Miközben az Egyesült
Államok a terrorizmus elleni háborúval van elfoglalva,
az Európai Unió pedig önmaga bõvítésével,
új világhatalom van születõben: Kína kezd azzá
válni, ami a világtörténelem folyamán - két,
két és fél évszázad kivételével
- mindig is volt. Lee Kuan Yew (Li Kuan Jü), Szingapúr egykori miniszterelnöke
és mostani szenior minisztere" szerint Kínának
azért vannak esélyei, hogy az új évezred elsõ
felében elhagyja gazdasági téren az Egyesült Államokat,
mert a kínaiakban megvan a tudásvágy és az
ambíció ahhoz, hogy fejlõdjenek".1
Fénykor és hanyatlás
Kezdjük egy történelmi visszapillantással, hogy ezt
a perspektívát még érzékletesebben szemléltethessük.
Kína az utóbbi 2000 évben mindig a világ legnépesebb
országa volt, ezért a világ legnagyobb piacával
rendelkezett, és mind technológiai,2 mind közigazgatási
szempontból3 - kisebb megszakításokkal - a világ
legfejlettebb civilizációja volt.
I. e. 200 és i. u. 200 között, a Han-dinasztia idején
Kína a Római Birodalom után a világ második
legnagyobb hatalma volt, de - ellentétben a római civilizációval
- vezetõ szerepét egészen a XVII. századig megõrizte.
Ismeretes, hogy Kínából származnak olyan luxuscikkek,
mint a selyem, a tea és a porcelán, a papír és a
nyomdatechnika, a mágneses iránytû és a puskapor
is.4 Amikor Francis Bacon 1620-ban megjelentette a Novum Organum címû
könyvet, azt írta benne, hogy a papír és a nyomdatechnika,
a mágneses iránytû és a puskapor gyökeresen
meg fogja változtatni a világot. De Bacon még nem tudta,
hogy ezek a cikkek Kínában akkor már régóta
ismertek voltak. A Han-korszak azt is ismerte, amit ma civil service-nek
nevezünk: nem a nemesi rang alapján nevezték ki az állami
tisztségviselõket (mint Európában a XVIII. századig),
hanem igen szigorú kiválasztási rendszer alapján.5
A XI. században, a Song (Szung)-dinasztia idején, Kína
nemcsak kulturálisan volt csúcson, hanem gazdaságilag is.
Már 1078-ban 114 000 tonna nyersvasat termeltek; ugyanezt a mennyiséget
Anglia csak a XVIII. században érte el. Az V. század óta
tudtak vasat önteni, mégpedig olyan eljárással, amelyet
ma Siemens-Martin-eljárásnak neveznek. De már abban az
idõben ismerték a papírpénzt, a csekket és
a váltót is.6 Azt azonban nem tudjuk, miért nem következett
be Kínában az ipari forradalom", mint 700 évvel
késõbb Angliában.
1405-ben a Yangtse (Jangce) torkolatánál fekvõ Liujia (Liudzsa)
kikötõbõl Zheng He (Csen Hö) eunuch vezetésével
hatalmas hajóexpedíció indult a nagyvilágba. A flotta
317 hajóból állt, köztük 62 kilencárbocosból,
amelyek mindegyike 135 méter hosszú volt. A fedélzeten
28 000 matróz állt Zheng He rendelkezésére. Mi volt
ehhez képest Kolumbusz flottája? Zheng hajói a külföldi
uralkodóknak vitték a császár ajándékait:
selymet, porcelánt, lakkozott tárgyakat és más kincseket;
visszafelé pedig egzotikus tárgyakat vittek a császárnak.
Az Indiai-óceánon keresztül eljutottak egészen Mogadishuig.
Kína nem akart sem kereskedni, sem hódítani: presztízsokokból
került sor a vállalkozásra.7 Ez a presztízsgondolkodás
a Ming-dinasztia (1368-1644) idején megszûnt; az ország
teljesen magába zárkózott. De gazdasági élete
továbbra is fejlett maradt - a kínai paraszt még 1500 körül,
Qianlong (Csianlon) császár alatt is jobb gazdasági körülmények
között élt, mint a francia XV. Lajos alatt. Eközben azonban
nemcsak az ipari forradalom" nem következett be, hanem a tudományos
forradalom" sem: Kína agrárállam maradt, s bár
GDP-je még mindig magasabb volt Európa országaiénál,
az egy fõre esõ jövedelem már az európai felére
csökkent.8
Az ország gazdasági, majd politikai hanyatlásnak indult,
aminek okairól persze eltérnek a vélemények. Míg
a kínai történészek - nemcsak Mao Zedong (Mao Cetung)
óta - a nyugati, valamint a japán imperializmust teszik felelõssé
a hanyatlásért, a nyugati történészek a túlnépesedésben
látják az okot: Kína lakossága ugyanis a XVIII.
század végén ugrásszerûen 250 millióról
körülbelül 400 millióra emelkedett. Mivel a mezõgazdaság
nem tudott lépést tartani a lakosság növekedésével,
az országot éhínségek sújtották, amelyek
felkelések sorát idézték elõ: az elsõ
ilyen felkelés, amely Fehér Lótusz néven vált
ismertté, 1796-ban tört ki Qianlong császár uralkodásának
vége felé. Ezt több véres felkelés követte
a Taiping-felkelésig (1850-1864), amelyben mintegy 30 millió ember
vesztette életét. Kína legyengült, nem volt képes
ellenállni az ópiumkereskedelemre törekvõ angoloknak,
így egyenlõtlen szerzõdésekkel félgyarmati
státusba kényszerítették.9 Az angol példát
hamarosan követte több nyugati nagyhatalom, Japán és
Oroszország is. Az 1911-es polgári forradalom nem változtatott
lényegesen ezen a helyzeten.
Újrakezdés
Kína újkori történelmében két dátum
tûnik fontosnak: 1949. október elseje és 1978 decembere.
1949. október elsején Mao Zedong Pekingben a Tiananmen téren
kikiáltotta a Kínai Népköztársaságot:
A kínaiak, az emberiség egynegyede, feltámadt"
- mondta Mao elsõ és egyetlen országszerte közvetített
rádióbeszédében.10 Mao visszaadta Kína méltóságát
és függetlenségét, politikai nagyhatalmat csinált
belõle akkor is, ha az ország gazdaságilag törpe maradt.
A méltóság és a politikai függetlenség
visszaszerzése nagy és maradandó érdeme Maónak
akkor is, ha az elkövetkezõ idõszakban Mao sok súlyos
hibát követett el. A különbözõ, elsõsorban
a hatalmi és ideológiai harcok céljait szolgáló
jelszavak közepette (Harc az acélért", Nagy
ugrás elõre", Kulturális forradalom") a
mezõgazdaság nem tudta fedezni a nehézipar fejlesztését,
és így nemcsak a nehézipar fejlõdése maradt
el, de a mezõgazdaság teljesítménye is annyira leromlott,
hogy például 1976-ban, Mao halálának évében,
kevesebb gabona termett, mint 1957-ben.11 Ennek ellenére mind a hivatalos
pártszemlélet, mind általában a kínaiak szerint
Mao 70 százalékban pozitív szerepet töltött be
a kínai történelemben.12
1978 decemberében a világ közvéleménye a Szovjetunió
afganisztáni inváziójával volt elfoglalva, s alig
figyelt fel arra, hogy Pekingben a KKP 11. KB 3. plenáris ülése
újból a legfelsõbb vezetõségbe választotta
az akkor már 74 éves, többször kegyvesztett Deng Xiaopinget
(Teng Hsziaoping). Ez a dátum jó kétszáz év
hanyatlás után a modern Kína kezdetét jelzi: ezt
követõen Deng vezetésével Kína alig húsz
év leforgása alatt a világ egyik legjelentõsebb
gazdasági hatalmává, az Egyesült Államok politikai
partnerévé - vagy ha úgy tetszik: ellenfelévé
- vált.
