A köztisztségviselõk
bírálhatóságának igénye mélyen
gyökerezik Magyarország hagyományában. Történelmi
példaként elég Wesselényi Miklós hûtlenségi
perét felidéznünk a reformkorból: Amikor az
országgyûlés alsótáblájának
ellenzéki többsége törvényben akarta kimondani
az önkéntes örökváltság engedélyezését,
s a felsõtábla a javaslatot többször visszavetette,
a kormány utasítására a fõispánok
megpróbálták a követutasítás megváltoztatására
bírni a megyéket, hogy ezzel a nemesség maga tagadja meg
az engedményt. Szatmár vármegye 1834. november 10-ei közgyûlésén
változtatta meg utasítását. A megye követe,
Kölcsey Ferenc1 hazasietett, hogy meggyõzze küldõit
az örökváltság szükségességérõl.
Segítségül hívta Wesselényit is, aki a leitatott
és ellene izgatott kisnemességet igyekezett felvilágosítani
a kormány hátsó szándékairól."2
Wesselényi többek között a következõket mondta
Nagykárolyban 1834. december 9-én:
A nemességtõl elválva, sõt vele ellenséges
indulatban tartani a parasztságot: egy gonosz politikának volt
sikerült problémája; (
) Ezen okokból már
századok óta a kormány a köznépet terhelõ
ocsmány képre parasztvédõi s köznép
oltalmazói álorcát tett, de amely alatt õ szívta
annak egyfelõl zsírját. Most sem akarja a kormány
ezen álorcát letenni, és ez volt az oka, miért igyekezett
azon, hogy a parasztságot boldogítható V. cikkely nem a
királyi helybenhagyás megtagadása által essék
el, hanem a nemesség tegye azt semmivé. (
)"3
Ki vitatná, hogy valóban sértõ szavak és
a rosszhiszemû manipuláció kemény vádja szólnak
ezekbõl a mondatokból, és mégis ki vitatná
el Wesselényi jogát e beszéd elmondására,
és nemcsak azért, mert az általa támadott kormány
valóban idegenszerû" volt? Ki tagadná, hogy a
Wesselényi védelmét irányító Kölcsey
és Deák nemcsak a haza függetlenségéért,
hanem szabadságáért is harcolt?
Az öt évig húzódó per során a védõk,
mint Krokovay Zsolt írja, azzal érveltek, hogy (
)
sem a hely, sem a körülmények, sem a szándék
nem tekinthetõ lázításra alkalmasnak".4 A hûtlenséget
a kormány nem tudta bizonyítani, a jogtalanul bebörtönzött
Wesselényit mégis három év börtönre ítélték.
Mint Fónagy Zoltán leírja, Wesselényi csak két
hónap múltán, Széchenyi közbenjárásának
is köszönhetõen utazhatott Sziléziába súlyosbodó
szembaja kezelésére, és végül az 1839-ben összeült
országgyûlés az adó és újonc-megajánlási
jog fegyverével"5 harcolta ki, hogy Wesselényi és
más politikai elítéltek amnesztiában részesüljenek.
De, mint Fónagy írja: A per ennek ellenére elérte
egyik fõ célját: az ellenzéki vezért kikapcsolta
a politikai életbõl."6
Három évtized múltán, a kiegyezés évében
Kállay Béni fordításában már magyarul
is olvasható volt John Stuart Mill 1859-ben írott tanulmánya
a szabadságról.7 A jeles mûhöz írt elõszavában
Kállay a következõ, nem kellõképpen becsben
tartott bölcsességet hagyta ránk:
A gondolatszabadság okvetlenül feltételezi azt, amit
én gondolatbátorságnak szeretnék nevezni, s ami
már nem a mások, hanem saját véleményeinkre
vonatkozik. (
) Nem tudom, csalódom-e, de nékem úgy
tetszik, hogy hazánkban a gondolatbátorság még nem
fejlõdött oda, hova az egyéni szabadság érdekében
jutnia kellene. Nálunk, úgy látszik, az emberek még
sokkal részrehajlóbbak saját véleményeik
iránt, hogysem azok valódisága felett kétkedni bátorkodnának,
vagy hogy éppen azok gyenge oldalait belátni és bírálni
merészelnék."8
E gondolatbátorság hiányát jól érzékeltetik
Heltai Jenõ következõ sorai, két karikatúrából
álló Kiskirályok címû mûvének
bevezetõjébõl:
(
) Munkám a 19. század utolsó és a 20.
század elsõ éveinek párizsi élményeibõl
és impresszióiból született meg. (
)
a
revükben az uralkodókat, a hadvezéreket, szeretõiket
hû maszkban ábrázolták, köztük akárhányszor
a francia köztársaság elnökét is. Kánkánt
táncolt a primadonnával. Ezen senki sem ütközött
meg, a közönség tapsolt. (
) Amikor hazajöttem, még
mindig az operetthõsök meg az operettbirodalmak haldokló
világát éltük. Akkor írtam ezt a két
kis regényemet, ezt a két kis karikatúrát. (
)"9
Egy alkotmányellenes
paragrafus végnapjai
Az elõbbiekben vázolt elõzmények után a magyar
Alkotmánybíróság történelmet írt
1994. június 24-én, amikor döntést hozott arról,
hogy - határozata közzétételének napjával
- megsemmisíti a Büntetõ Törvénykönyv (Btk.)
232. paragrafusát (36/1994. AB határozat). Az alkotmányellenesnek
minõsített szabály hatóság vagy hivatalos
személy megsértése címszó alatt szigorúbban
rendelte büntetni a nevezettek becsületének csorbítására
alkalmas tény állítását, híresztelését,
vagy az ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezés
használatát, mintha ugyanezeket a cselekedeteket magánszemélyekkel
szemben követték el. Ráadásul a rágalmazás
büntetõjogi tényállásának (Btk. 179.
§) megfelelõ fent leírt cselekedettel azonosan rendelte büntetni
azt, aki a hatóság vagy hivatalos személy mûködésével
kapcsolatban a hivatalos személy becsületének vagy a hatóságot
képviselõ hivatalos személy megsértésén
keresztül a hatóság becsületének csorbítására
alkalmas kifejezést használ, vagy ilyen cselekményt követ
el" (Btk. 232. § [2]). Ez a meghatározás lényegét
tekintve azonos a becsületsértés tényállásának
(Btk. 180. §) megfogalmazásával, amit viszont a Btk. csak
nagy nyilvánosság elõtti elkövetés esetén
rendel a rágalmazás alapesetével azonosan büntetni,
figyelembe véve, hogy a tényállítás súlyosabb
sérelmet okozhat, mint az azt nélkülözõ, mégoly
sértõ vélemény. A 232. paragrafus szövege tehát
a becsület csorbítására alkalmas tényeket nem
tartalmazó, pusztán élesen kifejezésre juttatott
kritikát egy kalap alá vette az említett tényeket
tartalmazó bírálattal. Ez volt aztán a tartalomsemleges
- tehát a közöltek tartalma iránt elfogulatlan - szabályozás!
Hiába, ez volt a pártállam - gondolhatnánk, de akkor
túl optimistának bizonyulnánk. Ezzel szemben a 232. §
szigorított büntetésekkel fenyegetõ változata
az 1993. évi XVII. törvényben szerepel, és 1993. május
15-én lépett hatályba. A megdöbbentõ tény
magyarázatául szükséges feleleveníteni két
akkoriban nagy port felvert esetet, amelyek a csodálkozó utókor
számára érthetõbbé tehetik a történteket.
Mindkét ügy egészen a Legfelsõbb Bíróságig
jutott a bírálók miniszterelnöki feljelentése
nyomán. A rendszerváltást követõ elsõ
kormány rossz viszonya a sajtóval közismert. Kevésbé
ismert azonban, hogy a Legfelsõbb Bíróság mindkét
alkalommal olyan - sajnos még a késõbbiekben is érvényesülõ
- szemlélettel ítélkezett, amely sajátos immunitást
mutat az 1993-ban már a magyar bíróságok ítéletei
ellen is rendelkezésre álló Emberi Jogok Európai
Bírósága álláspontja iránt, ráadásul
a második esetben még az Alkotmánybíróság
1994-es döntésével szemben is. A két jogeset egyúttal
rávilágít a szabályozás és a joggyakorlat
két alapvetõ elemére: a valótlanság vélelmére,
illetve az értékítéletek és a tényállítások
eltérõ megítélésére.
A valótlanság
vélelme
Az egyik eset Eörsi Mátyás nevéhez fûzõdik.
Eörsi 1992 júniusában az 1990. õszi taxisblokádról
szólva a következõket mondta egy televíziómûsorban:
az akkori belügyminiszter azt fontolgatta, hogy a tömegbe lövet."
A Legfelsõbb Bíróság ezen üggyel kapcsolatos,
1993-ban született döntésének szemléletét
kifejezik a következõ mondatok:
Semmiképpen nem tekinthetõ jogszerû bírálatnak,
kritikának, véleménynyilvánításnak
a becsület csorbítására alkalmas és egyúttal
valótlan tartalmú tény állítása, híresztelése
stb. (
) A védõ hivatkozott arra is, hogy az elbírált
cselekmény nem tekinthetõ jogellenesnek, így társadalomra
veszélyesnek sem, mert a sértett - mint közszereplést
vállaló politikus - az »átlagosnál többet
köteles eltûrni«. A Legfelsõbb Bíróság
ezzel az állásponttal nem értett egyet. A becsülethez
és a társadalom megbecsüléséhez való
jog olyan alkotmányos emberi alapjog, amely válogatás nélkül
mindenkit megillet. A védelem által kifejtett nézet elfogadása
a jogegyenlõség elvetését jelentené. A magyar
büntetõjog nem gátol meg senkit a szabad bírálatban,
illetve a véleményének szabad kifejtésében.
A büntetõ anyagi jog éppen a valóság bizonyításának
a megengedésével nyújt védelmet azoknak, akik méltányolható
érdekbõl való tények felhasználásával
sértik meg mások becsületérzését vagy
emberi méltóságát. A szólásszabadság
tiszteletben tartása nem jelentheti valótlan tartalmú és
a becsület csorbítására alkalmas tények állítását,
illetve a kulturálatlan, szükségtelenül gyalázkodó
jellegû kifejezések használatával megvalósított
»kritikát«. Ilyen jellegû cselekmények eltûrése
kulturált jogállamban senkitõl nem várható
el."10
Eörsi védõje hiába hivatkozott a strasbourgi Európai
Emberi Jogi Bíróság gyakorlatára a másodfokú
bíróságnak a politikust megrovásban részesítõ
végzése ellen benyújtott felülvizsgálati indítványában.
Annak ellenére, hogy Jeszenszky Géza külügyminiszter
már 1992. november 5-én letétbe helyezte Strasbourgban
az Európai Emberi Jogi Egyezmény ratifikációs okmányát,
a Legfelsõbb Bíróság csak a védelem
által kifejtett nézetnek" tekintette azt az álláspontot,
mely szerint a politikusokkal szembeni bírálat, kritika
határai sokkal szélesebbek az általában megengedettnél".
A Legfelsõbb Bíróság a valóság bizonyításának
a feltételes megengedését" tekintette a bírálat
és a vélemény szabadságának biztosítékaként.
Ennek megfelelõen a felülvizsgálati indítványt
kizárólag azért találta alaposnak, mert az alsóbb
szintû bíróságok" - a terhelt már a nyomozás
során megtett és az eljárás bírósági
szakaszában többször megismételt kérése
ellenére - nem rendelték el a valóság bizonyítását".
A Legfelsõbb Bíróság ezért az elsõ-
és a másodfokú bíróság határozatát
hatályon kívül helyezte, és az elsõ fokon eljárt
kerületi bíróságot új eljárás
lefolytatására utasította.
