A probléma a maga
módján tulajdonképpen egyszerû. A történelmi
Magyarország felbomlása, 1918 óta a szomszédos államokban
jelentõs létszámú magyar kisebbség él.
Korábban - az 1910-es népszámlálás szerint
- a magyar állam lakosságának volt a fele kisebbségi,
azóta viszont a szomszéd államokban él kisebbségi
sorban mintegy hárommillió magyar, akik nemcsak nyelvükben,
kultúrájukban, de történelmi tudatukban is a magyar
nemzet tagjának vallják magukat. Más államokhoz
kerültek a magyar történelemben jelentõs szerepet játszó
városok, tájak, az államhatár két oldalára
kerültek összetartozó családok.
Elõzmények
és párhuzamok
A helyzet persze nem teljesen párhuzam nélküli: a dél-tiroli
vagy elzász-lotaringiai németek, a schleswig-holsteini dánok,
a finnországi svédek, a spanyolországi baszkok, a macedóniai
albánok, a görögországi macedónok, az albániai
görögök, a bulgáriai törökök, az ukrajnai,
belorussziai és litvániai lengyelek, az ukrajnai románok
is hasonló - bár kisebb létszámú és
többnyire az adott országban arányukban is kisebb súlyt
képviselõ - kisebbségek. A kisebbséghez tartozók
- kiváltképp, ha egy tömbben élnek - igényt
tartanak arra, hogy nyelvüket családjukon, lakásukon kívül,
az utcán, a munkahelyen és a közéletben is szabadon
használhassák, anyanyelvükön tanulhassanak az állam
által fenntartott kisebbségi iskolarendszerben, anyanyelvükön
jussanak hozzá sajtóhoz, könyvekhez, saját kulturális
intézményeiket is támogassa az állam. Ezt az igényt
ugyanakkor a többségi népesség által uralt
államok korántsem tekintik magától értetõdõnek,
s egyébként demokratikus berendezkedésû államokban
is gyakori a kisebbségek elnyomása, a tudatos asszimiláció.
(Elegendõ e tekintetben a francia nemzetállam vagy a modern görög
állam példájára utalni.) A második világháború
óta eltelt évtizedekben viszont Európa számos demokratikus
államában nagy elõrehaladás történt
a kisebbségi jogok biztosításában, és ez
nemzetközi dokumentumokban is kifejezést nyert.
A kommunista rendszerekben azonban - s Magyarország szomszédai
Ausztria kivételével kommunista államokká váltak
a második világháború után - összehasonlíthatatlanul
súlyosabb a probléma, mint a polgári demokráciákban.
Mint arra Duray Miklós Kutyaszorító címû könyvéhez
írott elõszavában Csoóri Sándor oly találóan
rámutatott, az a körülmény, hogy a kommunista pártállam
az élet minden szféráját közvetlenül állami
ellenõrzés alá vonja, s erõteljesen korlátozza
az egyházakat, kivételes lehetõségeket nyit meg
a kisebbségi lét intézményeinek visszaszorítására.
Közvetlenül a második világháború után
a kisebbségi magyarságot fizikai megtorlás, kitelepítés,
vagyonelkobzás is sújtotta, de a kisebbségi lét
feltételeinek folyamatos korlátozása, az erõszakos
asszimiláció az ezt követõ békés"
periódusban is jellemzõ maradt. A kisebbségi magyarok ezért
kettõs elnyomásban éltek a pártállam évtizedeiben.
Éppen a Csoóri által hangsúlyozott összefüggés
átgondolása alapján láthatjuk be, hogy az 1989-90-es
rendszerváltás a korábbinál gyökeresen kedvezõbb
helyzetet teremtett a magyar kisebbségek számára. Létrehozhatták
saját intézményeiket, megteremtették független
sajtójukat, és szabaddá vált az utazás Magyarországra.
Errõl Ceausescu Romániájában vagy a Szovjetunióhoz
tartozó Kárpát-Ukrajnában álmodni sem lehetett,
és Csehszlovákiában vagy a titói Jugoszláviában
is a többségi állam ellenõrzése alatt állt
a kisebbségi közélet, kultúra és sajtó.
A rendszerváltás nyomán ugyanakkor a szabaddá vált
többségi közéletben is megjelentek szélsõséges
nacionalista irányzatok és szervezetek, a többségi
állam hivatalos nacionalizmusát részben kiegészítette,
részben felváltotta a többségi népességben
terjedõ mozgalmi nacionalizmus. A kisebbségi magyar közéletet
és intézményeit a szomszéd országokban mind
a többség állami intézményei, mind a nacionalista
mozgalmak részérõl széles körû gyanakvás
övezi, ami idõrõl idõre korlátozó intézkedésekben
is testet ölt.
Ennek hátterében ugyanúgy ott van az elmúlt nyolcvan
év története, mint a kisebbségi magyar politizálás
hátterében. A kisebbségi - valamint, ha nem is ilyen aktívan,
a magyarországi - magyarság a trianoni békeszerzõdés
igazságtalanságára alapozza a maga sérelmi politikáját,
míg a többségi nacionalizmus a két világháború
közötti magyar revíziós politikára, az 1938 és
1944 közötti részleges revízióra - mely után
Párizsban állították helyre a korábbi határokat
- a maga gyanakvását. A magyarországi nyilvánosságban
ma is jelen levõ irredenta retorika, a trianoni békediktátum"
felemlegetése, Nagy-Magyarország"-emlékmûvek
felállítása, a történelmi Magyarország-térképek
árusítása, Csurka nyílt revíziós igénybejelentései
új meg új hivatkozási alapot adnak a gyanakváshoz.
Harc a kisebbségi
jogokért
A kommunista pártállamok összeomlása - mint arra az
imént már utaltam - a civil szférának az államtól
való függetlenedése révén teremtett új
helyzetet a kisebbségek számára. Ezért épülhetett
fel a kisebbség saját intézményrendszere: pártok,
szervezetek, klubok, sajtó, a kisebbség kezében levõ
gazdasági vállalkozások, majd a nem állami kulturális
és oktatási intézmények. Az új helyzet másik
fontos eleme, hogy a Magyarországhoz fûzõdõ kapcsolatok
nem maradtak meg a magánszemélyek és civil szervezõdések
szintjén, hanem kialakult a magyar állam által a kisebbségi
intézményeknek nyújtott támogatás sokágú
intézményrendszere. Fõképpen közalapítványok
révén támogatta a magyar állam mind a kisebbségi
kultúra fejlõdését a szülõföldön,
mind pedig a kisebbségi diákok képzését a
magyar felsõoktatásban.