A reformok korszaka
A Deng-korszakot a maoista utópizmust felváltó pragmatizmus
jellemzi. A macska színe lényegtelen, az a fontos, hogy egereket
fogjon - hangzott Deng jelmondata már Mao idejében is. Az
igazságot a tényekben kell keresni" és a gyakorlat
az igazság egyetlen kritériuma" szintén nevezetes
dengi maximák voltak.13 Deng ennek megfelelõen a fokozatosság
híve volt, ellentétben Jelcinnel, aki Jeffry Sachs tanácsára
sokkterápiával akarta átalakítani a gazdasági
életet, ám ez nem vált be. A folyón úgy
kell átúszni, hogy közben olyan köveket keresünk,
amelyekre ráléphetünk" - tanácsolta Deng Xiaoping.
Ebbõl az óvatos pragmatizmusból következhet, hogy
például a szocialista piacgazdaságot" csak 15
évvel hatalomra jutása után hirdette meg.14
A vidék reformja
Deng Xiaoping reformpolitikája a vidék termelési viszonyainak
átalakításával kezdõdött 1979-ben: felszámolta
az ún. népi kommunákat"15, és helyettük
ösztönzésül földet bocsátott a mezõgazdasági
termelõk rendelkezésére, akik egy bizonyos mennyiségû
termék beszolgáltatása után szabadon rendelkezhettek
a maradékkal. Mielõtt ezt a rendszert országszerte bevezették
volna, Sichuan és Anhui tartományban kipróbálták.
Sichuanban a kísérletet Zhao Ziyang (Csao Cejang) vezette, a késõbbi
miniszterelnök, aki az 1989. júniusi tiananmeni véres események
kapcsán lett kegyvesztett. A siker szemmel látható volt:
a mezõgazdasági termelés évi 9 százalékkal
növekedett az elkövetkezõ idõszakban. Ezenkívül
vidéken a meglévõ állami vállalatok mellett
ipari kollektívákat" hoztak létre.16 Ezek az
ipari kollektívák" elõször mezõgazdasági,
majd más iparcikkek gyártásával, valamint szolgáltatásokkal
foglalkoztak igen jó eredménnyel, piaci alapon: a befektetett
tõke jövedelmezõsége elérte a 30 százalékot,
e szektor növekedése 1979 és 1990 között évi
28 százalékos volt, itt termelték meg az összexport
24 százalékát. Az ipari kollektívák 1996-ban
már 174 millió munkavállalót alkalmaztak, Kína
összes munkavállalóinak 36 százalékát,
így az állami vállalatok után valóságos
belsõ iparhatalommá fejlõdtek.17 A vidék reformja
tehát a kínai gazdasági fejlõdés motorja
lett.
A városok reformja
A városi - ipari - reform még váratott magára, de
Deng ezen a területen is radikális elképzeléseket
próbált megvalósítani. Célja az volt, hogy
az állami vállalatokat fokozatosan kivonják a tervgazdálkodásból,
és bevezessék az ún. menedzseri felelõsség"
elvét,18 majd az egyéni vállalkozásokat. Ezek az
új gazdálkodási formák a szocialista piacgazdálkodás"
alapjait képezik.
Az volt az elképzelés, hogy a központi állami terv
keretén belül mûködõ vállalatok össztermelését
befagyasztják, és így a GDP növekedésével
ezek összgazdasági jelentõsége zsugorodni fog. A GDP
növekedését pedig a menedzseri felelõsség"
elvének bevezetésével és az egyéni vállalkozások
engedélyezésével kívánták elérni.
A cél meg is valósult. Míg például 1984-ben
a vállalatok 80 százaléka mûködött a tervgazdálkodás
keretei között, ez az arány 1991-re 16 százalékra
csökkent, 1997-ben pedig a tervgazdálkodás megszûnt.19
Kaifang
Mao Zedong alatt Kína zárt gazdaság volt - abból
kiindulva, hogy az ország csak önmagára számíthat.
Más lehetõség nem is igen kínálkozott, hiszen
Kínát 1972-ig, Nixon pekingi látogatásáig
nyugati embargó sújtotta: nem csoda, hogy külkereskedelmi
volumene 1975-ben csupán 15 milliárd dollárt tett ki. Az
sem meglepõ, hogy Kínának Mao halálakor gyakorlatilag
nem volt külföldi adóssága, miként Ceausescu
Romániájának sem.20
Ez a helyzet 1979-tõl kezdve gyorsan és radikálisan megváltozott.
A külfölddel szembeni nyitás (kaifang) ugyanis nemcsak a külkereskedelmi
kapcsolatokra terjedt ki, hanem a külföldi tõkebefektetésekre,
valamint a kínai diákok külföldi oktatására
is. A külkereskedelmi volumen 1999-re 300 milliárd dollárra
nõtt, melynek egyharmadát az Európai Unió országaival
folytatott kereskedelem teszi ki. Ma Kína a világ egyik legnagyobb
adósa,21 habár devizatartaléka 2000-ig 160 és 2002-ig
már 234 milliárd dollárra nõtt.22
Külföldi 1979 óta alapíthat Kínában egyedül
vagy hazai partnerrel együtt vállalatot.23 Igaz, egyes iparágakban
egyelõre nem lehetséges százszázalékos külföldi
tulajdonlás (autóipar, atomerõmûvek, légi
és vasútközlekedés, kiskereskedelem, hírszolgáltatás
stb.), de ez fokozatosan változni fog, miután tavaly az országot
felvették a Kereskedelmi Világszervezetbe. 1979 óta 390
000 külföldi tõkével rendelkezõ vállalatot
alapítottak, 450 milliárd külföldi tõke áramlott
be24: Kínában fektetik be a Délkelet-Ázsiába
irányuló tõke 90 százalékát.25 A külföldi
tõkével rendelkezõ vállalatok fõleg a négy
különleges gazdasági övezetben (Shenzhen, Zhuhai, Shantou
és Xiamen) és a tengerparti tartományokban koncentrálódnak,
de az egész ország gazdasági fellendüléséhez
nagyban hozzájárultak.
Hivatalos adatok szerint az utóbbi 20 évben 400 000 kínai
diák tanult külföldön,26 ebbõl 70 százalék
az Egyesült Államokban, a többi pedig 102 más országban.27
A pekingi egyetemen 2000-ben diplomát szerzett egyetemi hallgatók
30 százaléka, azaz 950 fõ kapott lehetõséget
arra, hogy tanulmányait még ugyanabban az évben külföldön
folytassa.28 Kína a külföldi tanulmányok folytatását
nem tekinti agyelszívásnak, nem fél attól, hogy
a diákok nem térnek haza tanulmányaik befejeztével.
Inkább emberi tõketartaléknak tekinti õket, jogosan,
hiszen az említett 400 000-bõl 130 000 már vissza is tért,
és a visszatérõk aránya évi 13 százalékkal
nõ.29 A hazatérés a külföldön diplomát
szerzettek számára vonzó, mivel elhelyezkedési lehetõségeik
jók, érthetõen lényegesen jobbak, mintha csak hazai
diplomával rendelkeznének. A hazatérõknek járó
vámmentesség is komoly vonzerõt jelent.
