Váradi Monika Mária
Kettős kötésben
Asszimiláció és etnikai túlélés között
"Hol a haza?"
- a svábok válasza egyértelmű erre a kérdésre: Magyarországon; a magyarországi
svábok számára ugyanis "állampolgárság és nemzettagság egybeesik".
A Volksbund idején kezedeményezett disszimilációs törekvések nem vezettek eredményre,
és a második világháborút követő időszakban sem lépett a német az átmenetileg
kiürüléssel fenyegető magyar nemzeti identitás helyére.
Bindorffer Györgyi kettős identitásról szóló könyvének műfaja tekintetében már
a címek hierarchiája is eligazít. Nem a dunabogdányi svábok történelmét, életét,
"többszólamú önazonosságát" bemutató helytörténeti jellegű
könyvet, netán szociográfiát vesz kezébe az érdeklődő, hanem egy értekezést:
a magyarországi németeket jellemző kettős identitás kialakulásának, konstrukciójának
elméleti igényű szintézisét, amelyhez a gazdag empirikus anyagot egy sváb településen,
Dunabogdányban másfél éven keresztül folytatott, az antropológia, az etnográfia
és a szociológia módszereit ötvöző vizsgálat szolgáltatja. A könyv szerkezetét
elmélet és empíria sajátos kettőssége jellemzi, a teoretikus igény azonban a
"leíró" részeket is áthatja, s ez komoly koncentrációt és figyelmet
igényel különösen attól az olvasótól, aki a szociálpszichológia és tudásszociológia
fogalmi készletének nincs birtokában. E fáradságért kárpótolnak a megvilágító
erejű, gyakran megrázó interjúrészletek, amelyek nem az elméleti mondandó illusztrációjaként
szolgálnak, hanem a szövegtest egyenrangú, szervesen illeszkedő részeit alkotják.
A recenzens bevallja, hogy maga sem mozog biztonsággal az említett diszciplínák
terepén. Arról, hogy Bindorffer értekezése e tudományágak felől tekintve (is)
újszerű, jelentős, meggyőzően ír az utószót jegyző Csepeli György; az ő a nemzeti
identitásról szóló munkáinak elméleti és módszertani eredményei jelentik talán
Bindorffer legfontosabb vonatkozási keretét.
A recenzens - maga is a német kisebbséghez tartozik -, legalább annyira elméleti,
mint praktikus kíváncsisággal, elvárással fogott a könyv olvasásához: vajon
segít-e a kettős identitásról való szisztematikus tudás elsajátítása abban,
hogy jobban megértse saját helyzetét? S főleg: elég muníciót nyújt-e ahhoz,
hogy a "svábok" megfogalmazhassák etnikai csoportként való fennmaradásuk
lehetséges "túlélési stratégiáit"?
Érzelmek és érzékenységek
Bindorffer könyvének újdonsága és érdeme, hogy a magyarországi német kisebbségről
szóló tudományos és politikai diskurzus egyik kulcsfogalmát, az identitást úgy
tárgyalja, hogy miközben integrálja az e tárgyban született fontosabb történeti,
nyelvészeti, szociológiai munkák eredményeit, a kettős - etnikai és nemzeti
- identitás fogalmának újragondolásával olyan összetett, rugalmas tudományos
definíciót alkot, amely alapján megérthetők és értelmezhetők a kettős identitás
változó alakzatai, s amely egyúttal a személyes eligazodás lehetőségét is felkínálja.
Ennek egyik kulcsa az identitás "szituacionalista-instrumentalista"
felfogása, amelynek értelmében az etnikai és nemzeti identitáshoz kapcsolódó
tudáskészletek, az érzelmi attitűdök, értékek nem állandóak és statikusak, hanem
a térben és időben eltérő helyzetekből fakadó elvárásokhoz igazodva különböző
módon, intenzitással és arányban mobilizálódnak, tesznek szert jelentőségre.
Az identitás e definíciója a környezettel való interakciókban folyamatosan (újra)konstruálódó
identitás adaptációs képességét, flexibilitását hangsúlyozza, elutasít minden
kizárólagos értékválasztást az etnikai és nemzeti identitás között, s így játékteret
biztosít a kettős identitást kialakító és megélő ember számára (is).
