Ezek a rövid írások mind az elmúlt két tanévben születtek. Külső-belső iskolai ügyekről szólnak, külső- belső nézőpontból. Az élet által legyalult iskola, és az iskolában eltorzult élet közötti viszony újratárgyalását kezdeményeznék. Csakhogy némely vonatkozásban az idei tavasz is már történelemmé hűlt, a publicisztikai szenvedély föl nem élesztheti. Mégsem gyomláltam ki az időszerűségüket veszített mondatokat, még szem elől téveszthetné a kedves olvasó, melyik szitkozódás melyik kátyúhoz, pocsolyához, botrányhoz tartozik.
NAT-hadállások
A NAT ütötte rés be van foltozva, a közoktatás máma már nem hasad tovább. Helyi
tantervek a kerettantervhez igazítva, a NAT extremitásai kiegyenlítve, lehet
visszatérni a csendes iskolai munkához. A tempó ugyan elég rémes volt, többnyire
egy-két hét, de gyakran csak néhány nap jutott erre a munkára, ráadásul az átszabást
a pedagógusoknak menet közben kellett megtanulniuk, miközben a többség soha
nem tanult tantervírást, de kész, vége.
Volt egy nagy hadgyakorlat, amelyben ugyan nem a csapatok mozgékonysága, harci
készsége, önállósága lett kipróbálva, inkább csak a szolgálatkészsége: amikor
a tanár már annyira megadja magát, hogy nemcsak a szakértőre meg az osztályvezetőre
hagy rá mindent, hanem a diákra, a szülőre, az igazgatóra meg a takarítónőre
is - ez azért elég kellemetlen perspektíva. Ráadásul a tanárai által magára
hagyott iskola rögvest harcba szólítja az iskolamentő radikális kisebbséget,
akik mindig képesek és hajlandóak az iskoláért egy utolsó nagy rohamra indulni,
holnap is meg holnapután is. Szóval a megnyugtató tapasztalatok emiatt elég
nyugtalanítóak. Akadhat még krokodil a minőségbiztosítás nagy langyos fürdőjében
is, de ezt most hagyjuk.
Más a baj a kerettantervekkel. A felvilágosult tantervi bizottságok ugyanis
azt gondolták, nagyon helyesen és logikusan, hogy ha már új szabályozás van,
akkor legyen új szellem is hozzá: megpróbálták tehát feltölteni a kerettanterveket
korszerű tantárgyi-pedagógiai-didaktikai követelményekkel. Hol a NAT szellemében,
hol azon is túl, hol attól kicsit visszább. Csakhogy amíg a NAT lebegett a vizek
felett, s a mindennapi iskolai gyakorlattól olyan messze esett, hogy nem nagyon
uralhatta az eget, addig a kerettanterv kevésbé hagy kibúvót. Követeli, előírja
a megújulást.
Nézzük meg ezt a kémia példáján. A NAT hagyott alkudozásra teret, mind az óraszám,
mind a tananyag tekintetében, sok minden maradt tehát a régiben, a régi alkuk
szerint. A kerettanterv azonban nekiesik a tantárgynak, a kémia óraszámai radikálisan
csökkennek, általános iskolában 25 százalékkal, középiskolában 33 százalékkal.
Ez magában elég ahhoz, hogy semmi nem mehet változatlanul tovább. Ezt a pozicionális
vereséget a szaktárgyi bizottság a megújulás lehetőségévé, kényszerévé változtatta,
hiszen az ismeretanyag radikális csökkentése, átszerkesztése egyúttal az újragondolásra
is alkalom, legyen tehát a kémia ezentúl szűkebbre szabva, megcsonkítottan az,
aminek korábban is lennie kellett volna. A kerettanterv tehát "élményszerű,
életközeli, tevékenykedtető, képességfejlesztő" kémiatanítást ír elő, eszerint
fogalmaz és szabályoz.
Csakhogy a kémiatanárok többsége hosszú évek óta leszokott a kísérletezésről.
Egyrészt azért, mert, bármennyire is rosszul hangzik, a diákok a kémiát megtanulni
sem nagyon bírták, annyira megnőtt az elméleti anyag, nemhogy még kísérletezésre
is futotta volna. Ami amúgy is veszélyes, hisz csak az a kísérlet a biztonságos,
amit el sem végeztek, s még ráadásul aránytalanul sok és semmivel nem ellentételezett
különmunkával is jár. Ám ha a tanárok leszoktak a kísérletezésről, akkor ez
a szertáron is meglátszik, meg az iskolai fejlesztéseken, anyagrendeléseken,
költségvetésen is.
Az új kémiának tehát egyelőre semmi nem felel meg az iskolában. Miközben a helyi
tantervet író tanárok azt is rögtön láthatták, hogy a kisebb óraszámok miatt
jóval több osztályt kell ezentúl tanítaniuk, hogy meglegyen az óraszámuk, aminek
önmagában is vannak kellemetlenségei. Ezt most nem részletezném. Tegyünk úgy,
mintha nem lennének. A jó szándékú, megújulásra kész kémiatanár hozzáfog az
új szellemű kémiai kerettanterv helyi tantervi adaptációjához. Azonnal látja,
hogy a dolog nem fog menni. Ki fogja szeptembertől biztosítani a változáshoz
szükséges anyagi feltételeket? Hiszen a kerettantervvel együtt pénz nem érkezett
az iskolához. Ki rendeli meg az anyagokat, hol, ki szállítja, mikor, ki fogja
megcsinálni a kémia-szaktermet, a szertár felújítását? Ha ő a maga részét mindebből
amúgy örömmel is vállalja. Egy biztos, szeptemberben még semmi nem lesz kész,
talán a jövő szeptemberben, akkor tehát mit írjon? Azt, amit a kerettanterv
elvár, s amit a megyénél majd elfogadnak tőle, vagy azt, amit a valódi iskolai
helyzet követel? Legyen idealista, és menjen fejjel a falnak? Írja át a tantervet
a követelmények szellemében, s aztán kezdjen harcot a feltételekért? Hogy legyen
kész szeptemberre az új tankönyv is? Aztán pótolja nyáron azokat a felkészültségbeli
hiányosságait, amelyek miatt nem is nagyon tudja még, hogyan fog boldogulni?
Vagy legyen realista, és provokálja ki a felsőbbség haragját? Írjon megvalósítható
tantervet, amit aztán vissza fognak neki adni?
Tud valaki kémiatanárunknak valami jó tanácsot adni?
Frenengel András, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolájának vezetőtanára,
a kémia kerettanterv bizottságának az elnöke mindenesetre személyesen fordult
a miniszterhez segítségért. SOS! Órakedvezményt a kémikusoknak, pénzt a szertárfejlesztésre!
Hátha a kerettantervvel partra segített kémiatanítás nyakán a mentőzsinór meglazítható,
mielőtt a szegény bajbajutottnak végképp elfogy a levegője.