A 36/1994. AB határozat, illetve az általa keletkezett új
helyzet egyik legproblematikusabb része éppen a valóság
bizonyításával kapcsolatos. A kifejezetten a Btk. 182.
§-ának alkotmányossági vizsgálatát kérõ
indítvány hiányában az Alkotmánybíróság
ugyanis csak határozata indokolásában fogalmazta meg azt
az egyértelmû álláspontját, hogy valójában
a Btk. 182. §-a is alkotmányellenes:
A büntetõjogi szabályozás a valótlanság
vélelmén alapul. Ez az egyéneket alappal elrettenti a közélet
szereplõinek bírálatától, visszatartja még
az igaz, illetve igaznak hitt tények nyilvánosságra hozatalától
is. (
) A valóság bizonyítása esetén
megfordul a büntetõeljárás alkotmányos alapelvébõl,
az ártatlanság vélelmébõl következõ
bizonyítási fõszabály, azaz a bizonyítás
terhét az viseli, aki ellen folyik a büntetõeljárás.
Csak a bebizonyított valóság zárja ki az elkövetõ
büntethetõségét. Abban az esetben, ha a tényállítás
tartalmi valósága tekintetében nem alakul ki az eljáró
hatóság meggyõzõdése, az elkövetõ
bûnösségét meg kell állapítani. A tények
valóságának nem bizonyíthatósága a
büntetõeljárás alá vont személy terhére
esik, és e vonatkozásban az ártatlanság vélelme
nem érvényesül. Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint az igazsággal védekezés
megengedése a bizonyítás terhe alatt nem csupán
a tudatosan valótlan állítások tilalmát jelenti,
hanem alkalmas arra, hogy elrettentsen a közhatalmat gyakorlók tevékenységének
bírálatától.
A valóság bizonyítását a törvény
feltételhez köti, a hatóság mérlegelésére
bízza annak megengedhetõségét. Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint a Btk. 232. § (4) bekezdésében,
valamint a 182. § (2) bekezdésben e feltétel megfogalmazása
magát a valóság bizonyítását is alkotmányellenesen
korlátozza. A közhatalmat gyakorlók, illetve a közéleti
szereplõk tekintetében a való tények feltárását,
még ha az alkalmas is e személyek társadalmi megbecsülésének
csorbítására, minden esetben közérdekûnek
kell tekinteni; annak mérlegelését nem lehet a büntetõügyekben
eljáró hatóságra bízni."11
A Btk. érintett, 182. § (2) bekezdése a következõ:
A valóság bizonyításának akkor van
helye, ha a tény állítását, híresztelését,
illetve az arra közvetlenül utaló kifejezés használatát
a közérdek vagy bárkinek a jogos érdeke indokolta."
Az alkotmánybírósági határozat indokolása
tehát a fenti rendelkezés alkotmányellenességét
a közszereplõk tekintetében kimondja, amelybõl ráadásul
az is következik, hogy a közszereplõk bírálata
esetén a valótlanság vélelme, tehát a Btk.
182. § (1) itt következõ szövege is alkotmányellenes:
nem büntethetõ az elkövetõ, ha a becsület
csorbítására alkalmas tény valónak bizonyul."
Ennek alapján a rágalmazás büntetõjogi tényállását
a hatályos Btk. szerint, közszereplõkre vonatkozó
állítások elbírálásakor csak alkotmányellenesen
lehet alkalmazni. Egyértelmû helyzetet azonban az teremtett volna,
ha az Alkotmánybíróság megsemmisíti a Btk.
vonatkozó paragrafusait.
Értékítélet
és tényállítás
Egy évvel Eörsi miniszterelnöki feljelentést kiváltó
mondatának elhangzása után, 1993 júniusában
Lengyel László Veszprémben, újságírók
jelenlétében a következõ kijelentést tette:
A közigazgatásban kialakult a tökéletes korrupció,
pontosan meg lehet mondani, melyik minisztert vagy fõosztályvezetõt
mennyiért lehet megvenni."
E mondat is végigjárta az igazságszolgáltatás
lépcsõfokait, míg végül a Legfelsõbb
Bíróság 1994. december 1-jén hozott ítéletében
a Lengyelt megrovásban részesítõ, illetve 75 ezer
forint egyévi próbaidõre felfüggesztett pénzbüntetésre
ítélõ elsõ, illetve másodfokú bírósági
határozatokat hatályon kívül helyezte, és a
terheltet felmentette. Ez a döntés tehát már a 36/1994.
AB határozat kihirdetését követõen született.
A Legfelsõbb Bíróság ítéletének
indokolásában megállapítja, hogy bár az
Alkotmánybíróság 36/1994. számú határozatának
nincs visszamenõleges hatálya, viszont az abban kifejtett indokok
ezen eljárás során sem hagyhatók figyelmen kívül,
mivel a jelen cselekmény elbírálása idején
ugyanúgy érvényesültek az alkotmányos elvárások,
miként az Alkotmánybíróság határozatának
késõbb történt meghozatalakor. Ezen túlmenõen
a 48/1991., 30/1992. és a 37/1992. szám alatt hozott alkotmánybírósági
határozatokban a szabad bírálat és véleménynyilvánítás
védelme, illetve korlátozása kapcsán kifejtettek
is ebben a körben igényelnek értékelést."12
Megjegyzendõ, hogy e felsorolt alkotmánybírósági
határozatok tartalmát - az évszámok egyszerû
egybevetésébõl következõen - kétségkívül
már 1993-ban, az Eörsi-ügy tárgyalása idején
is figyelembe kellett volna vennie a Legfelsõbb Bíróságnak.
Lengyel büntetõperében a joggyakorlatának történetét
kissé átíró Legfelsõbb Bíróság
a közszereplõk bírálatának szabadságáról
szóló strasbourgi álláspontot a 36/1994. AB határozat
megszületését követõen már nem tekintette
pusztán a védelem által kifejtett nézetnek".
Mégis elfojtani alig tudott tiltakozás érzõdik az
ítélet indokolásának következõ részébõl
a megidézett reformkori elõdeink szabadelvû szellemével
rokon európai emberi jogi bírósági és magyar
alkotmánybírósági felfogással szemben:
Az emberi méltósággal és jó hírnévvel
kapcsolatos alkotmányos jog érvényesülését
a hazai jog az egyes idetartozó, azt sértõ magatartások
pönalizálásával védi. A büntetõ
törvény azoknak a jogsértõ magatartásoknak
szankcionálását látja indokoltnak, amelyek a társadalomra
veszélyességük fokára tekintettel már a büntetõjog
eszközeinek igénybevételét teszik szükségessé.
Ez jelenti a jogszerû kritikának és véleménynyilvánításnak
a határát!"
Nem csak arról van itt szó, hogy a fenti idézet elsõ
mondata megfeledkezni látszik a személyhez fûzõdõ
jogok védelmének polgári jogi eszközeirõl,
bár azok önmagukban is elegendõek lennének. A valójában
a szólásszabadsággal szemben csak a legszükségesebb
esetekben alkalmazandó büntetõjog, a pönalizáció
elengedhetetlenségét aláhúzó, szenvedélyes
felkiáltó mondat hivatott kifejezni a meggyõzõdést:
márpedig a véleményszabadságnak is van határa,
az sem érvényesülhet abszolút korlátlanul.
Mintha a teljesen korlátlan szabadságról és nem
a szólásszabadság indokolt kiszélesítésérõl
lenne szó.
A Legfelsõbb Bíróság úgy találta,
hogy Lengyel kijelentése nem tartozik a szabad véleménynyilvánítás
körébe a Strasbourgban követett gyakorlat szerint sem. Így
csak azért mentették fel Lengyelt, mert a Btk. 1993-as módosítása
értelmében a hatóság megsértésének
bûncselekményét csak a hatóságot képviselõ
hivatalos személy megsértésén keresztül lehetett
megállapítani - ennyiben az 1993-as módosítás
szûkítette a büntetéssel fenyegetett magatartások
körét -, és a Legfelsõbb Bíróság
megítélése szerint Lengyel kijelentésébõl
nem volt azonosítható a sértett személy. Ehhez képest
a Legfelsõbb Bíróság meglepõ határozottsággal
utasította el a terhelt védõje által elõterjesztett
felülvizsgálati indítvány azon érvét,
miszerint az idézett mondat nem minõsíthetõ
tényállításnak, és nélkülözi
a becsmérlõ, személyeskedõ jelleget, csupán
figyelemfelhívó kritikaként értékelhetõ",
és az ítélet indokolásának összegzésében
is hangsúlyozta, hogy Lengyel inkriminált kijelentése
távolról sem állt összhangban a felelõs véleménynyilvánítás
körében megkívánt mértéktartással".
De vajon összhangban van-e ez a mértéktartást kívánó
megállapítás az Alkotmánybíróság
36/1994. számú határozatával? Amely a véleménynyilvánítási
szabadság határainak megvonásánál a következõképpen
tesz különbséget értékítélet és
tényközlés között:
Az értékítéletre, az egyén személyes
véleményére a véleménynyilvánítási
szabadság minden esetben kiterjed, függetlenül attól,
hogy az értékes vagy értéktelen, igaz vagy hamis,
érzelmen vagy észérveken alapul. (
) A társadalom
békéjének, demokratikus fejlõdésének
védelme nem igényli a büntetõjogi beavatkozást
a hatóságok, hivatalos személyek tevékenységének,
mûködésének olyan kritikájával, negatív
megítélésével szemben sem, amely becsületsértõ,
gyalázkodó kijelentések, magatartások formájában
nyilvánul meg. Jelen esetben is érvényes a 30/1992. (V.
26.) AB határozatban elfoglalt azon álláspont, miszerint
paternalista hozzáállás büntetõjogi büntetésekkel
formálni a közvéleményt és a politikai stílust.
A véleménynyilvánítási szabadság nem
ilyen feltétlen a tényállítások tekintetében.
(
) nem terjed ki a becsületsértésre alkalmas valótlan
tények közlésére akkor, ha a nyilatkozó személy
kifejezetten tudatában van a közlés valótlanságának
(tudatosan hamis közlés) vagy foglalkozása, hivatása
gyakorlásának szabályai szerint elvárható
lett volna tõle a tények valóságtartalmának
vizsgálata, de a véleménynyilvánítási
alapjog felelõs gyakorlásából adódó
gondosságot elmulasztotta."13
A fentieknek megfelelõen a rendelkezõ rész így fogalmazza
meg a Btk. rágalmazásról, illetve becsületsértésrõl
szóló szakaszainak alkotmányos alkalmazási határait:
A hatóság vagy hivatalos személy, valamint a közszereplõ
politikus becsületének csorbítására alkalmas
- e minõségére tekintettel tett - értékítéletet
kifejezõ véleménynyilvánítás alkotmányosan
nem büntethetõ; a becsület csorbítására
alkalmas tényállítás, híresztelés,
illetve ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezés
használata pedig csak akkor büntethetõ, ha a becsület
csorbítására alkalmas tényt állító,
híresztelõ, illetve ilyen tényre közvetlenül
utaló személy tudta, hogy a közlése lényegét
tekintve valótlan, vagy azért nem tudott annak valótlanságáról,
mert a hivatása vagy foglalkozása alapján reá irányadó
szabályok szerint - az adott állítás tárgyára,
a közlés eszközére és címzettjeire tekintettel
- elvárható figyelmet vagy körültekintést elmulasztotta."14
A határozat indokolása szerint a jogalkalmazói gyakorlatnak
kell meghatároznia azt, hogy a fentiek szempontjából kik
minõsülnek közszereplõnek, illetve azt, hogy a
közvélemény formálásában hivatásszerûen
részt vevõk esetében a gondatlanság megállapításának
melyek a kritériumai".15 Ez utóbbi megállapítás
és általában az Alkotmánybíróság
által megfogalmazott gondatlansági mérce problematikus
voltára tanulmányom végén még visszatérek.