Fellendülés
- akadályokkal
A gazdasági fellendülés csaknem minden területen érezhetõ:
a magánszemélyek bankbetétei elérik a 960 milliárd
dollárt;30 180 millió mobiltelefon van forgalomban, s számuk
havonta 4-5 millióval gyarapszik; Kína 45 millió internetes
elõfizetõjével a világ legsûrûbb internethálózata;31
az Egyesült Államok után Kínának van a legsûrûbb
autóút-hálózata (miközben 1990-ben meg egyetlen
kilométer autóút sem létezett);32 Shanghaiban az
egy fõre jutó lakterület 1980-ban 3,5 m2 volt, míg
ma 8-9 m2; a külföldre utazó kínai turisták száma
2000-ben 47 millió volt, s 2020-ban elõreláthatólag
100 millió lesz. Ezek a kínai turisták már ma napi
107 dollárt költenek fejenként, míg az amerikai turisták
110 dollárt, a németek 70 és a japán turisták
100 dollárt.33 Kína bankrendszere ugyan komoly reformra szorul,
de már ma Shanghaiban mûködik Ázsia harmadik legnagyobb
tõzsdéje.34
1989-ben a hiperinfláció, valamint az ezt követõ politikai
krízis következtében egy rövid idõre megtorpant
a gyors ütemû gazdasági fejlõdés. Deng Xiaoping
dél-kínai császári inspekciós útja"
azonban újabb és tartós fellendülést hozott.35
Kína gazdasági fejlõdése 1979 és 1997 között
- Deng alatt - elérte reálértékben az évi
8,5 százalékos átlagot, ami akkor is jelentõs, ha
figyelembe vesszük a kínai statisztikai adatok esetleges hiányosságait.36
Most azonban nem is az a leglényegesebb kérdés, hogy hol
áll Kína ma, hanem az, hogy mi lesz belõle 10-20 év
múlva.37 Vagy még inkább az: mikor hagyja le az Egyesült
Államokat.
A Világbank számításai szerint Kína reálértéken
mért fejlõdése 2000 és 2010 között el
fogja érni az évi 7 százalékos átlagot, és
az ezt követõ évtizedben évi 5,5 százalékon
fog stabilizálódni. Ezzel Kína 2020-ban eléri Németország,
Nagy-Britannia, Franciaország és Japán GDP-jét,
míg 2030 és 2040 között az Egyesült Államokét.38
De a Világbank már 1993-ban tudatában volt ennek a fejlõdési
ütemnek, amikor nyilvánosságra hozta, hogy Kína -
ha gazdasági erejének megállapításához
nem a yuan árfolyamát, hanem vásárlóerejét
vesszük alapul - a világ harmadik legerõsebb gazdasága.39
Deng Xiaoping hagyatéka
Deng Xiaoping 1997. február 19-én halt meg. Mit hagyott maga után?
Elsõsorban stabil politikai helyzetet és félig kiépült
piacgazdaságot. A jól elõkészített hatalomváltás
zökkenõmentes volt: az államvezetõk harmadik generációja
egyeduralkodóvá lett.
Míg 1978-ban a gazdasági élet résztvevõi
78 százalékban az állami vállalatok és 22
százalékban a szövetkezetek voltak, 1997-re a helyzet gyökeresen
megváltozott: a mezõgazdaságot csaknem teljesen privatizálták,
és az állami szektor részaránya 22 százalékra
csökkent. Az állami vállalatokat többféle tulajdonjogi
formában mûködõ termelési és szolgáltatási
vállalkozások váltották fel.40
Az átmenet a következõképpen ment végbe: Deng
az állami szektort nem fejlesztette tovább, hanem magán-,
illetve félprivát üzemeket telepített köréje.
Ennek a politikának elvben mind az állami, mind a magánszektort
szolgálnia kellett volna; elképzelésük szerint ugyanis
az együttmûködésbõl mindkét szektor profitált
volna, ha az állami szektor lassabban fejlõdik is.41
Nem így történt. A nagy állami vállalatok egyrészt
továbbra is élvezték az állam védelmét,
hisz az állam aligha engedhette (és most sem engedheti) meg magának,
hogy tönkremenjenek, mert ez a folyamat szinte beláthatatlanul nagy,
de mindenesetre nehezen kezelhetõ problémákkal járna
(munkanélküliséggel, széles körû elégedetlenséggel),
amelyek esetleg zavargásokhoz is vezethetnek. Másrészt
a privát szektor sem fejlõdött a várt mértékben.
A magánvállalatok sokszor csak bedolgoztak" az állami
vállalatoknak, és ezért nagymértékben függtek
tõlük. De másfajta függõségük is
volt és van. A privát vállalatok függnek a helyi politikai
káderektõl is, tekintet nélkül arra, hogy a közigazgatás
mely szintjén töltenek be hivatalt. Márpedig a helyi kádereknek
döntõ szavuk van a 27 tartomány, a 4 tartományi jogú
város, a 700 város, a 2000 körzet, a 45 ezer megye és
a 700-900 ezer falu életében, és erõteljesen beavatkoznak
az egyéni vállalkozók tevékenységébe.
A káderek célja azonban nem a profit növelése - ami
az egyéni vállalkozók egyértelmû érdeke
-, hanem a területeiken mûködõ vállalatok volumenének
növelése, amely magasabb foglalkoztatottságot és nagyobb
adóbevételt hoz magával.42 Persze hasonló szimbiózis
volt tapasztalható 1950 és 1990 között Japánban
is az állami bürokrácia és a magánvállalatok
menedzserei között. A silány eredmény ismeretes.
Az elképzelés Kínában sem vált be. Már
1995-ben nyilvánvaló lett, hogy a túlzott mértékben
kiépített kapacitások túltermeléshez vezetnek.
Ezt követõen a meglévõ kapacitások mindössze
50 százalékát használták ki, ami árháborúhoz
és végül deflációhoz vezetett. Az állami
szektor ismét komoly válságba jutott.
1992 óta Kína több olyan fontos törvényt hozott,
amely gazdasági rendszere irányítását szabályozza.
Megszületett többek között a vállalati, az adó-,
a bank- és a tõzsdetörvény, valamint a szellemi tulajdont
védõ jogi szabályozás és a szerzõdésjog.
De ezek az intézkedések természetesen nem tudták
elhárítani az állami vállalatok súlyos válságát.
Az állami vállalatok veszteségei 1996-ban túlszárnyalták
a telekommunikációból és a dohányadóból
származó bevételeket. Újabb és újabb
támogatásokra lett szükség, mivel az állam
nem engedhette meg magának ezeknek a vállalatoknak felszámolását,
mert ez 40-50 millió munkavállaló elbocsátását
jelentette volna. Így marad továbbra is a szubvenció. Ezeket
a támogatásokat az állam a négy nagy bankra (Bank
of China, Construction Bank, Industrial and Commercial Bank és Agricultural
Bank) bízta, amelyek hitelportfóliójuk 50 százalékát
az állami vállalatok megmentésére fordították.43
Ez általános bankválságba torkollt, ami halaszthatatlan
politikai megoldást követelt.
