A háború utáni időszakról szóló történelmi irodalomban gyakori az az állítás, hogy a sváb-kérdés Magyarországon az 1945. augusztusi Potsdami értekezlet nyomán merült fel, s hogy Magyarországon a svábok kitelepítését főleg szovjet kezdeményezésből és szovjet nyomásra hajtották végre. Ez nem teljesen pontos. Potsdamban ugyan a nagyhatalmak döntöttek arról, hogy a német kisebbséget kitelepítik Csehszlovákiából, Lengyelországból és Magyarországról, de a kisgazdapárti Balogh István szerkesztette Magyar Nemzet már jóval a Potsdami értelezlet előtt, sőt, a háború befejezése előtt közölte, hogy „a kormány egyik legfontosabbik feladatának tartja a svábkérdés igazságos, de gyökeres megoldását", és ezért Miklós Béla miniszterelnök „külön minisztertanácsot fog egybehívni, amelynek tárgya a telepítés kérdésének megoldása és ezen belül kerülnek megoldásra a német származásúak, különösen a volt volksbundistákkal szemben hozandó intézkedések. /1/
"Takarodjanak -
úgy, ahogy jöttek"
Népszámlálási adatok szerint a németek száma Magyarországon akkor meghaladta
az ötszázezret. Az Erdélyről szóló 1940. évi Bécsi döntés értelmében -Erdély
északi részének visszacsatolása fejében - Németország kényszerítette Magyarországot,
hogy írjon alá egy egyezményt, amely külön jogokat biztosított a német nemzetiségű
magyar állampolgároknak: teljes szervezkedési szabadságot és a nemzetiszocialista
világnézet szabadságát, német iskolázást, német hivatalnokokat, a Németországgal
való korlátlan kulturális éruntkezést, továbbá a németek szabadon áttelepülhettek
Németországba, lemondhattak magyar állampolgárságukról, közvetlenül az SS-egységekbe
vonulhattak be. /2/ A háború után mindezen előjogok érvül szolgáltak a svábok
kitelepítésére törekvő köröknek.
A kitelepítést a különböző politikai erők a legkülönbözőbb hangsúllyal és megfontolásokból
szorgalmazták: a legerőteljesebben és legkorábban a Nemzeti Parasztpárt. Álláspontjuk
alapeleme általános nacionalizmusuk volt, ugyanakkor meghatározta két további
szempont is: megoldásként kínálkozott azon magyarok újratelepítésére, akik a
háború után a korábban visszacsatolt területekről, főleg Erdélyből érkeztek
az anyaországba, illetve enyhíthette a földínésget, mivel a németek kitelepítésével
több helyen sok jó, felosztásra váró föld lett szabaddá. Sopron megye új főispánja,
a kisgazda Hám Tibor például röviddel kinevezése után kijelentette, hogy a városban
öt-hatezerre tehető a volt volksbundisták száma, akiket ő összefogatott és internáltatott;
szerinte „számukra az egyetlen megoldás a kitelepítés", annál is inkább,
mert „így fogunk helyet teremteni a magyar földigénylők és a Székelyföldről
várható betelepülő magyarok számára". /3/ A Nemzeti Parasztpárt külügyi
bizottsága már 1945. áprilisában a elhatározta, hogy a svábokat ki kell telepíteni
és kifejezte reményét, hogy ez a rendszabály „minden szabadságszerető nép támogatására
talál". A határozatban leszögezték ugyan, hogy a kérdést „nem faji származás,
hanem politikai és emberi magatartás" szerint kell megoldani, de a gyakorlati
javaslataik nem estek egybe ezzel az elvvel: ezek között szerepelt például,
hogy a magyar állampolgárságot vonják meg mindenkitől, aki az 1941. évi népszámlálásnál
német nemzetiségűnek vallotta magát, továbbá, hogy az egyes községek minden
lakosát telepítsék ki, a helyükbe magyar tömegeket telepítsenek, mert „csak
kollektív, tömeges telepítés lehet eredményes". /4/ Kovács Imre, a NPP
egyik legismertebb vezetője, egy teljes újságoldal hosszúságú cikket közölt,
melynek címe jól fejezte ki tartalmát: „Egy batyuval...". Szavai szerint,
„a Nemzeti Parasztpárt történelmi felelősséggel történelmi feladatot teljesít,
amikor a magyarországi svábok kitelepítését követeli ... Nincs remény arra,
hogy a két nép békésen megférjen egymással. Az egyiknek mennie kell és nem problematikus,
hogy kinek ... Nem érdemli meg a svábság a kegyelmet ... Takarodjanak - úgy,
ahogy jöttek, egy batyuval a hátukon", írta Kovács, aki „az egyenlőség
elve" alapján követelte, hogy úgy űzzék ki őket, mint ahogy a nácik a zsidókkal
tették - gyalog, harminc kilós csomaggal és ötven pengővel. „Németországban
lesz számukra hely, éljenek az alkalommal, mint ahogyan mi is élünk, hogy örökre
megszabaduljunk tőlük". /5/
A kommunista sajtó valamivel mérsékeltebb volt hangnemében, de nem következtetéseiben.
