A kedvezménytörvénynek
hovatovább Magyarországon is könyvtárnyi irodalma
van. Ezeknek a többnyire zsurnalisztikai fogantatású szövegeknek
a tengerében Kis János: Státustörvény. Magyarország
válaszúton címû tanulmánya (Beszélõ,
2002/3.) üdítõ olvasmányként hat.
Úgy érezzük, a szerzõ ezúttal is módszeresen
és tárgyilagosan jár el. A bevezetõben a törvény
természetét (harmadik státus megteremtése) vizsgálja
felül, aztán értékeli a célokat, az eszközöket,
végül elemzi a törvénynek Magyarország és
a szomszédos államok viszonyát befolyásoló
aspektusait (a szuverenitás problémája). Összegzésként
megállapítja: Magyarország válaszúton van,
vagy a szomszédok szuverenitását tiszteletben tartó
alapszerzõdések politikáját folytatja, vagy a szélsõjobb
kormányképtelen álláspontja" felé sodródik,
szembefordulva az európai csatlakozás céljával.
A dolgozat minden fejezetben látványosan sorra veszi az érveket
és az ellenérveket, s racionális és árnyalt
kritikának veti alá õket. A gondolatmenet világos
és szakszerû. Az ember elsõ gondolata: íme Magyarországon
is lehet a legkényesebb kérdésekrõl is hûvösen,
szenvedélyek nélkül, tudományos igényességgel
gondolkodni.
Ez ma sajnos korántsem magától értetõdõ.
A diszkrimináció kérdését, bár az
sokak argumentációjában (legélesebben a Bauer Tamáséban)
központi szerepet játszik, Kis János nem érinti, a
vád ugyanis - bár Nyugatról is elhangzott és elhangzik
néha - ingoványos talajra vezetne. A magyar törvény
ugyanis nem diszkriminatív intézkedéseket vezet be, hanem
az idegenekkel szemben Magyarország területén érvényesített
diszkriminációt, az idegen és az állampolgár
(elõbbiekre nézve hátrányos, de a nemzetközi
közvélemény által - az alacsonyabb társadalmi
osztályok és a nõk 19. századi jogfosztottságához
vagy az amerikai rabszolgaság intézményéhez hasonlóan
- legitimnek elfogadott) megkülönböztetését bizonyos
idegenekkel" szemben megszünteti. (Lásd még Bíró
Béla: Fogalmak és indulatok. Esély, 2002/1.)
A magyar liberálisok legfõbb vádjának mellõzése
mindazonáltal feltûnõ. S ha az ember a szöveget figyelmesebben
újraolvassa, mind több feltûnõ figyelmetlenségre"
bukkan.
Az elhallgatásra vagy a másik fél érveinek negligálására
alapozott vitastílus a magyar politikai élet mai állapotában
szinte már természetes". Az újraolvasások
sajnos arról gyõznek meg, hogy e természetességtõl"
- a mai helyzetben - maga a tudományos élet és egy Kis
János-formátumú, módszeresen tárgyilagosságra
törekvõ értelmiségi sem mindig szabadulhat. A hangsúlyok
finom elmozdítása, az elhallgatások, a csúsztatások
és a túlzó következtetések sajnos Kis János
dolgozatában is kimutathatóak.
1.
Az elsõ fejezetben a szerzõ azt állítja, hogy a
kedvezménytörvény (melyet õ - bár annak nevét
a parlamenti jóváhagyást megelõzõen megváltoztatták
- mindvégig státustörvényként emleget) egy
új alkotmányos jogalanyt, úgynevezett harmadik státust
hoz létre", mely a mindenki" (azaz az ember")
és az állampolgár" között foglal helyett.
A megfogalmazás azt a benyomást kelti, hogy a szerzõ által
harmadiknak nevezett státus a valóságban nem létezik,
azt pusztán a jobboldal által uralt magyar parlament nacionalistái
hozzák létre". A kérdést azonban érdemes
lett volna alaposabban megvizsgálni. A határon túli magyarok
ugyanis tényszerûen kevesebbek az állampolgár"-nál,
de többek az ember"-nél. A harmadik státus"
tehát minden kétséget kizáróan létezik.
Ez a tény azért nem elsõ látásra nyilvánvaló,
mert az ember" (a mindenki") önmagában is
összetett fogalom. Ha összetevõire bontjuk, az állampolgár"
mellett (mely maga is része az ember"-nek) egy másik
jogi kategóriával is találkozunk: a külföldi"-vel,
illetve az idegen"-nel.
