Loss
Sándor - Lõrincz Veronika
Romani kris a dél-békési oláhcigányoknál
Volt
egy cigány, aki a lovára esküdött. A cigány
megnyerte
a krist. Azt mondta, hogy »a legjobb lovam essen alattam össze, ha nem mondok igazat!« A krist tehát megnyerte, és hazaindult. Még ki sem ért az utcából, a templom elõtt a lova összecsuklott. Hiába hívtak orvost, az sem tudta megmenteni. Õ maga is megsérült." |
A hagyományos elméleti,
leginkább néprajziés
jogi etnográfiai megközelítések a jogi népszokások
kapcsán a következõ definíciót használják:
a jogi népszokás olyan, az emberi magatartást befolyásoló
tényleges gyakorlat, melyet nem az állam, az egyház vagy
valamely hatalmat gyakorló személy alkotott és kényszerített
ki, hanem a társadalom különbözõ kisebb-nagyobb
közössége a tényleges gyakorlat folytán belülrõl
fejlesztett ki. Ez a jogi praxis kifejezi a közösség meggyõzõdését
a társas viszonylatok, a személyek, az anyagi kultúra és
a közügyek rendjérõl. Az életviszonyokban jelentkezõ
érdekek egyeztetésére szolgál, tiltást, megengedést
vagy megparancsolást tartalmazó kötelezõ s a közösség
által kikényszerített szabály.1 A szokásjog
az állami jog mellett/felett/alatt létezik, néha megegyezõen,
gyakrabban azonban attól eltérõen szabályozza az
adott életviszonyt. Ezt az inkább leíró jellegû
megközelítést a késõbbiekben felváltotta
a jogszociológiai, még inkább a jogi antropológiai
értelmezés.2 A közösségi jogi jelenségek,
így a romani kris alkalmas az antropológiai értelmezési
sémákkal történõ megfeleltetésre.
Llewellyn és Hoebel3 funkcionális jogfogalma (law-job theory),
illetve Pospisil4 jogi attribútumokra vonatkozó elméletének
közös mozzanata, hogy a közösségi jog funkcióját
a konfliktusfeloldásban vélik felfedezni, amely biztosítja
(a kultúra egyéb elemeitõl elválaszthatatlanul,
azokkal szoros összefüggésben) a közösség
fennmaradását. A szimbolikus rend" felborulása
esetén a közösség érdeke a rend, a béke"
helyreállítása.
A cigányság romani kris (cigány törvény,
cigány bíróság) intézménye kapcsán
érdekes dolgokkal kellett szembesülnünk. Neves romológusok,
néprajzosok, szociológusok azt mondták, hogy ilyen Magyarországon
már csak a mesében létezik, ez az intézmény
már a távoli múltba veszett. Hogyhogy nálunk nincs
- hitetlenkedtünk -, amikor tanulmányok sora írja le pl.
az amerikai vagy a kanadai oláhcigányok krisét.5 Ott van,
itt meg nincs? Amikor viszont más irányú terepkutatásaink
során élõ jogintézményként találkoztunk
vele, elcsodálkoztunk, hogy Erdõs Kamilon6 kívül (akire
Tárkány Szücs is ebben a témakörben szinte kizárólag
támaszkodik) senki sem írt róla. Mi tehát az igazság?
2001 és 2002 tavaszán és nyarán terepkutatást
végeztünk dél-békési masari (egyike
az oláhcigány nemzetségeknek) közösségekben.
Kutatásunkban egyedül a romani kris intézményét
vizsgáltuk.
A vitamegoldó"
fórum
A romani kris olyan fogalom, melynek nem létezik pontos magyar
megfelelõje, mert ez az intézmény csak az oláhcigányok
közt létezik. Más cigány közösségekben
ettõl merõben eltérõ intézmények szolgálnak
a viták rendezésére.7 A szó lefordítása
helyett magyarázatára kell törekednünk. A romani
kris vitamegoldó", konfliktusfeloldó",
igazságszolgáltatási", bírósági"
fórumként szolgál az oláhcigányok között.
Közösségi intézményként mûködik,
az állam hasonló intézményeitõl teljesen
függetlenül: ezt a bírói fórumot az állami
jog nem ismeri el. Saját közösségükön belül
viszont roppant fontos jelentõséget tulajdonítanak neki,
az általa kiszabott szankció" kötelezõen
betartandó.
Magyarországon a cigány népesség nem homogén.
Az oláhcigányok a magyarországi cigány népességtõl
döntõen abban különböznek, hogy megõrizték
nyelvüket, szokásaikat, hagyományaikat, belsõ jogszolgáltatási
rendszerüket, egyszóval kultúrájukat. Számukat
ötven- és nyolcvanezer közé tehetjük az egymástól
eltérõ kutatási adatok miatt. Bár az országban
mindenhol megtalálhatók, a legtöbben és a legnagyobb
sûrûségben Békés megyében élnek.
Az elsõ tudományos igényû kulturális antropológiai
leírást egy Magyarországon élõ oláhcigány
közösségrõl az angol M. S. Stewart adta.8 Terepmunkáját
egyik észak-keleti városunkban végezte. Ám, bár
ottléte során többször volt kris, a könyvében
mégsem foglalkozott a kérdéssel. Erdõs Kamil volt
az, aki az 1950-es években az elsõ néprajzi leírást
adta a békési oláhcigány közösségekrõl.10
Az õ munkái azonban csupán leírták a romani krist, de nem keresték a választ arra, hogy az intézmény
miben gyökerezik. Magyarországon eddig tudományos igényû
kutatás ezen a téren azóta sem történt.
