Udvarvölgyi
Zsolt
Törvény a szomszédos államokban élõ
magyarokról
Kronologikus áttekintés
1996 júliusában, már a Horn-kormány idején,
sor került az elsõ magyar-magyar csúcstalálkozóra.
1999 februárjában határozták el a résztvevõk
a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) megalakítását,
amelyet az Országgyûlés egyhangúlag elfogadott határozattal
üdvözölt.
1999. november 12-én a MÁÉRT II. ülésén
kelt zárónyilatkozatban - amelyet valamennyi résztvevõ
elfogadott - fogalmazódott meg az az igény, hogy a kormány
vizsgálja meg egy, a határon túli magyarok magyarországi
státusára vonatkozó törvényi szabályozás
lehetõségét.
A 2000. március 8-án kelt kormányhatározat
(2041/2000. [III. 8.] a Magyar Köztársaság és a határain
kívül élõ magyarság együttmûködésérõl,
határon túli magyarok jogállásáról
szóló törvényjavaslat elõkészítésével
kapcsolatos feladatokról) 1. pontja szerint 2000. június 30.
határidõvel el kell készíteni a törvényjavaslat
koncepcióját és szakmai tervezetét.
2000. november 22-én az Országgyûlés Külügyi
Bizottságának ülése, melynek témája
a szomszédos államokban élõ magyarokat megilletõ
egyes kedvezményekrõl szóló törvény
tervezetének vitája.
2000. december 14-én, a MÁÉRT III. ülésén
tett zárónyilatkozatukban a határon túli magyar
szervezetek vállalták, hogy létrehozzák az ajánlószervezeteket,
amelyek segítik a jogosultakat a kedvezmények és támogatások
igénybevételében. A III. MÁÉRT-en a törvénytervezetet
tárgyalták meg a résztvevõk, és az ott elhangzott
javaslatokat késõbb beépítették a tervezetbe.
2001. március 20-án a kormány - a közigazgatási
egyeztetést követõen - elfogadta a törvénytervezetet,
és immár törvényjavaslatként továbbította
az országgyûlési képviselõkhöz.
2001. április 19-én az Országgyûlés
megkezdte a szomszédos államokban élõ magyarokról
szóló törvényjavaslat általános vitáját.
Martonyi János külügyminiszter expozéjában a
nemzeti összetartozás törvényének" nevezte
a javaslatot. Beértek tehát a gyümölcsei az elmúlt
tíz év magyar külpolitikájának" - hangoztatta
Martonyi. A kormány arra törekszik, hogy a törvényjavaslat
elfogadása a parlamenti pártok lehetõ legszélesebb
konszenzusán alapuljon" - tette hozzá a miniszter.
Németh Zsolt, a Külügyminisztérium politikai államtitkára,
a Fidesz vezérszónoka mérföldkõnek nevezte
a törvényjavaslatot: A törvény elfogadása
hozzájárul majd nemzetünk 80 éves Trianon-problémájának
megoldásához." Szerinte a státustörvény
jelentõsen hozzájárul a határokon átívelõ
nemzeti integrációhoz.
Tabajdi Csaba az MSZP részérõl támogatásáról
biztosította a javaslatot, amely megítélése szerint
a nemzetépítés egyik fontos eszközének tekinthetõ.
Trianon óta a határon túli magyarság Európa
legbékésebb nemzeti kisebbsége" - tette hozzá.
Kritizálta a javaslatot, amennyiben az elõterjesztõk nem
egyeztettek eleget az Európai Unióval, illetve a szomszédos
országokkal".
Szentgyörgyvölgyi Péter, az FKGP vezérszónoka
kifejtette, hogy a szomszédos országokban élõk
esetében az országhatár változott meg, és
errõl a 3 millió emberrõl szól a törvényjavaslat".
Szent-Iványi István, az SZDSZ frakcióvezetõje szerint
a szabad demokraták a törvényjavaslatot nem tudják
támogatni, de készek arra, hogy mindazokat a törekvéseket,
amelyek valódi konszenzuson alapuló magyarságpolitika kialakítását
szolgálják, teljes szívvel támogassák. Ez
a törvényjavaslat nem errõl szól, nem a nemzeti összetartozás,
hanem a becsapás, a szemfényvesztés törvénytervezete.
Az SZDSZ szerint olyan jogszabályt kellett volna alkotni, amely a határon
túl élõ magyarok ottani boldogulását, ottani
életkörülményeinek javítását, boldogulását
segítette volna."
Az MDF vezérszónoka, Kelemen András kifejtette, hogy ez
lesz az elsõ olyan magyar törvény, amely a nemzetünk
határon túli tagjaira végre nem idegenként, hanem
hozzánk tartozókként tekint. Szándékunk egyértelmû:
jogsértés nélküli jogkiteljesítés a
magyar közösség minden tagja számára, amely államba
került és ott kisebbségben van" - tette hozzá
a képviselõ.