Bármilyen jelentõsek voltak is e változások, a magyar
kisebbségek hátrányos helyzete távolról sem
szûnt meg. Nem nyertek orvoslást a magyar kisebbségek olyan
történelmi sérelmei, mint a magyarok földjeinek elvétele
Szlovákiában vagy a magyar egyházak ingatlanjainak elkobzása
Romániában, nem szûntek meg a kisebbségi magyaroknak
a kisebbséghez tartozásukból fakadó egzisztenciális
hátrányai, és nem jött létre a kisebbségi
lét szempontjából kiemelkedõen fontos önálló
kisebbségi felsõoktatás: az önálló kar
Nyitrán, illetve az önálló állami egyetem Kolozsvárt.
A kisebbségek emellett szimbolikus garanciákat is követeltek
a maguk számára, mint a kollektív kisebbségi jogok
elismerése, illetve a - sokféleképpen értelmezett
- autonómia biztosítása. Autonómián a legradikálisabbak
területi autonómiát is értettek, s e logika mentén
vetették fel, hogy a közigazgatási beosztás a kisebbségek
elhelyezkedéséhez igazodjék Szlovákiában,
illetve Ukrajna kárpátontúli területén, míg
ehhez képest mérsékelt program a személyelvû"
autonómiának a Vajdaságban kialakított koncepciója,
amely a kollektív jogok kiterjedt intézményesítése.
A kollektív kisebbségi jogok körében különös
jelentõségre tett szert a települések névhasználata,
a kétnyelvû feliratok ügye, míg a kisebbségi
nyelvnek a hivatalos érintkezésben való használata
vagy a személyek névhasználata olyan egyéni kisebbségi
jog, amelyet Nyugat-Európában senki sem vitat, a kisebbségi
magyaroknak azonban kemény harcot kell vívniuk érte.
Az Antall- és Horn-kormány idején a magyar kormányok
az alapszerzõdések megkötésével igyekeztek
biztosítani a kisebbségi jogokat. A cél itt a kisebbségi
magyarság nyelvhasználatának, anyanyelvi oktatásra
és kultúrára való jogának a nemzetközi
szerzõdésben való elismertetése volt, aminek egyedüli
ellentétele az volt, hogy Magyarország újra véglegesnek
ismerte el az érvényes határokat. A pártállam
idõszakához képest, amikor a kisebbségi kérdést
belügynek kellett tekinteni, az alapszerzõdésben megjelenõ
nemzetközi garancia fontos elõrelépés volt. Az alapszerzõdéseket
ugyanakkor a magyar kormány jobboldali ellenzéke mind az Antall-,
mind a Horn-kormány idején élesen megtámadta. Ez
a támadás az Antall-kormánnyal szemben - amikor a kormány
jobboldali ellenzéke a kisgazdapártból és az MDF
nemzeti radikálisaiból állt, akik késõbb
a MIÉP-et létrehozták - magát a határok elismerését
utasította el. A Horn-kormánnyal szemben, a szlovák, illetve
román alapszerzõdés megkötésekor az volt a
vád, hogy a szerzõdés alapvetõ magyar érdekekrõl
mondott le, amikor az 1201-es ajánlással kapcsolatban kompromisszumos
formulát tartalmazott, illetve nem ragaszkodott a Bolyai Egyetemhez és
az egyházi javak visszaszolgáltatásához, a benes_i
dekrétumok hatályon kívül helyezéséhez.
Vegyük észre: 1998 elõtt nemcsak az alapszerzõdést
kötõk, de az alapszerzõdést bírálók
szeme elõtt is olyan kisebbségi lét lebegett elérendõ
célként, ahol a szomszéd országban élõ
magyar kisebbség kiterjedt kollektív jogokat élvez, de
kisebbségi léte az adott állam jogi és politikai
keretei között, a magyar államtól függetlenül
- habár annak támogatása mellett - valósul meg.
Ezt a célként kitûzött állapotot jól
jellemezte az autonómia fogalma, amelyet lehetett óvatosabban,
területi autonómia nélkül, vagy radikálisan,
területi autonómiaként értelmezni, ami azonban nem
változtatott azon, hogy itt kisebbségi jogvédelemrõl
volt szó.
Emlékezetes, hogy az alapszerzõdések körüli éles
vitában azok a kritikusok, akik kevesellték az azokban a kisebbségi
jogok tekintetében elért eredményeket, s autonómiát,
kollektív jogokat követeltek, rendre nyugat-európai példákra:
a finnországi svédek, a dél-tiroli németek autonómiájára
hivatkoztak. Joggal, amennyiben a hivatkozott nyugat-európai kisebbségek
széles körû nyelvi, oktatási jogokat élveznek;
de nem joggal annyiban, hogy ezekben az esetekben nem etnikai alapú területi
autonómia érvényesül, a finnországi svédek
nem autonóm területi egységben élnek, Trentino-Alto-Adige
tartomány pedig területi egység - akárcsak a jugoszláviai
Vajdaság -, amelyen belül a németek lakta településeken,
körzetekben szabad a nyelvhasználat, de nincs külön német
területi autonómia.
Az ekképp értelmezett kisebbségi jogvédelem a tartalma
a magyar kisebbségi pártok politikájának, amelyek
a szomszéd országokban parlamenti képviselethez jutottak,
és idõrõl idõre az adott állam kormányában
is részt vesznek, esetleg - mint most Romániában - azt
kívülrõl támogatják. A kisebbségi magyar
politikán belül elég világosan kirajzolódik
két fõ irányzat, melyeket Markó Béla az RMDSZ
Szövetségi Egyeztetõ Tanácsának december 15-i
marosvásárhelyi ülésén a konfrontáció,
az ökölrázás, illetve az együttmûködés,
a párbeszéd, a kis lépésekkel elért konkrét
eredmények politikájaként jellemzett. Míg az elsõ
irány a többség valamennyi politikai erejével való
szembenállásra épít, s belföldi és külföldi
nyomásgyakorlás révén kíván engedményeket
elérni, az együttmûködési politika az erre kész
többségi politikai erõkkel való párbeszédben
látja a kisebbségi jogok intézményes biztosításának
lehetõségeit. Míg a radikálisok (mint mindenekelõtt
Tõkés László) teljesen eredménytelennek tekintik
a kormányzati együttmûködést a kisebbségi
jogok biztosítása szempontjából, az együttmûködés
hívei úgy látják, hogy mind Romániában,
mind Szlovákiában jelentõs eredményeket sikerült
elérni a nyelvhasználatban, a közigazgatásban, és
újabban a felsõoktatásban is. Az együttmûködés-pártiak
politikája a kisebbségi jogok érvényesítését
a kisebbségi magyaroknak az adott ország társadalmán
belüli emancipációjával, az adott társadalomba,
politikai közösségbe való fokozatos integrációjával
köti össze. (Az a tény, hogy a kisebbségi pártok
kormányzati szerepet vállalnak abban az államban, amelynek
polgárai, nemcsak a politikai akaratérvényesítés
eszköze, hanem ennek az integrációs törekvésnek
szimbolikus megjelenítése is, ami odáig megy, hogy az RMDSZ
Frunda György személyében a román államelnök,
tehát a legmagasabb romániai közjogi méltóság
tisztségére már két ízben is jelöltet
állított.) Az effajta politika bírálói az
emancipációt maguk is szorgalmazzák ugyan, de az integrációt
sem lehetségesnek, sem kívánatosnak nem tekintik. (Romániában
Tõkés László, Szlovákiában Duray Miklós
következetesen ellenezte a magyar kisebbségi párt belépését
a koalíciós kormányba.) A konfrontáció hívei
fenn kívánják tartani a kisebbségi magyarságnak
a többségtõl való nemcsak nyelvi és kulturális,
de politikai elkülönülését is.