A kettős identitás "különböző forrásokból származó identitáselemek egyénre
szabott, egymást kiegészíteni képes, egymással összhangban lévő elemek kiegyensúlyozott
kombinációja", ennek ellenére az etnikai és a nemzeti identitás közötti
egyensúly egyén és kisebbségi csoport szintjén egyaránt érzékeny, sérülékeny,
s korántsem az egyetlen lehetséges viszony. A kettős identitás kauzális modelljének
kidolgozásakor a szerző öt olyan lehetséges mintát mutat be, amelyek mindegyike
föllelhető (volt) a dunabogdányi svábok között. Az egyensúlyban lévő identitás
a kisebbség és a többség közötti harmonikus viszonyt feltételezi; a konfliktusos
identitás szerkezete jellemzően a kisebbséget ért traumákra való reakcióként
alakul ki, és átbillen az erős negatív érzelmekkel átszőtt etnikai identitás
javára; elvesztett identitásról akkor beszélhetünk, ha a kisebbségi csoportból
származó egyén asszimilációja a többségi közösségben lezárult és a kisebbségi
identitás föladását eredményezi. Az újra felfedezett identitás azokat
a főként fiatalabb generációkhoz tartozó svábokat jellemzi, akik elveszítették
ugyan tradicionális sváb identitásukat, ám ezt a hiányként megélt állapotot
oly módon igyekeznek kiegyensúlyozni, hogy etnikai identitásukba német nemzeti
elemeket emelnek be. A visszaszerzett identitás azokat a kitelepített
svábokat jellemzi, akik kényszerűen kijelölt új, németországi lakóhelyükön elveszített
hajdani kettős identitásukat a hazatelepüléssel igyekeznek újra birtokba venni,
még ha csak holtukban is.
A kettős identitás kauzális modelljéről, mintegy ráadásként, a zárófejezetében
olvashatunk - a szerző teoretikus és empirikus elemzése mindvégig arra irányul,
hogy megértse és ábrázolja azt a "maga nemében páratlan egyensúlyt",
amelyet a sváb kisebbség etnikai és nemzeti identitás között meg tudott teremteni.
E kettős identitás szerkezetének hol radikálisabb, hol finomabb elmozdulásait
Bindorffer a három generációhoz tartozó dunabogdányi svábok körében végzett
empirikus vizsgálat eredményeivel érzékelteti: az első generáció felnőttként
élte meg a második világháborút és a kitelepítést, a második nemzedék a helyi
sváb közösséget ért traumák idején gyermek volt, míg a harmadik generációhoz
tartozó fiatalabb, illetve középkorú nők és férfiak már a kádári szocializmus,
és 'nemzetiségi béke' időszakában szocializálódtak.
Gyűlölethagyomány
Etnikai és nemzeti identitás "páratlan egyensúlyának" forrásvidéke
a magyarországi svábok történelmének sajátszerűségeiben keresendő. A török kiűzése
után a különböző német tartományokból az országba telepített "svábok"
(az idézőjel ezen elterjedt fogalom mesterséges, és a telepesek eredeti származási
helyével általában köszönő viszonyban sem lévő jellegét hivatott kifejezni),
"saját" történelme az országba való betelepedésükkel kezdődik. A sváb
közösségek nem rendelkeztek a közös történelmi múltat megjelenítő eredetmondákkal,
a kezdetekről szóló narratívákkal, már csak azért sem, mert az egyes sváb közösségek
maguk sem voltak homogének a telepesek származási helyét illetően, és mert az
anyaországgal való kapcsolat legkésőbb a harmadik generációval megszakadt. A
svábok jóval a német nemzeti egység megteremtése, a német nemzeti identitás
kibontakozása előtt szakadtak ki anyaországukból, s a nemzetállamok kialakulásának
időszakában több emberöltő óta választott új otthonukban éltek. Ebben a helyzetben
a svábok magától értetődő természetességgel vették birtokba a befogadó Magyarország
által fölkínált történelmi tudáskészletet, és saját nemzeti identitásuk részévé
tették azt. A magyar nemzeti történelemmel és annak jelképeivel (kiemelten a
Szent Koronával) való érzelmi azonosulást, a magyar nemzeti identitás elfogadását
jelentős mértékben megkönnyítette a svábok többségét (így a dunabogdányiakat
is) jellemző katolikus vallás. A magyarországi sváb parasztfalvak lakóinak nemzeti
identitását tovább színezi az a tény, hogy szemben a német városi polgársággal,
lényegében és tömegesen csak a második világháborút követően kezdődött meg strukturális
asszimilációjuk, vagyis a paraszti gazdálkodásból és életformából való kilépésük:
ez azt jelenti, hogy a svábok zárt faluközösségeiben "a nemzeti identitás
elsajátítása nem az asszimiláció függvénye volt".
