A Fidesz másképpen reagált a vereségre októberben, mint áprilisban. Az országgyűlési
választások elbukásába a Fidesz máig nem nyugodott bele, a helyhatósági kudarcot
Áder János azonnal elismerte. Ezáltal óhatatlanul is elismerte az áprilisi eredmények
el nem ismerésén alapuló politizálás kudarcát is. Az el nem ismerés kurzusának
jövője attól függött, hogy sikerül-e a Fidesznek ismét döntetlen közeli eredményt
kiharcolnia, és a választások tisztaságát újból kétségbe vonva tartósan megkérdőjelezni
a képviseleti szervek legitimitását. Nem sikerült: a jobboldal vereséget szenvedett
a falvak és a kisvárosok szavazói által megválasztott megyei önkormányzatok
négyötödében; a megyei jogú városok háromnegyedében, és jelentős pozíciókat
vesztett a kisebb városokban. Ugyancsak vesztett a fővárosi kerületek zömében,
és távolabb került a főváros kormányrúdjától, mint valaha. Ez a legsúlyosabb
veresége a Fidesznek 1994 májusa óta.
Áprilisban a Fidesz politikai tőkét kovácsolhatott volna abból, hogy a két forduló
között csaknem fordított az eredményen, és mindössze ötmandátumnyi különbséggel
maradt alul. De a második fordulós egyenlítés annak az antiparlamentáris politikának
volt a sikere, amely lehetetlenné tette a vereség elismerését. Pokorni Zoltán
hosszú perceken át dadogva, verítékezve próbálta befejezni körmondatait a Millenáris
felajzott közönsége előtt, de képtelen volt kimondani: vesztettünk. A tömeget
egyszerűen nem lehetett hazaküldeni, csak azzal áltatni, hogy az új parlamenti
többség és az intézmények valósága mellett létezni fog egy másik valóság, a
végtelenített kampány valósága. Csak ki kell tartani, amíg helyre nem áll a
világ rendje. A világ rendje nem állt helyre, az önkormányzati bukás annyira
súlyos és egyértelmű, hogy nem maradt tér folytatni az el nem ismerés politikáját,
de utólag, fél évvel a kormányhatalom elveszítése után már csak a kényszerű
beletörődés lehetősége marad, az utólagos elismerésé nem.
„A gondviselés úgy alakította, hogy bár többen járunk az új honfoglalás útján,
mint korábban bármikor, a magyarországi magyarok nagyobb része más utat választott"
- mondta három nappal később, október 23-án Orbán Viktor. Regényes, de egyértelmű
beszéd. Jelentése: térjetek haza, hűvös ősz van, senki sem kíváncsi már rátok.
A gondviselés akarata egyértelmű, a többség igazodik az új hatalomhoz. A városházák,
megyeházák előtt aligha lehet politikai performanszokat rendezni. Bele kell
törődni abba, hogy a Fidesz képtelen lefedni az egész jobboldali térfelet, ha
szélre húzódik, üresen marad a jobbközép. Az MDF már tavasszal bejelentette
igényét az utcától viszolygó mérsékelt konzervatív parlamenti párt szerepére.
Nem kellett mást tennie, csak fintorogva távol tartani magát a gyűlésektől,
hídfoglalásoktól, a szavazatok újraszámlálását vagy az MTV kiporciózását követelő
akcióktól, és persze szükség volt arra is, hogy hét megyében önálló listáról
képviselőket juttasson az önkormányzatokba, átlépve a négyszázalékos küszöböt.
Ezzel a számottevő választási sikerrel a Fórum elfoglalta kiszemelt helyét a
politikai palettán, majd pozícióját megerősítendő négy hatalmas pofont adott
szövetségesének. Az első három nyaklevest Dávid Ibolya keverte le: az MDF győzelmét
ünnepelte az önkormányzati választások Fidesz számára gyászos éjszakáján; majd
rövid úton kidobta az őt pártuniós ajánlatokkal zaklató fideszes vezetőket;
végezetül pedig részt vett az október 23-i parlamenti megemlékezésen, és kezet
nyújtott a miniszterelnöknek. Ne feledjük, igazságügy-miniszterként az MDF elnöke
tavaly ősszel még védelmébe vette azokat, akik Mécs Imre felakasztását követelték
a 301-es parcellánál. Negyedszerre Katona Kálmán pofonja csattant a legnagyobbat,
közvetlenül Deutsch Tamás arcán: a Fidesz-MDF budapesti listavezetője a pártközi
megállapodást felrúgva réges-régi pártja, az MDF frakciójában foglalt helyet
a fővárosi közgyűlésben.