A 36/1994. AB határozatban tehát szó sincs mértéktartásról.
Úgy tûnik, hogy a Legfelsõbb Bíróságnak
- a feledésbe merült, de Tamás Gáspár Miklós
által újra használatba vett dallamos kifejezéssel
szólva - nem sikerült igazán megbellebbítenie (interiorizálnia)
az alkotmánybírósági szöveg szellemét.
A 36/1994. AB határozat
és a bírósági gyakorlat
A 36/1994. (VI. 24.) AB határozat következményeként
(
) mind a büntetõ bíróságok becsületsértési,
rágalmazási ítéletei, mind pedig a személyiségvédelmi
és sajtó-helyreigazítási perek elbírálása
változott a bírói gyakorlatban" - írja Halmai
Gábor a közszereplõk bírálhatóságáról
szóló, számos bírósági ügy zavarosságát
tisztázó tanulmányában.16 A Pesti Központi
Kerületi Bíróság jellemzõ eseteit ismertetve
megállapítja, hogy csökkent a büntetõügyek
száma, és a bíróságok egyre nagyobb
arányban hoztak felmentõ ítéleteket, amelyekben
a vélemény és a sajtó szabadságát
elébe helyezték a becsület védelmének."17
Azonban, mint néhány alábbi példából
és Halmai elemzésébõl kitûnik, a büntetõjog
háttérbe szorulásával érthetõen felértékelõdõ
személyiségi jogi és helyreigazítási perek
ítéletei ellentmondásosak, és gyakran figyelmen
kívül hagyják az Alkotmánybíróság
döntését. Ez azért is tarthatatlan, mert a büntetõjogi
szankciók csak bizonyos szempontból súlyosabbak a polgári
jogiaknál.
Mint Halmai írja, a magyar polgári bíróságok
(
) gyakorlata lényegesen szigorúbb a közszereplõket
kritizáló sajtóval szemben, mint az Alkotmánybíróság
intenciója". Márpedig az Alkotmánybíróság
döntésének szellemében a közélet színpadára
lépõk félelemmentes bírálhatóságát
polgári ügyekben is biztosítani kell.18 A bírósági
gyakorlat ez irányú változását remélhetõen
elkerülhetetlenné teszi az is, hogy Magyarország már
hosszú évek óta az Emberi Jogok Európai Bíróságának
joghatósága alá tartozik. Halmai tanulmányában
arra is rámutat, hogy az Emberi Jogok Európai Egyezményének
10. cikkelye a véleményszabadságot korlátozó
polgári jogi eszközökre is vonatkozik. A Bergens Tidende-ügyben
pedig már megszületett a strasbourgi bíróság
elsõ olyan ítélete is, amelyben polgári perben döntöttek
egy közszereplõ bírálhatósága mellett.19
A 10. cikkely a véleményszabadság korlátozásának
lehetséges szempontjai között említi mások
reputációjának vagy jogainak a védelmét"
is. A jogi szövegek logikájának szép példájaként
a korlátozási okok között szereplõ idézett
szavak valójában a véleményszabadság védelmére
is módot adnak. Ugyanis a szólásszabadságot bármely
esetben csak a 10. cikk 2. bekezdésébõl kiolvasható
szükségességi teszt teljesülése esetén
lehet megszorítani. Mindaz tehát, ami a véleménynyilvánítás
szabadságával szemben álló, a 10. cikk 2. bekezdésében
felsorolt érdekek körébe esik, egyúttal ki kell hogy
állja a strasbourgi bíróság által kialakított
teszt próbáját is. E mércét pedig az emberi
jogok védelmére hivatott európai bírók a
közszereplõk bírálatára vonatkozó ügyekben
a szólás szabadságának elsõbbséget
adva alkalmazzák. Amirõl itt szó van, az a szólásszabadság
megszorításának a megszorítása.
Azonban, mint látni fogjuk, a Legfelsõbb Bíróság
- az Eörsi- és a Lengyel-ügy folytatásaként -
, szinte következetesen a közszereplõk bírálhatóságát
szûkítõen értelmezõ döntéseket
hoz. Különösen szembetûnõ az alkotmánybírósági
határozattal ellentétes bírósági ítéleti
indokolásrészek valóságos burjánzása,
ami több esetben az alapvetõen helyes bírói döntések
megalapozását is zavarossá és ellentmondásossá
teszi. Ehhez minden bizonnyal nagymértékben hozzájárul
a Legfelsõbb Bíróság azon büntetõ kollégiumi
elvi állásfoglalása is, amelyik elõbb idézi
a 36/1994. AB határozat rendelkezõ részét, utána
azonban - a jogalkalmazás számára sajátos irányt
mutatva - meglepõ tartalmú megállapítást
tesz: Az Alkotmánybíróság határozatából
következik, hogy a hatóság vagy a hivatalos személy
becsületének a büntetõjogi védelme nem lehet
nagyobb annál, mint ami bármely más személyt megillet."20
Ezzel szemben az Alkotmánybíróság határozatából
nyilvánvalóan az következik, hogy a büntetõjogi
védelem a szóban forgó esetekben csak szûkebb, vagy
ha úgy tetszik, kisebb lehet.
A fentiek ismeretében jobban érthetõ, ha Magyarországon
nem könnyen válik a jogi kultúra részévé
a közügyek szabad vitatásának és a közszereplõk
szabad bírálatának alkotmányos védelme.
A becsületsértés
határa
A Baranya Megyei Bíróság egy idevágó határozatában
szó sem esik arról, hogy a tényállás szerint
az õt igazoltatni kívánó rendõrökre
durva, sértõ, szidalmazó, illetve õket fenyegetõ
kijelentéseket tevõ vádlott a rendõrök hivatalos
személyi minõségére tekintettel használt-e
becsületsértõ kifejezéseket - ami az adott helyzetben
valószínûsíthetõ -, pedig ha így történt,
akkor a vádlott a 36/1994. AB határozat szerint szavaiért
alkotmányosan nem büntethetõ.21 A megyei bíróság
ugyan idézi az alkotmánybírósági döntés
rendelkezõ részének becsületsértõ értékítéletekre
vonatkozó megállapítását, ítéletének
a Bírósági Határozatokban kiemelt mondatában
azonban csak az alábbiak olvashatók: A hatóságra
vagy a hivatalos személyre tett lealacsonyító, szidalmazó,
becsmérlõ és az emberi méltóságot
durván sértõ kijelentések - az alkotmánybírósági
határozat folytán - legfeljebb a becsületsértés
vétségét valósítják meg, amely joghatályos
magánindítvány alapján büntethetõ."22
A megyei bíróság - az elsõfokú bíróság
ítéletét megváltoztatva - csak azért mentette
fel a vádlottat, mert az ügyben érintett rendõrök
nem kívántak magánindítványt elõterjeszteni.
Kinek-kinek a Rejtõ Jenõ regényeire is építõ
fantáziájára van bízva annak az eldöntése,
hogy a rendõrök nagyvonalúsága vajon összefüggésben
volt-e azzal, hogy a megállapított tényállás
szerint az ittas állapotban agresszíven fellépõ,
hadonászó - foglalkozás nélküli, többszörös
visszaesõ bûnözõ - vádlott, akit, mivel támadásától
lehetett tartani, megbilincseltek, megbilincselt kezével magát
homlokon ütötte, és azt hangoztatta, hogy a sérülései
miatt a rendõröket feljelenti.
Súlyosbító
körülmény?
Az Esti Hírlap 1995. október 16-i és 17-i számában
Valami volt vezetõ nyomában címmel olyan riportot
közölt, ami a 36/1994. AB határozatban meghatározott
mérce szerint túlmegy a közszereplõk bírálata
esetén szélesebb véleménynyilvánítási
szabadság határán. A cikkekben meg nem nevezett, de egyértelmûen
azonosítható Boross Péter volt miniszterelnököt
és fiát a szerzõ maffiakapcsolatokkal, korrumpáltsággal,
hatalmi visszaélésekkel, fegyveres szervezõdések
eltûrésével vádolta. Bár az újságíró
egy ideig fenntartotta állításait, az 1995. december 15-én
a felperesek által kért megfogalmazású helyreigazításra
kötelezéssel végzõdõ sajtó-helyreigazítási
per során már kiderült, hogy az Esti Hírlapban
közölt állításokat nem tudja bizonyítani.
Így a rágalmazás és rémhírterjesztés
miatt ellene folyó büntetõeljárás során
a rágalmazás tekintetében beismerte bûnösségét,
és megkövette Borosst és családját. A cikkek
tartalma valóban annyira abszurd, hogy a büntetõeljárás
kimenetele minden bizonnyal akkor is ugyanez lett volna, ha a bizonyítás
terhe Boross Péterre mint közszereplõre hárul, ami
egyébként, mint láttuk, a hatályos Btk. szerint
nem lehetséges. A Pesti Központi Kerületi Bíróság
(PKKB) 1998. június 15-én kelt ítéletében
a rémhírterjesztés vétségében23 bûnsegédként
elsõ fokon bûnösnek talált és pénzbüntetésre
ítélt másodrendû vádlott - a cikkek súlyos
állításait egyáltalán nem ellenõrzõ
fõszerkesztõ, akivel szemben a rágalmazás miatt
elõterjesztett magánindítvány elkésett -
felelõsségével kapcsolatban az ítélet indokolásában
azonban az alábbi mondat olvasható: A bíróság
a bûnösségi körülmények körében
súlyosító körülményként értékelte
a vádlott terhére, hogy egy olyan tartalmú cikk megjelenésében
közremûködött, amely a Magyar Köztársaság
volt miniszterelnöke és egyik családtagja ellen irányult,
bizonyítékok nélkül teljességgel alaptalan
vádakat tartalmazva".24
Nyilvánvalóan a 36/1994. AB határozattal ellentétes
súlyosbító körülményként értékelni
azt, hogy a cikk közszereplõ ellen irányult. Az idézetbõl
kitûnõ, már ismerõs szemlélet a sajtó-helyreigazítási
perben hozott ítélet indokolásában is megtalálható:
A bíróság tehát a szerzõ magatartását
súlyosan felróhatónak találta, szinte példátlan,
sõt elképesztõ az, hogy egy jelentõs lapban, komoly
terjedelemben rendkívül súlyos vádakkal illessenek
(maffiavezérség, korrumpáltság, fegyveres szervezõdések
eltûrése) ismert közéleti, gazdasági szereplõket,
ráadásul minden bizonyíték nélkül. (
)
A bíróság szerint nem elhanyagolható szempont az,
hogy az I. rendû felperes korábban az ország miniszterelnöke
volt. Ilyen formában az olvasók szempontjából lehetséges
olyan következtetés levonása a leírtakból,
hogy az országban gyakorlatilag bárki megvásárolható.
(
) Ez a felperesek konkrét sérelmén túlmenõen
a demokratikus intézmények mûködésébe
vetett közbizalom megingatására is alkalmas."25
Az Esti Hírlapban megjelent kétrészes cikk szerzõje
és a lap fõszerkesztõje valóban kifogásolható
eljárásánál nem kevésbé elképesztõ,
ahogyan a bíróság az elképesztõség
elemének tekinti a súlyos vádakkal illetett személyek
közszereplõ mivoltát, ráadásul a vádak
minden bizonyíték nélküli voltát - vagyis a
valójában döntõ tényezõt - csak ráadásul
figyelembe veendõ szempontként említi. Csak úgy
süt az idézett sorokból a rossz értelemben vett tekintélytisztelet,
ami szerint kevésbé felháborító az, ha nem
- éppen helyzetüknél fogva védekezni jobban tudó
- ismert közéleti, gazdasági szereplõket",
hanem csak egyszerû magánszemélyeket érnek durva
rágalmak alaptalanul. Az pedig, úgy látszik, elkerülte
a tisztelt bíróság figyelmét, hogy a demokratikus
intézmények mûködésébe vetett közbizalom"
nem attól sajnálatosan gyenge Magyarországon, hogy felelõtlen
újságcikkek is megjelennek, hanem attól, hogy számtalan
hatalmi visszaélésre soha nem derül fény, vagy ha
igen, a legtöbb esetben annak sincs közvetlen következménye.