Mindez azt eredményezte, hogy a svábok "nem tartanak számon a magyarokétól
különböző történelmet", többségi magyarok és kisebbségi svábok történelmi
sorsa egybefonódik - a második világháborút követő kollektív felelősségre vonás
és büntetés időszakának kivételével. A dunabogdányi svábok a Volksbund korszakáról
nem szívesen beszélnek, ezt az időt kitörölték egyéni és kollektív emlékezetükből.
Ezzel szemben egybehangzóan úgy vélik, hogy a második világháborút követő büntetésük
nem állt arányban - el sem követett - bűneikkel, és tudásuk az internálásokról,
a kitelepítésről máig naprakész. Az üldöztetés éveiben a sváb közösség túlélését
a vallás, valamint a közös ellenség, a többségi magyarsághoz tartozó idegenek
gyűlölete biztosította. Más szavakkal: a kettős identitás konstrukciójából az
ötvenes évek derekáig eltűnt a nemzeti identitás. Azután azonban etnikai és
nemzeti identitás egyensúlya helyrebillent, és a többségi magyarsággal szemben
érzett negatív érzelmi indulataikat a bogdányiak "máig ható érvénnyel"
a községbe betelepített idegenek különböző, finom hierarchiába rendezett csoportjaira
vetítik rá. Az asszonyok azok, akik nem pusztán az etnikai csoportra jellemző
tudáskészletet, tradíciókat adják tovább, de a gyűlöletet is átörökítik a következő
generációknak. A pontosan számon tartott és minduntalan "kibeszélt"
történetek arról, ki kinek a házába költözött be, kit mikor milyen sérelem ért
a "telepesek" (Felvidékről, Békés megyéből vagy a szomszéd magyarlakta
falvakból érkezettek) részéről, az első és második generáció esetében az etnikai
identitást táplálta és az etnikai csoport túlélését szolgálta. A harmadik generáció
tagjai, akik a kitelepítést nem élték meg személyesen, birtokában vannak ugyan
a korszakra vonatkozó közös tudásnak, de gyűlöletet nem táplálnak; számukra
a kitelepítés és a hozzá tapadó traumák már nem játszanak (etnikai) identitásformáló
szerepet.
Hiánypótlás, nyelvváltás
A nemzeti identitás állampolgárságot, az országhoz való lojalitást, összetartozás-érzést,
a szülőföld - Dunabogdány - szeretetét, s a fiatalabb generációk felé haladva
egyre inkább az anyanyelvet és a nemzeti kultúrát is jelenti. Bindorffer a kettős
identitásról alkotott definíciójának árnyalt kifejtésével bizonyítja: a svábokra
jellemző kettős identitás fontos sajátossága, hogy a magyar nemzeti identitás
mintegy kiegészítő funkciót lát el, tartalmazza mindazon elemeket, amelyeket
az etnikai identitás nem képes nyújtani, ahogy a német irodalmi nyelv és kultúra
sem jelentett azonosulási alternatívát annak a közösségnek, amely kimaradt az
anyaország nemzeti eszméléséből és egységesüléséből. A magyarországi svábokat
jellemző magyar nemzeti identitástudat kialakulását tehát a "hiánypótlás
és az azonosulás", nem pedig az elhatárolódás vágya motiválta.
Az "elképzelt politikai közösség"-hez, a nemzethez való kötődésben,
a nemzeti identitás kibontakozásában jelentős a tudatos vállalás szerepe, Bindorffer
szavaival "a svábok maguk választották meg nemzeti identitásukat".
Az etnikai identitás a szubjektív azonosság-élmény, az etnikai csoporttal szembeni
lojalitás, a csoportba való beleszületés és az elsődleges szocializáció során
elsajátított, csak az adott etnikai csoportra jellemző tudásanyag ragacsából
áll össze értelmi, érzelmi és erkölcsi egésszé. Az etnikai identitás alapvető
elemeinek számbavételekor Bindorffer megállapítja, hogy a név (sváb vagyok),
származás, csoporttagság közül az egyetlen stabil elemnek a (sváb) származás
tekinthető, ami azonban önmagában, ha nem jár a csoporttagság fölvállalásával,
nem identitásképző elem.