A kris intézménye
A jogszolgáltatási" mechanizmus az oláhcigány
kultúra integráns részét képezi. Nemcsak
a felmerülõ problémákra tartalmaz megoldási
lehetõségeket, hanem a mindennapi életvitelt is nagyban
befolyásolja. A romani krist hatalmas tisztelet övezi. Az
általa hozott döntéseket automatikusan elfogadják
és végrehajtják. Nincs szükség külön
végrehajtó intézményekre. A kris meghatározott
szabályrendszernek megfelelõen mûködik. Többnyire
idõsebb és bölcs (nagy becsületû")
emberek vesznek részt a döntéshozatalban. Nem rendszeresen
ülésezik, hanem csak a probléma felmerülésekor
hívják össze.
Bár hihetetlennek tûnik, de a romani kris még ma
is létezik, és ma is igen nagy súllyal bír. Az egymás
közötti kisebb vitás kérdések esetében
a romák nem sietnek a magyar bíróság elé
igazukat keresni, hanem inkább összehívják az öregeket,
hogy tartsanak egy krist, és tegyenek igazságot közöttük.
Ennek egyik oka, hogy minden igyekezetükkel megpróbálják
elkerülni, hogy társaik közül akár egy is állami
börtönbe kerüljön, vagy állami döntés,
szankció következményei vonatkozzanak rá. Másrészt
a pereskedés igen költséges: számolni kell az utazás
költségével, a bíróság által
megállapított eljárási költséggel, és
különösen az ügyvédi segítségért
fizetett összeggel.
A kris formalizáltan zajlik. Az eseményen a cigány
nyelvnek egy nagyon választékos (ünnepélyes) formáját
beszélik,9 és mind a krisen részt vevõkre,
mind a kívülállókra nagyon szigorú szabályok
vonatkoznak. A legutóbbi idõkig például a nõk
teljesen ki voltak zárva. Még ma is ritkaság, hogy gázsók
(nem cigányok) vegyenek részt a krisen, különösen
nem bíróként, de azért ma már tanúként
jelen lehetnek.
A legfõbb megélhetési forrásként lovakkal
kereskedõ oláhcigányoknak a legfontosabb, hogy gyors és
igazságos döntés szülessen az ügyükben. További
szempont, hogy ez a döntés viszonylag olcsó" legyen.
Arra törekednek, hogy a kártérítéseket a lehetõ
leghamarabb megfizessék, égetõ szükségük
van ugyanis forgótõkére. Nem engedhetik meg maguknak, hogy
nagyobb összeg - hosszabb idõre - maradjon ki a forgalomból.
Mindennek a tetejébe idõt veszítenek: nem mehetnek vásárba,
nem mehetnek üzletbe", ha hónapokon át pereskednek.
A kris intézménye egyedülálló és
nagyon ritka jelenség. Sosem tudhatjuk, mikor lesz a következõ
kris, lehet, hogy holnap, lehet, hogy a következõ héten vagy
hónapban, de az biztos, hogy ha probléma adódik, akkor
a konfliktusok rendezésére elõbb vagy utóbb krist
fognak tartani.
A procedúra
Ha felmerül egy ügy" (ahogy õk mondják),
a krist nem azonnal tartják meg. Két ezt megelõzõ
lépcsõfok is van. Hiszen a kris ítélete, illetve
annak be nem tartása, figyelmen kívül hagyása nagyon
komoly következményekkel jár, éppen ezért,
hacsak lehet, mindenki próbálja a tanácskozást elkerülni.
Elsõ lépésként a felek megpróbálnak
egyezségre jutni. Ilyenkor nincsenek kívülállók,
nincsenek döntéshozók, maguk a felek próbálják
rendezni a problémát. Ha például az eladott autó
nem mûködik tökéletesen, a vevõ egyszerûen
visszamegy (illetve a mai divat szerint visszatelefonál) az eladóhoz:
Hallod, komám, nem jó az autó, amit nekem eladtál.
Csináljuk vissza az üzletet!"
Egyszerûen megoldódik az ügy azzal, hogy a vevõ visszamegy
az eladóhoz, visszaadja az autót, és visszakapja a pénzét.
De meglehet, hogy nem ilyen egyszerû lefolyású az ügy,
mert például az eladó azt mondja: Már hogyne
lenne jó, komám, én magam is használtam!"
Második lépésként ekkor divanót tartanak.
A divano vagy svato11 (nevezzük peren kívüli
megegyezésnek") még mindig informális, de itt már
felkérhetik az öregeket, hogy adjanak tanácsot, miként
oldják meg a vitás ügyet. Ha így sikerül megegyezni,
nem kell krist tartani. Épp ezért a divano nagyon gyakori
jelenség. Ilyenkor csak körben állnak, informálisan
beszélgetnek, és megpróbálják megtalálni
az igazukat.
