Országomat egy bányáért?
Olcsó? Viktor belebukott Győzőbe? Zsurnaliszta jópofaság?
És még mibe bukott bele? Vagy megbukott egyáltalán? Lehet, hogy nem is bukott
meg, csupán csak veszített? Mindössze ezerötszáz rosszul elhelyezett szavazattal?
Lehet, hogy nem is veszített, hanem égbekiáltó, szégyenletes csalás az egész?
Kommunista-balliberális machináció? Nemzetvesztés magyar módra?
Támpont kéne nekünk, megalapozott, árnyalt, széles látókörű, megbízható, hogy
megnyugtató feleletet találhassunk ezekre a kérdésekre, már ha egyáltalán van
rájuk válasz. Hiszen az igazság gyakorlati kérdés. A politika pedig a gyakorlat
művészete - lenne. Lehetne. Mi hát az igazság a politikában?
A politikus és a politikai
elemző
Debreczeni József Orbán Viktorról írott könyve a politikai igazság kiderítésének
szándékával indul útjára, hogy azután elvesszen a sűrűben. Olyan szoros "emberfogást"
alkalmaz (Orbán stílszerű megnyilatkozása a szerző írói módszeréről), hogy közben
szem elől téveszti a kaput. Más lebeg persze a szeme előtt: Antall József szelleme.
Az Orbán-portré mintha csak arra szolgálna, hogy még inkább kidomborítsa Antall
politikusi formátumának nagyszerűségét. Akihez képest Orbán számtalanszor
könnyűnek találtatik. Alig van más mérce, ez viszont abszolút.
Ráadásul Debreczeni kétféle szerepben ír. Lévén, hogy maga is egyik fontos szereplője
volt a rendszerváltozást követő politikai életnek, parlamenti képviselő, MDF-tag,
majd a Csurkával történő szakítást Elek Istvánnal együtt kiprovokáló, nemzeti
liberális politikát előnyben részesítő gyakorlati politikus, egyik szempontja
tehát a testközeli, mindennapi politikai játszmák leosztását és lejátszását
leíró dokumentátoré. Könyve ebben a tekintetben nélkülözhetetlen forrásmunka,
a rendszerváltozás történetének egyik alapvető narratívája. Olyan játékos beszél,
aki sok leosztást látott, sok lapot tartott a kezében, és arról is első kézből
származó ismeretei vannak, hogy a többiek milyen lapokkal játszottak.
Később pedig egy ideig Orbán személyes tanácsadója, olyan közel kerül tehát
tárgyához, amilyen közel csak lehet. Ekkor kialakul általános benyomása a majdani
miniszterelnökről: döntő politikai hibájának tartja, hogy Orbán egyedül akarja
integrálni az egész jobboldalt, ahelyett hogy teret engedne a mérsékelt jobbközép
tendenciák megerősödésének, az MDNP-nek, illetve később a Békejobb kezdeményezésnek.
Amikor Orbán elfordul az MDNP-től, Debreczeni is elfordul Orbántól: lemond a
tanácsadói posztról, majd visszavonul a gyakorlati politizálástól.
Létrejön tehát a másik szempont: a politikai elemzőé, aki immár gyakorlatilag
nem érdekelt tárgyában. De a távolság a két szempont között mégis igen kicsi.
És a könyvben számtalan helyen teljesen elenyészik. Ez komoly módszertani dilemmát
okoz. Úgy tűnik, mintha tárgyilagos, akadémiai precizitással megírt könyvet
tartanánk a kezünkben, úgy tűnik, mintha a szerző kellő távolságtartással,
emelkedettséggel kezelné tárgyát, úgy tűnik, mintha le tudná küzdeni
személyes vonzásait és választásait, ám ez általában, a mű egészét tekintve
nincs így. Orbánnak igaza van, amikor a könyvhöz csatolt - egyébként teljességgel
szükségtelen - interjúban azt mondja, hogy az írás legalább annyira szól Debreczeniről,
mint róla.
Sőt. Elsősorban és leginkább Debreczeni Józsefről szól. Szemérmesen bújtatott
formában előadott politikusi önéletrajzot tart kezében az olvasó. A könyv borítója
tehát némileg megtévesztő: talán hívebben kifejezte volna a műfajt, ha Debreczeni
és Orbán egymásban tükröztetett képe szerepel rajta, és a nevek is egyenlő méretben
állnának rajta.
Más szempontból persze ez is megtévesztő lenne. Hiszen nem egyenlő formátumú
szereplőkről van szó. Ezt nem én mondom, hanem maga Debreczeni állítja a szöveg
számos helyén. Magát mindkét szempontból "kisebbnek" tartja Orbánnál:
úgy is mint gyakorlati politikust, úgy is mint politikai elemzőt. Ő maga nyilván
teljes erőbedobással folytatta volna a politizálást Antall oldalán, ha erre
lehetősége nyílik. De nem nyílt, mert Antall Csurkával együtt őt is kizárta
az MDF-ből. Majd igyekezett volna elősegíteni az MDNP mérsékelt jobbközép vonalának
erősítését, ebben pedig Orbánnal szemben szenvedett vereséget.
De a némiképp "hosszabb távú" - értsd: egy-két éves - politikai előkalkulációk
tekintetében is rendre kénytelen elismerni, hogy Orbánnak lett igaza. Szinte
mindenben. Debreczeni, a politikai elemző nem ad igazat Debreczeninek, a gyakorlati
politikusnak.
Mármost akkor hányadán is állunk, kérdezheti az olvasó.
Nos, erre nincs válasz. Nem tudjuk, hányadán állunk.
Amit biztosan tudunk - mondja nekünk Debreczeni jó adag személyes tapasztalatra
hivatkozva -, hogy Orbán nem az az ördögi figura, akinek a "balliberális"
sajtó már régóta igyekszik beállítani. Nem rablóvezér, nem fosztogató-osztogató,
nem Sztálin és Hitler sajátos magyar keveréke, nem machiavellista politikus,
nem aljas, alantas szándékok vezérlik.
Hanem. Hanem fölfokozott politikusi felelősségtudat. És politikusi zsenialitás.
Debreczeni szerint Orbán nagy formátumú politikus, efelől semmi kétség nem lehet.
Kétféle erkölcs?