Az etnikai identitás mibenlétéről és jövőjéről zajló diskurzus egyik központi
kérdése, hogy a kisebbségi anyanyelv ismerete, tudása, használata mennyiben
feltétele, illetve garanciája az etnikai csoport fennmaradásának. Bindorffer
szerint a kisebbségi nyelv tudása és használata önmagában ugyancsak nem tekinthető
identitásképző tényezőnek, másként fogalmazva: a sváb dialektus elveszítése
nem jelenti egyúttal az etnikai identitás elvesztését is. A magyarországi sváb
telepes falvakban beszélt településdialektusok regionális szinten csak részlegesen,
országos szinten pedig egyáltalán nem tudtak homogenizálódni, s így a helyi
dialektusok zárványnyelvvé váltak (egymás megértése néha a szomszéd faluban
élőkkel is nehézséget okoz); az irodalmi német nyelvvel való kapcsolat híján
a svábok számára az irodalmi nyelvet a magyar jelenti. A helyi sváb dialektust
(Dunabogdány ráadásul rajnai frank nyelvsziget) anyanyelvként a teljes első
generáció és a második generációhoz tartozók közül számosan beszélik, igaz,
az anyanyelvi svábokra is jellemző a magyar és sváb közötti gyakori kódváltás,
és a dialektus helyzethez, alkalmakhoz kötődő alkalmazása. Az asszonyok egymás
között gyakrabban svábolnak, az idős házaspárok egymással anyanyelvükön beszélnek,
s ha egyáltalán valaki, úgy a nagymamák szólnak svábul unokáikhoz; ha viszont
két idősebb férfihez az utcán egy fiatalabb odalép, rögtön magyarra váltanak.
A harmadik generációban a nyelvváltás befejeződött, a fiatalok nem csak magyarul
beszélnek, hanem magyarul is gondolkodnak. Mindazonáltal értenek/tudnak svábul,
a dialektust nem veszítették el teljesen, de a svábozásnak számukra gyakorlati
értéke már egyáltalán nincs, a svábhoz kulturális és érzelmi értékek kötődnek.
Az irodalmi német nyelvvel az első generáció tagjai és az elődök is csak az
imakönyvekben találkoztak, a Hochdeutsch kezdettől idegen, tehát megtanulandó
nyelv a svábok számára - és egyre inkább az; a nemzetiségi oktatási intézmények
pedagógusainak visszatérő panasza, hogy az iskolarendszerbe belépő gyerekek
semmiféle (sváb) anyanyelvi tudással, kompetenciával nem rendelkeznek. Az etnikai
identitás fönnmaradásának vonatkozásában alapvető kérdés, hogy az anyanyelvként
elsajátított sváb helyén megjelenő, és a mellesleg elsődlegesen a magyar nyelv
és kultúra átadásában érdekelt iskolarendszerben megtanult német nyelv vajon
képes-e olyan identitásképző tényezővé válni, mint az előző generációkban az
anyanyelvi dialektus. A kettős identitás modellje szerint csak akkor, ha fönnmaradnak
az etnikai identitás más elemei is.
Hagyomány könyvből, kottából
A represszió éveit követő modernizáció és az egyre inkább kiteljesedő egyéni
asszimiláció következtében az etnikai identitás származáson, a csoporttagság
vállalásán, az anyanyelv tudásán és használatán, az etnikai tradíciók mintegy
észrevétlen elsajátításán alapuló magától értetődő egysége megbomlott, egyre
több elem kopott ki belőle. Ma a kulturális tradíciókat sem az elsődleges szocializáció
során, mintakövetéssel veszik birtokba a fiatalabb generációk, hanem iskolában
és zeneiskolában, könyvből és kottából. Dunabogdányban - akárcsak más magyarországi
sváb falvakban - a zene- és tánckultúra az, ami a hagyományokból elevenen megmaradt,
és amely a legfiatalabb (negyedik) generáció számára is természetesen átadható
és elsajátítható. Ha azt kérdezzük: milyen elemekből építkezik, építkezhet ma
a svábok etnikai identitása, akkor biztosnak tűnő alapként a következőket nevezhetjük
meg: származástudat, a német nyelv tanulása, az etnikai identitás kizárólagos
kulturális bázisát képező zene- és tánchagyományok ápolása, a pozitív önkép,
etnikai magabiztosság. Ami az utóbbit illeti, egyrészt a dolgosság, szorgalom,
takarékosság, munkaszeretet, precizitás, vallásososság svábnak tekintett érték-
és normarendszeréből táplálkozik, másrészt abból a - nem alaptalan - meggyőződésből
fakad, hogy a magyar többség szemében a honi kisebbségek között ők állnak a
hierarchia csúcsán, s hogy a magyarok egyénenként és csoportként is el- és befogadták
őket.