Az Alkotmánybíróság nyilvánvalóan
tisztában volt evvel a korántsem csak magyarországi tapasztalattal,
amikor a 36/1994. AB határozat indokolásában azokat a mondatokat
írta, amelyeket világos és erõteljes megfogalmazásuk
miatt hosszabban idézve is szeretnék a kedves olvasó figyelmébe
ajánlani:
Az Alkotmánybíróság mérlegelte egyrészrõl
a büntetõjog orientációs szerepének lehetõségét
a demokratikus jogállam alkotmányos berendezkedését
jellemzõ intézmények iránti bizalom kialakításában
és megerõsítésében, másrészrõl
a közhatalmi tekintély büntetõjogi védelmének
történelmileg megtapasztalt negatív hatásait, a közügyeket
érintõ véleménynyilvánítási
és sajtószabadság korlátozásának,
a bírálat elfojtásának káros következményeit,
továbbá azokat az elõnyöket, amelyek a demokratikus
társadalomban a véleménynyilvánítás
szabadságából, az egyéneknek a közakarat képzésében
való részvételébõl, a közhatalmi testületek
tevékenységének bírálhatóságából,
tevékenységüknek a nyilvánosság biztosította
társadalmi ellenõrzésébõl nyerhetõk.
A véleménynyilvánítási és sajtószabadságnak
alkotmányos értékérõl és a demokratikus
társadalom életében betöltött jelentõs
szerepérõl az Alkotmánybíróság határozataiban
eddig kifejtett álláspontokból következik, hogy e
szabadság különleges védelmet követel akkor, amikor
közügyeket és a közhatalom gyakorlását,
a közfeladatot ellátó, illetve a közéletben szerepet
vállaló személyek tevékenységét érinti.
(...) A demokratikus társadalom létezésének és
fejlõdésének nélkülözhetetlen eleme a
közügyek vitatása, amely feltételezi a különbözõ
politikai nézetek, vélemények kinyilvánítását,
a közhatalom mûködésének bírálatát.
A demokratikus hagyományokkal rendelkezõ társadalmak tapasztalatai
szerint is e vitákban esetenként kellemetlen, éles, esetleg
igazságtalan támadásokat intéznek a kormányzat
és a közhivatalnokok ellen, és nyilvánosságra
kerülnek olyan tények is, amelyek a közéleti szereplõk
becsületének csorbítására alkalmasak.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
kiemelkedõ alkotmányos érdek az állami és
a helyi önkormányzati feladatokat ellátó szervek és
személyek tevékenységének nyilvános bírálhatósága,
valamint az, hogy a polgárok bizonytalanság, megalkuvás,
félelem nélkül vehessenek részt a politikai és
társadalmi folyamatokban, a közéletben. (
)
A közügyekre vonatkozó véleménynyilvánítási
és sajtószabadság kiemelkedõen magas alkotmányos
értéktartalmából következik, hogy alkotmányellenes,
ha az állam súlyosabb büntetéssel fenyegeti azt, aki
a hatóságról vagy a hivatalos személy tevékenységérõl
mond véleményt, bármilyen sértõ is az, mint
aki magánszeméllyel szemben ad hangot kedvezõtlen álláspontjának."26
A PKKB-n sajtó-helyreigazítás iránt indított,
tehát polgári perben született ítélet idézett
indokolását némileg menti, hogy a sajtótörvény
akkor még hatályos rendelkezései27 a közérdekû
bírságról szóló részben tartalmazták
a felperesek konkrét sérelmén túlmenõen"
az olvasók iránti paternalista aggodalmat kifejezõ mondatokat.
A közszereplõk
képmása
A Kurír Elefánt 1992-ben, két egymást követõ
héten közölt szatirikus fotómontázst G. Nagyné
Maczó Ágnesrõl, testépítõ fürdõruhás
alakot illesztve az országgyûlési képviselõnõ
arcképéhez.28 Maczó, állítása szerint,
már az elsõ megjelenés után tiltakozott az elõbbiekben
leírt ábrázolása ellen.29 A HVG 1997-ben Nikolits
István karikatúráját jelentette meg a címlapon,
az ugyanabban a számban olvasható, botrányt keltõ,
titkosszolgálati eszközök törvénytelen alkalmazásával
kapcsolatos ún. Nyírfa-ügyrõl szóló
cikk illusztrációjaként bekötött szemmel, fülében
parafa dugóval, kapcsokkal összefûzött szájjal
ábrázolva a titkosszolgálati minisztert.30 A képviselõnõ,
illetve a miniszter egyaránt pert indítottak személyiségi
jogaik sérelme miatt, különös tekintettel a képmásukkal
történt feltételezett visszaélésre.31
Az elsõ ügyben a másodfokú bíróság
elutasította a keresetet, többek között azzal indokolva
az ítéletet, hogy a közélet szereplõinek
számolniuk kell azzal, hogy nemcsak az adott közéleti eseményrõl
szóló tudósításnak lesznek szereplõi,
hanem a róluk készült kép- és hangfelvétel
eszköze vagy tárgya lehet utánzásnak (parodizálásnak),
szatirikus jellegû ábrázolásnak. A közéleti
szereplõk képmásának ilyen jellegû felhasználását
nem lehet a hozzájárulásuktól függõvé
tenni. (
)
a felperest ábrázoló fényképek
egyéb személyiségjogot sem sértenek, mert olyan
szövegkörnyezetben lettek elhelyezve, amelybõl kitûnik,
hogy az újság egy politikai jelenséget, a parlamentben
elharapózott durva hangvételt kívánta a komikum
eszközével szatirikusan bírálni."32
A fürdõruhában való megjelenést (mint az alábbiakban
kiderül) ruhátlanságnak tekintõ Legfelsõbb
Bíróság azonban 1993-ban a jogsértés tényét
megállapító, a további jogsértéstõl
eltiltó és az alperest nyilvános elégtétel
adására kötelezõ elsõfokú bíróságnak
adott igazat, ráadásul még kártérítést
is megítélt a politikusnõnek - bár csak 300 000
forintot az általa igényelt 1 500 000 forintból -, továbbá
300 000 forint közérdekû bírságot is kiszabott
a viccelõdõ kedvû újságra, egyebek mellett
az alábbiakkal indokolva döntését:
a felperes arcképe
jogosulatlanul lett felhasználva
(mert az nem a felperes nyilvános közszereplésérõl
készült, és a felperes a megjelentetéséhez
nem járult hozzá), az ábrázolás módja
pedig - a ruhátlanság - a felperest nõi mivoltában,
emberi méltóságában is sérti. (
) Ebbõl
következõen, ha a fénykép a politikusi megnyilvánulások
karikírozásának lenne is tekinthetõ, az ábrázolás
módja miatt a jogsértés ugyancsak fennáll."33
A HVG említett ügye viszont - szemben a Kurír Elefántéval
- már jóval a 36/1994. AB határozat megszületését
követõen zajlott, és az elsõ-, valamint a másodfokú
bíróság azonosan - a korábbi eset másodfokú
ítéletéhez hasonlóan - értékelte a
vitatott karikatúrát, a miniszter keresetét egyaránt
elutasítva. Az elsõfokú bíróság indokolása
így szól:
a HVG
hírmagazin.
aktuális gazdasági
és politikai eseményekrõl ad híradást, amely
többnyire elemzõ, értékelõ cikkekben jelenik
meg. Az elemzõ, értékelõ írások politikai
véleményt, a szerkesztõség állásfoglalását
tükrözik. A hírmagazin megjelölés azt is jelenti,
hogy e cikkek képi illusztrációkkal jelennek meg. Az illusztráció
karikatúra is lehet. A karikatúrának mint mûvészi
ábrázolásnak az a lényege, hogy humorosan, szatirikusan,
gunyorosan, a lényeget eltúlozva ábrázolja a személyeket
vagy jelenségeket.
A bíróságnak az az álláspontja, hogy a közéleti
személyiségnek a karikatúrája megjelenéséhez
sem kell hozzájárulnia."34
A közszereplõk képmásának karikaturisztikus
közlésével kapcsolatos további ügyeket elemez
Halmai Gábor. Az esetek35 közös jellemzõje, hogy az
eljáró bíróságok közül kivétel
nélkül mindig a Legfelsõbb Bíróság foglalta
el a szólásszabadságot legsúlyosabban csorbító
álláspontot. Az egyik ügy (valójában ügycsoport)
felperese ismét G. Nagyné Maczó Ágnes. Maczót
a Hócipõ, majd a Kurír is újra fürdõruhában
ábrázolta, kezében pezsgõspohárral. A Hócipõ
farsangi számában közölt változat kiemelt kezdõbetûkkel
a következõ szöveget is tartalmazta: Független Kis-Gazda
Playgirl." Maczó elõször a Kurírt perelte,
teljes sikerrel, miután a lapot a PKKB után és a Legfelsõbb
Bíróság elõtt a Fõvárosi Bíróság
is elmarasztalta, annak ellenére, hogy az utóbbi szerint - mint
azt a Nikolits-ügyben idézett bíróság is kifejtette
- a karikatúra közléséhez nincs szükség
az ábrázolt személy elõzetes hozzájárulására.
Ugyanis a véleményszabadság iránt ebben az esetben
legfogékonyabb Fõvárosi Bíróság is
úgy értékelte, hogy a Kurír közlése
a képaláírás nélkül nem volt egyértelmûen
karikatúra. Ha a karikatúra eredeti kontextusából
kiragadott közlése esetleg valóban vitatható is lehet,
a Legfelsõbb Bíróság, amint azt Halmai Gábor
összefoglalta, egyszerûen úgy ítélte meg, hogy
a képmás nyilvánosságra hozatala visszaélésszerûen
történt".36 Ezt, a véleménynyilvánítási
szabadság mibenlétével kapcsolatos teljes értetlenséget
tükrözõ indokolást vette át aztán a Fõvárosi
Bíróság, amikor az egyértelmûen karikatúrát
közlõ Hócipõ javára döntõ
PKKB ítéletét megváltoztatva 300 000 forint nem
vagyoni kártérítést juttatott a politikusnõnek.37
Tette ezt annak ellenére, hogy a PKKB tökéletes alkotmányjogi
és nemzetközi jogi érveléssel utasította el
Maczó keresetét.38 A Fõvárosi Bíróság
ezen, a Legfelsõbb Bíróság immár csalhatatlanul
szólásszabadság-ellenesnek tûnõ irányát
követõ határozata, mint Halmai Gábor hangsúlyozza,
szemben áll a fejlett jogállamok és az Emberi Jogok Európai
Bírósága gyakorlatával. Ennek következtében
az ilyen ítéletek esetén
Magyarországra
gyakori elmarasztalások várnának Strasbourgban"- írja
Halmai, majd így folytatja: Ha a magyar polgári bíróságok
az ítéleteiket a karikatúrák általuk jónak
vagy rossznak ítélt színvonalára alapozzák,
akkor vége a mûvészetek szabadságának, amit
pedig a magyar és valamennyi jogállami alkotmány, valamint
nemzetközi emberi jogi dokumentum a kifejezés szabadsága
legbecsesebb, legkevésbé korlátozható összetevõjeként
garantál."39
Ki közszereplõ?