Ezzel az értékeléssel azonban az a nagy módszertani baj - miközben akár készséggel
egyet is érthetnénk vele -, hogy szöges ellentétben áll azzal a vezérlő gondolattal,
amely Debreczeni egész könyvén végigvonul: nevezetesen, hogy politikusok esetében
a szándék nem számít, csak az eredmény. Ez lenne - a szerző szerint - a különbség
a személyes erkölcs, illetve a politika erkölcse között. A politikus cselekedetei
nem ítélhetők meg a személyes erkölcs értékei szerint - mondja nekünk Debreczeni.
De ha ez így áll - én nem gondolom, hogy így állna -, akkor voltaképpen mindegy,
milyen szándékok vezetik Orbánt, alantasak vagy sem, hiszen csak az eredmény
számít.
A könyv mondanivalójának egyik fele kihúzza a talajt a másik fél alól. Ha igaz
lenne a kétféle erkölcsnek ez a merev szétválasztása, akkor miért lenne érdekes
végigkövetnünk az alcsútdobozi fiú pályájának magasba ívelését, majd váratlan
-"érthetetlen", "értelmezhetetlen" - megtörését? Hiszen
akkor semmi másról nem lenne értelme beszámolni, mint a lapok leosztásáról és
a játszmák aktuális lejátszásáról, megnyitási változatokról, elrontott közép-
és végjátékokról, ahol semmi más nem érdekes, csak a nyerés. Politikai elemzésnek
ez a szempont túlságosan bornírt. Sakk-könyvekbe, bridzsversenyekre való. A
politika nem lehet játék, hiszen emberekkel "játsszák". Az ő sorsukra
megy ki a játék.
Ezt persze Debreczeni is tudja. Néha az az ember érzése, hogy csak azért ragaszkodik
ehhez a következetesen nem igazán érvényesíthető szemponthoz, hogy elhárítsa
magától az igazi feladatot: Orbán politikusi teljesítményének valódi, átfogó
értékelését, ugyanis ez az értékelés félő, hogy túlságosan negatívba fordulna.
Akkor viszont tarthatatlan lenne a szerzőnek az a másik axiómája, hogy Orbán
politikusi formátuma minden vitán fölül áll.
De miért lenne Debreczeni számára tarthatatlan egy túlságosan negatív kép megrajzolása
hőséről? A választ a könyv utolsó fejezetei tartalmazzák (elsősorban az Egy
új társadalom- és nemzetpolitika kísérlete című), ahol a szerző bő összefoglalását
nyújtja annak a jobboldali-konzervatív eszmekörnek, ideológiának, amelynek Orbán
- nevezetes jobboldali fordulata után - első számú politikai képviselőjévé vált
Magyarországon. És mivel Debreczeni lényegében, alapvetően úgyszintén ennek
az ideológiának a híve, ezért kell formátumosnak tartania hősét.
Mert akkor nem elsősorban a valóban hosszú távú célok, az alapelvek kérdéskörét
kell boncolgatni, bírálni, hanem csupán a megvalósításhoz vezető gyakorlati,
taktikai lépéseket. Igaz ugyan, hogy Orbán túlságosan sokáig tévelygett a "balliberális"
eszmék vonzásában, túlságosan erősen hatottak rá az SZDSZ értékei, megbocsáthatatlan
és felelőtlen, nyegle, rövidlátó módon túlságosan is sokszor bírálta Antall
nemes erőfeszítéseit - írja Debreczeni, s amikor az antalli politika védelmezéséről
van szó, tolla igazán megszalad, és záporoznak a keményebbnél keményebb jelzők
Orbánra -, ámde... Ámde aztán a végén hazatalált a "tékozló fiú",
hazára talált az MDF kebelén. Debreczeni a szemtanú mélyen átérzett élményét
osztja meg az olvasóval ennek a "hazatalálásnak" a leírásakor, ezek
a könyv leghitelesebb és ezért legjobb lapjai a számomra. Orbánban ágaskodni
kezdett a nemzeti érzés.
A felágaskodott nemzeti
érzés
Ezt a fejleményt Debreczeni abszolút pozitívumként értékeli, s emiatt szinte
mindent megbocsát - előre és hátra - hősének. Nem elemzi tehát a "kokárdázás"
problematikusságát, nem beszél arról, hogy mennyire káros lehet a "politikai
erőtér" - a szerző szeret "erőterekben" fogalmazni - nemzetire
és nem nemzetire történő ab ovo fölosztása, számára mindez - úgy tűnik - nyilvánvaló,
problémátlan evidencia. Nézzük meg ezt a beállítódást és következményeit egyetlen
konkrét példán: miként értékeli Orbán viszonyát a Vasárnapi Újsághoz,
illetve a MIÉP-hez:
"Orbán természetesen azzal is tisztában van, hogy a Csurkáék által képviselt
erős nemzeti (és általában a radikális jobboldali) érzület iránt jóval többen
fogékonyak annál, mint amennyien a MIÉP-re szavaznak. Ha ő és a Fidesz nem
mutatna kellő affinitást ezek iránt, ha a kelleténél markánsabban határolódna
el ezek túlzó megnyilvánulásaitól, azzal sokakat a MIÉP karjaiba lökne. Nem
véletlen, hogy Csurka pártja a szocialista-szabad demokrata kormányzat időszakát
követően négyszerezte meg szavazóinak számát, és jutott be a parlamentbe. 1998
után szinte mindenki arra számított, hogy az ily módon legitimált MIÉP a következő
ciklus során újabb jelentős növekedést ér el, s bizonyosan meghaladja a tíz
százalékot, sőt - mint Haider pártja Ausztriában - elérheti a húszat is. Hogy
erre nem kerül sor a 2002-es választásokon (sőt mint utólag már tudjuk: a MIÉP
kiesik a parlamentből), az jelentős részben annak köszönhető, hogy Orbán Viktor
és pártja egy erős nemzeti elkötelezettség jegyében kormányozza az országot.
Konkrét és szimbolikus intézkedésekben, továbbá retorikában és gesztusokban
egyaránt. Legyünk egészen konkrétak: ha Orbán nem megy el újra és újra a Vasárnapi
Újságba, ha nem tesz időnként olyan kijelentéseket a szóban forgó műsorról,
amelyek esetében biztosak lehetünk abban, hogy azok nem felelnek meg a saját
ízlésének, akkor a MIÉP sokkal erősebb lett volna. Hogy Csurka végül
kiesett a parlamentből, az jelentős részben Orbán céltudatos politikájának (és
erős gyomrának) köszönhető.