Ha Kis János az állampolgár ellenpárjaként
a külföldi" vagy az idegen" terminust használná,
rögtön nyilvánvalóvá válna, hogy a határon
túli kisebbségek éppen abban különböznek
a szó jogi értelmében vett idegenektõl, hogy bár
nem magyar állampolgárok, a magyar állam területén
nem egészen idegenek (kül-földiek"), legalábbis
másként idegenek (és kül-földiek"),
mint a nem magyarok. Nem idegenek, amennyiben történelmi és
származástudatuk, kulturális identitásuk szorosan
kötõdik a mai államterülethez is, és megfordítva,
a magyar állampolgárok történeti tudata és
identitása is eltérõ mértékben bár,
de meglehetõsen szorosan kötõdik azokhoz a területekhez
is, melyeken ezek a nem-állampolgárok, de nem-is-idegenek élnek.
Ez, ismétlem, tény.
A zavart a kulturális nemzet" fogalmának definiálatlansága
tovább mélyíti. Nem merül föl a kérdés:
Alkotnak-e az azonos nyelvet beszélõ, azonos történelmi
tudattal és azonos hagyományokkal rendelkezõ közösségek
minden további megszorítás nélkül (azaz szükségszerûen)
kulturális nemzetet? Pedig a válasz nyilvánvalóan
nem" lenne. Kis János is említi Svájc és
Belgium esetét, de említhetné az Amerikai Egyesült
Államokét, Ausztráliáét és Dél-Amerika
spanyol vagy portugál államaiét is. Egy kulturális
közösséget ugyanis nem a közös nyelv, még
csak nem is (a nagy vonalakban) közös kultúra, hanem a közös
kulturális intézményrendszer tesz kulturális nemzetté.
Ha a közös kulturális intézményrendszer hiányzik,
a kulturális közösség nem fog kulturális nemzetként
viselkedni, s ha ugyanazt a kulturális közösséget eltérõ
kulturális intézményrendszerek szervezik meg",
az adott kulturális közösségek eltérõ
kulturális nemzetekként fognak viselkedni, esetleg ugyanazon az
államon belül is. (Erre nézetem szerint épp Magyarország
a legszembeötlõbb példa, ahol az egymással szemben
álló kulturális közösségek külön
alapítványi hálózattal, sajtóval, gyakorta
külön tanintézményekkel, kulturális érdekképviseleti
szervekkel, író- és újságíró-szövetségekkel
rendelkeznek, illetve megkeseredett és irgalmatlan harcot folytatnak
az állami intézmények birtoklásáért".
Lásd még Állam és nemzet címû
írásomat a Liget áprilisi számában.)
A határon túli magyarok nem tartoznak egyik kategóriába
sem. Egyrészt a legutóbbi idõkig egyetlen kulturális
intézményrendszer keretei közt éltek, s az állam
széthullását követõen sem alakíthatták
ki azokat a sajátos kulturális intézményeket, melyek
az új államok keretében önálló kulturális
nemzetté való átalakulásukat (legalább elvben)
lehetõvé tették volna. Sõt az adott államok
azzal, hogy kulturális intézményeiket minden lehetõ
eszközzel felszámolni igyekeztek, közvetve éppen a magyarországi
kulturális intézményekre (jelesül a kérdésben
elkötelezett s ezért önként kínálkozó
jobboldali intézményrendszerre) utalták õket, tehát
az önálló kulturális nemzetté való átalakulást
tették azokban az esetekben is lehetetlenné, amikor ez (a sajátos
történelmi hagyományok, más nemzetekkel való
sok évszázados együttélés okán) talán
nem lett volna egészen az (Erdély). A népességfogyás,
a nyelvromlás, a magyarság szórványba szorulása
a folyamatot, úgy tûnik, visszafordíthatatlanná tette.
A teljes értékû kulturális élet, s implicite
a kisebbségek hosszú távú fennmaradása, ma
már mindenik szomszédos államban pusztán a magyar
kulturális intézményrendszer kisebb-nagyobb mértékû
igénybevételével lehetséges. A kapcsolatrendszer
azonban nem egyirányú, nem csupán a kisebbségi kultúra
veszi igénybe a magyarországi intézményeket, de
az érintett magyarországi intézmények is igénybe
vehetik a kisebbségi kultúra teljesítményeit. Egyrészt
mint magyar teljesítményeket, másrészt mint a magyar
és a szomszédos kultúrák közti közvetítést.
De mert a kulturális intézményrendszer közismerten
társadalmi kohéziót megalapozó alapértékeket
is termel, a kultúra, a jog, a politika, sõt a gazdaság
fogalmai ez esetben sem választhatóak szét mereven.
A kulturális egységesülés elkerülhetetlenül
bizonyos mérvû jogi, politikai és gazdasági egységesülést
is implikál. A hosszú távú tendencia az asszimiláció
távlatát felváltó kettõs kötõdés
alternatívája, melynek elvi létjogosultságát
egy másik írásában maga Kis János is elismeri
(Kisebbségi kérdés az új világrendben. Beszélõ,
2002/4.).
