A választási kampányban a Baloldali Roma Összefogás
szervezetei mellett több vidéki MSZP-s polgármesterjelöltnek
segítettél. Közismert, hogy Medgyessy Péter tanácsadója
vagy. A kilencvenes évtized elején mintha még kissé
máshogy képzelted volna a dolgot.
Arra utaltok, hogy most nem az SZDSZ közelében politizálok?
Inkább arra, hogy az SZDSZ-szel való együttmûködéssel
is az volt a problémád, amennyire emlékszünk, hogy
nem nagyon lehetett pártkeretek között azzal foglalkozni, amivel
te foglalkoztál-foglalkozol. Mert a politikai pártok már
akkor is szavazatmaximalizálásra törekedtek, és a
romák ügyének következetes képviselete, vagy
ahogy mostanában nevezed, a polgárjogi mozgalom, a többségi
választók körében nem volt túl népszerû.
Úgy gondoljuk, ez ma sincs másképp.
Vagy csak nem akarjátok észrevenni, hogy a világ azóta
sokat változott, és azt gondolom, én kevésbé.
Hát akkor meséld el, hogyan változott!
Az én rendszerváltoztató történetem 1988-cal
kezdõdik, amikor Miskolcon a Sajó-partra tervezett alacsony
komfortfokozatú telep" megépítését megakadályoztuk,
elsõsorban Havas Gáborral és Ladányi Jánossal
együtt, akik azóta is közeli munkatársaim, és
büszkén mondhatom, barátaim. A Gettóellenes Bizottság
- amely állítólag Közép-Európában
az elsõ roma polgárjogi szervezõdés volt - sikeres
fellépésének, no és a rendszerváltoztatásnak
is köszönhetõen a miskolci tanítóból hirtelen
országos ismertségû polgárjogi aktivista, 1990-ben
mindössze huszonhat évesen liberális politikus lettem, az
SZDSZ parlamenti képviselõje - fontos és felemelõ
idõszaka ez életemnek, s talán a romapolitika történetének
is. Természetesen én sem hasonlítottam - mint ahogy sokan
akkortájt - egy tradicionális pártkatonára. Nemcsak
azért, mert nem voltam az SZDSZ tagja és profi politikus, hanem
azért is, mert a történelmi helyzet egy hiteles roma polgárjogi
politikusi szerepet követelt meg tõlem. És ennek a kihívásnak
igyekeztem megfelelni. A kilencvenes évek elején a magyar
szabadság" kegyetlen fizikai támadásokban tört
a romákra: az egri, gyöngyösi bõrfejû terror,
a salgótarjáni fiatal cigány ember meggyilkolása,
vagy emlékezzetek a turai kettõs gyilkosságra, a különbözõ
rendõri brutalitásokra. Az ezekkel szembeni parlamenti fellépéseim
iszonyú megterhelést jelentettek számomra, viszont ezek
érleltek felnõtt emberré. Az egytematikájú
cigánypolitikus" skatulyájába kényszerültem,
mert nem volt eléggé felelõs és kulturált
az akkori politikai elit, hogy közös felelõsséget viseljen
a roma magyarokért, hogy a velük szembeni faji és szociális
kirekesztést a jogállamiságot megkérdõjelezõ,
nemzeti sorskérdésnek tekintse. Az SZDSZ képviselõcsoportjában
'93-ig viszonylag elfogadott tag voltam, ekkor dõlt el, hogy melyik cigány
politikusát vállalja fel a kormányrúdra aspiráló
párt: kirúgtak a kisebbségi és emberi jogi bizottságból,
és Hága Antóniát ültették a helyemre.
Haraszti Miklós ezt is a hozzá illõ bölcsességgel
magyarázta, miszerint én lennék a fekete párduc,
Antónia pedig a Martin Luther King". Azóta végigkísér
ez az ostoba bélyeg. Remélem, most már elég tanúbizonyságát
adtam annak, hogy minden általam fémjelzett ügyben a békés,
törvényes és konstruktív megoldásokra törekedtem.
Száznál is több robbanásveszélyes ügyben
még egy darab pofon sem csattant el, s ezt tartom a legnagyobb teljesítménynek.
Úgy gondolom, hogy akkor is és azóta is a polgári
jogegyenlõség talaján álltam - ahogy Csalog Zsolt
mondaná -, és a gandhiánusi szelíd egyenjogúsítási
törekvéseket képviseltem.
Tovább rontotta a parlamenti frakción belüli pozíciómat,
hogy '93 nyarán a képviselõcsoporttal ellentétben
én nem szavaztam meg a kisebbségi jogokról szóló
törvényt. Sovány vigasz, hogy minden egyes akna, amelyre
felhívtam akkor a figyelmet, mára robbant. Ekkorra már
elég egyértelmûvé vált, hogy az SZDSZ baloldala
kiszorul a pártból, a frakcióból. Ez volt az az
idõszak, amikor margóra szorult Havas Gábor, Solt Ottilia,
Iványi Gábor, amikor kilépett a pártból Csalog
Zsolt. Én is az SZDSZ szegénypárti, polgárjogi elkötelezettségû
csoportjához álltam közel, és állnék
továbbra is, ha ez a közösség még mindig számottevõen
jelen lenne az SZDSZ-ben.