Csurka István, a MIÉP elnöke felszólalásában
hangoztatta, hogy a javaslat egészében véve magyar
érdekeket szolgál, tehát támogatjuk. A magyarság
egységére van szükség ahhoz, hogy ezt a kis elõrelépést
megvédelmezzük, és ne engedjünk innen hátralépést"
- jegyezte meg a vezérszónok.
A bizottsági elõadók meghallgatása után a
parlament elnapolta a törvényjavaslat általános vitáját.
2001. május 9-én az Országgyûlés folytatta
és lezárta a szomszédos államokban élõ
magyarokról szóló törvényjavaslat vitáját.
Az ülésnapon felszólaltak: Balla Mihály (Fidesz),
Molnár Gyula (MSZP), Pósán László (Fidesz),
Lezsák Sándor (MDF), Bauer Tamás (SZDSZ), Martonyi János
külügyminiszter (Fidesz), Potápi Árpád (Fidesz),
Balczó Zoltán (MIÉP), Nagy Gábor Tamás (Fidesz),
Szûrös Mátyás (MSZP), Surján László
(Fidesz), Vojnik Mária (MSZP), Hargitai János (Fidesz), Balogh
László (MSZP), Weszelovszky Zoltán (Fidesz), Révész
Máriusz (Fidesz), Vastagh Pál (MSZP), Szanyi Tibor (MSZP).
A vita után Németh Zsolt államtitkár örömmel
szólt arról, hogy alapvetõ kritika" nem érte
a törvényjavaslatot, és elismerõen szólt arról,
hogy az MSZP megegyezésre törekszik, továbbá kijelentette,
hogy a határon túli magyarok teljes mellszélességgel
támogatják ezt a törvényt.
Tabajdi Csaba (MSZP) arra kérte a kormányt, hogy ne mondjon le
a határon túliak autonómiájáról.
Martonyi János külügyminiszter zárszavában kiemelte,
hogy a lehetõ legnagyobb nyilvánosságot kapta a törvény
elõkészítése, folyamatos párbeszédet
folytatott a szomszédos országok, az EU és a szövetségesek
illetékeseivel".
Áder János, a parlament elnöke ezt követõen lezárta
a törvényjavaslat általános vitáját.
2001. május 29-én, a szomszédos országokban
élõ magyarokról szóló törvényjavaslat
részletes parlamenti vitája során egyértelmûvé
vált: a kormánypártok és a MIÉP, valamint
az MSZP módosításokkal támogatják, míg
az SZDSZ elutasítja az elõterjesztést.
2001. június 12-én került sor a szomszédos
országokban élõ magyarokról szóló
törvényjavaslat módosító javaslatainak határozathozatalára.
2001. június 19-én került sor a szomszédos
államokban élõ magyarokról szóló törvényjavaslat
záróvitájára és zárószavazására.
Az Országgyûlés 306 igen szavazattal, 17 nem ellenében,
8 tartózkodás mellett elfogadta a törvényjavaslatot.
Ahogy a jegyzõkönyv zárójelben megjegyzi: az
eredmény megjelenésekor a képviselõk felállva,
a páholyban helyet foglaló meghívottak felé fordulva
hosszan tapsolnak." A 2001. évi LXII., a szomszédos államokban
élõ magyarokról szóló törvényt
a Magyar Országgyûlés 93 százalékos többséggel
fogadta el.
A 29 paragrafusból álló törvény komplex módon
szabályozza a határon túli magyarok részére
nyújtandó kedvezményeket. A törvény hatálya
arra a Horvát Köztársaságban, a Jugoszláv Szövetségi
Köztársaságban, Romániában, a Szlovén
Köztársaságban, a Szlovák Köztársaságban
vagy Ukrajnában lakóhellyel rendelkezõ nem magyar állampolgárságú,
magát magyar nemzetiségûnek valló személyre
terjed ki, aki magyar állampolgárságát nem önkéntes
lemondással veszítette el, továbbá nem rendelkezik
állandó magyarországi tartózkodásra jogosító
engedéllyel.
Ezek a személyek a Magyarigazolvány" és a Magyar
hozzátartozói igazolvány" alapján kedvezményekben
és támogatásokban részesülnek, amelyek a mûvelõdés,
kultúra, tudomány; a kitüntetések és ösztöndíjak;
a társadalombiztosítási ellátás és
egészségügyi szolgáltatás; az utazási
kedvezmények; az oktatás; a diákkedvezmények; a
határon túli magyar pedagógusok továbbképzése;
a határon túli kihelyezett képzés; a szülõföldön
nyújtható oktatási támogatás; a munkavállalás;
a közszolgálati hírközlõ szervek; ill. a határon
túli magyar szervezetek terén és kapcsán nyújtanak
elõnyöket a határon túli magyarok számára.