A státustörvény
alapeszméje
A kisebbségi jogvédelemhez, a magyar pártok eddigi politikájához
képest a magyar Országgyûlés által elfogadott
státustörvény valami egészen mást jelent. Nem
a magyar kisebbség autonómiáját, nem az adott államon
belüli mégoly kiterjedt kisebbségi jogokat, hanem a magyar
kisebbséghez tartozó egyes személyeknek a magyar államhoz
fûzõdõ intézményes, közjogi és
politikai természetû kapcsolatát, amelyre nemcsak kulturális,
hanem gazdasági-szociális jellegû kedvezmények is
épülnek. Míg a kisebbségi jogok biztosítása,
az autonómia a nyugat-európai demokráciákban elfogadott
példákat követ, a státustörvényben megjelenõ
elképzelésre a fejlett nyugati demokráciákban nincs
példa. Sem a finnországi svédek zsebében nincs svédigazolvány,
sem a dél-tiroli németajkúak zsebében német-
vagy osztrákigazolvány. (A Fidesz-kormány által
elõszeretettel emlegetett egyetlen európai uniós példa,
a görög állam által az albániai görögöknek
adott igazolvány olyan állam intézkedése, amely
saját területén egyáltalán nem érvényesíti
a kisebbségvédelem európai normáit.)
A státustörvény lényege, mint tudjuk, a magyarigazolvány.
Hogyan is jellemzi ezt sokszor idézett cikkében, a Magyar Nemzet
2001. január 4-i számában Németh Zsolt? Egy
olyan közokirat, amelyet a magyar állam állít ki az
ezt igénylõ határon túli magyarnak személyesen.
Egy közokirat, amely elsõsorban nem arról szól, hogy
valaki határon túli, hanem arról, hogy magyar. Egy közokirat,
amelynek kiállítása azt jelenti, hogy a magyar állam
közösséget vállal a határon túli magyarral.
Személyesen õvele. Ugyanúgy személyesen, ahogy saját
állampolgáraival is." Az idézet folytatása
bizonyítja, hogy valóban ez a törvény lényege:
Erre a közösségvállalásra évtizedek
óta várt a határon túli magyarság. Ennek
intézményesítése és papírra fektetése
a törvénytervezet legnagyobb érdeme és legalapvetõbb
politikai hozadéka, ami akkor is óriási áttörés
lenne, ha az igazolvánnyal az égvilágon semmihez sem lehetne
hozzájutni."
De természetesen lehet. Az igazolvány birtokosainak a magyar állam
alanyi jogon biztosít bizonyos kedvezményeket" Magyarországon,
illetve - formailag pályázati úton, gyakorlatilag azonban
szintén alanyi jogon - támogatásokat annak az államnak
a területén, ahol élnek. A Magyarországon alanyi jogon
biztosított kedvezmények közé tartozik a három
hónapig terjedõ, a munkaerõ-piaci feltételek mérlegelése
nélkül engedélyezett munkavállalás, az ehhez
kapcsolódó társadalombiztosítási ellátás,
az utazási kedvezmény és az oktatási és kulturális
intézmények ingyenes igénybevételi lehetõsége.
A szülõföldön nyújtott támogatások
közül a magyar családoknak nyújtott nevelési-oktatási
támogatás" a legjelentõsebb, amelyre - nemzetközi
jogi megfontolásokból - névlegesen pályázni
kell, valójában azonban nyilvánvalóan minden, a
szempontoknak megfelelõ család megkapja majd.
A magyarigazolványokat a magyar hatóságok adják
ki, de az igazolvány kibocsátásának - a júniusban
jóváhagyott törvény 20. § (1) bekezdése
szerint - nélkülözhetetlen elõfeltétele az ajánlás,
melyet a magyar állam kezdeményezésére és
finanszírozásában a szomszéd országokban
létrehozott ún. ajánlószervezetek adnak ki a magyar
nemzetiségû személyeknek. Az ajánlószervezeteket
viszont az adott országokban mûködõ magyar párt,
civil szervezetek, egyházak hozzák létre közös
elhatározással.
Gondoljuk át, mit is jelent az így kialakuló rendszer.
Három dolgot biztosan. Elõször is azt, hogy az igazolvány
kiadásával a magyar állam hatóságai hoznak
döntést arról, hogy kit tekintenek magyarnak, pontosabban
- mint mentegetõzésként mondják, hogy névlegesen
ne kerüljenek ellentmondásba a szabad identitásválasztás
elvével - a kedvezmények jogosultjának. Más szóval
a magyar állam a szomszédos államok népességébõl
az igazolványok kiadásával kiválaszt egy részpopulációt,
akiket a kedvezmények jogosultjainak, státusmagyarnak",
nemzetpolgárnak" (csak kettõ azok közül a
kifejezések közül, amelyek az igazolványok birtokosaira
a közbeszédben megjelentek) nyilvánít. Az adott államon
belüli kisebbséghez tartozást tehát a magyar államhoz
fûzõdõ kapcsolattal helyettesíti be.
Másodszor azt jelenti ez a rendszer, hogy a magyar állam azoknak
az ajánlószervezeteknek ad szerepet az említett részpopuláció
meghatározásában, amelyekben - a törvényalkotók
szándéka szerint - a magyar kisebbség politikai pártjai
és a magyar kisebbség tagjai által követett egyházak
játszanak meghatározó szerepet.
Harmadszor pedig azt jelenti az így kialakuló rendszer, hogy ezeket
a személyeket a magyar állam bizonyos gazdasági természetû,
a megélhetés feltételeit érintõ jogosultságok
alanyaivá teszi, mint a korlátozott idõtartamú magyarországi
munkavállalás és ehhez kapcsolódó egészségbiztosítás
lehetõsége, vagy a nevelési-oktatási támogatás.
Ezzel a magyar állam ezeket a személyeket, családokat,
az általa magyarnak nyilvánított, a magyar államhoz
kötött részpopulációt a megélhetési
feltételek javításával - ha csak korlátozott
mértékben is, de szimbolikusan mindenképpen - kiemeli a
szomszéd állam népességének egészébõl,
s nemcsak nyelvi, kulturális, hanem gazdasági, szociális
tekintetben is a magyar államhoz köti.
Nem kerülhetõ itt meg egy terminológiai észrevétel.