A második ciklusban már nem voltam képviselõ, de
Petõ Ivánék a kormányalakításnál
még megpróbálták elérni, hogy államigazgatási
vagy kormányzati tisztséget kapjak, de ezt Hornék elszabotálták.
Tabajdi Csaba kijelentette, hogy csak a testén keresztül mehetnék
a kisebbségi hivatalba, én pedig másokkal ellentétben
sehova se akartam mások testén keresztül menni. Ezekben az
években inkább fölépítettük a Roma Polgárjogi
Alapítványt, az RPA-t, létrehoztam a jogvédõ
és válságkezelõ szolgálatainkat, segítettem
a Roma Sajtóközpont elindulását, megalapítottam
a Romaversitas Láthatatlan Kollégiumot. Bogdán Jancsi barátom
kérésére elvállaltam a Gandhi Közalapítvány
vezetését, és az elmúlt öt évben tisztességgel
eleget tettem az örökül hagyott feladatoknak: felépítettük
a világszínvonalú gimnáziumi épületet
és a sportcsarnokot, biztosítottuk az iskola stabil és
szakszerû mûködését.
S ahogy az ország jobbra tolódott, a szegények pedig egyre
lejjebb csúsztak - és egyre több kilakoltatásnál
voltunk jelen, sokszor élõláncot alkotva néhány
balliberális értelmiségi barátommal, hogy a gyermekes
családokat ne tegyék az utcára - úgy domborodott
ki az RPA modern szociáldemokrata arculata.
A harmadik szabad választásokra alapvetõen kétpólusúvá
vált a magyar politikai rendszer, amelyben egy potenciális fideszes,
Lungo Drom-os, MIÉP-es, tehát jobboldali-szélsõjobboldali
koalícióval szemben egyértelmûen a baloldalt választottam.
A baloldali-liberális koalíció esélyeit gondoltam
növelni azzal, hogy az országgyûlési választási
kampányban egyértelmûen Medgyessy Péter mellé
álltam, és az engem tisztelõ vagy velem rokonszenvezõ
cigány és nem cigány embereket arra biztattam, hogy Medgyessy
Péter kormányára szavazzanak. Az akkor még kormányfõjelölt
megkért arra, hogy írjam le gondolataimat egy szociáldemokrata
roma- és társadalompolitikáról, és én
ennek örömmel tettem eleget. A parlamenti választásokat
követõen a kormányfõ felkért személyes
tanácsadójának. Összegezve tehát: az maradtam,
aki voltam, szabad értelmiségi, polgárjogi politikus. Azzal
az újdonsággal", hogy a miniszterelnök tanácsadójaként
fölajánlom a kormányfõnek s rajta keresztül hazámnak
a tapasztalataimat, ismereteimet, és elmondom a véleményemet
bizonyos dolgokról. Ezzel együtt drukkolok neki és a kormánynak,
de nem vállalok felelõsséget sem a szocialista pártért,
sem a kormányzatért. Szabadon döntenek arról, hogy
mit tesznek, figyelembe veszik-e javaslataimat vagy ötleteimet, hiszen
õk sem szólhatnak abba bele, hogy a Roma Polgárjogi Alapítvány
miként foglal állást egy-egy ügyben. Szerintem ez
egy korrekt és szerencsés helyzet. Nem vagyok része az
államigazgatásnak, nem vagyok bedarálva a közigazgatásba,
megõriztem a függetlenségemet, de mégis hatással
lehetek a folyamatokra.
Van tanácsadó, aki az elõtérben lévõk
háta mögött intézi a dolgokat, õ a valóságos
döntéshozó, a szürke eminenciás; van tanácsadó,
akit csak megtisztelnek ezzel a címmel, de nem várnak tõle
semmit, és hát e két szélsõ pólus
között a tanácsadásnak még ezernyi változata
létezik. Miként néz ki a gyakorlatban a te tanácsadói
pozíciód? Mire kért fel téged Medgyessy Péter?
A tanácsadói gyakorlatom most van kialakulóban. Van elõször
is egy hagyományos tanácsadói feladatköröm: bizonyos
kérdésekben kifejtem a véleményemet, javaslatot
teszek, van, amikor írásos értékelést, elemzést
várnak tõlem. Például a belügyminiszter asszony
bevont a közigazgatási reform elõkészítésébe,
tudós kollégáimmal kidolgozzuk, miképp kapcsolódhatnak
a roma integráció stratégiai szempontjai a kistérségi,
regionális szervezõdésû közigazgatási
struktúrákhoz, továbbá, hogy miként lehet
válságkezelõ, deszegregációs programok elkészítésére,
végrehajtására rábírni a helyi, kistérségi
önkormányzatokat az ott tevékenykedõ civil szervezetekkel,
szellemi, gazdasági elittel és cigány önkormányzatokkal
együtt.