Persze ennek ára van. Ez az ár a balodali elkötelezettségű, illetve zsidó származású
honfitársaink - főként értelmiségiek - többsége számára túl magas, sőt elfogadhatatlan.
Az ő szempontjaikat teljes mértékben meg kell értenünk. Nekik viszont azt kellene
legalább részben megérteniük, hogy egy jobboldali kormány feje nem azonosulhat
az ő szempontjaikkal.
A MIÉP-hez való viszonynak azonban az eddigieken túl van egy potenciálisan még
súlyosabb vetülete, s ez szociális természetű. Az előbb említett Orbán-interjúban
találunk egy erre vonatkozó utalást. A kormányfő szerint a rendszerváltozás
nyomán 'a magyarok egyharmada-egynegyede már integrálódott Európába: gazdasági,
szellemi és életszínvonal tekintetében egyaránt. A másik kétharmadnak viszont
a radikális politikusok megpróbálják bebeszélni, hogy ők lesznek az integrációs
politika vesztesei. Ezzel a módszerrel olyan mértékű meghallgatásra találhatnak,
ami aggasztó.'
Ez valóban nagyon veszélyes volna. Ha a nemzeti radikalizmus a szociális
radikalizmussal kapcsolódna össze. Ha a MIÉP képes volna egyesíteni és feltüzelni
mindazokat, akik különféle anyagi és érzelmi okokból a rendszerváltozás veszteseinek
tudják magukat. Mert tisztában kell lennünk azzal, hogy egy ilyen tábor - a
legrosszabb esetben - akár többségi is lehetne." (481-482. o.)
Viszonylag hosszan és egybefüggően idéztem a szerzőt, mert úgy gondolom, ebben
a részletben tetten érhető művének és egész beállítódásának minden erénye és
hiányossága, ráadásul nemcsak az övé, hanem azé a politikai irányzaté is, amelyik
egy rövid ideig "nemzeti liberalizmusként" próbálta meghatározni magát
az MDF-en belül, amíg erre lehetősége nyílott.
Vegyük sorra a problémákat.
Az idézet alapkérdése, amint az egész könyvé is, a jobboldal integrálásának
a kérdése. Ezzel a nehézséggel természetesen nem Antall Józsefnek és Orbán Viktornak
kellett a történelem során először szembenéznie. Debreczeni azonban mégis úgy
tesz, mintha ez volna a helyzet. Egész könyvéből fájdalmasan hiányzik a nagyobb
ívű politikai, szellemi, ideológiai kitekintés más nemzetek, országok, politikusok
irányában. Ez is a "szoros emberfogás" egyik következménye. Pedig
elemezhetné például a szélsőjobb politikai kezelésének alapvetően kétféle módját,
a francia, illetve német modellt, ami az egyik esetben a teljes, következetes
elhatárolódást és szalonképtelenítést jelenti, a másik esetben a belső integráció
révén történő megszelídítési kísérletet. Nemzetközi terepen mérlegelhetné a
kétféle módszer előnyeit, hátrányait, majd kísérletet tehetne a tanulságok magyar
viszonyokra történő alkalmazására, és megmutathatná, hogy mi indokolhatja az
egyik vagy a másik módszer helybéli érvényesítését. Érveinek sokkalta nagyobb
súlya lenne ekkor.
Így viszont sok mindent készpénznek kellene vennünk, ami nem az. Először is
itt van az a fránya "nemzeti érzés", meg az ő természete. Máshol már
többször részletesen kifejtettem (pl. A "magyar kérdés", A nacionalizmus
mint a nemzetállam ideológiája, Hol a liberalizmus? címu tanulmányaimban, in:
A "magyar kérdés". Bp., Akadémiai, 1996, illetve a Világképképzo,
Magyar igazság?, A szellem és a palack címu esszéimben, in: A szellem helye.
Bp., Új Mandátum, 2001), hogy a nemzeti érzés a mi korunkban akkor teheti a
legjobb szolgálatot a nemzetnek, ha tömegméretekben hagyják szunyókálni, ha
mindenki háztáji módon műveli, ápolgatja, csinosítja elsősorban is magánhasználatra,
önmaga és szűkebb környezete legnagyobb megelégedésére és épülésére. Ez a legtermékenyebb
viselkedés békeidőkben. Amikor nem fenyegeti a politikai nemzet önállóságát,
önazonosságát semmiféle komoly veszély. Az ilyen módon érvényesülő nemzeti érzés
békésen szekularizált változatával volt módomban megismerkedni az Angliában
töltött tíz esztendő alatt. És mondhatom, üdítő, egy életre meghatározó élménnyel
lettem gazdagabb.
Ha viszont háborús időket élünk, akkor a nemzeti érzés szükségképpen fölhorgad
álmából, és vagdalkozni kezd. (Ez történt a falklandi háború idején Angliában
is.) Lekaszabolni való ellenségeket keres, miközben önbizalomerősítő nyilvános
rítusokba kezd. Tömegpszichózist teremt, transzcendens támogatók után néz. Elkezd
előírni érzelmeket. Teremteni kezdi őket. Pedig hát, minden hús-vér, érző ember
tudja, hogy az érzelmekkel ugyan valóban sok mindent lehet csinálni, de egyet
nem: előírni őket.
A nemzeti érzés éppúgy, mint bármilyen egyéb emberi érzés, érzelem, indulat
- amíg személyes szinten marad - elsősorban ízlés és alkat kérdése. Viselkedésforma-,
beszédmód-, habitusfüggő. Ha viszont politikai erők elkezdik ébresztgetni, akkor
kollektivizálódik, tömegérzéssé válik, és ilyen értelemben virtuálissá, amelynek
nincs megfogható, személyes alanya. Metaforikus életre kel, a "nemzet egy
testben és lélekben küzd a gonosz idegenek ellen". Nem jó, ha ilyesmire
sor kerül. Végső soron szinte senkinek nem jó. Az emberek ugyanis jobban szeretnek
elmerülni saját valóságosan egyéni, személyes életükben, mint azonosulni a nagy
nemzettesttel. Hús-vér szeretteikkel szeretnek azonosulni. Testileg-lelkileg.