És akkor arról egyetlen szó sem esett, hogy a kerettanterv tényleg olyan jó-e,
mint ahogyan feltételeztük, mindenesetre a bizottsági munka nem volt teljesen
gördülékeny, hiszen a végső változat nem bizottsági keretekben készült, hanem
utasítások szerint, a bizottsági keret félretolásával. Ráadásul a tantervszerzők
régi hagyománya errefelé, hogy nem magukból indulnak ki, amikor a tervet készítik,
nem is a szakma tényleges helyzetéből, hanem csakis abból, amit feltételezésük
szerint a világ elvár tőlük. Aminek látszania kell, az az alap.
És azt sem gondoltuk végig, milyen hatással lehet a szaktanár magatartására
az, ha már maga is elidegenedett a diákok ellenszenvét kivívó kémiától. Ha már
rég nincs kedve harcolni. Meg tantervet írni sem. Meg újat tanulni. (Nem áll
a kapuk előtt a maguknak helyet követelő új kémiatanárok nemzedéke. Sem a munkaközvetítőnél
nincs sorban állás.) És nem tetszik neki az sem, hogy itt azért az elmúlt években
meg kellett kerülnie a mezőt, hogy átjöhessen az udvar másik felére. Nem volt
valami udvarias, előzékeny és energiatakarékos megoldás ez. Talán még rá is
jön arra, hogy kicsit megfuttatták, s lehet, hogy meg is orrolt emiatt. Neki
milyen tanácsunk volna?
És arról sem esett szó, hogy ha már ilyen gyökeresen éles fordulatot vesz a
tantárgy-pedagógia, hiszen nemcsak a kémiánál, hanem a biológiánál, a fizikánál,
a zeneoktatásnál, az irodalomnál meg a többi tantárgynál is nagy megújulás van,
akkor hogyan maradhatott meg épp a tantárgyi elkülönültség lényegében érintetlenül,
illetve a réginél is rosszabb állapotban, hiszen az úgynevezett modul tantárgyak
miatt a hagyományos tantárgyaknál majdnem általános az óraszámcsökkenés, tehát
általános a szaktárgyi féltékenység, gyanakvás, csalódottság, mindaz, ami az
iskolai tudás merevségének, zártságának és életidegenségének a legbiztosabb,
legerősebb garanciája. Amíg én biológiatanárként gondolok magamra, hisz így
vagyok meghatározva, addig az egész gyerek, az élő diák, a teljes világ mindig
csak passzió marad, ábránd, projekt, pályázati téma, s vitatkozunk tovább az
óraszámokról, meg arról, hogy kinek a nagydolgozata miatt nem készültek a gyerekek
már megint az én órámra.
Persze vannak tantárgyak, amelyek felől ez a kerettantervi történet szebb képet
mutatna, mondjuk az irodalom felől, s vannak tantárgyak, ahol még mintha ennél
is zűrösebbek volnának a dolgok, mint például a rajz és képzőművészetnél. S
a kémia ügye sem csak ennyi, vissza kell majd még minderre térnünk, hiszen az
iskolai munka alapjairól van szó, hogy meddig érvényes alapokról, az persze
maga is kérdés, indokolt kérdés, mindenesetre akárhogy is vannak a dolgok, most
az vallana legnagyobb bölcsességre, ha a következő nagy programmal nem egy következő
kormány vagy egy következő miniszter ajándékozná meg a közoktatást, hanem elkezdődhetne
végre a szakmai kérdésekben az autonóm szakmai ügyintézés.
A magyar közoktatás mennyezete beomlott: bútorcsere, festés, szabad közlekedés
ezen már nem segít. Nagy kifeszített ponyvák foszlanak szét egyetlen széllökésre.
A NAT-nak vége: micsoda harc volt körülötte, micsoda pompás összecsapások, mintha
forradalom lepte volna meg a magyar pedagógiát, aztán most meg már csak a foszlányai
szanaszét. Mintha ráment volna tíz év.
Rebellis tanárok
Akárhogy is történt, valahogy úgy alakult, hogy a közoktatás és az iskoláztatás
szocialista modernizációja nem vagy alig vezetett a pedagógustársadalom szétzülléséhez,
felhígulásához. Talán azért, mert az alacsony iskolázottságú szülők középiskolákra,
egyetemekre beáramló gyerekeinek tömegeiből került bőven minőségi utánpótlás.
A pedagógusszakma vonzó perspektíva volt első generációs értelmiségiek több
nemzedéke számára. (De értelmiségi búvóhely is volt, meg száműzetési hely is,
meg a pedagógus dinasztiák kora sem járt még le.) Aztán fordulat jött, és lassan
megindult a kontraszelekció. A felemelkedés mesterségesen indukált nagy lendülete
megtorpant. A pálya társadalmi presztízse csökkent, a pedagógusok életfeltételei
más pályákéhoz hasonlítva fokozatosan romlottak, csökkent a pálya vonzása, a
pedagógiai főiskolák elnőiesedtek, s az egyetemeken is egyre többen csak a diplomaszerzés
érdekében jelentkeztek tanár szakokra. De a valódi fordulat csak a rendszerváltással
következett be, amikor kiderült, hogy a pedagógus mennyi új helyzetben megállja
a helyét, politikusnak, újságírónak, vállalkozónak, közhivatalnoknak egyaránt
beválik, miközben a pálya megbecsültsége a volt pedagógusok gyors emelkedésével
ellentétesen meredeken zuhant. Az iskolai rendszerváltást hivatalok és szakmai
közintézmények sajátították ki, ők lettek a rendszerváltás közvetlen haszonélvezői,
a tanárság pedig, legaktívabb rétegének jelentős részét elveszítve, szervezetlenül,
tanácstalanul a rendszerváltás vesztesei közé került. Szélsebesen süllyedt a
relatív elnyomorodás felé.
Most, mikor a kormány már egy-két százalékos reálbér-növekedést könyvelhet el
a pedagóguskereseteknél, mintha megfordult volna a trend, s lassan rendbe jönni
látszanak a dolgok. (Most is húsz százalék béremelés üti a markukat.) Pedig
egyáltalán nincs így. (A húsz százalékkal egy időben tíz százalékkal nő a kötelező
órák száma.) Egy pedagógus házaspár, két gyerekkel, tíz éve csak akkor tud elmozdulni
az egy főre eső létminimum fölé, ha sok-sok túlórát vagy másodállást vállal.
Miközben a diplomások többségükben a rendszerváltás nyertesei közé tartoznak,
kereseti lehetőségeik az elmúlt évtizedben ugrásszerűen javultak. A munkavállalók
a gazdaság helyzetével nem magyarázható, mesterségesen alacsonyan tartott fizetéseket
számtalan ügyeskedéssel, kibúvóval, trükkel, kényszervállalkozásokkal ellensúlyozzák.