Példa egy régebbi divanóra: A barátom,
V. J. vett egy szép lovat 1991-ben a vásárban. 17 ezer
volt a ló, az akkor szép pénz volt. Csak 12 ezer volt akkor
ott nála, de megígérte, hogy a következõ vásárban
megadja a hiányzó ötezret. Engem kért meg, hogy vállaljam,
ha õ nem fizet, én fizetek helyette. Akkor azt mondtam: ez a V.
nekem a barátom, jól ismerem. Ha nem fizet jövõ héten,
én fogok helyette fizetni. Sajnos, a következõ hétig
semmilyen üzletet nem kötött, nem volt pénze, nem tudott
fizetni. A következõ vásár Békéscsabán
volt. Ahogy odaértem, körbefogtak a cigányok, hogy: Na, komám,
te vállaltad, hogy fizetsz! Láttam, hogy nincs mit tenni. Ha nem
fizetek, mindkettõnket krisbe tesznek. Fizettem V. helyett. Gyorsan megegyeztünk
a cigányokkal, mert nem mondtam ellent. Ami pedig V.-t és a pénzemet
illeti, hogy is volt. Nem tudta nekem visszafizetni a pénzt, még
a következõ hónapban sem. Volt akkor egy szép lova,
amit meg akartam venni tõle. Szép sárga csikó volt,
11 ezerre mondta. Aztán így szólt: tudod mit, komám,
te egy igaz ember vagy. Kifizetted helyettem a tartozást. Ha most adsz
ötöt, viheted a lovamat! Hát ennyit ér cigányok
közt a becsület."
Ha még így sem sikerül megegyezésre jutni, megkezdik
szervezni a törvénykezést. Az egyik cigány ezt kérdi
a másiktól: Te kit akarsz?" Ez azt jelenti,
kit akar meghívni bírónak a krisére. Erre
azt fogja válaszolni, hogy: Én X.-et. És te? -
Én Y.-t hozom."
A kris két-három nap múlva fog összeülni, hacsak
nincs mindenki éppen akkor a helyszínen. A két-három
nap akkor szükséges, ha a bíró egy másik városban
lakik, és a meghíváshoz, utazáshoz hosszabb idõ
kell. Amikor mindenki jelen van, keresnek egy nyugodt, semleges helyet. Általában
valamelyik félnek a házában vagy udvarán tartják
az ülést, de lehet ez árokpart vagy egy vásár
nyugodtabb része is. A kris elõtt esküt (soláx)
tesznek. Arra esküsznek, hogy mindaddig étel és ital nélkül
együtt maradnak, míg mindkét felet kielégítõen
meg nem hallgatták, az igazságot ki nem derítik, és
bölcs döntést nem hoznak. Az eskü arra kötelezi a
perre menõ feleket, hogy az igazat és csakis az igazat mondják.
Az eskü alatt nem lehet hazudni. Mikor az esküt mondják, kihoznak
a házból egy szentképet. Bizonyos helyeken az eskü
a templomban is történhet. Azt mondják, az eskü megszegése
nagyon nagy bajt hoz arra, aki azt meg meri tenni. Az eskü kris elõtti
megtörténte azt is eredményezheti, hogy maga a tanácskozás
meg sem történik, mert az egyik fél elfogadja a másik
esküvel megerõsített elmondását a történtekrõl.
Haljon meg mindkét fiam és az egész családom,
ha nem mondok igazat!" Vagy: Dögöljön meg a legjobb
lovam még aznap éjszaka, ha nem mondok igazat!"12
A bizonyítási
eljárás
Az elsõ kérdést - ami mindig ugyanaz - a legidõsebb
bíró teszi fel: Mondjátok el testvéreim,
hogyan történt az eset!" Nagyon lényeges, hogy a
felek beszéde idõben nem korlátozott. Annyi ideig beszélnek,
amennyit csak akarnak. A romák úgy tartják, hogy az igazságot
csak akkor lehet kideríteni, ha a történetet mindenki teljesen
elmesélte. Ez a fajta döntéshozatali mechanizmus a szóbeliségen
alapul. Írott bizonyítékokat csak különleges
esetekben használnak, például ha lóbetegségrõl
van szó, akkor bemutatják az állatorvosok szakvéleményét,
vagy például, ha autó hibásodott meg, akkor is szükség
lehet a szerelõ véleményére.
Az ügyet a lehetõ legapróbb részletekig megpróbálják
elmesélni. Lehet, hogy még az ügyet megelõzõ
hét történéseit is elmesélik, mégsem
szakítják õket félbe, türelemmel végighallgatják
õket. Minden fontos lehet. Csak akkor állítják meg
az elbeszélõt, ha a hallgatók úgy vélik,
hogy a tanú vagy a fél nem mond igazat, vagy a válaszai
megkérdõjelezhetõk: Hallgass, koma, zöldeket
beszélsz!"
Ezért aztán a felek úgy érezhetik, hogy volt lehetõségük
a teljes meghallgatásra. Miután mindkét felet meghallgatták,
a bíróknak van lehetõségük kérdéseket
feltenni, hogy az ügyet tisztán lássák. Szeretnénk
hangsúlyozni, hogy minden cigány nyelven folyik. A kívülálló
semmit nem ért az egész forgatagból. Nagyon gyorsan beszélnek.
Sokan azt hiszik, nem is békés megbeszélés folyik,
hanem hatalmas vita. Igazából nem vitáznak, és nem
kiabálnak, hanem a lehetõ legmeggyõzõbben próbálják
elõadni az igazukat. Magyar beszédet nem is hallani.