Mivel a tényleges cél, a pártunió kútba esett, az elszabaduló Hajrá Magyarország
projekt halálos veszélyt jelenthet a Fidesz számára. A kártétel máris kézzelfogható:
a párt szombathelyi, szegedi, szolnoki, soproni, miskolci, egri és a korábbinál
is súlyosabb - a polgármesteri poszt mellett a közgyűlési többséget is elveszítő
- székesfehérvári kudarcában a helyi szervezetek megosztottsága és a pártközpont
oktalan diktátumai mellett nagy szerepük volt a polgári körökbe szerveződött
mezei hadaknak is. Szegeden egyenesen a polgári körök erőszakolták ki a vesztes
polgármesterjelölt kandidálását. Az ismételt kudarcot sehogyan sem lehet megmagyarázni,
a mozgalmárok pedig magukra maradnak indulataikkal. Tényleg elhihetik, hogy
ők „Közép-Európa legnagyobb civil szerveződése", és esetleg nem hagyják
magukat hazaküldeni. Ha a Fidesz nem változtat politikáján, belerohanhat abszurd
népszavazási kudarcokba, vagy kijátszhatja egyetlen tényleges parlamenti lapját:
belpolitikai követelések okán vagy ürügyén megakadályozhatja az EU csatlakozási
szerződés aláírásához szükséges alkotmánymódosítást. Ha megteszi, annak beláthatatlan
következményei lehetnek.
Kétséges, hogy a Fidesz számára van-e még visszaút a normális parlamenti politikába.
A pártnak jelenleg nincs elnöke, csak a nem létező, pártokon felüli egységes
jobboldalnak van vezére. Orbán Viktor, Pokorni Zoltán, a jogerősen elmarasztalt
Várhegyi Attila így vagy úgy, de kivonult a párt vezetéséből. Deutsch Tamást
a legfelsőbb intelem ellenére sem választotta vezetőjévé a rakoncátlan frakció,
ráadásul Deutsch most már két budapesti bukásért visel közvetlen felelősséget.
Kövér László vesztő embere volt tavasszal a Fidesznek és csak nagyon óvatosan
osonhat vissza a színpadra. Katona Kálmánnak bottal ütheti a nyomát a fővárosi
Fidesz-frakció. Ekkora káderveszteséget egyetlen csapat sem viselne el. Szájer
Józsefet háttérbe szorították. A frontemberek közül csak Áder János és Rogán
Antal jelenítette meg a pártot az elmúlt hónapokban.
Még nyomasztóbb kérdés, hogy vajon az ország számára van-e még visszaút a konszenzusos
demokráciához. Ma már nincs egyetlen olyan szimbólum, ünnep, történelmi igazodási
pont, amely a köztársaság közösnek tekintett jelképe lehetne. Nincs egyetlen
jogintézmény, szokásjog vagy illemszabály, amelynek kapcsán a politikai élet
szereplői megbízhatnának egymásban. Nincs egyetlen alkotmányos intézmény, amelynek
veszélyeztetése esetén a közvélemény biztosan felszisszenne. Nincs egyetlen
társadalompolitikai célkitűzés, amelyben minimális egyetértés lenne. A politikai
intézményrendszer viszonylagos stabilitását nem a konszenzus és a szolidaritás,
hanem a konszenzushiány és a gyanakvás biztosítja.
*************
Az önkormányzati választások
éjszakáján a győztesek persze ünnepeltek. A szocialisták annak örültek, hogy
a minimális parlamenti többség és az állandó obstrukciós fenyegetettség jelentette
nyomás lényegesen enyhülhet az elsöprő önkormányzati győzelem és az MDF megerősödése
után. A szabaddemokraták részben annak örültek, hogy a szocialisták öröme azért
nem teljes: a fővárosban nem lesz abszolút többsége az MSZP-nek és Gy. Németh
Erzsébet közelébe sem került a főpolgármesteri posztnak. Az SZDSZ meghatározó
politikai erő maradt Budapesten, megtartotta 3 polgármesteri posztját a megyei
jogú városokban és 9 polgármesteri posztját a tízezer főnél népesebb, de nem
megyei jogú városokban. Tíz megyében önálló listáról, két további megyében pedig
a szocialistákkal közös listáról képviselőket juttatott a közgyűlésekbe. Történt
mindez az ügynökbotrány és Kis János kilépése után, miközben a párt országos
támogatottsága öt százalék alá süllyedt, és a szabadelvű publicisták végeérhetetlen
cikksorozatokban írják a párt nekrológját az Élet és Irodalom hasábjain. Mindez
meg sem suhintotta az SZDSZ önkormányzati pozícióit; Papp János békéscsabai,
Dióssy László veszprémi, Wittinghoff Tamás budaörsi vagy Bodrogi Györgyné nagykátai
győzelme egy pillanatig sem forgott veszélyben. Ha valaki komolyan meg akarja
érteni az elvi és pragmatikus politizálás dilemmáját, akkor mindenekelőtt ezt
kell meggyőzően elemeznie.