A Szabad Nép szerint „a Nemzeti Parasztpárt a magyar nép szívéből beszélt, amikor
kiadta a jelszót: ki az országból sváb hazaárulókkal". A magyar nép szemében
- írta a lap - „a svábság mindig a szabadság örök ellenségét jelentette"
és a magyar nép ellen elkövetett bűneikre a svábok a második világháborúban
tették fel a koronát. Ezért „nincs és nem is lehet helyük ezeknek a sváb hazaárulóknak
tovább ebben az országban". A kommunista lap is említést tett a másik megfontolásról,
amely a németek kitelepítésének támogatására késztette: „Zsíros, fekete földjük
jó lesz a dolgozó magyar parasztságnak". /6/
A kommunisták valószínüleg többféle megfontolás alapján cselekedtek, s egyidejűleg
többféle célra is felhasználták a sváb kitelepítési propagandát: jó eszköz volt
arra, hogy önmagukat „nemzeti", magyar pártként tüntessék fel; hogy a földreform
keretében a kitelepítés nyomán felszabaduló földterületeket is feloszthassák;
de jó ürügy volt ahhoz is, hogy csatlakozhassanak a csehszlovák és lengyel kommunisták
kitelepítést sürgető - Szovjetúnió által is támogatt - követeléséhez. Annál
is inkább megtehették mindezt, mert a „svábok" a Horthy-időkben többségükben
a fasiszta pártokat támogatták, kitelepítésük tehát csökkentette a kommunistaellenes
pártok potenciális szavazóinak számát. A kommunista sajtó ezért szisztematikus
propagandát fejtett ki a svábok kitelepítéséért. A Szabad Nép egyik cikke szerint
„derék svábjaink 50 százaléka volt közönséges hazaáruló" /7/. Ez a propaganda
még két évvel később is folytatódott: 1947. elején a kommunista lap kilátásba
helyezte, hogy az év április 1-jén „újra megindul a svábok kitelepítése"
és az addig kitelepített 130 ezer svábon kívül további 120 ezer személyt fognak
Németországba szállítani. A lap szerint a kitelepítés az amerikai megszálló
hatóságok miatt szenved halasztást, és „a magyar telepeseknek … miattuk kell
átvészelniük a hátralevő három hónapot". /8/ A Szabad Nép élesen bírálta
azokat a magyar liberális írókat, akik tiltakoztak a kitelepítések ellen, azzal
érvelve, hogy a „demokrácia német ellenségeivel a német demokráciának kell megküzdenie.
Mi nem vagyunk olyan erősek, hogy ezt a tehertételt is vállaljuk" - írta
a lap. /9/ Egy 1946. januárjában tartott pártközi tanácskozáson Rákosi Mátyás
kijelentett: ki kell telepíteni még a zsidókat is, akik német nemzetiségűnek
vallották magukat, nehogy rés nyíljon számtalan kivételre. /10/
Voltak a kollektív kitelepítést ellenző hangok is, elsősorban a Szociáldemokrata
Párt körében, amely kezdettől fogva elvben elhatárolta magát a kollektív büntetéstől.
A kitelepítésektől a kisgazdák egy része is elhatárolta magát. A Balogh István
szerkesztette Magyar Nemzet állást foglalt a svábok „kivétel és irgalom nélküli"
megbüntetése ellen és követelte, hogy csakis Magyarország pusztulását elősegítő
svábokat büntessék meg, „szigorú és igazságos" vizsgálat alapján, amelynek
célja „megállapítani, kik voltak az államhűek és kik az árulók", mert „igazságtalanság
a vétkezéseknek fajok szerinti osztályozása, méltatlan volna a nagy történelmi
múltú magyar nemzethez". /11/
Az első pártközi értekezletet, amely a sváb-kérdéssel foglalkozott, 1945. májusában,
tehát jóval a Potsdami konferencia előtt tartották meg. Ekkor úgy döntöttek.
hogy a svábokat nem fogják kollektíve felelősségre vonni; azokat, akik egyéni
magatartásuk alapján mentesülni fognak a büntetés alól, nem fogják összetelepíteni,
hanem az ország különböző részeiben a lehető legkisebb csoportokra osztják szét
őket. /12/ A Potsdami értekezlet után az ügyet a kormány elé terjesztették -
habár az nem volt teljesen szabad döntéseiben. Míg a németek kitelepítésének
végrehajtását a Potsdami értekezlet Csehszlovákiában és Lengyelországban ottani
kormányokra bízta a, Magyarországon a Szövetséges Ellenőrző Bizottságot bízták
meg a végrehajtással. /13/. Nagy Ferenc szerint Tildy Zoltán „szovjet diktátum
alapján" fogalmazta meg a német kisebbség kitelepítéséről szóló rendeletet,
amely azért kapott a kormányban többséget, mert néhány kisgazda miniszter is
megszavazta. Nagy szerint ezek a miniszterek „teljesen eltekintettek a Kisgazdapárt
ez ügyre vonatkozó határozataitól". /14/ De egészen biztosan nem minden
párthatározatától tekintettek el. E határozatok egyikét, például, éppen Nagy
Ferenc javaslatára hagyták jóvá: pártlapja jelentése szerint, egy 1945. áprilisában
Pécsett tartott pártgyűlésen Nagy Ferenc „szóvá tette a magyarországi svábság
égető kérdését" és beszéde nyomán „a pécsi nagygyűlés a hazai svábság kitelepítése
mellett foglalt állást". A lap szerint, 532 ezer magyarországi német közül
legfeljebb 25 százalék maradt hűséges Magyarországhoz, és csak ők maradhatnak
Magyarország területén. „Mindenki nagy örömmel fogadta a kitelepítés felvetését",
írta a lap. „Félmillió embert kioperálni a nemzet testéből" nem lesz könnyű
feladat, de feltétlenül szükséges: ki kell „irtani a német mételyt, kivágni
a német fekélyt az ország most gyógyuló testéből". /15/
A potsdami értekezlet
előtt és után
Ez volt tehát a helyzet Magyarországon, amikor a Potsdami értekezleten határozatot
hoztak a lengyelországi, csehszlovákiai és magyarországi német kisebbségek Németország
különböző megszállási övezeteibe való kitelepítéséről. 1945. november 30-án
Vorosilov értesítette Tildy miniszterelnököt, hogy a SzEB döntése értelmében
fél millió németet Magyarországról Németország amerikai megszállási övezetébe
fognak kitelepíteni; a kitelepítést azonnal meg kell kezdeni és gyors ütemben
véghezvinni. Ez kényelmes ürügyül szolgált a magyaroknak ahhoz, hogy a kitelepítést
a szövetségesek kezdeményezeként tüntessék fel. Ezért Gyöngyösi külügyminiszter
jegyzékben fordult a szövetséges hatalmakhoz, amelyben a mintegy 200 ezerre
becsült svábok kollektív büntetése ellen foglalt állást. Az 1945. december 29-én
megjelent kormányrendelet értelmében azonban mégis köteles volt Németországba
átteéepülni minden magyar állampolgár, aki az utolsó, 1941. évi népszámlálás
idején német nemzetiségűnek vagy anyanyelvűnek vallotta magát, magyarosított
nevét német hangzásúra változtatta vissza, vagy tagja volt a Volksbundnak vagy
az SS-alakulatoknak. /16/
Vorosilov viszont a Szövetséges Ellenőrző Bizottság ülésén a németek kitelepítését
mint magyar követelést állította be. Ezt az ellentétet a körülmények változása
magyarázhatja: a Potsdami értekezlet előtt a magyarok érdekeltek voltak a németek
kitelepítésében, de amikor a kérdés a gyakorlatban napirendre került, 1945.
