Elõ
Kényszerén túl - mi közöm bármihez?"
Honnét ez az idézet?
Ahogy ezen a dolgon, forgatva gondolatban, összevissza csatangolok, bár
egyenes vonalban jövök át az Erzsébet hídon -
és ahogy házunk kapujához érek, látom, hivatalos
szerelésben, kora reggel, bejutni próbálnak a közegek,
kik jövetelüket délutánra ígérték,
cáfolhatatlanul tudni kezdem: itt vita lesz! Nem velük, de idehaza
hogy mikor én az Ununk-e mindent?"-et kezdeni akarom, kipreparálva
magamban a fõbb vonalakat, alváltozatokat, mindenfélét,
akkor" nekem megint a villanyóra-ellenõrökkel
lesz dolgom, ha csak szitkozódva is, ha csak úgy, hogy szitkozódásom
- és ha joggal, tényleg miért nem tûrök némán,
mint afféle Kordél (magyaros irodalmi vicc! unom) - unalmas lesz,
idegesítõ
a legszûkebb környezetben
és
ez rendre így megy mindenütt", no lám, ez klasszikusan
olyasmi, hogy azt mondhatom rá, unom, és az unom" szó
(kifejezés) egyik értelmezése volna ez, az Erzsébet
hídon és elõtte és utána dolgoztam ki
példa arra, hogy unjuk, ha nyomorult (ne tegyük vita tárgyává,
mi a nyomorultság"), szelleminek is nevezhetõ igyekezetembe
a külvilág, majd az adódó fejlemények úgy
szólnak bele, mint mikor a fizikusnak, aki megállítja,
a kutatás eredményébe, a jelenségbe",
a vizsgált akármibe a vizsgálódás körülményei
is belejátszanak, az ekképp nagyszívû fizikusnak
e nagyszívû, engedékeny, másokat francba eleve nem
küldõ megállapítása nyomán, bazmeg!"
felkiáltással még egy vödör fekáliát
is a nyakába döntenek, hát nem mindegy? mérd
bele ezt is, faszikám!", na szóval ez az, amit klasszikusan,
el nem szálaztatandóan un az ember (de szép rövid
kis szó az un", már-már az a, az"-zal
egyenvalõrû, elképzelhetõ, hogy lesz u"
változata is), itt nincs mese, elsõsorban azt unjuk, ami
még csak azt se hagyja, hogy unjuk az egészet
elsõsorban
a parciálisat, a részt unjuk
ám itt szerencsésen
visszaérkeztünk oda, mit is gondoltam a Vámház-csarnoktól
az Erzsébet hídon és a Duna-parton egészen odáig,
hogy a villanyóra-ellenõrzõket a kapunál megláttam,
és nyomorult napomat elképzelhettem.
Az un, unom, unjuk" - és stb. - sokféle értelm(ezés)én
gondolkodtam, mit jelent ez akkor, ezen. Az Utó (utolsó) kis fejezetbe
a költészeti, irodalmi kifejezésváltozatok (mi is
az unás) apró csokrát gyûjtöm; bár így
hajolnék le ma is pipitérért a réten, de nem nagyon
hajlok le, most akkor nagy kérdés: unom-e, elegem lett belõle
netán, kedvetlen vagyok, vagy más egyébrõl van szó.
Egy
Szellemesebbet nem tudok, legyen az elsõ rész címe ez.
Mivel megígértem - bár jószerén unom, hogy
ezt akkor be is kell tartani, vagyis hogy vannak ezek a görcsös kötelesség-fogalmak
(magunk iránt) -, sorolni kezdem, a teljesség igénye nélkül
messze-messze, mire mondjuk, hogy unom, unjuk", s mi minden egyebet
jelent ez a mindközönséges unalomnál, igencsak
mást, mint ami az unatkozás.
Míg ezt írom, madaramnak rádió szól, slágerek,
pop-rock, és ezt például - az ilyenek sokaságát
- rettenetesen és natúr unom. Nem unom viszont madaramat, aki
miatt az egész van. Nem unom, mert ámulatosnak tartom, hogy egy
veréb, aki végsõ soron (bár idomultak hozzánk"
e lények) nem ilyen koordináták közt élne,
elvárja reggel fél hétkor, hogy rázárják
(rácsukják) az ajtót, és szóljon ez a zene,
amire õ cserreg-fecseg-dalol, a zene, melyet én nagyon unok. Mondhatom
itt, unom
mert valaha talán kedveltem az efféle zenéket.
Ma nem. Rettentõ dömpingjüket azonban már nem unom,
hanem
És itt jön, amit hazautamon végiggondoltam. Mi mindent jelent,
hogy unom".
Egyrészt: meguntam. Másrészt
de inkább folytatom
ömlesztve. Utálom; hallani nem akarok róla; nem érdekel
(már, s ez a változat a klasszikus unom" kifejezés);
idegen tõlem; nem érek rá; nem fontos (nem eléggé
fontos) nekem; borzadok tõle; kész gyötrelem a számomra;
restellem magam a másik illetõ miatt is, akitõl hallanom
kell
igen, és még soktucatnyi értelmezés adódik.
Unalmas azonban az ilyen összefoglalás is, mert
nem vezet sehova; öncélú; semmi közünk vele
egymáshoz (Olvasómnak hozzám), és a többi.
Tehát ez se megy. (Attól azért még senkinek se lenne
joga belezavarni villanyóra-ellenõrzéssel etc.; magamnak
se volna jogom, hogy madaram kedvéért zenével tegyem tönkre
az íráshoz szükséges csendet; a telefon nem szólalhatna
meg; nem jöhetne senki, csengetve; még a postás is teher,
jó, hát ha nem hoz pár praktikus ezt-azt
Nem szeretem,
unom az efféle vicceket. De amit zárójelben felsoroltam,
az unom" változata, annak ellenére, hogy nem vonatkozik
okvetlenül a
Kettõ
igen, nem vonatkozik okvetlenül a begyûjtött"
tapasztalatok fárasztó sokaságára. Nyilvánvaló,
van igaza Maupassant-nak, hogy egyetlen telefon (pardon, nála csengetés)
elronthatja egész napunkat. Hatja. Ám ez az elrontás (és
itt jönnek azok, akik azt mondják, pajtás, elit problémák
ezek, örülj, hogy
!"), igen, ez az elrontás nem oly
fokú, hogy külön visz-sza kellene fognunk magunkat, akár
csak gondolatban is agyon ne verjük az illetõt, az illetõ
szervet, helyet", nem
tehát az, hogy unom", átmeneti kategóriának
látszik így a felebaráti szeretettel elvisellek"
és az agyonváglak!" között.
Az unom": mintegy átmenet, tehát. Nem végzetes.
Hiszen túléljük. Leöblíthetjük sörrel,
borral, pálinkával", no persze, testi érintkezéssel
- ameddig! -, lásd az elemista viccet az ötvenes évekbõl:
Valaki a Lollobrigidát is unja!"
nem akarok ily közkeletûségekbe
írásommal is inkább az unhatóságot választom,
azt, hogy ne tûzijáték legyen (amit én, a tûzijátékosdit,
unok, unom), inkább a felmérés, tipologizálás
reménytelen, mert tudományosságra nem is tör(het)õ
kísérlete.
Tessék unni akkor. Megunni, mielõtt szó lett volna róla
egyáltalán. Ez is az unom" egyik értelmezése,
válfaja.
Három
Majd elõveszem jegyzeteimet is (heteken át készülgettek),
de most egyelõre ezt: ha merészeltem volna (vagy ha kedvem maradt
volna; volt kedvem hozzá, de nem maradt meg csorbítatlan), azzal
kezdeném: nem unok-e itt ülni ebben a lakásban, ebben a fotelban,
ahol írom ezt? Nem unom-e, hogy négyéves korom óta
(hatvan éve) gépelek? Elõbb tudtam (nem sznob megjegyzés!)
gépelni, mint kézzel írni. És, érdekes, visszafelé,
balra magamtól el, így írtam, mesélték apámék
holott erre, szintén apámtól tudom, semmi okom nem lett
volna.
Tehát nem unom-e, hogy írok (még mindig?) Nem unom. Külön
fejezet lenne így a kontra"; mi az, akit-amit nem unok. (Totyi
madaram és madaraim emléke, egyáltalán, akiket-amiket
nem unok. Úgynevezett medvéim azok, akiket bõven nem. A
munkát sem unom. Holott bizonyos munkákat állatira unok
olykor. És mondható lenne, mondom is
védhetõ
lenne ez is: unom az örökös munkát
! De másféle
megélhetési módtól eleve viszolyognék. Tehát
a keresztmegoldások kategóriája is elõjöhetne,
ha tudományosságra törekednék: mi az, amit majdnem
unok bár, de az ellenkezõjétõl borzadnék,
az ellenkezõjére képtelen volnék
ergo az unás",
a kicsit-unás nem jelenti még ellenkezõjét, az érdeklõdést
azt, hogy valamicskét is vágynék például
szerkesztõ, tõzsdeügynök, politikus, tanár, osztályvezetõ,
pilóta stb. lenni. Nem, ha unom is tehát, hogy folyton munka,
munka, munka
a többit még jobban unnám, sõt
nem is unnám, hanem elképzelhetetlen volna számomra.)