És itt beleütközünk az egyéni és a köz elválasztásának problémájába. Debreczeni
kemény politikai tényként kezel valamit, amivel a politikusoknak mindenképpen
számolniuk kell - nevezetesen a fergetegesen kirobbanó nemzeti érzést -, ami
nem az. A nemzeti érzés ismérve, sajátossága az, hogy a politikusok teszik jelentős
politikai tényezővé, egyébként nem az. Nem feltétlenül az. Nem kell, hogy az
legyen.
Kérdés: háborús időket élünk-e?
S erre a kérdésre a jobboldalon úgy látszik - függetlenül vérmérséklettől, beállítódástól
- homogén a válasz: igen. Háborús időket élünk, a nemzet veszélyben van, föl
kell tehát korbácsolni a nemzeti érzelmeket.
Szívesen megkérném Debreczenit, hogy a maga szokásos józan, visszafogott, illedelmes
modorában próbálja alátámasztani ezt a tételt. Mondja el nekünk, mitől is van
veszélyben a nemzet. Mi fenyegeti a magyarságot? Az ő létében és megmaradásában?
Kik akarják megfosztani nyelvétől, államától, kultúrájától, öntudatától?
Vagy ha esetleg elutasítaná ezeknek a kérdéseknek a relevanciáját, akkor arra
lennék kíváncsi: ha nincs veszélyben a nemzet, akkor mire való a nemzeti érzés
fenemód táplálása?
Debreczeni azt állítja, hogy a Vasárnapi Újságnál tett látogatásaival Orbán
megmentette az országot Csurkától. Ez igaz lehetne akkor, ha Orbán nyert volna
a 2002-es választásokon, és azóta már többször is nyilvánvalóan elhatárolódott
volna a MIÉP-től és a szélsőjobbtól. De nem nyert. És az azóta eltelt néhány
hónap fejleményei sokkal inkább arra utalnak, hogy nemhogy az országot, saját
magát és pártját sem tudta megmenteni Csurkától, illetve a jobboldali radikalizmustól,
mi több mintha egyáltalán nem is törekedne erre. Épp ellenkezőleg, az egész
integrált jobboldal vezére kíván lenni, Csurkástul, Torgyánostul, mindenestül.
Uniópártot akar, mint közli a kötetzáró interjúban.
Tehát egyáltalán nem biztos, hogy a Vasárnapi Újságnál tett látogatások bármiféle
politikai értelemben sikeresnek nevezhetőek. Nincs okunk azt gondolni, hogy
ha Orbán radikálisan elhatárolódik ettől az újfasiszta, rasszista nézeteket
hangoztató műsortól, akkor pártja rosszabbul járt volna. Hiszen így középről
veszített szavazókat - ezt Debreczeni is megállapítja -, s például a Centrum
Párt négy százalékával simán nyerhetett volna. De ha politikai racionalitással
sem indokolható a szélsőjobbnak tett több mint gesztus, akkor aztán mivel lehetne
még megokolni a dolgot? Hiszen személyes erkölcse és ízlése - így Debreczeni
- csak úgy spontánul nem vitte volna be Orbánt a Vasárnapi Újság stúdiójába.
Lehet, hogy így van, lehet hogy nem. De Debreczeni könyve nemigen támasztja
alá ezt az értelmezést, csupán a szerző jóindulata.
Az idézett fejtegetés következő érve, hogy a Csurkával való kokettálás "a
balodali elkötelezettségű, illetve zsidó származású honfitársaink - főként értelmiségiek
- többsége számára túl magas, sőt elfogadhatatlan". Ezt az árat kellett
Orbánnak megfizetnie Debreczeni szerint. Nem tudom, honnan veszi a szerző, hogy
mindenki, aki nem tartozik a fent körülírt csoportba, szívesen látja Csurka
szellemét vasárnap reggelenként a kávé mellé, croissant helyett. Az újfasizmus,
a rasszizmus mindenféle elkötelezettségű és mindenféle származású honfitársaink
számára elfogadhatatlan kell legyen - kivéve magukat az újfasisztákat -, azok
számára is például, akik mint Debreczeni, nemzeti liberálisként határozzák meg
magukat. Könyve egy másik helyén ő is "nacionalista, antiszemita, antiliberális
és demokráciaellenes frontnyitásnak" nevezi Csurka 1992-es politikai
röpiratát, amely a "nácizmus szellemét idézi" (208. o.), ami
ellen elvi szinten harcolni kell. Politikai szinten viszont csak akkor, ha komoly
veszélyt képvisel - mondja az akkori helyzetre. Orbán viszont később sem elvi,
sem politikai szinten nem folytatott harcot a csurkizmus ellen, éppen abból
kiindulva, hogy az komoly politikai erőt képvisel. Az önellentmondás nyilvánvaló.
Vagy nem jelentős tényező Csurka - és akkor semmi politikai értelme nem volt
a Vasárnapi Újság látogatásának -, vagy igen, de akkor viszont kemény harcot
kellett volna folytatni ellene elvi és politikai szinten egyaránt.
De a fönti idézetből az is kitűnik sajnos, hogy az antiszemitizmus voltaképpen
csak a zsidóknak fáj, egyébként, ettől eltekintve, a dolognak nem kellene ekkora
feneket keríteni, hiszen ugyan - mint Debreczeni mondja - "az ő szempontjaikat
teljes mértékben meg kell értenünk. Nekik viszont azt kellene legalább részben
megérteniük, hogy egy jobboldali kormány feje nem azonosulhat az ő szempontjaikkal."
De a Vasárnapi Újság botránya az egész országé, nem csak "zsidó
származású honfitársainké"! Egy jobboldali kormány feje igenis azonosulhat,
sőt mi több, minden normális demokráciában magától értetődően azonosul is az
antiszemitizmust, a rasszizmust elutasító szellemiséggel, és mindent megtesz
az újfasizmus visszaszorítására, szalonképtelenítésére. Orbán viszont végképp
szalonképesítette Csurkát, és vele együtt azt a gyűlölködő, alpári beszédmódot,
amely a Fidesz-kormányzás idején eluralta a jobboldali sajtót, majd lassan az
egész közéletet. Debreczeni erről a fejleményről nem beszél, pedig ennek romboló
hatása sokkal átfogóbb, mint a MIÉP-é, noha belőle indult ki.