Mindkét fél hozhat tanúkat. A tanúknak is esküdniük
kell - pont emiatt nagyon gyakran elõfordul, hogy végül is
a tanú nem annak a félnek ad igazat, aki õt a krisbe
hívta: olyan nagyon fél az eskü erejétõl, hogy
csak az igazat meri mondani. Képviseletnek vagy meghatalmazott ügyvédnek
nincs helye a krisben. Az ülés órákig elhúzódhat.
Legalább 3-4 óra, de lehet, hogy napokat vesz igénybe a
legjobb döntés meghozatala. Bár a tárgyalást
akár 30-40 ember is hallgathatja, de csak a felek és a bírák
- illetve esetlegesen a tanúk - nyilatkozhatnak érdemben. Miután
mindenki megérkezett a helyszínre, elkezdik az esküket, ekkor
mindenki megnyugszik, tudja ugyanis, hogy, meglehet, hosszú, de belátható
idõn belül meg fog születni a döntés. A tárgyalás
során aztán elszabadulnak az érzelmek: kiabálás,
esküdözés színezi a törvénykezést.
A rend fenntartása a fõbíró feladata. A felek esküdözéssel,
térdre bukással, könnyre fakadással akarják
a körülállók szimpátiáját kivívni,
persze ha valaki ezeket a jeleneteket túlzásba viszi, a közönség
kiabál és fütyül. Az is elõfordul, hogy a bírák
kiküldenek valakit, és arra kérik, ne is jöjjön
vissza addig, míg le nem higgad egy kicsit. Különösen
a vádlott próbálja majd a hallgatóságot a
saját pártjára állítani, mondandóját
néha nem is a bírákhoz, hanem a hallgatósághoz
intézi.
Döntések
és szankciók
A kris akkor hozza meg döntését, amikor a teljes ügyet
átlátja. A rangidõs bíró hirdeti ki a határozatukat
a következõ szöveggel: Sok idõt töltöttünk
azzal, hogy megvizsgáljuk az ügyet, és mindkét felet
alaposan meghallgassuk. Megkérdeztük a tanúkat is, hogy miként
vélekednek az ügyrõl. Azt találtuk, hogy X. hibázott,
és Y. nem vétett."
Döntésük végleges és megkérdõjelezhetetlen.
Nincs helye fellebbezésnek. Ami további különlegesség,
hogy a döntések hasonló vagy azonos ügyekben nem egységesek.
Tendenciát találunk, de az összehasonlítás
nem teljesen lehetséges. Nincsenek írott törvényeik.
A döntés más és más lehet késõbbi
hasonló vagy azonos ügyek esetében, mert tekintettel vannak
a peres felek családi és anyagi hátterére is. Az
igazságosság tehát a kulcsszó. Szigorúak
és igazságosak, jobban megbüntetik azt, aki abban az évben
már második alkalommal áll a kris elõtt,
és enyhébben bánnak azzal, aki még sosem követett
el hibát.
A körülményeket mindig gondosan mérlegelik. Ezt példázza
az alábbi két eset: Egy hónappal ezelõtt
történt ez az ügy, amit most fogok mesélni. Ez egy nagy,
igazi kris volt. Könnyû döntés volt, de krist kellett
tartani. Engem is hívtak bírónak. Az egyik koma eladott
egy lovat egy másik komának. Az eladó A. volt, a másik
B. 14 napon belül a ló megdöglött. Az állatorvos
megvizsgálta, és kimondta, hogy régi betegsége volt
a lónak. Ezt a boncolás is minden kétséget kizáróan
megállapította. A krist X.-en tartották, B. vitt engem
oda autóval. Elvárta tõlem, hogy segítsek bölcs
döntést hozni. Elõször telefonon hívott, és
röviden elmondta az ügyet. Megkérdezte, hogy elmennék-e
bírónak, és én igent mondtam. Azt mondtam, hogy
kész vagyok meghallgatni az ügyet, és addig kérdezni,
míg ki nem derül az igazság. Ekkor meg fogom mondani a döntésemet.
Azt mondta, két nap múlva jön értem, és autóval
visz X.-re. Hatan voltunk bírók a krisben: jöttek K.-ról,
Sz.-rõl, F.-rõl és én pedig V.-rõl. A kris
alatt végig józannak kell maradni. Aki iszik, arra nem hallgatnak.
Ezt a krist A. házában tartották. A. volt az eladó.
Mikor odaértünk, kiválasztották a fõbírót,
õ volt a legidõsebb köztünk. Megnyitotta az ülést,
és azt mondta: Jó reggelt, testvéreim. Isten adjon erõt,
hogy a legjobb döntést hozhassuk ezeknek a komáknak az ügyében.
A gyerekeim és lovaim haljanak meg, ha nem az igazat mondom, és
ha nem a legjobb döntést hirdetem ki! A többi bíró
és a tanúk is esküdtek. Valahogy így: Az egész
családom haljon meg, ha nem az igazat mondom, végig, amíg
ez a kris itt tart! Akkor azt mondta a fõbíró: Szeretném
hallani az ügyet. Mondjátok el, testvéreim, hogy történt!