novemberében, rendkívül súlyossá vált a szlovákiai magyar kisebbség helyzete,
s ekkor a német kitelepítés már példakánt és igazolásként szolgálhatott a szlovákiai
magyarok kitelepítéséhez. Mindenesetre a SzEB brit képviselőjének jelentése
szerint a SzEB júliusi ülésén Vorosilov arról számolt be: a magyar kormány levélben
követeli, hogy minden náci-barát svábot „térítsenek vissza" Németországba:
„A marsall egyetértését fejezte ki a követeléssel és azt mondta, hogy segíteni
akar a /magyar/ kormánynak". A Bizottság amerikai tagja, Key tábornok,
„hangsúlyozta, hogy ... míg ő személyesen segíteni szeretne a magyar kormánynak,
a dolgot meg kell tanácskoznia kormányával". /17/ Más alkalommal Vorosilov
javasolta, hogy elvben határozzanak 500 ezer sváb áttelepítéséről a különböző
megszállási övezetekbe, előzetesen megállapodott elosztás szerint, habár hozzáfűzte,
hogy „a magyar kormánytól kapott legújabb adatok szerint a kitelepítendő svábok
száma talán csak a 350 ezret fogja elérni". /18/ A magyarországi szovjet
megbízottak nem tanusítottak túlságos lelkesedést az áttelepítés végrehajtása
ügyében, a nyugati képviselők viszont nem ellenezték. A SzEB ebben az ügyben
inkább csak a Potsdami értekezlet végrehajtójának tekintette magát, és nem látta
szükségét, hogy kezdeményező szerepet játsszon.
Bumeránghatás
1945. nyarán és őszén a csehszlovákiai magyar kisebbség helyzetének kiéleződése
miatt érezhető változás állt be különböző magyar politikai tényezők körében
a németek kiutasítását illetően. A csehszlovák hatóságok azt javasolták, hogy
egyrészt hajtsanak végre „lakosságcserét", másrészt a magyarok, vagy legalább
nagy részük, telepítsék át Dél-Szlovákiából, a lakosságcserén felül is. Nem
volt nehéz párhuzamot vonni a magyarországi németek és a csehszlovákiai magyarok
kitelepítése között: több magyar politikus csakhamar rá is mutatott a két kérdés
összefüggéseire és veszedelmeire. 1945. decemberében jelentette az angol megbízott,
hogy a magyar kormány megkérte, tudakolja meg, hogy az angol kormány szerint
„a német faj tagjainak mindegyikét át kell-e telepíteni, vagy csak azokat, akiket
a magyar kormány tart nem kívánatosaknak, mert ellenségesen viseltettek a magyar
állammal szemben?" /19/ Ekkor már a magyar kormány többször tiltakozott
a németekkel szemben foganosított kollektív rendszabályok ellen, továbbá felvilágosításokat
kért az Egyesült Államok és Nagy Britannia kormányaitól. Helmreich szerint,
a németek kiutasítását rendező kormányrendeletet „szovjet és kommunista nyomásra"
adták ki, míg az amerikai kormány az eredeti magyar álláspontot támogatta és
szerinte a SzEB határozata „nem kötelezte a magyar kormányt kiutasítani minden
németet" - de szerinte az amerikaiak ezen álláspontja csak a rendelet nyílvánosságra
hozatala után jutott a magyarok tudomására. /20/
December elején Gyöngyösi külügyminiszter valóban jegyzékkel fordult a három
nagyhatalom budapesti megbízottjához: „a demokratikus Magyarország nézeteivel
ellenszegülne, ha magyar állampolgárok csakis nemzetiségük alapján kiutasíttatnának.
Ezért véleménye szerint kívánatos csak azokat a németeket áttelepíteni, akik
ténylegesen elárulták Magyarországot a hitlerizmusnak tett szolgálataikkal".
