Termékeny vitára
akkor van lehetõség, ha a szembenálló felek hasonló
módon írják le a kérdéseket és a versengõ
válaszokat. Ha a vita tárgya politikai, mindig komoly feladat
eljutni idáig. Az akadályok néha leküzdhetetlennek
tûnnek. A megosztottság túlságosan mély lehet,
alapvetõ világnézeti meggyõzõdéseket
mozgósíthat. Az egyik fél - esetleg mindkettõ -
elõítéleteket táplálhat a másik iránt.
A státustörvény a nehezen vitatható ügyek közé
tartozik. Kétségkívül mélyen megoszt: aki állást
foglal vele szemben, óhatatlanul állást foglal abban a
kérdésben is, hogy mit tesz az, magyarnak lenni, kik alkotják
a magyar nemzetet - kivel teremt közösséget a magyar nyelvvel,
történelemmel és kultúrával való azonosulás
-, hogyan viszonyul a magyarok közössége a magyar állampolgárok
közösségéhez és államukhoz, terhelik-e
kötelezettségek a magyar állampolgárokat és
a nevükben cselekvõ magyar államot a nem magyar állampolgárságú
magyarokkal szemben, s ha igen, miben állnak ezek.
Az is kétségtelen, hogy a megosztottság, melyet a státustörvény
ügye újból felszínre hozott, súlyos elõítéletekkel
terhes. A törvény elõterjesztõi javaslatuk hazai ellenzõit
nemzetietlenséggel vádolták, a szomszéd országokból
érkezõ kritikákat magyarellenes nacionalizmusként
próbálták elintézni.
Nagyon nehéz eljutni arra a pontra, ahol a rivális álláspontok
hajtogatása átadja helyét a nézetek közelítésének.
De nem állítható, hogy lehetetlen. És az sem állítható,
hogy ne volna szükséges. Sem azokat, akikkel egy államot,
sem azokat, akikkel egy nemzetet alkotunk, nem választjuk meg. Adva vagyunk
egymás számára. Mégis képesnek kell lennünk
rá, hogy a meggyõzõdések, rokon- és ellenszenvek,
vágyak és kívánságok óhatatlan sokféleségével
együtt is közösséget alkossunk. Ennek pedig az a legelsõ
feltétele, hogy képesek legyünk nézetkülönbségeinket
értelmes módon megvitatni. Ezért újra és
újra meg kell kísérelni, hogy elõre araszoljunk
egymás jobb megértése felé.
Ezzel a szándékkal írtam Státustörvény
- Magyarország válaszúton címû cikkemet
(Beszélõ, 2002. március). Örömet okoz,
hogy Bíró Béla vitába bocsátkozott velem
(A hiány dramaturgiája. Beszélõ, 2002. november).
Megközelítésem értékelésében
Bíró ambivalens. Azzal kezdi: Úgy érezzük,
a szerzõ ezúttal is módszeresen és tárgyilagosan
jár el." (BB 75. o.) Nem sokkal késõbb mégis
azt írja, hogy cikkem benne ragadt a magyar politikai nyilvánosságot
jellemzõ, elhallgatásra vagy a másik fél érveinek
negligálására alapozott vitastílusban". (BB
uo.) Bizonyítékul azt hozza fel, hogy mélyen hallgatok
a magyar liberálisok legfõbb vádjáról",
arról ugyanis, hogy a státustörvény rendelkezéseinek
egy része diszkriminatív.
Talán azért tartja kifogásolhatónak a hallgatást
ebben az ügyben, mert annak - ha valóban hallgatnék - vélhetõen
az volna az oka, hogy bár nem értek egyet liberális elvbarátaimmal,
elõbbre valónak tartom az összetartást az igazság
kimondásánál. Ha valóban hallgatnék, ez kézenfekvõ
feltételezés volna. Úgy tûnik azonban, Bíró
Béla figyelmét elkerülte cikkem következõ bekezdése:
Az Európai Unió jogfelfogása szerint minden etnikai
alapú megkülönböztetés diszkriminatív és
ezért tilos, kivéve, ha arra szolgál, hogy segítse
a kedvezményezett csoportot nyelvének és kultúrájának
ápolásában, anyanyelvi mûvelõdésében
és abban, hogy az anyaországgal kapcsolatot tartson. Ezért
a törvénybõl törölni kell azokat a kiváltságokat,
melyek nem ilyen célokat szolgálnak. Ha ez megtörtént,
akkor természetesen értelmüket vesztik az Orbán-Nastase
egyetértési nyilatkozat azon megállapításai,
melyek a munkavállalási és egészségügyi
kedvezményekre való jogosultságot minden román állampolgárra
kiterjesztik, s melyek annyi nemtelen huzavona tárgyát képezik
azóta is." (KJ 54. o.)