A helyhatósági választásoknak hagyományosan van egy légies és egy súlyos politikai
tétje. Egyrészt kontrollszavazás, „a választások harmadik fordulója", amely
a fél évvel az országgyűlési választásokat követően az időközi közvélemény-kutatásoknál
látványosabban, de jóval pontatlanabbul jelezheti az inga elmozdulását. Az arányos,
listás megyei, illetve fővárosi választási szisztéma nem illeszkedik a megyei
jogú városokban alkalmazott többségi elvű települési választásokhoz, ráadásul
a megyei közgyűlésekbe a tízezer főnél kisebb, illetve népesebb települések
külön listáról küldhetnek képviselőket, ami tovább torzítja az eredményeket
a pártok országos támogatottságához képest. A megyei közgyűlésekbe a választók
pártszimpátiáik alapján küldenek képviselőket - ugyan milyen egyéb szempontot
vehetnének figyelembe -, az ugyancsak arányos elv alapján megválasztott fővárosi
közgyűlés összetétele azonban teljesen eltér az aktuális pártpreferenciáktól.
A kétféle listás eredmények összevonása tökéletesen értelmetlen, még akkor is,
ha eltekintünk a megyei jogú városok úgy kétmilliós népességétől.
Ennek ellenére a pártok minden helyhatósági választás után engednek a csábításnak,
különösen akkor, ha valamilyen metszetben minden résztvevő győzelmet hirdet.
Ebben az évben a kormánypártok 48,6%-kal „győztek" az összevonhatatlan
listák együttes eredményei alapján, szemben az ellenzéki pártok 32,8%-os és
a függetlenek 18,5%-os „eredményével". De ezek csak durva arányszámok;
a BM választási honlapja előzékenyen kínálja fel a legkülönfélébb értelmezéseket
az ínyenceknek. Az „elemzések" linkre kattintva szórakoztató adatsorokat
találhatunk a pártok önálló és összevont listás eredményeiről, megtudhatjuk
az indulók erősorrendjét a Magyar Szocialista Párttól az Arménia Népe Egyesületig,
sőt, az is kiderül, hogy az ország népessége miként oszlik meg a különféle színezetű
polgármesterek vezette települések között.
A választások igazi, fajsúlyos tétje a megyei, települési önkormányzatok megszerzése.
A megyei önkormányzatoknak semmiféle politikai szerepük nincs, ezért a kis és
közepes települések választói kizárólag pártlogók közül választhatnak, megyei
önkormányzatok „ politikai teljesítményét" aligha van módjuk értékelni.
1998-ban 16 megyében jobboldali, négy megyében - Somogy, Heves, Csongrád és
Békés megyében - baloldali többségű önkormányzat alakult. Idén a várakozásoknak
megfelelően átlendült az inga, és14 megyében alakult ki baloldali vagy baloldali-liberális
többség, a balra húzó „civil" szervezeteket, így például Gyenesei István
- egykor az MSZP-ből kiszakadt - somogyi magánpártját, a Somogyért Egyesületet
is ideszámítva. Három megyében - Vas, Győr-Sopron-Moson és Zala - lesz jobboldali
többség, két megyében - Veszprém és Fejér megyében - patthelyzet alakult ki.
1994-ben a szocialisták, négy évvel később a Fidesz, idén ismét a szocialisták
nyugtázhatták, hogy a megyei eredmények a hivatalban lévő kormány politikáját
igazolják.