Amióta kiélezõdött a státustörvény
körül a nemzetközi konfliktus, a magyar nyilvánosságban
elõszeretettel nevezik a törvényt státustörvény
helyett kedvezménytörvénynek. A nemzetközi jogelveket
jól ismerõ Martonyi János külügyminiszter kezdettõl
fogva erre törekedett Orbán Viktor miniszterelnökkel szemben,
aki mindmáig a státustörvény kifejezéshez ragaszkodik.
A törvényt megszavazó szocialisták is a kedvezménytörvény
kifejezés mellett kardoskodnak, ezzel próbálva feledtetni
azt, hogy olyasmit szavaztak meg, amit az európai intézmények
elutasítanak. A törvény tartalmának a fentiekben adott
végiggondolása azonban arról gyõz meg, hogy a dolog
lényegét a státustörvény kifejezés adja
vissza helyesen, hiszen a törvény, ha fölöttébb
korlátozott mértékben is, bizony magyar kisebbségi
helyzetükhöz kötött jogosítványokkal ruházza
fel az érintetteket. A magyarigazolvány formája, útlevélre,
személyi igazolványra emlékeztetõ díszes
kivitele, az egykori, az egész Kárpát-medencére
kiterjedõ magyar államiság jelképének tekintett
korona alkalmazása is ennek érzékeltetésére
hivatott. Hogy hogyan kerül a királyi korona állami jelképként
a köztársaság által kiadott igazolványra, azzal
ebben a cikkben nem kell foglalkozni, de az ide tartozik, hogy a magyar királyi
korona mint az egykori történelmi Magyarországot felidézõ
szimbólum sokakban kelthet vegyes asszociációkat a szomszéd
országokban.
A Magyar Állandó
Értekezlet
Annak a folyamatnak a megítélésekor, amely a státustörvényt
létrehozta, joggal indul ki Kántor Zoltán a magyar-magyar
csúcsok, illetve a Magyar Állandó Értekezlet jellemzésébõl.
Az MSZP-SZDSZ-kormány jobboldali ellenzéke által kezdeményezett
elsõ magyar-magyar csúcs funkciója még nem volt
több, mint a kisebbségi magyar szervezetek felvonultatása
az alapszerzõdések politikája ellen. (Azt a bonyolult politikai
folyamatot, hogy miképpen váltak a szomszéd országok
magyar pártjai ennek a magyar belpolitikai harcnak a részeseivé,
s milyen szerepe volt ebben a kisebbségi magyar politika belsõ
dinamikájának, sok okból nem elemezhetem.) A magyar-magyar
csúcsokból kinõtt Magyar Állandó Értekezlet
azonban több ennél.
A Magyar Állandó Értekezletnek két fontos jellemzõje
van. Az egyik, hogy a MÁÉRT a Kárpát-medencében
(tehát a történelmi Magyarország területén)
élõ magyar lakosság képviseletének igényével
fellépõ intézmény. Míg a Magyarok Világszövetsége
önjelölt személyek és csoportosulások együttese,
a MÁÉRT-be a Fidesz-kormány szigorúan csak azokat
a határon túli magyar szervezeteket hívta meg, amelyek
az adott állam, illetve tartomány legitim képviseleti testületeiben
jelen vannak, tehát a kisebbségi magyar lakosságtól
politikai felhatalmazást kaptak. Ezen az alapon állítják,
hogy a MÁÉRT politikai legitimációval rendelkezõ
testület. Másik jellemzõje, hogy a státustörvény
kidolgozásakor annak koncepcióját, majd normaszövegét,
késõbb pedig a törvény alkalmazásának
a velencei bizottság álláspontjához való
hozzáigazítási módját a Fidesz-kormány
megtárgyaltatta és elfogadtatta a MÁÉRT-tel. Az
Országgyûlés elé a Fidesz-kormány olyan törvényjavaslatot
terjesztett, amely - mint a kormány és a törvényt
megszavazó pártok nem gyõzték hangsúlyozni
- élvezte a MÁÉRT-ban képviselt szervezetek támogatását,
amelyet a MÁÉRT-en, annak szakbizottságaiban, majd plénumán
elõzetesen megtárgyaltak, majd - az SZDSZ mint egyedüli párt
ellenvéleményét tudomásul véve - el is fogadtak.
A MÁÉRT tehát élt is azzal a legitimációval,
amelyet összetétele biztosított: döntést hozott.
Mirõl hozott döntést? Szabályrendszert alkotott, amely
jogokat biztosít az általa képviselt népesség
tagjainak, amely jogok biztosítására a részét
alkotó államra viszont kötelezettséget rótt.
Mi az a valami, ami a polgárok felhatalmazásával rájuk
vonatkozó kötelezõ szabályokat alkot? Ez a valami
nem más, mint a demokratikus állam. A MÁÉRT tehát
- vegyük észre - nem más, mint sajátos, a kárpát-medencei
magyar népesség egészére kiterjedõ államcsíra"
vagy kvázi-állam. Ezt ismerte el Németh Zsolt a státustörvény
országgyûlési vitájában, amit teljes joggal
tart idézendõnek a vitaindító cikk: A magyarság
ma már nem csupán kulturális nemzet ilyen értelemben,
hanem olyan közösség, amelynek politikai teste is van. A Magyar
Állandó Értekezlet politikai téren képviseli,
megjeleníti a 15 milliós magyar nemzetet."
Az idézet így folytatódik: Ehhez a politikai testhez
nemcsak a politikai szervezetek tartoznak, nemcsak a politikai elit integrációja
jelenti a politikai integrációt, hanem a státustörvénnyel
immáron a közember számára is hétköznapi
valósággá válik mindez." Nem véletlenül
került a magyar politikai közbeszédbe a nemzetpolgár"
vagy a státuszmagyar" kifejezés a törvénnyel
kapcsolatban: mint ezt Németh is világossá teszi, a Magyar
Állandó Értekezlet képében megjelenõ
államcsíra a státustörvénnyel tesz szert a
maga csíra-polgáraira, akiknek a korábban említett,
megélhetéssel összefüggõ jogosítványokat
kínálja fel. Ezzel valósul meg az, amit Orbán Viktor
a magyar nemzet határokon átívelõ újraegyesítésének"
szeret nevezni (mint legutóbb február 7-én a Vigadóban).
Ez a státustörvény nyíltan vállalt alapeszméje.
Nemcsak arról van szó, hogy a nyelvi, kulturális köteléket
a kedvezmények és támogatások révén
gazdasági, szociális kötelék egészíti
ki, hanem arról is, hogy azt a magyarigazolvánnyal adott csíra-polgári
státus és a MÁÉRT révén politikai
kötelék teszi teljessé.
A státustörvény híveként a vitaindító
szerzõje azt a magyar nemzetpolitika" termékeként
mutatja be. Azt feltételezi, hogy felvállalva vagy sem,
minden állam folytat valamilyen nemzetpolitikát". Ebben a
formában ez bizonyosan nem állja meg a helyét: az Egyesült
Államok esetében például a kategória egyszerûen
értelmezhetetlen, s hasonlóképpen értelmezhetetlen
a harmadik világ megannyi etnikailag tarka államalakulatára.