Egyet kell értenem Kis Jánossal abban, hogy ez a távlat
csakis az érintett államok közös megegyezése
alapján valósulhat meg. Amiben nem értünk egyet, az
az, hogy én úgy vélem, addig, amíg a szomszédos
államok ezt a perspektívát - a nemzetállami mentalitás
jegyében - elutasítják, a továbblépés
egyetlen lehetõsége a kedvezménytörvényhez
hasonló, egyoldalúan meghozott, de utólag tárgyalásos-megegyezéses
alapon korrigálható jogi normarendszer.
Ez a normarendszer ugyanis nem új státust teremt, hanem a határon
túli kisebbségek idegen és állampolgár közti
- tényszerûen létezõ - státusát ismeri
el, emeli be a jog szférájába. A nemzetközi konfliktusok
jelentõs része éppen annak köszönhetõ,
hogy a nemzetközi jog e pillanatban ezt a - világ számos
táján tényszerûen létezõ - harmadik
státust nem ismeri el. A magyar kedvezménytörvény
tehát megfontolt, bár egészen kezdeti lépés
egy súlyos nemzetközi probléma méltányos megoldásának
irányában is.
2.
Kis János legsúlyosabb kifogása a kedvezménytörvénnyel
szemben az, hogy a törvény egyértelmûen sérti
a szomszédos államok szuverenitását, hiszen a
harmadik státus létrehozásával a magyar állam
olyan egyénekre terjeszti ki joghatóságát, akik
ugyanakkor egy másik állam joghatósága alá
tartoznak". Ez a következtetés azonban föltétlenül
alaposabb indoklásra szorul, sõt - az adott argumentáció
vonatkozásában - éppenséggel a legalaposabb indoklást
követelné meg.
Kis János abból a ki nem mondott feltevésbõl indul
ki, hogy két állam joghatóságának ún.
átfedései" a szuverenitás sérelmével
járnak. Ez azonban nem föltétlenül van így. A
szuverenitás elvben és gyakorlatban egyaránt csak akkor
sérül, ha a joghatóság egyidejû érvényesítése
lehetetlen, azaz ha a vagy-vagy alternatívája merülhet fel.
Evidens, hogy az idegen országba látogató állampolgárnak
alkalmazkodnia kell az adott állam törvényeihez, magyarán
az adott állam saját területén olyan egyénekre
terjeszti ki joghatóságát, akik ugyanakkor egy másik
állam joghatósága alá tartoznak", ez a
tény azonban a legkisebb mértékben sem sérti az
idegen" állam szuverenitását, s ezért
a vendéglátó államnak saját törvényei
érvényesítéséhez nem kell megszereznie a
másik állam jóváhagyását sem. A joghatóság
ez esetben ugyanarra az állampolgárra értelmezve ugyan,
de eltérõ államok (eltérõ államterület)
vonatkozásában érvényesül. Az alapelv tehát
összességében nem a vagy-vagy", hanem az is-is".
(Sõt éppenséggel a származási országnak
kell megszereznie az adott állam jóváhagyását
ahhoz, hogy saját joghatóságát - saját állampolgára
fölött - az idegen állam területén érvényesíthesse.)
Hogy feltevésünk helyes, azt Kis János példái
is igazolni látszanak. A szerzõ a saját szuverenitás
elõzetes megegyezésen alapuló önkéntes korlátozására
három tipikus példát hoz fel. Az elsõ az Európai
Unióhoz való csatlakozás, a második a nemzetközi
törvényszék joghatóságának elismerése,
a harmadik az északír tartomány belsõ rendje fölötti
felügyelet megosztása az Egyesült Királyság és
az Ír Köztársaság között. A joghatóság
mindhárom esetben ugyanazokra az állampolgárokra vonatkozik,
ugyanazon állam határain belül. De még ez sem elegendõ,
van egy harmadik tényezõ is: a fenti esetekben elõzetes
megegyezés, azaz a jogkörök világos megosztása
nélkül a joghatóságok érvényesítése
kizárhatná egymást, azaz jogkonfliktus jöhetne létre.
Az elõzetes megegyezést tehát ez esetben sem a joghatóságok
puszta átfedése, hanem a jogkonfliktus lehetõsége
teszi kötelezõvé, mert szükségessé.
Ez a kedvezménytörvény esetében semmilyen vonatkozásban
nem áll fenn. A magyar állam joghatóságának
érvényesítése, bár az a jogalanyokat (a román,
szlovák, szerb, ukrán, szlovén, horvát állampolgárokat),
illetve (bizonyos esetekben) az államterületet illetõen (is)
átfedi" más államok joghatóságát,
semmilyen vonatkozásban nem zárja ki, hogy a másik állam
joghatósága érvényesülhessen, ezért
nem is sértheti az adott államok szuverenitását.