Az öröm azonban egyik esetben sem volt felhőtlen. 1994-ben a megyéket anakronisztikus
képződményeknek tekintő szabaddemokraták sejthették, hogy a megyeházák elfoglalása
után az amúgy is megyepárti szocialisták nem fogják feladni ottani pozícióikat
a közigazgatási modernizáció kedvéért. Így is történt, a kompromisszumos 1996-os
területfejlesztési törvény nyitva hagyta a legfontosabb kérdéseket: a megyei
vagy a létrehozandó regionális igazgatási szinthez telepítsék a kormányzati
és EU-forrásokat fogadó fejlesztési tanácsokat, és melyik szinten van szükség
választott képviseletre. 1998-ban már látni lehetett, hogy a közigazgatási reform
alapkérdésének megválaszolását nem lehet sokáig halogatni. A Miniszterelnöki
Hivatalban dolgozó Balsay István és az általa vezetett közigazgatási reformműhely
munkatársai vegyes érzésekkel szemlélték a Fidesz győzelmét a megyék többségében,
mert a kormánypárt ismét csak érdekeltté vált a megyerendszerre épülő igazgatási
szisztéma megőrzésében. 2002-ben ismét a szocialisták irányítják a megyei önkormányzatok
többségét. A megyék mögött áll a szocialista kötődésű Települési Önkormányzatok
Országos Szövetsége, a legerősebb önkormányzati szövetség, amelynek komoly szerepe
volt az Orbán-kormány megbuktatásában, és komoly számlát igyekszik benyújtani
a Medgyessy-kormánynak. Másfél év múlva azonban üt az igazság órája; hacsak
nem jön közbe valami baleset - például belpolitikai akadály -, akkor Magyarország
tagja lesz az Európai Uniónak, ugyanakkor valószínűtlen, hogy összejönne a kétharmados
önkormányzati törvény módosításához szükséges politikai elszántság. Elkezdődik
az uniós fejlesztési pénzek beáramlása, és közben megmarad a 19 önkormányzati
megye rendkívül erős legitimitással és rendkívül korlátozott jogkörrel, a megyei
költségvetéseket sokszorosan meghaladó uniós források felett pedig a gyenge
legitimitású és erős állami befolyás alatt álló regionális fejlesztési tanácsok
diszponálnak majd.
************
Budapesten Demszkyt harmadszor
is közvetlenül választották főpolgármesterré, és negyedig ciklusát kezdheti
meg a város élén. A főpolgármester taktikája kíméletlen volt, és eredményes.
Porig alázta szocialista kihívóját, nem titkolva, hogy Gy. Németh Erzsébetet
nem tartja komoly riválisának, nem is szándékozik vele komolyan vitatkozni,
viszont ügyes főpolgármester-helyettest lát benne, no persze nem Atkári János
helyén, és nem túlságosan közel a kasszakulcshoz. Ugyanakkor Medgyessyre és
a kormányzati hátszélre hivatkozva kampányolt. A szocialista szavazók többsége
értette az üzenetet, és Schmitt Pál ellenében az esélytelen Gy. Németh Erzsébet
helyett inkább Demszkyre szavazott. A főpolgármester 46%-os eredménnyel majd
11%-ot vert rá Schmitt Pálra, emellett 24%-ot söpört be az SZDSZ-lista számára,
és persze fikarcnyi hálával sem tartozik a szocialistáknak. Példátlan teljesítmény
ez, és bizony pragmatikus, az ellenfél kegyetlen, időnként inkorrekt módszereit
eltanuló, a politikai morált a kampánytaktikától gondosan távoltartó praktikák
is állnak a siker mögött, a valós várospolitika elismerésén túl.
Schmitt Pál elindítása nem volt eleve kudarcra ítélt ötlet, de a vérre menő
politikai küzdelmekben járatlan diplomata nem tudta hárítani a dörzsölt szocialisták
provokációit; az MSZP a jelölés pillanatától nem engedte meg a népszerű (sport)diplomatának,
hogy független, világot látott charmeurként építse fel Demszky ellenpárját.
Kovács László időnek előtte visszahívta őt Bernből, és finoman elejtett egy-két
pikírt megjegyzést Schmitt korábbi hiú NOB-elnöki ambícióiról. A diplomata és
a Fidesz is besétált a csapdába: tiltakoztak a külügyminiszter eljárása ellen.