Ezenkívül részt kívánok venni a törvény-elõkészítõ
egyeztetésekben. Ha van olyan törvényjavaslat, amely a szegények-romák
helyzetét érintheti, akkor ezeket megküldik nekem, és
véleményt formálok róluk. Ez az én kérésem
volt, hogy erre legyen lehetõségem. Ha például az
antidiszkriminációs törvény vagy a rendõrség
szolgálati szabályzatának módosítása
lesz napirenden, igyekszem összegyûjteni a jogvédõk
ezzel kapcsolatos javaslatait, és az illetékes minisztérium
elé tárni azokat. Végül pedig a Roma Polgárjogi
Alapítvány vezetõi tisztségével összefüggésben
feladatom, hogy a miniszterelnök tanácsadója"
cím tekintélyével felruházva vegyek részt
a rendkívüli helyzetek megoldásában, mint például
legutóbb a paks-bedõtanyai romák ügyében. Ott
is döntõ volt, hogy a helyi vezetõk nem a radikálisnak
gondolt polgárjogi harcost, hanem a probléma megoldásában
érdekelt kormányzati tanácsadót látták
bennem, aki - hogy patetikusan fogalmazzak - a köztársaság
becsületét kívánja megvédelmezni. Persze én
ugyanez voltam akkor is, amikor egyszerûen csak" a Roma Polgárjogi
Alapítvány vezetõjeként jelentem meg valahol, csak
most nem azt gondolták, hogy háborúzni akarok, és
nem azzal jöttek, mint Székesfehérváron, hogy azért
csinálom az egészet, hogy benne legyek a médiában.
Most már komolyan vették, hogy tényleg azért vagyok
ott, hogy segítsem a lehetõ legrövidebb idõn belül,
békésen, erõszakmentesen, szakszerûen a helyzetet
megoldódni, úgy, hogy mindenki a lehetõ legkevesebb veszteséggel
kerüljön ki belõle. Pakson tudatosodott bennem elõször,
hogy ez a miniszterelnöki tanácsadói szerep ilyen helyzetekben
is nagyon hasznos lehet.
Medgyessy Péter kinevezésemkor azt mondta, hogy amennyiben súlyos
feszültség, konfliktus alakul ki, azonnal jelezzem, annak érdekében,
hogy összefogjanak az állam különbözõ szervei,
mert a kormányzat egésze felelõs azért, ami az országban
történik, és jogtalanságok, túlkapások
esetén az állam minden képviselõjének kõkeményen
ki kell állnia a jog mellett. Ez azért alapjaiban más,
mint ami eddig volt. Eddig az volt, hogy az állam amennyire tudta, kivonta
magát ezekbõl az éles helyzetekbõl, és átruházta
a felelõsséget a polgárjogi szervezetekre vagy a sérelmet
szenvedettekre. Mondván, azért van balhé", mert
õk szítják, mert õk felnagyítják,
mert õk megtöltik vele a médiát
Medgyessy ezzel
szemben azt mondja, hogy ki kell építeni a jóléti
állam intézményeit és a válságkezelés
állami mechanizmusait, hogy ezeket a konfliktusokat gyorsan, szakszerûen
meg lehessen oldani, s ami még fontosabb, megelõzni.
Az új kormány programjában hangsúlyos elem lett
a cigányság integrációja, és az indulás
elsõ heteiben tett is néhány reménykeltõ,
többnyire szimbolikus gesztust. Cigány származású
romapolitikai államtitkárt neveztek ki Teleki László
személyében, intergrációs titkárságot
hoztak létre a Miniszterelnöki Hivatalon belül, egy-két
minisztérium pedig integrációs miniszteri biztost vagy
referenst kapott. De már az átfogónak remélt államigazgatási
változás is, amely a roma integrációt valódi
súlyának megfelelõ szintre helyezte volna a központi
bürokráciában, megfeneklett. Nem beszélve a valódi
változásoknak megágyazó tartalmi lépésekrõl.
Mennyire vagy elégedett a Medgyessy-kormány eddigi integrációs
teljesítményével? Történt-e itt valódi
változás, vagy csupán arról van szó, hogy
az évrõl évre a romák miatt az orrunkra koppintó
EU-nak akarunk valami látványos, de voltaképpen súlytalan
eredményt produkálni?
Nem, itt többrõl van szó: óriási változás
történt a kormányzat társadalompolitikájában.
Medgyessy Péter és kormánya már nem két országot
akar, mint elõdei, nem akarja szociális és etnikai törésvonalak
mentén kettészakítani az országot. Befejezõdött
a cigányozás, és komoly lépések történtek
annak érdekében, hogy a legszegényebb rétegek picivel
jobban érezhessék magukat. Nyilván én sem vagyok
mindennel elégedett: Mondjuk, szerettem volna, ha már ebben az
évben ingyenes a legszegényebbek számára a tanszer,
az étkeztetés, és ez a változás nem tolódik
át a jövõ évre. És persze jobban örültem
volna annak is, hogyha a családi pótlék értékét
a kormány az 1998-as reálértékhez igazítja.