/21/ E tekintetben érdekes Kertész István érvelése, Tildy Zoltán /akkori/ miniszterelnökhöz
1945. december 28-án intézett levelében: „A magyar kormány határozata a német
nemzetiségűek vagy anyanyelvűek áttelepítéséről végzetes következményeket vonhat
maga után nemzetközi helyzetünkre vonatkozólag ... A kollektív felelősség elvének
elfogadása bumerángként hathat a szomszéd országokban élő magyarokra. Következményeképpen,
a jövőben fel fogjuk adni azt az elvet, mely megtámadhatatlan erkölcsi fölényt
biztosított nekünk a prágai tárgyalásokon". /22/ Később, az emigrációban,
Kertész őszintén kifejtette véleményét a kérdésről: „A németek kiutasítása Magyarországról
összefüggött a magyarok Csehszlovákiából való kiuatsításával. Már a potsdami
határozat előtt is több csehszlovák képviselő hangoztatta, hogy a németek áttelepítése
Magyarországról lehetővé fogja tenni a Szlovákiában élő magyarok áttelepítését
Magyarországra. Én azt állítottam, hogy ez egy további ok lehetőleg korlátozni
a Magyarországról kiutasítandó németek számát". /23/
Épp ebben az értelemben támogatta a párizsi békekonferencián Andrej Visinszkij
a csehszlovák követeléseket: megemlítette, hogy a SzEB terve szerint 500 ezer
németet fognak Magyarországról áttelepíteni. „A kérdés ez: ha ez az 500 ezer
áttelepíttetik Magyarországról Németországba, vajon lesz-e Magyarországon elég
hely 200 ezer Csehszlovákiából áttetlepítendő magyar számára? Azt hiszem, hogy
igen... Ezért nem indokolt a magyar kormány ellenkezése befogadni a magyarokat
a németek helyébe". /24/ A magyar kommunisták is tudatában voltak a két
kérdés összefüggésének, de fordított következtetéseket vontak le belőle: meg
kell gyorsítani a németek áttelepítését, hogy helyet teremtsenek a szlovákiai
magyaroknak, akiknek áttelepítését nem lesz mód meggátolni. Kertész szerint
1946. júliusában „Rajk László támogatta az áttelepítések folytatását és azt
állította, hogy földhiány van és az áttelepített németek vagyonára szükség van
a Csehszlovákiából áttelepítendő magyarok számára. Rajk így közvetlenül a csehszlovákok
és az oroszok ügyét képviselte", összegezi véleményét Kertész. /25/ Ez
igaz, de Rajk ezt csak akkor tette, amikor véglegesen világossá vált, hogy a
magyaroknak nincs reményük megakadályozni a lakosságcserét Csehszlovákiával.
Korábban a kommunisták határozottan ellenezték a lakosságcserét.
A kommunista nemzeti
vonal
A kommunistáknak másféle fenntartásaik voltak a németek kiutasításával kapcsolatban:
ők a bányavidéki német bányászokat szerették volna mentesíteni az áttelepítéstől,
mert remélték, hogy szavazatokat és politikai támogatást kapnak tőlük: „a szakképzettséggel
rendelkező német bányászok elvesztése, még hozzá a bányák legnagyobb munkaerőhiánya
idején, igen nagy veszteség lett volna. Ezért a Kommunista Párt erélyesen fellépett
annak érdekében, hogy német bányászaink, amennyiben nem voltak vezető fasiszták,
itt maradjanak. Méltánytalan és igazságtalan is lett volna a német bányászok
áttelepítése, mert túlnyomó többségük sohasem csatlakozott a fasisztákhoz"
- olvasható egy 1955-ben megjelent akadémiai tanulmánykötetben. /26/ Ebben a
szellemben jelentette ki Rákosi, 1946. márciusában mondott beszédében, hogy
„a mi véleményünk az, hogy a német bányászokat itthon kell tartani és nem szabad
őket elküldeni Németországba. Mi a német veszélyt elsősorban a zárt településekben
lakó sváb falvakban és sváb szervezetekben látjuk, de nem az ipari munkások
közt és legkevésbé a bányászok közt". /27/ Ez a vélemény teljes ellentétben
volt azzal a nézettel, amelynek röviddel korábban a kommunista pártlap adott
hangot. A kommunisták, a parasztpártiakkal együtt, azt állították, hogy a németek
túlnyomó többsége volksbundista volt és elárulta Magyarországot. Ami pedig a
munkaerőhiányt illeti, 1946. januárjában még így írt a Szabad Nép: „Nem tartjuk
szerencsés érvnek azt az állítást, hogy a háborúban elesett félmilliónyi magyar,
a nácik és nyilasok legyilkolta 600 ezer zsidó hiánya miatt is szükség van a
'félmilliónyi dolgos svábság'-ra, tehát éppen azokra, akiknek nem kis részük
volt az egymilliónyi magyar állampolgár halálában. /28/
A németek kitelepítésének megítélését tehát a kommunisták különböző aktuálpolitikai
megfontolásokból változtatták: amikor ellenezték, abban a reményben tették,
hogy a kommunisták jóvoltából itthon maradt németek majd fokozott politikai
támogatást fognak nyújtani a Kommunista Pártnak. De néhány évvel később már
bírálták a szovjet álláspontot: a németek kitelepítése „elsietetten és nem eléggé
diferenciáltan valósult meg. A SZDP képviselői szót emeltek a megvalósítás gyakorlata
ellen; emlékeztettek arra, hogy számos szervezett munkás sváb volt ... A szlovákiai
kitelepítés összehasonlításokra adott alkalmat és ezzel növelte a hazai kitelepítéssel
kapcsolatos bizalmatlanságot ... A kitelepítésben nemzetközi és belpolitikai
síkon kifejezetten a baloldal követelése érvényesült, és végrahajtását is a
baloldal szorgalmazta, /ezért/ végrehajtásának ódiuma is rájuk háromlott...