A tanár ebben a tekintetben is hátrányban van. A gyermek sokkal kevésbé türelmes
anyaga az önérvényesítésnek, mint az utas, a beteg, az olvasó, a vásárló vagy
a tévénéző. Ma a kevés bér a kisjövedelműeknél ér a legkevesebbet, mert a megélhetés
elemi költségei relatíve magasabbak, mint az átlagos árszínvonal. A pedagógusbérek
esetében ma már az óvatos, araszolgató korrekció meg a mellérakott ígéretek
semmire nem elegendőek. Ötven-hatvanezer forint nettó húsz év szolgálattal,
egy-két diplomával egyszerűen észbontó kereset. Semmire nem elég. A pedagógustörténet
történelmi fordulópontjához érkezett. Az egyetemi és főiskolai felvételiken
a tanár szakokra a felvételi ponthatárok több helyütt hatvan-nyolcvan pont között
vannak, de még ez sem elég ahhoz, hogy legyen elegendő jelentkező. Akadt olyan
főiskolai matematika szak, ahová egyetlen hallgató sem jutott. Miközben nagyságrendekkel
nőtt a felsőoktatási hallgatói létszám.
Ugyanakkor az iskolai munka színvonala a felmérések szerint nemzetközi összehasonlításokban
a matematika és a szövegmegértés tekintetében is súlyosan romlott. Vannak még
jó iskolák és kiváló tanárok, de az iskolákkal egyre több a baj. A szakmának
nincs érdekképviseletre elszánt, társadalmi tekintéllyel bíró elitje, a mai
hivatalos szakmai szervezetek vagy létfenntartással küszködnek, vagy beszálltak
az iskola kívülről és felülről vezérlésének nagy állami üzleteibe. A minőségbiztosítás
például a nyíltan az ipari munkaerő-szervezés elemeit adaptálná az iskolába.
Annyira nincs bizalom a magyar közoktatás iránt, amelyik sokkal jobb szinten
volt évtizedekig a magyar gazdaság színvonalánál, hogy most az ezermilliárdokat
elcsorgató gazdasági, pénzügyi ész oktatja ki a közoktatást.
A gazdasági növekedés évek óta jelentős, bármi is az ára, a tanárok erre vártak
évtizedek óta, ezzel hitegették őket, hogy majd akkor, ha lesz növekedés, és
kiderült, hogy ez a jövő még mindig nem az ő jövőjük, ez a gazdaság még mindig
nem nekik növekszik. Rájuk vonatkozóan nincs Széchenyi Terv. A Lovas tanya vendéglő
jómódú gazdája milliókat kap, hogy uszodát is építsen, a tanár meg a közelében
sincs annak, hogy legalább hébe-hóba betérjen hozzá egy ebédre, vagy lovagolni.
Így hát az uszoda se neki épül. Majd bámulja a kerítésen kívülről az iskolai
fáradtságot kipihenő haszontalan tanítványait. Majd lesz életpályamodell, miközben
már van egy új szakértői pedagógus réteg, mely némi plusz bevételért bármilyen
terv megvalósítására hajlandó. Csak épp az iskola szakmai képviseletére nem
alkalmas.
Mindezt ha szóvá teszik, az a kissé csípős válasz érkezik, hogy hiszen a GDP
másutt szokásos része nálunk is a közoktatásé, ők igazán nem tehetnek róla,
ha sok az eszkimó, és kevés a gyerek. És különben is, van-e aki a tanároknál
kisebb munkaidőben dolgozik?
Mélységesen rosszhiszemű válasz ez, hiszen a szakma sosem jutott el az önigazgatás
és a felelősség közelébe sem, miközben a mindenkori kormányok mindig is ügyeltek
arra, hogy az oktatási pénzek jelentős részénél az iskola önállótlan kifizető
hely, átutalási jogcím legyen hol ennek, hol annak. Az önkormányzatok olykor
nagyvonalúak voltak, olykor kicsinyesek, de a legritkább esetben voltak képesek
az iskola természetes önállóságának a helyreállítására, az iskola természetes
érdekeinek a szolgálatára. A munkaidőt pedig úgy kellene mérlegelni, hogy nincs
egyetlen szakma sem, ahol bárki fizikai, lelki, szellemi lényét, teljes személyiségét
jobban igénybe venné a munka (és a munkára való készülés), mint a tanárt a tanítás.
A diákjai. Mint a tanár önmagát a diákjaiért. Még a rossz, önző tanár is.
Miközben persze az iskola cseppet sem takarékos hely. De láttak már cselédet,
aki takarékoskodik a maga rovására a gazdáinak? (Mert a pedagógus, mint bérből
élő közalkalmazott, már a cselédtudatnál tart.) Láttak már beosztással élő,
ésszerűen gazdálkodni képes bábkormányzatot? (Mert az iskolai önállóság, az
iskolai világ egészének autonómiája még csak egy bábszínház szintjén van.)
Amikor a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanárai fizetett hirdetésben tették
közzé a helyzet tarthatatlanságáról és követeléseikről szóló felhívásukat ez
év tavaszán és telén, talán megkezdődött egy döntő erőpróba. A pedagógusok egy
pillanatra, s a rendszerváltás óta először, megpróbálták saját kezükbe venni
sorsuk irányítását. A kísérlet sajátos reménytelenségét jól jelzi, hogy sem
a szakszervezetekkel, sem a minisztériummal, sem a nyilvánossággal nem tudták
igazán megértetni magukat. Mégsem adták föl. Nincs hova hátrálniuk, és nincs
már idő a várakozásra.
2001. augusztus 25-én tizenhat iskola képviselői gyűltek össze az Illyésben,
nekiveselkedtek a közoktatás megmentésének tervén dolgozni.
(Két nappal korábban kedvenc iskolámban egy nagy állami drogprevenciós projekt
címén egy előadó hat teljes órán át mondta el ugyanazt, amit a programban kiadott
könyvecskéjében már leírt, ami pontról pontra egyezik a közelmúlt akármely ismeretterjesztő
könyvének az anyagával. Egyetlen képet elő nem vett, egyetlen filmrészletet
meg nem mutatott, melyekkel mindabból, amit elviselhetetlen terjengősséggel
előadott, valamelyest is élővé, alkalmazhatóvá, gyakorlatiassá lehetett volna
tenni az elmondottakat.)
Keserűek voltak, harciasak és elszántak. Ők szóltak, szólnak ismét, hogy a magyar
közoktatás a prosperitás jeleit mutatja ugyan, de egyúttal az összeomlás szélén
áll.
Éppúgy, ahogy más közüzemek is. Az orvosok nagyjából gyógyítanak ma is, a nővérek
hozzák előbb vagy utóbb az ágytálat, de a kórház ma már nem kórház. Hanem egy
olyan hely, ahol talán a betegségét még csak elviselné az ember, de a kiszolgáltatottságot
már alig.
A vágányokon vonatok gördülnek, a fülkékben itt is, ott is utasok ülnek, vannak
állomások és kalauzok is, de a vasút, a MÁV, magyar közszolgálatiság jelképe
kimúlt. Rendetlenség, kosz, összeomlás, esztelenség mindenütt.
