság elnöke is aláírta
a tiltakozó ívet. A káplán pedig hamarosan visszakapta a jogosítványát.
Hogyan működött együtt más állami és társadalmi szervekkel a párt egyházpolitikájának
végrehajtásában?
A megyei pártbizottság ideológiai titkárával, a Hazafias Népfront megyei titkárával,
valamint a BM III/III-as ügyosztályának a megyei rendőr-főkapitányságon dolgozó
vezetőjével kialakítottunk egy sajátos munkamegosztást. Mikor 1975-ben a megyei
tanácsra kerültem egyházügyi titkárnak, már a Politikai Bizottság határozatának
végrehajtása volt az irányadó (Az MSZMP Politikai Bizottságának 1973. december
4-ei határozata az egyházpolitikai helyzetről, a vallásos ideológa befolyásáról
és a további feladatokról). Ez a határozat már az 1958-as határozatoknál (az
MSZMP Politikai Bizottságának 1958. június 10-ei határozata az állam és az egyházak
közötti viszonyról; valamint 1958. július 22-ei határozata a vallásos világnézet
elleni eszmei harcról, a vallásos tömegek közötti felvilágosító és nevelő munka
feladatairól) erőteljesebben fogalmazta meg az egyházakkal való együttműködésre
törekvés fontosságát. A III/III-as ügyosztály vezetőjével való első találkozásomkor
azonnal tisztáztam, hogy más a feladatunk. Az ő feladatuk az elhárítás, az enyém
pedig az együttműködésre való törekvés. Az ügyosztály vezetője pedig azt mondta
nekem, hogy „nem lenne szerencsés, hogyha tudnád, kik az informátoraink a papi
társadalomból". Én azt válaszoltam, hogy nem is akarom tudni, mert nem
engedhetem meg magamnak, hogy az informátorok ismeretében más-más nyelven beszéljek
a különböző helyeken. Ezzel meghúztuk a határokat. Rendszeres konzultációkat
tartottunk, de nem avatkoztunk bele egymás dolgába.
A Népfront keretén belül működött a megyei papi békebizottság, amelyen keresztül
igyekeztünk a papságot megnyerni, a magunk oldalára állítani. Rendszeresen politikai
tájékoztatókat szerveztünk, amelyre a megye papsága meghívót kapott. Célzatosan
olyan témákat vettünk elő, amelyek közérdeklődésre tarthattak számot, és az
előadókat gyakran a velünk együttműködő papok közül választottuk. A papok útiköltségét
fedeztük, így szívesen eljöttek, mert ekkor elintézhették a nagyobb bevásárlásaikat
is.
Hogyan végezte az egyházügyi
titkár a politikai befolyásolást? Egyáltalán: voltak szabályai a papokkal való
kapcsolattartásnak?
Politikai befolyásolási tervet kellett készíteni. A terv kidolgozásánál figyelembe
kellett venni az egyházi tisztséget.
A püspökökkel tartottam rendszeresen a kapcsolatot, fogadtam őket, majd viszontlátogatást
tettem. Első lépésként a szavahihetőségemről kellett meggyőzni az egyházi személyeket.
Az én módszerem az volt, hogy nem behívattam a papokat, hanem inkább elmentem
hozzájuk. Az Állami Egyházügyi Hivatal utasítása az volt, hogy nem szabad készületlenül
menni egyetlenegy megbeszélésre sem. Nagyon észnél kellett lenni, és pontosan
kellett emlékezni arra, hogy miről beszéltünk a legutóbbi találkozás alkalmával.
Én ezt nagyon komolyan vettem, és nem is voltak ebből származó konfliktusaim
a munkám során. Az alsópapságon belül különösen fontos volt a fiatal papok megnyerése.