A fasizmussal fertőzött rétegekben az akció részben nacionalizmust, részben
kommunista-ellenes magatartást váltott ki". /29/ Bizonyos önkritika nyílvánult
meg abban az 1950. márciusában kiadott kormányrendeletben is, amely engedélyezte
minden háború után kitelepített németnek a hazatérést és Magyarországon teljes
egyenjogúságot biztosít nekik (habár kevesen éltek e jogukkal). /30/ A kommunisták
tehát ezzel kívánták kifejezni megbánásukat, a jobboldali politikusok, főleg
azok, akik nyugati - sokan közülük németországi - emigrációba vonultak, úgy
kívánták korábbi álláspontjukat jóvátenni, hogy erélyesen hangsúlyozták a németek
kitelepítésének igazságtalanságát.
A Kommunista Párt a kitelepítések támogatásával kifejezetten arra törekedett,
hogy a „nemzeti vonal" kidomborítása révén nagyobb mérvű támogatásra tegyen
szert. Ez a vonal nem egyszer a nacionalizmust súrolta, sőt, túl is ment a rajta
mind a német kisebbség, mind Erdély kérdésében, de leginkább, a szlovákiai magyar
kisebbségi politikájában. Ennek a politkának ugyanakkor megvolt a maga valós
és jogos alapja is. A csehszlovák lakosságcsere keretében kb. 60 ezer ember
cserélt lakóhelyet a két ország között, és további mintegy 93 ezer magyar volt
kénytelen áttelepülni Csehszlovákiából. Ez az ügy rendkívül kiélezte a két ország
viszonyát. /31/
A szlovákiai magyar lakosság sorsa főleg az 1945. őszi választási kampányban
vált égető politikai kérdéssé. A MKP választási programjának egy külön pontja
szögezte le, hogy „szilárdan vissza kell utasítani a Szlovákiában élő ősi magyar
lakosság kitelepítését célzó csehszlovák politikát" és célul kell kitűzni
„a nagyhatalmak megnyerését a magyar álláspont támogatására". /32/ Ezzel
a programponttal vállaltak tulajdonképpen kötelezettséget a kommunisták arra,
hogy meggyőzzék a Szovjetúniót a magyar álláspont jogosságáról. Joggal remélhették,
hogy ezzel politikai tőkére tehetnek szert. A csehszlovákiai magyar kisebbség
ügyében a kommunisták hangadók és erélyesek voltak, talán a magyar társadalom
minden más részénél erélyesebbek. A Szabad Nép odáig ment, hogy a magyarok kiutasítását
a zsidók Auschwitzba való deportálásával hasonlította össze, nem céljában -
mivelhogy „nem gázkamra vagy kivégeztetés várja a száműzötteket" - de módszereiben.
A lap a csehszlovák kormány politikáját a nemzeti kisebbségekkel szemben antidemokratikusnak
minősítette és felszólította Csehszlovákiát, ismerje be, hogy „a népcsere, a
kitelepítés, a kisebbségüldözés politikája megbukott". /33/ (Ezen álláspont
fényében nem csoda, hogy a magyar kommunista sajtóban ugyanakkor gyengült a
németek kitelepítéséért folyó propaganda).
Rákosi személyesen is aktív részt vállalt a szlovákiai magyarok jogaiért indított
kampányban, 1945-ben és 1946-ban majd minden beszédében megemlítette ezt a kérdést:
„Mi, magyar kommunisták, nem tartjuk helyesnek azt a bánásmódot, amelyben /Csehszlovákiában/
a magyarokat részesítik. Ugyanakkor azt is kijelentjük, hogy bizonyosra vesszük,
hogy a csehszlovák demokrácia előbb-utóbb maga is rá fog jönni arra, hogy nem
ez az útja a két ország közti jóviszony létrehozásának". /34/ Úgy látszik,
ez a remény nem vált valóra, mert Rákosi egyre élesebben támadta a csehszlovák
politikát. Egy parlamenti beszédében közvetve a Csehszlovák Kommunista Pártot
is bírálta, amikor megjegyezte, hogy „pártunk a szlovákiai magyarság üldözése
miatt nem egyszer volt kénytelen szót emelni. Sajnálattal kell látnunk, hogy
e téren még oly csehszlovák pártok is, amelyeknek demokratikus meggyőződéséhez
kétség sem fér, hangsúlyozottan kívánják, hogy soraikba magyarokat ne vegyenek
fel". Ez alkalommal felhívta a csehszlovák kormányt, hogy közvetlen tárgyalások
útján, kölcsönös jóakarat és kölcsönös engedmények alapján oldja meg a szlovákiai
magyarok kérdését. /35/
Rákosi kampánya 1946. áprilisában érte el csúcspntját, Békéscsabán - a magyarországi
szlovák lakosság központjában - mondott beszédében. Arthur Schoenfeld budapesti
amerikai követ erről a beszédről jelentette Washingtonba, hogy „Rákosi nyíltan
támadta a cseh álláspontot", és "cáfolta a Csehszlovákiában elterjedt
híreket, miszerint a magyarok asszimilációja, szétszórása és kisebbségi jogaik
megtagadása ügyében a szlovákok szovjet támogatásban részesülnek". /36/
A magyarok - mint Rákosi kiemelte - a lakosságcsere „fájdalmas műtétébe"
azt demonstrálandó egyeztek bele, hogy „hajlandók vagyunk áldozatokra, ha ezzel
meg tudjuk javítani a két egymásra utalt demokratikus országnak, Magyarországnak
és Csehszlovákiának viszonyát". /37/ Beneą elnök azonban visszaélt a magyar
gesztussal - állította Rákosi - és mint „csehszlovák győzelmet" állította
be. Rákosi szerint, ami a szlovákiai magyarsággal történik, „semmiképpen sem
egyeztethető össze egy demokratikus állammal". A szlovákiai magyaroktól