A zavart az átfedi egymást" terminus okozza, hiszen
az jelentheti azt is, hogy bizonyos jogi normák kizárják
egymást, de azt is, hogy pusztán kiegészítik.
Ha az Európai Unió Magyarországon kiemelten támogatja
a roma kisebbséget, az semmilyen vonatkozásban nem akadályozza
a magyar államot abban, hogy maga is támogassa a romákat
(is-is"), a támogatás legfeljebb a romaellenes közhangulat
állam általi gerjesztését sérthetné".
De a magyar állam ilyen irányú szuverenitását
amúgy is az emberi és kisebbségi jogok, illetve az ország
nemzetközi kötelezettségvállalásai korlátozzák
(sem-sem"). A támogatáshoz tehát abban az esetben
sem kellene föltétlenül a magyar állam beleegyezését
kérnie, ha a két állam közt nem lennének ilyen
irányú szerzõdések. Ezt a támogatást
a demokratikus magyar állam nem tilthatja meg.
Kis János azt is állítja, hogy a magyar állam
nem teremthet a szomszédos országban élõ s ott állampolgársággal
rendelkezõ emberekkel közjogi kapcsolatot államuk elõzetes
jóváhagyása nélkül". Ismét
tisztázni kéne, milyen közjogi kapcsolatról van szó.
A magyarigazolvány formailag pusztán arra szolgál, hogy
tulajdonosa az alanyi jogon járó kedvezményeket (Magyarország
területén és azon kívül) igénybe vehesse.
Ez a közjogi kapcsolat semmilyen vonatkozásban nem ütközik
olyan jogi szabályozással, mely Magyarországon vagy az
adott államok területén érvényes. Pusztán
kiegészíti az adott államok közjogi normarendszerét,
annak érvényesülését semmilyen vonatkozásban
nem gátolja. Leginkább a diszkrimináció tilalmára
vonatkozó alapelvvel látszik ellentétben állni.
De - amint azt másutt már bizonyítottam - a megkülönböztetés
a demokrácia egyik alapelve. Az alkalmazás, az elõléptetések,
a jutalmak odaítélése a demokratikus társadalmi,
gazdasági és kulturális intézményrendszer
minden szintjén bizonyos kritériumok alapján végrehajtott
megkülönböztetésen (diszkrimináción")
alapulnak. Az alkalmasakat megkülönböztetik az alkalmatlanoktól.
Hátrányos megkülönböztetésrõl csak
akkor lehet szó, ha a megkülönböztetés során
inadekvát kritériumokat érvényesítenek: ha
valakit azért nem alkalmaznak, mert a bõrszíne sötét,
ha valakit azért léptetnek elõ, mert férfi, vagy
ha valaki azért kapja meg a kitüntetést, illetve a támogatást,
mert egy meghatározott politikai párttal rokonszenvez. Ha azonban
egy - kulturálisan kimutathatóan hátrányos helyzetû
- kisebbségi csoportot a hátrányos helyzet, implicite a
kulturális hovatartozás kritériuma alapján juttatunk
kedvezményekhez, ez a kedvezményezetti körön kívül
rekedtek számára ugyanúgy nem tekinthetõ hátrányos
megkülönböztetésnek, mint amikor valakit diplomája,
személyiségjegyei, gyakorlati készségei alapján
juttatunk elõnyökhöz. Bizonyos (sajátságos) esetekben
még az életkor, a nemi hovatartozás stb. is adekvát
kritériumként szerepelhet. A kisebbségek kulturális,
szociális, gazdasági támogatása esetében
a kulturális hovatartozás nyilvánvalóan az adekvát
kritérium.
A fentiek ellen persze fölhozható (a törvény körüli
polémiában nemegyszer fel is hozták), hogy Magyarország
a magyar kisebbségek támogatásával a különbözõ
etnikumok közti egyensúlyt megbonthatja (a társadalmi csoportok
közti hierarchiát felborogathatja), s ezzel olyan feszültségeket
gerjeszt, melyeket aztán az adott államnak kell kezelnie. Ezért
van szükség az egyeztetésre.