Az etnikai identitást tápláló, erősítő elemek között döntő fontosságú a helyi
közösség normaképző és integráló ereje, ami legalábbis a dunabogdányi svábok
között a mai napig fennmaradt. A svábok közössége által diktált elvárásoknak,
amelyek elsősorban a közösség szimbolikus értékeihez, fennmaradt vallásosságához,
tradicionális ünnepeihez kapcsolódnak, csak azok nem felelnek meg, akik, elköltözvén
a faluból, kiszakadtak a faluból.
Az erős falusi közösség egyrészt feltétele az etnikai identitás fennmaradásának,
másrészt érvényességének határait is kijelöli. A sváb identitás a falun belül
bírt relevanciával, abból kilépve érvénytelenné, de legalábbis érdektelenné
válik. E körülmény is igazolja a kettős identitás szituatív természetét, ugyanakkor
a kettős identitás egyensúlyát feltételező etnikai identitás fennmaradásának
egyik kulcsproblémáját érinti. Arról a tényről van szó ugyanis, hogy a magyarországi
svábok területi, térbeli széttagoltsága, a települési dialektusok egységesülésének,
s így a közös irodalmi nyelv kialakulásának hiánya, és az előrehaladott asszimiláció
okán a sváb identitás alapvetően lokális érvényességű identitást jelent, "a
svábnak lenni tudata önmagában nem jelenti az összes magyarországi svábbal való
azonosulást". Az egységes sváb etnikai identitás megteremtésére tett
törekvések - legyen szó a Volksbund intencióiról, vagy a Magyarországi Németek
Demokratikus Szövetségéről, amely a honi svábokat egységes etnikumként kezelte
- nem bizonyultak eredményesnek.
A kilencvenes évek e tekintetben alapvető változást hozott. A kisebbségi önkormányzati
rendszer kialakítása és az etnikai érdekképviselet ezzel párhuzamosan kibontakozó,
noha igen felemás és ellentmondásos intézményesülése, a mind gyakoribb lehetőség
az etnikai csoport közös reprezentációjára megteremtették a sváb kisebbség politikai
közösségé válásának feltételeit. A svábok pontosan érzik, és meg is fogalmazzák
félelmüket etnikai identitásuk kiürülésétől, a svábok mint etnikai csoport feloldódásától
a magyar többségben. Bindorffer úgy látja, hogy az új feltételek között a svábok
még erősebben törekszenek majd etnikai identitásuk politikai artikulációjára,
hogy tehát "a jövőben az etnikai csoport tagjai a csoport elismertségéért
vívott szimbolikus harcukat nem vagy nem csak etnikai terepen fogják lejátszani".
Nyitott és nyugtalanító kérdés azonban, hogy az új etnopolitikai törekvések,
a Németországgal helyreállított eleven kapcsolatok, s az ezzel összefüggő "híd-szerep"
vállalása, a német nyelv és a kulturális tradíciók megtanítása és megtanulása
elég erős disszimilációs hatást tudnak-e kiváltani, és tartósan fenntartani
ahhoz, hogy a következő generációkban is fönnmaradjon az etnikai identitás,
és hogy a kettős identitás páratlan egyensúlya ne teoretikus konstrukcióvá üresedjék,
hanem megélt és tartalmas valóság maradjon.
A recenzens elvárásai teljesültek: Bindorffer könyve megerősítette őt abban
a vélekedésében is, hogy markánsabb etnopolitikai reprezentáció nélkül nemigen
van esély arra, hogy a fenti kérdésre igen legyen a válasz.
Bindorffer Györgyi: Kettős
identitás.
Etnikai és nemzeti azonosságtudat Dunabogdányban.
Budapest, Új Mandátum Kiadó, MTA Kisebbségkutató Intézet, 2001.