Ekkor A. kezdte mesélni a történetet. Végig ahhoz
tartotta magát, hogy a ló egészséges volt, semmilyen
hibája nem volt. Azt mondta, régi betegségérõl
sem tudott. Percekig beszélt. A másik koma azt mondta, hogy a
ló köhögött és prüszkölt nála,
már amikor hazavitte. Állatorvost kellett hívni, aki több
injekciót is adott a lónak. Tanúja is volt rá, hogy
a ló már elsõ nap köhögött, amikor bekötötte.
De az elsõ koma csak azt hajtogatta, hogy hát lehet, hogy köhögött,
de akkor is egészséges volt. Itt fogtuk meg. Elszólta magát.
Megállítottuk a beszédben. Nagyon fontos ponthoz ért
az ügy. A fõbíró kérdezett rá: Hallottad
a lovat köhögni, amíg nálad volt? Emlékezz az
esküdre, és az igazat mondjad nekünk! A koma így válaszolt:
õ megfürdette a lovat. Fürdetéskor meg elmondta, hogy
nála a ló elköhögte magát. Ez volt, amivel elszólta
magát. Megmondtad ezt a vevõnek? Mondtad neki, hogy adjon gyógyszert
a lónak? Nem. Ez elég volt, láttuk, hogy A.-nak nincs igaza.
A ló hibás volt, mikor eladta. Néhány perc alatt
kimondtuk a döntést. A lovat B. 250 ezerért vette, a komának
most 100 ezret kellett visszafizetnie. Hogy miért csak 100 ezret? Miért
nem 125-öt? Az lett volna a fele, de B. is hibás volt a maga módján.
Mikor hallotta, hogy köhög a ló, azonnal hívnia kellett
volna A.-t, hogy ez és ez van, most mit csináljon. Lehet, hogy
ha akkor visszaviszi a lovat, és visszakéri a teljes összeget,
akkor A. jobb orvost hívott volna, több injekciót tudott
volna fizetni, és nem vesztettek volna el egy lovat. Két hétig
volt nála a ló, és ez sok idõ. Ez volt a döntésünk
alapja. Az ítéletet elfogadták, kifizette a százast
még ott, azon nyomban. Kezet ráztak és megesküdtek,
hogy ez az ügy most már le van zárva, többet egymás
közt fel nem hozzák, és nem lesz belõle harag. A mai
napig barátok, ismerem õket. A betegség pedig tüdõgyulladás
volt. Két független orvos is volt szakértõként
a krisben, meg egy, aki a kezeléseket adta. Az egész tárgyalás
három órán át tartott, reggel 9-tõl délig.
Nagy ebéd volt utána, és a vesztes fizetett néhány
üveg sört is."
A másik: Több mázsa szénát loptak
tavaly nyáron. A rendõrök forró nyomon keresték
a tolvajt. Leállítottak egy cigányt, aki bár egy
másik úton haladt, de õ sem tudott elszámolni a
nála lévõ szénával, igaz csak kevés
volt nála, és azt mondta, hogy a sajátja. Nem tudta kimagyarázni.
Feljelentették a rendõrök. Érezte, hogy komoly büntetést
fog kapni, ezért még a büntetés kibocsátása
elõtt összehívott egy krist. Addigra õ már
kitudta, ki volt az eredeti tettes. Akármennyi legyen is számára
a büntetés, õ nem adja ki a tettest. Ítélet
született arról, hogy a büntetést a másik fizesse
ki, 8-2 arányban. A bíróság százezer forintra
büntette a vétlent, pénzbüntetésre. Így
nyolcvanezer-húszezer arányban osztották meg, mert így
volt igazságos. Õ is lopta azt a kis szénát, csak
szerencsétlen volt, hogy olyan kicsivel elkapták. Ezt a cigányok
elég, ha tudják egymás közt."
Végrehajtó
hatalom nélkül
Egy ügyben nincs kettõs szankció, vagyis az, hogy az állami
(gázsó) igazságszolgáltatás és a kris
is ítélkezik. Abban az esetben, ha valaki olyan bûncselekményt
követ el, amelyet tárgyalhatna a kris, de az illetõt
már korábban letartóztatták és elítélték,
a közösség meg fog elégedni ezzel a büntetéssel,
és nem citálja a felet a tanácskozás elé,
miután letöltötte büntetését. A kris által
kiszabott büntetés is a bûncselekmény súlyához
igazodik. Létezik anyagi és nem anyagi kártérítés,
de nem létezik már a halálbüntetés, fizikai
megtorlás vagy a testcsonkítás. Gyakran alkalmaznak szorzókat,
például a kár dupláját vagy a dupla dupláját
kell visszafizetni.
Az ítélet kihirdetése után a felek kezet ráznak.
Újra esküt tesznek, most viszont arra, hogy a döntést
elfogadják, ezt az ügyet többet fel nem emlegetik, jó
barátok és az üzletben partnerek maradnak. A kiszabott kártérítést
vagy büntetést megfizetik, és megköszönik a bíráknak,
hogy bölcs döntést hoztak. Ekkor pedig gyakran mulatság
kezdõdik. A vesztes fél állja a mulatság költségeit,
általában sört és pálinkát isznak, az
asszonyok csirkét vágnak, és abból készítenek
ételt. A leggyakrabban a korábban szemben álló felek
közt megmarad a barátság, késõbb is kötnek
egymással üzletet, akár még aznap este.