Jiang Zemin (Csiang Cömin), Deng Xiaping utódja, a megoldást
a privatizációban látta, aminek elfogadtatása azonban
ideológiai akadályokba ütközött. Arra az ideológiailag
fontos kérdésre kellett választ adni, hogy milyen alapon
lehet a szocializmusban privatizálni. Jiang a következõképpen
érvelt: mivel a szocializmus Kínában csupán kezdeti
stádiumában van, még nem szükséges, hogy minden
termelõeszköz állami tulajdonban legyen; elég, ha
a termelõeszközök túlnyomó része van állami
tulajdonban. Sõt Jiang még tovább ment: ha a gazdasági
helyzet megkívánja, lehet még kevesebb termelõeszköz
állami tulajdonban, anélkül, hogy az állam elveszítené
szocialista jellegét.44 Persze a stratégiailag fontos - például
a telekommunikáció és a nehézipar területén
mûködõ - vállalatoknak továbbra is állami
tulajdonban kell maradniuk. Jiang ezáltal megteremtette a magánvállalatok
létesítésének ideológiai alapját,
ami végül is oda vezetett, hogy magánvállalkozók
ma már párttagok is lehetnek.45
Az állami vállalatok reformjának levezénylésével
Jiang Zemin Zhu Rongji (Csu Rongyi) miniszterelnököt bízta
meg. A terv az volt, hogy a meglévõ 305 ezer állami vállalatból
tartsanak meg ezret, melyek össztermelése a GDP 60 százalékát
teszi ki, a többit pedig, 304 ezret, hagyják sorsukra. Ha tudnak,
álljanak meg saját lábukon, akár úgy is,
hogy privatizálják magukat, ami igen gyakran árverezés
útján történik.46
Quo vadis, Cathay?
Kína minden sikere ellenére hatalmas problémákkal
néz szembe az új évezred kezdetén. A legégetõbbek
közé tartozik a lakosság növekedése. Noha Kína
az 1970-es évektõl komolyan veszi az egy gyermek" politikát
(néha igen brutális eszközökkel kényszerítik
ki az egykézést - kivételt csak az 56 elismert nemzeti
kisebbséggel tesznek), várható, hogy a lakosság
az elkövetkezõ évtizedekben továbbra is növekedni
fog, és csak 2030 körül fog stabilizálódni 1,5
milliárdnál.47 Az egykerendszer azonban újabb problémákat
szül: az idõsek eltartása egyre kevesebb fiatalra hárul,
a lakosság gyermekek hiányában elöregszik, a leánygyermekeket
- tradicionálisan, fõleg vidéken - sokszor megölik,
vagy a leánymagzatokat abortálják, minek következtében
30-40 év múlva elõreláthatólag 100 millióval
több férfi lesz, mint nõ.
A másik égetõ probléma a növekvõ munkanélküliség.
A vidéki munkanélküliség egyes számítások
szerint eléri a 200 milliót, és a városi lakosság
körében is van körülbelül 50-60 millió munkanélküli.
Ezenfelül a közhivatalok 40-50 millió fölösleges
munkaerõt készülnek leépíteni. Kínában
évente 15 millió fiatal kerül a munkaerõpiacra. Még
ha figyelembe vesszük is azt a tényt, hogy évente hatmillió
munkavállaló vonul nyugdíjba, évente nettó
kilencmillió munkahelyre van szükség.
A szegénységet ez a rendszer sem tudta teljesen eltüntetni.
1999-ben több mint 100 millió ember - fõleg vidéken
- élt napi egy dollárból, ami a vidéki lakosság
egy részét arra kényszerítette, hogy vándormunkásként
keresse kenyerét a nagyvárosokban.48 Egyes számítások
szerint Kínában körülbelül 150 millió vándormunkás
van, akik sokszor igen nehéz körülmények között
élnek, gyakran egyedül, távol rendes lakóhelyüktõl,
lakás, orvosi ellátás és - ha családostól
kényszerülnek vándoréletet folytatni -, gyermekeik
számára iskoláztatási lehetõség nélkül,
mivel mindehhez letelepedési engedély (hukou) szükséges,
amelyet azonban jogi és bürokratikus okokból mindmáig
igen nehéz megszerezni.
Másrészt azonban a városi lakosság évi átlagjövedelme
7500 yuan, és néhány számítás szerint
2020-ban Kínában 20 millió dollármilliomos lesz.49
További fõ problémaforrás a környezetszennyezés,
a bûnözés növekedése, a szellemi vákuum
kialakulása és a korrupció. Ezek közül talán
a korrupció a legaggasztóbb.
A korrupció az utóbbi két évtizedben komoly méreteket
öltött, és a hatóságok különösebb
sikereket nem értek el az ellene való küzdelemben. 2300 évvel
azelõtt, a Qin (Csin)-dinasztiába tartozó Shang Yang uralkodó
szigorú törvényeket hozott a rend helyreállítása
érdekében, egyebek mellett a korrupció ellen. Shang törvényeit
azonban alattvalói semmibe vették. Hogy szándékai
komolyságának nyomatékot adjon, Shang elrendelte, hogy
legfelsõbb tisztségviselõinek - elrettentõ példaként
- vágják le az orrát. Ez használt.50
A környezetszennyezés leginkább két tényezõre
vezethetõ vissza: a környezetvédelmi berendezésekkel
nem rendelkezõ, elavult technikai felszereléssel mûködõ
gyárakra, valamint a környezetvédelmi tudatosság hiányára.
Ez a magyarázata annak, hogy például a levegõszennyezés
négyszer több tüdõrákot okoz Kínában,
mint az Egyesült Államokban. Elmúlt már azonban az
az idõ, amikor Li Peng, volt miniszterelnök és a parlament
jelenlegi elnöke kijelenthette - ahogy azt még az 1992-ben megtartott
Környezet és fejlõdés konferencián Rio de Janeiróban
tette -, hogy a fejlett ipari államok környezetvédelmi törekvései
csakis azt a célt szolgálják, hogy hátráltassák
a fejlõdõ országok gazdaságát. Kína
azok közé az országok közé tartozik, amelyek
aláírták a kiotói jegyzõkönyvet.
A bûnözés egyre növekszik, annak ellenére, hogy
a büntetéseket sokszor drákói szigorral szabják
ki. Ez részben a vándormunkások már említett
tisztázatlan státusával magyarázható, de
hozzájárul a vidéki lakosság rossz gazdasági
helyzete, sõt a szellemi környezetszennyezés"
is: utóbbit a kínai politikusok fõleg a negatív
nyugati hatásoknak tulajdonítják.
Mindezek után felmerül a kérdés: reális-e a
felrajzolt fejlõdési perspektíva. A leggyakoribb válasz
az, hogy a lakosság tudásszomja, kezdeményezõkészsége
és alkotási vágya óriási szellemi, erkölcsi
és technológiai tartalékokat tartalmaz, amelyekkel az említett
nehézségek legyõzhetõk.51
Ami jöhet
Az elért eredményeket és a felmerült problémákat
mérlegre téve Kína fejlõdésében többféle
szcenárió képzelhetõ el. A lausanne-i International
Institute for Management a következõ lehetõségeket
látja:52
A hongkongi szcenárió": A gazdag területek (Peking,
Shanghai, Kanton, Tianjin és Xiamen) mintegy gazdasági erõdítményekké"
válnak, melyekkel szemben áll a szegény és fejletlen
vidék. Ez a helyzet nem csupán komoly válsághoz
vezethet, de Kína kettészakadásához is.
Az indonéz szcenárió": Egy gazdasági
válság, valamint a korrupció, a nepotizmus, a törvénytelenség
és az ideológia csõdje következtében Kína
dezintegrálódik.
A japán szcenárió": Az 1990-es évek Japánjához
hasonlóan a gazdasági fejlõdés Kínában
is stagnálni kezd, sõt az eddigi eredmények is szappanbuborékként
pukkadnak szét, mivel a gyors ütemû fejlõdés
csak hatalmas kölcsönök (és kamatok) árán
valósulhatott meg a szükséges gazdasági reformok végrehajtása
nélkül.