Ez volt a cél, egykettőre odalett Schmitt függetlenségének nimbusza. Demszky
aztán már kedvére festhette az ördögöt a falra, mondván, közvetlenül Schmitt
mögött Kövér László masírozna be a Városházára. De Schmitt Pál túlságosan nagyszabású
fejlesztési terveivel és túlságosan kicsinyes kedvezménykártya- és savanyúcukor-osztogató
ötleteivel nem tudta meggyőzni a közvéleményt arról, hogy valóságos várospolitikai
alternatívát nyújt Demszkyvel szemben, sőt, még arról sem, hogy értene egy nagyváros
irányításához.
A főváros helyzete sajátos. Az előző ciklus keserű tapasztalatai is sejtetik,
hogy a kormányzati hátszél ezúttal nem puszta szlogen: minimálisan a 4-es metró
felépítését jelenti, méghozzá az eredeti tervhez képest meghosszabbított nyomvonalon
és a főváros számára jóval kedvezőbb feltételekkel, valamint az északi Duna-híd
építésének elkezdését. Ugyanakkor a fővárosnak jelentős pénzügyi tartalékai
vannak, és az összes helyi adóbevétel 44%-a a főváros költségvetését gazdagítja.
Budapest a leginkább érdekelt abban, hogy a kormány növelje a személyi jövedelemadó
átengedett, illetve helyben maradó hányadát; és a kormány hajlik arra, hogy
részben teljesítse ezt az amúgy teljesen igazságtalan - a gazdag településeknek
kedvező és a szegények számára hátrányos - követelést. Függetlenül tehát attól,
hogy miként alakulnak a makrogazdasági mutatók, a főváros mindenképpen jelentős
többletforrásokra számíthat a következő években.
A kerületekben is pozíciókat vesztett a jobboldal. A Fidesz elveszítette a terézvárosi
polgármesteri széket és a testületi többséget. Igazi politikai szenzáció, hogy
a XI. és II., illetve az V. kerületben is szocialista győzelem született a polgármester-választáson,
és patthelyzet alakult ki a II. és V. kerületi képviselőtestületben. Ellenpélda
az 1990 óta szabaddemokrata irányítású Zugló, ahol a polgármester asszony és
a szocialista jelölt mellett nevető harmadikként fideszes politikus győzött.
Igaz, az új polgármester kisebbségben kormányoz majd, mint ahogyan kisebbségben
maradt a két egykor SZDSZ-renegát jobboldali polgármester, az újpesti Dercze
Tamás és az óbudai Tarlós István is. Csécsei Béla és Gegessy Ferenc is negyedik
ciklusát kezdi a Józsefvárosban és a Ferencvárosban. Igaz, Csécsei első ízben
szocialista támogatással indult, viszont első ízben nem kisebbségben lesz kénytelen
dolgozni. Gegessy változatlanul szabaddemokrata politikus.
**************
A Fidesz veresége a megyei
jogú városokban a legdurvább. Négy évvel ezelőtt 10 nagyvárosban választottak
jobboldali polgármestert, ebből most ötöt elveszítettek. Szombathely, Szeged
és Miskolc elveszítése várható volt, miután a jelöltállítással kapcsolatos helyi
konfliktusok, illetve a pártközpont diktátumai eleve felszabdalták a potenciális
jobboldali szavazótábort. Ép ésszel nem lehet megérteni a párt székesfehérvári
taktikáját sem, ahol a két régi polgármester, Balsay István és a helyiek által
favorizált Nagy István késhegyig menő küzdelmének a központ a teljesen esélytelen
Gógl Árpád jelölésével vetett véget, eltaszítva egyúttal az MDF szavazóit is.
Pedig a városokban az önkormányzati választási eredmények nem követik az országos
pártpreferenciák változását. Ha egy polgármestert a helyiek sikeresnek tartanak,
akkor a helyén tartják, még akkor is, ha pártjára rossz napok járnak. Ha rossz
híre kerekedik egy helyi vezetőnek, a választók akkor is elcsapják, ha pártja
éppen kormányoz.