Az unás ebben az értelemben tehát finom fogalom,
finomság
és ha azt mondom (a Vámház-csarnok
elõtt gondoltam; oly mindegy, hol, ám az írói munka
valamicskét mégis érzékletes
és egy
õszirózsa-csokrot pillantottam meg közben az árusnál,
nicsak, mondtam magamban, õszirózsák
de nem vettem,
mert bort és krumplit és salátát és kristályvizet
akartam hazahozni, hátha összetörnék õk a szép
virágokat - az õk" se kedvencem, de nem unom",
ergo nem mindig igaz az, hogy a nem kedvencem, ki nem állhatom,
herótom van tõle, pfuj" az unással volna rokonértelmû),
az, hogy unom", elit fogalom (ily fogalmakra vonatkozik), sokszor
igaz. Ha már unok valamit, az már valami. De nem minden valami"
attól, hogy unom. És az, hogy unom", még szintén
nem valami. Az attól még lehet egy nagy semmi. De annak, amit
unok, valaminek kell(ett egyszer legalább) lennie. Ez majdnem biztos.
Bár ez is csak majdnem.
S nem akartam behízelgõ se lenni itt. Csak ezt gondoltam a 15-ös
buszról leszállva és a virágokat látva (nem
untam õket!) a Csarnok elõtt.
Négy
Untam-e a Csarnokot? Látványát? Azt, amiért ide
eljöttem, azt, amit itt s a környéken tenni fogok?
(Ha ez eddig - nem vagyok rá büszke! egy elméleti cikkben?!
- életszerû", hát az életszerûségrõl
ezt: életszerûek sokszor akkor vagyunk, bár csak sokszor,
sõt ritkán, ha írott vagy fejben hordott jegyzeteinket,
terveinket félre tudjuk hagyni egy csokor õszirózsa, egy
nagystílûen magunk elé engedett gépkocsi, egy parányi
beosztási tûnõdés - elõbb igyak-e egy pohár
bort? aztán vegyek krumplit? aztán fogyasszak el egy pogácsát?
hagyjam-e a bort az Irányi utcai közértre, kinél vegyem
a salátát, ha salátásom szabadságon van -
a Csarnokban -, tehát ha ez eddig életszerû, ez is ellentmondásos.)
Ellentmondásos ez eddig, végig, és az ellentmondásosságot
is unom.
Nem unom mások ellentmondásosságát. (Mindjárt
errõl, hogy a politika iránt érdeklõdõk igényeit
is kielégítsem kicsit, ám fõleg éhen hagyjam
õket. Nem fognak eléhezni! Tesz errõl sok más, tesznek
sokan mások.) A magam ellentmondásosságait unom. Unni azt
unjuk csak, amihez valami közünk van. Ld. nem akarok hízelegni.
Ha valamit már az unás szó szerinti értelmében
unok, ahhoz a valakihez-valamihez már volt közöm
ám
ez olyan sótlan, fás karalábé ízû mondás,
hogy ettõl meg - tételek megfogalmazásától
itt - viszolygok, borzadok
legyen ám szerény írásom
inkább szegényesebb, egysíkúbb. De tételt
ne!
Meguntam a gombasütést, az omlettkészítést
(csarnoki dolgok vétele). Untam-e hát a Csarnok látványát?
Mert: csak saláta, krumpli?
Valóján nem. S nem csak antireklámos beperelhetõségtõl
rettegek, mikor ezt mondom. Nem untam a pincébe leforduló, lejtõs
úton sorakozó kocsikat, nem untam, hogy át kell mennem
két furgon közt. Ha hirdették volna a Varrógépet,
írógépet tárgyat megveszem!"-et (sic!), untam
volna, vagy akkor ez a jesszus, ne!" unásváltozat lett
volna. Vagy: Francba, hát ennyit csak kibírok!" Ez
is az unom" nagy kontrája. Megalkuvás? Ez filozófiai
vita tárgya lehetne. Ha okos" vagyok, s engedek, nem mint
a szamár", ki szenved, ugyebár, vajon kivédtem-e
az unást? Nem undok-e, émelyítõ-e ez az olcsó
erkölcsi fölény? Mikor épp én magam látszom
így fantáziátlannak"!
Általánosabban: nem elhamarkodás-e az unás? Nézzük
így: ami saját kijelentéseinket, érzületeinket
illeti. Így is nem az-e. Sajnos, a legszentebb" fogalmak elunatása
is megtörtént, sör- és virsliünneppé, pántlikás
felelõtlenségek hordóhirdettetésévé
stb. vált, unható, hogy effélékhez legyen közönség
az ember. Másrészt: nincs-e unalmunk a mélyén, hogy
megszûntek létezni (fel sem támaszthatók!) a kizárólagosan
egyfelõl-másfelõl-világok. Micsoda büszkeséggel,
evidenciával hallgattam 1964-ben, ha jól mondom, a Csarnokban,
vásárlás közben a tokiói olimpia közvetítését!
De vajon nem untuk-e meg mint olyat" a sportot? Végképp
azért nem. Magam mégis annyira ráuntam a szerencsétlen
hazai focira, hogy éveken át fogalmam sem volt, milyen csapatok
játszanak az elsõ osztályban. A szervezeti változások
önmagukban nem unalmasak. Az az emberfajta az unalmas, amelyik ezeket állandóan
létrehozza. Mert semmire se jut vele (a dolog), és azt, ami valóján
inkább felháborító, az unalom papírjába
csomagolja. Tehát a megunatás - hogy rálegyintünk
- azok sikere, akik ily sikereket hatalmuknál fogva jószerén
tetszés szerint érhetnek el, s mire elkergetik õket a hatalomból
(olyan elkergetõsek-e még a népek"? s jó-e
a nagy kergetõsdi), már másféle hatalomhoz, pénzügyihez
jutnak, és ráunásunk helyett közönyünk a
válasz, így ráunatás-és-közöny"
jegyesek (l. József Attila).
Tehát unalmassá válna, ha a nem nekem megfelelõ
rádióadásokat hallgatnám, unnám ezeket a
nyomtatványokat? Nem, nem unnám. Viszolyognék tõlük,
s hülyének tartanám magam, hogy egyáltalán
foglalkozom velök". (Hát N. N. Á.: hogy õ
az örök üdvösséget nem unná?)
Unni csak azt lehet jó ízzel, aminek - akinek - köze is van,
ismétlem, hozzád. Természetesen az is igaz, hogy - unom
már ezt az alig mesélt mondásomat -: Egy bizonyos
párt oly idegen tõlem, hogy a becsület kedvéért
a többivel kapcsolatos õszinte viszolygásaimnak is hangot
kell adnom." Mondásainkat, nehéz eldönteni, unják-e
mások, netán viszolyognak tõlünk. Érdekesség-keresés
hajt ilyenekre mégis?
Ezt olyan ember mondja, aki
És itt riadtan megállok. Milyen
ember? Már fellengõsségekbe ne! mikor az unalomról
beszélünk. Annyit mégis: engem már untak! De nagyon.
Ki lehet bírni, ha akár bornírtnak is elmondják,
mondom, az embert", jókora napilaphasábokon. Csak a
túléléshez így sok kell. Semmiképp sem a
ráunás.
Öt
Két dolgot intézzünk el gyorsan.
Az egyik a - nem részletezem! - népszerû zene, mely átvette
a rémuralmat. Holott voltak imádott kedvenceim
van, ami
ma is elmegy".
Semmi nemzeties vád ne érjen, mégis õrültül
unom az idegen jellegeket. Ha a magyar sportközvetítõk többsége
vagy megalvasztja a szájban a tejet (unalmas), vagy mesterségesen
pergeti, nos, mûvelt nemzetek közvetítõ, moderáló
stb. lányai és fiai már az unalomig hozzák"
a rosszul ejtett francia szavakat (a németek a sangsz"-szal;
sansz, chance; például), a kiejtett néma H hanggal általában
mindenütt, ahol a H-t ejtik
és a népszerû zene
modorosságait is elsõsorban unom, mert nem oly fontos, hogy bosszanthatna.
Nem ezen élünk." Jó. De
Lásd: meguntam a gombaételek készítését,
az omlettezést
Következne ebbõl, hogy unni olyasmiket ununk, amik nem elég
fontosak (akik etc.), hogy utáljuk, felháborodással kezeljük,
lesajnáljuk stb. õket. (E dolgokat.)
Ám a magam unom"-ja eddig oly sokféle értelmezést
engedett (s kért), hogy a szótáros felsorolás is
ér annyit, mint a kifejtés.