Csakhogy bizonyítható, hogy a kisebbségek támogatását
éppen az teszi szükségessé, hogy az adott államok
a különbözõ etnikumok közti egyensúlyt (antidemokratikus
eszközök alkalmazásával) maguk bontották meg,
korábban maguk érvényesítettek (vagy bizonyos vonatkozásokban
ma is érvényesítenek) kisebbségellenes diszkriminációt,
maguk verték szét a kisebbségi intézményrendszert,
fosztották meg a kisebbséget értelmiségétõl,
gazdasági pozícióitól stb. (Közismert, hogy
az értelmiség kisebbségen belüli aránya, illetve
gazdasági súlya minden utódállamban töredéke
az értelmiség többségen belüli arányának,
illetve gazdasági súlyának.) Mivel ezek az intézkedések
sértették az emberi és kisebbségi jogokat, a magyar
államnak (a saját illetékességében) elvileg
akkor is joga van határon túli kisebbségei támogatására,
ha azt az adott államok elleneznék.
A nemzetközi közösségnek, sõt a nemzetközi
közösség bizonyos államainak (lásd Egyesült
Államok), ahhoz is joguk van, hogy az adott államokra nyomást
gyakoroljanak, azaz ún. belügyeikbe beavatkozzanak. Az Európai
Unió is jobbára az adott államok ellenében kényszeríti
ki különbözõ politikai és gazdasági kényszerintézkedésekkel
vagy ösztönzõkkel a kisebbségi jogok érvényesítését.
Ezeknek az intézkedéseknek a meghozatalához nem kéri
ki az adott államok hozzájárulását. (Mivel
azt feltehetõen nem is kapná meg.)
A kedvezménytörvény azonban, azzal, hogy a magyar kisebbségeket
saját területén kedvezményekhez juttatja, illetve
e kedvezményekhez való hozzáférést jogosultságot
igazoló okirattal intézményesíti, sem nyomást
nem gyakorol az adott államokra, sem belügyeikbe nem avatkozik be.
Az adott államokban alanyi jogon folyósított oktatási
kedvezmények esetében a helyzet bonyolultabb, de az sem minõsíthetõ
egyértelmûen a belügyekbe való beavatkozásnak",
a segítség ugyanis nem csupán a kisebbség tagjainak,
hanem a román államnak is szól, amennyiben helyette (azaz
õt tehermentesítve) javít bizonyos - hátrányos
helyzetû - polgárainak helyzetén. (Mindazonáltal
magam is úgy véltem és vélem, hogy ebben a kérdésben,
akárcsak a munkavállalás és az egészségügyi
kedvezmények kérdésében is, helye van a vitának,
illetve az egyeztetéseknek. Annál is inkább, mert ezek
a kérdések más úton-módon, például
az anyagi helyzetet is tekintetbe vevõ alapítványi támogatással
is rendezhetõk.)
A Kis János által megkövetelt elõzetes egyeztetésnek
tehát - a törvény egészére nézve - úgy
tûnik, nincsen alapja, illetve ha mégis van, az további
bizonyításra szorul.
Más kérdés, hogy (fõként a mai nemzeti feszültségektõl
terhelt közhangulatban) csak jó, ha a jóváhagyás"
már elõzetesen (de legalább utólag mindenképpen)
megszületik.
3.
Kis János úgy véli, hogy a kedvezménytörvény
politikai kapcsolatot teremt a magyar állam és a határon
túli állampolgárok között. Ennek a politikai
kapcsolatnak a meglétét, bár az argumentáció
szempontjából (lásd az irredentizmus hipotézisét)
perdöntõ tényrõl van szó, nem bizonyítja.
Evidenciaként kezeli.
Pedig a magyarigazolvány a magyar politikai életben való
semmiféle (akár korlátozott érvényû)
részvételre nem jogosít. A magyar nemzethez való
tartozás - a törvény által implikált értelmezésben
- egyértelmûen nem azonos a magyar politikai közösséghez
való tartozással.
Az igazolvány a határon túli magyarokat a saját
államuk politikai életében való részvétel
során sem juttatja semmiféle politikai elõnyhöz vagy
hátrányhoz.
A szöveg alapján úgy tûnik, hogy Kis János a
jogi kapcsolatot értelmezi politikai kapcsolatként, a politikai
nemzetegyesítés céljának" meglétét
ugyanis Orbán Viktor következõ mondatával látja
bizonyíthatónak: Nyolcvan éve várunk rá,
hogy létrejöhessen egy jogi értelemben is létezõ
kötelék a magyar nemzet egymástól elszakított
részei közt." A törvény a harmadik státus
elismerésével kétségtelenül jogi kapcsolatot
létesít a határon túli magyarokkal. Ez a jogi kapcsolat
azonban pusztán a kulturális, turisztikai, gazdasági, egészségügyi
kedvezményekhez való hozzáférést kodifikálja.
Ahhoz, hogy a jogi és a politikai kapcsolat azonosságát
igazolhassa, a szerzõnek e két kapcsolattípus fogalmait
kéne pontosabban definiálnia, és ennek alapján elvégeznie
az azonosítást. Ez azonban elmarad.