2001. június 26-án a Magyar Állandó Értekezlet
parlamenti, illetve tartományi képviselettel rendelkezõ
tagszervezetei - Romániában az RMDSZ, a Szlovák Köztársaságban
az MKP, a Jugoszláv Szövetségi Köztársaságban
a VMSZ és a VMDP, Ukrajnában a KMKSZ, a Horvát Köztársaságban
a HMDK, a Szlovén Köztársaságban az MMÖNK - képviselõik
révén nyilatkozatot tettek. Ebben üdvözölték
a törvényt, amely hozzájárul a kárpát-medencei
térség további stabilizálódásához,
mivel a számbeli kisebbségben élõ magyar közösségek
eddigi hátrányos megkülönböztetését
hivatott csökkenteni. A törvény ezen szándékával
hozzájárul az egyes országokban élõ magyarok
szülõföldön maradásához és boldogulásához.
Késõbb a nyilatkozat megjegyzi, hogy a törvény elõkészítését
és elfogadását a számbeli kisebbségben élõ
egyes magyar közösségek szülõföldjének
államaiban, és ennek következtében másutt is,
félreértésekbõl származó vélemények
kísérik. Végezetül leszögezik az aláírók,
hogy ezen törvény ugyan hozzájárul a Magyarországgal
szomszédos államokban élõ magyarság állapotának
javításához, mindazonáltal továbbra is az
egyes érintett országok felelõsségének tartják
a határon túli magyar közösségek helyzetének
megnyugtató rendezését.
2001. október 12-én Ungváron munkatalálkozót
tartottak a nemzeti kisebbségek jogai biztosításában
illetékes magyar-ukrán bizottság társelnökei.
Az általuk aláírt jegyzõkönyv - többek
közt - leszögezi, hogy megállapodtak abban, hogy a magyar és
az ukrán miniszterelnökök által 2001. augusztus 2-án
közzétett közös nyilatkozat értelmében,
melyben az ukrán fél megértéssel fogadta azokat
a motivációkat, amelyek Magyarországot a szomszédos
országokban élõ magyarokról szóló
törvény elfogadásához vezették, a törvény
gyakorlati megvalósítását a nemzetközi jogi
követelmények értelmében, a nemzetközi gyakorlat
szellemében és a magyar-ukrán kapcsolatokat jellemzõ
egyetértés és kölcsönös bizalom jegyében
fogják végezni.
2001. október 19-én fogadta el az Európa Tanács
Joggal a Demokráciáért Bizottsága (Velencei Bizottság)
jelentését az anyaországok által nemzeti kisebbségeinek
adható kedvezményes bánásmódról. A
dodonai megállapításokat az összes fél igyekezett
a saját szája íze szerint magyarázni. A jelentés
utolsó részében található következtetések
- egyebek mellett - leszögezik:
A kisebbségek védelméért elsõsorban
a lakóhelyük szerinti állam tartozik felelõsséggel.
A Bizottság tudomásul veszi ugyanakkor, hogy az anyaállamok
szintén szerepet játszanak kisebbségeik védelmében
és megõrzésében, az õket összekötõ
nyelvi és kulturális kötelékek szorosan tartásának
céljával.
A Bizottság ugyanakkor úgy véli, hogy a kisebbségvédelem
jelenlegi kereteinek tiszteletben tartása elsõbbséget kell,
hogy élvezzen. Európai kezdeményezések kereteiben
e területen két- és többoldalú szerzõdések
jöttek létre. A szerzõdéses megközelítés
hatékonyságát aláaknázhatja, ha ezeket a
szerzõdéseket nem jóhiszemûen és az államok
közötti jószomszédi kapcsolatok alapelvének fényében
értelmeznék és hajtanák végre.
Az államok által elfogadott, a kisebbségeikhez tartozó
személyek részére kedvezményeket megállapító
egyoldalú intézkedések - amelynek gyakorlata a Bizottság
véleménye szerint még nem rendelkezik elégséges
hagyománnyal (diuturnitas) ahhoz, hogy nemzetközi szokássá
váljon - csak akkor jogszerûek, ha az államok területi
szuverenitásának, a megkötött szerzõdések
betartásának (pacta sunt servanda), az államok közötti
baráti kapcsolatok és az emberi jogok és alapvetõ
szabadságok tisztelete, különösen a diszkrimináció
tilalmának alapelveit tiszteletben tartják.
