A politikai elmélet
és a politikai tapasztalat gyakran ismételt felismerése,
hogy demokratikus politikai közösség (a kifejezés nem
közjogi értelmében vett köztársaság")
csak ott lehetséges, ahol az egymással szemben álló
politikai felek legalább annyit kölcsönösen elismernek
egymásról, hogy a másik fél is a tõle telhetõ
legjobb racionális belátás szerint felfogott közjót
próbálja megvalósítani. Valóban, nehéz
volna elképzelni, e kölcsönös feltevés hiányában
miként volna lehetséges legalább az a minimális
együttmûködés és bizalom, amely minden demokratikus
állam intézményeinek mûködtetése szempontjából
elengedhetetlen. Sõt, ha a szembenálló felek körében
hiányzik az a feltételezés, hogy az éppen kormányon
lévõ oldal maga is csupán a közjóról
alkotott saját felfogását igyekszik megvalósítani,
akkor az intézmények elvont, személytelen rendje személyes
hatalomként fog leleplezõdni. Ekkor az intézményekre
nem úgy tekintenek, mint amelyek a társadalmi igazságosság
bizonyos meghatározott elveit testesítik meg, hanem mint a személyes
hatalom gyakorlásának és megõrzésének
nélkülözhetõ, illetve esetleges hatalmi szempontok szerint
lecserélhetõ kellékeire.
A kölcsönös
elismerés hiánya
Néha megpróbálják ezt a kölcsönös
elismerést úgy jellemezni, mint ami nem igényel a szembenálló
felek közötti szubsztantív egyetértést szinte
egyetlen konkrét politikai kérdésben sem, hanem csupán
annyit, hogy fogadjuk el, a másik oldalnak a miénktõl eltérõ
válasza valamely adott kérdésre valóban az, aminek
mutatja magát: azaz õszinte válaszkísérlet
az elõttünk álló kérdésre. Számomra
ez a kísérlet nem tûnik meggyõzõnek: még
ez az elfogadás is a politikai moralitás néhány
alapvetõ elvét illetõ viszonylag széles egyetértést
feltételez. Nem tekinthetünk a tõlünk (akár radikálisan
is) eltérõ nézeteket valló félre úgy,
mint a közjóra irányuló közös, célzatos
politikai cselekvés társrésztvevõjére például
akkor, ha nem tartunk valamennyi embert méltósággal felruházott,
valamilyen értelemben egyenlõ erkölcsi lénynek, akit
következésképpen valamilyen mértékû autonómia
jellemez, és ennek megfelelõ jogok illetnek meg. Ebbõl
az következik, hogy nem minden korlát nélküli a politikai
pluralizmusnak az a mértéke, amelyet a demokratikus berendezkedés
elviselni képes. (Megoszlanak a vélemények abban a tekintetben,
hogy ez a felismerés akár bizonyos nézetek büntetõjogi
tiltását is igazolhatja-e. Nézetem szerint nem, de nem
tudok itt emellett részletes érveket hozni. Legyen elég
annyit megjegyezni, hogy az összefüggés a fenti felismerés
és a büntetõjogi korlátozás igazolhatósága
között nem magától értetõdõ.) Mindebbõl
az a nem túl eredeti következtetés adódik, hogy a
demokratikus intézmények nem önfenntartóak: elegendõ
számú demokratikus elkötelezettségû (és
a demokratikus elkötelezettségével összhangban cselekedni
is hajlandó) honpolgár nélkül a legjobb intézményi
elrendezés sem maradhat fenn tartósan.
Ez a következtetés azonban nem a lezárása, hanem csupán
a kiindulópontja a gyakorlati dilemmáknak. Nem elégedhetünk
meg ugyanis azzal, hogy kijelentjük: liberális demokraták
nélkül nem mûködik a liberális demokrácia.
A valódi kérdés az, mit gondoljunk és tegyünk
akkor, ha úgy véljük, nem állnak rendelkezésre
kellõ mennyiségben a demokraták. Világos, hogy valódi
liberális demokraták akkor sem adhatják fel a liberális
demokrácia elvi igényét, ha a liberális demokrácia
tartós fennmaradásának a politikai szociológiai
feltételei pillanatnyilag hiányoznak. Számukra (számunkra)
a liberális demokrácia erkölcsi meggyõzõdés
kérdése. Mit tegyünk azokkal, akik nem hajlandók politikai
ellenfeleikre úgy tekinteni, mint akik saját legjobb meggyõzõdésük
szerint maguk is a köztársaság javát igyekeznek elõmozdítani?