4.
Ahogyan elmarad annak az állításnak az igazolása
is, hogy a kedvezménytörvény miatt hazánk
1990 óta elõször komoly külpolitikai krízisbe
sodródott". Pedig ezt az állítás ismét
csak nagyon alapos és körültekintõ igazolásra
szorulna, hiszen a tények az írás alapgondolatát
támaszthatnák alá. Föl kéne sorolnia mindazokat
a konkrét konfliktusokat, melyekrõl tudomása van. A külpolitikai
krízis ugyanis nem nézetkülönbségeket, álláspontok
tisztázására tett erõfeszítéseket,
hanem Magyarország és a nemzetközi közösség
közti nyílt összeütközést sugall. A felsorolás
szintén elmarad. S egyértelmû bizonyítékokkal
másutt sem találkoztam, hacsak Tamás Gáspár
Miklós ún. megbízható diplomáciai forrásokból
származó bizalmas információit nem tekintem azoknak.
Igaz ugyan, hogy néhány nemzetközi intézmény
és azok egyik-másik képviselõje is fogalmazott meg
(s jelenleg is fogalmaz meg) a törvény bizonyos kitételeivel
vagy egészével kapcsolatos fenntartásokat, de Magyarországot
a kedvezménytörvény miatt nem bélyegezték meg,
kapcsolatai sem a nyugati hatalmakkal, sem szomszédaival nem váltak
úgymond válságossá". Még annyira
sem, mint a '89-et követõ évek egyikében-másikában.
S néhány nemzetközi intézmény és azok
egyik-másik képviselõje azt is világossá
tette, hogy a magyar jogszabály egészében (és részleteiben)
nem áll ellentétben az ún. európai normákkal.
Kis János csupán az országjelentésre utal, de azt
sem idézi, illetve értelmezi, ahogyan a velencei bizottság
- kifejezetten szakmai, tehát közvetlenül a dolgozat témájába
vágó - jelentésének értékelése
(sõt még az említése is) is elmarad. A szakvélemény
elemzése akkor sem volna nélkülözhetõ, ha a nemzetközi
közvélemény a kedvezménytörvényt egyértelmûen
elutasítaná. A nemzetközi közvélemény
ugyanis hosszú évtizedeken át a kollektív jogokat,
a kisebbségi nyelvhasználatot, a diszkrimináció
tilalmát (korábban az alacsonyabb osztályok és a
nõk szavazati jogát, a rabszolgaságot) és egyebeket
is elutasított, illetve megtûrt. Hogy aztán - szakmai, majd
politikai vonatkozásban is - kiderüljön: nem volt igaza. Nem
zárható ki, hogy a harmadik státus esetében is hasonlóról,
azaz a tények elfogadásának - pusztán idõleges
- elutasításáról van szó.
A szerzõ az elemzés helyett beéri egy nyelvtanilag tényként
fogalmazott jóslattal: Erõsödik a kisebbséggel
szembeni bizalmatlanság a mindennapi élet színterein. Fûtõanyagot
kap a politikai magyarellenesség. A magyar szervezetek védekezésre
kényszerülnek. Mozgásterük beszûkül."
Ráadásul a jóslat (akkor és azóta is) legfeljebb
Szlovákia esetében teljesül, s az okok ott is inkább
belpolitikaiak. A háttérben nem annyira a magyar nacionalisták
által kezdeményezett kedvezménytörvény, mint
inkább a szlovák nacionalizmus frusztrációi állnak.
Ami a törvény másik nagy ellenzõjét, Romániát
illeti, ott a magyar kisebbség helyzete jobb, mint korábban bármikor.
A román nacionalistákkal való kormányzati együttmûködés
és az európai integráció kényszerei a szemben
álló feleket - a kedvezménytörvénytõl
és az Orbán-Nastase-paktumtól" teljesen függetlenül
- a korrekt kapcsolatokra, kölcsönös egyeztetésre és
a közös érdekek átgondolt követésére
bírták.
Arról nem is beszélve, hogy a szlovák, illetve a román
elutasításban kimutathatóan meghatározó szerepe
volt a hazai ellenzék (fõként az SZDSZ) nem mindig átgondolt,
de mindig szenvedélyesen érvényesített elutasításának.
(A román és a szlovák érvek mindig néhány
napos késéssel követték a magyarországi ellenzéki
reakciókat. Még a nyelvi fordulatokat is hûségesen
követve.)
5.