megtagadták nemzetiségi jogaikat, nem engedik anyanyelvükön fejleszteni kultúrájukat,
fenntartani saját iskoláikat, lapjaikat. „A Kommunista Párt mindezeket az elveket
helyteleníti és elítéli", hangsúlyozta Rákosi és külön kiemelte, hogy nem
igaz, hogy a Szovjetúnió helyesli a magyarok üldözését, hiszen „a Szovjetúnió
nem folytat más nemzetiségi politikát Csehszlovákiával kapcsolatban, mint saját
országában". Ugyanez áll Jugoszláviára: „A jugoszláv gyakorlat - amely
mégis csak döntő - ennek e felfogásnak homlokegyenest ellentmond". Rákosi
felszólította Csehszlovákiát, hogy azonnal változtassa meg politikáját a magyar
kisebbséggel szemben, mert ha nem teszi, „ezt a kérdést a béketárgyalásokon
a nagyhatalmak elé visszük és előre megmondhatom, hogy a döntés a demokrácia
mellett és a sovinizmus és a nemzeti elnyomás ellen fog szólni". /38/ Rákosi
beszédét Gyöngyösi János kisgazdapárti külügyminiszter leplezetlen lelkesedéssel
fogadta és így reagált rá: „Mint a magyar kormány külügyminisztere, meg kell
köszönnöm Rákosi Mátyásnak mai állásfoglalását. Nemcsak azt köszönöm meg amit
mondott, hanem azt is, hogy ő mondta ezt. Mert meggyőződésem, hogy az egész
magyar politikai életben nincsen még egy olyan személy, aki ezeket a szavakat
... olyan súllyal, tekintéllyel és eréllyel tudta volna elmondani, mint ahogy
Rákosi Mátyás elmondta és meg vagyok győződve arról, hogy ennek nagy nemzetközi
visszhangja és hatása lesz". /39/ Kétségtelen, hogy amikor Gyöngyösi a
beszéd „nemzetközi visszhangjáról" beszélt, a Szovjetúnióra való várható
befolyására célzott.
Elvi viták az elvtársakkal
Rákosival egyetemben más kommunista vezetők is vitáztak a csehszlovák állásponttal,
s többször bocsátkoztak közvetett vagy közvetlen elvi vitákba a csehszlovák
kommunistákkal. Révai József, például, szembeszállt Gustáv Husák szlovák kommunista
vezető állításával, aki elutasította Wilson a kisebbségek védelmére irányuló
politikai elvét, és a béke biztosítékát a kisebbségek eltávolításában látta
- „az összes szláv államok példája szerint": „Husák barátunk téved. Téved
amikor azt álltja, hogy az összes szláv államok eltávolítják kisebbségeiket:
sem Jugoszlávia, sem a Szovjetúnió nem távolítják el őket. Téved, amikor Wilsont
mondja, de Lenint és Sztálint érti. Ennek a háborúnak nem az a tanulsága, hogy
a lenini-sztálini tanítás a nemzetek önrendelkezési jogáról érvényét veszítette".
Révai hangsúlyozta - s közvetve bizonyosan a szovjet vezetőkhöz is intézte szavait
-, hogy „a cseh politika gyengíteni akarja a magyar államot, mint 'ősi ellenségét'.
De ez a politika a magyar demokráciát gyengíti, és erősíti a magyar reakciót".
/40/
Rákosi és Révai magabiztosságról tanuskodó erélyes kijelentéseiből egyvalamire
lehet következtetni: azt hitték, ebben az ügyben álláspontjuk egybeesik a szovjetek
véleményével. Ugyanakkor a csehek is biztosak voltak benne, hogy a szovjetek
őket támogatják. Arnoąt Heidrich, a csehszlovák külügyminisztérium akkori titkárának
levele fényt deríthet az ellentmondásra: „1945. július vége felé jelen voltam
azon a tárgyaláson, amelynek során Sztálin beleegyezését adta Clementis /csehszlovák
külügyi államtitkár/ javaslatához a csehszlovákiai magyar és magyarországi szlovák
lakosok kicserélése ügyében ... Prágába való visszatérésünk után, amikor egy
ideig nem kaptuk meg a várt diplomáciai és politikai segítséget, Dr. Clementis
kivizsgálta az ügyet és a Szovjetúnió néhány budapesti képviselőjétől megtudta,
hogy kb. ugyanakkor, amikor Sztálin igéreteit adta Clementisnek, Dekanozov /a
szovjet külügyminisztériumból/ arról bitosította Rákosi magyar kommunista vezetőt,
hogy a Szovjetúnió teljes támogatásában részesíti Magyarországot a lakosságcserével
szembeni ellenállásában". /41/
Magyarország pozícióját legelsőroban az gyengítette, hogy Hitler oldalán harcolt;
Csehszlovákia viszont az anti-hitlerista koalíció tagja volt, így a Müncheni
diktátum után a nyugati hatalmak vétkeseknek érezték magukat vele szemben. Magyarország
tehát Csehszlovákiánál alárendeltebb helyzetben volt, amit.a magyarok azzal
próbálták ellensúlyozni, hogy ha Csehszlovákia nem is, de Szlovákia a háború
alatt Hitler hűséges szövetségese volt és vezetői még a magyaroknál is lelkesebben
szolgálták ki Hitlert. Balogh István kisgazda politikus egyenesen úgy nyilatkozott:
egész Szlovákia „fasiszta maradt". /42/
E kijelentés nyomán az egész, akkori magyar közhangulatra és a nacionalizmus
terén folyó kölcsönös versengésre jellemző incidens pattant ki. Jan Masaryk
csehszlovák külügyminiszter a békeértekezleten idézte Balogh szavait, amiről
a Szabad Nép párizsi tudósítója rögtön hírt is adott, megjegyezve, hogy a nagyvilág
nem hiszi el a Balogh-féle túlzott állításokat és „ostoba rágalomnak" tartja
őket. A Kis Újság rögtön azzal az érvvel vágott vissza, hogy még a kommunisták