De miért csak a végén, miért csak a gyakorlati teendõk
áttekintésekor hozom szóba a diszkrimináció
ügyét, kérdezheti Bíró. Miért nem érvelek
a magyar liberálisok legfõbb vádja" mellett?
Azért, mert cikkem nem azzal foglalkozik, hogy milyen elõjogokat
társít a törvény a külországi magyar státushoz,
hanem magával a státussal. Abban a kérdésben próbálja
elõsegíteni a tisztánlátást, hogy milyen
alkotmányos, nemzetközi jogi és politikai kérdéseket
vet föl a státus teremtése, s hogy ezek helyes megközelítésébõl
milyen gyakorlati belátások adódnak.
Ha Bíró Béla elfogadja, hogy írásomnak ez
a tárgya, s hogy ebben az összefüggésben érdemes
vitatnia gondolatmenetét, akkor szerintem jó esély van
rá, hogy megértsük egymást. Alább mindenekelõtt
azt próbálom meg rögzíteni, hogy miben van köztünk
egyetértés - mi az a közös alap, ahonnan elindulhatunk,
hogy nézeteltéréseinket megvitassuk. Majd kísérletet
teszek a fõ vitapontok azonosítására.
Segítheti a tisztázást, ha elõször szétválogatjuk
a státustörvény körüli kérdések sokaságát.
Véleményem szerint az alábbi kérdésköröket
érdemes elkülöníteni. Elõször, mit gondoljunk
a törvény alapeszméjérõl: arról tehát,
hogy egy állam egy másik állam területén élõ
emberrel, egy másik állam polgárával közjogi
kapcsolatot teremt, külországi státust" (röviden:
státust) ad neki. Másodszor: ha a státus intézményét
elvben elfogadhatónak tartjuk, milyen feltételeket kell kielégítenie
ahhoz, hogy a nemzetközi jog sérelme nélkül életbe
léphessen. Harmadszor: milyen természetû elõjogokat
megengedett a státushoz társítani. Negyedszer: milyen politikai
helyzetben érdemes elõvenni a státustörvény
eszméjét, és hogyan célszerû hozzáfogni
a kivitelezéséhez. Az elsõ három kérdés
elvi természetû. A negyedik taktikai.
Végül van egy ötödik kérdés is, mely mintegy
keresztezi az eddigieket: milyen célok adhatnak értelmet a státusteremtésnek;
a lehetséges célok közül melyek fogadhatók el,
s ezeknek milyen státustörvény felelne meg.
Az elsõ kérdésben egyetértünk Bíró
Bélával. Hogy õ - talán bizonyos fenntartásokkal
- a státustörvény mellett van, ez világos. Én
a törvény megalkotását elleneztem, de nem azért,
mintha lehetetlennek tartanám, hogy a külországi státus"
összeférjen a liberális demokrácia elvei szerint berendezett
állam eszméjével és a nemzetközi joggal. Azonban
azt tartom, hogy ilyen státus csak annak az államnak az elõzetes
beleegyezésével teremthetõ, melynek a kedvezményezett
személy helyben lakó polgára; ez a válaszom a második
kérdésre. Úgy tûnik, ebben sincs áthidalhatatlan
nézeteltérés közöttünk, hisz Bíró
is azt írja: A végcél nyilvánvalóan
a kettõs kötõdés megvalósítása.
S abban, hogy ennek a kettõs politikai kötõdésnek
az (egyelõre utópisztikusnak tûnõ, de amint azt Kis
János is bizonyítja, távlatilag korántsem lehetetlen)
törvényi kodifikálása csakis elõzetes megegyezéssel,
a szuverenitás kölcsönös korlátozásával
érhetõ el, továbbra is mélységesen egyetértünk."