Tovább megyek: mitévõk legyünk akkor, ha mi magunk
is kifogyunk a jóhiszemûségbõl: ha az ellenfelek
nyíltan hangoztatott nézetei vagy gyakorlati lépései
alapján jó okunk van azt feltételezni, hogy csupán
önös hatalmi célokat követnek? A kölcsönös
elismerés szükségességének az igénye
nem mond semmit arról, hogy miként érhetõ el ez
a kívánatosnak tekintett szituáció. Nehéz
lenne azzal felelni erre az ellenvetésre, hogy kísérletet
kell tennünk az elismerést megtagadó fél racionális
meggyõzésére. Hiszen az efféle kísérlet
már eleve feltételezi annak a meglétét, aminek a
hiánya a probléma kiindulópontja: nevezetesen hogy a másik
fél hajlandó érveinket jóhiszemû, õszinte
válaszkísérletnek tekinteni, és ezért azokat
komolyan megfontolni. Talán azt lehetne felelni erre, hogy ha az elismerést
megtagadó fél nem is hajlandó önmagáért,
pusztán a másik oldalnak mint jóhiszemû politikai
vetélytársnak az elfogadása okán mérlegre
tenni annak érveit, azért másfajta (például
célszerûségi) megfontolások még rávehetik
a demokratikus szabályok betartására. Csakhogy a liberális
demokrácia szemszögébõl nézve külsõdleges
szempontok alapján történõ elfogadás instabil,
de ettõl függetlenül sem vezethet el a valóban kívánatos
állapothoz. Ahhoz ugyanis, hogy a liberális demokráciát
megvalósultnak tekinthessük, nem elégséges bizonyos
intézmények megléte vagy akár szabályszerû
mûködése. Az is kell hozzá, hogy a liberális
demokratikus intézményeket qua liberálisakat és
demokratikusakat - s ne csak qua (például) különlegesen
célszerûeket - helyeseljük. (Ugyanakkor azt meg kell adni,
hogy a célszerûségi megfontolások képezhetik
a szükséges átjárót az elismerés és
hiánya között. Erre még vissza fogok térni).
Visszajutottunk tehát oda, hogy kellõ számú demokratikus
meggyõzõdésû ember nélkül nem megy: de
nem léptünk elõre abban a tekintetben, hogy mi a teendõ,
ha diagnózisunk szerint ez a kívánatos helyzet nem áll
fenn.
A jobboldal válsága
Ezek a kérdések az elmúlt tizenkét évben
nem csak absztrakt filozófiai problémaként merültek
fel a kelet-európai demokratikus politikában. A magyar politikában
is közhelynek számít, hogy a köztársaság
válságos pillanataiban sokszor nem állt rendelkezésre
a demokratikus közvélemény erõteljes támogatása.
Azt a véleményt is sokan (például e sorok írója)
elfogadják, hogy a magyar politika meghatározó szervezett
alanyait nem elégséges mértékben jellemzik a fent
említett demokratikus attitûdök, és túlságosan
gyakran külsõdleges megfontolások (mindenekelõtt az
Európai Unió elvárásai) bírták rá
a feleket a szabályok betartására. Nincs okom eltitkolni,
hogy szerintem az eddigiekben a jobboldalról fenyegette jelentõsebb
veszély az alkotmányos demokratikus államéletet,
miként azt sem, hogy a baloldali és liberális pártokat
illetõ éles bírálataim (l. például
az Élet és Irodalom 2002. július 12-i, ill. szeptember
20-i számait) ellenére sem tartom indokoltnak ennek a nézetnek
a felülvizsgálatát. Az itt következõkben a jobboldal
mostani politikájának összefüggésében
keresek gyakorlati válaszokat a fenti kérdésekre. A probléma
sürgetõ voltát a kormánykoalíció pártjai
is érzékelik - legalábbis erre utalnak az árkok
betemetésére" tett különféle célzások
és ígéretek. Ezekrõl alább még lesz
alkalmam többet is mondani. De annyi mindenesetre világos, hogy
a jobboldal sok elemében antidemokratikus politikája a másik
oldalt is feladat elé állítja.