Állnak még azok a házak, melyekbe gyerekek nagy tömege gyűlik össze ősztől nyárig
folyton idegeskedő és sokat beszélő felnőttek társaságában, vannak megható jelenetek
és rémes botrányok is, de az iskola, amit nemcsak a falak tartanak össze, hanem
a tekintetek is, az általános megbecsülés, a tudás tisztessége és a tanár társadalmi
tekintélye, ez az intézmény, amit iskolának neveztünk, már romokban hever. Mentsük,
ami menthető. Vagy iskola, vagy katasztrófa, harmadik lehetőség nincs, ahogy
Tóth Béla igazgató úr idézte H. G. Wellst. Az iskola a harmadik évezred utolsó
reménye, mely még megakadályozhatja, hogy a termelés telhetetlen gömböce befalja
az egész világot, az iskola az utolsó esély, hogy ne váljunk mindenestül egy
Budapest parádévá.
Kedvenc labdarúgóink hiába kapnának pénzt, akkor se vernék meg a brazilokat.
(Ezt a hasonlatot is az igazgató úrtól hallottam.) Nekik már mindegy, sportkultúránk
egyik ága az életmentésre igyekvő orvosok kezei közt kimúlt. Meglehet, holnap
már az iskolába is hiába pumpálnak pénzt, nem lesz képes többé semmiféle kultúraközvetítésre.
(És akkor elvermelhetjük nemzeti kultúránkat, cseppnyi civilizációnkat a jövő
évezred régészei számára.) De ma még tehetnénk valamit érte.
"Mint-a-felvételi"
A címet a Népszabadság sorozatától kölcsönöztem, elborzadva nézem évek-évtizedek
óta, mit kell tudni ahhoz, hogy valaki megoldjon egy felvételi tesztet, s hogy
ez a lehetetlen műveltségi anyag mára hogyan vált közönséges és jól jövedelmező
árucikké, melyet erre szerveződött cégektől közvetlenül, vagy velük szerződött
napilapok révén közvetve, meg lehet vásárolni, aztán csak le kell nyelni, be
kell gyűrni, és mehet az ember államilag finanszírozott helyre. Ha vesztett,
akkor fizethet még nagyobb pénzeket az üzleti alapon létesített egyetemi férőhelyért.
(Noha akinek nem jut előkészítőre, még napilapra sem, annak biztosan nem telik
költségtérítésre sem.)
Persze nem találkoztam még senkivel, aki a felvételi teszteket szerette volna.
Mindenki tudja, mondja, elismeri, hogy a teszt nem műveltséget mér, hanem magolást,
felvételi előkészítőn való részvételt. Esetleg az adott középiskola átalakulásának
hányadosát a tesztmegoldó készséget szolgáló oktatás igényei szerint. Mintha
a Rigó utca országában élnénk, ahol az az egyetlen kérdés, tudok-e olyat kérdezni,
amit nem tudsz, rá tudlak-e szedni a csavaros eszemmel, hogy hibázásra késztethesselek,
be tudlak-e húzni a csőbe. Hogy aztán mi lesz az egyetemen? Jajgatnak a professzorok
az új nemzedékek hihetetlen felkészületlenségén és tudatlanságán, ugyanazok
a professzorok, akik elfogadják a tesztet mint szükséges rosszat, holott egyedül
nekik állna jogukban elvetni. Vagy legalább valamelyest civilizálni, szelídíteni
a nálunk honos tesztbarbárságot.
A teszt saját logikája (ördöge) arra ösztönzi készítőit, hogy olyat kérdezzenek,
amit épeszű nem tanulna meg teszt nélkül. Ha a teszt pusztán csak a felkészültség
összehasonlítható mérésének az eszköze volna, akkor senki nem foglalkozna tesztekkel,
hiszen százszor nehezebb és haszontalanabb a teszt igényei szerint tanulni,
mint a tudás belső természete szerint, noha igaz az, hogy sokkal nehezebb a
tudás belső igényei szerint tanítani, mint teszt szerint. Miközben a tesztüzemi
dolgozók sokkal jobban keresnek, mint a valódi tanítással, tanulással próbálkozó
tanárok. És nagyobb a becsülete a négy évig csak a felvételi igényeivel törődő
tanárnak (iskolának), mint annak, amelyik dacol az árral.
A teszt akkor jó, ha hiába tanultál, mégsem tudod megoldani. És akkor belátod,
hogy nem tanulni kell, hanem teszteket kell oldani iskola után, a hétvégén,
a téli és a tavaszi szünetben, iskola közben, iskola helyett.
A tesztben soha nem azok a könnyű kis kérdések számítanak, amelyekre mindenki
tudja a választ, hogy mi az az epigramma vagy a dal, hanem az, amiről normális
esetben egy középiskolásnak sejtelme sincs, és az ókor irodalmával foglalkozó
szakembereken, az ókorból szigorlatozó irodalom szakos egyetemistákon meg persze
a latinul beszélőkön kívül senki nem is tud, és miért is kellene tudnia, hogy
például hogy hol született Vergilius, Horatius, Szapphó és Catullus. De az igazi
jó tesztkérdés például így hangzik: Mit jelent magyarul? Melyik költőhöz,
életművéhez köthető? (Most tekintsünk el a második kérdés megfogalmazási
furcsaságától.) a) eclogae, b) aurea mediocritas, c) eidüllion, d) nugae.
A diák örül, hogy a négy közül az egyik ismerős, nem épp ilyen alakban, de mégis.
Az ekloga, ahogy a mai magyar nyelvhasználatban megszokott, vagy ahogy
Radnóti írja, az ecloga Vergilius pásztordala. A helyes megoldás természetesen
nem ez. Aki így válaszol, nem figyelt a kérdésre. Mert ez a "Mit jelent
magyarul?" kérdés a megoldásból következtetve azt a kérdést rejti, hogy
mit jelent a kifejezés szó szerinti fordításban? De nem latinul, ahogy a jóhiszemű
diák gondolná, mert latinul is ugyanaz, mint magyarul. Az eclogae görög kölcsönszó,
s görögül szemelvényeket jelent. Ezt az általam megnézett négy tankönyvből csak
a Mohácsy-féle tudja. Szóval az eclogae-val könnyen befürdik a diák.
Ha mégsem, mert bemagolta a Mohácsyt szóról szóra, akkor várja a következő csapda,
az aurea mediocritas. Erre rávágná, ha tanára bevágatta vele, hogy arany
középszer. De máris megtorpan, hogy ez biztos nem jó, hiszen ez így nyilván
irodalmi jelentés, nem a szó szerinti. Hiszen ha az első szónál a kettő különbözik,
nyilván az az értelme a közös kérdésnek, hogy itt is különbözik. És nem fogja
megtalálni a megoldást. Mert az a vicc, hogy itt az irodalmi jelentés és a szó
szerinti jelentés azonos. Csak legfeljebb az arany középszer szó szerint értve,
ahogy itt a szavakat megfejteni kellene, értelmetlen. Az eidülliont hagyjuk,
nincs görög szótáram. Az azért meglepett, hogy az a szerző, akihez a kifejezés
kötődik, tudniillik Teokritosz, megint csak Mohácsynál szerepel. Az utolsó szó,
a nugae a latin szótáram szerint "haszontalanság, üres beszéd, bohóság".