Ez ötven-hatvan százalékos emelés lett volna, nem
pedig csak a jelenlegi húsz. Mégis is azt gondolom, hogy nagyon
komoly lépések történtek, és még komolyabbaknak
kell történniük.
De van itt egy társadalompolitikai, szakmafilozófiai kérdés
is, amely nincs megválaszolva rendesen, és véleményem
szerint jelentõs mértékben ez az oka annak, hogy nem érzékelhetõ
igazán: valódi, éspedig pozitív változások
történtek romaügyben. A kormány ugyanis általános
társadalmi integrációs politikát kíván
folytatni, mégpedig lendületesen, amely alapvetõen a tartós
mélyszegénységben, nyomorban élõk felzárkóztatásáról
intézkedik, és valójában ezen az optikán
át nincs is igazából különálló
cigányügy. Ez a felfogás nagyon hasonlít az enyémre,
és a legutóbbi uniós országjelentés alapján
úgy látom, az Európai Unióéra is. Ebben a
megközelítésben a cigányügy különlegessége
voltaképpen nem ragadható meg másban, csak a faji jellegû
diszkriminációban és esetleg a kulturális önazonosság
problémáiban. A romák többi, vagyis legtöbb problémája
ugyanaz, mint a hasonló helyzetû többségi sorstársaiké:
szegénység, iskolázatlanság, munkanélküliség,
lakhatási problémák, katasztrofális egészségi
és mentális állapot. E gondok kezeléséhez
ugyan jó lenne egy, a kormányon belül minél jobban
pozicionált társadalmi integrációs hivatal, de valójában
olyan tárcaközi együttmûködésre van szükség,
amely megfelelõen koordinálja az ilyen típusú politikát,
és a szegények vagy a munkanélküliek munkához
juttatásáról, a legrosszabb helyzetû régiók,
településrészek, lakóövezetek felzárkóztatásáról,
iskolai fejlesztõ programokról beszél. Nem tartom szerencsésnek
a kormányról kormányra öröklõdõ
helyzetet, amely a cigányság felzárkóztatását
szajkózza, középtávú intézkedési
csomagban és cigányügyi államtitkárságban
gondolkodik, és azon erõlködik, hogy a kimutatásokban
elkülönítse a szociális célra fordított
költségvetési rovatokban a csak a cigányokra"
fordított pénzeket. Ekkor jönnek az efféle elemzések,
mint pl. hogy a szociális földprogramok 40%-ában a kedvezményezettek
cigányok. Lehet, bár nem valószínû, de ez
a mondat egyébként sem mond többet annál, hogy már
megint a romákat támogatják. És történik
mindez azért, mert az átlagos többségi nem szociológus,
és nem tudja, hogy a kétezer fõnél kisebb települések
lakosságának a 40%-át már ma is a romák adják,
és nincs világossá téve, hogy a romát nem
azért kell támogatni, mert roma, hanem mert szegény és
elesett állampolgára a magyar hazának. Tehát egy
picit az elõzõ évek tehetetlenségi nyomatékának
tartom, amikor a miniszterelnök azt mondja, hogy kell egy cigányügyi
államtitkár, aki a cigány integrációval foglalkozik,
és ehhez az ígéretéhez tartotta, illetve tartja
magát. Magam azon az állásponton vagyok, hogy a romaügyi
államtitkárságnak a roma nemzetiségi jogok érvényesülésével
kellene foglalkozni, illetve monitorozni és felügyelni kellene azokat
a programokat, amelyek általában a romákkal kapcsolatosak,
azt kellene vizsgálnia, eljutnak-e a különbözõ
integrációs kezdeményezések a cigányokhoz.
Az a legeslegfontosabb kérdés ma Magyarországon, hogy miként
lehet egy fölfelé nivelláló gazdaságot úgy
mûködtetni, hogy a legrosszabb helyzetben lévõ emberek
is bekapcsolódjanak a termelésbe, a gazdasági-társadalmi
vérkeringésbe. Emellett persze nagyon következetes diszkriminációellenes
politikát kell folytatni, hogy a cigányokhoz is eljusson a területfejlesztési
támogatás, hogy a köves út, a csatorna, a gázvezeték
ne álljon meg a cigánytelep elõtt. Óvom a cigányügyi
államtitkárságot attól, hogy mindent magára
húzzon, és még jobban óvom a romákat attól,
hogy olyan párhuzamos állami struktúrák jöjjenek
létre, mint amit eddig majdnem megcsinált a Farkas Flórián
vezette Országos Cigány Önkormányzattal a Fidesz,
amiben volt külön cigány-lakásépítés,
cigányvállalkozás támogatása - ez a kirekesztõdés
intézményesüléséhez és etnikai szembenálláshoz
vezet. A kormányzat egészének kell integrációs
politikát folytatni, és minden lehetséges pénzt
arra kell fordítani, hogy az együttmûködésrõl
leszoktatott és rossz helyzetben lévõ emberek is érezhessék:
elindultak egy polgárosultabb társadalom berkein belülre.