A baloldal nyomasztó fölényét mutató közvélemény-kutatási
adatok és az ezeket alátámasztó friss önkormányzati
választási eredmények alapján kézenfekvõen
adódik a következtetés, hogy a jobboldal politikája
válságban van. Ha igaz az, amit az elõzõ bekezdésben
állítottam, hogy tudniillik az alkotmányos demokratikus
berendezkedést 1990 óta (de fõként az elmúlt
négy évben) inkább a jobboldal veszélyeztette, akkor
arra gondolhatunk, hogy a jobboldal válsága jó hír.
Magam is úgy gondolom, hogy van olyan aspektusa a Fidesz mostani kudarcának,
aminek maradéktalanul lehet örülni. Azonban mielõtt
ezt a kijelentést pontosítani lehetne, elõször azt
kellene tisztázni, hogy miben állt a Fidesznek a választások
óta eltelt fél évben a politikája, és hogy
pontosan mi is az, ami válságban van. Közismert, hogy Orbán
Viktor felhívása nyomán a választásokat követõen
ezrével alakultak az úgynevezett polgári körök,
és hogy a volt miniszterelnök céljai szerint egyre inkább
ezek a szervezetek fogják a jobboldali politika centrumát képezni.
Sokakkal ellentétben én önmagában nem látok
semmi kivetnivalót a politikai mozgósításnak ebben
a formájában. Az utcai tüntetés éppen olyan
természetes közege a politikai nyomásgyakorlásnak,
mint a parlamenti interpelláció. A régi demokráciák
története is azt támasztja alá, hogy a köztereken
szervezõdõ és cselekvõ mozgalmak sokszor a demokrácia
megerõsödéséhez és kiteljesedéséhez
vezetnek (vö. a hatvanas évek amerikai polgárjogi harcait),
és közvetlenül átélhetõvé teszik
azt a demokratikus ígéretet, hogy az emberek saját maguk
irányíthatják sorsukat - és ezáltal még
a népszuverenitás gyakorlásának közvetett,
intézményes formáiba vetett bizalmat is inkább erõsítik,
mint gyengítik. A magyar baloldaliak és liberálisok elvont
általánosságban helyeslik a társadalom önszervezõdését,
és õk is szólították már híveiket
az utcára, s ezt a jövõben is megtehetik: és helyesen
fogják tenni. Éppen ezért álságos, amikor
most formai fenntartásokat hangoztatnak a polgári körök
politikájával szemben. Nem a szervezeti formát kellene
bírálni, hanem egy pillantást vetni arra, amit a most éppen
polgári körökbe szervezõdõ jobboldal mond, és
tartalmi vitába szállni vele. Mégis, a helyzet kissé
bonyolultabb: a baloldal nem téved teljesen, amikor a parlamenten kívüli
politizálást veti a leváltott jobboldal szemére,
csak szokás szerint félreérti a probléma lényegét.
A polgári körök
politikája
A polgári körök mozgalma ugyanis a magyar jobboldali politizálás
bizonyos tartalmi vonásaiból következõ kényszerpálya.
A magyar jobboldal önértelmezésének része az,
hogy õ nem csupán az egyike a közjó különbözõ
felfogásait képviselõ politikai szubjektumoknak, hanem
valamiféle kitüntetett viszonyban áll a nemzeti lényeg"-gel
(ezért is tartja fenn magának a nemzeti" jelzõ
használatát), és ebbõl a speciális viszonyból
eredezteti a kormányzáshoz való jogát, nem pedig
a választás közjogi aktusában megnyilvánuló
választói akaratból. Ennek az önértelmezésnek
a kontextusában válnak megérthetõvé az olyan
kijelentések, hogy a haza nem lehet ellenzékben", meg
hogy a választásokon a jobboldal nem vereséget szenvedett,
hanem kiütötték a kezébõl a kormányrudat".