Kis Jánosnak éppenséggel azt a kérdést kellene
feltennie: miért nincs komoly külpolitikai krízis, hiszen
ha argumentumai valóban helytállóak, krízisnek (méghozzá
egészen komoly krízisnek) tényleg lennie kéne. Miért
nem foglal egyértelmûen állást az Európai
Unió, az Amerikai Egyesült Államok, a Világszervezet
egy olyan státustörvénnyel" szemben, mely a volt
Jugoszlávia közvetlen szomszédságában puha",
de kétségbevonhatatlan irredentizmust sugall. A kérdés
annál is indokoltabb, mert a jobboldal európai elõretörése
a nacionalizmus, az idegengyûlölet, az irredentizmus minden formája
iránt rendkívül érzékennyé teszi az
európai és a világközvéleményt. És
különösen indokolt akkor, ha a magyarországi ellenzék
és a Magyarországra akkreditált nyugati tudósítók
jelentõs része is a magyar nacionalizmus erõsödésérõl
beszél. Miért nem ad hitelt nekik a nyugati közvélemény
és a nyugati politikai elit?
Talán a mindig is nacionalista hírében álló
Magyarország nõtte volna ki magát idõközben
olyan (Kínához mérhetõ) nemzetközi hatalmassággá,
hogy a vele való konfrontációt (a krízis"-t)
már a nyugati hatalmak és intézmények sem vállalhatják?
A rejtély magyarázata (a szót komolyabbra fordítva)
inkább az lehet, hogy a kedvezménytörvény nemcsak
nem áll szemben a nemzetközi közösség alapelveivel,
de számos más európai állam gyakorlatával
is messzemenõen egyezik. Sõt, analóg esetben számos
európai állam jóval radikálisabb megoldásokhoz
folyamodik. Ha a sokkal óvatosabb magyar jogi normákat elutasítanák,
Magyarország (mellyel szemben a nemzetközi közösségnek
joggal lehet némi lelkiismeret-furdalása is) valóban hátrányos
megkülönböztetés áldozata lehetne. Az eljárás
egy másik nyugtalanító kérdést is implikálna:
mi az oka annak, hogy a hasonló s a magyarnál gyakran radikálisabb
státustörvények" nem váltottak ki a magyarhoz
hasonlóan heves belsõ és külsõ ellenállást?
Ennek kockázatát (a magyarellenes elfogultság gyanúja
nélkül) a nyugati közösség ma már nem vállalhatja.
Ezért és nem pusztán elvi megfontolásokból
ösztönöz a törvény kitételeinek megegyezéses
végrehajtására is.
Kár, hogy Kis János az európai státustörvényeket
és a kettõs állampolgárságra vonatkozó
tucatnyi jogszabályt elmulasztja összevetni a magyar kedvezménytörvénnyel.
Nem feladatom ezt megtenni. (Megtették mások, Schöpflin György
például.) Csak azt kell némi csalódottsággal
jeleznem, hogy ez az argumentáció szempontjából
kulcsfontosságú kérdés szintén tisztázatlan
marad.
6.
Kár, mert Kis János írása a kérdéskörben
tényleg egyike a legszínvonalasabbaknak. S az argumentáció
alapjául szolgáló irányelvvel is egyet kell értenünk:
az ott élõ magyarokat nem csupán magyarnak
- s ennyiben hozzánk tartozónak - tekintjük, hanem például
romániai állampolgárnak - s mint ilyennek, az ottani honpolgárok
közösségéhez tartozónak - is." Igaz,
úgy vélem, Kis János ezzel az igénnyel nyitott kapukat
dönget: a kitételt ma már minden felelõsen gondolkodó
kisebbségi magától értetõdõ demokratikus
alapelv gyanánt vallja. Természetesen én is.
A kedvezménytörvény szerepére vonatkozóan azonban
továbbra is eltér a véleményünk. Én
úgy vélem, a törvény éppen a tények
elfogadását favorizálja, Kis János úgy véli,
azt akadályozza.
A magyarázat az irredentizmusra vonatkozó eltérõ
felfogásunkban gyökerezhet. A magyar kisebbségek célja
nyilvánvalóan nem a határok megváltoztatása.
Soha sem is volt az. A magyar kisebbségek körében irredenta
mozgalmakra az elmúlt nyolc évtized alatt nem is volt példa.
Ami nem jelenti azt, hogy a többség ne szerette volna, ha szülõföldje
visszakerül Magyarországhoz (s amikor ez átmenetileg megtörtént,
ne örült volna annak), felelõtlen politikai akciókra
azonban soha senki nem ragadtatta magát. Célunk - még a
két világháború közti idõszak súlyosan
nacionalista és irredenta légkörében is - kimerült
abban, hogy egyrészt országunk, másrészt a magyar
kulturális közösség magyaroknak, azaz a magyar kulturális
s így (közvetve és részlegesen) a magyar politikai
nemzethez is tartozónak ismerjen el bennünket.