Őket rendszeresen hívtuk a tájékoztató előadásokra. Ebben a munkában rendkívül
fontos volt, hogy az egyházügyi titkár folyamatosan képezze magát az egyházakat,
a teológiát érintő kérdéseket illetően. Többször előfordult, hogy a pap még
nem olvasta azokat a könyveket, amelyeken én már átrágtam magam. Így nyugodtan
tudtam beszélgetni a papokkal, a politikai befolyásolás így lett eredményes.
Kötött szabályai ennek nem voltak, a titkárokra bízták a gyakorlatot. Tény,
hogy a bratyizást nem nézte jó szemmel a hivatal. Én például dél körül soha
nem mentem látogatóba, nehogy azt higgyék, hogy enni jöttem. Egyáltalán, soha
nem mentem el egy rendezvényre csak azért, hogy egyek-igyak. De a módszeremhez
az is hozzátartozott, hogy szándékosan nem mentem el valakihez, aki egy idő
után elkezdett gondolkozni azon, hogy éppen őt vajon miért nem látogattam meg.
Így kivártam a megfelelő alkalmat, amikor tehetek valamit. Ezzel a taktikával
sokkal többet el lehetett érni. Egyébként is mindig törekedtem a dolgok békés
elintézésére, a prevenciót tartottam szem előtt.
Mondana erre példát?
Az egyházügyi titkárok hatáskörét szabályozó 1971-es 00111/d/1971. ÁEH elnöki
utasítás leszűkítette a titkár beleszólási lehetőségét a diszpozíciókba. A titkárnak
vétójoga volt, de mivel az előkészítő beszélgetések - amelyek nem voltak kötelezőek
- jól működtek, nem kellett alkalmazni a vétójogot. A 80-as évek elején történt,
hogy egy lelkész a szószékről meghirdette a hittan-beiratkozást. A templom ajtajára
pedig hatalmas plakátot helyezett el, az iskolában viszont csak egy kicsi papír
volt kifüggesztve. A pártbizottságon keresztül jött hozzám az információ. Dönteni
kellett, hogy csinálok-e belőle ügyet, vagy sem. Visszakérdeztem a hírhozót:
hol van leírva, hogy tilos a templom ajtajára plakátot kitenni? Ez nem volt
tilos. Nem voltam hajlandó fegyelmit kezdeményezni, habár egyesek szerették
volna. A helyi párt és tanácsszervekben még a nyolcvanas évek végén is voltak
olyan emberek, akik nem szerették, hogy a pap egyáltalán létezik. Sokan összekeverték
az ideológiai harcot a politikai együttműködéssel. A párt részéről egyszer pl.
felvetették, hogy a megyei tanács egyes női dolgozóinak a nyakában kereszt van.
Azt akarták, hogy tudatosítsam a tanácsi hivatalnokokban, hogy keresztet nem
szabad hordani! Nem voltam hajlandó ebben közreműködni. Vagy nézzünk egy másik
esetet. Egy tanácsi dolgozó fia papnak jelentkezett. A helyi pártszervek jelentették,
és döntés elé akarták állítani: vagy az állása, vagy a fia papi hivatása. Elmentem
a tanácselnökhöz. Megkérdeztem, hogy az asszony hogyan végzi a munkáját. Azt
válaszolta, hogy nincs ellene kifogás. Ezután azt mondtam neki: „Remélem, tudjátok,
hogy a fiú nagykorú, azt csinál, amit akar. Nekünk semmi közünk hozzá."
Megértette.
Mit vártak el az együttműködő papoktól?