Általában a lexikonszerû ismeretterjesztõdés
(mely az író, a gondolkodó, a szellemi ember tényleges
világátélésének borzadályos ellentéte,
gyilkolója!) azért reménytelen, mert tudást hitet
el.
Nem mondom, hogy üdvre rágta át magát, aki csak átrágta
magát az eddigieken - lehet, rég falhoz vágta! -, de ha
egy grandot is ér igyekezetem, hát annyit, hogy valamit szétszálaz.
S ha nem lehet minden szálat külön elõtekerni, következik
ez abból, hogy dolgom legalább valamicskét is életszerû;
mert az élet micsodáit sem lehet szálra szétbontogatni,
mindig marad egybesodródás, gubanc".
Mellesleg, ha arról szóltunk, hogy az idegenes kiejtések
modorosságai (tehát nem az idegen beszéd! a modorosság
ott) szembeszökõen az unom" fogalomkörébe
tartozik, mondani lehet, szükséges, ildomos, hogy a magunk divatszavai
(kik a kitalálók??), a gubanctól a mirõl szól?"-ig
ugyanilyen idegesítõek. És unalmasak (is). Unlak, ez azt
is jelenti tehát, hogy idegesítesz.
Holott az idegesség élénk állapot, az unás
meg ennek az ellenkezõje.
Következik, Amit-Bizonyítani-Kellett, hogy az unom" itt
nem a szótári szótartalom szerinti unom". Annak
ellenkezõje is akár.
Nem említettük: elég volt belõle", épp
most elég belõle", vagy hamarosan látni fogod,
neked is eleged lesz belõle".
De, mondtam, nem bízom senkiben (így).
Ellenben ez egy másik cikk tárgya. (Szervezetszerûségeim
címmel.) (Ha emlegetek holmi brit dolgokat: állítólagos
íróit sajnálom.)
Egyébként egy ilyen kis kérdésre visszatérve:
ahogy az állandó akciólátnivalók unalmasak
már, így lesz lassan azzá mind a sok életbeli titkosság"
kérdése
szinte az ellaposítás unalma a cél
vele. (Megjósolom, ez lesz a végeredmény, mindenképp.)
Az izgalomkeltés testi változatai eleinte kétségkívül
hasznosak. Én azonban az önmutogatás, túl direkt testi
variálás etc. dolgaival vagyok az unalomküszöbön
messze túl.
Nem unok egy falevelet. Egy madarat, a baromfiudvar libáit, tyúkjait
se unom. Ellenben
itt udvariatlan lennék, ha párhuzam jönne.
Az unalom, az unom" kérdésvilágának fontos
elemére bukkantunk. Senkit sem zavar okvetlenül, ha unják.
Ha önmagát megvalósítani" (borzadályosan
unt nemzetközi divatszó, olyan, mint az identitás, lásd
egyetlen jó változatát, mit ismerek: Identitás?
Ide, tintás!"), ha maga-lényegét kifejezhetni érzi
a számunkra lassan (végül teljesen) unalmas önvariációval,
önalakítással, nincs ellenérve ennek.
Mindegy neki, unják-e. Csoporton belül fel sem tûnik. Lásd
a Parade-okat. Ahol a kockás flaneling ugyanolyan érdekes
lehet, mint a csaknem meztelen test; az iskolaigazgatói-porosz cvikker,
akár a bögyörõbe applikált karika.
Tehát az, hogy unok", majdnem a descartes-i: vagy a kosztolányis:
Gondolkodom, tehát vagyok"; Más vagyok, tehát
vagyok"
más kérdés, hogy a más"
is lejáratódott.
Talán csak a pokol: mások"-ban nem. Erre viszont kontrám,
rég: Csak hát mi magunk sem vagyunk ugyanazok!"
Amennyire ez értelemben mi magunk is önmagunk poklai vagyunk, sõt"
az unok/m, tehát vagyok" ide sorolható kifejezés.
De nem mondható, kapaszkodjunk meg: Unom, tehát vagyom."
(Én vagyom, élem azt. Nem, ha unom, legalább nem vagyok
az. Ha mégis, az a teljes rablét.)
Hat
Unom-e az okvetetlenkedõket (milyen nadrág, milyen trikó
van rajtad)? Csak azt unjuk, ami közel is áll hozzánk? Egy
gyenge amatõr galoppzsoké produkcióját nem unjuk,
ha elõször és egyetlenszer látjuk õt ötven
hosszal a mezõny mögött beérkezni. De ha tizedszer történik
ez?
Aligha történik, mert unásunktól megóv minket
a ló tulajdonosa (már ha nem az úrlovas maga az!), nyilván
leveszi" a lóról a tehetségtelent. De ha a ló
az antitalentum?
Unjuk-e tehát a rengeteg sablonos írásmûvet? Unjuk-e
(még egyszer a politikát fölvezetve) ugyanazoknak a kérdéseknek
a sokszorozódását? Azt, hogy ami zaftos, brizáns"
volt tegnap, mára, mert akár napi ötszörös feldolgozásban,
elõhívja kérdésünket: mi történik
majd gyakorlatilag? Mert ha semmi, unalmas az egész.
Mondható-e, hogy az eleinte (évtizedeken át) emígy
szorongó, majd amúgy szorongó (a szovjettõl szorongó,
a nácizmustól szorongó; megint neonácizmustól
szorongó; az arab világtól" szorongó
stb.) gazdag tõkés világ dolgai unalmasak a számunkra?
Mondhatjuk.
Hiszen ez az egyetlen módja aktivitásunknak. Különben
Weöres szerint az én is hegy, te is hegy, nekünk ugyan
egyre megy" alaphelyzete áll be. (Ahol a hegyek még a farkasokat
is egyedekként, egyéni változatokként szorítják,
morzsolják össze. De irodalomról majd a végén,
Utó cím alatt.)
Talán mondani sem kell (szép frázis), hogy ez nem politikai,
de nem is szépirodalmi írás. Tehát joggal unja amaz,
aki emezt akarná, s emez, aki amazt szeretné kapni.
Ellenben okvetlenül társadalmi írásnak tekintjük
unáselemzésünket.
A nemzetközi nagypolitika módszerei, kényszerpályái
nevezhetõk jajistenemdeunalmasmegint"-nek, de mondhatók
felháborítóknak is, jellemzõt kiálthatunk
,
s nem véletlenül emlegettem az Emmá Nyóc"-at
oly sokszor, a Nekem Tök Mindegy"-et, és az ex"
azt jelenti, hogy épp talán a helyzet" nehezülése
okán az embernek nem egészen mindegy. Már. Épp.
(Mb. Ottlik.)
S amit Ottlik mondott (hallotta valahol?), hogy még a nagy Sir W. (Ch
)
is keservesen cáfolhatta, ha cáfolta egyáltalán,
hogy a politikusok a második leosztásból (az emberiség
második, harmadik
ikszedik leosztásából) kerülnek
ki. Nem onnét, ahonnan a Nobel-díjas tudósok. Tudósokat
mondtam csak. Bár hogy ezek emberi állaga
Jaj, unalmas.
Magam a 15-ösre várva, ahogy a Csarnok felé igyekeztem, részben
sok évtizedes megfélemlítettségem okán, másfelõl
mert senkit megbántani nincs jogom, ezt a formulázást eszeltem
ki (keserves munkával, a járdaszigeti korlát esõvizes
gömbfejeit tenyeremmel markolászva, így hûtõzve,
gondolataim sivár boldogtalanságát legalább valami
érzéki élménnyel ellentételezve) a következõ,
csaknem géni(ális) meghatározásra jutottam: Függetlenül
attól, hányadik leosztás valaki, kezét szívére,
politikusként kénytelen önmaga másod-harmadrangú
etc., ikszedrangú rétegébõl meríteni."
Matematikailag (halmaz?) megszorítom ezt: minél nagyobb a távolság
ennek felismerése és az aktív politizálás
ereje közt, annál veszélyesebb, hogy az iksz"
felé közelít az illetõ leosztásszintje. (Még
mindig csak úgy értem: hogy önmaga alkalmasinti derekasságának,
jóságának, értékességének stb.
alacsonyabb, rossz értelemben mélyebb rétegébõl,
az ikszedik-körülibõl, meríti politikusi meritumát.
Ugyanez a sláger és a pop mûvészeire is vonatkozik.
Fájó, az írók nagy többségére
stb., színészek etc. is.)
Nem akarom (irodalomról csak stb.) Shakespeare megállapítását
önzõ hasznomra használni: jó, színész
minden férfi és nõ minden politikus/nõ, író/nõ
stb., mindenki, aki szubjektív fogalmakkal foglalkozik
s nem, azaz
nem elsõsorban az a lényeg" itt, milyen szinten, másod-ikszed-leosztásból,
hanem hogy a darab de unalmas tud lenni". A színpad. Ismétlem,
az irodalmi kollázsrészben errõl.