1998 áprilisában az alábbi polgári perben született
ítélet - amelyben az elsõfokú bíróság
elutasította Muskovszky Gábor ügyvéd keresetét
- indokolásában az ügyvédet is közszereplõként
említi. Muskovszky, aki azt sérelmezte, hogy a Népszabadságban
1998. január 10-én megjelent, Xénia-láz: nyerésre
játssz! címû cikk bûnözõknek tartott
személyekkel hozta összefüggésbe a személyét,
kétmillió forintos kártérítési pert
indított az írás szerzõje és a lap fõszerkesztõje
ellen. Az elsõ fokon eljáró bíróság
ítéletének indokolásából az olvasható
ki, hogy a bíróság csak Muskovszkyt - és a hozzá
hasonló szerepet vállaló ügyvédeket - tartja
közszereplõnek:
Azt nem lehet vitássá tenni, hogy a felperes gyakorlatilag
»közszereplõvé« ezeknek a nagyvállalkozóknak
az ügyei kapcsán vált, ami önmagában még
nem jelent személyiséget ért sérelmet. Nyilvánvaló,
hogy a sajtó és a média érdeklõdése
ezen ügyek és nem a tucatperek felé fordul, annak ellenére,
hogy a felperes - saját elõadása szerint is - ilyen típusú
perekben is eljár."40
Muskovszky keresetének elutasítását a bíróság
alapvetõen azzal indokolta, hogy a cikkben említett, bûnözõnek
tartott személyeket jogerõs ítélet nem marasztalta
el, annak hiányában rájuk is vonatkozik az ártatlanság
vélelme, és egy bizonyítatlan megállapításon
kívül a teljes szövegkörnyezet valós tényeket
állít, melyeket egyébként a felperes sem sérelmezett
(
), önkényes az a felperesi következtetés, melyet
jogsérelme alapjaként megjelölt".
Egy interneten közzétett dokumentumokra vonatkozó székesfehérvári
büntetõügyben is felmerült az a kérdés,
hogy a 36/1994. AB határozat szerint kik minõsülnek közszereplõnek.
Nagy Zoltán Péter, aki a polgármester személyi titkára,
majd az önkormányzat nyilvánosságreferense volt, a
világhálón a város vezetését bíráló
leveleket tett közzé. A Polgármester volt a barátom
címû írása elején leszögezi: a
következõkben megnevezett személyek közéleti
szerepet vállaltak, (
) név szerinti megnevezésük
nem sérti a személyiségi jogokat, amennyiben a felvetett
téma közéleti tevékenységükkel kapcsolatos."41
A szólásszabadság iránt talán internet-használóként
is fogékonyabb, annak határaival szemmel láthatóan
tisztában lévõ szerzõ konkrét ügyeket
adatokkal leírva, élesen kritizálja Nagy István
polgármestert, tanácsadóját, Mózs Józsefet
és még néhány vezetõtársát.
Mint írja: A Hivatalt csendesen kezdte behálózni
az ármány, a gerinctelen fekély. Nevük is van. (
)
E banda vette át a Hivatal vezetését. (
) Sajnos ki
kell mondanom, Székesfehérvár polgármestere kisstílû
és pitiáner alak, a hozzáragadt mocsokkal együtt.
(
) Leépítenek mindent, aminek bármi köze van
a demokráciához."
A széles körû hivatali tisztogatással is vádolt
polgármester és munkatársai összesen négy feljelentést
tettek Nagy Zoltán Péter ellen a fehérvári városi
bíróságon. A 36/1994. AB határozat értelmében
viszont, mint láttuk, a becsületüket sértõ értékítélet
miatt csak akkor lett volna alkotmányosan büntethetõ a bírálójuk,
ha a sértõ véleményt nem közszereplõ
minõségükre vonatkozóan fogalmazza meg. Ennek megfelelõen
a bírált személyek legfeljebb rágalmazás
miatt kezdeményezhettek büntetõeljárást a siker
reményében. Mégis mind a négy feljelentést
becsületsértés megvalósítása miatt is
megtették. Nézzük, milyen indokok alapján.
A polgármester a jegyzõ által benyújtott feljelentésre
hivatkozik, amely pontosan idézi a 36/1994. AB határozat indokolásának
azt a részét, amelyik szerint az e minõségre
tekintet nélkül tett kijelentések vonatkozásában
ugyanolyan védelem illeti meg õket (a közhatalom gyakorlóit
- M. P.), mint a magánszemélyeket."42 Ebbõl a polgármester
arra a meglepõ megállapításra jut, hogy becsületük
védelmében a hatóságokat és a hivatalos
személyeket ugyanazok a jogok illetik meg, mint a magánszemélyeket".
A politikus tehát mindössze arról feledkezett meg, hogy õt
és munkatársait csak a hivatalos minõségükre
tekintet nélkül tett kijelentésekkel szemben illeti meg a
magánszemélyekével azonos védelem.
Mózs József és az idõközben a választók
által leváltott polgármester egy másik munkatársa
pedig - annak ellenére, hogy elõbbi országgyûlési
képviselõi múltja és a székesfehérvári
Rádió utcai roma családok konténerekbe telepítésének
tervével kapcsolatban játszott szerepérõl is közismert,
utóbbi pedig magát vezetõ beosztású
hivatali dolgozónak" minõsítette - feljelentésében
egyként azt az álláspontot foglalja el, hogy az õ
esetében a közhatalmat gyakorló személyekre és
a közszereplõ politikusokra vonatkozó alkotmánybírósági
határozat nem alkalmazható. Ezen nézetük tarthatatlanságát
azonban a nyilvánvalóan közszereplõ feljelentõk
feltehetõen maguk is belátták, mert az illetékes
bíróságok által kitûzött személyes
meghallgatásokon szabályszerû idézés ellenére
egyikük sem jelent meg. Mivel távolmaradásukat nem mentették
ki, a bíróságok az eljárásokat megszüntették.43
Az önkormányzat kritikus szellemû volt munkatársát
végül mégis elmarasztalták, igaz, nem büntetõjogi
alapon, hanem közalkalmazotti etikai vétség miatt. Ez is
példa lehet arra a késõbb, a sajtó-helyreigazítás
kapcsán tárgyalt gyakorlatra, amikor közszereplõk
a bíróságok sajnálatos közremûködésével
kijátsszák az õket érõ bírálatokra
vonatkozó szigorú alkotmányos mércét.
A telefonáló
formális tompításától a bátorításig
Mint az alább ismertetett két esetbõl látható
lesz, a 36/1994. AB határozat a rádiózásról
és televíziózásról szóló törvény
(Rtv. törvény) kiegyensúlyozott tájékoztatásra
vonatkozó követelményének alkalmazására
is hatással van. A Fõvárosi Bíróság
1997 szeptemberében és 1998 júliusában két
ügyben is ítéletet hozott a Magyar Rádió Beszéljük
meg! címû mûsorával kapcsolatban. Erre azért
kerülhetett sor, mert az Rtv. törvény szerint, ha az Országos
Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottsága
vagy másodfokon" eljárva maga az ORTT egy mûsorszolgáltatót
a kiegyensúlyozott tájékoztatás sérelme miatt
elmarasztal, akkor az érintett rádió- vagy televíziótársaság
az ORTT határozatának felülvizsgálatát kérheti
a bíróságtól.44 Ezt tette a Magyar Rádió
az említett két alkalommal.
Elõször sikerrel, mert a bíróság az 1996. október
16-án sugárzott mûsorra vonatkozó, a Magyar Rádiót
elmarasztaló ORTT-határozatot45 hatályon kívül
helyezte. A vita tárgyát a következõ beszélgetésrészlet
képezte: az élõ, telefonos mûsorban az egyik hallgató
azt a véleményt fogalmazta meg, hogy az ellenzéknek
a jobboldala annyira szélsõséges, hogy a nyilas idõket
idézi fel néha egyes megnyilatkozásuk". Erre a mûsorvezetõ,
Bolgár György így válaszolt: Hát ezt
õk nyilván visszautasítanák." A továbbiakban
a telefonáló többször Bolgár szavába vágva
folytatta, Csurka Istvánt - akivel késõbb Lezsák
Sándort is összefüggésbe hozta - szélsõjobboldalinak
minõsítve, amire a mûsorvezetõ felhívta a
figyelmét arra, hogy Csurka nincs a parlamentben", végül
pedig a két név szerint megnevezett politikus nézeteire
utalva ezt mondta: hát ezt nem tudjuk, maradjon a szívük
titka."
A bíróság egyebek mellett így indokolta a Magyar
Rádiónak igazat adó ítéletét: a
demokratikus társadalom létezésének és fejlõdésének
nélkülözhetetlen eleme a közügyek vitatása,
amely feltételezi, hogy különbözõ politikai nézetek
és vélemények kinyilváníthatók. A
pluralizmus, a tolerancia, a nyíltság, a véleménynyilvánítás
szabadsága a demokratikus társadalom egyik alapköve, s ebben
a szabadság megilleti az olyan gondolatokat is, amelyek sértõek,
meghökkentõek, vagy akár aggodalmat kelthetnek, amelybe beletartozik
az is, hogy a kritika megengedhetõségének határai
a közéletben szereplõ személyekkel szemben tágabbak,
mint a magánszemélyek tekintetében."46 A bíróság
megállapította továbbá, hogy a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményének betartása
elsõsorban azokban a mûsorokban számon kérhetõ,
amelyek tartalma a mûsorszolgáltató munkatársainak
tevékenységén alapul".
A bíróság elutasította viszont a Magyar Rádió
keresetét az 1997. február 12-i adással kapcsolatos ORTT-határozattal47
szemben. A kifogásolt beszélgetés témája
csaknem ugyanaz volt, mint az elsõ esetben, de a telefonáló
kétségtelenül szélsõségesen is fogalmazott.
Torgyán Józsefet kiabálása miatt Hitlerrel azonosította,
a politikust és pártját - utóbb az MDF-et, a Kereszténydemokrata
Pártot és Csurkát is - fasisztának minõsítve,
aztán a következõ kijelentést tette: Ha én
Horn úrnak lennék, már rég lelõttem volna
a Torgyánt is meg ezeket is. (
) Ilyen emberekért nem kár,
mint a Torgyán meg a többi párt, (
) ezek patkányok
Magyarországon, csótányok."48 Bolgár György
- feltehetõen az elõzõ ügy tapasztalatai alapján
is - az alábbi ellenvetéseket tette: fasiszta párt,
ez meglehetõsen erõs megjegyzés. (
) attól,
hogy valaki kiabál, még nem fasiszta. (
) ezek a pártok
egyrészt nem egyformák. Másrészt, ha megnézi
a programjaikat, azért nem talál bennük
" (Itt
a telefonáló közbevágott.) És az nem
fasizmus, hogy lelövi a politikai ellenfelet? Talán maradjunk abban,
hogy minden emberért kár. Asszonyom, azt hiszem, elragadtatta
magát egy kicsit, remélem.
fasiszta pártnak egyik
sem nevezhetõ. Ezt még a legádázabb ellenfeleik
sem mondják róluk. Az, hogy kiabál egy pártvezetõ,
lehet, hogy valakinek szimpatikus, másnak természetesen elfogadhatatlan.
(
) nem gyõztük meg egymást."
A panaszbizottsági állásfoglalás többek között
így vélekedett a hallottakról: a mûsor vezetõje
elmulasztotta figyelmeztetni a telefonáló hölgyet arra, hogy
a mûsorban megnevezett ellenzéki pártok fasiszta pártokként
való feltüntetése szemben áll azok társadalmi
megítélésével." Az állásfoglalás
szerint tehát abból az állításból,
hogy ezt még a legádázabb ellenfeleik sem mondják
róluk", nem következik az, hogy a kevésbé ádáz,
illetve nem ádáz ellenfelek, valamint a szimpatizánsok
és az egyik említett csoportba sem tartozók is a telefonálótól
eltérõ véleményen vannak.