Végül az idézett rész végén Debreczeni a nemzeti és szociális radikalizmus lehetséges
összekapcsolódása miatt aggódik. Ha Orbánék nyernek, akkor ennek - Debreczeni
szerint - elhárult volna a veszélye. De nem nyertek, és a polgári körök megalakítása,
a "Hajrá, Magyarország!" mozgalom, az Erzsébet hídi tüntetés éppenséggel
mintha egy ilyen összekapcsolódás árnyékát vetítené elénk.
Ha tehát Orbán eredeti szándékai szerint - amelyek, Debreczeni szerint, persze
nem számítanak - mérséklő célzattal igyekezett volna is integrálni a szélsőjobbot,
ez az igyekezete kudarcot vallott, s megnőtt a veszélye annak, hogy a szélsőjobb
integrálja őt.
Jobboldali ocsút a búzától
Debreczeni így ír az 1996-os helyzetről:
"A Néppárt megalakulásával a jobbközép és a radikális jobboldal összekeveredett
erőinek különválása indult meg, ami hamarosan folytatódna a kereszténydemokratáknál
is. A Fidesznek ezt a folyamatot kellene elősegítenie. Orbán most már játszi
könnyedséggel integrálhatná a vezetése alá a kiszakadt jobbközép erőket. Az
egyetlen intakt párt az egyetlen karizmatikus vezetővel. S csak azután, kívül-belül
megerősödve volna szabad tárgyalnia a Fideszből, a Néppártból és a mérsékelt
kereszténydemokratákból álló szövetség, valamint az FKGP közé szorult Lezsákkal
és Giczyvel.
De nem ezt teszi, amit én súlyos hibának tartok. Olyan lépésnek, amely nemcsak
a köznapi morállal és az elvi politikával áll ellentétben, de ami politikai
rövidlátásra is vall. Úgy vélem, Orbán veszélyes útra lép. Túl nagy kockázatot
vállal a hozzá nyilvánvalóan csak rosszhiszemű taktikai megfontolásokból közeledő
Lezsák szövetségének elfogadásával. Ez szerintem hosszabb távon azzal a következménnyel
jár majd, hogy nem ő tartja benn a centrumban az MDF-et és a KDNP-t, hanem azok
viszik a szélre a Fideszt, s ezáltal végképp elveszik az MSZP-SZDSZ-koalícióval
szembeni alternatívaállítás esélye.
A hozzá írt levélben elköszönök Orbántól. A Fidesz-szalonba eljárok még, többször
szót váltunk, de a hosszabb beszélgetés elől kitér, mondván, hogy előbb írásban
akar nekem válaszolni, részletesen és alaposan kifejtve a maga érveit.
Aztán nem válaszol.
Írás helyett a maga dolgát teszi: politizál.
Három év múlva belátom, hogy az MDF-hez, illetve a Néppárthoz való viszony kérdésében
helyesen döntött. Hogy jól mérte föl az általa megtett - és a meg nem tehető
-lépések várható következményeit. Hogy helyes döntést hozott a politika és a
politikai erkölcs szabályai szerint is: minthogy az eredmény őt igazolja."
(306-307. o.)
A politikai elemzőnek rövid távon igaza van, de hosszú távon és alapvetően téved.
Mert a 2002-es eredmény nem Orbánt igazolta, bármennyire így is tűnhetett ez
még 1999-ben. És a politikai elemző ítélete a fenti idézetben is a magánerkölcs
és a politikai erkölcs végig nem vihető, kényszeredett megkülönböztetése miatt
siklik ki. Ha ugyanis csak az eredmény számít, semmi más, akkor végül is minden
azon múlik, hogy a politikai kontinuum melyik pontján állítjuk föl a célszalagot.
Ugyanaz a politika ítélhető eredményesnek is, meg égbekiáltó kudarcnak is. Magam
a hosszú távú trendek részben hipotetikus megrajzolását tartom szerencsésnek
a politikai elemzés terén, nem a mikrorealizmust. Mert a mikróból könnyen előállhat
a "hamis realizmus". (Persze tudom, hogy a "túlfeszült lényeglátás"
sem fenékig tejfel, ha választani kell, mégis inkább efelé hajlanék, ha már
tényleg nincs más alternatívánk. Néha abban reménykedem, hogy van.) Debreczeni
József, a politikus, rövid távon kudarcot vallhatott a jobbközép erők összefogását
szorgalmazó politikájával, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne neki lett volna
igaza. És azt sem jelenti feltétlenül, hogy az Orbán-vezette Fidesz hosszú távon
igen káros politizálása végképp ellehetetlenítette Magyarországon a (bal- és
jobboldali) középerők későbbi újraszerveződését, komoly politikai tényezővé
válását.
Könyve elején persze még Debreczeni is megemlíti a "nincs kétféle erkölcs"
lehetséges álláspontját, s nem véletlenül Orbán eddigi legnagyobb hatású politikai
beszédével összefüggésben:
"Hát, igen. A fiúk ekkor még szilárdan hiszik, hogy a morál politikai
kategória. Méghozzá közvetlenül, áttételek nélkül: hogy tehát a politikának
nincs a magánélettől eltérő, attól különböző természetű, saját erkölcse. Hogy
az erkölcs egy és oszthatatlan.
Azóta persze tudják, hogy ez nem így van. Megtanulták.
Ahogy Pozsgay is kénytelen volt megtanulni: "a hála nem politikai kategória".
Mert igaz ugyan, hogy a tömeg nem fütyülte ki őt a díszőrségben a Hősök terén,
de az is bizonyos, hogy nemcsak Orbán Viktor és Kövér László, hanem sokan mások
is emlékeztek arra a szintén lehajtott fejjel álló férfiúra, aki a kommunista
korszak utolsó szimbolikus építkezése, a bősi vízlépcső mellett szavaz a parlamentben.
Az is Pozsgay Imre volt. Ahogy nyolc nappal az 56-os mártírok temetése után
ugyanő áll majd - felemelt fejjel - Grósz Károly (továbbá Németh Miklós és Nyers
Rezső) mellett az MSZMP új, négyfős elnöksége tagjaként demonstrálva a párt
egységét. Bizony, ez is látható lesz majd a televízió képernyőjén. Miként az
is, amikor három héttel később egy újabb ravatal mellett áll díszőrségben ugyanő.