Ennek a célnak a megvalósulása az adott államok
politikai közösségébe (a politikai nemzetbe) való
beilleszkedés alapfeltétele is. A kisebbség ugyanis csak
magyar nemzeti közösségként integrálódhat
asszimilációmentesen a többségi nemzeti közösség
által dominált politikai nemzetbe. De ez az integráció
egyidejûleg és automatikusan a magyar kulturális s így
(közvetve és részlegesen) a magyar politikai nemzetbe való
integrációt is jelent, hiszen a kisebbségi nemzeti közösségeket
megszervezõ kulturális intézményrendszer történeti
okokból lényegileg azonos a magyar politikai nemzet többségi
kulturális közösségét megszervezõ kulturális
intézményrendszerrel.
A végcél nyilvánvalóan a kettõs kötõdés
megvalósítása. S abban, hogy ennek a kettõs politikai
kötõdésnek az (egyelõre utópisztikusnak tûnõ,
de amint azt Kis János is bizonyítja, távlatilag korántsem
lehetetlen) törvényi kodifikálása csakis elõzetes
megegyezéssel, a szuverenitás kölcsönös korlátozásával
érhetõ el, továbbra is mélységesen egyetértünk.
Ha ez bekövetkezett, akkor majd a romániai magyarság is önként
és természetszerûleg két politikai közösséghez
tartozónak tekintheti magát, s megegyezéses alapon fölötte
is két politikai közösség osztja meg a közjogi
illetékességet. A kedvezménytörvény az alapszerzõdésekkel
egyetemben ehhez a - ma még nagyon távoli - végcélhoz
segíthet közelebb jutni.
Az irredentizmusnak ebbõl a perspektívából nézve,
sem annak puha, sem annak kemény változatában, nincs sem
értelme, sem létjogosultsága. A fogalmon egyszerûen
túllépett az
európai társadalomfejlõdés s maga a kedvezménytörvény
is, mely egyszerûen fölöslegessé teszi azt, ami egyébként
is lehetetlen (merthogy voltaképpen senkinek nem áll már
érdekében, még maguknak a kisebbségeknek sem).
A magyar liberalizmusnak következésképp azt a kérdést
is föl kéne tennie, mi az oka annak, hogy ez a képtelenség
számára kézzelfogható (mert szinte már rögeszmésen
emlegetett) lehetõségként él tovább? Mi az
oka annak, hogy Európa és a térség jövõjét
(akárcsak szélsõségesen nacionalista ellenlábasaik)
továbbra is a múltra tapadó tekintettel próbálják
elképzelni?
Kezdetben magam is féltem a törvénytõl, túlságosan
korainak és túlságosan napi politikai indíttatásúnak
véltem. Kiderült, hogy nem volt túlságosan korai.
A Babes-Bolyai Egyetem tanárával, Salat Leventével kell
egyetértenem: Az utókor minden bizonnyal a törvény
kezdeményezõinek maradandó érdemeként fogja
számon tartani azt a körülményt, hogy - Trianon óta
elõször - úgy sikerült a kulturális értelemben
vett magyar nemzet egységének kérdését az
európai politika napirendjére tûzniük, hogy az nem
vonta maga után az anyaország megbélyegzését
és elszigetelését a nemzetközi államközösségen
belül."
A napi politikai indíttatásra vonatkozó félelmeim
ellenben nagyrészt igazolódtak. És sajnos nem csak a kormánypártok,
az ellenzék vonatkozásában is. Kis János írásának
vitatható aspektusai is onnan származhatnak, hogy a kérdést
túlságosan is a magyarországi belpolitika s implicite a
választási harc szemszögébõl, annak erõterébe
belehelyezkedve vizsgálja (lásd: liberálisok"
vs. nacionalisták").
A probléma mindazonáltal nem Kis János argumentumaiban
rejlik, azok továbbra is kifogásolhatatlanok, hanem azokban a
lehetséges argumentumokban, melyeket (gyaníthatóan pártpolitikai
okokból) nem vesz figyelembe. Ez a hiány az, ami végkövetkeztetéseit
végül is kérdésessé teheti. A végkövetkeztetések
mindazonáltal - az írás kidolgozásának jelenlegi
stádiumában - sem tekinthetõek hamisaknak. Egyszerûen
bizonyítatlanok, illetve továbbra is bizonyítandók.
A jelzett beállítódás puszta velejárója,
hogy a szerzõ figyelme a kérdés szétágazó
(és a jelentõs szakmai teljesítményeket sem nélkülözõ)
irodalmából pusztán Bauer Tamás szövegére
terjed ki. Ami nem liberális, az Kis János számára
mintha nem is létezne. Ez a mulasztás ismét formai kérdés
ugyan, a forma azonban ez esetben is tartalom, sõt talán maga
a tartalom.