Az állásfoglalás indokolása megállapította
továbbá: jóllehet a mûsorvezetõ (
)
formálisan megpróbálta a telefonálót tompítani,
azonban a telefonbeszélgetés során egyáltalán
nem adott hangot annak a ténynek, hogy a telefonáló - figyelemmel
a szóban forgó pártok önképére és
társadalmi megítélésére - szélsõséges
véleményt fogalmazott meg". Úgy látszik, a
társadalom véleményét csalhatatlanul ismerõ
Panaszbizottság - valamint az ORTT és a Fõvárosi
Bíróság - figyelmét elkerülte, hogy a mûsorvezetõ
az érintett pártok védelmében határozottan
kijelentette: fasiszta pártnak egyik sem nevezhetõ".
A formális tompítás motívuma ráadásul
szemmel láthatóan megragadta az ítéletét
többek között így indokoló bíróság
fantáziáját is: A bíróság úgy
látta, a telefonáló hölgy és a mûsorvezetõ
dialógusát hallgatók egyenlõtlen küzdelem fültanúi
voltak. A mûsorvezetõ mindvégig higgadt, véleményt
megfelelõ irányba terelni igyekvõ meggyõzést
megkísérlõ próbálkozása ellenére
ugyanis a telefonáló egyre durvább kijelentésekre
ragadtatta el magát. A kívülálló számára
így a beszélgetés érzékelhetõen úgy
jelent meg, a telefonáló nem a kulturált vitatkozás
módszerét követi, hanem a mûsorvezetõ reagálását
bátorításként fogja fel. A beszélgetés
ezen sajátos íve miatt - noha annak tartama csupán mintegy
két percig tartott - a bíróság jogi megítélése
szerint korábban szükségessé tette volna a kijelentések
egyértelmû visszautasítását, korrigálását."
Talán az lett volna megfelelõ, ha Bolgár kiabálni
kezd? Persze akkor, lehet, hogy õ is megkapja a magáét
a telefonálótól. Mindezek után már nem meglepõ,
hogy az 1998-as ítéletet jegyzõ bíró mást
olvasott ki a 36/1994. AB határozatból, mint az 1997-es ítéletet
hozó kollégája:
A szabad véleménynyilvánítás alkotmányos
alapelvének biztosítása körében - jelen ügyben
is zsinórmértékül szolgálva - az Alkotmánybíróság
36/1994. (VI. 24.) AB számú határozata indokolásában
rámutatott arra, a véleménynyilvánítási
szabadság alkotmányos határait úgy kell meghatározni,
hogy azok a véleményt nyilvánító személy
alanyi joga mellett a közvélemény kialakulásának,
illetve szabad alakításának a demokrácia szempontjából
nélkülözhetetlen értékeit is figyelembe vegyék.
A szabad véleménynyilvánítás jogának
kitüntetett szerepe nem vezet arra, hogy ez a jog korlátozhatatlan
lenne. Az alkotmányos védelem nem vonatkozhat tények meghamisítására,
a véleménynyilvánítás olyan alkotmányos
jog, amely csak felelõsséggel gyakorolható. Ezeket az elveket
szem elõtt tartva a bíróság álláspontja
szerint a mûsor egésze, annak kicsengése túllépett
azon az érzékeny határon, melyet a véleménynyilvánítás
szabadsága megenged."
A határ, amelyen a kicsengés túllépett, talán
valóban érzékeny, nem pedig homályos lenne akkor,
ha a bíróság szükségesnek tartotta volna megfogalmazni,
hogy a vitatott beszélgetés során elhangzott, egyáltalán
tényállításnak tekinthetõ mondatok közül
melyik (vagy melyek) hamisított (vagy hamisítottak) meg tényeket
szándékosan, vagy a mûsorvezetõtõl elvárható
gondosságot mellõzve. Enélkül ugyanis az ítélet
indokolása legfeljebb az azt jegyzõ személy írói
munkássága részének tekinthetõ (illetve jó
lenne, ha csak az volna), és nem bátorítja"
azokat, akik hinni szeretnének a jogbiztonságban.
A sajtó-helyreigazítási
per mint az Alkotmánybíróság határozatának
kijátszása
A Legfelsõbb Bíróság az eddig leírtakon túl
a sajtó-helyreigazítás egy különleges esetével
kapcsolatban is jeleskedik a szólásszabadság alkotmányellenes
megszorítása terén. Helyreigazítási per esetén
a tények közzétevõjének kell bizonyítania
a közölt állítások valóságát.
A Legfelsõbb Bíróság Polgári Kollégiumának
14. számú állásfoglalása szerint pedig a
közölt tényállítások valóságát
akkor is a sajtó képviselõjének kell bizonyítania,
ha más kijelentését adta közre híven. Mint
Halmai hangsúlyozza, a Legfelsõbb Bíróság
álláspontja szinte lehetetlen helyzetbe hozza a sajtószerveket,
hiszen közügyekrõl folytatott viták esetében
nem elegendõ ügyelniük arra, hogy korrekt módon tájékoztassanak
az egyes álláspontokról".49
Jellemzõ, hogy a Halmai által ismertetett perekben kizárólag
a PKKB-n vagy a Fõvárosi Bíróságon születtek
a helyreigazítási kérelmet elutasító ítéletek.
A PKKB egyik bírója két ítéletében
is hivatkozott a 36/1994. AB határozatra,50 a 14. számú
polgári kollégiumi állásfoglalást azonban
kötelezõként értelmezte. Ezzel szemben Halmai felhívja
a figyelmet arra, hogy a bíróságokról szóló
törvény, az irányelvekkel és az elvi döntésekkel
szemben, nem említette a kollégiumi állásfoglalások
kötelezõ voltát, ennek következtében azok nem
is kötelezik a bíróságokat. A Fõvárosi
Bíróság, Schmidt Mária Magyar Hírlappal szembeni
perében, élt is az ebbõl adódó szabadságával.
Mint Halmai leírja, a Fõvárosi Bíróság
a PK 14. állásfoglalás II. pontjának és a
sajtótörvénynek a vonatkozó részei51 alapján
is úgy ítélte meg, hogy a sajtónak az adott esetben
- a Nyilvánosság Klub Egyesület közgyûlésérõl
közölt tudósítás esetén - a helyreigazítás
elkerüléséhez elég bizonyítania beszámolója
korrektségét. A PK 14. állásfoglalás elsõ
pontja viszont újra érvényesült, amikor a Demeter
Ervin családtagja által indított helyreigazítási
pert elvesztette a Magyar Hírlap, hiába tudósított
korrekten az Országgyûlés ülésérõl.52
A sajtószabadságot csorbító esetek között
is különleges az Élet és Irodalom (ÉS)
Fiúk a bányában címû tényfeltáró
riportja (1999. augusztus 20.) miatti helyreigazítási per. Mint
Halmai írja: az érintettek - anélkül, hogy a
cikk fõbb állításai kapcsán jogi eljárást
kezdeményeztek volna - két, viszonylag lényegtelennek tûnõ
megfogalmazás53 miatt két külön sajtó-helyreigazítási
pert indítottak a lap ellen."54 A perindítók által
követett taktika mindkét esetben nyilvánvalóan az
volt, hogy a közszereplõk bírálatának széles
szabadságot biztosító alkotmányos szabályokat
megkerülve próbálták azt a látszatot kelteni,
mintha velük szemben a sajtó követett volna el valamilyen jogtalanságot,
tehát õk a sajtó felelõtlen támadásainak
az áldozatai. E cinikus stratégiát a 36/1994. AB határozat
szellemében a magyar bíróságoknak el kell utasítaniuk,55
mert ez is feltétele annak, hogy a közszereplõk bírálhatóságának
legalább a 36/1994. AB határozatban kijelölt mértékû
szabadsága érvényesüljön.
A 36/1994. AB határozat alkalmazása azonban legalábbis
ellentmondásos. Halmai Gábor 1998-ban megjelent cikkében
még viszonylag kedvezõ értékelést adott a
36/1994. AB határozat alkalmazásáról, egyúttal
pontosan megfogalmazva a jogfejlõdés kívánatos irányát:
Az egyéni érdekek védelme terén egyértelmûen
kedvezõ változásokat figyelhettünk meg. A büntetõjog
által kínált tényállások (...) egyre
ritkábban kerülnek alkalmazásra, és a csökkenõ
számú ügyekben is egyre több felmentõ ítélet
születik. Ez az örvendetes gyakorlat tulajdonképpen elindította
az egyéni érdekek védelmének, mindenekelõtt
a becsületvédelemnek a dekriminalizálását.
Vagyis a sajtó nyilvánosságában megjelenõk
becsületének védelme egyre inkább civilizálódik",
és még a polgári jogi személyiségvédelem
is tekintettel van arra, hogy e közszereplõknek a közügyek
vitathatósága érdekében több bírálatot
kell elviselniök."56
Halmai két évvel késõbbi áttekintése
viszont - saját eset-elemzéseimhez hasonlóan - nem túl
biztató képet fest, új veszélyeket is jelezve a
néhány évvel korábbi helyzethez képest. A
polgári bíróságok ugyanis sokszor nem követik
a 36/1994. AB határozat szellemét. A helyreigazítási
jog pedig, mint láthattuk, a felperesnek könnyebb, a sajtónak
pedig teljesíthetetlenül nehéz feltételeket szabó
gyakorlatot részesíti elõnyben. Mint Halmai írja,
a büntetõjogi ítélkezés liberalizálódásával
párhuzamosan megfigyelhetõ a polgári jogi személyiségi
jogi és sajtó-helyreigazítási gyakorlat szigorodása
a közszereplõk védelmében".57
A 36/1994. AB határozat
gyenge pontjai
Az egyik országos kereskedelmi televízió, a TV2 esti hírmûsora
1999 decemberében exkluzív interjú közlését
harangozta be. Az interjú elkészítéséhez
- mivel az interjúalany, Dietmar Clodo akkor már elõzetes
letartóztatásban volt - a büntetés-végrehajtás
országos parancsnokának elõzetes engedélyére
volt szükség.58 Ezt a tévétársaság egyévi
várakozás után meg is kapta, így felvehették
a különleges beszélgetést. Igaz, ennek fejében
szerzõdésben vállalták, hogy az interjút
közreadás elõtt megmutatják a börtönparancsnoknak,
aki aztán közvetlenül az adást megelõzõen
megtiltotta a közlést, mondván, az interjúban Clodo
hivatalos személyeket rágalmazott, illetve megsértette
azok személyiségi jogait. A fõbörtönõr
tehát - jogszabály adta engedélyezési jogkörén
messze túllépve - a cenzurális beavatkozás és
egyúttal a hatósági önkény kirívó
példáját nyújtotta. Az elõzetes cenzúrát
azt követõen alkalmazta, hogy korábban már engedélyezte
az interjú elkészítését. Ez is szomorú,
a történet igazán lehangoló része viszont az,
hogy a közvélemény tájékoztatására
hivatott szerkesztõség meghátrált, vagyis öncenzúrát
gyakorolt, hiszen a közlés lehetõsége a TV2 döntéshozóinak
kezében volt.59 A fõmûsoridõre beharangozott interjút
csak híradójuk késõ esti adásában
mutatták be, méghozzá a börtönparancsnok segítségével"
megszerkesztett változatban.
Az esetet követõen a Nyilvánosság Klub nyilatkozatot
adott ki, megállapítva, hogy az alkotmánybírósági
határozat alapján a TV2-nek vállalnia kellett volna egy
esetleges bírósági eljárás kockázatát.