A teszt megoldókulcsa szerint játszadozások. A latin szó a szótár szerint egyes
számban van. A játszadozások változat tehát nem lehet a szó szerinti
jelentés, még ha a bohóságot nagyvonalúan el is fogadnánk játszadozásnak.
Vagyis itt alighanem az irodalmi szaknyelvi jelentés eltér a szó szerinti jelentéstől,
ám a tesztmunkások ezúttal nem a szó szerinti jelentésre kíváncsiak, hanem a
másikra. Más magyarázata is lehet a dolognak, de nem fantáziálok. Egyszerűen
szólva: Szerintem nincs ember a Földön, aki erre a négy kérdésre helyesen tudott
volna válaszolni. Valószínűleg a kérdést fogalmazó sem volna kivétel, hiszen
az ő feje sem káptalan. Neki különben sem kell tudnia a megoldásokat, épp elég,
ha a megoldó (ál)kulcs az ő kezében van. Hogy aztán ezzel a "mintafelvételivel"
lehet-e felkészülni egy valódi felvételi tesztre, azt nem tudom. Ha a felvételi
tesztet fogalmazó is éppolyan kiismerhetetlenül ravasz, mint a próbateszt szakembere,
akkor sem.
De ne felejtsük el, nekem nem az volt a bajom, hogy ezek a tesztek szakmailag
mifélék, ez csak véletlen, hogy amit elővettem, az épp ilyen. (Amúgy persze
alapvetően fontos szakmai és etikai probléma.) Ezekre a kérdésekre szerintem
nem kell tudnia a választ egy irodalomfelvételin a középiskolásoknak. Megmagyarázom.
Tételezzünk fel egy magyartanárt, aki a lehetetlenre is képes, s irodalomszerető
fiatalokat nevelt két-négy-hat év alatt diákjaiból, sokat olvastak, játszottak,
írtak, meséltek, gondolkodtak közösen. Diákjai 11.-esek, s előveszik a mintafelvételi
tesztjét, hiszen lelkiismeretes ifjak. És megdöbbenve tapasztalják, hogy szeretett
tanáruk becsapta őket. Eltelt ennyi év, s ők még nem tudnak semmit. Nem veszik
fel őket sehová. Átkozott helyzet.
Nézzük máshonnan. Magyartanárunk a tesztek bolondja. Mindent megtanít és számon
kér, ami a tesztben szerepelhet. Iszonyú hajtás éveken át. A diákok nem nagyon
szeretik a tárgyat, de sodorja őket az eredményesség ígérete. Soha nem fogják
megtudni, mi lett volna az irodalom. Átkozott helyzet. (Az a két szerencsétlen,
aki közülük a bölcsészkarra került, nem érti, miért beszélnek vele a tanárok
úgy, mintha gyengeelméjű volna. Pedig hatalmas pontszámmal kerültek be.)
És végül. Kinek lesz szüksége az imént például hozott ismeretekre? Még annak
az egy bolondnak sem, aki magyar szakra megy a bölcsészkaron. Mert ott épp ilyesmit
kell majd tanulnia. De mit kezd majd a többség, a jogásznak meg közgazdásznak
készülő többség az eidüllionról való tudásával? Mikor nem is tudja, csak
megtanulta, hiszen sosem a versről volt szó igazán, a tárgyról, nem juthatott
rá idő, hanem a versismeretről, a verstani fogalmakról, születési helyekről
meg halálozási dátumokról meg címekről, bemagolt haszontalan anyagokról. Mikor
cseppet sem volna baj, ha művelt lenne. Tartalmak révén művelt. Formák révén
művelt. Érzékeny és fogékony. De nem lehet az. Mert felvételire kell készülnie.
Átkozott helyzet.
Csere Bogár a Családi
körben
Ez a tévéműsor életből ellesett jelenetek bemutatásával és értelmezésével segít
a családi nevelésben. De mi van, ha az életből ellesett jelenet teljesen hiteltelen?
Nem csupán leegyszerűsített, didaktikus, hanem minden részletében hamis? Olyan,
mintha a szerzők nem láttak volna még családot, szülőt, gyereket közelről. Az
igénytelenség, a cinizmus és a pénztelenség minőségbe csapott át. Mintha marslakók
készítettek volna filmet a földiek lelki problémáiról.
Ezúttal egy fegyveres rablásba keveredett kulcsos gyermek történetéről van szó.
A gyerek hozza haza a bizonyítványt. Másnap kezdődik a szünet. Itt máris meg
kell állítani a filmet. A magyar iskolában a szünet a bizonyítványosztáskor
már tart. A bizonyítványosztásig mindig van néhány nap. Továbbá iskolai szünet
több is van egy évben, és minden évben ugyanúgy. Nemcsak az az egy, amit a filmben
láttunk. Hősünk ugyanis úgy zuhan bele a nyári szünetbe, mintha az a bizonyítványosztás
másnapján kezdődne, és mintha először látott volna ilyet, teljesen tanácstalan,
egyetlen barátja sincs, haverja sincs, és osztálytársai is az évzáró másnapján
egyszerre mindannyian elérhetetlenek telefonon. (És a mobil?) Mintha félórája
költöztek volna a lakótelepre, ahol nincs még a fiúnak egyetlen ismerőse sem.
(Mondjuk a forgatás felől nézve teljesen élethű a dolog. Bár szerintem egy ilyen
lakótelepi kivonulás percek alatt hoz kapcsolatokat.) Jó, így áll a helyzet,
a szülők rendesek, mindannyian gondoskodnak a gyerekükről, csak Csere Bogár
(ez volt az egyetlen "szellemesség" a filmben, hogy a Csere Matyit
valaki így szólította meg telefonon) elhagyott. A ház összes gyereke elfüstölt
a nagymamákhoz. De akkor erről a szegény gyerekről nem kellett volna filmet
készíteni, hiszen nem tipikus eset az övé, hanem kivételes, nincsenek sorstársai.
(Ki kellett volna küldeni Cseréékhez Ranschburg professzort, és beavatkozhatott
volna az eleven életbe, és megszűnt volna a bűnözés a tiszta lelkű gyerekek
körében.)
Ha viszont vannak kulcsos gyerekek, és a Csere szülők a tavaszi szünetben is
dolgoztak, meg a téli szünetben is, meg tavaly nyáron is, és gyermekük alighanem
az iskolában is tudta már, hogy másnap nem lesz tanítás, és egyeztethetett volna
programokat az osztálytársaival, ahogy ezt nagy valószínűséggel gyakorolja már
egy ideje, egyszóval alighanem professzor már Csere Bogár egy ideje a kulcsos
gyerek életformájában, akkor meg mitől lesz úgy oda éppen ezen a nyáron? (Amikor
a tévé is törődni kezd vele. Talán a tévé kedvéért?)