A színpadot visszavonom. Rendkívül kevéssé
vagyok természetmániás. Mégis: egy fûszál
egy levél
egy üregi nyúl
ám itt már
vitatkozni lehet. A fûszálnál is. Hiszen a gaz, a gyom?
A levélnél meg
ha nyakadba hull hernyóstul?
Unom ezeket a rohadt hernyókat!" (Utálom õket,
undorodom tõlük
hogy az unom" értelmezését
forszírozzuk.)
A levéltetûk? Ha nem volnának levelek, a levéltetûk
netán fülcimpatetvek volnának?
Amikor ununk, nem avatkozunk-e a Természet nagyobb rendjébe? (Akinek
a Teremtés"-ébe, jó, legyen, hát abba.)
Csak a cselekvés: nem volt-e abszolút konstituálónk
a cselekvés? Az, hogy unom", az is cselekvés?
Feltétlenül. Szellemileg már cselekszem akkor. S több,
mint színt vallok". Lehet, hogy kártya sosem volt a
kezemben. Lehet, sosem volt világnézetem. (Brr.) Lehet, sosem
tárhattam fel kártyáimat". S mégis untam.
(Egyáltalán. Untam bármit. Éltem át s fejeztem
ki unást.) Az unás: magasabb rendû lehetõség.
Nem arisztokratikus". Nem tagadása az úgynevezett (szellemi)
demokratizmusnak. De ahhoz már kell valami, hogy unásban leledzhess.
(Unj. etc. A nyelv nehézzé teszi. Mintha engem unnál, ha
így mondom. A nyelv bölcs.)
Unom-e, hogy velem kapcsolatban mindig az írói nyelvet emlegetik?
Hogy magamról vallok"? S nem: hogy az egész életet
tartom ilyennek"?
Hét
Rettenetesnek tartom (unom, akár) az olyan viccelõdést
is, hogy: Utunk = ununk." Holott ezt még Kosztolányi
is mondhatta volna, vagy Clarence Boef-Maboef. (Fantázianév.)
Unhatjuk az örökös idézeteket. De ebbe ne menjünk
bele. Hiszen akkor a leltározhatnék bûnébe keverhetnénk
magunkat.
Ha arról beszélsz, mit unsz" (a szinonimákat
figyelembe véve: mitõl irtózol
mitõl kapsz
kiütést
mit nem állhatsz
stb.), átélés
kell ahhoz.
Már csak azért is, mert (én szakbarbárként
így nevezem: a nyomdai és kiadói viszonyok változása"
az 1988-89-90-et; s felesküdött íróként, könyvpublikálóként
miért ne tehetném? ez is érdekes! miközben az egyediséget
propagálja felfedezõ szellemként a kor, szabadulván,
már ahol szabadulván, a vakbuzgóság
lásd
cikkünkben korábban
a szellemi felserdületlenség
lásd
rémlégkörébõl, tehát
mikor ez így van állítólag, miért baj, hogy
nem az A1, A2, B1, B2
sokkal több változat nincs
kategóriákba
tartozó nézetvilágot fogadja el az irányító
átlagosság, nem mondom, vezetésre elhivatott kiválóság?),
tehát mert oly kevés a hely a figyelembe is vett megszólalásra
fontos, hogy jól gondold meg, mit mondasz. Ne zuhanj vissza azok közé,
akiket - meglepõ névsor lenne; de névsorok sincsenek! -
Koránybükkönydre kellene visszautalni, ötven lóhosszal
a mezõny mögé, kimondottan ilyenekben gyönyörködõk
élvezetéül! (A nem holmi egyenlõsdi alapján
kitenni az ily produkciókat a már szintén említett
unásnak. De mivel az ily rétegek - saját maga megítélése
szerint senki sem tartozik ide! ld. Weöres, hogy õ lenne az egyedüli
kispolgár, haha! - nem kerülnek szívünk közelébe,
közönnyel tekintjük õket; ergo az unás nem közöny,
a közöny nem unás.)
Elgondolkozom: Camus könyve
Az idegen. Magyar címén,
s nem rossz e cím: Közöny. Ha ez, ha az, semmiképp
sem Unalom", netán Az unott".
Elõhozza ez, nyilvánvaló, magasabb rendû-e az unás
a közönynél. Sõt, a közömbösség"
sem egyenlõ egészen a közöny"-nyel. Az unás
már inkább az unom"-mal, de semmiképp sem az
unalom"-mal.
Mindezt nem filozófiai, nyelvi fejtegetéseknek szánjuk.
Inkább trágyának. Mi a mû? Trágya"
játszott az ötvenes években bátor, bár középszerû
osztálytársam Fagyejev könyvével, mikor felelni szólították
ki. Tehát a dologhoz ez mintegy trágya, a mû-trágya,
a mû (ha e cikk mû!") megtrágyázása,
megöntözése, s ha a mezsgye szélérõl egy
altesti-magvetõi hajlással is (arccal a napba nézve), a
filozófia és a nyelvi elmélkedés megtrágyázza,
ha van mit. Az átélteket. Amivel visszaérkeztünk:
csak átélt dolgot lehet unni, e rangos szellemi cselekvés
már valami stb. Ettõl még amit ununk, nem biztos, hogy
nem semmi". (L. divatkifejezések.)
S térjünk át itt feljegyzéseinkre.
Ismétlem (e szót is sokadszor, pardon): nem csupán egy
lehetõség szól" így. Hanem hogy - lásd
a nyelv" - az egészrõl van szó. Amit (l. majd
Kálnoky, Eliot, a végén röviden) nem nagyon így
vártam".
Feljegyzések
Elõbb még az iméntiekhez: persze, hogy nem lett unalmas
- (de errõl a Szervezetszerûségeimben majd legközelebb)
- Szpéró, Samu miatt itthon maradni, nem lenni berliner",
késõbb így ehtli frankfurter" író;
de ami a nemzeti"-t illeti: kérem, kérem, ahogy a zeneszerzõ
Bartók, a magasiskolás" Mészöly, a festõ
Korniss Dezsõ, megõrizve-meghaladva. Az, hogy a költõ
és a magyar nyelv: ez nem magyarság kérdése csupán,
ez verébségé is, ebbe belejátszanak a védhetetlen
rokon- és ellenszenveink is, ez semmiképp sem Dosztojevszkij (unalmasan
eltúlzott) pravoszlavizmusának kérdése, de ez egy
kerületi kis könyvtár kérdése, ez annak kérdése,
ahogy barátommal a medvékrõl és bajnokságaikról
levelezni tudok, s közben egy-egy magyarra mûfordított könyvet
küldünk egymásnak
ez tolerancia és ízlés
kérdése, túl a nem ízléstelen, de zsarnok
internacionalizmusokon, s legyen igaz K. Ferenc barátom mondása
a Gulágról, és persze, hogy az én szerény
mondókám: Én nem visszasírok, én elõre
sírok." Legyen ez szegény Berzsenyi kérdése,
legyen Aranyé
de még az õ esetükben is változnak
a formák, s érdekes módon - bár baloldalias"
költõtársammal vitatkoznék így, de az efféle
el nem dönthetõ viták is unalmasak! - nekem nem Adynál,
hanem Kosztolányinál és Szép Ernõnél
kezdõdik, Babits és József Attila és Jékely
költészetével folytatódik, Pilinszkyével tetõzik
a XX. század magyar nyelvû poétikája, és Weörest
és N. N. Á.-t sem hagyom ki, de ha még Berdát ideveszem,
nekem ez a definitív lista. És minden, ami fedinitív",
az is unalmas. El kell fogadnom tehát, hogy másoknál is,
ha ízléssel csinálják - s ma ebben émelyig
iszonyú a fogyaték! -, számomra unalmas (tévesnek
érezhetõ, visszahökkentõ stb.) premisszák a
premisszák, s ha akár a magaméi.
De egy szót, azt, hogy vita", hadd töröljek. Nem
vita tárgyai ezek a Feljegyzések". Ha valakivel, hát
magammal vitatkoztam most, egy hajnalon a hûvös, esõs idõben
terepet járni - II. kerületi zugutcák, kocsmák, piacok
- igyekeztem, és elgondoltam ennek a dolgozatnak a címét,
mellyel nem bírtam megbarátkozni; feljegyzéseim élén"
még ez áll: Kény adta, unatta. Az egzisztencialista
hajlamok (mik azok, persze? minden merevített filozófiai fogalom
unalmas lehet sua generis, csak mert az, ami
és jaj-de-unom"
lehet, mert nem smakkol. Megválasztottam a szót, Sic, smakk.)
Így lett tehát - a közbevetett Regatta helyett is, ugye,
hajók, tarka vitorlák szépséges versengése
vagy felvonulása - ez mindegyiknél mókásabb fogalmazat
a dolgozat élén a
nem is tudom, mi. A cím. (Jó,
és hát hosszan ki nem tartható hang, hogy ununk-e
mindent tényleg" (frászt!), s mégis közhely-kifejezés:
unom az egészet"!