(
) Ha ugyanis a stáb az újságíró szakma
szabályai szerint elvárható gondossággal ellenõrizve
az interjúalany állításait megbizonyosodik arról,
hogy azok nem nyilvánvaló valótlanságok, akkor utólag
még akkor sem tehetõ felelõssé a közlésért,
ha egy eljárás során kiderül azok valótlan
volta."60 A Nyilvánosság Klub álláspontjával
feltétlenül egyet lehet érteni, mégis érdemes
megvizsgálni, hogy valóban elegendõ védelmet nyújt-e
a 36/1994. AB határozat a sajtó számára?
Kis János szerint a hatóság vagy hivatalos személy
megsértésének kérdésében a bíróság
hibátlan döntést hozott".61 Az e megállapításhoz
fûzött jegyzetben azt írja Kis, hogy a 36/1994. AB határozat
az Egyesült Államok Legfelsõbb Bíróságának
a New York Times v. Sullivan ügyben62 1964-ben hozott, mérföldkövet
jelentõ ítéletét követte. Halmai Gábor
pedig ugyanezzel az alkotmánybírósági határozattal
kapcsolatban az amerikai Legfelsõ Bíróság
New York Times v. Sullivan döntésébõl adaptált
általános tesztrõl" ír, majd így fogalmaz:
az amerikai-magyar követelmény szerint (...) csak a tudatos
hazugság és a súlyos hanyagság eredményeként
közölt állítások nem élveznek védelmet,
és ráadásul a bizonyítási teher megfordul."63
Boldogan egyetértenék a két általam oly nagyra becsült
szerzõvel. De ha nem tévedek, akkor az Alkotmánybíróság
szóban forgó döntése, bár vitathatatlanul korszakos
jelentõségû, és feltétlenül az egyik
legjobb a maga mûfajában, mégsem nyújt elegendõ
védelmet a szólás és a sajtó szabadsága
számára. A bizonyítási teher egyértelmû
megfordításának az elõzõekben leírt
elmaradása, a 36/1994. AB határozat által megfogalmazott
gondatlansági mérce problematikus volta és a személyiségi
jogok szólásszabadsággal szembeni büntetõjogi
védelmének a fenntartása is hozzájárulnak
a közügyek vitatásának a korlátozásához.
A bizonyítási teher jelentõségének felméréséhez
elég elképzelnünk azt az esetet, amikor egy újság
tényfeltáró riport közlését fontolgatja,
államigazgatási korrupciót leleplezendõ. Az újságírók,
a szerkesztõk, a kiadó és jogászai számára
- még a legjobb bizalmas információforrások birtokában
is - lehetetlen feladat lehet a közölni tervezett állítások
bizonyítása. Az ehhez szükséges információknak
ugyanis legalább egy részét sikeresen titokban tarthatja
az érintett hatóság, amely annál érdekeltebb
a titkolózásban, mennél korruptabb.
Az Alkotmánybíróságnak a súlyos gondatlanság
eseténél kellett volna meghúznia a közszereplõkkel
szemben megengedhetõ kritika határát. A 36/1994. AB határozat
ugyanis nem a New York Times v. Sullivan döntésben szereplõ
reckless disregard" kifejezés magyar megfelelõjét
használta, tehát nem súlyos gondatlanságról
szólt. Mint a határozat rendelkezõ részének
korábban már idézett fordulata fogalmaz, gondatlanság
esetén a felelõsség, az egyéb feltételek
teljesülése esetén akkor állapítható
meg, ha a közlõ személy azért nem tudott állítása
valótlanságáról, mert a hivatása vagy
foglalkozása alapján reá irányadó szabályok
szerint - az adott állítás tárgyára, a közlés
eszközére és címzettjeire tekintettel - elvárható
figyelmet vagy körültekintést elmulasztotta." Az indokolás
elõzõekben szintén ismertetett megfogalmazása szerint
pedig a bíróságoknak kell meghatározniuk azt, hogy
a közvélemény formálásában hivatásszerûen
részt vevõk esetében a gondatlanság megállapításának
melyek a kritériumai".
Ha a jogalkalmazói gyakorlat az irányadó szabályok"
szerint valóban meghatározza a gondatlansági felelõsség
határát, akkor az eredmény legalábbis kétséges.
Egyrészt azért az, mert tulajdonképpen ellentmond egymásnak
a rendelkezõ rész és az indokolás, mivel az elõbbi
a hivatás vagy foglalkozás alapján irányadó
szabályokról" szól, az utóbbi viszont a bíróságok
által megállapított kritériumokról. Ha például
az újságíró szakma etikai szabályai irányadóak,
akkor miféle további szempontokat állapíthat meg
a jogalkalmazó? Az kizárhatónak tûnik, hogy az Alkotmánybíróság
két különbözõ csoportról kívánt
volna szólni: csupán az indokolásban a hivatásos
közvélemény-formálókról, a rendelkezõ
részben pedig más szakmák képviselõirõl.
Ráadásul, mint az esetleírásokból kitûnt,
a bíróságok hajlamosak lehetnek az alkotmánybírósági
határozat szellemével ellentétes szigorú gondatlansági
mércét megfogalmazni. A sajtószabadság alkotmányellenes
bírósági megszorítására való
hajlam nem honi sajátosság, az amerikai Legfelsõbb Bíróság
is jónak látta a New York Times v. Sullivan ügy részleteibe
menõen hangsúlyozni a szólásszabadság elsõbbségét,
éppen döntése korlátozó értelmezési
lehetõségeinek elébe vágva. Kívánatos,
hogy a magyar Alkotmánybíróság is elejét
vegye a közszereplõk bírálatával kapcsolatos
gondatlansági felelõsség sajtószabadságot
csorbító felfogásának. Erre módot adna annak
tisztázása, hogy a sajtó etikai szabályai valóban
irányadóak, és azokat nem bírálhatja felül
a jogalkalmazó, szakmai tapasztalatok hiányában lényegében
teljesen meghatározatlan szempontok szerint. Ez ugyanis szükségtelen
és aránytalan megszorítása lenne a sajtószabadságnak.
Mint Lord Nicholls írta 1999-ben a nagy jelentõségû
Sunday Times-ügyben - amelyben az ítélet szélesítette
a közszereplõk bírálhatóságát
Nagy-Britanniában -, a common law nem törekszik magasabb mérce
felállítására, mint a felelõsségteljes
újságírásé, amely mértékkel
a média magát kötelezi el".64
Az újságíróknak és a szerkesztõknek
számtalan helyzetben az idõ szorításában
kell dönteniük egy cikk közzététele felõl.
Mesterségük egyik legfontosabb eleme, a minõségi újságírás
alapfeltétele éppen az, hogy megtalálják a helyes
arányt a hírek gyors közlése és az információk
szakmailag szükséges ellenõrzése között.
Ezt az egyensúlyt azonban õk, szakmájuk képviselõi
hivatottak megtalálni, és még ha kényesen ügyelnek
is a mesterség alapvetõ normáinak a követésére
- mint az minden magára valamit is adó sajtótermék
készítõi esetében elvárható -, akkor
is elmulaszthatják felismerni a publikált tények ellenõrzésének
valamennyi lehetõségét, ami hanyagságnak minõsülhet,
különösen ha a bírók gyakran érzéketlenek
a sajtószabadság értéke iránt.
A határozat gondatlanságra vonatkozó részével
kapcsolatban viszont fontos megállapítani, hogy a közvéleményt
nem hivatásszerûen formálók esetében kizárólag
a tudatosan állított valótlanság esetében
állapítható meg a közlõ felelõssége.
Sem a rendelkezõ rész, sem az indokolás nem szól
ugyanis a közszereplõk azon bírálóiról,
akik nem a közvéleményt hivatásszerûen formáló
foglalkozást ûznek. E csoport kétségtelenül
a polgárok többségét foglalja magában, akik
például utcai járókelõként, a nép
hangjaként" adott interjúban, újságoknak küldött
olvasói levelekben, rádiómûsorokba betelefonálva,
tüntetésre készített plakátjukon és
számos más módon is bírálhatják a
különbözõ közhivatalnokokat és közszereplõket.
Noha e szabadság a sajtó képviselõit nem érinti,
mégis fontos megállapítani, hogy az egyszerû
polgárok" szólásszabadsága terén a magyar
Alkotmánybíróság határozata messzebb ment,
mint a hivatásos véleményformálók és
az ilyennek nem minõsülõ megszólalók szabadsága
között különbséget nem tevõ amerikai gyakorlat.
Ahogy Schaurer írja: Kevés kivételtõl eltekintve,
az alkotmánynak megfelelõen alakított rágalmazási
jog ugyanazokat az alapelveket alkalmazza a New York Timesban közzétett
becsületsértésre, mint a szomszédok között
mondottra."65
A 36/1994. AB határozat nem kérdõjelezte meg a személyiségi
jogok szólásszabadsággal szembeni büntetõjogi
védelmének igazolhatóságát. Ezzel szemben,
az Alkotmánybíróság gyûlöletbeszédrõl
hozott határozatának (30/1992. [V. 26. ] AB határozat)
indokolását követve, büntetõjogmentessé
kell tenni a személyiségi jogok védelmét Magyarországon.
A büntetõjog használata nem kevésbé paternalista
elképzelés az állítólag megrágalmazott
személy védelmében, mint a gyûlöletbeszéd
által megcélzott emberek vagy csoportok megóvása
végett. A személyes reputáció védelmezése
a polgári bíróságok feladata lehet, szükség
esetén nagy összegû kártérítések
révén, amelyek megítélését viszont
különleges biztosítékokkal kell körülbástyázni.
Egyúttal vitathatatlanná kell tenni azt, hogy közszereplõk
számára a polgári jog is csak sokkal korlátozottabb
védelmet nyújt a bírálatokkal szemben, mint magánszemélyeket
érõ kritikák esetén. Egyértelmûvé
kell tenni azt is, hogy a sajtó-helyreigazítás elavult
értelmezése nem adhat módot a közbeszélgetés
szabadságát biztosító szabályok kijátszására.
E tanulmány az Új
Mandátum Könyvkiadónál megjelenés elõtt
álló, Gondolatbátorság. Szólásszabadság
és közbeszélgetés az Egyesült Államokban
és Magyarországon címû doktori értekezés
része. A címbeli idézet forrása: 36/1994. (VI. 24.)
AB határozat (ABH 1994. 277, 283).
Jegyzetek
1 Kölcsey a vármegye döntése miatt mondott le követi
megbízatásáról.
2 Szemelvénygyûjtemény a Rubicon Magyar szabadelvûek
címû számához, 1998/3. Lásd még: Fónagy
Zoltán: Wesselényi Miklós. Új Mandátum
Könyvkiadó, 1998.
3 A beszéd emlékezetbõl leírt szövege Wesselényi
saját kezû javításaival: MOL, Wesselényi család
(P702) 5. cs. VA 666. Idézi: Rubicon, uo.
4 Krokovay Zsolt: A szólásszabadság döntõ jelentése.
In: Deák Ferenc, a liberális politikus. Szerk.: Lenkei
Júlia. T-Twins Kiadó, 1994.
5 Fónagy Zoltán: A reformmozgalom elsõ vezére. Rubicon,
1998/3.
6 Uo.
7 John Stuart Mill: A szabadságról. Helikon, Budapest,
1980.
8 Kállay Béni: A szabadságról." Elõszó
John Stuart Mill mûvéhez. Holnap Kiadó, 1993.
9 Heltai Jenõ: Kiskirályok. (Family Hotel, VII. Emánuel
és kora.) Szépirodalmi Könyvkiadó, 1961, 7-8.
o.
10 Legfelsõbb Bíróság Bfv. III. 1060/1993. sz.
11 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 284-285).