De mivel a kormányon belül ez a társadalomfilozófiai
dilemma még nem dõlt el, nincs végleges döntés
még a bürokratikus megoldásokra sem, nem tudni, hogy most
lesznek-e szinte minden minisztériumban roma miniszteri biztosok vagy
referensek. Az idõ persze sürget, mert a költségvetés
elfogadása nincs már túl messze, és hiába
a jóindulat, ha a célok támogatásához nem
lesz hozzárendelve pénz.
Jól értjük, hogy az általad elmondottakból
azt következne: megszûnnének a sokak által sikeresnek
tartott roma oktatási ösztöndíjak is, és a helyükbe
szegény gyerekek ösztöndíja lépne?
Tökéletesen. Minden egyes gyerek kapjon ösztöndíjat,
aki szegény. És hogyha a cigány értelmiség,
mondjuk egy Romaversitas Alapítvány szeretne még plusz
fejlesztõ programot, akkor teremtse meg azt civil eszközökkel.
Nézzétek meg a jászladányi ügyet. Azzal operált
a - fogalmazzunk finoman - újkonzervatív" polgármester,
hogy minden cigánygyerek kaphat háromezer forint ösztöndíjat,
hát miért nem fizetik be, és akkor máris az alapítványi
iskolában tanulhatnának. Szóval ezek a különutas,
kiskapus támogatások" elõbb-utóbb mind visszaütnek,
és az ún. pozitív diszkriminációs programok
több kárt okoznak, mint hasznot.
Ezek az integrációs programok õrült sok pénzbe
kerülnek, az országnak meg nincs õrült sok pénze.
Jövõre meg, már most tudható, a költségvetés
egy-két lukkal még inkább megszorítja az övet.
Erre én azt mondom, hogy az országnak egy pénztárcája
van, és ebbõl a pénztárcából bizonyíthatóan
többet vesznek el a jobb módúak.
Jó, ezt lehet tudományos folyóiratokban bizonyítani.
De hogy lehet ezt kommunikálni?
Hát igen, ezen én is sokat gondolkodom. Talán úgy,
hogy világossá tesszük: a leghasznosabb és a leggyorsabban
megtérülõ társadalmi és gazdasági befektetés
a szegényekben van. Ott van a legtöbb fiatal, akiket munkába
kell állítani, akikkel kapcsolatos állami kiadásokat,
hogyha most nem figyelünk és fizetünk, az elöregedett
társadalomnak többszörösen meg kell majd fizetni. A Gandhi
Gimnáziumban lehetett megtanulni, hogy ahhoz, hogy egy szegény-cigány
gyerek érettségihez jusson, évi közel egymillió
forintra van szükség. Mert mindazt a pénzt, amit a család
nem tud biztosítani az õ taníttatására, azt
csak az állam tudja kifizetni. Tehát az útiköltséget,
a szállást, az étkezést, az angol tankönyvet,
a színházjegyet. Másképp nem lesznek érettségizettek,
másként nem fognak egyetemre menni. És hát itt van
az európai uniós csatlakozás, és itt van a Nemzeti
Fejlesztési Terv. Ezekre úgy tekintek, és nagyon örülnék,
ha sokan tekintenének úgy rájuk, mint felvillanó
esélyekre, soha vissza nem térõ alkalmakra az európai
felzárkózáshoz. A Nemzeti Fejlesztési Tervnek a
lehetõ legtöbb pénzt kell arra fordítania, hogy az
egymillió leszakadt ember följebb tudjon jönni. Ebben persze
elég szkeptikus vagyok, mert már most látható, hogy
a különérdekeltségek, az erõsebb nyomásgyakorlásra
képes csoportok több hasznot fognak ebbõl húzni, mint
a legszegényebbek. De meg kell mondani az embereknek, hogy tízszer
annyit kell fordítani a szegények felzárkóztatására,
mint eddig, és minden lehetséges pénzt ide kell befektetni
úgy, hogy ez ne akadályozza az alsó- meg a felsõközéposztály
fejlõdési esélyeit, vagyis éppen az õ akadálytalan
fejlõdésük érdekében is sokkal több forrásra
van szükség az integrációhoz.
Szelényi Iván és Ladányi kutatásai is azt
bizonyítják, hogy Magyarországon a romák felzárkóztatásának
esélyei jobbak, mint más tagjelölteknél, mert a magyar
cigányok sokkal integráltabbak, mint a környezõ országokban,
sokkal inkább részei a társadalomnak, nálunk viszonylag
kevesebb pénzbõl lehetne nagyon komoly eredményt felmutatni.
Az, hogy a romák ilyen nagy számban mentek el szavazni tavasszal,
megteremtette a történelmi feltételét annak, hogy
megszerezzük a politika és a társadalom jelentõs részének
a támogatását ahhoz, hogy idézõjelben áldozatot"
hozzon. Ahhoz, hogy azt tudja mondani, hogy a romák ügye magyar
ügy. A romák magyarországi diszkriminációja
is magyar ügy, és a romák gazdasági talpra állítása
is a magyar jövõnek az egyik legfontosabb eleme.
Létezik egy kommunikációs stratégia, az ijesztgetésé
és fenyegetésé, amivel sokan próbálkoznak.