Ezt az önképet a jobboldal különféle ideológusai
és politikusai a rendszerváltás óta mindig is többé-kevésbé
nyíltan képviselték, de a 2002-es választást
követõen fordult elõ elõször, hogy tétova
kísérletet tettek arra, hogy ennek az önértelmezésnek
gyakorlati érvényt is szerezzenek. Nézetem szerint minden,
ami 2002. április 7-e óta a jobboldalon történik (beleértve
a polgári körök mozgalmát), ebben az összefüggésben
válik érthetõvé. Elõször is, ez magyarázza,
hogy a Fidesz - elsõként a rendszerváltás óta
eltelt idõszak fontosabb politikai szereplõi közül -
miért nem volt képes tudomásul venni a választási
vereség tényét. A Fidesz elhitte saját magának,
hogy az ország népének többsége szükségképpen
mögötte áll, ezért nem ismerhette be minden további
nélkül a vereséget. Ha így tett volna, akkor ezzel
azt is beismerte volna, hogy nem létezik semmiféle kivételes
kapocs, amely mintegy magától értetõdõ módon
a jobboldalnak juttatja a kormányzás jogát. Félhivatalos
ideológiája és az egész négyéves politizálása
(no meg a vereség váratlansága) nagy erõvel arra
tolta a Fideszt, hogy elhiggye: ha kisebbségben maradt a szavazatszámlálásnál,
az csak csalás vagy más manipuláció következménye
lehet. Másodszor, ez az önkép tette a Fidesz szemében
elfogadhatóvá, hogy a második forduló és
a kormányváltás közötti mintegy egy hónapban
úgy viselkedjék, mint akit jogtalanul fosztottak meg a kormányzás
lehetõségétõl, ezért mi sem lehet természetesebb,
mint hogy saját (a választók csekély többsége
által elutasított) koncepciójából a rendelkezésére
álló röpke idõben minél többet megvalósítson.
(Emlékezzünk: a volt miniszterelnök azzal igazolta például
a tizenkét agrárcég villámgyors privatizációját,
hogy nemzeti érdekbõl a lehetõ legtöbbet meg kell
óvni a hamarosan kormányra kerülõktõl. Mintha
az új koalíció idegen hódítók csapata
volna, és mintha a választás nem éppen arról
szólna, hogy a nép a nemzeti érdek melyik felfogásának
ad elsõbbséget.)
Végezetül és leghangsúlyosabban, a jobboldalnak ezzel
az önértelmezésével áll összefüggésben
a polgári körök ügye. Ha ugyanis a jobboldal vezére,
a volt miniszterelnök egyszerûen átvette volna a Fidesz formális
vezetését, beült volna az Országgyûlésbe,
és annak rendje és módja szerint, az ellenzék vezetõjéhez
méltóan hétrõl hétre kérdéseket
intézne a miniszterelnökhöz, akkor ezzel szimbolikusan és
gyakorlatiasan azt juttatná kifejezésre, hogy nem történt
semmi különös, csupán a közjó egyik felfogását
képviselõ pártszövetség legyõzte a másikat,
amelyik most (egy ideig) ellenzékben politizál. Ha így
járt volna el, akkor nem vonta volna meg politikai ellenfeleitõl
azt az elismerést, ami liberális demokráciában valamennyi
politikai szereplõnek kijár. De ezt nem tehette volna meg anélkül,
hogy összeütközésbe ne kerüljön a jobboldal
félhivatalos önértelmezésével. Ezzel az önképpel
és a választási vereség óta követett
stratégiával csak az férhetett össze, hogy a volt
miniszterelnök ne az ellenzék vezetõjeként, hanem
mintegy számûzött királyként cselekedjék,
s az országot járva személyesen õrizze a lángot,
és tartsa a lelket a nagy hirtelen elárvult népben. A polgári
körök mozgalma nem zseniális stratégiai húzás
volt, hanem az ebbõl a politikából egyenesen következõ
kényszerpálya. Ha egyszer a parlamenti frakció élére
nem állhatott, mert akkor fel kellett volna adnia a jobboldal fõ
politikai hitelvét, akkor más, parlamenten kívüli
szervezeti platformot kellett találnia, és ehhez kellettek a polgári
körök. Ennyiben a baloldal helyesen érzi, hogy a polgári
körök politikája összebékíthetetlen a liberális
demokrácia alapelveivel; de nem azért, mert intézményen
kívüli eszközöket vesz igénybe a politikai mozgósításhoz,
hanem mert ezt az Országgyûlésben megtestesülõ
választói akarat kétségbevonása céljából
teszi. Látható, hogy a jobboldalnak az elvesztett választások
óta tett fontosabb lépései összefüggõ,
koherens politikába illeszkednek - és ez az a politika, amelyrõl
fent azt állítottam, hogy válságban van, és
amely most az önkormányzati választásokon látványos
vereséget szenvedett.
A kudarc okai
És ennyiben a jobboldal vereségének fenntartás nélkül
örülhetnek a liberális demokrácia barátai. Ez
a politika ugyanis a lopakodó államcsíny politikája.