A brazil szcenárió": Kína - Brazíliához
hasonlóan - továbbra is erõteljesen fejlõdik ugyan,
de fejlõdése kaotikus lesz, a társadalom szegényekre
és a gazdagokra hullik szét, és ezért az igazi fejlett
viszonyok megteremtése illuzórikus marad.
A globális fejlõdés: Kína fejlõdése
töretlen marad, s nagyhatalomként épül be a modern globális
világgazdaságba.
Habár Kína eddigi gazdasági fejlõdése ez
utóbbi feltevést látszik igazolni, bizonytalan, hogy a
beindult fejlõdési irány és ütem hosszú
távon fennmarad-e, hiszen ez a fajta fejlõdés az eddigi
tapasztalatok szerint aligha tartható huzamosan, több évtizeden
keresztül. Erre utal Japán példája is. Igaz azonban,
hogy Japán nehézségei abban gyökereznek, hogy elmulasztotta
végrehajtani az esedékes reformokat. Ezt a hibát Kína
még elkerülheti.
A többi szcenárió kevéssé valószínû.
A hongkongi szcenárió" abból a különbségbõl
indul ki, amely valóban megvan egyfelõl a tengerparti fejlett
tartományok és tartományi jogú városok, másfelõl
a nagyrészt fejletlen vidék között, és azt prognosztizálja,
hogy ezt a különbséget a gazdasági fejlõdés
növelni fogja. A fejlõdési trendek azt mutatják, hogy
Kína part menti része továbbra is gyorsabban fejlõdik
és gazdagodik, mint a vidék. E polarizáció következményeként
a fejlett országrészek elválásának lehetõsége
nem zárható ugyan ki teljesen, de az erõs központi
kormánynak a különbségek csökkentésére
irányuló törekvései azt valószínûsítik,
hogy a kettészakadás nem fog bekövetkezni. Míg például
korábban a gazdasági ösztönzõket csak az ország
keleti, tengerparti tartományaiban vezették be, ma már
az ösztönzõk alkalmazása mindinkább terjed nyugati
irányban is, ami idõvel - egy-két évtizeden belül
- az eddig elmaradt országrészek fokozott fejlõdéséhez
fog vezetni.
Az indonéz szcenárió" azt sugallja, hogy Kínában,
Indonéziához hasonlóan, össze fog omlani a jelenlegi
politikai rendszer. De Indonéziában a politikai rendszert csupán
a gyors és tartós gazdasági fejlõdés legitimizálta.
Miután a gazdasági fejlõdés az 1997-98-as ázsiai
válság következtében nemcsak megtorpant, de az egész
gazdasági élet szinte összeroppant, Szuharto - korrupt -
rendszere elvesztette politikai legitimációját. Megtörténhet
ez Kínában is? Kínában a politikai legitimáció
nem ugyanazokon az alapokon nyugszik, mint a Szuharto-rendszer esetében.
Az 1911-es forradalmat, a japán inváziót és a polgárháborút
követõ korszak, valamint a kulturális forradalom viszontagságai
után Kína az utóbbi két évtizedben politikailag
stabilizálódott, és gazdaságilag rendkívüli
fejlõdésen ment keresztül. Ezért a kínaiak
többsége támogatja a KKP-t mint integrációs
erõt a káosz (luan) ellen, amelytõl fõleg az egyre
erõsödõ középosztály tart.53 A kínai
rendszer összeomlása az adott körülmények között
aligha vezethetne demokráciához, inkább káoszhoz,
vérengzésekhez, az emberi jogok egyre nagyobb mértékû
megsértéséhez. Beláthatatlan külpolitikai következményekkel
járna, ami nem lehet a nemzetközi közösség érdeke.
Ráadásul a KKP is változásokon megy keresztül,
bár sokkal lassabban, mint a gazdaság és a társadalom.
A felmutatott gazdasági fejlõdés mellett - amit elõtte
egyetlen kommunista ország sem mutathatott fel -, a demokratizálás
nyomai is tapasztalhatók Kínában. Ilyen demokratikus kezdeményezés
a szabad választás a falvak és megyék szintjén,54
amelyhez hasonlót szintén egyetlen kommunista ország sem
tett lehetõvé. A külföldrõl diplomával
visszatérõ fiatalok, valamint a magánvállalkozók,
akiket most már felvesznek a pártba, elõreláthatólag
szintén hozzájárulnak majd a KKP további átalakulásához.
Megfigyelõk szerint a KKP csakis belülrõl alakulhat át,
ahhoz hasonlóan, ahogy ez más délkelet-ázsiai totalitárius
rendszerekkel - például a dél-koreaival vagy a tajvanival
- is történt. Minden erre irányuló külsõ
nyomás nacionalizmushoz vezethet.55
A japán szcenárió" igen tanulságos lehet
Kína számára: Japán azért nem volt képes
kilábalni az 1989-90-es válságból, mert a mindenható"
gazdasági minisztérium - a MITI - erõs nyomást gyakorolt
a bankokra, hogy hosszabbítsák meg a válságba jutott
cégeknek nyújtott kölcsönöket. A cél világos
volt: ezek a cégek ezáltal elkerülhetik a csõdöt,
s így a japán munkanélküliség nem nõ.
A következmény azonban súlyos volt: három recesszió
és növekvõ munkanélküliség. Hasonló
veszély ugyan Kínában is fennáll, de itt több
eszköz is van a veszély elhárítására.
Brazília és Kína között a legfontosabb hasonlóság
az, hogy mindkét országban hatalmas a távolság a
társadalom gazdag és szegény rétege között.
Kínában is a lakosságnak csupán 20 százaléka
élvezi az összjövedelem 47 százalékát56,
itt azonban, mint már kifejtettem, több eszköz is rendelkezésre
áll, hogy ez a távolság csökkenjen.
Legvalószínûbb tehát, hogy Kína az elkövetkezõ
évtizedekben a globális világgazdaság vezetõ
tagjává válik. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy
- az évi gazdasági növekedése 7-8 százalék
maradjon,
- a külföldi tõkebefektetés évi 100 milliárd
dollár körül stabilizálódjék,
- a gazdasági termelékenység lényegesen növekedjék,
- a vállalati menedzsment javuljon,
- az állami vállalatokat privatizálják, és
- a politikai rendszer fokozatosan tovább liberalizálódjék.
Az elmúlt két évtizedben elért gazdasági
és politikai fejlõdés, az ország pragmatikus vezetése,
valamint a külföldön diplomát szerzett szakemberek várható
befolyása lehetõséget nyújt arra, hogy Kína
évszázadunk közepéig modern, erõs és
felelõs tagja legyen a nemzetközi társadalomnak.57
A hidegháború"
vége?
Kína politikai és társadalmi fejlõdését
a XXI. században elsõsorban gazdasági fejlõdése
fogja meghatározni. Ez a gazdasági fejlõdés azonban
leginkább három tényezõtõl függ: Kína
belpolitikai stabilitásától, a világgazdaság
- különösen azonban a délkelet-ázsiai (ASEAN)58
országok - fejlõdésétõl, valamint Kínának
a többi nagyhatalomhoz, illetve szomszédaihoz fûzõdõ
viszonyától.
Kína belpolitikájáról már esett szó.
A világgazdaság - különösen a délkelet-ázsiai
országok gazdasága - szintén befolyásolhatja Kína
további fejlõdését. Ha a közelmúltat
szemléljük, azt vesszük észre, hogy az 1997-98-as ázsiai
gazdasági válság alig befolyásolta Kína fejlõdését:
GDP-je tovább nõtt évi 7-8 százalékkal, és
pénze - a yuan - stabil maradt a dollárhoz képest.59 Egyesek
szerint Kína ezzel bebizonyította, hogy autark gazdasági
céljai elérésének tekintetében.