(BB 80. o.)
A kettõs kötõdés" fordulat arra az elgondolásra
utal, melyet én így fogalmaztam meg vitatott cikkemben: [N]yolcvan
évvel a határok meghúzása után már
csak azon az alapon remélhetünk méltányos megoldást
a magyar kérdésre, hogy õszintén és komolyan
elismerjük a status quót. Ebbõl pedig nemcsak az következik,
hogy lemondunk az elvesztett területek visszacsatolásáról.
Nem is csupán az, hogy tudomásul vesszük a szomszédos
államok szuverén fennhatóságát e területek
fölött. Hanem az is, hogy az ott élõ magyarokat nem
csupán magyarnak - s ennyiben hozzánk tartozónak - tekintjük,
hanem például romániai honpolgárnak - s ennyiben
az ottani honpolgárok összességéhez tartozónak
- is. Ha pedig így van, akkor a szomszéd államok joghatósága
alá került magyarok helyzetét egyetlen módon lehet
tartósan és igazságosan rendezni: úgy, hogy a saját
hazájukban a honpolgárok közösségének
tagjaivá válnak. Ez természetesen magában foglalja,
hogy ha úgy kívánják, magyarként válnak
az államalkotó közösség részeseivé.
(...) A polgártárssá fogadásnak az sem lehet akadálya,
hogy a kisebbség egy tágabb kulturális nemzethez és
egy másik országhoz - Magyarországhoz - is kötõdik."
(KJ 52. o.) Bíró Béla nemcsak hogy a maga nevében
vállal azonosságot ezekkel a gondolatokkal, hanem egyenesen azt
írja, Kis János ... nyitott kapukat dönget: a kitételt
[a kettõs kötõdés elvét - KJ] ma már
minden felelõsen gondolkodó kisebbségi magától
értetõdõ demokratikus alapelvként vallja."
(BB uo.) Ha az RMDSZ platformjai közti, olykor a végsõkig
kiélezett vitákra gondol az ember, ez a megállapítás
túlzónak tûnik, de Bíró Béla nálam
hasonlíthatatlanul jobb ismerõje a romániai magyar közgondolkodásnak,
és mindenképpen reményt keltõ, hogy õ így
látja.
A következõ kérdés, melyben az álláspontok
tisztázásra várnak, azt firtatja, hogy milyen jogosultságok
társulhatnak a státushoz. Ezzel egyikünk sem foglalkozik
sokat. Én, mint már említettem, annyit jegyzek meg írásom
vége felé, hogy azokat az elõjogokat, melyek nem a kisebbségi
nyelv és kultúra ápolását, az anyanyelvi
mûvelõdést és az anyaországgal való
kapcsolattartást szolgálják (a munkavállalási
és egészségügyi kedvezményeket), törölni
kell a törvénybõl, mivel ezek az európai jogfelfogás
szerint (is) diszkriminatívak. Bíró Béla vitatja
a diszkriminációfelfogást, melybõl ez a konklúzió
következik. (BB 77. o.) A diszkrimináció vádjának
vitatásán túl azonban õ sem foglal állást
a státust kísérõ jogosultságokról.
Nem valószínû, hogy nézetkülönbségeink
ebben a kérdéskörben gyökereznének.
Hát akkor hol? Írásom talán legterjedelmesebb részével,
mely azzal foglalkozik, hogy milyen célok adhatnak értelmet a
státusteremtésnek, hogy a lehetséges célok közül
melyek fogadhatók el, s hogy ezeknek milyen státustörvény
felelne meg, Bíró Béla nem foglalkozik. Így hát
marad az a kérdéskör, melyet föntebb taktikainak neveztem.
Orbánék nem törekedtek rá, hogy megszerezzék
a szomszéd államok elõzetes jóváhagyását
a státustörvényhez. Számukra nem vállalandó
hátrány, hanem cél volt a státustörvény
egyoldalú megalkotása. Nyíltan kimondták, hogy a
magyar állam és a határon túli magyar egyének
közt létesülõ közjogi kapcsolat - magyar belügy.