Ráadásul Csere B. egyedüli gyerek. Mert így a magánya nyilvánvalóbb és megoldhatatlanabb.
Gondolhatta a rendező, András Ferenc. Csak hát az egyedüli gyerek iskolaidőben
is sokat van egyedül. Ő tehát vagy már alsós korában beleveti magát a bűn karjaiba,
vagy szépen megtanulja az egyedüli gyermek sajátos életformáját. Vannak szoros
kapcsolatai, és/vagy egyedül is boldogul az életével, az idejével. Az egyedüli
gyermekkel soha nem fordulhat elő az a jelenet, hogy egyetlen jelenet erejéig
sem bírja ki a szobájában egyedül. Mert kénytelen volt nap mint nap, estéről
estére, délutánról délutánra benépesíteni így vagy úgy.
Aztán a fiatalember menne a nagymamájához, de nem engedik. Gondját viselné,
hiszen szinte vak a cukorbetegsége folytán, de nem mehet. Mi a jó ebben a nemben?
Csak dramaturgiailag tudom értelmezni, hogy lám, volna alternatíva, de a szülők
vakon elmennek mellette. Ha annyira érzéketlenek a saját gyermekük igényei iránt,
akkor miért épp a nagyi iránt olyan megértők? De ha megértők, akkor mért éppen
úgy, hogy az sem a nagyinak, sem az unokának nem tetszik?
A fiú nem kap zsebpénzt, még egy hamburgerre sem, még egy mozira sem, miközben
az apja cinkosan lányok után küldi a plázába. Az egy szem gyerek nyáron a taxis
apától és az ápolónő anyától nem kap egyetlen fillér zsebpénzt sem?! (Ez alighanem
valami önéletrajzi elem lehet, mert ekkora marhaságot városi ember magától ki
nem találhat.) Mi az atyaúristenre keres éjjel-nappali munkával a fater meg
a mutter, ha édes gyermeküknek nem jut egyetlen fillér sem? S ha nem jut, akkor
miért a plázába hajtja az apa a fiát, miért nem a kerületi művelődési központba?
A gyerek hozza a bizonyítványt. Életkora szerint az első középiskolai évét zárva.
Van olyan anya, aki szereti a gyerekét, főz rá minden este, nem iszik, nem őrült
(nem tévésorozat szereplője), de beszélni viszont nem beszél vele? Az egyke
egy rendes családban nem magára hagyott szokott lenni, hanem szemünk fénye.
Nem érteni igazán, miért bánnak ezek a rendes emberek a gyerekükkel úgy, mintha
terhükre volna. Holott az egyedüli gyerekeknél, átlagos, lakótelepi családnál
általában a szülő teher a gyermeknek.
Ennyi lélektani előkészítés után Csere Bogár hamarosan a rossz fiúk közé keveredik,
hamburgert zabálnak, plázáznak, megint hamburgert zabálnak, még önfeledtebben
és elvetemültebben, kisfiúktól szedik el a pénzüket, mindig olyan helyen, ahol
sokan járnak, de ilyen ez a világ, már fényes nappal, az utca közepén is… Találnak
egy "pillangónak" nevezett "rablókést" egy virágágyás szélén.
(Valami rendőrségi csali lehetett? Vagy a véletlent reprezentálta, mely végezetes
befolyással bír lenni az események menetére? Vagy a késügy nem volt betervezve
a költségvetésbe?) Hasznosítják. Már söröznek, amikor megérkezik a rendőr néni
meg a rendőr bácsi, kattan a bilincs. Szülők (plusz egy remek ügyvédnő) és rossz
útra tévedt gyermekük találkozása a rendőrségen. "Apa, anya, nagyon szeretlek
benneteket!" Valami ilyesmi. Összeborulás. (Hollywoodi zárás. Illetve nyitány
- magyar csavar -, mert a film ezzel kezdődik, innen idéződnek fel az események.)
Aztán jön a professzor úr, aki a film minden pszichológiai képtelenségét igazolja.
Hogy a plázákba akkor megy a gyerek, ha a szülő nem törődik vele. Megállapítván,
hogy itt egy lelki értelemben ártatlan gyermek vált bűnössé. Hiszen csak alkalmazkodott
azokhoz, akik maguk közé fogadták. Ám cselekményéért természetesen és jogosan
néhány év fiatalkorúak börtöne vár rá. Ahol bizony, sajnos, fájdalom, valódi
bűnözök áldozata, kiszolgáltatottja lesz, igazi bűnözővé nevelődik, mert a fiatalkorúak
börtöne már csak ilyen. Ott vannak már romlott, bűnöző lelkületű fiatalok is.
Annál is rosszabbak, mint akik őt is bűnbe vitték.
A plázába szerintem azért megy ma el egy gyermek, mert az valami olyasmi, mint
a mágnes, úgy működik. A fiatalok többségét vonzza, és nem csak akkor, ha apa,
anya nincs otthon, vagy vége a tanításnak. Sőt. Rendes apa, anya és jó iskola
sem semlegesítheti. Van egy kisebbség persze, akiket taszít. Ők meg viszolyogni
járnak oda. Ha csak a kallódó és pénztelen kölykök menedéke, csalija volna,
nem volna nagy befektetés. Nem a szülő kényszeríti ma a fiát, hogy a plázákban
csellengjen, épp fordítva, nehéz bármi hatásosat mondani, tenni a plázák ellen.
És persze a pláza messze nem a legrosszabb és legveszélyesebb hely azok közül,
ahol egy mai tizenéves bajba kerülhet. Mondjuk egy iskolai fiúvécé gyakran túltesz
akárhány bevásárlóközponton.
Az ártatlan lelkű gyerek többnyire szívósan védi lelke ártatlanságát. Nem lehet
egy mozijeggyel megvásárolni. A júniusi jó gyerek nem fog júliusra vagány rablóvá
válni. Csak a hiteles jellemábrázolás macerájáért rendszeresen elmaradó prémium
lehet a kiváltó oka az ilyen csodáknak. A filmben kevés szó esik. Vagy éppen
mindenki egyszerre beszél, tehát semmit sem érteni. Nincs kockázat a mondatokkal.
Inkább a képek mesélnek. Alighanem a párbeszéd is túl költséges termék.
Azt sem értem, ha már ilyen nyilvánvalóan ártatlan kölyökről van szó, akit csak
véletlenül kicsaptak a szülei, ő meg véletlenül elvadult, akkor ezt a bíróság
miért ne akceptálná. Hiszen semmi visszavonhatatlan nem történt. Szerintem ezt
a gyereket ma egyetlen magyar bíró sem ítélné el végrehajtandó elzárásra. Még
a bandavezért és a banda többi tagjait sem föltétlenül. (Akiknek mellesleg mintha
nem volna sem apja, sem anyja, mintha szociológiailag lebegnének. Mintha egy
képeskönyvből lettek volna kivágva. Mint kellékek.) Persze a bűnöst feltétlenül
be kell zárni, ha a néző nevelését komolyan vesszük. Egy kis sokk nélkül nem
megy. Nem venné a filmet komolyan a néző, ha nem látná máris a gyermekével fajtalankodó
rabtárs rémalakját maga előtt.