Maga a nemzetpolitika" kifejezés sem érthetõ
meg angol vagy francia fordításban. A külföldön
élõ németekre használt népi német"
kifejezés is érzékelteti, hogy õket Németország
nem tekinti a német nemzet" részének, még
ha támogatja is oktatásukat, anyanyelvi kultúrájukat,
s megkönnyíti számukra az állampolgárság
megszerzését, ha Németországban telepednek le (de
csak akkor).
A Fidesz politikusai is pontosan tudják, hogy koncepciójuk ellentétes
a nemzetközi normákkal. Orbán Viktor számos nyilatkozatában
büszkélkedett el azzal, hogy a státustörvény
valami új, ami eddig nem volt szokásban. De más is mutatja
ezt. Tavaly novemberben Adrian Nastase román miniszterelnök Orbán
Viktornak írott levélben foglalta össze a státustörvény
elleni román kifogásokat. Ebben azt kívánta, hogy
a magyar törvény preambulumából töröljék
az egységes magyar nemzethez való tartozásra"
vonatkozó szövegrészt. A magyar miniszterelnök - a magyarországi
sajtó beszámolói szerint - azzal hárította
el a kifogást, hogy a törvény a nemzet kulturális
felfogására alapoz, a szomszédos államokban élõ
magyarok a magyar nyelvhez, kultúrához tartozónak vallják
magukat, anélkül azonban, hogy ez politikai köteléket
jelentene az anyaországgal". (Magyar Hírlap, 2001.
november 30.) Tehát e válaszban - nemzetközi használatra
- visszatért a kulturális nemzet fogalmához, miközben
a státustörvénnyel és a MÁÉRT-tal a
magyar nemzet - hazai és kisebbségi használatra - deklaráltan
gazdasági, szociális és politikai entitásként
áll elõttünk.
A behelyettesítés
célszerûsége
Miután tisztáztuk, hogy mit is jelent a státustörvényben
és a MÁÉRT-ban megtestesülõ nemzetpolitika",
a kisebbséghez tartozás behelyettesítése a magyar
államhoz való kötõdéssel (gazdasági,
szociális és politikai kötõdéssel), fel kell
tennünk a kérdést: vajon elõnyös-e ez a behelyettesítés.
Itt jutunk vissza a kérdéshez: mi is a cél. A cél
nem más, mint a kisebbségi helyzetbõl fakadó hátrányok
leküzdése a kisebbségben élõk életében.
Mindenekelõtt azoknak az egzisztenciális hátrányoknak
a megszüntetése a cél, amelyek a kisebbséghez tartozás
következtében mint polgárt, mint munkavállalót,
mint lehetséges tulajdonszerzõt sújtják a kisebbség
tagját egyes államokban: nem tölthet be bizonyos állásokat,
ki van zárva például a földtulajdonból stb.
Az effajta diszkrimináció elleni fellépés az, aminek
az indokoltsága a legkevésbé vitatható, a nyílt
diszkriminációt - amely a második világháborút
követõen széles körben érvényesült
- nem lehet fenntartani.
További cél a nyelvi és kulturális jogok biztosítása:
ne kelljen a kisebbségben élõ magyaroknak saját
hazájukban idegenként élni abban a tekintetben, hogy környezetükben
minden kommunikáció számukra idegen nyelven folyik. A köztéri
feliratok, a hivatalos nyomtatványok révén folyó
kommunikáció legyen anyanyelvükön is elérhetõ,
illetve hozzáférhetõ. A kisebbség tagjai folytathassák
anyanyelvükön iskolai tanulmányaikat, beleértve az egyetemi
tanulmányokat is, férjenek hozzá anyanyelvükön
írott sajtóhoz, rádió- és televízióadásokhoz,
mûködjenek városaikban anyanyelvi színtársulatok
stb. Ez az, amihez egyénileg mindenkinek, aki nemzeti kisebbség
tagjaként születik, joga van, s amit az európai egyezmények
elismernek.
A hátrány persze, bármilyen nagyvonalú is az állam,
melynek területén a kisebbségi lakos él, csak részlegesen
ellensúlyozható. A munkahelyen, a hivatalok egy részében,
az üzleti életben óhatatlanul rákényszerül
a többségi nyelv használatára, s az anyanyelvû
kultúra intézményei is csak a nagyobb településeken
állíthatók fel.
A vitaindító azt feltételezi, hogy az általam is
képviselt liberális felfogás az etnokulturális nemzetfelfogás
helyett a politikai nemzet kategóriáját tartja szem elõtt.
Ez félreértés: a kiindulópont számomra a
kisebbségi helyzetben élõ egyes személy vagy család
java. És ezen az alapon kell a gondolkodást onnan indítani,
hogy a kisebbségi helyzet hátrányaitól a kisebbségi
polgár elvileg háromféleképpen szabadulhat. Az egyik
lehetõség az asszimiláció, vagyis a többségi
etnikumba való beolvadás, a másik az anyaországba
való áttelepülés, a harmadik pedig a kisebbség
tagjaként elért emancipáció. Senkitõl, aki
kisebbségi helyzetbe születik, nem várható el, hogy
ne a számára legkedvezõbbet válassza e három
lehetõség közül; egyik út sem tekinthetõ
erkölcsileg magasabb rendûnek a többinél. Sem az anyaország,
sem a lakóhely szerinti ország részérõl nem
fogadható el, ha a kisebbségben élõnek az áttelepülés
melletti döntését bármiféle államérdek
jegyében megakadályozzák, illetve ha azt aránytalanul
megnehezítik.
Mindamellett nyomós érdek fûzõdik ahhoz, hogy a kisebbségben
élõk ne jussanak tömegesen ilyen elhatározásra.
Nem azt tekintem ilyen érdeknek, hogy Erdélyben vagy bárhol
a Kárpát-medencében megmaradjon a magyar elem",
hogy a történelmi magyar városok vagy falvak népessége
magyar maradjon. Ha egyes, ma kisebbségben élõk számára
az jelenthet boldogabb életet, hogy a jövõben a mai magyar
állam keretei között élnek, akkor ezt mindkét
államnak tiszteletben kell tartania, és segítenie kell
az áttelepülés anyagi feltételeinek megteremtésében.
Van azonban két nyomós szempont, ami amellett szól, hogy
lehetõleg minél kevesebben jussanak ilyen elhatározásra.
Az egyik, hogy a tömeges áttelepülés költséges:
lakások, iskolák stb. gyors építését
kívánja Magyarországon. A másik, hogy amikor a kisebbség
egy része települ át, a megmaradó népesség
belsõ struktúrája óhatatlanul eltorzul, megritkul,
majd hiányozni fog az anyanyelvi értelmiség, tehát
nem lesz, aki a megmaradó kisebbségi népesség anyanyelvi
oktatását, mûvelõdését biztosítsa.