Azt, hogy végezze rendesen a papi hivatását. Ezt komolyan mondom. Tudatosítottuk,
hogy nekünk nem jelent komoly szövetségest az, aki a papi teendőit nem végzi
el becsületesen. Az együttműködés szempontjából elsőrendű jelentőségű volt,
hogy az illető hogyan gyakorolja papi hivatását. Az adott környéken legyen tekintélye
a nép körében. Be kellett bizonyítania, hogy az adott működési jogokkal tud
élni. Igen, természetesen. Az egyik püspök valamikor azt mondta, hogy ha egy
pap a megállapodások által megengedett feladatokat becsülettel el akarja végezni,
akkor akár éjjel-nappal egyfolytában is dolgozhat. Ha egy pap tényleg dolgozni
akart, bőven találhatott magának munkát a megengedett területeken is. Egyszer
egy katolikus pap honismereti tevékenysége keretében háborús emlékművet állított
fel. A pártbizottságon keresztül jött hozzám az információ, hogy lépjünk fel
az ügyben. Elmentem a helyszínre, először megnéztem az emlékművet, és utána
mentem a plébánoshoz. Az emlékműben semmi kivetnivalót nem találtam, és ezt
elmondtam a plébánosnak is. Megköszöntem, hogy gondolt a háború áldozataira.
Egyébként ez a módszer nagyon sokat segített a politikai befolyásolás eredményessé
tételében.
Mi volt a helyzet az ifjúsággal való foglalkozással? A hitoktatáson túlmenően
közismerten nem volt megengedve az egyházaknak a fiatalokhoz való közeledés.
Elmondom, hogy a tiltásban az én részemről mi volt a ráció. Egy lelkészt homoszexualitással
vádoltak meg. Bejelentés nélkül elmentem hozzá a plébániára, és a következő
kép fogadott. Napsütéses időben, redőnyökkel elsötétített szobában volt 8-10
gyerek, egy gyerek a pap ölében ült, a televízió nem volt bekapcsolva. Maga
a szituáció igen félreérthető volt. Rosszindulattal a pap meghurcolható lett
volna. Én azonban a meghurcolás helyett a plébánosnak megmondtam, hogy mivel
vádolják, felelősségét hangsúlyoztam, és határozottan felszólítottam, hogy ezt
többet ne csinálja. Ha tehát ilyen kétes eset nem volt a dolgok hátterében,
én itt a megyében nem tettem semmit az ifjúsági foglalkozások ellen. Egy másik
plébániáról hasonló hír jött. Elmentem és megnéztem, hogy mi folyik ott. Meggyőződtem
róla, hogy teljesen normális összejövetelek vannak. A BM-nek úgy érveltem, hogy
jobb, ha ott vannak a fiatalok, mint a kocsmában. A BM elfogadta a véleményemet,
és nem bántották őket. Vagy itt volt például az adventista egyházon belüli eset
is. Az egyházból kizárt csoport ifjúsági összejövetelt próbált szervezni a megye
egyik falujában. A hivatalos egyházvezetés szívesen vette volna a renitensek
karhatalommal történő kitiltását, én azonban ezt nem tartottam szükségesnek.
Vezetőjüknek azt tanácsoltam, hogy az adventista egyház nevében kérje az épület
használatbavételét, akkor megkapják az engedélyt. Tudtam, hogy ezt úgysem fogja
kérni, de nem mondhattam mást. A Köjált viszont kiküldték, és magam is meggyőződtem
róla, hogy az épület nem felel meg a higiéniai feltételeknek. A Köjál mégiscsak
emberségesebb megoldás volt, mint a karhatalom. Azt én semmiképpen nem engedtem
beavatkozni. Mindig arra törekedtem, hogy elébe menjek a dolgoknak, hogy erőszakos
beavatkozásra ne kerüljön sor.
Annak ellenére, hogy a jogszabályok nemigen változtak, a gyakorlatban szélesedett-e
az egyházak működési lehetősége?
A kérdés megválaszolásánál 1964-re kell visszamenni. A Vatikán és a magyar állam
között 1964-ben létrejött részleges megállapodás után folyamatosan távolodott
az állam és az egyház Magyarországon. Ez nemcsak a katolikus, hanem más egyházakban
is éreztette hatását. Ettől kezdve - ha kicsiny lépésekben is - az egyház önállósága,
felelőssége folyamatosan nőtt a működési lehetőségeikkel együtt. Egészen a rendszerváltásig,
az 1990. évi IV. törvény megszületéséig valójában megmaradt az államnak az invesztitúrajoga.