is, mint Révai József, „keményen lefasiztázták azt a csehszlovák politikai kurzust,
amely ... tűri a pogromokat és a belső erőszak százféle fajtáját magyarok és
zsidók ellen" /43/; ugyanakkor egy külön cikkben támadta a kommunista tudósítót,
mert az efféle bírálatra „csak a békekötés után kerülhet sor". Addig „magyar
újságírónak nem szabad leírnia egyetlen szót sem, amit akár Párizsban, akár
másűtt külföldön ellenünk felhasználhatnak". Ugyanis, „ha a sajtó szabadsága
összeütközik a nemzet életérdekeivel, mi mindig a nemzet érdekei mellett fogunk
állni". /44/
A nézeteltérés nem volt elvi, hiszen elvben a kommunisták is hajlandók voltak
nem kevésbé lelkesen rámutatni „Szlovákia fasiszta múltjára és jellegére",
hogy ezzel „pontokat szerezzenek" a Csehszlovákia ellen folyó vitájukban,
nemcsak a magyar kisebbség jogainak ügyében, hanem a vitás területi kérdésekben
is. A Szabad Nép egyik, a csehszlovák sajtót elemző szerzője például úgy vélte,
hogy a magyar sajtóban megjelent, a német kisebbséget védő cikkeken „kapva kapnak
a szlovák és cseh lapok", és menten felhasználják magyarellenes propagandára.
Ugyanakkor a szerző szerint a csehszlovák sajtó közvetve még a fasiszta háborús
bűnösök feletti ítéleteket is a Magyarország elleni kampány részeként tálalta:
a Bárdossy László volt miniszterelnök népbírósági halálos ítéletére és kivégeztetésére
reagáló, a pozsonyi Pravdában megjelent „Intelem Budapestről" című cikket
például úgy értelmezte, hogy bizonyos csehszlovák körök komolyan tartanak attól,
hogy „Magyarország nemzetközi helyzete megjavulhat és a 'versenyfutásban' a
magyar demokrácia sikereket érhet el" /45/.
Magyar béke
A magyar kommunistákban valóban élt a remény - vagy az illúzió - egészen 1946.
augusztusáig, majdnem a békeszerződés aláírásáig, hogy Magyarország, szemben
Csehszlovákiával, megjavíthatja nemzetközi helyzetét. A Szabad Nép „A magyar
béke és a Kommunista Párt" című cikkében megjegyezte, hogy a magyar közvélemény
csak jogi, de nem erkölcsi különbséget lát abban, hogy Magyarország a legyőzörr
országokhoz, Csehszlovákia pedig a győztesekhez tartozik, mivelhogy „a két ország
háborús magatartása nemigen indokolja a különbséget". Csehszlovákia 200
ezer magyar áttelepítését követeli, és ezt a követelést „a magyar demokrácia
egységesen utasítja vissza". A kérdés azonban alapvetőbb: Szlovákiában
600 ezer magyar él, a magyar nemzet hat százaléka és „egy tízmilliós nép nem
nyugodhat bele abba, hogy hat százalékát földönfutóvá tegyék, szétszórják, nemzetileg
megsemmisítsék". Ennek ellenére, „Csehszlovákia hallani sem akar a trianoni
határok megváltoztatásáról Magyarország javára, pedig a szlovák-magyar határ
számos pontján összefüggő területen színmagyar lakosság él" és ugyanakkor
a maga javára kívánja megváltoztatni a trianoni határvonalat Pozsony mellett,
„de a szlovák főváros nem terjeszkedhetik magyar területen! Csehszlovákia területi
igényeit határozottan visszautasítjuk". /46/
A vitában közvetlenül nem érdekelt amerikai diplomaták jelentései alapján talán
világosabb képet lehet kapni arról, mennyit értek a csehszlovák-magyar viszály
keretében elhangzott érvek a nemzetközi porondon. E jelentésekből következtetni
lehet arra is, milyen nagy mértékben befolyásolja a környezet még tapasztalt
diplomaták látásmódját is. A prágai amerikai nagykövet, Laurence Steinhardt
szerint a szlovákiai magyar kisebbség üldözéséről és kiutasításáról szóló magyar
jelentések „erősen túlzottak, és ezzel a fegyverrel akarják megnyerni a békét,
miután elvesztették a háborút". Szerinte „még a tárgyilagos megfigyelőket
is megelepte a cseh és szlovák hatóságok méltányossága, amelyet 1945. májusa
óta a magyar kisebbséggel szemben tanúsítanak, mintha meg sem történtek volna
a magyarok kilengései Szlovákia hat évi megszállása alatt". A nagykövet
szerint, a magyar kormány csak egyvalamit akar: eltörölni Magyarország vereségét
és szerepet cserélni a győztes Csehszlovákiával. Gyöngyösi magyar külügyminiszter
kijelentette nemrégen, Clementis-szel folytatott tárgyalásai során, hogy a magyar-cseh
nézeteltérések megnyugtató és hosszútávú megoldása csak akkor lesz lehetséges,
ha Csehszlovákia lemond magyarlakta területeiről, amelyeket 1938-ban csatoltak
vissza Magyarországhoz és úgy látszik, „Gyöngyösit inkább foglakoztatják a területi
engedmények, mint a lakosságcsere kérdése", míg a cseh kormány azt a benyomást
kelti, hogy „őszintén törekszik egy kölcsönösen kielégítő megoldásra, melyet
tisztességes és emberséges eszközökkel valósítana meg". A nagykövet rámutatott
a magyar álláspont leggyengébb pontjára: „A magyar álláspont feltűnő következetlensége,
amelytől nem lehet eltekinteni - a német kisebbség kitelepítésére irányuló törekvése
Magyarországról, míg a magyar kisebbség kiutasítását Csehszlovákiából ellenzi.