Indokolt tehát, hogy a magyar állam arra törekedjék,
ahhoz segítsen megteremteni a feltételeket, hogy a kisebbségben
élõk ne kényszerüljenek áttelepülni, hogy
a szülõföldön találják meg a minél
teljesebb kisebbségi lét feltételeit. Ehhez járul
hozzá minden olyan intézkedés, amely törvényes
intézkedésekkel garantálja a nyelvhasználatot, amely
fejleszti az anyanyelvi oktatást, amely bõvíti az anyanyelvi
kulturális intézményrendszert, amely könnyíti
az anyaországgal, az anyaországi intézményekkel
való kapcsolattartást.
Ehhez azonban bizonyosan elegendõ az, amit a vitaindító
kifejezésével kisebbségvédelemnek nevezhetünk.
Ehhez arra van szükség, amit az alapszerzõdések nemzetközi
jogi biztosítékokkal kívántak megvédeni.
Ehhez nincs szükség magyarigazolványra, nincs szükség
ajánlószervezetekre, nincs szükség MÁÉRT-ra.
Mi az, amiért sok-sok kisebbségben élõ magyar oly
nagy örömmel fogadja a magyarigazolványt?
A szomszéd országokban élõ kisebbségi magyarok
számára nem csak a magyar nyelv, a magyar oktatás, a magyar
kultúra fontos. A szomszéd országokban élõ
magyar közösségek ünnepségeket rendeznek, amelyeken
magyar zászlót használnak, magyar himnuszt énekelnek.
A kisebbségi magyaroknak nemcsak a nyelve és kultúrája
közös a magyarországiakkal, hanem a történelmi
tudata is. Nemcsak Petõfi és Arany, Madách és Ady
olvasása közös élmény számukra a magyarországi
magyarokkal, hanem Szent István és Bethlen Gábor, Széchenyi
és Kossuth, Eötvös és Deák tisztelete is. Ez
a körülmény megkülönbözteti a magyar kisebbségek
közösségi tudatát sok más európai kisebbségétõl.
Ez az, amiért a kisebbségekhez tartozók ezrei örömmel
álltak sorba az elmúlt napokban a magyarigazolványért.
(Hogy mennyien lesznek, azt majd meglátjuk, a magyar állam a hárommilliósnak
tekintett kárpát-medencei magyarságból több
év alatt is csupán hét-nyolcszázezer igazolvány
kibocsátásával számol.) Az elmúlt évtizedek
kisebbségi elnyomatásával szembeni lelki támasz
az, amit a magyarigazolvány nyilvánvalóan felkínál.
Ebben az összefüggésben - az elmúlt évtizedek
elnyomatására hivatkozva - kérdõjelezi meg a vitaindító
szerzõje, hogy a kisebbségi magyarok részévé
válhatnak a szomszéd országokban fennálló
szociális-politikai közösségnek, az ottani politikai
nemzetnek", eltérõen a magyar politikai nemzet részévé
vált magyarországi kisebbségektõl.
A probléma valós. Adottságnak kell tekintenünk, hogy
a szomszéd országokban élõ kisebbségi magyarok
kisebbségi tudata többoldalú, mint sok más európai
kisebbségé lehet. Ebben a tekintetben a koronával díszített
magyarigazolvány ugyanúgy valós igényt elégít
ki, valódi érzelmeket mozgat meg, mint a többi szimbolikus
aktus.
Csakhogy el is választ, szembe is állít. Szembeállít
a többségi népességgel. És ez ugyanúgy
adottság, mint az, hogy a magyar kisebbségeket a nyelvi, kulturális
azonosságon túl történeti identitás is köti
a kárpát-medencei magyarság egészéhez. Márpedig
a magyar kisebbségek sorsa csak a többséggel való
együttélésben, a többségi politikai erõkkel
való együttmûködésben oldható meg. Erre
épül a kisebbségi magyar pártok egész politikája.
Történelmi tudata pedig a többségieknek is van, és
ahogy a magyar kisebbség tudatában ott van Trianon, a többségiek
tudatában ott van Bécs, ahogy a magyar kisebbség tudatában
ott van a szlovákiai magyarok deportálása a cseh határvidékre,
a Vasgárda vérengzései és a vajdasági tömeges
megtorlás, a többségiekében is ott van például
az újvidéki vérengzés. A kisebbségi magyarok
és a magyar állam közötti politikai természetû
kötelék lépésrõl lépésre való
felépítése a többségiek számára
szemlátomást nem elfogadható.
Hogy ebben igazuk van-e, arról lehet vitatkozni. Hogy eljut-e az európai
fejlõdés valamikor a nem túl távoli jövõben
oda, hogy a nemzetközi joggyakorlat elfogadja az effajta köteléket
a kisebbséghez tartozó személyek és az anyaország
között, azt nem tudjuk, legfeljebb a magunk részérõl
reménykedhetünk ebben. Hosszabb távon ez volna a kívánatos,
hiszen így tükröznék a politikai intézmények
az emberek valóságos kötõdéseit. Ez az állapot
azonban csak az egymás szomszédságában élõk
politikai intézményeinek közös döntéseivel,
az alapszerzõdések egyfajta, a kisebbségek politikai képviseletének
bevonásával létrehozott második kiadásával
alakítható ki, egyoldalú magyar döntéssel nem.
Itt és most azonban a kisebbségi magyar politika, illetve a magyar
állam kisebbségi politikája számára adottság,
hogy jelenleg ez a szomszéd államok többségi politikai
erõi számára nem elfogadható. S megkönnyíti
számukra az elutasítást, hogy míg a kilencvenes
években az európai intézmények a kisebbségi
jogvédelem kérdésében egyértelmûen
a magyar törekvések mögé álltak (Romániára
és Szlovákiára erõteljes nemzetközi nyomás
nehezedett a magyar kisebbségek jogainak biztosítására),
a kisebbségi jogvédelmen túlterjedõ, a státustörvényben
megtestesülõ nemzetpolitika" nem talált nemzetközi
támogatásra, a státustörvényt az Európai
Unió országjelentése elítélte, az EBESZ kisebbségi
fõbiztosa veszélyes precedensnek" minõsítette.
A státustörvény
körüli konfliktus
Mindennek ugyanis nem ez vagy az a részlete, hanem az egésze ellentétes
azzal, amit európai jogrendként ismerünk, s ennek következtében
nem ez vagy az a részlete, hanem az egésze elfogadhatatlan a szomszédos
államok - mindenekelõtt persze a magyar kisebbség létszáma
és részaránya folytán leginkább érintett
Románia és Szlovákia - számára. Kétségtelen
tény, hogy az európai intézmények - mindenekelõtt
az Európai Unió - felelõs tisztségviselõi
a törvény elõkészítésének idõszakában
kerülték az egyértelmû állásfoglalást.