És ne tévedjünk: nem kizárt, hogy csak azért
bukott el, mert irányítójának, a volt miniszterelnöknek
csak ahhoz volt bátorsága, hogy útjára indítsa
ezt a politikát, de a döntõ pillanatokban megtorpant, és
nem merte levonni a stratégiából adódó gyakorlati
következtetéseket. A volt kormányfõ stratégiája
azon a premisszán alapult, hogy az új kormánykoalíció
hatalma többszörösen is illegitim; egyfelõl mert állítólag
manipulált körülmények között szereztek többséget,
másfelõl mert állítólag csak a jobboldal
áll olyan sajátos viszonyban a magyar néppel, hogy sajátos
igényeinek megfelelõen jogosan kormányozhasson. Mármost,
a delegitimáció politikája csak akkor lehet eredményes,
ha sikerül folyamatosan és meggyõzõen felmutatni,
hogy a többség valójában mögöttünk
áll". Ezért van szükség a rendszeresen ismétlõdõ
tömegtüntetésekre és felvonulásokra, hogy demonstrálni
lehessen azt az utcán megnyilvánuló, körvonalazatlan,
közvetlenül megtapasztalható, empirikus népakaratot,
amely a szavazatokban megnyilvánuló, közjogilag érvényes
népakarattal szembeállítható, sõt annak fölébe
rendelhetõ. E politika kockázata óriási, mert sok-sok
felfordulással és izgalommal jár, márpedig a legtöbb
modern társadalom tipikus esetekben irtózik az anómiától
és a káosztól. De a kísérlet (pláne
a Medgyessy-üggyel kombinálva) bejöhetett volna, ha a volt
kormányfõ nem távozik külföldre, hanem a kockázatot
vállalva az Erzsébet hídi megmozdulás élére
áll, ha nemcsak beszélnek róla, hanem a polgári
körök valóban minden egyes településen élõlánccal
akadályozzák meg a szavazócédulák megsemmisítését
vagy más, nekik nem tetszõ intézkedéseket (ahogy
Orbán környezetébõl többen javasolták).
Mindnyájunk nagy szerencséjére ehhez a jobboldal vezetésének
nem volt elég mersze. Orbán elkezdett valamit, amit aztán
nem mert következetesen végigvinni, de a dolog természetébõl
fakadóan megállítani sem lehet már. A folyamatos
erõdemonstráció így elmaradt, és a delegitimációs
politika egyetlen látható következménye a rendetlenség,
valamint a gyengeség látszata lett. Innen egyenes út vezetett
az október 20-i összecsukláshoz.
A pályamódosítás
feltételei
Látni kell, hogy a fent kifejtett összefüggés miatt
a polgári köröknek a jobboldal számára most végzetesnek
bizonyult politikája nem könnyen korrigálható tévedés".
A pályamódosítás elengedhetetlenné tenné,
hogy a magyar jobboldal komoly formában szembenézzen és
leszámoljon identitásának azzal a centrális összetevõjével,
amely erre a zsákutcás pályára állította.
Személy szerint nem hiszem, hogy ez a fordulat a volt miniszterelnök
vezetésével sikerülhet, vagy akár hogy vele kísérletet
lehetne rá tenni. Már csak azért sem, mert közvetlen
politikai környezete Orbánt iszonyatos erõvel nyomja a bukott
stratégia továbbvitelére. Orbán a jobboldal legnagyobb
jótéteményébõl nagyon könnyen legnagyobb
tehertételévé válhat. Ugyanakkor ez az identitás
eleve kizárja, hogy a jobboldal olyan viszonyban álljon a magyar
politika többi szereplõjével, ami a liberális demokráciában
egyedül elfogadható: azaz úgy kezelje õket, mint akik
a közjót az övétõl eltérõ módon
fogják fel. Ha az egyik oldal kitüntetett viszonyban áll
a nemzeti érdekkel (a közjóval), akkor nem nézhet
úgy a többi félre, mint amely vele azonos jogot formál
a közjó képviseletére. Ezért a jobboldalnak
alapvetõ módon kell megváltoznia ahhoz, hogy a liberális
demokráciát õszintén a magáénak érezhesse
(bár persze a szabályok formális betartására
rábírható lehet). Megjósolhatatlan, hogy ez megtörténik-e,
és ha igen, mikor. Ezt a feladatot a jobboldal helyett nem végezheti
el senki. Ugyanakkor a baloldali és a liberális oldalnak is van
tennivalója az ügyben.