Egykor fideszes irányítású város volt Nyíregyháza, Pécs, Székesfehérvár és mostanáig
fideszes polgármestere volt Szolnoknak. Nyíregyházát már 1994-ben elveszítette
a Fidesz, Pécsen négy évvel később győztek a szocialisták. A két nagyvárosban
idén már meg sem próbált komoly jelöltet állítani a jobboldal, annyira reménytelen
vállalkozásnak tűnt Csabai Lászlóné és Toller László legyőzése vagy a közgyűlési
szocialista többség megtörése. Székesfehérváron négy éve alig néhány szavazattal
győzött a szocialista polgármesterjelölt, éppen a fideszes polgármester és az
ugyancsak fideszes ex-polgármester rivalizálása miatt. Az eljátszott városházát
itt sem sikerült többé visszaszerezni. 2002-ben már fölényesen győzött Warvasovszky
Tihamér szocialista polgármester, és az MSZP-nek meg az SZDSZ-nek mostantól
együttesen többsége van a közgyűlésben is. Jóval nagyobb meglepetés, hogy Szolnokon
is szocialista győzelem született: Botka Lajosné, a Varga Katalin Gimnázium
igazgatója, a város egyik vezető oktatáspolitikusa lett a polgármester. Ugyancsak
meglepetés a szocialista győzelem Sopronban. Szocialista irányítású a két rivális,
dinamikusan fejlődő mintaváros, Győr és Sopron. Egyikük el fog bukni a régióközpont
szerepéért folytatott harcban. Az SZDSZ megőrizte három megyei jogú városi polgármesteri
posztját, ráadásul Papp János és Kocsis Imre Antal szocialista támogatás nélkül
győzött Békéscsabán és Szekszárdon. A szabaddemokrata irányítású városokban
mindenütt átlagot meghaladóan szerepeltek az SZDSZ-es képviselőjelöltek is.
A szocialista és liberális vezetésű városokban sehol sincs jobboldali többség,
de a szabaddemokraták pozícióit javítja, hogy az MSZP-nek 11 városban csak az
SZDSZ-es képviselőkkel együtt van többsége.
A jobboldal kezén öt nagyváros maradt: Debrecen, Hódmezővásárhely, Kecskemét,
Kaposvár és Zalaegerszeg. Az elmúlt ciklusban Hódmezővásárhely politikai viszonyai
Kolozsvárét idézték, ott ugyanis Funar polgármester nem engedi be a városházára
a többségben lévő ellenzéki tanácsosokat, válaszul ők sem ismerik el Funart
polgármesternek. Hódmezővásárhelyen is valami hasonló történt; a néhai Rapcsák
András egy ízben kalapáccsal verte le a lakatot irodájának ajtajáról, de újabb
felfüggesztés lett a jutalma. Végül időközi választások tisztázták a helyzetet,
jóllehet Rapcsák nem sokkal élte túl újabb győzelmét. Debrecen és Kaposvár igazi
fideszes sikerváros. Debrecent éppenséggel a szabaddemokraták játszották el:
Hevessy József volt polgármester 1990 és 1998 között katasztrofális teljesítményt
nyújtott; a széttagolt, drága intézményrendszer fenntartása és a presztízsberuházások
a csőd szélére sodorták a várost, a befektetőket viszont sikerült távol tartani
Debrecentől. Idén nemcsak Kósa Lajost választották újjá, de valamennyi egyéni
választókörzetben jobboldali jelölt győzött. Kaposváron Szita Károly 1994 óta
polgármester, most is fölényesen választották újra. 1998 óta a városi közgyűlés
is jobboldali többségű. Az eredendően jobboldali érzelmű város méltányolja a
dinamikus és időnként kíméletlen városfejlesztési projekteket.
A tízezer főnél népesebb,
de nem megyei jogú városok közül 52 városnak van szocialista, 9 városnak pedig
szabaddemokrata polgármestere. A kilenc SZDSZ-es polgármester közül négyen szocialista
támogatás nélkül nyertek. Jobboldali polgármestere van 29 városnak, míg 28 város
élén független polgármester áll. 1998-hoz képest a jobboldali pártok 16 várost
veszítettek el, és 2 új várost nyertek. A szocialisták 21 új polgármesteri posztot
nyertek, és kettőt veszítettek el. Az SZDSZ egyetlen vesztesége ebben a településkategóriában
Százhalombatta, amelynek mostantól szocialista vezetője lesz. Olyan békebeli
konzervatív kisvárosokat is elveszített a jobboldal, mint Balassagyarmat, Keszthely
vagy Gyula.
*****************
A helyhatósági választások
legsötétebb fejleménye a jászladányi cigány kisebbségi önkormányzat megválasztása,
élén a polgármester feleségével. A négyötöd részben nem cigányokból álló CKÖ
meg fogja szavazni a romák teljes közoktatási elkülönítését szolgáló alapítványi
iskola létrehozását, majd feltehetően feloszlatja önmagát. Négy évig nem lesz
új választás. Vonzó precedens lesz ez minden hasonló település számára.