A teljes közösség felel az ítélet kikényszerítéséért:
nincs a mi fogalmaink szerinti rendõrség" vagy végrehajtó
hatalom", amely figyelemmel kísérné az ítélet
végrehajtását. Nincs börtön és nincs más
szabadságkorlátozó vagy büntetõ intézmény,
csak a közösségi nyomás. Mindenki ismeri az ítélet
tartalmát, és egyáltalán egy ilyen komoly ügybe
belekeveredni önmagában is nagy gondot jelent. Mindenki tudja, hogy
ügye" volt, sokáig nem mennek vele üzletbe, és
ez az elképzelhetõ legnagyobb szankció annak, aki pl. kereskedésbõl
tartja el magát.
A cigány törvények íratlan törvények,
apáról fiúra öröklõdnek, mint ahogy sokszor
a bírói tisztség is. A fiúnak jelen kell lennie,
amikor az apja ítélkezésben vesz részt, hogy megismerje
a törvényt és szokást, lássa a formalitásokat,
és apja halála után a nyomdokaiba tudjon lépni.
Rákérdeztünk egyszer arra, hogy elõfordul-e egyet
nem értés a bírák közt. Arra voltunk kíváncsiak,
hogy az íratlanság nem vezet-e ellentmondásokra. A válaszadók
szerint azonban még sosem volt nézeteltérésük
a jó döntés tartalmáról. Ennek az az oka, hogy
elsõsorban igazságos döntésre törekszenek, és
a jó bírák mindig bölcs döntést
tudnak hozni". Azt is kiemelték, hogy a divano vagy az elõzetes
egyezkedés során is mindig olyan lesz az ügy kimenetele,
ami megfelel a cigány törvényeknek. Hiába nem akar
valaki egyezkedni, tudnia kell, hogy a törvény az törvény,
és büntetése nem lesz enyhébb, ha kris elé
kerül az ügy. A rosszul döntõ vagy korrupt bíróra
is igen szigorú büntetés vár, ha kiderül, hogy
nem jól mondta a törvényt. Egyes adatközlõk szerint
a vesztes által fizetendõ pénz duplájának
dupláját kell fizetnie!
A bíró
személye
Többször megkérdeztük, hogy mi lehet a legfontosabb szempont,
ami miatt valakit jó bírónak tartanak, és gyakran
hívnak krisbe. A következõ válaszokat kaptuk: Nem
is tudom igazán. Öreg vagyok már, ismerem a törvényt,
és megbíznak bennem." Nagy becsülete van."
Fontos, hogy tiszta legyen, büntetetlen elõéletû,
ne legyen rossz híre, és ne legyenek zûrös ügyei."
Gyakran a bírák saját költségükön
utaznak, azt mondják, ezzel már nem illik terhelni a vesztes felet,
de az ítéletet követõ lakomán mindig bõségesen
megvendégelik õket.
Nincsenek állandó bírák. De bárkit kérdeztünk
a közösségben, több embert is meg tudott nevezni, akirõl
tudja, hogy bírónak szokták hívni. Elméletileg
bármelyik roma felnõtt férfi alkalmas arra, hogy bíró
legyen, mégis vannak olyan személyes tulajdonságok, amivel
ezt ki kell érdemelni. Amikor 25-30 éves férfiakat kérdeztünk,
hogy jártak-e már bíróként krisen, így
válaszoltak: Nem, nem - én még túl fiatal
vagyok. Amíg az apám él, addig engem nem hívnak.
Sokszor én is jelen vagyok, hallom, hogyan csinálják, de
én még nem szólhatok bele. Meg kell tanulnom a törvényeket.
Apám után nekem kell folytatnom
"
Látnunk kellett azonban, hogy a bírói tisztség nem
szükségszerûen öröklõdik. Bár N. apja
kiváló bíró volt, és mindenki elismeréssel
beszélt róla, a fiát nem szívesen hívták.
Nem bíztak úgy benne az emberek, mint az apjában. Õt
sosem fogják bírónak hívni.
Döntést hozni ugyanolyan nagy felelõsség, mint az
embereknek ennek a döntésnek alávetni magukat. A döntés
a jövõre nézve egy egész család életét
meghatározza. Talán ez lehet az oka, hogy vannak olyanok, akik
a felkérést vissza is utasítják. Ha egy ügy
túl bonyolultnak tûnik, vagy az egyik félrõl az járja,
hogy nagyon indulatos, nem lehet vele beszélni, akkor a bíró
azt mondhatja: Kedves komám, nagyon köszönöm,
hogy rám gondoltál, de nem érzem mostanában jól
magam. Nem tudok elmenni a tárgyalásodra."
A bírói visszautasításnak komoly indoka kell, hogy
legyen. Lehet, hogy úgy érzi, nem kompetens egy adott ügy
megítélésében, vagy éppen valamelyik féllel
õ maga is haragban vagy pont üzletben van. Vannak bírók,
akik még saját családtagjaik felett is vállalják
az ítélkezést. Ezeket tartják a legtöbbre.
Aki saját fiára rá mer esküdni, az az igaz ember.
A bírónak végig pártatlannak kell maradnia. Ez a
legfontosabb szabály.