Az egyedüli nyilvánosságra került kivétel Michael
Lake akkori budapesti EU-nagykövet interjúja volt a Népszava
2000. december 27-i számban, melyben a nagykövet egyértelmûen
leszögezte: Ha a jogszabály diszkriminatív a környezõ
országokban élõ állampolgárokkal szemben,
akkor nem lesz eurokonform." Diszkrimináción a szomszédos
országok állampolgárai közötti megkülönböztetést"
értette, például azon az alapon, hogy ennek vagy
annak az embernek magyar, szlovák, román vagy szerb neve van-e".
Az európai tisztségviselõk azonban várakozó
álláspontra helyezkedtek, s az Orbán-kormány ezt
arra használta ki, hogy a szomszédokkal való elõzetes
egyeztetés nélkül nyújtsa be, majd fogadtassa el a
törvényt. (A végszavazás elõtt egyetlen ponton
módosították a törvényt román igényre,
amikor törölték a gazdasági szervezetek támogatására
vonatkozó rendelkezést, továbbá az Unió szempontjaira
tekintettel kivonták a törvény hatálya alól
az ausztriai magyarokat.)
A törvény június 19-i országgyûlési elfogadását
követõen azonban a román miniszterelnök kezdeményezte
annak felülvizsgálatát az Európai Uniónál
és az Európa Tanácsban. Az ún. velencei bizottság
vizsgálódása magyar javaslatra valamennyi hasonló
európai jogszabályra kiterjedt, s következtetéseit
sem a magyar törvény bírálataként, hanem általános
érvényû szempontok megfogalmazásával vonta
le. Október 19-én kiadott jelentése elismerte az anyaország
jogát határain túl élõ kisebbségeinek
támogatására, személyre szóló igazolványok
kibocsátására és az anyanyelvû oktatást
és kultúrát, valamint az anyaországgal való
kapcsolattartást szolgáló kedvezmények nyújtására.
Erre hivatkozva értékelték a jelentést sikerként
a magyar külpolitika irányítói.
Ugyanakkor a jelentés három lényeges ponton elutasította
a státustörvény logikáját. Lényegében
elutasította a gazdasági-szociális kedvezményeket,
amikor kimondta, hogy az oktatáson és kultúrán
kívüli területeken a bizottság álláspontja
szerint a megkülönböztetett kezelés csak kivételes
esetekben s csak valóban azzal a céllal nyújtható,
hogy az anyaországhoz fûzõdõ kapcsolattartást
mozdítsa elõ". A kedvezmények igénybevételére
jogosító igazolvánnyal kapcsolatban megállapítja:
ez az igazolvány számos országban személyazonossági
igazolvány jellegét ölti: birtokosának arcképét
és személyi adatait tartalmazza. Utal birtokosának nemzetiségi
hovatartozására. (...) Ilyen formában az igazolvány
politikai köteléket teremt e külföldi állampolgárok
és anyaországuk között. Az ilyen kötelék
joggal vált ki aggodalmat azokban az államokban, amelynek az érintettek
polgárai, és amelyekkel egyeztetést kellett volna folytatni
az effajta igazolványok rendszeresítését szolgáló
intézkedések meghozatalát megelõzõen."
A státustörvényben szabályozott ajánlószervezetekkel
kapcsolatban pedig a jelentés a következõképpen fogalmaz:
Hacsak nincs érvényben - vagy nemzetközi jogszokás,
vagy megállapodás révén - megengedõ szabály,
egy állam semmilyen formában nem gyakorolhat hatalmat más
állam területén. Ha egy állam igazgatási, kvázi-hivatali
feladatkört juttat más országban bejegyzett nem-kormányzati
szervezeteknek, az az államhatalom gyakorlásának közvetett
formája, és mint ilyen, megengedhetetlen, hacsak külön
nem járultak hozzá. Az ilyen hatáskörjuttatás
különösen problematikus, ha azt az érintett ország
joga sem nem engedélyezi, sem nem szabályozza." E három
tartalmi megállapítás mellett a velencei bizottság
jelentése a státustörvény egyoldalú megalkotásakor
történtekkel ellentétes követelményt fogalmaz
meg a szabályozás módját, eljárását
illetõen: az anyaországok fõ eszköze a kisebbségiek
védelmében a két- és többoldalú megállapodások
megkötése azokkal az államokkal, amelyekben élnek."
Elismeri ugyan, hogy emellett elterjedtek az egyes államok egyoldalúan
megalkotott törvényei, de leszögezi: Olyan területeken,
amelyeket nem szabályoznak szerzõdések vagy nemzetközi
jogszokások, nélkülözhetetlen annak az államnak
a kifejezett egyetértése, amelynek polgáraira az anyaország
intézkedései vonatkoznak."
Az Európai Unió Bizottságának novemberben kiadott,
Magyarországra vonatkozó országjelentése pedig odáig
megy, hogy a státustörvény egyes rendelkezései"
szemlátomást ellentétesek a kisebbségvédelem
érvényes európai normáival, ahogy azokat az Európa
Tanácsnak a demokrácia jogi védelmével foglalkozó
bizottsága (velencei bizottság) 2001. október 19-i jelentése
meghatározza". Az országjelentés a jószomszédi
kapcsolatokkal ellentétesnek, a szomszédokkal kialakult ellentétek
forrásának tekinti, ahogy a szükséges egyeztetések
nélkül" fogadták el a státustörvényt,
és egyértelmûvé teszi, hogy ezzel a törvénnyel
Magyarország nem lehet az Unió tagja: Miként azt
a törvény 27. § (2) bekezdése elõre jelzi, a
törvényt legkésõbb a csatlakozáskor hozzá
kell majd igazítani az aquis-hoz, minthogy jelenleg nincs összhangban
a diszkriminációmentességnek az uniós szerzõdésben
lefektetett elvével (6., 7., 12. és 13. cikkely)."
Ezek az állásfoglalások kényszerítették
új tárgyalásokra Romániával és Szlovákiával
a Fidesz-kormányt, és ezeknek a tárgyalásoknak az
eredményeként kényszerült a kormány a státustörvény
de facto módosítására. A december 22-én aláírt
Orbán-Nastase-megállapodásban a munkavállalási
kedvezményt valamennyi román állampolgárra kiterjesztették,
kivonták a törvény hatálya alól a romániai
magyarok nem magyar nemzetiségû hozzátartozóit, és
elvonták az ajánlószervezeteknek a magyar kisebbséghez
tartozásra vonatkozó elõzetes döntési jogosítványát.