Én ezt - részint elvi, részint gyakorlati - megfontolásokból
elutasítom. Azt állítom, hogy aki a külországi
státus" létrehozását magyar belügyként
kezeli, az még mindig nem vette tudomásul a határok megváltozásának
következményeit. Pap László Tamás puha
irredentizmusnak" nevezi ezt a magatartást, és egy másik
írásomban, melyrõl Bíró szintén említést
tesz, én is átvettem szóhasználatát. Az idézett
jellemzés nem foglalja magában, hogy az Orbán-kormány
a határok módosítására törekedett volna.
Ennél jóval kevesebbet tartalmaz. De az is épp elég
súlyos dolog.
A státus alapeszméje természetesen elválasztható
a puha irredentizmustól". Egyetérthetünk abban,
hogy a törvénynek a szomszédok egyetértésével
kellett volna megszületnie, s közben azt is elfogadhatjuk, hogy egyetértés
esetén az alapeszme nem ütköznék a nemzetközi jogba.
Cikkemben azonban azt írtam, számolni kell vele, hogy szomszédaink
még nem készültek fel a státustörvényhez
hasonló megoldások elfogadására. Nemcsak a nacionalisták,
hanem a megbékélés hívei is aggodalommal figyelik
az efféle kezdeményezéseket. Rövid távon nem
remélhetõ, hogy a legfõbb feltétel, az érintett
államok önkéntes beleegyezése, adva lesz.
Ebbõl szerintem az következik, hogy a státus eszméjét
nem most kellett volna elõvenni. Könnyebb elfogadtatni szomszédainkkal,
hogy a magyar kisebbségi szervezeteknek és intézményeknek
juttatunk - nem jogként igényelhetõ - támogatást,
mint hogy a magyar ajkú állampolgárok egyénenként
válnak magyar állami juttatások jogosultjaivá. A
mindenkori magyar kormány még nagyon sokat tehet a kisebbségi
magyarokért, mielõtt komolyan fölmerülne az egyének
alanyi jogon való támogatásának szükségessége.
A bizalom is meg kell szilárduljon, messzire kell jusson az együttmûködés
Magyarország és szomszédai közt, mielõtt fontolóra
vehetnénk, nincs-e itt az ideje a státustörvény továbbfejlesztésének."
(KJ 55. o.)
Bíró Béla is abból indul ki, hogy Magyarország
szomszédai ma még nem fogadnák el önként a
státustörvény megoldását. Ebbõl azonban
az általam javasolt taktikával homlokegyenest ellenkezõ
gyakorlati következtetést von le. Egyet kell értenem
Kis Jánossal abban - írja -, hogy ez a távlat csakis az
érintett államok közös megegyezése alapján
valósulhat meg. Amiben nem értünk egyet, az az, hogy én
úgy vélem, addig, amíg a szomszédos államok
ezt a perspektívát - a nemzetállami mentalitás jegyében
- elutasítják, a továbblépés egyetlen lehetõsége
a kedvezménytörvényhez hasonló, egyoldalúan
meghozott, de utólag tárgyalásos-megegyezéses alapon
korrigálható normarendszer." (BB 76. o.)
Megítélésem szerint itt a kettõnk közti vita
sarkalatos pontja. Én úgy gondolom, hogy a szomszédokkal
való megegyezés mindenfajta státusteremtésnek elõfeltétele
kell legyen; a magyar állam kisebbségi politikája az alapszerzõdések
vágányán kell továbbhaladjon, nem azon a vágányon,
ahová a státustörvény kalandja áttérítette.
Bíró szerint járható egy másik út
is: elõbb egyoldalú döntésekkel kész helyzetet
teremtünk, aztán jön a tárgyalás és egyezkedés,
majd idõvel a következõ egyoldalú lépés.
Innen egy sor további nézetkülönbség származik.
Ezek egy része azzal kapcsolatos, hogyan ítéljük meg
a törvény létrejötte nyomán kialakult helyzetet.
Cikkemben azt állítottam, hogy a státustörvény
erõszakolása külpolitikai válságot okozott
Magyarország és szomszédai között. Ezzel Bíró
nem érthet egyet, ha egyszer úgy ítéli meg, hogy
az egyoldalú törvényalkotás, melyet utólag
igazítanak ki tárgyalásos-megegyezéses alapon",
járható megoldás lehet. Kis Jánosnak éppenséggel
azt a kérdést kéne feltennie: miért nincs komoly
külpolitikai krízis", írja. (BB 79. o.) Hogy mit értünk
komoly külpolitikai krízisen", az persze szemmérték
kérdése is. De abban azért valószínûleg
megállapodhatunk: nem minden nap történik meg, hogy az Európa
Tanács egy törvény módosítására
és a szomszédokkal való megegyezésre szólítsa
fel valamelyik tagállamát; a státustörvény
históriája eljutott erre a pontra.