Minden krisnek van egy fõbírája", általában
ez a legidõsebb bíró. Õ nyitja meg az ülést,
õ kezdi meg a kihallgatást, és õ tehet fel elsõnek
kérdéseket. Neki lesz a feladata az ítéletet kihirdetni
is. De õ csak elsõ az egyenlõk között. A bírák
száma - közösségenként eltérõen,
illetve az ügy súlyától is függhet - kettõ
és nyolc közt változik. Az is meghatározza, hogy azonnal
hívták-e össze a krist, vagy eltelt néhány
nap, hét az ügy megtörténte és az ítélethozatal
között.
A tipikus ügyek
A békési oláhcigányok legtöbbje lókereskedéssel
foglalkozik. Egy-egy nagycsaládnak 2-30 vagy még több lova
van. (Értékük kb. százezer és nyolcszázezer
forint között mozoghat fajtától és minõségtõl
függõen.) A lovak adásvételével kapcsolatos
ügyek ennélfogva nagyon gyakoriak a kris elõtt. Jobban
megbíznak egy olyan ember ítéletében, aki maga is
lovakkal foglalkozik, sokat tud a lovakról, mint az állami"
döntésekben, amelyek jogi logikáját és szankcióit
ilyen speciális kérdésekben nehezen fogadják el.
A legintenzívebb közösségi élet a vásárokon
zajlik. Egyedül vásárban fordulhat elõ, hogy probléma
esetén a krist azonnal összehívják - hiszen itt sok
cigány van jelen. Ami valahogy így történik:
Az egyik koma az elõzõ vásárban beteg lovat
adott el nekem. Egy hétre rá találkoztunk a következõ
vásárban. Mondom ott neki, hogy D. komám, így meg
úgy, nem jó lovat adtál te nékem! Nem mondtad meg
a hibáját! Nem mondtad, hogy köhög a ló. Itt
van most már, visszahoztam a lovat, vissza is adom neked, te pedig fizesd
vissza a pénzt, amit én a lóért adtam neked. A koma
viszont ellentmondott: - Nem úgy van az, komám! Nálam nem
köhögött az a ló. Nem tudtam a betegségrõl.
Ha tudtam volna, megmondtam volna neked a hibáját! Sajnálom
komám, de nem adhatom neked vissza a pénzt. Ekkor ért oda
egy harmadik koma, mondjuk így: tanú. Hallotta, mit beszélünk,
és az eladóhoz fordult: ej, komám, zöldeket beszélsz.
Te tudtad, hogy az a ló köhög. Még mondtad is nekem,
hogy a lehetõ leghamarabb túl akarsz adni rajta! Ekkor körbenéztem,
és szóltam a többieknek: Gyertek ide, cigányok! Nem
tudunk megegyezni. Mondjátok ki ti, hogy járja most már
a dolog. Két vagy három ember oda is jött. Én elmondtam
nekik az ügyet, aztán megkérték az eladót,
hogy õ is mondja el, hogy szerinte hogy volt. Aztán odahívták
a tanút, hogy mondja el, mit hallott. Egy órán belül
a bölcs cigányok megmondták, hogy nekem visszajár
a pénz. D. ott a helyszínen fizetett."
Ez egy tipikus rövid krisnek a leírása. Nem tudtak megegyezni,
de volt egy tanú, aki eldöntötte az ügyet. Az ügy
tiszta volt és egyszerû, az ügyletet visszacsinálták.
Az, hogy az eladó vonakodott volna visszafizetni a vételárat,
nem fordulhat elõ. A kris szava szent. Ha a kris döntése
ellen cselekszik valaki, az halott. Nem fizikailag, hanem a kereskedésben,
a közösség elõtt. Elveszti a bizalmat, és senki
nem fog vele többet üzletet kötni. Jobban teszi, ha elköltözik,
mert ebben a közösségben õ már senki".
Ha megvizsgáljuk, hogy egyáltalán milyen ügyeket lehet
a kris elé vinni, látni fogjuk, hogy az állam elleni bûncselekmények
vagy a magánszemélyek sérelmére elkövetett
súlyosabb bûncselekmények (pl. az emberölés)
már kívül esnek a kris hatókörén.
Ezeket feltétel nélkül az állami bíróság
elé viszik, de ha nem vinnék is, oda kerülne a rendõrség
vagy az orvos miatt. És ami szintén nagyon fontos: a cigányok
által nem cigányok sérelmére, illetve a nem cigányok
által a cigányok sérelmére elkövetett bûncselekmények
soha nem vihetõk a kris elé.
A következõ tipikus ügycsoport még mindig kereskedelemmel
kapcsolatos: a fiatalabb cigányok, már nemcsak lovakkal, hanem
régiségekkel, tollal, használt autókkal stb. is
kereskednek. Mindennel, amiben üzletet látnak. Úgy adják-veszik
a dolgokat, mint az apjuk a lovakat.
Egy másik nagy ügycsoport" a házasságokkal
és lakodalmakkal kapcsolatban felmerülõ nézeteltéréseket
hivatott tisztázni:
Leányszöktetés történt két éve
M.-ben. A lakodalomból szöktették el a menyasszonyt. Ötszáz
vendég volt ott. A hoppon maradt fiú apja hatmilliót követelt
a megbékélésért. 14 nap múlva volt a kris.