Ismét lehajtott fejjel. A Hősök tere helyett most a Jászai Mari téren: Nagy
Imre (az áldozat) koporsója után Kádár János (a hóhér) koporsója mellett. Ezt
bizony nem lehet büntetlenül megtenni azokban a sorsfordító időkben. Akkor ugyanis
a szokásosnál csakugyan jóval közelebb kerülnek egymáshoz a magánemberi és a
politikusi erkölcs normái.
Orbán Viktor június 16-i beszédét ez a felemelő közelség járja át. Ez katartikus
hatásának legfőbb titka, ezt érzik meg benne az emberek. Az óvatos mértéktartás,
a reálpolitikai bölcsesség, a józan számítás, az önkorlátozó kompromisszumok
közegében az őszinteség, a becsületes, nyílt szó erejét. Ha a rendszerváltozás
folyamatában a Nagy Imre-temetés pszichikai fordulópont a magyar társadalom
számára, akkor ennek a fordulatnak a középpontjában az Orbán-beszéd helyezkedik
el. Itt történik meg egy olyan lélektani áttörés, amely után a politikában is
új fejezetnek kell kezdődnie.
Mert lásssuk be, valóban képtelenség: nem csupán morális és pszichikai, hanem
politikai értelemben is képtelenség, hogy a forradalmat és annak miniszterelnökét
nemrég még kórusban gyalázók - akik elrendelték, hogy a felnövekvő nemzedékeket
évtizedeken át a forradalmat meghamisító tankönyvekből oktassák - pár hónap
alatt ráébredjenek: ők Nagy Imre reformpolitikájának méltó örökösei, akik jogosan
állhatnak ott a forradalom mártírjainak koporsóinál." (96-97. o.)
Így igaz. Magam is Orbán temetési beszédét tartom eddigi legnagyobb politikusi
tettének. De ha ez a fejtegetés igaz, akkor nem lehet igaz a két erkölcs fenntartását
végül is helyénvalóként elfogadó politikusi, illetve politikai elemzői attitűd.
Nem lehet igazán termékeny. Mert nem csupán a "sorsfordító időkben"
van szüksége egy társadalomnak egészséges közszellemre, nyugodt, békés konszenzusra
a társadalmi alapértékek terén, hanem folyamatos magától értetődőséggel állandóan,
a politika leghétköznapibb hétköznapjaiban is. Ez biztosíthatja az adott közösség
mentálhigiéniáját, valódi önbecsülésének létrejöttét, amit nem helyettesíthet
semmiféle imázsközpont, semmiféle ünnepség, semmiféle rítus.
Az elsikkasztott rendszerváltoztatás
Az Orbán-beszéd és a Nagy Imre-temetés okozta lélektani áttörést azonban nem
követte egy valóban új fejezet a politikában. Pedig követhette volna, az ország
igazi rendszerváltoztató állapotba került.
De a régi, kommunista-szocialista alkotmányt eltörlő, igazi, minden elemében
nyugati szinten álló, demokratikus alkotmányt megalkotó alkotmányozó nemzetgyűlés
helyett lett nekünk kicsinyes pártpolitikai érdekek mentén alkudozgató Nemzeti
Kerekasztalunk, ahol az állampárt képviselői rendre "megvezették"
a rendszerváltoztatással megbízott ellenzéket.
Tiszta lappal induló, demokratikusan megválasztott parlament helyett lett nekünk
egy olyan, amelyben helyet kaptak az éppen kimúló rendszer állambiztonsági szolgálatának
hivatásos és nem hivatásos tagjai, támogatói, ügynökei, szt-tisztjei közül is
jó néhányan.
Lett nekünk olyan első, szabadon választott, felelős kormányunk, amely enyhén
szólva szintén nem volt teljesen mentes ezektől az "idegen elemektől".
Lett nekünk olyan miniszterelnökünk és köztársasági elnökünk, akik a szocialistáktól
kapott ügynöklistával egyáltalán nem felelős politikusként bántak, hanem saját
pártjaik rövid távú érdekeit, nem pedig az ország és a rendszerváltoztatás hosszú
távú érdekeit szem előtt tartva, egyszerűen eltitkolták a dolgot a parlament
és a közvélemény elől! Ennek a mélységes politikusi felelőtlenségnek a levét
isszuk most, ezekben a hónapokban, a rendszerváltoztatás 12. évében.
A nevezett miniszterelnököt, tudjuk, Antall Józsefnek hívták, aki Debreczeni
könyvének ideáltipikus politikusa, igazi vezérlő szelleme. Nem tudom, mit kezd
Debreczeni Antallnak ezzel a mostanában napfényre jutott "bölcsességével".
De hogy ez a viselkedés nem számíthat mércének, mértéknek más politikusok -
Orbánt is beleértve - teljesítményének megítéléséhez, az biztos, s ez az én
szememben már önmagában igen kérdésessé teszi Antall MDF-es nimbuszát.
Volna persze más mérce is, Debreczeni azonban egyetlen kivételtől eltekintve
vonakodik alkalmazni. A kivétel a bányaügy.
"Simicskáék tudják, hogy megy ez: nem nagy ügy az egész, egyszerű technikai
kérdés. A cégeinkben bőven van pénz. Forgatjuk, adunk-veszünk, ki tudná megkülönböztetni,
hogy melyik millió származik a székházbevételből, és melyik a cég önálló eredménye.
Hogy erkölcsileg aggályos? Ugyan már, hisz más is így csinálja. Olyan ez, mint
amikor az osztályfőnök pillanatnyi pénzzavarában belenyúl az osztálypénzbe,
aztán egy hét múlva visszateszi. Elvileg nem volna szabad, de hát kinek árt
ezzel? Apádnak, az egész családnak ez a nagy lehetősége. Megvette a saját bányáját:
ilyen esély az életben nem lesz többet, s most veszítse el egy átmeneti pénzzavar
miatt? Ebből az égvilágon semmi baj nem lehet.
Ismerjük el, a mai világban ez a fajta gondolkodásmód általánosnak mondható.
Magyarországon az üzleti életben egy efféle akció ártatlannak minősül. Az emberek
többsége - ha módja van rá - megteszi. Baj akkor van, ha az emberből időközben
miniszterelnök lesz, s a dolog napvilágra kerül.
Akkor baj van. Mert a dolog képlete erősen leegyszerűsítve mégiscsak ez: állami
pénz - pártpénz - magánpénz. Egy miniszterelnök esetében az ilyen régi dolgot
lehet magyarázni, de menteni nem. Főként, ha az illető már 1993-ban is miniszterelnök
akart lenni...