A szociálliberális oldal helyesen érzékeli, hogy
a magyar politika meghatározó szereplõi között
fennálló viszony nem olyan, mint amit a demokratikus politikai
közösség kielégítõ mûködése
(azaz végsõ soron a közjó széles körû
racionális vitában való megvitathatósága)
kívánatossá tenne. Azt is jól látja, hogy
a helyzet kedvezõ irányú megváltoztatása
az õ részérõl is lépéseket igényel.
De teljesen téves elemzést ad mind a konfliktus természetérõl
és arról, hogy ez a konfliktus miért káros a demokratikus
politikai közösség szemszögébõl, mind pedig
arról, hogy milyen lépéseket tehet és kell tennie
a szituáció feloldása érdekében. Elõször
is, úgy értelmezi a helyzetet, mintha a konfliktus gyökere
a magyar politika szereplõi közötti túlzott ideológiai
távolság volna. Szerintem ez a vélekedés nem állja
ki a tények próbáját. Nem vitás, hogy valódi,
redukálhatatlan világnézeti különbségek
vannak mondjuk a jobb- és a liberális oldal között például
az állam világnézeti semlegessége vagy az egyházak
intézményesített politikai befolyásának pártolása
tekintetében. De egyfelõl ezek a különbségek
nem mindig járnak gyakorlati következménnyel (amikor például
a liberálisok külsõdleges szempontok alapján úgy
ítélik, hogy nem célszerû általánosságban
vett meggyõzõdésüket követni), másfelõl
messze nem terjednek ki a politika minden fontos területére, azaz
nagyon is átjárhatóak az egyes pártok pozíciói.
Ezekkel a világnézeti különbségekkel aligha lehet
magyarázni a magyar politika konfliktusainak intenzitását.
(Vagy éppen kiszámíthatatlanságát: ha ugyanis
a konfliktusok meghatározóan a világnézetekhez igazodnának,
akkor sokkal kiszámíthatóbb és racionálisabb
rendben követnék egymást). Ezzel szemben azt állítom,
hogy mind a hevesség, mind pedig a kiszámíthatatlanság
jobban megmagyarázható, ha abból indulunk ki, hogy a konfliktus
elsõdleges forrása az, hogy a meghatározó felek
egyike a másik oldalt nem tekinti a közjó megvalósítására
irányuló vállalkozás résztvevõjének.
Ekkor ugyanis világossá válik, hogy tartalmi kérdésekben
miért születhetnek könnyen váratlan alkuk, mint ahogy
az is, hogy miért alakulnak ki ugyanilyen váratlanul heves összecsapások
látszólag kevéssé fontos (úgynevezett szimbolikus")
kérdésekben. Továbbá, fõként a baloldal,
de hellyel-közzel a liberálisok is úgy vélik, a konfliktus
hevessége azért baj, mert megnehezíti, hogy a magyar társadalom
fontos kérdéseiben a politika összes szereplõje számára
elfogadható, konszenzusos" döntés szülessék,
továbbá azért, mert a megosztottság"
állítólag zavarja a békére áhítozó
társadalmat. Ennek a vélekedésnek a gyökerei könnyen
azonosíthatóak valamiféle burkolt pluralizmusellenes attitûdben,
amely nehezen fogadja el a demokratikus politika elkerülhetetlenül
kontroverziális jellegét, idegenkedik mindennemû konfliktustól,
és azokat teljes egészében öncélúnak
tartja. Nem szükséges külön részletezni, hogy a
politikai konfliktusoknak ez a felfogása miért nem fér
össze a liberális demokrácia politikaképével,
és hogy végsõ soron miért nehezíti a konfliktusok
valóban kiküszöbölendõ körének feloldását.
Végezetül, a téves elemzésbõl téves
gyakorlati következtetések adódnak. A baloldal úgy
véli, hogy a konfliktus forrása a felek közötti túlzott
világnézeti távolság, és ezért ideológiai
bohóctréfákkal kedveskedik a vesztes kormánypártoknak,
abban bízva (elõre megjósolhatóan tévesen),
hogy ezzel kiengesztelheti a politikai elismerést tõle megtagadó
jobboldalt. (A nemzeti közép" kormánya, Medgyessy
látogatása a Terrorplázába, az ún. nagyegyházak
körüludvarlása stb.). Ez a politika semmi eredményt
nem fog hozni a konfliktusok hevességének csillapítása
tekintetében, de világnézetileg elbátortalanítja
és defenzívvé teszi a koalíció táborát,
és talpra segítheti a legyõzött, de megreformálatlan
jobboldalt. Ebbõl, valamint senkit semmire nem kötelezõ üres
gesztusokból áll az árkok betemetésénekÕ
hadmûvelete.