Nyolc bíró volt. A szöktetõ szülei azzal védekeztek,
hogy már négy éve az õ gyermekükkel járt
a lány. A lány is elismerte ezt. A lakodalom megszakadt, a kárt
meg kellett fizetni. De csak a kárt. Mást nem."
A hagyomány szerint a võlegény családja áll
minden költséget. Ez manapság már nagy, milliókra
rúgó összeg is lehet. (Az egyik 2001. augusztusi esküvõn
a hétmillió forintot is elérte.) Néha a menyasszony
szülei olyan drága mulatsagot akarnak, hogy az öregeket
kell hívni, segítsenek a szülõknek megegyezésre
jutni. Ilyenkor egy rövid krist tartanak, meghallgatják a
feleket, és csupán jó szóval próbálnak
hatni rájuk, csökkentendõ és a házasulandó
pár szüleinek pénztárcájához igazítandó
a lakodalmi költségeket. Ha valamelyik fél hibájából
szétköltözik az ifjú pár, az ellenérdekelt
szülõk joggal követelhetik az esküvõvel kapcsolatos
költségeiket.
Dél-békési adatközlõink oláhcigányok,
és magukat a masari nemzetséghez tartozónak mondják.14
Beszélnek magyarul és cigányul is. Jelenlétünkben
igen gyakran elõfordult, hogy hozzánk magyarul, de egymás
közt cigányul beszéltek. Mindenki nagyon készségesnek
mutatkozott, mikor arra kértük õket, hogy a romani krisrõl
meséljenek. Nemcsak a saját ügyeiket mesélték
el, hanem másokét is, és mindenki fel tudott idézni
egy-egy régebbi esetet, amit még apjától vagy nagyapjától
hallott. A régi idõkben a kris hasonló volt a maihoz, a
változások csak a mindennapi életvitel megváltozásának
köszönhetõk. Nagyon érdekes volt, hogy a nõk
is sokat tudtak az ügyekrõl, annak ellenére, hogy régen
a nõk nem lehettek jelen az eseményen. De többen mondták,
hogy ha nyilvánosan papucskormányt" is kiáltottak
volna arra a férfira, akinek a felesége beleszól a férje
döntésébe, sok cigány otthon megbeszélte az
ügyet a feleségével, a család többi tagjával.
Sokszor jó tanácsokat kaptak. Ma már hivatalosan is jelen
lehetnek a krisen, néha még bele is szólhatnak.
Jegyzetek
1 Lásd: Tárkány Szücs Ernõ: Magyar jogi
népszokások. Budapest, Gondolat, 1981, 41. o.
2 A hazai szakirodalomból lásd: H. Szilágyi István:
A jogi antropológia fõbb irányai. Budapest, 2000,
Kn.
3 Karl Llewellyn - Adamson Hoebel: The Cheyenne Way. Norman, University
of Oklahama Press, 1941, 273-309. o.
4 Leopold Pospisil: Kapauku Papuans and Their Law. New Haven, Yale University
Publ., 1958, 257-289. o.
5 The American Journal of Comparative Law. Berkeley, California 1997.
A folyóirat pl. egy tematikus számot állított össze
a témáról.
6 Erdõs Kamil: Cigány - Törvényszék (Romani
- Kris). Néprajzi Közlemények, IV. évf. (1959),
1-2. szám, 203-214. o.
7 Pl. a finn kaale cigányok vérbosszúmodellje. Lásd
Martti Grönfors: Institutional Non-Marriage in the Finnish Roma Community
and Its Relationship to Rom Traditional Law. The American Journal of Comparative
Law, Berkeley, California, 1997, 305-309. o.
8 M. S. Stewart: Daltestvérek. Az oláh cigány identitás
és közösség továbbélése a szocialista
Magyarországon. Budapest, T-Twins Kiadó - MTA Szociológiai
Intézet - Max Weber Alapítvány, 1994.
9 M. S. Stewart: Igaz beszéd"' - avagy miért énekelnek
az oláh cigányok? Valóság, 1987/1., 49-65.
o.
10 Erdõs Kamil: A magyarországi cigányság. (Törzsek,
nemzetségek). Néprajzi Közlemények, III. évf.
4 szám. (1958), 152-173. o.
11 Interjúalanyaink, bár értették mindkét
szó jelentését, õk maguk nem használták
az Észak-Amerikában élõ oláhcigányok
által használt kifejezéseket. Lásd: Ronald Lee:
The Roma-Vlach Gypsies and the Kris-Romani. The American Journal of Comparative
Law, 45. 1997, 361. o.
12 Egy öreg cigány mesélte az ehhez kapcsolódó
történetet, amelyet a mottóban idéztünk. Úgy
kezdõdött, mint egy régi mese, hogy egyszer, valamikor történt.
Még az apjától hallotta ezt a történetet.
13 Egy öreg b.-i ember mesélt egy asszonyról. Még
gyerekkorában hallotta a történetet. A nõ megcsalta
a férjét, és ezért büntetésül nemcsak
a haját vágták le - ez a büntetés még
ma is elõfordul -, hanem az orrát is. Hallott olyat is, mikor
nem vágták le az orrát, csak belevágtak pengével.
14 Irén Kertész-Wilkinson: The Fair is Ahead Me. Individual
Creativity and Social Contexts in the Performances of a Southern Hungarian Vlach
Gypsy Slow Song. Budapest, MTA Zenetudományi Intézet, 1997,
28. o.