Kína külpolitikájának vizsgálatától
nem lehet eltekinteni. Ehhez azonban szem elõtt kell tartani a kínai
külpolitikai tradíciót.
A régi idõkben Kína szemében csak az ég (tian)
létezett és ami alatta van" (tian xia). Ennek középpontja
Kína volt, a civilizált emberiség állama (zhongguo).
Körülötte barbárok éltek, akikkel nem volt érdemes
foglalkozni. Qi (Csi) állam királya azonban egyszer mégis
megkérdezte Menciuszt, hogy annektálja-e Yan (Jan) országot.
Menciusz erre visszakérdezett: Örülne-e Yan népe,
ha õfelsége földjüket annektálná? Ha igen,
akkor foglalja el. Ha azonban a nép ennek nem örülne, ne tegye!"
Konfuciusz szintén azt javasolta nyomatékosan, hogy Kína
uralkodói ne foglaljanak el idegen területeket. Po Chuyi (Po Csui),
a költõ, Nagy Károly kortársa, azt írta: Hallottátok,
hogy Kaiyuan (Kaijüan) miniszterelnöke nem jutalmazza meg a határ
menti agressziót? õ ugyanis nem akarja, hogy katonái kedvet
kapjanak a támadásokra." Persze a kínai reálpolitikusok"
nem így gondolkoztak. A Han-dinasztia császárainak jelszava
a hódítás volt.60
Ma Kína sorsdöntõ választás elõtt áll:
hegemón politikát folytasson megerõsödött gazdasági
és katonai erejére támaszkodva, és ezáltal
biztonsági övezetet építsen ki magának, vagy
maradjon a nemzetközi közösség szabálykövetõ
tagja. Kína többször hangsúlyozta, hogy nem törekszik
regionális hegemóniára, és úgy szándékozik
fejlõdni, mint Németország és Japán a második
világháborút követõen.61
A múlt század utolsó évtizedeiben Kína erõsödõ
gazdaságát katonai erejének és külpolitikai
befolyásának kiépítésére használta
fel. Amerikai számítások szerint évente 65 milliárd
dollárt költ hadserege korszerûsítésére,
és ma nemcsak nukleáris fegyverekkel, de interkontinentális
ballisztikus rakétákkal és légi utántöltéses
harci repülõkkel is rendelkezik.62 Egyben katonai stratégiáját
is megváltoztatta: a volt szovjet határon megszûnt a fenyegetés
(vagy amit Kína annak vélt), így Kína Délkelet-Ázsiára
érvényes regionális katonai stratégiát dolgozhatott
ki.63 Lee Kuan Yew szerint 30-40 év múlva ezáltal új
katonai egyensúly fog kialakulni a délkelet-ázsiai régióban.64
Kína külpolitikájától függ a nagyhatalmakhoz
(elsõsorban az Egyesült Államokhoz és Oroszországhoz)
és szomszédaihoz fûzõdõ viszonya.
Az Egyesült Államokkal való viszony az 1980-as évektõl
máig igen viszontagságos volt; Deng Xiaoping 1991-ben a két
ország viszonyát új hidegháború"-ként
jellemezte. Az Egyesült Államokat vad hegemonizmussal"
vádolták, amiért az Kínát ellenfélnek"
tekinti.65 A közelmúltban a két ország viszonya különösen
megromlott azt követõen, hogy az Egyesült Államok engedélyezte
a beutazást Lee Tung Hui (Li Tang Hui) volt tajvani elnöknek, 150
F-16-os harci repülõgépet szállított Tajvannak,
Tibetet megszállt területnek" minõsíti
(az 1972-es shanghaji és az 1982-es pekingi kommüniké ellenére),
elítéli Kínát az emberi jogok megsértéséért,
megakadályozta, hogy 2000-ben az olimpiai játékokat Pekingben
rendezzék meg, különösen pedig azután, hogy az
Egyesült Államok bombázta Kína belgrádi nagykövetségét
az 1999-es koszovói háború idején, Kína pedig
leszállásra kényszerített Hainan szigeten egy amerikai
kémrepülõt 2001-ben. Közben azonban az Egyesült
Államok (annak ellenére, hogy a Clinton-adminisztráció
állandóan hangoztatta az emberi jogok prioritását
az amerikai külpolitikában) 1994-tõl - engedve a hazai és
külföldi (érdekes módon fõleg tajvani) üzletemberek
nyomásának - nem kötötte az ún. legnagyobb
kedvezmény elve" szerinti elbánás meghosszabbítását
az emberi jogok betartásához, ami persze Kína Kereskedelmi
Világszervezethez való csatlakozása után amúgy
is tárgytalanná vált. Ma, miként az elmúlt
évtizedekben, Kína és az Egyesült Államok között
a fõ - ha nem is egyetlen - vitás kérdés Tajvan.
Tajvant a Kínai Népköztársaság mindig elszakadt
tartománynak" tekintette, s a Kuomintang most is azt az elvet vallja
- nem csak amíg hatalmon volt Tajvanon -, hogy a szárazföldi
Kína és a szigetország egy országot"
képeznek, persze mindkét fél más és más
szempontból. Chen Shui-bian (Csen Sui Bien) hatalomra jutásával,
2000-ben erõsödött Tajvanon a függetlenségi törekvés.
A nemrég Chen által kilátásba helyezett függetlenségi
referendum elleni rendkívül éles kínai állásfoglalás
azonban világosan megmutatta a kínai türelem határát:
a katonai intervencióval való fenyegetésre Chen napokon
belül visszavonta a függetlenségi referendum lehetõvé
tételét elõirányozó törvényjavaslatot.66
Itt persze figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az Egyesült
Államok a terrorizmus elleni háborúval való elfoglaltsága
miatt semmiképpen sem engedheti meg egy újabb válság
kialakulását Ázsiában, ahol amúgy is Amerika-ellenes
hangulat uralkodik.
Oroszország és Kína viszonya lényegesen javult a
hidegháborút követõ periódusban: határviszályukat
megoldották, katonai jelenlétüket a közös határ
mentén lényegesen csökkentették, kereskedelmi kapcsolataikat
kiépítették, és a két országnak van
egy közös érdeke: hogy kiszorítsák a fundamentalista
iszlám befolyását országaikból. Ezzel szemben
az újonnan felmerülõ problémák nem látszanak
veszélyeztetni a két ország jó viszonyát,
bár ezek sem elhanyagolhatók. Gondoljunk csak a kínaiak
lassú beszivárgására az orosz Távol-Keleten.67
Lassan megoldódnak a határviszályok a többi szomszéd
országgal is: Burmával, Pakisztánnal, Nepállal,
Afganisztánnal, Mongóliával, Koreával és
Laosszal; de folyamatban vannak a határproblémák rendezését
célzó tárgyalások Bhutánnal és Vietnammal
is. Egyedül Indiával rendezetlen a határkérdés.