Különösen a romákhoz közel élõ gádzsók
körében uralkodó attitûd ugyanis, hogy nem akarjuk
látni, ahogy õk élnek, és nem akarunk egy fillért
sem áldozni arra, hogy másképpen éljenek, tûnjenek
el valahova, kisfalvakba, lerobbant gettókba, szoruljanak ki, ne is lássuk
itt õket". Ez a hozzáállás az elmúlt
tíz-tizenkét évben annyira erõs szegregációs
folyamatot tartott életben, hogy logikusan következik az a roma
kommunikációs stratégia, ami azzal fenyegeti a többséget,
hogy a folyamat végén rendkívül népes, összetömörödött
gettók állnak majd éhség- és gettólázadásokkal:
nagyon sokan lesznek, akiktõl félhettek." Sokan gondolják,
hogy ez a kommunikációs stratégia be fog válni,
mert megijednek a gádzsók, és áldoznak az integrációra.
Ez egy létezõ, Európa biztonságát veszélyeztetõ
kérdés. Az európai integrációs szervezetek
is nem véletlenül foglalkoznak ezzel most már egyre többször.
Az én balsejtelmeimben, vízióimban is elõjön,
hogyan hálózzák majd be Európát a gettók,
a zárványok. Itt Kelet-Közép-Európában
több száz helyen kis régiók válnak majdnem
tisztán cigány nyomorövezetekké, mint most a Csereháton,
és majd helyi-kistérségi kisebbségi meg körzeti
autonómiákat fognak kapni, így a börtönlogika
szerinti önrendelkezést megvalósíthatják a
gettókban. Én is nagyon félek attól, hogy az Európai
Uniónak tíz-tizenöt év múlva, amikor már
tagállam lesz Bulgária, Románia és Szerbia, azon
kell majd gondolkodni, hogy mit kell ezekkel csinálni. A közeljövõben
több konferencián az Európai Roma Fórum létrehozásáról
lesz szó, el fogom mondani a félelmeimet. Mert bizony a lélektanilag
teljesen megérthetõ roma nacionalisták - akik elsõsorban
a kirekesztõ és közönyös politika termékei
- eszközei lehetnek a különféle államnemzetek nacionalistáinak,
akik majd azt mondják, hogy csináljátok ti a közigazgatást,
az oktatást, vigyétek most már ti a foglalkoztatáspolitikát,
az egészségügyet, ti ehhez értetek, az õ nyelvükön
beszéltek, hát legyetek ti a górék, a vajdák,
európai fogalmakat használva: az elnökök, ha akartok.
Ha még kell egy kis Duna-delta, akkor majd kiszakítunk nektek,
de cserébe a közelünkben ne maradjatok. Ezek a legcsúnyább,
legbánatosabb vízióim. Ezért mondom, hogy megmutathatnánk,
mi, Magyarország Európának, hogy ezt lehet másképp
is csinálni. Nagyon világosan megfogalmazzuk, hogy mi ez az egész
romaproblematika, és pontosan értelmezzük, hogy melyek azok
az egymásra rakódó rétegek, amelyek a cigányok
kirekesztettségét okozzák. És hogyha módszeresen
kezdjük el elemezni, hogy mibõl áll össze, akkor világossá
válik, hogy egyik része történelmi leszakadás,
másik része az államszocialista gazdasági rendszer
és az átalakulás következtében kialakult szociális
leszakadás, a harmadik a kapitalizálódás folyamatával
beindult szegregációs folyamatok következménye, és
így tovább. Ezeken a hátrányokon csak a minden egyes
ország saját felelõsségébe tartozó,
de az EU által támogatott integrációs politika csökkenthet.
És nem hiszem, hogy van nagyon más út. De lehet, hogy most
egy másikon megyünk, a kis cigány országok Európájáén.
A szegények ügye persze Európában sem áll túl
jól. A gazdagok mindenütt szimbolikus meg nagyon is valóságos
falakkal határolják el magukat a szegényektõl. Gondoljatok
csak a nagyvárosi gettók és kertvárosi lakóparkok
ellentétére. És hát az európai közgondolkodásban
sincs túl sok támogatója az integrációnak:
kevesen vagyunk, gyengék és kis befolyásúak.
A nyugat-európai romák sem így gondolkodnak, mint ahogy
te. Õnekik más elképzeléseik vannak. Ott persze
az elkülönült roma életformának megvan az infrastruktúrája,
emberi módon élhetõ és nem nyomorúságos
formája.
Kelet-Európában is egyre komolyabb visszhangja van a roma értelmiségben
a roma nation gondolatának, ami azt harsogja, hogy mi egységes
és önálló nemzet vagyunk az Atlanti-óceántól
az Urálig, össze kell fogni, és meg kell teremteni a saját
nemzeti önállóságunkat, akár transznacionális
utazó nemzetként is. Keleten ezt veszélyesebb jelenségként
értékelem, mint nyugaton, ahol ennek nem igazán látom
a tétjét.
De rád ez a gondolat korábban nagyon is hatott, nem?