1975-ben, amikor én ebbe a pozícióba kerültem, már nem férhetett kétség ahhoz,
hogy az állam és az egyház minél nagyobb szétválasztását kell megvalósítani.
A hivatal és az egyházak részéről folyamatosan tisztázni kellett a feladatokat.
A cél az volt, hogy az atyáskodó állam folyamatosan vonuljon ki az egyházak
belső életéből. Előtérbe került, hogy nemcsak az egyházakra nézve kötelező az
egyezmények betartása, hanem az állami szerveknek is. A vallás legyen az állam
szempontjából magánügy. Az alkotmányból következett, hogy az állam garantálja
a lelkiismereti és vallásszabadságot. Én ezt komolyan vettem, és mindig azt
vallottam, hogy ami a templomon belül történik, ahhoz nekünk semmi közünk.
És ami a templomon kívül?
A BM, a párt részéről sokan úgy értelmezték a vallásszabadságot, hogy a templomon
kívül ne legyen vallásos élet. Nem nézték jó szemmel egyesek még a nyolcvanas
években sem az evangelizációt, bizonyos vallásos irodalom terjesztését, sőt
még a papok családlátogatását sem. Ez azonban nem volt tilos. Szeretném hangsúlyozni,
hogy az egyezmények értelmében szabad volt látogatni családokat, kórházakat,
szeretetintézményeket. Egyes papok számára azonban ez jó kifogás volt, hogy
ne csináljanak semmit. Igaz, hogy voltak olyan kórházak, ahol ezt nem vették
jó néven, és nem engedték be a papot látogatási időn kívül, de azt senki nem
akadályozhatta meg, hogy a látogatási időben bemenjen a pap a kórházba. És sokan
éltek is ezzel a lehetőséggel.
A nyolcvanas évek második felében egyre erőteljesebben hangoztatták, hogy az
egyezményi keretek nem elégségesek, szükség van egy kerettörvényre, amely az
egyházak működését szabályozza.
Annak ellenére, hogy a 80-as évekre az egyházpolitika sikerágazat lett Magyarországon,
és sikerült stabilizálni az állam és az egyházak kapcsolatát, szükség volt a
változtatásra. A református, az evangélikus, az unitárius és az izraelita felekezetekkel
kötött megállapodás jól szolgálta az említett egyházak érdekeit, nekik nem volt
olyan nagy szükségük a változtatásra. A katolikus egyház helyzete más volt.
A velük kötött egyezmény publikus része igen keveset árult el a valódi megállapodásról.
A katolikus egyházzal történt tárgyalások jegyzőkönyvei (a paritásos bizottság
jegyzőkönyvei) nem voltak soha nyilvánosak, így egyértelmű volt, hogy azok egy
jogállamban már nem lesznek érvényesek. Tehát a katolikus egyháznak komoly érdeke
volt egy kerettörvény megszületése. Ezenkívül a kisegyházaknak is, hiszen velük
nem köttetett egyezmény, valamint az újonnan született egyházak státusát is
szabályozni kellett.
Az egyházügyi szakigazgatás
rendszere fennállt egészen a rendszerváltásig. Az Állami Egyházügyi Hivatal
megszűnése után mi lett az egyházügyi titkárok sorsa?
A megyék maguk dönthették el, hogy megszüntetik-e az egyházügyi titkár státusát,
vagy pedig fenntartják. Itt Somogyban az egyházügyi titkárból egyházügyi referens
lett. A besorolás megváltozott, de a feladatkör ugyanaz maradt. Ez a helyzet
állt fenn az önkormányzati törvény megszületéséig, amikor az egyházügyi referens
státusa megszűnt, és a kisebbségi és vallásügyi bizottság vette át az egyházakkal
kapcsolatos ügyeket. E bizottságnak lettem a titkára. A volt egyházi ingatlanok
visszaigényléséről szóló lista elkészítése még az én nevemhez fűződik.