Azt a jóslatot is megkockáztatta cikkem, hogy a törvény
életbe léptetése következtében erõsödni
fog a magyar kisebbséggel szembeni bizalmatlanság a szomszédos
országokban, és romlani fognak a magyar állam cselekvési
lehetõségei. (KJ 50. o.) Bíró Béla vitatja
ezt. Szerinte a feszültség csak Szlovákiában nõtt;
Romániában a helyzet jelenleg jobb, mint valaha; a szlovák
és román nacionalisták pedig nem a státustörvénybõl,
hanem annak nem mindig átgondolt, de mindig szenvedélyesen
érvényesített" SZDSZ-es kritikájából
merítenek tápanyagot. (BB 79. o.) Nekem ezek a megállapítások
elsietettnek tûnnek. Már az sem volna elhanyagolható körülmény,
ha a státustörvény egyedül Szlovákiával
szemben nehezítette volna meg a helyzetünket. A magam részérõl
azonban nem látom, hogy a román-magyar viszonyt érintetlenül
hagyta volna. Kétségtelen, a parlamenti matematika megköti
a jelenlegi román kormány kezét az RMDSZ-szel szemben;
ez - és persze a taktikai ügyesség, mellyel Markó
Béláék elõnyös helyzetüket kezelik - megmagyarázza,
miért ment bele Nastase miniszterelnök, hogy leállítsa
a státustörvény elleni támadásokat, s miért
írta alá a magyar-román szándéknyilatkozatot.
Ez a lépés kétségkívül egérutat
adott Orbánnak: úgy vásárolhatta meg a román
fél türelmét, hogy a választásokig nem kellett
törvényt módosítania. Az azóta történtek
mégis világossá tették, hogy a román kormány
nem nyugodott bele a státustörvény realitásába,
és annak gyökeres átalakítását kívánja.
A taktikai lehetõségek eltérõ értékelése
elvi nézetkülönbségeket is maga után von; ezek
fontosabbak a helyzetértékelés különbségeinél.
Ha a státustörvény valóban területen kívüli
hatályú rendelkezéseket (is) tartalmaz, ahogyan én
állítom, akkor a Bíró Béla által javasolt
cselekvésmodor - elõbb kész helyzetet teremtünk, aztán
egyezkedünk - nem válhat állami gyakorlattá. Így
hát Bíró kétségbe vonja állításomat.
A szuverenitás elvben és gyakorlatban egyaránt csak
akkor sérül", írja, ha a joghatóság
egyidejû érvényesítése lehetetlen, azaz, ha
a vagy-vagy alternatívája merülhet fel." (BB 77. o.)
Bevallom, ezt nem egészen értem. A szuverén államok
joghatósága saját területük fölött
kizárólagos; megosztásához nem elegendõ,
hogy a joghatóság egyidejû érvényesítése"
elvben lehetséges legyen: vagy az adott területet birtokló
állam beleegyezésén, vagy - szerzõdés híján
- nemzetközi jogszokáson kell alapulnia. Bíró talán
arra gondol inkább, hogy a státustörvény ugyan a szomszédos
államok magyar ajkú polgárainak ad elõjogokat, de
ezeket a magyar állam a saját forrásaiból, a saját
területén fedezi: a törvény rendelkezései személyi,
nem területi elvûek. Azt pedig nem szokás kétségbe
vonni, hogy a saját területén bármely állam
alkalmazhatja a saját törvényeit más államok
polgáraira.
Tegyük fel, hogy a státustörvényt megtisztítják
azoktól a rendelkezéseitõl, melyek egyértelmûen
területen kívüli hatályúak. Akkor is különbség
van azonban aközött, hogy egy állam a mindenkire érvényes
törvényeit a területére lépõ külföldiekre
- minden külföldire egyaránt - kiterjeszti, s hogy meghatározott
államok polgárainak egy részére nézve külön
törvényeket alkot. Továbbá, különbség
van aközött, hogy e külön törvények a befogadást
biztosítják az érintettek számára, ha azok
a törvényt alkotó állam polgáraivá kívánnának
válni, vagy kedvezményeket kínálnak nekik abban
az esetben, ha meg akarnak maradni a szülõföldjükön.