Az Indiához fûzõdõ viszony az 1962-es háború
óta igen feszült: egyrészt mert India jó kapcsolatban
állt a Szovjetunióval - és most Oroszországgal,
másrészt mert Kína viszont együttmûködött
Pakisztánnal. Most azonban Indiát túlságosan leköti
Pakisztán, és ezért nem valószínû,
hogy a közeljövõben hasonló provokációhoz
folyamodik, mint az 1962-es háborút megelõzõ korszakban.68
Kína és Vietnam viszonya továbbra is feszült, különösen
a határviszályok, illetve a Dél-kínai-tengerben
fekvõ Spratly-szigetek miatt. Vietnam katonai ereje azonban igen megcsappant
az utóbbi két évtizedben, ezért valószínû,
hogy szövetségest kell keresnie a kínai veszély -
vagy amit annak vél - elhárítására; a többi
ASEAN-ország viszont aligha nézne jó szemmel egy Kína
ellen irányuló koalíciót.69
Japán aggódva szemléli Kína gazdasági és
katonai erõsödését. Ezzel magyarázható
az Egyesült Államokkal tervezett, egyértelmûen Kína
ellen irányuló, szorosabb katonai együttmûködés.70
Mindenesetre Japán fontosabbnak tartja a növekvõ kínai
piacot, mint fordítva, ezért elõreláthatólag
kerülni fog minden komolyabb konfliktust Kínával.
Az ASEAN mind nagyobb súlyú gazdasági és regionális
szervezetté alakul, amelynek ugyan Kína nem tagja, de számos
érdeke fûzõdik az ASEAN-országokkal fenntartott kapcsolataihoz,
és egyre inkább magához a szervezethez is. Ez a fejlemény
talán azzal magyarázható, hogy a tengerentúli kínaiak
az ASEAN-országokban gyakran vezetõ szerepet játszanak
- olyannyira, hogy egyesek az ASEAN-t már de facto kínai
közös piacnak" tekintik.71
Az elkövetkezõ 40-50 évben Kínának három
tekintetben kellene fejlõdnie: a tervgazdálkodásból
teljes piacgazdaságot kellene csinálnia, túlnyomóan
mezõgazdasági társadalomból urbánus társadalommá
kellene átalakulnia, valamint a kommunista rendszerbõl a nyílt
társadalomba kellene átlépnie.72 Ez csak akkor lesz lehetséges,
ha útjáról sem belsõ, sem külsõ válság
nem téríti le.
A szerzõ a CEU pro rectora és a nemzetközi gazdasági jog tanára. A cikk a Tõkei Ferenc Társaság 2002. június 25-én elhangzott elõadásán alapul.
Jegyzetek
1 Lee Kuan Yew: From Third World to First. The Singapore Story: 1965-2000.
New York, 2000, 653. o. A cikkben elõforduló kínai neveket
a pinyin" átírásban szokásos módon
írtam le. Az elsõ említéskor zárójelben
a nevek fonetikus átírását is közlöm.
2 Needam, J.: Science and Civilization in China. Cambridge, 1971.
3 Han Fei: Die Kunst der Staatsführung. Die Schriften des Meisters Han
Fei. Leipzig, 1994.
4 Gernet, Jacques: Die chinesische Welt. Franfurt a. M., 1979, 322. o.
5 A Quing (Csing)-dinasztia vége felé, a XVIII. században,
Kína lakossága elérte a 400 milliót, de az állami
tisztviselõk száma csak 20 ezer és - legfeljebb - 40 ezer
között volt. De a kínai tisztviselõ" nem
felel meg pontosan a mai értelemben vett tisztviselõnek".
A kínai tisztviselõk kiképzésük, valamint politikai
és társadalmi rangjuk miatt inkább a XIX. század
német Professor"-jaihoz hasonlíthatók, ezért
nevezzük õket - Seitzet, a volt német pekingi nagykövetet
követve - inkább mandarinoknak". A jelöltek igen
nehéz vizsgákon mentek keresztül, amíg elnyerték
a mandarin címet. E vizsgarendszer kezdetei a Han-dinasztia korába
nyúlnak vissza. A késõbbi és kifinomultabb - Ming
- vizsgarendszer már háromszintû volt: az elsõ szinten
a körzeti vizsgákat kellett sikeresen letenniük a jelölteknek
a konfuciusi kánonokból, kalligráfiából és
irodalomból. Akik itt sikeresen levizsgáztak, elnyerték
a shengyuan" - kormánydiák" - címet.
A második szakaszban a juren" - a hivatali pozícióra
ajánlott ember" - címet szerezte meg a sikeres kandidátus,
ami arra jogosította, hogy részt vegyen a harmadik - birodalmi
- vizsgán a fõvárosban a császár személyes
elnöklete alatt. Aki ezt a vizsgát - jinshi - is letette, a birodalom
legfelsõbb szellemi elitjéhez tartozott, és a görög
olimpikonokhoz hasonló diadalmenetban térhetett vissza szülõhelyére.
A Qing-dinasztia (1644-1911) vége felé a shengyuan"
vizsgára évente átlag kétmillióan jelentkeztek,
akikbõl rendszerint 30 000-en tették le sikerrel ezt a vizsgát,
tehát a jelöltek 1,5 százaléka. Ebbõl a 30
000-bõl körülbelül 1500 szerezte meg a zhuren"
címet, vagyis 5 százalék. A jiushi" címet
végül általában kerek 300 jelölt nyerte el, akik
többsége akkor már 35 éves volt. Lásd: Seitz,
Konrad: China. Eine Weltmacht kehrt zurück. Berlin, 2000, 50-51. o.
Az ily módon kiképzett bürokrácia persze teljhatalmú
volt, de egyesek szerint a nép többet sínylõdött,
amikor háborúk vagy belsõ zavargások folyamán
összeomlott a rend. Jezsuiták is arról számoltak be,
hogy a XVII. és a XVIII. században a kínai állami
apparátus jobban mûködött, mint bármelyik európai.
Lásd Wickert, Erwin: China von innen gesehen. Stuttgart, 1982,
198-199. o.
6 Seitz, id. mû, 25-25. o.
7 Idem 11. o., továbbá Wickert, id. mû, 1982, 110. o.
8 Seitz, Konrad: China im 21. Jahrhundert. Frankfurt, 2001, 12. o.
9 Seitz, 2000, 86. o.
10 Mao erõs hunani akcentussal beszélt, melyet csak kevés
ember ért. Ezért több rádióbeszédet
nem mondott: a szöveg felolvasását bemondókra bízta.
11 Lásd Seitz, id. mû, 5. lábjegyzet, 208. o.
12 Deng Xiaoping interjúja Oriana Fallacival: Seitznél idézve,
2000, 202. o.
13 Seitz, 2000, 215. o.
14 1991 októberében a KKP XVI. Kongresszusán.
15 A Mao által létrehozott népi kommunák"
a mezõgazdasági termelõk tömörülései
voltak, ahová 40-50 családot kényszerítettek be,
akik a helyi pártkáderek vezetése alatt álltak.
Ezek írták elõ, hogy mibõl mikor mennyit kell vetniük,
mit csinálhatnak a parasztok télen vagy szabadidejükben stb.
16 Az ipari kollektívák" a helyi - falusi, megyei,
tartományi - vagy politikai - katonaság - tulajdonban lévõ
vállalatok.
17 Seitz, 2001, 21. o.
18 A menedzseri felelõsség" lényege az volt,
hogy állami tulajdonban lévõ gyárak részlegeit,
illetve egész üzemeket szerzõdések alapján
menedzserek által vezetett csoportoknak" adtak bérbe.
Ezek a csoportok, miután leszállították a szerzõdésekben
foglalt termékmennyiséget, saját belátásuk
szerint gazdálkodhattak a piacgazdaság alapján: maguk szabták
meg a gyártandó termékeket, annak mennyiségét,
minõségét és árát, valamint a csoport
tagjainak kiosztandó jövedelemtöbbletet.
19 Seitz, 2001, 24. o.
20 Idem, 2000, 241. o.
21 Idem.
22 infomaster@cgubabut.irgm 2002. május 24.