************************
Persze, önmagunk unása ellen így sem lehet védekezni, gondolom, hogy azt állítjuk, magunk se tudjuk", s ám lepjük meg magunkat. Ez a salingeri torkon-akadt-almacsutka-vicc rossz variánsa. Ott se az író legjobbja, l. a Teddy címû novellát. Bár a kérdés megoldhatatlan. Akkor nemesb-e, ha görgeti minden szüszifoszi köveit a lélek emez unalmasakat vagy ha turistáskodik a Cruzeringio Sierrevadában, aztán érceket gyûjt. (És rendszerez, amatõr tudósként, ötven hosszal a mezõny mögött vagy a kultúrházban minden tiszteletem az ilyesmié, csak bocsánat! Unalmas, köztörvénnyel, az egyenlõsdi! És itt az unalmasság elleni lázadás neve: felelõtlenség sokszor.)
***********************
Tehát rajta. Kétféle
indítással, rendre.
Unom
Nem unom, bár
S mind a vitát, mind pedig azt az ál-plebejusizmust hagyjuk, hogy
elmész már te, szerzõkém
én nem
unnám
"
Szinte alig lesz szó Lollobrigida-valõrökrõl".
Engedtessék meg nekem az én unásom. (Mészöly
Miklós:
a tévedés jogát legalább
hagynák meg nekünk az ideológusok
" Hatvanas évek
és tovább.)
Mivel az igazi globalizmus az, hogy a hatmilliárd" mindent
átfed, mit mondjak, a vándorkecske föld alatti életbírálásának
taposóaknával való párosításától
a húsz évig szívószálszerû szeretetlevegõzéssel
ellenségesen élõ társgyakorlat és pártgyakorlat
praktikumáig
lásd három napig hasalva a békák
közt vietkong árokban, bambuszon át lélegezve; mivel
a globalizmus az, amit Kálnoky (l. ott) az új változatokról
szkeptikusan ír, mivel ennek a zsarnokságnak, a mindõnk
mindõnk iránti zsarnokságának nincs globális
(egyedi; mert csak a teljesen individuális lehetne az igazi globális!),
reménnyel kereshetõ, legfeljebb csak (pfuj) szerencsejátékolható
ellenesélye, azaz mindenkiben ott élhet, ami téged sérthet:
mivel ez így van, minden reménytelen, ami csak árnyalatnyilag
is ideologikus, megfogalmazottan világnézeti, és ha nem
fogadjuk el Teddy ignoramus-váddal illethetõ változatát,
el kell fogadnunk Antonin Artaud-ét, aki szerint a Boul' Mich' feléje
lejtett azon az alkonyon, mindenki õfeléje jött, tódult,
slattyogott, valamint hogy a fekvõ testhelyzet lenne a romlás
forrása, és Artaud derékszögû, ülõ
testhelyzetben halt meg! A rossz értelemben vett történelmiség
és honiasság példája erre: szegény (csodás,
örök) Petõfi vérrel porba írt Hazám!"-ja,
ahogy ezerszer többen tudják, mint az árva Artaud dolgát,
akiben az õrültet látják, az extravaganciát.
Ez, hogy úgynevezett feljegyzéseinket még megfejeljük
egy csekélységgel, a végképp unt dolgok egyike.
A historikum s megannyi ellenõrizhetetlen eleme. A historikus festészet,
filmkészítés ennek a röhejjé tétele
- élesen szembekerül itt a nép-tovább-butítás
a valóban historikus szemlélettel. (Például Artaud
valódi megismerhetésével, ennek segítésével.
Beckettével etc.) Elég ebbõl.
Unalmas így a picassózás", ha nincs ellenjátéka,
unalmas, ha Utrillót lenézik, ha csak Klee van, Wols nincsen,
unalmas, hogy az akciófestészet és fõleg az új
érzékenység" eltörli az abszolutista, a csak
fekete Ad Reinhardt vívmányait, unalmas, ha a festõk etc.
önmaguk gyártotta ideológiáit szajkoljuk, de elvont,
mókásan tételes, pontokba szedett igazságait (ismét
Reinhardt) hülyeségnek vesszük, és unalmas és
unalmas
és folytatható.
Teljesen mindegy a gyakorlati megélhetésünk szempontjából,
gyermekünk iskolai bizonyítványát tekintve, vagy kedves
kutyánk életkori várhatóságainak ügyében.
Csak unalmas.
Csak így szokunk le jobb napilapok" olvasásáról,
nem csupán a politika miatt. Dermesztõen érdektelen, de
1990 nyár végéig a lapok közül kettõt-hármat
vettem, s ahogy a már nem létezõ, kávéház
értékû kocsmában a Németvölgyi út
mellett bûnügyi regénnyel és a lapokkal leültem,
a lapok szorították ki Highsmith-t is
aztán 1990
õszén már nem olvastam újságot. És
ma, május után alig három hónappal, rohanok"
eme szelíd forradalmamba"; l. azért Ady. Az unalmasság
elleni forradalom a legbékésebb magánmegmozdulás:
ahogy valamit mellõzök, valami többé nem érdekel.
Az unalom szó szerintije jól megy itt, elegem lett, meguntam,
nem várok érdemlegeset. Bírjuk ki még csaknem négy
évig - lehetõleg, a fene enné meg, érdekek által
motivált új választások nélkül. Na tessék,
itt az unalom és a felháborodás közti különbség.
Hogy megint be leszünk csapva"? Gyerünk, feljegyzéseim.
Mert ez nem vezet sehová.
A jelek szerint mégsem unom a politikumot?
Baromság, mondaná Ottlik. Másod-harmadrangodat vetted elõ,
öregem, mikor ilyeneket írsz. Mikor ott van neked a szép
tiszta unom". Ne amatõrködj. (Objektíven: ötven
lóhosszal a mezõny mögött.)
Efféléket jegyeztem fel (nem mintha fejbõl nem tudnám,
bármikor ne gondolhatnám, el nem mondhatnám magamról).
Nem rólam lesz szó itt sem. Ezek egy ember lehetõségei",
eshetõségek.
S még az iméntiekhez: unalmas bármelyik (pillanatnyi) nézetvilággal
is azonosulni. Holnapra unalmas lesz. Unalmas azt mondani, amit bárki
mondhat, érezhet, gondolhat. De unalmas az extráskodás
is. (2000-es típus extrákkal eladó.)
A köztesek pedig langyosak.
Ergo ha se nem jobb", se nem bal", se nem köztes";
ha se nem ez", se nem az", se nem ez-meg-az",
akkor
?
Ez az a pont, ahol nem csupán füstölög" a kristály
(N. N. Á.), hanem ahol az írás, a gondolkodás elrugaszkodási
pontja van
úgy, hogy az elgondolhatóságok valóságos
terében legyen, hogy õ legyen ott. (Barátaiddal e hely"-rõl
ne vitázz. Nem akarnak õk rosszat, csak
")
********************
Mégis kellett tennem egy újabb ikszet. S még egyet. Hiszen barátaid is joggal unhatják, hogy veled vitázniok kell!"
********************
Unom, hogy ezekkel
a dolgokkal kell foglalkoznom. Hogy becsapnak-e minket vagy sem
hogy milyen
színvonalú emberek határozzák meg a közhangot.
Csak hát eldönthetõ-e, mi milyen, ki milyen színvonalú?
(Legjobb színvonalú embereiddel: ám legyen, ahogy van!)"
Unom, hogy szörnyetegek legyenek a legendás regény-
és filmalakok, színpadi hõsök. (Nem a színészekre
gondolok.) Hogy a különlegességük révén,
etika-függetlenül jól piacosítható, pertraktált
rettenetes történelmi tévedések (hah! politikusok
szûklátókörûségei, gyáva megalkuvásai,
hogy a tömegek birkaságai) legendákká nõjenek,
igen, mi volt Tirolban, Németországban, Moszkvában, mi
volt Birkenau, a Gulág
hogyan »nem tudták« ezt,
igazán
miféle jogszabályokkal bújik ki valaki
tömeggyilkosságból, sikkasztásból
stb."
Unom - nem akarom mondani: unjuk. Annyira utálom azokat, akiket
unok, hogy felsorakoztatni képzeletben sem akarok senkit magam mellé.
Azért nem voltam ellenzéki, mert örültem, hogy a le
a vörös csillaggal! felkiáltást s az ebbõl
talán adódó 2-3 év börtönt megúsztam
Hogy nem fogok olcsóbb kiadásban, ezt éreztem
És
nem bírtam volna, ha a hatalom hozzám ér. Hát annyiban
sem serkentek, hogy bárkirõl feltételezném, velem
ért egyet. Unom, ez csak egyes szám elsõ személyben
álló ige lehet oly összetetten, ahogy én értem.