12 Legfelsõbb Bíróság, Bfv. II. 969/1994/8. sz.
13 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 277).
14 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 283).
15 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 284).
16 Halmai Gábor: Közszereplõk személyiségvédelme
kontra közügyek vitathatósága. Fundamentum, 2000/2.
17. o.
17 Halmai: I. m. 18. o.
18 Sólyom László egy interjújában a közszereplõk
bírálhatóságának fokozott védettségét
a polgári jog területén is érvényesítendõnek
tartotta, egyúttal bírálva a megítélt kártérítések
alacsony összegét. Tóth Gábor Attila: A nehéz
eseteknél" a bíró erkölcsi felfogása jut
szerephez. Interjú Sólyom Lászlóval. Fundamentum,
1997/1.
19 Bergens Tidende és társai kontra Norvégia, 2000. május
20.
20 BK 156. szám, 1995. V. 25.; Bírósági Határozatok
(BH) 1995. évi 9. szám.
21 Megjegyzendõ azonban, hogy az Egyesült Államok Legfelsõbb
Bírósága szerint az ún. támadó
szavak" (fighting words) nem tartoznak az alkotmány elsõ
kiegészítése által védett szólások
körébe. Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568 (1942). Lásd
Halmai Gábor: A véleményszabadság határai.
Atlantisz, 1994.
22 Baranya Megyei Bíróság BH 1995. 6. számú
határozata.
23 Az Alkotmánybíróság a 18/2000. (VI. 6.) határozatában
azóta már alkotmányellenesnek minõsítette
és megsemmisítette a rémhírterjesztés vétségét
(Btk. 270. §). Az Országgyûlés a 2000. évi CXXV.
törvénnyel fogadta el a Btk. hatályon kívül helyezett
rendelkezésének új, az Alkotmánybíróság
határozatának megfelelõ szövegét. Lásd
Halmai Gábor: Hátramenetben az alapjogvédelem? Fundamentum,
2000/3., 73-74. o.
24 PKKB 9. B. VIII. 21. 312/1996/4. szám
25 PKKB 29. P. 93. 397/1995/11.
26 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 282-283).
27 Az 1996. február 15-én hatályba lépett rádiózásról
és televíziózásról szóló törvény
(Rtv.) csak az ítélet meghozatala után két hónappal
helyezte hatályon kívül a sajtótörvény
19. §-ának közérdekû bírságra vonatkozó
bekezdéseit, mint a felperesek és alperesek közötti
viták és érdeksérelmek rendezésére
hivatott polgári jogtól teljesen idegen, büntetõ jellegû
szankciót, ami sajnos továbbra is megtalálható a
Polgári Törvénykönyv 84. §-ának (2) bekezdésében.
28 Kurír Elefánt, 1992. február 8. és február
15.
29 Legfelsõbb Bíróság Pfv. IV. 21 327/1993. sz.
30 Nyírfától az erdõt. HVG, 1997. április
5.
31 Ptk. 80. § (1) és (2).
32 Idézi a Legfelsõbb Bíróság Pfv. IV. 21
327/1993. sz. A Ptk. 80. §-ának (2) bekezdése: Képmás
vagy hangfelvétel nyilvánosságra hozatalához - a
nyilvános közszereplés kivételével - az érintett
személy hozzájárulása szükséges."
33 Legfelsõbb Bíróság Pfv. IV. 21 327/1993. sz.
34 Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság 1.
P. III. 22054/1997/3.
35 Részletes leírásukat lásd Halmai: Közszereplõk
személyiségvédelme kontra közügyek vitathatósága,
21-23. o.
36 Uo.
37 Fõvárosi Bíróság mint másodfokú
bíróság, 48. Pf. 23.777/1997/10. Az ítélet
leírását lásd Halmai: I. m.
38 PKKB 29. P. 87.533/1996/4. Az ítélet leírását
l. Halmai: I. m.
39 Halmai: I. m., 22. o.
40 Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság 17.
P. II. 20214/1998/4.
41 www.extra.hu/nzp_page/INDEX.HTM
42 Ugyanott, 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (ABH 1994. 277, 284).
43 Székesfehérvári Városi Bíróság
3. B. 1459/1998/3. sz., valamint 3. B. 1478/1998/3. sz. végzések;
Dunaújvárosi Városi Bíróság 2. B.
586/1998/3. sz. végzés.
44 1996. évi I. törvény 51. § (3).
45 ORTT F-279/96. sz. határozata. Fontos megemlíteni, hogy az
ORTT e határozatát hivatalból indított eljárás
eredményeként hozta. Ennek meggyõzõ bírálatát
lásd: Halmai Gábor: Médiaború: szabadság
és szabályozás. Beszélõ, 1997. augusztus-szeptember.
Halmai kifejti, hogy az ORTT-nek a panaszbeadványokhoz kötötten
kellene eljárnia. A Magyar Rádió érintett mûsorára
vonatkozó panaszbeadványt pedig mind az ORTT Panaszbizottsága,
mind maga az ORTT elutasította. Lásd: ORTT Panaszbizottsága
33/1996. sz. határozat, illetve ORTT 1/1996. sz. határozat.
46 Fõvárosi Bíróság 8. K. 30. 073/1997/4.
47 ORTT Panaszbizottsága 22-1-285/1997. sz. állásfoglalás,
ORTT 32/97. sz. határozat.
48 Idézi: Fõvárosi Bíróság 2. K. 31204/1997/6.
49 Halmai: Közszereplõk személyiségvédelme
kontra közügyek vitathatósága, 27. o.
50 PKKB 29. P. 85. 928/2000/4. (Schmidt Mária Magyar Hírlap
elleni sajtó-helyreigazítási pere), az ügyrõl
lásd: Sajó András: Sajtó-helyreigazítás
és sajtójog. A Schmidt-ítélet margójára.
Jogtudományi Közlöny, 2001/5.; PKKB 29.P.86.343/2000/4.
(Torgyán József Élet és Irodalom elleni sajtó-helyreigazítási
pere.)
51 PK 14. állásfoglalás II.: Amikor a sajtó
a valóságnak megfelelõen ad ismertetést a büntetõbírósági
eljárásról, helyreigazításra nincs lehetõség."
Sajtótörvény 2. § (1): A sajtó feladata
a hiteles, pontos és gyors tájékoztatásról
való gondoskodás." A sajtótörvény 5. §-a
szerint a sajtó az érdekeltek hozzájárulása
nélkül is tájékoztatást adhat, többek
között az egyesületek nyilvános üléseirõl.
52 Fõvárosi Bíróság 48. Pf. 24. 116/2001/3.
53 Az ÉS-ben közölt riportok egyik perben vitatott kijelentésérõl,
az eset megnevezése nélkül, a polgári jogi ítéletek
várható strasbourgi megítélése kapcsán
írt egyik kommentárjában Bán Tamás nyitott
kérdésnek látta a hetilap strasbourgi jogvédelmének
esélyét: nem mernék például annak prognosztizálására
sem vállalkozni, hogy egy párt pénzügyeit firtató,
tényfeltárónak szánt cikkben szereplõ olyan
állítás, mely annak összemosásával -
illetõleg a különbségek nem megfelelõ kihangsúlyozásával
-, hogy különféle cégek a párt tulajdonában
vannak-e, vagy ahhoz csak közel állnak, túllépi-e
az újságírói szabadság megengedett határait,
vagy a bíróság szerint még tolerálandó
»túlzás« körébe tartozik." (Bán
Tamás: Az Emberi Jogok Európai Bíróságának
ítéleteibõl. Fundamentum, 2000/1., 151. o.) Megjegyzendõ,
hogy a Bán által írtak a per tárgyának csak
egy lehetséges értelmezését jelentik, ugyanis az
ÉS a jogvita során kezdettõl fogva nyelvtudósok
szakvéleményével cáfolta azt, hogy a szóban
forgó párthoz kötõdõ vállalkozásokat
a közölt riportok összemosták volna. Hangsúlyozandó
továbbá, hogy a sajtó szabadsága nem megengedett"
határig terjed, hanem az államnak kell igazolnia a sajtószabadság
bármiféle megszorítását.
54 Halmai: I. m., 27. o., PKKB 29.P.90.411/1999/5.
55 Az ÉS tényfeltáró riportja ügyében
az egyik vitatott megfogalmazást tekintve a hetilap által felkért
nyelvtudósok szakvéleménye adott volna módot a sajtószabadság
védelmére, a másikat illetõen pedig a Fõvárosi
Bíróság jogértelmezése, amely szerint egy
vélekedés meglétére vonatkozó állítás
nem azonos a vélekedés tartalmára vonatkozó állítással.
Ez utóbbi érvelést azonban sem az elsõ fokon eljáró
PKKB, sem pedig a Legfelsõbb Bíróság nem osztotta.
Igaz, a PKKB bírója legalább Schmidt Mária Magyar
Hírlap elleni perében magáévá tette a
fenti álláspontot.
56 Halmai: A sajtónyilvánosság határainak módosulásai.
In.: A nyilvánosság rendszerváltása. Szerk.:
Vásárhelyi Mária - Halmai Gábor. Új Mandátum
Könyvkiadó, 1998. 112. o.
57 Halmai: Hátramenetben az alapjogvédelem? 72. o.
58 Idõközben módosult a fogva tartottak sajtó-nyilatkozatainak
szabályozása: Az Alkotmánybíróság
e tárgyban született döntése [13/2001. (V. 14.) AB határozat]
értelmében alkotmányellenes a nevezett személyek
sajtóbeli megszólalásának korlátozhatósága
egyebek mellett mások jó hírneve vagy személyhez
fûzõdõ jogainak védelme okán, amire a TV2
által készített interjú ügyében hivatkozott
a cenzúrázó börtönparancsnok.
59 Az ORTT politikailag befolyásolt mûködése miatt
a TV2 döntéshozóiban az is felmerülhetett, hogy ha a
börtönparancsnok tilalma ellenére eredeti formájában
közlik az interjút, annak következményei lehetnek a
médiahatóság részérõl. (Az Rtv. törvény
1994-ben készült tervezetének eltorzításáról,
amely a parlamenti pártok felügyeletét intézményesítette
a médiatestületek felett, lásd Molnár Péter:
Üzenet kis kockás papíron. Beszélõ, 1998. április.)
60 Cenzúra és öncenzúra. A Nyilvánosság
Klub Nyilatkozata, 1999. december 12. A TV2 fentiekben leírt történetét
e nyilatkozat alapján ismertettem. A Nyilvánosság Klub
munkájában 1994 óta részt veszek, 1999-2000-ig tagja
voltam az egyesület ügyvivõ testületének.
61 Kis János: Alkotmányos demokrácia, 229. o. Kis
idézett megállapításával kapcsolatban megjegyzendõ,
hogy elképzelhetõ a 36/1994. AB határozat olyan értelmezése
is, amely a valóság bizonyítására vonatkozó
kifejezett indítvány hiányában a Btk. 182. §-ának
hatályban hagyását nem minõsíti hibának
az Alkotmánybíróság részérõl.
62 New York Times Co. v. Sullivan 376 U.S. 254 (1964). Lásd Halmai: A
véleményszabadság határai.
63 Halmai Gábor: Közszereplõk személyiségvédelme
kontra közügyek vitathatósága, 24. o.
64 Reynolds v. Times Newspaper Ltd. & Ors, the House of Lords, October 28,
1999.
65 Frederick Schaurer: The Supreme Court 1997 Term Comment - Principles, Institutions,
and the First Amendment. Harvard Law Review, November 1998. Az idézet
angol eredetije - a különbözõ jogi kategóriák
ismertetése végett - így hangzik: With few exceptions,
constitutionalized defamation law applies to the same principles to a libel
in the New York Times as it does to a slander over the back fence."