Nyugaton egy ilyen botrány egyenlő a bukással. Le kell mondani. Magyarországon
nem az. Itt nem kell lemondani. A nyugati politikus sem azért mond le, mert
ő föltétlenül erkölcsösebb, hanem mert a közeg az. A társadalom erkölcsi állapota
s az ebből fakadó elvárások szintje magasabb." (454. o.)
A korrupt, erkölcstelen, cinikus, silány, ilyen-olyan ügynökök által folyamatosan
bomlasztott és ezért egyre erősebben bűzlő magyar közeg persze sok mindenért
felelőssé tehető, sok mindent megmagyarázhat, de azt, hogy egy adott politikus
milyen mércét alkalmaz saját cselekedeteire, hogy ő maga mit ítél elfogadhatónak
és elfogadhatatlannak, azt nem. Egy politikus formátuma ugyanis arról is megismerszik,
hogy önmagára szigorúbb mércét alkalmaz, mint ami a közeg átlagos mércéje, mert
úgy véli, hogy ezzel közvetve jótékony hatást gyakorolhat a társadalom erkölcsi
állapotára, s mi más lehet egy felelős, nagy formátumú, saját- és pártérdekein
fölülemelkedni képes politikus célja, mint hogy emelje a polgárok életének minőségét
mind anyagi, mind pedig szellemi tekintetben? Politikai intézkedéseivel és személyes
magatartásával egyaránt.
Debreczenivel ellentétben úgy gondolom, hogy egy ilyen ügy kipattanása után
nemcsak Nyugaton, hanem Magyarországon is le kell mondani. S ha Orbán idejekorán
lemond, akkor ezzel a lépéssel valójában jelentős erkölcsi tőkét halmozott volna
föl önmaga és pártja számára, s a Fidesz nagy valószínűséggel megnyeri a 2002-es
választásokat. Ez lett volna a valóban nagy formátumú politikusra valló, igazán
bátor lépés, mert azt sugallja, minden propagandánál, óriásplakátnál, média-akciónál
sokkal, de sokkal jobban, hogy a Fidesz vezető politikusai tényleg az ország,
a nemzet érdekeit tekintik mindennél, még saját személyes érdekeiknél is előrébb
valónak. Hogy érdemes bízni bennük.
Hiszen, ne feledjük: a modern, nyugati típusú képviseleti demokrácia alapvetően
a bizalmon nyugszik. A választópolgárok megbízzák képviselőiket,
hogy az ő érdekeiket képviseljék az ország legfölső hatalmi és törvényhozó szerveiben,
s bíznak benne, hogy a képviselők általában és többnyire valóban ezt
is fogják tenni. Ha nem így állna a dolog, akkor a képviseleti demokrácia intézményrendszere
már régen összeomlott volna. Korrupció persze mindenhol előfordul, megvesztegethető
politikusok mindenhol vannak, de az egész rendszer nem lehet korrupt.
És ha komolyan vesszük, hogy Magyarországon is a nyugati típusú képviseleti
demokrácia keretei között kell hogy folyjék a politizálás, akkor a politikusoknak
legelsősorban is ezeket a kereteket kell megőrizniük a korrumpálódástól.
A Fidesz - Magyar Polgári Párt történelmi mulasztása, hogy ezen a téren súlyosan
leszerepelt. Nemcsak, sőt nem is elsősorban a Fidesz Simicskái miatt, hanem
azért, mert az egész magyar közéletet és mindennapi életet átható másik és dimenzionálisan
az előbbinél sokkalta nagyobb korrupciós forrással, a volt és jelenlegi hálózati
személyek, ügynökök, szt-tisztek, önkéntes segítők stb. komoly politikai erőt
képviselő véd- és dacszövetségével nem kezdett semmit. Folytatta az előző kormányok
szőnyeg alá söprő, bűnös politikáját.
Így fordulhatott elő, hogy nemcsak a választást veszítették el, hanem ennek
nyomán Magyarország élére a szocialisták "jóvoltából" egykori (?)
szigorúan titkos tiszt kerülhetett. Úgy, hogy a választók nem tudták, kibe helyezik
bizalmukat. Égbekiáltó, orbitális botrány. De ennek a botránynak közvetve a
Fidesz is megágyazott, amikor nem hozott egy olyan ügynöktörvényt, amelyik az
áldozatok, a megfigyeltek, a megalázottak és megnyomorítottak jogait védi az
ügynökökkel szemben, s az információk szabályozott hozzáférhetővé tételével
biztosítja a közélet megtisztulását, és megakadályozza, hogy volt és jelenlegi
hálózati személyek komoly politikai pozíciókba jussanak.
Így a Fidesz - Magyar Polgári Párt is jelentősen hozzájárult a Magyar Köztársaság
eddigi legsúlyosabb legitimációs és identitási válságának kialakulásához, ahhoz,
hogy komoly, megalapozott kételyek merüljenek föl a rendszerváltoztatás valódiságával,
kellően gyökeres, átfogó voltával kapcsolatban. Ha igaza van Debreczeninek,
s a politikában az eredmény számít, akkor az "antalli örökség orbáni
átvétele és alkotó alkalmazása" lesújtó eredményekre vezetett.
Kár, hogy a szerző ezekkel a kérdésekkel egyáltalán nem foglalkozik könyvében.
A család mindenekelőtt?
Végezetül nézzünk meg még egy idézetet, amely úgyszintén a politikusi, illetve
magánemberi erkölcs állítólagos elválását és elválaszthatóságát világítja meg
egy újabb szempontból. Debreczeni a Fidesz családpolitikájáról írja:
"Igen: a társadalom újratermelése döntően a »családüzemben« zajlik. Ott
történik a legtöbb befektetés - érzelmi, szellemi és anyagi értelemben egyaránt.
Ami pedig a »fiúkat« meg a fiúk családját illeti, a dolog fordítva áll. Nem
a saját három- vagy négygyerekes családmodelljüket akarják ráerőltetni a magyar
társadalomra, hanem ők igyekeznek tudatosan követni egy a magyar társadalom
számára létfontosságúnak fölismert családmodellt. Vagyis - a rosszindulatú vélekedésekkel
ellentétben - nem önzésről, hanem - kissé patetikusan - a politika és a magánélet
egységéről van szó az esetükben, amit általában erénynek szokás elismerni."