Egyébként apám csaknem a székhez kötözött,
mikor 1956-ról meghallotta az angol rádióban, hogy a Szovjetuniónak
joga van megfelelõ védõ határsávot fenntartania
maga körül. Így fokozódott fel nálam az akkoriban
egymagamban játszott kártyabajnokság - máig életem
legkonzisztensebb ténye, sic. És a gombfoci, házbéli
társaimmal."
Unom, hogy érdekes(nek van beállítva, elfogadva)
az unalmas. Unom, hogy unalmas az érdekes. (Nem Picasso ellen,
csak az amerikai absztraktok mellett
nem Klee ellen, csak
Wols mellett
nem Barrault ellen, csak Artaud mellett
etc.) De mint a politikában is, az emberállag dönt."
Unom, hogy nem akarják elfogadni nagypolitikai szinten a kultúrák
és vallások összecsapását. Holott vallásos
nem vagyok, a kultúránál pedig a civilizáció
az, ami hitványabb nagy érték, a mûvészet
az, ami különb. De attól, hogy vallásos nem vagyok,
fajhoz tudatilag sem tartozom, szeptember 11-ét atrocitásnak élem
meg. Bár az amerikai globalizmus, ha van ilyen, nem idegesít.
A németek is globalizálnának. Unom ebbéli öncsalásaikat.
Hogy õk nem. És békét akarnak. Kényelmet
inkább."
Unom a megítélésbeli ingadozásaimat. Mikor
nem is ítélnék!"
Unom a tévét. Unom az állandó smoncát.
Hogy - randa szó - szörfözve óhatatlanul semmiségeket,
törmelékeket látok. Ha akarom, ha nem. A hirdetést,
a politikusi reklámot, a focietetést, a hamisnak is látható
doppingügyeket. Meguntam a szép tájak ellenére a nagy
országúti körversenyeket. Mert a hatalom - szerintem sokszor
bárgyú - képviselõi okoskodnak, a szakemberek és
a versenyzõk rovására. Aztán maximum pardon.
Nem vagyok etikai harcos, nem biztos az se, hogy e tárgyból mindig
jelesre, jóra, elégségre - sic! - vizsgáztam akár.
De ugatnak, hogy unom a városomat, ahol viszonylag mégis szívesen
mozgok, csak rettentõen unom azért. Unom, hogy az a tömény
etikátlanság, amatörizmus, amely a médiumok által
közvetített vezetõi emberállagból árad,
s csak a lényegesen nyugatit értem ezen, nem az utánfutó,
jelentéktelen kelet-európait, az szóba se jön, legföljebb
prakti(kumi)zál
elég! Vissza a Németvölgyi út
mellé, gyalult asztalaimhoz. Bezárták sajnos, a helyet.)"
Unom kocsmáimat, bár ezt sokszor visszaveszem, benézek
mégis. Sokan rendben vannak ily helyeken. Még többen nincsenek.
Ilyen alapon sehová nem mehetnék." Efféle kérdésekre:
na, mi van az epsomi derbyvel?"
De nem arról van-e szó, hogy egy szerepet kell eljátszanom?
Unom e mûvi latolgatásokat. De unom azt is, hogy csak az elvégzett
munka a lényeges és tényleges. Unom, hogy a munka ellenjátéka
a bensõségesség például verebemmel. Verebem
is konkrétság. Unom, hogy állandóan magyarázkodni
kell ebben."
Unom föllelkesedéseimet, unom lecsorbulásaimat. Unom
elõítéleteimet. De amikor egy kocsmában - kedvesen!
- egy napilapot kapok, melyet egyszer még el is olvastam - egyszer is
sok volt belõle! -, azt gondolom, ó, ebben a lapban írtak
rólam
hát rendes. Francokat? Bár ne írtak
volna? Elbírhatatlan újság? L. fentebb. De: unom örökös
latolgatási, elbírálási kényszereimet. Unom,
hogy jól döntenék, belerontanak; rosszul döntök,
nem javítanak ki. Unom, hogy utólag is mindig valakire, valamire
gondolni kell!"
Untuk már apámék generációjával
együtt, hogy annyi mindent jobban tudunk saját - lehetõ?
inkább sanyarúnak hagyott! - sorsunkról, mint a - pardon
- hülye Nyugat. Nem is volt, nem is van olyan hülye az!"
Hagyjuk a múltakat. Unom azt a mondást, hogy a piac ideje
van. Erre minden nyögvéses nemakarást rá
lehet fogni. Már tényleg csak ezen a hangon lehet szólni
hozzá. Unalmas a kilincselés a munkákért, a restellt.
Messze nem tisztelet a kivételnek a mai honi irodalmi szín. Mert
a piac! Jó, de mi, hatvan körüliek, megszenvedtük lerombolt
házainkkal, kifosztva, a háborút, a Rákosi-önkényuralom
alatti rettegés megnyomorításait. Ne piacozzanak, akik
már a nyomdai és könyvkiadási változások,
volumenáris váltások idejét közelítve
nõttek fel, vagy akik - netán biztos külhoni támogatásokkal
a háttérben - arra a lóra tettek, amelyikrõl ma
is csak jelentõs végkielégítések tízmillióinak
árán szállnak le; és unalmas - felháborító!
- a gondolat, ha elárulásunkra csak a legcsekélyebb háttérösszjáték
is van. Egyébként nem egészen az van csak, hogy fondorlatos
praktikákkal az embereket meghülyítették. Ismertem
az embereket a hetvenes-nyolcvanas évek kocsmáinak hátsó
termeibõl, mélyzugából, postások pletykáiból.
Nem akartam elhinni, hogy ilyenek. Világos, hogy egyetlen politikai csoportosulás
sem hülyézheti le a potenciális választót.
Engem azonban nem kell választani
!"
Unalmas, hogy külön magyarázni kell: régen volt
szellemiekben legalább valami ellenérték. Bár
az sem igaz, hogy ma csak törekvés, törtetés van. Ez
épp annyira reakciós lenne - kár, hogy Rákosiék
lejáratták ezt a szót! sok kelet-európai térségre
fájdalmasan igaz! -, mintha azt mondanánk
de hagyjuk. Unalmas!"
Unalmas általában mindenre örökké várni.
Postás, pénzek, eredmények, könyvek
hogy csak
a szakmait mondjam. De a jármûvekre stb. - Unalmas a munkák
jó része, még ha jó is, hogy egyáltalán
vannak. Unalmas lassan, hogy a legtöbben el sem akarják hinni, az
õ ily-jó-nevû ismerõsük efféle gondokkal
küzd."
Unalmas elmondani, hogy szinte versengés van, kinek milyen gondjai
vannak. Unalmas elmondani ezeket a - hülye szó - gondokat."
Unalmasak az évszakok változásai. Unalmas - szinte
képtelenség - jó szívvel gondolni az öltözésváltásra,
a visszaszokásokra, a szokásokra. Holott oly kedvesek. Épségünk
jelei. Nem kórházi ágyban fekszünk. Miért unalmasak
mégis?"
Unalmasak a pontatlanságok. Bár egy különben nagyon
kedves, értékes cikkben egy efféle rettentõ félrefogással
jól feladták nekem a labdát. Ez így volt: ámbár
a dolgozatnak nem lényege, ez volt: a fura újságban, igen,
fura, hogy így benne vagyok, de hát ki ért mindent, a csodás
kicsi cikk azt írja: lovakon vagy nagyon keveset nyerek (mármint
én! nézzünk oda, nyerek egyáltalán), vagy nagyon
sokat vesztek (hohó, megcélzott játékokkal a jelentõs
vesztések mellett nyertem jó pár gyönyörûségeset,
s különben is, egy ily rövid cikkbe nem nagyon illik ennek taglalása),
jól feladták a labdát. Mert ugyanis azt mondtam: angliai
lóversenyen 3-4 nap alatt könnyen lehet jelentõset veszteni.
Ugyanehhez - értsd ugyanakkora vesztéshez, gyengébbek kedvéért
mondom - Magyarországon az irodalomban 3-4 hónap keserves munkája
szükséges. Ergo megint a honoráriumok csaknem botrányosságának
unt kérdésénél vagyunk."
Unalmas, hogy legjobb ismerõseim dolgában is latolgatni
kell, kételyekkel élni. Mi lenne a korai Kádár-korban,
a Rákosi-korban ily szereposztásokkal?"
Unom, hogy rettegek, el tudok-e aludni? Unom, hogy eddig még sosem
tudhattam, hogyan alszom el, mi van pont elõtte? Kivéve, ha képtelen
kis álmokba zuhantam, vagy irreális hangot hallottam. Unalmas,
hogy mire elmesélem - unalmas mindenkinek mindent elmesélni, mindenben
poénkedni, unalmas a sok humor
igen, amit nem akarnak igazán
meghallani az emberek, vagy amit nem értenek igazán, azt elhumorizálják,
s még hírük-nevük is lesz belõle, sõt
belegazdagszanak! -, már nem áll a dolog, már rosszul alszom.