Cikkem amellett érvelt, hogy a státustörvény a Magyar
Köztársaság alkotmányos rendjén belül
közjogi státust - ezt neveztem harmadik státusnak"
- teremt idegen állampolgárságú magyarok számára;
olyan egyénekre terjeszti ki a magyar állam joghatóságát,
akik ugyanakkor egy másik állam joghatósága alá
tartoznak" (KJ 44. o.), és ez önmagában is sérti
az illetõ állam szuverenitását.
Bíró Béla - nekem úgy tûnik - ambivalens abban
a kérdésben, hogy létrehozott-e a törvény ilyen
státust. Egyfelõl kifogásolja, hogy harmadik státus"
létrehozásáról beszélek: ez azt
a benyomást kelti, hogy a szerzõ által harmadiknak nevezett
státus a valóságban nem létezik, azt pusztán
a jobboldal által uralt magyar parlament nacionalistái »hozzák
létre«". (BB 75. o.) A határon túli magyarok
sajátos helyzete, kötõdése a magyar kulturális
nemzethez nem a jogalkotás mûve, szögezi le Bíró,
hanem a jogalkotást megelõzõ valóság, amit
a törvény csupán elismer, nem teremt. Ebben kétségkívül
igaza van. Csakhogy a magyar kulturális nemzet összetartozásának
ténye szociológiai - nem alkotmányjogi - tény; nem
azonos azzal, hogy a határon túli magyarok a Magyar Köztársaságban
alkotmányos státussal rendelkeznek. Alkotmányos státust
csak jogalkotás útján lehet teremteni, noha a jogalkotás
indokai közt szerepelhet az a nem csak nacionalisták által
elismert tény, hogy a magyar kulturális nemzet határai
nem esnek egybe a magyar állam határaival.
Mindenesetre Bíró Béla egyfelõl abból indul
ki, hogy a harmadik alkotmányos státus létezik. Másfelõl
azonban tagadja, hogy a státustörvény politikai kapcsolatot
létesítene a magyar állam és a magyarigazolványt
birtokló határon túli magyar között. (BB 5. o.)
Talán egyszerûen csak mást ért politikai kapcsolaton,
mint én. Arról ír, hogy a magyarigazolvány
a magyar politikai életben való semmiféle (akár
korlátozott érvényû) részvételre nem
jogosít". (Uo.) Ez igaz, cikkemben azonban nem errõl volt
szó. Az állam és az alkotmányos rendjében
közjogi státussal rendelkezõ személy kapcsolata politikai
kapcsolat, függetlenül attól, hogy az adott státus birtokosa
részt vehet-e a választásokon, tagja lehet-e politikai
pártnak, és így tovább.
Hasonló ambivalenciát látok abban, ahogyan Bíró
a státustörvény nemzetközi jogi megítélését
kezeli. Egyfelõl azt írja, hogy [a] nemzetközi konfliktusok
jelentõs része éppen annak köszönhetõ,
hogy a nemzetközi jog e pillanatban ezt a - világ számos
táján tényszerûen létezõ - harmadik
státust nem ismeri el". (BB 76. o.) Másfelõl kijelenti,
hogy a kedvezménytörvény nemcsak nem áll szemben
a nemzetközi közösség alapelveivel, de számos más
európai állam gyakorlatával is messzemenõen egyezik.
Sõt, analóg esetben számos európai állam
jóval radikálisabb megoldásokhoz folyamodik." (BB
79. o.) Nem látom, hogy ez a két kijelentés hogyan lehetne
egyszerre tartható. Mindenesetre az Európa Tanács Jogi
és Emberjogi Bizottsága úgy foglalt állást,
hogy jelen formájában a törvény nem egyeztethetõ
össze a nemzetközi joggal, és módosítani kell.