Abszolút, persze. Most is hat rám, meg bizonyos szempontból
én is terjesztem az eszméjét, amikor muzsikálok,
és olykor roma szimbólumokat használok. De ezt a magánügyemnek
tekintem. Tehát amennyiben vannak közös értékeink,
úgy a roma kulturális nemzetnek híve vagyok - nem véletlenül
tanultam meg most már majdnem a roma nyelvet, és nem véletlenül
tudok több száz cigány népdalt, és nem véletlenül
szeretek kiváló cigány emberek között lenni,
nemcsak azért, mert a vérségi-rokoni kapcsolatok összekötnek
velük, hanem mert közöttük vagyok a legboldogabb. De hogy
ebbõl politikai koncepció legyen, és hogy a cigányok
belemenjenek abba a zsákutcába, hogy a nacionalista cigány
vezetõk roma nemzetet kreáljanak azok fölött a szerencsétlen
cigányemberek fölött, akik egyszerûen csak békében
szeretnének élni a szomszédjaikkal, hogy azoknak csináljanak
az õ megkérdezésük nélkül cigányországot,
akárcsak virtuálisan is, akik azt nem akarják, az bûn.
Az megengedhetetlen, és ebbõl a szempontból én nagyon
radikális vagyok. Ez a végünket jelenti, a teljes kirekesztettséget.
Egyetlenegy normális cigány nem gondolkodik így. A cigányember
világéletében azt mondta, hogy én a gádzsóval
jóban akarok lenni, tõle veszem a portékát, neki
adom el az én portékámat, belõle élek meg".
Ezzel együtt különösen a fiatal roma értelmiség
körében érezhetõen erõsödik Európában
a nacionalizmus, és sajnos, a folyamatban ellentmondásos szerepet
kapnak a nagy nemzetközi magánalapítványok és
szervezetek is. Tehát ez bizony létezõ veszély,
és ebbõl a szempontból is nagyon üdvözlöm
a legutóbbi uniós jelentést, amelyik szóvá
teszi, hogy a magyar társadalmi-politikai folyamatokba nem épültek
még be kellõen a roma integráció szempontjai.
A te olvasatodban mi is a különbség ma az integráció
és az asszimiláció között?
A Kádár-korszakban az volt a nagy kérdés, hogy asszimiláció
vagy integráció. Nekem fiatal koromban is sok problémát
okozott ez a szembeállítás, de ma már szerintem
végképp semmi értelme. A mi számunkra a kérdés
csak úgy tehetõ föl, hogy integráció vagy dezintegráció.
Tehát integráció vagy kiközösítettség.
És az integráció alatt értjük az asszimilációt
is, ugyanúgy, mint a kulturális nemzetté válás
folyamatát is. Az államszocializmusban az asszimiláció
és az integráció azért volt szembeállítva,
mert a progresszív értelmiség úgy gondolkodott,
hogy az asszimiláció során a romák mindenfajta nemzetiségi
sajátságot föladva olvadnak majd be a többségbe,
ráadásul ez az elvegyülés nem is lehet sikeres, mert
állami kényszer vagy egyenesen erõszak szülte: nincs
választási lehetõség. Ezzel állították
szembe az integráció fogalmát, amelynél az ember
a lényét meghatározó dolgokat megtartva a társadalomba
teljesen betagozódik. Szembeállítható fogalmak-e
ezek ma, vagy sem? Én azt gondolom, kollégáimmal egyetemben,
hogy az integrációnak az egyik válfaja lehetne az asszimiláció.
A másik a nemzeti közösséggé válás.
Ha van választási lehetõség, akkor van alternatívája
a kirekesztettségnek. A szociológiai felmérések,
a statisztikai kutatások is ezt bizonyítják, hogy szinte
csak az mondja magáról, hogy cigány, aki nem mondhatja
magáról, hogy nem az. Aki a legrosszabb helyzetben, a gettóban
él, aki cigánymuzsikus vagy cigánypolitikus, ezek mondják
magukat cigánynak. A többiek, a kétharmados többség",
akik nem szegregáltan élnek, inkább nyilvánítják
magukat magyarnak, mint cigánynak. És ez nemcsak a diszkrimináció
következménye, hanem természetes emberi igény. Az
asszimilációnak is szabad pályát kell adni. Mint
ahogy a többes identitásnak is. Cigánymagyar vagyok. Roma
vagyok meg magyar vagyok. Vagy éppen magyarul beszélõ szlovákiai
roma vagyok hármas identitással, és csak rám tartozik,
hogy karácsonykor milyen dalokat éneklek, és melyik fociválogatottnak
szurkolok.
A kormány meghirdette a korrupcióellenes harcot, az üvegzsebet,
a pénzügyek átláthatóságát. Ha
komoly projektek indulnak el, s ha nem is elég, de mindenesetre sokkal
több pénz lesz az integrációs programokra, mint eddig,
akkor is nagy kérdés, hogy mi lesz ezzel a pénzzel. Mi
lesz ezekkel akkor, amikor szinte csak kérdéses legitimitású
cigány önkormányzatok vannak (kiváltképp az
országos az), amikor a romák, a roma vállalkozások
életfeltételei jelentõs részben a szürke zónában
vannak, és a szürke zónához adaptálódott
az érdekeltek igen jelentõs része, amikor van egy csomó
korrupt helyi önkormányzati ember és roma vezetõ?