Azt vártam, a professzor majd szót emel a fiatalkorúak börtönének bezárásáért.
Ha már ott csak rosszabbá lehet válni. Ha ez ilyen világosan és egyértelműen
látható. De nem emelt szót.
Azt sem tudom igazán, miért a radikális különbségtétel az ártatlan lelkű fegyveres
rabló és a romlott lelkű fegyveres rabló közt. Mintha itt nem más minőségekről
lenne szó, csak némi időeltolódásról. Azt gondolván, hogy ártatlanoknak születünk
mindannyian, aztán történik velünk ez-az. S ha Csere Bogár megérdemli a szolidaritásunkat,
mert hiszen olyan rendes srác volt még az imént, akkor a banda többi tagja miért
nem, hisz esetükben csak az a különbség, hogy romlásuk kezdetének nem voltunk
nézői, így a szolidaritással, megértéssel egy kicsit késésben vagyunk. De akkor
már ne is tegyünk rá kísérletet?
A film alapján arra kell következtetnünk, hogy ártatlan lelkű gyermekünkkel
biztosan nem lesz baj. (Legfeljebb csak ez a film ronthatja el.) Hiszen meg
szoktuk este kérdezni tőle, hogy merre járt. S ő ugyan nem válaszol, de ez valószínűleg
csak félreértés a részéről. Nem hallotta a professzor urat.
Miközben tudjuk, hogy ártatlan lelkű gyermekeink közül sokan mégis bajba kerülnek.
A film után egy kicsit nehezebb megérteni, elképzelni, hogy hogyan.
A kályha mellé menekülve
A tanárnő már mondjuk egy fél éve majdnem elhanyagol mindent, rutinból megy
a család, a háztartás, a mindennapi tanítás, szerencséjére vannak tartalékai,
minden lehetséges órára vannak dossziéi, családja is megértő, ha nem is konfliktusok
nélkül, de elfogadja a szükségállapotot: az iskolája ünnepre készül. Nagy évforduló
közeledik, és ő lett a főrendező, élete első főszerepe ez, noha nem címszerep,
és nem nagy színpadon, de ez mit sem számít. Szinte mindent tud, ami ehhez a
feladathoz szükséges. Lelkiismeretes, jó szervező, szívósság, kitartás van benne,
kapcsolata a kollégáival és iskolai pozíciója is megfelelő, van kellő tapasztalata
is. Szorong persze, talán jobban is, mint ahogy minden rendes tanár, kétségek
mardossák, ilyenkor otthon összeférhetetlen, s alighanem az iskolában is néha
feszült, de azért alapjában véve rendben mennek a dolgok. (És fél év alatt mindössze
két órája maradt el.)
Most itt számos részlettel szolgálhatnék, de nem a mindennapi derekasság dicséretét
készültem zengeni, csak ama hazai kicsi gikszert, ami majd mindig adódik, ami
nem méltó nagy dalnokok tollára. Nem nagy eset, talán még egy utazási anekdotára
sem elegendő a töltése, inkább csak sistereg, az ember észre sem veszi, hogy
megvolt a poén, ha épp elbeszélés közben robog egy vonat a másik vágányon.
Az igazgató úr néhány nappal a nagy jubileum előtt egyszer csak azt mondja,
hogy na most akkor tessék mindent írásba foglalni, táblázattal meg- és kimutatni,
ki mit csinál, ki miért felel, hogy ellenőrizhető legyen, mert kézbe kell venni
a gyeplőt. (Ezt a gyeplőt nem említette, hiszen jó ember, de a harctéri idegesség
ellen a parancs a legjobb gyógyszer.) A tanárnő sápad, élete-munkája hiteléről
van szó, a játékos utánanézősdi munkával jár, egy kis értelmetlen többlettel
a teli pakkon. S eddig épp arra ügyelt a legjobban, hogy mindenki tudja, mikor
mi a dolga. És épp ezzel volt a legtöbb baj, a szokásos tempóval és feledékenységgel,
ami most ezzel az igazgatói aggodalommal produkálja a legfurcsább és legkellemetlenebb
alakváltozatát. Ez ellen nincs védelem. Ugyanezen a napon tudja meg azt is,
hogy az ünnepség kezdete előtti napon beosztották felügyeletre az OKTV-dolgozat
írásához. Tanácstalan, most akkor magyarázkodjon, hogy a listáján aznapra negyvenhét
tisztázandó, egyeztetést igénylő ügy van felírva? És kénytelen magyarázkodni,
hiszen az ünnep minden más feladatával szemben előbbre sorolódott, jó ideje.
Most akkor a lemondással és áldozattal szerzett csendes méltóságáról is le kell
mondania. És be kell látnia, hogy amit csinált, nem számít. Csak félreérteni
lehet. Most itt például úgy fog látszani, mintha némi fontoskodással, ürüggyel
ki akarna bújni természetes kötelessége alól. Holott ilyet soha nem tett. Kötelesség
vezérelte életét a legszorongatóbb pillanatban kell rossz hírbe kevernie, hogy
hűséges maradhasson önmagához. Fél év után most először ül otthon a kályha mellett
kissé összeomolva. Hogy akkor most mit és miért. Ha mégis és akkor is. És mindhiába.
Vetélkedő 1956-ról
Ugyan az ötvenhatos forradalom megítélése, öröksége még mindig napi pártpolitikai
viták, ütközetek, marakodások tárgya, mégis elérte a mumifikálódott történelem
sorsa: vetélkedő tárgya lett. Középiskolások küzdöttek egymással a Kárpát-medence
minden magyar tájáról, hogy ki tud többet '56-ról. Nem tudom, másutt a világban
vannak-e efféle vetélkedők, ahol a tárgy tökéletes elunalmasítása, ellaposítása
folyik, náluk ez egy különös örökség, nem tudom, miért kell életben tartani.
Miért kell életben tartani olyan változatában, ami emberi fogyasztásra alkalmatlan.
Hiszen ebben a vetélkedőben amit el lehetett rontani, azt elrontották.
A zsűri '56-os veteránokból állt. Akik természetesen meg voltak győződve arról,
hogy az ő értelmezésük az egyetlen autentikus értelmezés. Nem is volt ezzel
nagyobb baj, hiszen a versenyzők úgy tűnt, épp az ő feldolgozásaikból készültek
a versenyre. Mégis, valahogy volt abban valami bizarr, ahogy folyt az indoktrináció,
a fiatalokon behajtott szó szerinti tudás tovább pontosítása. Ahogy saját gyártmányú
mítoszaikat fényesítgették, ahogy személyes elfogultságaikat bevasalták. Noha
mint veteránok talán a legjobbak voltak, a legnyitottabbak, de a veterán talán
mégsem a legjobb zsűritagnak. Nem is voltak képesek rendesen pontozni. A hat
csapatból négy első lett. Mindegyikőjük egy pontot vesztett.