Unalmas, ha erõsebb altatót veszek be. Van valami csalás
az egészben, ennek bosszúja a másnapi befolyásoltság.
Bár az ilyen dolgokban, hogy minek mi a lelki bosszúja, nem hiszek.
Széplélek ügyek."
Unom a gondolatát is, mi vár még rám. Tett,
elszenvedendõ. Holott passzív vagyok. Olykor, rossz vicc, unom
az ilyet, csupasszív, sic. Vagy az iménti dologra a vicc: Életemre
rossz alvással (értsd: rosszallással) válaszolok!"
Unom a kávét. Dopping volt? Gyomrom nem bírja. Savasság
elleni gyógyszert szedek. Szegény kutyánk halála
után maradt. Ó, az õ emlékét nem unom. Õt
nem untam. Dühöngtünk vele, de madarainkkal is, az õ emléküket
sem unom. Nem unom még a Kártyabajnoki Ligákat, melyeket
feleségemmel játszom. Nem unom a szelet. A vizet, bár ritkán
fürdõzöm. Amit nem csinálok (színházba-moziba-járás,
étterembe-járás, taxizás stb.) azt nem unnám,
csak így adódott, meg a többi. Szûkítendõ
az unás fogalma, köre."
Unom egyoldalúságra hajlamos gondolkodásomat. Hogy
magány ellen üveg borokat hozok haza, de a májamról
- a májam! na ja! - megfeledkezem, vagy más esetekben az egyik
szempontcsoportról. Ez nem javul. A borotvavizemet a kis szekrényen
tartom, de a szekrényben tartottam. Minden alkalommal azonnal a szekrényt
nyitom ki
" Egy röhej példát láss: a dolgozat
legvégén.
Unom a
" Igen, a mûfajszerûséget. (Jövünk
ki itt!)
Unom azt, hogy ilyen szellemeskedve fejezzem be: Unom, hogy unom."
Piha. Hogy: unom, ennyifélét, mûvelve, végül,
azt, amire, jó.
***************************
Unom, hogy állítólag
két fõ, ellentmondó (egymásnak ellene mondó)
értelmezése lehet mindennek, ami gyakorlati. Hogy reméljük,
kibíródik a négy év. Mások más szempontból
gondolják ezt. Megint állítólagos elnyomottak lettek,
állítólagos elnyomók. De közben mintha szót
lehetne váltani mégis. Tehát a dolog differenciált.
Holott mi a baj? Nemes Nagy Ágnes úgy kiáltott versében
istenhez, hogy irgalmazzon neki, mert nincs kivel szót váltania.
Én akkor megpróbáltam telefonálni neki, mert nekem
sem volt kivel szót váltanom. Tudtunk-e így telefonon?
S mi volt? Nem hiszem, hogy untam magam", a szó szoros értelmében.
Ha volt bármi is, nem unás. Csak egy állapot kibírhatatlansága.
De aztán valahányszor találkoztam tanárommal, mindig
kicsit szerencsétlen lett a dolog. Nem mondhatom erre mégsem,
hogy unalmas"! A mai ember-és-ember-közti helyzet azonban
unalmas, mert ócska.
Vagy csak a tálalása, tálalódása unalmas?
Nem, inkább fele-fele. Tálalódik a szlogen-szerû.
A kimutatható. Az, ami kényes, nem tálalódik. (Nem
igazán, a sajtóban például.) Célzásokat
olvasunk. Valakik meghúznak egy lépést, például
kilépnek". S aki errõl hall, belemegy abba, ami oly
unalmas. (Megbírálja õket, helyzetüket nem is ismerve,
érveiket pontosan nem tudva.) Unalmas inkább az, hogy ezek az
emberek esetleg engem, téged" képviselnek. (Miközben
én kedvelem azokat, akikkel ekképp hajba kapnak.) Unalmas, már
Mészöly Miklós mondta, például, hogy nem lehet
nálunk tisztázni egy bizonyos nagy kérdést. Nem
lehet, mert érzületek vannak.
Érzületeket megváltoztatni nehéz. De még unalmasabb,
hogy bizonyos csoportok szinte nem is merik kifejezni érdekeiket, helyzetük
lehetetlenségét. Gondolok itt a szabadfoglalkozású
írók anyagi, adóztatási viszonyaira? Nem, bár
magamról szólnék. Unalmas, hogy nem lehet ezt annak veszélye"
nélkül tenni, hogy a fejünkhöz ne kapnánk: még
ez beszél!" - menjen a francba!" - ne szóljon
bele abba, amihez nem ért!" Unalmas így ez az egész
téma. Csak hát hogyan jönnek ahhoz akár a becsülhetõ
szereplõi is, hogy az unalmas"-ba dobjuk témájukat?
A sok-sok-sok nem becsülhetõ, végképp nem becsülhetõ,
nem nagyon becsülhetõ szereplõ miatt? Igen, igen, a politikára,
az irodalmi színtérre, akár az országúti
kerékpárosokra (na, a nemzetközi mezõnybéliekre)
gondolok.
Mi unalmas? Ez a Tour de France, Giro, Vuelta" (francia, olasz, spanyol)
körverseny? A sok dopping-üggyel? Hogy nem tudhatom, ki doppingolt,
mit jelentenek a szerek, de azt se, hogy vajon egy pillanatra megbuggyant (általában
hozzá nem értõ) vizsgálóbíró,
miniszter, tanács, laboratórium stb. kósza ötlete-e
a rendtevés, a hirtelen túlbuzgó rendtevés vágya?
Unom, hogy így tönkretehetik élvezetünket, a hatalmas
emberi teljesítmények iránti tiszteletünket (az úgynevezett
hegyi menõk hatalmasat produkálnak a magas hegyek iszonyú
emelkedõin, és szép a táj, tehát ebbéli
örömünket is elveszik, hogy ezt a ki-csalt-ki-nem-csalt dopping-ügyet
hisztérikusan firtatják, tessék-lássék büntetnek,
és tessék-lássék a megbocsátás is);
ám gyanús, hogy errõl már írtam. És
unom, hogy mindig tartani" kell, ha ilyeneket írsz.
Unom, hogy ezt hallom egyre: errõl maga már írt,
írókám, ezt ne még egyszer, vagy ebbe a könyvbe
ne". Unom, hogy az író helyzete olyan rossz, hogy ilyenkor
- a legjobb szívvel ráadásul, sõt tisztelve a folyóirat,
a kiadó stb. érdekeit - kihagyja az inkriminált dolgot.
Holott már-már elemi esztétikai elv (kellene, hogy legyen),
hogy ugyanaz, amit itt" mondunk, nem ugyanaz, ha ott"
mondjuk. Ebbõl a szempontból oszlottak meg a publikációs
helyek is. Nem szólva az érdekek, bátorságok"
árnyalatairól, okairól.
*********************
Nem untam meg az életet
magát. Nem untam meg a fordítást. Meguntam a versfordítást.
Eleinte csak: hogy jó 7-8 éve minden ilyet elfordítanak
elõlem. Unom bárkik szidását, korholását,
unok neheztelni. Unom, hogy állandóan olyan jelszavakat, országos
célokat kell hallanom, melyek mások hasznát szolgálják,
nem az enyémet. Unom a torzsalkodásokat, de az említett
- feltételezhetõ - összefonódásokat, melyekkel
egymás utálata is járhat, még jobban unom.
Unom csüggéseimet (sok mindenen). Unom, hogy felsorolom magamban,
még hány könyvet szeretnék megjelentetni (mert most
készülnek), s hogy a nyomdai és könyvkiadási
változások után meg nem jelent (túl vastag; megszûnt
kiadójú etc.) könyveimmel szemben is kötelezettségeim
vannak.
Unom elégedetlenségeimet. Unom, hogy kilépve a kapun unok
nekivágni Északnak, Délnek, Keletnek, Nyugatnak, hogy unom
a városomat, ahol viszonylag mégis szívesen mozgok, csak
rettentõen unom azért. Unom, hogy ilyeneket mondok (és
szellemeskedésnek hatnak).
Unom már a repülést. Mert nem élvezet, hogy
három éve nem repültem sehová, már unom ezt
az örömemet. A bécsi vonat, melybe nem kell beülnöm,
mert Bécsbe se járok már, a bécsi vonat, igen, az
még okoz gyönyörûséget. Azzal, hogy nem kell benne
ülnöm."
Unom mások megítélését (részemrõl
vagy részükrõl, tehát ahogy engem megítélnek).
Unom, hogy az én egyetlen szerelmetes közegemet, a magyar irodalmi
életet (ha van olyan!), ennyire olyannak kell tartanom, amilyennek tartom.
Jobbat érdemeltem volna. De hát ilyenben - van jobb?
Nem unom, ha Totyi madaram a gépelés zajára káricál,
énekel.