Van-e olyan mechanizmus, amellyel ezt a pénzt meg lehet védeni
a sikkasztástól és korrupciótól? Van-e erre
megoldás nálunk akkor, amikor máshol sincs? A nyomorgó
világ felé elfolyó pénzek nagy részébõl
is egy vékony parazita réteg gazdagodik, és a programokra
fordított pénzek nagy része a korrupció áldozatává
válik. A korrupció közvetett hatása lehet az is, hogy
hitelét veszti az egész integrációs program, amelynek
a társadalmi és politikai támogatása amúgy
is fölöttébb labilis.
Nem véletlen, hogy az uniós jelentés a roma integráció
elmaradása mellett a korrupciót tekinti a legsúlyosabb
társadalmi jelenségnek. S valóban: a napi kultúránk
részévé, szokásjoggá vált a kenõpénzek
intézménye, az állami támogatások lenyúlása",
a korrupció különbözõ formái. Nyilván
a roma piac menedzserszemléletû" parazitái sokkal
kevesebbet tehetnek el, mint a jobb pozíciójú nem roma
ügyködõk, de a legfelháborítóbb mégis
az, amikor a legszegényebbek elõl lopják el a minimális
megélhetést, az életminõség javításának
szerény forrásait. Legyenek azok ruha-, élelmiszer-adományok
vagy a szocpolos" házak építõanyagai,
túlélési projektek" vagy éppen infrastruktúra-fejlesztõ
beruházások. És beszélnünk kell az uzsorakamatos
rablásokról is: több olyan helyi cigány önkormányzati
vezetõrõl hallottam, aki egy hónapra százszázalékos
kölcsönt ad a szerencsétlen sorsú rászorulónak,
és a családi pótlékot már az õ kezébe
adja a postás!
A lényeg tehát az, hogy az új kormány hiteles és
példaadó módon intézze az állam pénzügyeit,
a civil társadalom és a média pedig bátran kontrollálja
azokat. Fontos, hogy a szélhámosok és tolvajok ne ússzák
meg cselekedeteiket következmények nélkül.
A romaprogramoknak ezért sem szabad elkülönült programoknak
lenniük. A helyi önkormányzatokkal, kistérségi
társulásokkal közösen megtervezett és végrehajtott
munkálatok csökkenteni fogják a visszaélések
lehetõségét is.
Hogyan értékeled a kisebbségi önkormányzati
választások eredményét?
Mindenekelõtt a települési önkormányzati választásokon
elért baloldali gyõzelem tölt el örömmel. Nem számítottam
ennyire fényes sikerre. Nagyon örülök Demszky Gábor
gyõzelmének is, aki egyéb érdemei mellett sok mindent
megõrzött szetás erkölcsi alapállásából
is. Ugyanakkor szomorú, hogy még mindig csak elvétve jutnak
be romák a települési képviselõtestületekbe.
Ez is részint a kisebbségi önkormányzati rendszer
létének tudható be: kiváló felkészültségû
roma politikusok a cigány kisebbségi önkormányzatok
mûködésképtelen politikai gettójába szorulnak,
ahelyett hogy településük dolgaiba szólnának
bele nagyképviselõi" jogosultsággal.
A helyi cigány önkormányzati választások eredményeibõl
az derül ki, hogy enyhe fölényt szerzett a Lungo Drom a Baloldali
Roma Összefogás szervezetei felett. A közel három hónap
múlva esedékes országos választáson az ezer
települési cigány önkormányzat képviselõi
mint elektorok vesznek részt, ahol az összes elektor mintegy hatvan
százalékát kitevõ függetlenek" fogják
eldönteni a verseny végkimenetelét.
Az országos önkormányzati választásoknak egy
komoly tétje van: sikerül-e a baloldali összefogásnak
legyõznie a cigány polgári szövetséget".
Vagyis: megtörténik-e a cigánypolitikában a rendszerváltozás,
és végre rangjához illõ, demokratikus, erkölcsös
és integratív cigányképviselet veszi-e át
a személyi kultuszra épített, a szegregációból
élõ, immorális cigánypolitika helyét.
Én csak akkor veszek részt az új önkormányzat
munkájában, ha erre esély mutatkozik, ha a baloldali romák
partnereim lesznek a koncepcionálisan elhibázott cigány
önkormányzati rendszer gyökeres átalakításában.
Nem szabad a továbbiakban etnikai alapon politizálni. A jászladányi
nemzeti tragédia legutóbbi felvonása is arra mutat rá:
miért rossz és mitõl életveszélyes ez a rendszer
és az etnikus-nacionalista politika tudattalanjában rejlõ
mechanizmus. Ki kell lépni, még idõben, a faji politika
irracionális ketrecébõl, és tiszta fejjel rendezni
közös ügyeinket.