Passuth Krisztina
Személyes gyûjtemény
Megközelítõleg
nyolcvan évvel ezelõtt, úgy 1919 táján, egy
hangsúlyozottan polgári, meglehetõsen rideg kisváros,
Hannover kényelmes, nagyablakos polgári házának
elsõ emeletén egy akkor még többnyire polgári
úriember, történetesen Kurt Schwitters - akibõl csak
idõnként bújt ki a híres dadaista -, egy különös,
névvel alig illethetõ oszlopot, faszerkezetre épülõ
gipszstruktúrát alakított ki magának, aminek mélyedéseibe
fényképeket, személyes emlékeket, hasznos vagy kevésbé
hasznos objektumokat helyezett el. Ide került - úgy tûnik
- a kitûnõ dadaista mûvésznõ, Hannah Höch
egy levágott hajfürtje és Moholy-Nagy László
fél pár zoknija is, majd késõbb az ún. Merz-oszlopon
egy babafej, néhány felirat és Schwitters saját
kollázsa is feltûnt. Az egyszemélyes házi múzeum"
állandó átalakulásban, növésben volt
- lassanként benõtte az egész mûtermet, ahonnan magának
a mûvésznek is ki kellett rövidesen költöznie. Hogy
hány barát, kolléga korabeli kisebb-nagyobb alkotását
nyelte el, temette be ez az építmény, pontosan nem lehet
tudni. A személyes múzeum emlékét ma már
csak a régi, meglehetõsen gyenge fotók és az egykorú
visszaemlékezések õrzik.
Nagy Bálint és társai személyes múzeuma egyelõre
még nem szorította ki a tulajdonost saját atelier-jébõl,
ez, ha minden jól megy, csak a késõbbiekben várható.
A tárgyak, kották, fényképek, rajzok és tervrajzok
azért csak egyre szaporodnak, még ha a rendszeres, tudatos gyûjtés
csak 2001 februárjától indult is el. Mivel építészeti
galériáról és egyúttal építészeti
tervezõ mûhelyrõl van szó, könynyû lenne
azt mondani, hogy csak építészeti anyag kerül be az
együttesbe. De ez távolról sem így van. Ami ebben
a múzeumban helyet kap, az legtöbbször egy közös
munka emléke, egy itt rendezett kiállítás lebontásakor
kapott ajándék, egy álom kézzel fogható tárgya:
szobor, rajz, makett vagy egy nemrég elhunyt barát - Petri György
- kézírása egy akkoriban szenzációnak számító
sárga dosszién. Nemcsak az emlékek személyesek,
hanem az architektúrával közvetlenül összefüggõ
alkotások is. A keszthelyi Kastélykör 1981-es pályázati
rajzainak együttese, a margitszigeti Domonkos kolostort felelevenítõ
terv - a Nagy Bálint mûhelyébõl kikerülõ
utolsó szabadkézi rajz -, Bán Ferenc érzékeny
vázlatai, Mátrai Péter Tér és hangok
kottára épült struktúrái, Jovanovics György
Az építés szellemének katedrálisa címû
szoborarchitektúrája (a MOM pályázat meg nem valósult
darabja), az Építész Stúdió részletei
pars pro toto alapon, Janáky István egészen finom Fény
utca sziluettrajza és az összekapcsolódó, mindennapok
látványát idézõ épületfotók:
Tomay Tamás Bauhaus-szellemet idézõ épülettervei
és a többiek: Janesch Péter, Karácsony Tamás,
Belecz Péter, Borza Endre, Fábry Zoltán, Kiss Péter
alkotásai, valamint Zombor Tamás, Bulcsu Tamás, Herczeg
Tamás makettjei.
Az építészetbõl kitekintõ alkotók
mûvei közül megtalálható itt Almer Zsuzsa erõteljes,
szinte konstruktivista jellegû könyvborítója, Szûts
Zsuzsa hímzése, Lakos Dániel japán széke
és azok, akik számára az építészet
egyfajta ideál, modell, de semmiképpen sem a legfõbb és
egyetlen kifejezési mód: Megyik János egyedülálló
Egy címû, monumentális vaskivágata, valamint a mûvészettörténészként
ismert Perneczky Géza puha geometriájának" egyik
darabja és végül, de semmiképpen sem utolsósorban,
Halas István diptichon, vagy másképpen nézve, a
kettõsségbõl egységet alkotó narratív
fotói, amelyek csak együtt érvényesek, noha hangulatukban
legtöbbször egymásnak mondanak ellent.
Szemben a gyûjteményhez tartozó többi fotóval,
Halas István képei csak esetlegesen, utalásszerûen
kötõdnek az építészethez, és mintegy
kitágítják Nagy Bálint személyes múzeumának
mûfaji határait. Nem tudjuk, nem tudhatjuk sem mi, sem maga Nagy
Bálint, hogy ezek a határok még hova, milyen irányba
fognak a következõkben tágulni, és hogy milyen is
lesz az a személyes múzeum néhány évtized
múlva. Még az sincs kizárva, hogy Kurt Schwitters Merz-épületeihez
hasonlóan végül is kiszorítja magát az alkotót,
s autonóm létezési teret követel magának. De
addig is: a fontos az, hogy ami most itt látható, az még
nagyjából belefér az adott keretekbe, és szervesen
egészíti ki az alkotómûhely tervezõ tevékenységét.