(526. o.)
Hát akkor most van szakadék a politikusi és magánerkölcs között, vagy nincs?
Debreczeni itt nyilvánvalóan elárulja, hogy azoknak az értékeknek az esetében,
amelyeket maga is vall, vagy legalábbis nem talál taszítónak, ott erényként
üdvözli a magánerkölcs politikai megjelenését. Ott viszont, ahol számára vállalhatatlan
értékekről, eszmékről, ideológiákról van szó, ott igyekszik a "kétféle
erkölcs" kétes menedékébe visszahúzódni. Mellesleg jelenleg a szocialisták
és az őket támogató média pontosan ugyanilyen módon, ugyanígy a kétféle erkölcsre
hivatkozva próbálkozik Medgyessy szerecsenmosdatásával. Debreczeni könyve -
a szerző esetleges szándékai ellenére is - bőséges munícióval szolgálhat számukra.
A fenti idézet azonban valami másra is rávilágít, ami szerintem szintén döntően
hozzájárulhatott a "fiúk" és velük együtt az egész magyar jobboldal
bukásához. Orbán interjúiban, nyilvános szerepléseiben, gesztusaiban, szóhasználatában
folyamatosan jelen van az a családmodell, amelyet otthonról hozott, Győzőtől
örökölt. S végül is - úgy vélem - ez a modell okozta vesztét. "Miniszterelnökként
bizony súlyos teher számára egy kemény, erős és erőszakos, első generációs tőkés
apa, aki ráadásul olyan területen vállalkozik, ahol az ember nem élhet állami
megrendelés nélkül." (455. o.) Debreczeni ennek a komplexumnak csak
a gazdasági-vállalkozói oldalát elemzi, a személyeset nem. Pedig már a fentebbi
idézetben is volt egy furcsa mondat arról, hogy a család nagy lehetősége az
apa saját bányája, nem pedig a fiú miniszterelnökségig ívelő fantasztikus pályája.
Miféle család az, ahol a teljesítmény ilyen módon értékelődik? Ahol az apa sikere
fontosabb a fiúénál, függetlenül a dolgok dimenziójától. Országomat egy bányáért?
Valóban? Föl sem merült a bányámat egy országért alternatíva?
Egy ilyen családban az apa autoriter hatalmához nyilván kétség sem férhet. Ő
állítja föl a mércét, amelyen a család minden tagja lemérődik. És ez alól a
mérce alól Viktor még miniszterelnökként sem tudott kibújni, ez például a Baló
Györgynek adott tévés interjúkból is világosan kiderült, amikor a miniszterelnök
az egész országnak ajánlotta példaként a családi ügyek menedzselésének azt a
módját, amelyet apjától látott, és kénytelen-kelletlen tanult. Vagyis a "magyar
társadalom számára létfontosságúnak fölismert családmodell" sok tekintetben
egy első generációs bányaigazgató otthon, a családtagjaival szemben autoriter
módon érvényesített szabályozó rendszerének modelljén alapul. Érzelmileg, indulatilag
mindenképp. Ezt a modellt akarta előírni a Fidesz és a jobboldal az egész társadalom
számára. Amibe már Viktor is belebukott Győzővel szemben. Tényleg olyan jó modell
ez?
És tényleg dolga egy kormánynak, hogy életformát, ízlést, érzelmet írjon elő
a társadalomnak? Ez Margaret Thatchernek se jutott volna eszébe soha. A magyar
jobboldal viszont változatlanul úgy érzi, hogy elsősorban ez a dolga. S úgy
tűnik, ebben Debreczeni József, ennek a jobboldalnak az egyik legrokonszenvesebb
képviselője is osztozik társaival.
* * *
Könyve, mint talán a fentiekből
is kitűnik, számtalan tanulsággal szolgáló, igen érdekfeszítő, sokszor lebilincselő
olvasmány. Óriási erénye, hogy nem bosszú, nem gyűlölet vezérli a szerzőt, hanem
az az őszinte és jóindulatú vágy, hogy minél sokoldalúbban igyekezzen megérteni
az elmúlt tizenkét év magyarországi politikai folyamatait. Ehhez nagy gonddal,
körültekintő alapossággal fog hozzá, legjobb tudása szerint igyekszik rekonstruálni
tényeket, folyamatokat, eseteket, s ilyenkor komoly történészi erényeket vonultat
föl, könyve ezért szerintem elsősorban is nagy haszonnal forgatható forrásmunka,
amely immár nem megkerülhető a korszak történészei, politikai elemzői számára.
A politikai elemző Debreczeni viszont, úgy gondolom, többszörös kudarcot vall
az Orbán-könyvben. Ezzel kapcsolatos legfontosabb érveimet adtam elő a fentiekben.
Műve az én szememben egyáltalán nem támasztja alá azt a többször világosan kifejtett
véleményét, hogy Orbán Viktor személyében valódi, nagy formátumú politikust
tisztelhetünk, aki immár jó néhányszor fölvillantotta a politikusi zsenialitás
félreismerhetetlen jegyeit. Sajnos nem ez a helyzet, s be kell vallanom, ez
számomra is súlyos csalódást jelent. Hosszú ideig magam is úgy gondoltam, hogy
az Orbán vezette Fidesz képes lesz a politikai közép elfoglalására és hosszú
távú megtartására, vagyis meg tudja állítani a magyar politikai élet szélsőségek
felé kilengő ingáját. Ez látványosan nem sikerült. S ebben Orbán "érdemei"
elvitathatatlanok.
A politikai elemző Debreczenivel szemben én sokkal inkább a gyakorlati politikus
Debreczenivel szimpatizálok, aki éppenséggel a jobbközép erők és a szélsőjobb
radikális elválasztásán munkálkodott egy ideig, s akinek a teljesítményét a
politikai elemző Debreczeni szerintem túlságosan alulértékeli. Valakinek pedig
előbb-utóbb ismét el kell vállalnia ezt a gyakorlati politikusi feladatot: annak
elérését, hogy a magyar jobbközép élesen elváljon a szélsőjobbtól, és végre
meghatározó politikai tényező legyen Magyarországon. Enélkül a Magyar Köztársaság
csak tovább folytatja vergődését a szélsőségek apáktól örökölt, furfangosan
kegyetlen csapdáiban.