Unalmas, amennyire nem bírjuk belátni egymás bajait. (Könnyû
neki!" Unom, hogy bajaimról örökké beszámolok.
Unom, hogy külön gondolnom kellene rá: ne számoljak
be. Unom, ha elvicceljük - l. fentebb - a dolgokat, s nincs szó
bajainkról. De annak meg mi értelme, gondoljunk bele?)
Unom az aforizmákat. Ha a beletörõdés kifejezõi
(humorizálás-divat). Unom, hogy el kell gondolkodni, mit és
hogyan lehet írni. (Jó, nekem nem politikai okokból.) (De
csak ne bízzam el magam.) (Egy pillanat: s politikába botlunk.
Ez ne szóljon bele!")
Unom, hogy természetes állapot, ha nem becsülöm igazán
a legtöbbre (l. Ottlik) sok-sok elöl levõnket (a világon,
itt).
Unom a magam aggódásait. Unom intoleranciáimat. Unom a
szívélyességbe vagy közönybe burkolt intoleranciát
magammal szemben. Unalmas, hogy nincs jó megoldása: tegyük
vagy ne tegyük".
Unom az egésznek a lényegtelenségét. Gittrágósságát.
Gyötrelmes, hogy nem lehet mindig lényegi szinten" élni,
akkor is/se, ha bohózatosak vagyunk, szélsõségesek,
ha kijjebb-csapongunk". Unalmas lenne mindig lényegi szinten
élni. (Aforizma.)
A cigarettát nem meguntam, hanem egyszerûen képtelen vagyok
rá. Pedig unom magam a városban". A cigi dolga: tiszta
ügy.
Az unástól, csakúgy, mint az érdeklõdéstõl,
csak a vágy kihalása ment meg/fel. Jó lenne, ha nem vágynék
ilyen cikket írni?
Unom ennek ezerszeri elmondását is. (Tehát akkor
!)
Untam a városokat. Hunyt szemmel ott vagyok
" - Akkor
nem hunytad le a szemed, azért nem volt jó, azért volt
olyan, hogy mintha nem lettél volna ott
"
Unom, hogy mindent korrektül, hiba nélkül kell csinálni.
Az imént is épp a poént lõttem le. (Untam Bécset.
Szinte ott se voltam, ahogy ott mentem. Persze, lehunyom a szemem, aztán
ott vagyok
- Hát nem hunytad le a szemed, ez volt a baj.) S most
elég.
Remélem, annyi unást" írtam össze itt,
hogy mindenkiben csak az érdeklõdés hajlamát segítettem
elõ, mert engem untak meg ezzel.
Utó
Rövidre fogom az irodalmi példatárat is. Hiszen öt író
közül, így összesen a világon, legalább
négynek témája volt az unom
!" S még
ezt: ahogy átnéztem írásom, csak ámultam.
Mi mindent nem írtam meg, amit unok". (Az unás"
szó ismertetett tág tartománya szerint. Így a szerencsétlen
fura újság"-béli cikk csak egy példa
volt rá: unni lehetne, hogy még a legnemesebb hozzáállók"
is mekkorákat tévednek; 97 százalékban pedig a jó
akaratú nemismerés, igen, az van, az az íróé.)
Tehát Kosztolányi itt a mi dolgunkhoz így szól (tömérdek
helye közül): Csak oly unott ne volna minden, / a jó,
a rossz, amit a sors hoz. / Ennen-sebem is úgy tekintem, / akár
egy esetét az orvos."
Nemes Nagy Ágnes tudtommal két (!) versében panaszkodott
csak nyersebben-nyíltabban. Az egyik az, ahol õt minduntalan megsértik:
a villamosok, a legyek stb. Ám válaszul, ahogy éji szél
könnyû szobafüggönyön, matat belsõ világán,
rajta", a közöny. Szépséges kép!
Shakespeare nagy Hamlet-monológjainak egyikében (Lenni
)
minden unhatóságokból szép kis leltárral
szolgál.
Kálnoky László a Szanatóriumi elégia
címû versben (méltatlanul kevesen ismerik! egyik legnagyobb
ily mûve irodalmunknak!) azzal kezdi (a halálraítéltek
tüdõszanatóriumában):
ráeszméltem
arra, / mily borzasztó, hogy itt vagyok." Mert: Láttam,
mit ellenünk szeszélybõl, unalomból / egy ellenséges
ész a földön túl kigondol. / Új változat
már meg se lep." Vagy T. S. Eliot Prufrockja szerelmes énekbe
oltja világunalmát, az esti program olyan, mintha a mûtõasztalra
kiterített város részei lennének, a világ
nagy gondjait - s a magáéit - az ember mintegy mint a mindenségbõl
gyúrt kicsiny golyót" gurítja el, s azt mondja: Egyáltalán
nem így képzeltem el
" Hogy magam ezt a dolgozatot azért
is írtam, mert unom, hogy semmi sincs úgy, ahogy én (naivul
a jót jónak, a rosszat rossznak) képzeltem volna el, szamárság.
Nem beszéltem megannyi ily unásról, arról, hogy
evidenciát képzeltem volna el, sõt úgy, hogy
külön elképzelnem se kelljen semmit. Itt az Ottlik-féle
Medve Gábor-dologhoz érkezünk, ahol minden remény
és reménytelenség, siralom és nevetség együtt
van, csak nem tudom, mondhatók-e még e párosok, vagy ennyit
valóban változott a világ. De hát ha Füst Milán
illúziótlanságát nézzük, hát:
változott-e? Kérdésenként változó,
ahogy van. Ebbe belesérülünk, és ha unalmas is beszélni
róla, ha felejtjük is a fizikai" fájdalmakat,
mint mûtétekét stb. - nem lévén emlékezõszerv
az ilyesmire
nos, nincs emlékezõszervünk arra se, és
ez a legcsüggesztõbb, amit mondhatok, mikor mit untunk, minek örültünk.
Rendben van, ezt szándékosan eltúlzom. Életünk
ridegségébõl haladunk további ridegségekbe,
és csak Szép Ernõ fogható Eliothoz, Kafkához,
Artaud-hoz s társaikhoz, a magyar lírából Pilinszky
és Kosztolányi mellett igazán csak õ, és
a mindenek feletti József Attila. Mennyi mindenki, akit nem lehet unni,
sosem lehet megunni. S a legkevésbé ismertet idézem közülük,
pár kis részlettel, ismét olyan köznapian, mintha
most valami gyülekezetbõl kuglizni mennénk, netán
a helyi csapat meccsét megnézni a libalegelõ-féle
pályán:
Mire való az
eget is annyit nézni
Figyelni felhõk álomarcú népét?
Sohase tudtam emlékembe bevésni
Egyetlenegy felhõnek hû arcképét,
Kelnek, bomolnak, múlnak, és az ég kék."
De másutt azt mondja,
kék volt, jaj, nem tudom kék", meg hogy emlékszik,
emlékszik, nem tudja, mire. S mivel az életet itt, barátom,
szétszórja mind az élet, s még Szép Ernõ
sorait se bírom pontosan megjegyezni, mit akarok? Ne akarjon, fiacskám,
mondaná - a nem orákulum! - N. N. Á., de annyira semmit
ne is unjon.
Persze, nem tudom, mit jelent, hogy én itt voltam, és egy ismeretlennek
szerettem volna meggyõzõen a nyakába esni, ám Szép
Ernõt másutt próbáltam elemezni már. Ami
itt, ismétlem, bizonyítandó volt, ez az egyszerû
tétel:
Ununk mindent, persze, ununk, de azért mégse egészen mindent.
Ettõl azonban egészen ununk, s errõl ez minden. Bár
minden ez lenne, könnyebb volna.
Így még ráadásul nehéz is. Ezt érjük
el kínlódásunkkal, bár tagadhatatlanul nem ez volna
a célja. Csak hát tudta-e az emberiség, mi"
?
S örülhet, ha él?
2002 augusztusában
Függelék. Az említett röhej példa", Nemes Nagy Ágnestõl:
Émelyedem,
magam kibontván.
Be jó is annak, aki spontán.
Mentem volna szódáskocsisnak,
ki a nagy szõke lovakat
csak mossa, mossa hallgatag."
Ó! Nemesen szólva,
ami ebben - nemesen! - nõies, azzal nem azonosulhatok. Valamint láttam
a hamburgi Derby-héten szódásló-versenyt, siralom
volt, és a közönség émelyítõ. Valamint
halálra unta volna N. N. Á. is a szódáslómosást.
Riadalmasan csak ennyit mondhatok: minden hasonlat.
Jó, de ha ez az én egész dolgozatom is csak hasonlat",
hát
Milyen lehet a valóság", ha már a hasonlata
is ilyen?
Vagy: van, tényleg van-e hasonlatrelációba fogható
valóság?
Innen folytatom legközelebb a Szervezetszerûségeimmel. Ha
megy.