Az Orbán-Nastase-megállapodásnak van egy figyelemre méltó,
fontos következménye. A megállapodás - a romániai
magyarok vonatkozásában - gyakorlatilag törölte a státustörvénybõl
az ajánlószervezeteket, amelyeknek mérlegelési joguk
lett volna, hogy kinek adnak ajánlást, és kinek nem. Az,
hogy az ismert módon létrejövõ ajánlószervezetnek
effajta jogosítványa legyen, számomra és sokak számára
elfogadhatatlan, tehát ennek csak örvendezhetünk. Az ennek
nyomán kialakuló helyzetnek már nem. Így ugyanis
az RMDSZ információs irodái" a kérelmek
befogadásakor a magyar iskolai bizonyítványokat, az RMDSZ-tagság
igazolását vagy a magyar egyházhoz tartozás igazolását
kérik, s ezek valamelyikének bemutatása az igazolvány
beszerzésének nélkülözhetetlen feltétele.
A magyar alkotmányossággal bizonyosan összeegyeztethetetlen
(az alkotmányosság szokásos romániai értelmezését
nem ismerem), hogy egy politikai párt tagsága (márpedig
az RMDSZ az is) vagy valamely egyház tagsága effajta elõnyt
jelentsen. Sokan bírálták már Magyarországon
is és a kisebbségi magyarok körében is azt, hogy a
szabad identitásválasztás helyett ajánlószervezet
döntse el, hogy ki magyar és ki nem, és ez a bírálat
az Orbán-Nastase-megállapodás nyomán kialakult helyzetre
is érvényes.
E sorok írásakor még nem tudni, miképpen módosítja
majd a törvénynek a szlovákiai magyarokkal kapcsolatos alkalmazását
egy esetleges szlovák-magyar megállapodás. Az azonban világos,
hogy a státustörvény a két legfontosabb relációban
éles konfliktust gerjesztett. A kisebbségi pártoknak, amelyek
politikájukat a többségi politikai erõkkel folytatott
együttmûködésre építik, elemi érdekük
ennek a konfliktusnak a feloldása. Ezért szorgalmazta az RMDSZ
hónapokon keresztül nagy erõvel a két kormány
valamiféle megállapodását (lásd például
Markó Béla nyilatkozatát a Népszabadság
június 27-i, a Magyar Hírlap június 29-i és
december 7-i vagy a Népszabadság december 13-i számában),
és ezért üdvözölték oly lelkesen a kisebbségi
magyar pártok a magyar-román egyetértési nyilatkozatot".
Ettõl azonban a kompromisszum tartalma még lehet rossz, és
emiatt támadható. Úgy tûnik továbbá
- például abból, ahogy Romániában bizottságokat
hoznak létre a törvény mûködésének
ellenõrzésére -, hogy az egyetértési nyilatkozattal
a konfliktus román viszonylatban sem zárult le. Szlovákiában
a státustörvény nyomán állt elõ olyan
helyzet, amikor a Magyar Koalíció Pártja a szlovák
pártok egységes frontjával került szembe.
A státustörvény:
és" avagy helyett"?
"Nemzetpolitika vagy a kisebbségvédelem új megközelítése"
- kérdezi cikkének címében a státustörvénnyel
kapcsolatban a vitaindító szerzõje, és úgy
véli: A státustörvény kérdésének
módszertani elemzését a nemzetpolitika keretében
célszerû elvégezni." Éppen ebben van köztünk
a vita, hiszen a nemzetpolitikai" szemlélet eleve adottnak
tekinti azt, amit be kellene bizonyítani. Kisebbségvédelem
helyett nemzetpolitika", mondom a címben én. Kántor
szerint folytatásról, új megközelítésrõl
van szó, én szembeállítom a kétféle
megközelítést. Miért is?
Nem tudhatjuk, hogy azokból a magyar kisebbségekre nézve
hátrányos intézkedésekbõl és akciókból,
amelyek a státustörvény elfogadása óta születtek,
mint a nyolcmegyés közigazgatási beosztás elfogadása
Szlovákiában, a tankönyvkommandók és a csángók
otthoni magyartanítása elleni fellépés vagy a kiutazás
pénzügyi feltételeinek szigorítása Romániában,
a választókerületek átrajzolása Kárpátalján
stb., mi tudható be a státustörvény körüli
feszültségnek, és mi történt volna meg akkor
is, ha mindez nem rontja el a többség és a magyar kisebbség
viszonyát. Az azonban nem vonható kétségbe, hogy
a státustörvény feszültséget kelt. Merõben
logikailag is belátható, hogy azt, amit az Európai Unió
diszkriminációnak nevez, diszkriminációként
élik meg a kisebbségi magyarok többségi népességhez
tartozó szomszédai, munkatársai is. Mint ahogy belátható
az is, hogy a kisebbségi identitásnak a magyar államhoz
fûzõdõ kötelékkel való demonstratív
behelyettesítése a többségtõl való elkülönülést
is demonstrálja. Ezzel pedig indulatokat vált ki, amelyek rontják
a kisebbségvédelem, a kisebbségnek az adott állam
keretei közötti emancipációja esélyeit. Ha pedig
valaki nem tekinti eleve reménytelennek a kisebbségi magyar pártoknak
azt a nyilvánvaló törekvését, hogy az emancipáció
mellett a kisebbségek integrálódjanak is az adott ország
társadalmába (mint ahogy a vitaindító szerzõje
szemlátomást reménytelennek tekinti), akkor a státustörvény
ennek az integrációnak az esélyeit is rontja.
Nem biztos persze, hogy a státustörvény szószólói
ezt bajnak tekintik. Nem biztos, hogy számukra a tulajdonképpeni
kisebbségvédelem van olyan fontos, mint a kisebbségek és
a magyar állam közötti kötelékek erõsítése.
Elgondolkoztató adalék, hogy a státustörvény
országgyûlési vitája során az a javaslat,
hogy az állam biztosítsa a jelenlegi két mûholdas
tv-mûsor (az M2 és a Duna TV) mellett az M1 és a két
országos kereskedelmi csatorna mûholdas sugárzását
is, hogy magyar nyelven jussanak hozzá a szomszéd országokban
élõ magyarok a kommersz mûsorokhoz is, és ne kelljen
ilyesmit keresve a Pro TV-re, illetve a Markízára stb. kapcsolniuk,
merev elutasításra talált a státustörvény
szószólóinak részérõl. Márpedig
mi jelentene ennél többet az anyanyelvi környezet teljessége
szempontjából?
Az a felfogás, amely a státustörvény mögött
meghúzódik, s amely a magyar államhoz fûzõdõ
kötelék demonstrálásával kockára teszi
a kisebbségvédelemnek a többség demokratikus politikai
erõivel való együttmûködés révén
elérhetõ erõsítését, nem bízik
abban, hogy a többségi politikai erõk együttmûködési
készsége javítható, és nem mérlegeli
azt sem, hogy a többségtõl való jogi, politikai elkülönülés
effajta demonstrálása ronthatja ennek esélyeit. A többség
szembenállását a magyar kisebbségekkel változtathatatlan
adottságnak tekinti, s ezen az alapon alakítja a maga stratégiáját.
Így viszont könnyen járhat el úgy, hogy a kisebbségvédelem
áldozatául esik a nemzetpolitikának". Ebbõl
a megfontolásból használom a címben a helyett"
névutót.