23 Lásd többek között: Messmann, Stefan: A gazdasági
kapcsolatok jogi formái Kínában. Gazdaság és
gazdálkodás. 1996. január, 9-11. o.
24 Foreign trade doing better than expected. China Daily, 2002. július
22.
25 Holland, Tom: Another Round. Far East Economic Review (továbbiakban
FEER), 2001. november 29.
26 Webb, Alysha: Don't Overvalue Yourself. FEER, 2002. július
25.
27 The return of Chinese students. Shanghai Daily, 2002. július
18.
28 Ortutay L. Gyula: Továbbtanulás külföldön. Népszabadság,
2002. április 4.
29 Lásd a 27. lábjegyzetet.
30 infomaster@chinabiz.org, valamint McKinsey & Co. számítása
szerint 5-6 millió kínai vagyona eléri vagy meghaladja
a
100 000 dollárt, és körülbelül 10 000 személy
rendelkezik fejenként több mint egymillió dollár vagyonnal.
- Lásd: Smith, Craig S.: China: a billion-person market in transition.
International Herald Tribune, 2002. július 17.
31 FEER, 2002. augusztus 1.
32 FEER, 2002. július 18.
33 Hei, Christoph: Im Jahre 2020 stellt China den Reiseweltmeister. Frankfurter
Allgemeine Zeitung (továbbiakban. F. A. Z.), 2002. május 21.
Eddig Kína csak az ún. elismert célországokba"
engedi meg csoportos utazások szervezését. Bár Magyarország
kérte a kínai hatóságoktól felvételét
azon országok közé, amelyeket kínai turistacsoportok
látogathatnak, Peking még nem döntött, hogy látogatható
célország" lehet-e Magyarország. Lásd Ortutay
L. Gyula: Útra kelnek a kínai milliomosok. Népszabadság,
2001. május 19.
34 Dolven, Ben: Capital Drought. FEER, 2002. július 11.
35 Seitz, 2000, 248. és 281. o. Habár Deng 1992 januárjában
járt Dél-Kínában, a kínai médiák
errõl csak 1992 márciusában adtak hírt: az akkori
konzervatívok a kínai pártvezetésben meg tudták
akadályozni, hogy Deng ott elhangzott progresszív iránymutatása
- Meggazdagodni dicsõséges" - szélesebb körben
váljék ismertté.
36 Seitz, 2000, 302. o.
37 Gerald Segal, aki szerint Kína belátható idõn
belül csak közepes hatalom marad, nem érti a lényeget.
Segal, Gerald: Does China Matter? Foreign Affairs, 1999. szeptember-október,
24. o.
38 Seitz, 2001, 31-32. o.
39 Idem, 2000, 308. o.
40 Idem, 2001, 33. o.
41 Idem.
42 Idem, 2000, 327-329. o.
43 Idem, 2001, 38. o.
44 Idem, 2000, 362-363. o.
45 2000-ben Kínában 1 millió 762 ezer magánvállalkozó
volt, 20 millió munkavállalóval. Lásd: Haberer,
Thomas: Die Privatwirtschaft als Wachstumsmotor. F. A. Z., 2002. március
25. Egyedül Shanghaiban több mint 200 000 magántulajdonban
lévõ vállalat mûködik, melyek alaptõkéje
meghaladja a 25,3 milliárd dollárt. Ezzel Shanghai csak a harmadik
helyen áll Kínában a magánvállalkozók
nagyságrendjében Guandong, Zhejiang és Jiangsu után.
Lásd: Shen Yanfei: Private business expends. Shanghai Daily, 2002.
július 18. - Érdekes, hogy a magánvállalkozók
csaknem 20 százaléka párttag. Lásd: Heberer, id.
c.
46 Seitz, 2000, 364. o.
47 Egyes számítások szerint 2050-ig a városi lakosság
eléri az 1,12 milliárdot, ami az összlakosság 70 százalékát
teszi majd ki. Ez azt jelenti, hogy az elkövetkezõ 50 évben
több mint 600 millió vidéki lakos városokba fog áttelepülni.
Lásd: Urban growth. China Daily, 2002. július 22.
48 Lásd: Ortutay L. Gyula: Kínai szegények, kínai
gazdagok. Népszabadság, 2002. április 23., valamint
Kolonko, Petra: Verlierer des Aufschwungs. F. A. Z., 2002. június 8.
49 Smith, 30. lábjegyzet.
50 Wickert, Erwin: Wir Tungendländler. F. A. Z., 2002. április
27.
51 Lee, 653. o.
52 Lehmann, Jena-Pierre: Five economic scenarios but only one way forward. South
China Morning Post (továbbiakban: SCMP), 2002. július 24.
53 SCMP, 2002. július 24.
54 Ching, Frank: China's Creeping Democracy. FEER, 2002. március
8. A falvak és megyék választási rendszerét
helyi rendeletek szabályozzák. Így például
Xincai megyében, Henan tartományban a helyi lakosok saját
kezdeményezésükben három jelöltet állítottak
fel, akik politikai jellegû választási kampányt folytattak
a szavazatokért. Ez persze még nem jelenti a demokráciát,
de az ilyen jellegû választások lehetõvé tették,
hogy több száz millió szavazó belekóstoljon"
a demokráciába.
55 Lee, 653. o.
56 Smith, Craig S.: Beijing embraces the rich, to keep them in its grip. International
Herald Tribune, 2002. május 17.
57 Hasonló nézeteket vallanak: Seitz, 2000, 427. o., Brahn, Lawrence,
J.: China's Century. The Awaking of the Next Economic Powerhouse. Singapore,
2001 és Tálas Barna: Structural Changes in China's Economic Development
in the Past and in Future. Kenner, Wolfgand (ed.): Trends of Economic Development
in East Asia. Berlin, 1989, 315-336. o., míg Kornai János
és Dániel Zsuzsa: The Chinese Economic Reform - as Seen by Hungarian
Economists. In: Kenner, 337-352. o. tartózkodóak.
58 Brunei, Fülöp-szigetek, Indonézia, Kambodzsa, Malajzia,
Szingapúr, Thaiföld és Vietnam.
59 1 USD = 8,22 yuan.
60 Wickert, 1982, 427-428. o.
61 Lee, 654. o.
62 Murray, Biebert: U. S. - China Relations: What Threat? FEER, 2002. július
25.
63 Huntington, Samuel P.: The Clash of Civilizations. Remaking of World Order.
New York, 1996, 230. o.
64 Huntington, 229-230. o.
65 Lásd az US-China Security Commission által nemrég a
kongresszus elé benyújtott The National Security Implications
of the Economic Relationship Between the United States and China" címû
riportot. - Errõl: Terry, Edith: US stance may spur Asean drive. SCMP,
2002. július 22. és Cabestan, Jean-Pierre: Inflated China threat
must not obscure need to enage. SCMP, 2002. július 26., valamint Murray,
Hiebert, id. c. - Az amerikai politikát bírálva lásd:
Lieberthal, Kenneth: Chinas dramatische Zukunft. Die Zeit, 2001. április
5.
66 Taiwan sagt Manöver ab, China droht mit Angriff. F. A. Z., 2002.
augusztus 8.
67 Huntington, 242. o.
68 Maxwell, Neville: China's Agression in 1962" and the Hindu
Bomb". World Policy Journal, 1999 Summer, 111-118. o.
69 Huntington, 235. o.
70 Schmidt, Helmut: Europa braucht keinen Vormund. Die Zeit, 2002. augusztus
1.
71 Idem, 132. o.
72 Lee, 656. o.