Bíró, még a döntés elõtt, azt írta:
Ha a sokkal óvatosabb magyar jogi normákat elutasítanák,
Magyarország (mellyel szemben a nemzetközi közösségnek
joggal lehet némi lelkiismeret-furdalása is) valóban hátrányos
megkülönböztetés áldozata lehetne." (Uo.)
Ebben sincs egyetértés közöttünk. Õ úgy
gondolja, ez azért van, mert én elmulasztottam egybevetni a státustörvényt
a rokon európai jogszabályokkal. Valóban nem végeztem
el ezt a munkát. Cikkem megírásakor azonban már
rendelkezésre állt a Velencei Bizottság jelentése,
mely a magyar státustörvényt gondos összehasonlító
vizsgálatnak vetette alá. Ezt az elemzést én kiindulópontul
fogadtam el, és Bíró sem foglalkozik a cáfolatával.
Ennyit a fõbb vitapontokról. És most vegyünk egy nagy
lélegzetet, és tegyük föl a kérdést: Mennyire
mélyek a köztünk lévõ nézetkülönbségek?
Kizárják-e a racionális vitát? Mennyire alapos az
egyetértés? Elegendõ-e ahhoz, hogy termékeny vitát
tudjunk folytatni egymással?
Ezekre a kérdésekre az álláspontok - egyezéseik
és eltéréseik - tárgyilagos leírása
önmagában nem ad választ. A termékeny vita lehetõsége
nemcsak azon múlik, hogy milyen nézeteket tartanak igaznak a felek,
hanem azon is, hogy van-e bennük türelem és kíváncsiság
az övékétõl eltérõ nézetegyüttes
és annak megjelenítõje iránt. Amit Bíró
Béla vitacikke vége felé ír, az e tekintetben fel
is bátorít, meg - õszintén szólva - el is
bizonytalanít.
Elbizonytalanít, mert azt olvasom, hogy [a]mi nem liberális,
az Kis János számára mintha nem is létezne".
(BB 80. o.) Az a vád is újra elhangzik itt, hogy gyaníthatóan
pártpolitikai okokból" hagyom figyelmen kívül
a nem liberális érveket. Ez az állítás a
következõ, figyelemre méltó összefüggésben
hangzik el: A probléma mindazonáltal nem Kis János
argumentumaiban rejlik, azok továbbra is kifogásolhatatlanok,
hanem azokban a lehetséges argumentumokban, melyeket (gyaníthatóan
pártpolitikai okokból) nem vesz figyelembe. Ez a hiány
az, ami végkövetkeztetéseit végül is kérdésessé
teheti. A végkövetkeztetések mindazonáltal - az írás
kidolgozásának jelenlegi stádiumában - nem tekinthetõk
hamisaknak. Egyszerûen bizonyítatlanok, illetve továbbra
is bizonyítandók." (BB uo.)
Bevallom, nem tudom, miért feltételezi Bíró Béla,
hogy a nem liberális nézetek nem léteznek a számomra
- segítene, ha megmondaná, mi az, amit figyelmen kívül
hagytam, noha számolnom kellett volna vele. És azt sem értem,
miért gyanakszik Bíró pártpolitikai okokra, ha azt
találja, hogy nem tárgyalok pusztán lehetséges argumentumokat,
melyekrõl egyelõre õ se tud. Nem volna egyszerûbb
abból kiindulnia, hogy azért nem foglalkozom ezekkel, mert még
nem hangzottak el?
Ha ezt Bíró el tudja fogadni, akkor megállapításai
egyszeriben bátorítóvá válnak. Kaphat-e nagyobb
elismerést egy álláspont, mint hogy bírálója
szerint jó érvek támasztják alá? Aki ezt
elismeri, annyit mindenképpen elfogad, hogy megvitatásra méltó,
komoly álláspontról van szó. Ennél többet
nem kívánok.
Egyetértek Bíró Bélával abban, hogy a magyar
politikai élet és értelmiségi kultúra szinte
teljes kettészakítottsága tarthatatlan állapot.
Magára adó közíró kötelességének
kell tekintse, hogy a tõle telhetõ objektivitással próbálja
értelmezni a másik oldal álláspontját, és
keresse a közös nyelvet, melyen ésszerû viták
kezdõdhetnek.
Nem törõdhetünk bele, hogy a párbeszédnek még
a dramaturgiája is hiányzik.