Eszközök, engedmények
De vajon mi az, amit megtehetne és meg kellene tennie ebben a helyzetben
a szociálliberális oldal? Visszajutottunk e cikk kiinduló
kérdésfeltevéséhez: mi várható el
egy olyan demokratikus politikai közösség tagjaitól,
amelyben a felek egyike megvonja az elismerést a többi féltõl?
Ha az eddigi elemzésem helyes, akkor vannak olyan lépések,
amelyeket a baloldal nem tehet meg a jobboldal helyett (nevezetesen ilyen a
jobboldali identitás elengedhetetlen revíziója), és
vannak olyan lépések, amelyeket szükségtelen és
káros megtennie (ideológiai engedmények). De azért
a baloldal nem teljesen eszköztelen ebben a kérdésben. A
tapasztalati politikatudomány közhelye, hogy a konfliktusok intenzitását
többek között az fokozza túlzott mértékig,
ha a felek mindegyike reálisan úgy érezheti, a vesztes
mindent elveszíthet, és talán nagyon hosszú idõre
nem kap még egy esélyt a fordulatra. A tavaszi választási
kampány is azért volt olyan heves és mozgósító
erejû, mert a Fidesz vezette koalíciónak sikerült annyira
meggyengítenie az alkotmányos demokratikus intézményrendszert,
hogy realisztikussá vált: a vesztes nagyon hosszú idõre
veszíthet. Mármost, ezen volna módja a kormánykoalíciónak
változtatni. Természetesen nem arról van szó, hogy
a szociálliberális oldalnak arra kellene törekednie, hogy
a jobboldal minél hamarabb ismét a kormányzás közelébe
kerüljön. De arról igen, hogy határozott, egyértelmû
intézkedések sorozatával restaurálja a megroggyant
intézményeket, és ilyen módon adja az ellenzék
értésére, hogy a vesztes nem mindent veszít, s biztosítva
vannak számára mindazok az intézményes eszközök,
amelyekkel méltányos módon kiveheti a részét
a politikai vitákból, és amelyek esélyt adnak neki
arra, hogy a közönséget meggyõzve visszakapja a kormányzás
lehetõségét, ha arra érdemesnek találtatik.
Voltak a koalíciónak az elmúlt félévben olyan
lépései, amelyek ebbe az irányba mutattak. Ilyen volt például
a heti országgyûlési ülésezési rend visszaállítása.
Az összkép azonban inkább aggodalomra ad okot: az új
kormánytöbbség sem riad vissza attól, hogy törvényellenesen
korlátozza az ellenzék egyik legfontosabb eszközének
tekinthetõ vizsgálóbizottságokat, méltánytalanul
mellõzi az ellenzéket az alkotmány módosítása
kérdésében, és a tömeges politikai kinevezésekkel
(l. például a kistérségi megbízottak ügyét)
könnyen személyesen átélhetõvé teszi
az ellentábor híveiben, hogy aki veszít, az valóban
mindent veszít. Holott ha következetesen az ellentétes utat
járná, akkor az ellenzék mozgósító-delegitimáló
politikája még követõi szemében is fokozódó
mértékben elveszítené valóságközeliségét,
és egyre inkább légüres térbe kerülne.
S ezzel hosszabb távon arra késztetné a jobboldalt, hogy
ha másért nem, hát célszerûségi szempontok
miatt vizsgálja felül politikája alapjait.
Ennek az elgondolásnak kevés nyoma látszik a kormányoldalon.
Valószínûbb, hogy a jobboldalon marad Orbán és
vele a polgári körök politikája, ami a kormánytábor
körében is életben tartja a félelmi pszichózist,
és elodázza a baloldal régóta szükséges
önkorrekcióját. Persze úgy is adódhat, hogy
az önkormányzati választásokon aratott szocialista
gyõzelembõl valódi önbizalmat merítenek, levegõhöz
engedik a másik oldalt, és végre hozzálátnak
a kormányzáshoz.
Nagy szerencse volna.