A feladatok egy része egyszerű leckefelmondás volt, darálták is a fiatalok a
bemagolt szövegeket, ismereteket nagy sebességgel. Voltak aztán értelmezésre
vonatkozó kérdések, ezeket is vágták a fiatalok, gondolkodás nélkül, mint a
katekizmust. Végül a harmadik feladatcsoport a beleélős feladat volt, olyasmi,
hogy Mondj izzó hangú szónoklatot!, Írj lelkesítő újságcikket! Ez is ment, gyakorlottan.
Az újvidéki fiúk akadoztak egy kicsit. Nekik ez a játszási azonosulás nem ment
olyan könnyen. Talán egy kicsit közelebb vannak az izzó szónoklatok és lelkesítő
újságcikkek történelméhez, azért voltak ilyen visszafogottak, talán maguk sem
tudták, miért nem folyik belőlük a szó.
A vetélkedő végén nem volt díjkiosztás. Nem láttam a műsor elejét, talán mindenki
ugyanazt a jutalmat kapta. Akárhogy is, a versenyzők nem voltak azonos súlycsoportban,
s ha ez nem nagyon látszott, mert a hazaiak nem lógtak ki a többiek közül, annál
rosszabb. Hiszen itt mégiscsak egy szakmai anyag volt a vetélkedés tárgya, olyan
szakmában, a magyar történelemben, ami a hazaiaknak főtárgyuk, a határon túliaknak
meg legjobb esetben melléktárgyuk. Ez kicsit feszélyezte is a zsűritagokat,
még figyelmeztette is a műsorvezető őket, hogy ne tessék mindig mindenkinek
hét pontot adni. Mert a zsűri a pontosztásaival a nemzeti összefogást akarta
megvalósítani. Hogyisne adott volna mindig maximumot egy lelkes pozsonyi vagy
székelyudvarhelyi magyar diáknak. De nem tehette. Szegény beregszásziak és újvidékiek
az utolsó két helyre kerültek a magyarságvizsgán. Szóval a pontozással megbukott
a vetélkedő, mert nem lett volna szabad pontozni, és még annál is jobban, mert
nem is tudtak rendesen pontozni.
Persze más lett volna a helyzet, ha a szerkesztők nem csak azt találják ki,
hogy mindenhonnan legyenek magyar diákok (Szlovéniából és Horvátországból nem
voltak -és mondjuk egy Gandhiba vagy az Anna Frankba járó gimnazista mit szól
a Szent Imré-s gimnazistához, mint az őt is képviselőhöz?), hanem azt is megengedik,
hogy a különböző helyről való és különböző történelmet élő magyar diákok másságukat
megjeleníthessék a vetélkedőn. Olyan tárgyban vetélkedve, mely épp az ilyesfajta
különbözésekről szól. Micsoda izgalmas szellemi találkozó született volna abból,
ha mindenki hozhatta volna a maga közösségének ötvenhatját. Ha már ötvenhat
világesemény volt, és talán még brazil verset is hallottunk róla a műsorban,
talán volt azért annyira erdélyi meg felvidéki esemény is, hogy lehetett volna
szempont. Összejött sok jó magyar diák különböző országokból, abban vetélkedve,
hogy tudnak-e összetéveszthetően egyformák, abszolút és tiszta magyarok lenni.
(Az adott veterán minta szerint.)
Végeredményben az akció sikerrel járt, az újvidékiek kedvetlenségét leszámítva
a leghalványabb "idegenség" sem szűrődött bele az előadásokba, némi
személyes gyarlóságokon és adottságokon túl semmi. Miközben tehát itt egy összmagyar
ünnep volt, a résztvevők arc nélküli, nemtelen, kortalan, önmagukat felfüggesztve
azonosulni tanuló lények voltak. Pedig ha már megesett az a tragédia, hogy sokfelé
szakadtan, szakítottan élünk, akkor ennek egyetlen épeszű kezelési módja, ha
nem teszünk úgy, mintha mégsem.
A vetélkedő amúgy minden elemében rossz lett. Választékosan rossz. Azon túl
is, hogy mint vetélkedő elhibázott és balul sikerült volt. A pesti helyszín
egy kis stúdió volt, a közönség csak egy vetítőn követhette az eseményeket.
A gondolkodási, felkészülési idő alatt a fellépő művészek a zsűrit és a feladattal
elfoglalt diákokat szórakoztatták. Ezek a betétszámok egyenként is gyengék voltak,
a Sinkovits versmondását alá- vagy a keverő szeszélye szerint túléneklő énekesnő
előadása még hagyján, ez csak baklövés volt. Az édesen mosolygó, orosz táncot
táncoló magyar táncosok mögé vetített, tankok járta budapesti utcakép már páratlan,
grandiózus otrombaság, a befejezésül előadott, viccesre kihegyezett, valami
angol nevű vokál által előadott munkásőrdalocska (kételkedem az emlékezetemben,
hogy valóban megesett-e ez a csúfság) meg Sztálin-dalocska, meg egyéb slágerek
a korból tökéletes szellemi borzalommá változtatták ezt a 23-ai estét a Duna
tévén.
A babérkoszorús lapocskákat mint pontokat helyezgető, dívának öltözött néma
hölgy is külön jelenség volt. A pontokból összesen ötvenhatot lehetett volna
gyűjteni, ezt is remekül kitalálták. De arra nem gondoltak, hogy mi lesz a történelemmel,
ha minden csapat megreked ötvenötnél. A versenyzők asztalait hangulatos lyukas
zászló díszítette, és a színpad eleje természetesen piros-fehér-zöld virágsorral
volt végigrakva. Ez hát a nemzeti giccs estéje volt. És így is kellett lennie,
így volt őszinte, így volt hiteles. Sajnos valóban itt tartunk, hogy '56 a közkultúrában
egyfajta nemzeti-történelmi giccsé vált. Ez a koncepció győzött. Akik ugyanis
a hallgatással, megalkuvással, tehetetlenkedéssel, felejtéssel, árulással, csenddel,
gyalázattal, szégyennel: ámde vidámságban eltelt harmincnégy évet átugorva a
jelen és ötvenhat közt zavartalanul közlekednek, és közszereplőink többsége
ezt teszi, azoknak ötvenhat csak egy megható-szomorú-véres-édes történelmi gombolyag,
amellyel kedvük szerint cicázhatnak.
A ma középiskolásai persze már nem vétkesek szüleik és nagyszüleik egyetlen
elhallgatásában sem, ők tehát nem tehetnek semmiről, arról sem, ami néhányukkal
ezen az estén történt a stúdióban, de annál inkább megérdemelnék a figyelmet,
hogy soha, egyetlen pillanatra se csalogassuk őket azokba a szellemi zsákutcákba,
ahonnan kiszabadulnunk kellene már, ahol csak körbe-körbe forgunk.