E politika forrása kétségtelenül a Csehszlovákiával szembeni magyar területi
követelésekben keresendő". /47/ Mivel a kommunisták ugyancsak osztották
a magyar alapálláspontot, politikájuk a prágai amerikai nagykövet szemében nacionalistának
és revizionistának tűnt. Ezzel szemben a budapesti amerikai követ azt jelentette,
hogy benyomása szerint a magyarok nem támasztottak területi követeléseket revizionista
szellemben és hogy állításuk szerint, a magyar álláspontot az a cseh követelés
váltotta ki, hogy a magyarok hagyják el Szlovákiát, míg Magyarországon a népsűrűség
enélkül is túl nagy egy agrárország számára, „főleg, ha nem az egész német kisebbséget
fogják kitelepíteni Magyarországról". /48/ A magyarországi német és a szlovákiai
magyar kisebbség kérdése ezzel végleg összekapcsolódott: megoldása, következményei
közismertek.
Jegyzetek
1. Magyar Nemzet, Budapest, 1.5.1945
2. Történelmi Szemle, 1968/3, 301, 3ö8 ol. /Tilkovszki Lóránt/
3. „Magyar Nemzet", 12.5.1945
4. Szabad Szó, Budapest, 15.4.1945
5. Szabad Szó, 22.4.1945
6. Szabad Nép, Budapest, 18.4.1945
7. Szabad Nép, 22.8.1945
8. Szabad Nép, 5.1.1947
9. Szabad Nép, 19.1.1946
10. Review of Politics, 1953, 199. ol. /Kertész, S./
11. Magyar Nemzet, 8.5.1945
12. Magyar Nemzet, 16.5.1945
13. Balogh, Sándor, Parlamenti és pártharcok Magyarországon, 1945-47,
Kossuth, Budapest, 1975, 152.ol.
14. Nagy, Ferenc, The Struggle Behind The Iron Curtain, The Macmillan
Company, New York, 1948, 168. ol.
15. Kis Újság, Budapest, 18.4.1945
16. Balogh, id. mű, 152/3 ol.
17. Foreign Office /FO/ 371 R12843/84/21, 17.7.1945
18. FO371, R20340/84/21, 28.11.1945
19. FO 371 R21450/113/21 22.12.1945
20. Helmreich, Ernst C. /Szerk./ Hungary, Frederick A. Praeger, New York,
1956, 25 ol.
21. Kertész, Stephen D. Diplomacy In A Whirlpool, Hungary Between Nazi Germany
and Soviet Russia, University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana,
1953, 248. ol.; Balogh, id. mű, 152 ol.
22. Kertész, id. mű, 267. ol.
23. Review of Politics, 1953, 181/183 ol. /Kertész/
24. Hogye, Michael, The Paris Peace Conference Of 1946. The Role Of The Hungarian
Communists And The Soviet Union, Mid-European Studies Centre, New York,
1977, 26. ol.
25. Review of Politics, 1953, 204. ol. /Kertész/
26. Tanulmányok a magyar népi demokrácia történetéből, a Magyar Tudományos
Akadémia Történettudományi Intézete, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1955, 438. ol.
/Kolocsa Tibor/
27. Rákosi Mátyás, Magyar demokráciáért, Szikra, Budapest, 1947, 232.
ol.
28. Szabad Nép, 19.1.1946
29. Századok, Budapest, 1972/6, 1345. ol. /Ságvári Ágnes/
30. Review of Politics, 1953, 207. ol. /Kertész/
31. Helmreich, id. mű, 27. ol.
32. Szabad Nép, 23.9.1945
33. Szabad Nép, 22.11.1945
34. Rákosi, id- mű, 76. ol.
35. Ibid., 114. ol.
36. Foreign Relations Of The US, 1946/VI, 368. ol., 24.4.1945
37. Szabad Nép, 24.4.1946
38. Rákosi, id. mű, 246/8 ol.
39. Szabad Nép, 24.4.1946
40. Szabad Nép, 15.7.1945
41. Korbel, Josef, The Communist Subversion Of Czechoslovakia, 1938-48,
Prinston University Press, Prinston, 1959, 179/80 ol.
42. Kis Újság, 6.8.1946
43. Kis Újság, 25.8.1946
44. Kis Újság, 5.9.1946
45. Szabad Nép, 10.2.1946
46. Szabad Nép, 13.8.1946
47. Foreign Relations Of The US, 1945/IV, 946/7 ol., 11.12.1945
48. Ibid., 950/1 ol. 17.12.1945