Ezeknek az alapelveknek a tiszteletben tartása azt igényelheti,
hogy a szóban forgó intézkedések bizonyos sajátosságait
figyelembe vegyék, így különösen:
- Az állam kibocsáthat idegen állampolgárokra vonatkozó
jogi aktusokat, amennyiben ezek hatása határain belül érvényesül.
- Amikor e jogi aktusok célja, hogy idegen állampolgárokra
nézve külföldön fejtsék ki, azokon a területeken,
amelyek nincsenek lefedve az anyországnak az érintett állampolgárság
szerinti államok egyetértésének vélelmezését
megengedõ szerzõdésekkel vagy nemzetközi szokásokkal,
az ilyen egyetértést bármely intézkedés végrehajtása
elõtt ki kell kérni.
- Az állam nem ruházhat kvázi hivatalos feladatokat egy
más államban bejegyzett nem kormányzati egyesületre.
Bármilyen igazolás az állampolgárság szerinti
államban (in situ) csak a konzuli hatóságok közbejöttével
szerezhetõ meg, ez utóbbiak általánosan elfogadott
rendeltetését is figyelembe véve. (...)
- A kisebbségeknek nyújtott kedvezményes bánásmódot
szabályozó egyoldalú intézkedések, a lakóhely
szerinti állam azokba történõ kifejezett beleegyezése
vagy azok hallgatólagos, de egyértelmû elfogadása
nélkül nem érinthetnek olyan területeket, amelyeket
kétoldalú szerzõdések már nyilvánvalóan
szabályoznak. A kétoldalú szerzõdések végrehajtását
vagy értelmezését érintõ viták esetén
a rendelkezésre álló valamennyi vitarendezési eljárást
jóhiszemûen igénybe kell venni, és egyoldalú
intézkedések csak annyiban hozhatók az anyország
részérõl, amennyiben ezek az eljárások nem
bizonyultak eredményesnek.
- Az anyaország által kibocsátott közigazgatási
okmány csak tulajdonosának a vonatkozó törvények
és rendeletek alapján járó kedvezményekre
történõ jogosultságát igazolhatja.
- A kisebbségekhez tartozó személyeknek az oktatás
és kultúra területén az anyaország annyiban
biztosíthat kedvezményes bánásmódot, amennyiben
ez a kulturális kapcsolatok erõsítésének
legitim célját követi, és e célhoz mérten
arányos.
- Az oktatáson és kultúrán kívüli területeken
kedvezményes bánásmód csak kivételes esetekben
adható, amennyiben ez legitim célt követ, és a célhoz
mérten arányos."
2001. október
25-26-án tartotta IV. ülését a Magyar Állandó
Értekezlet. Az elfogadott zárónyilatkozat szerint a MÁÉRT
résztvevõi - többek közt - megállapodtak a következõkben:
- A törvény elfogadása a Magyar Országgyûlés
által, 93%-os parlamenti támogatással, megteremtette az
alapot a magyarországi és a határon túli magyarok
kapcsolatainak jelentõs bõvítéséhez. A 2002.
január 1-jével hatályba lépõ törvény
megfelel azon elvárásnak, hogy jelentõsen hozzájáruljon
a Magyarországgal szomszédos országokban élõ
magyarok nemzeti önazonosságának megõrzéséhez,
megmaradásához és gyarapodásához szülõföldjükön.
- Megállapítják, hogy a törvény a kisebbségben
élõ magyar közösségek nyelvi és kulturális
identitásának megõrzéséhez és erõsítéséhez
történõ hozzájárulása révén
elõmozdítja a térség biztonságát és
stabilitását, valamint Magyarország kapcsolatait a szomszédos
államokkal.
- Megelégedéssel veszik tudomásul az Európa Tanács
Joggal a Demokráciáért Bizottságának (Velencei
Bizottság) 2001. október 19-én elfogadott 168/2001. sz.
jelentését a nemzeti kisebbségek számára
anyaországaik által nyújtott kedvezményekrõl.
- A törvény összhangban van a Magyarország és
szomszédai által kötött kétoldalú szerzõdésekkel
és kisebbségvédelmi egyezményekkel.
- Megállapítják, hogy a Velencei Bizottság jelentésének
fényében a magyar törvény nem szorul módosításra.
- Üdvözlik, hogy a határon túli szervezetek létrehozták
az ajánlószervezeteket, amelyek segítik a jogosultakat
a kedvezmények és támogatások igénybevételében.
A zárónyilatkozatnak az SZDSZ kivételével elfogadott
melléklete szerint magyarigazolványt kaphat az a magát
magyarnak valló személy, aki tud magyarul, illetve
a) valamely bejegyzett magyar szervezet nyilvántartott tagja,
b) valamely egyházi nyilvántartásban magyarként
tartják számon,
c) az állampolgársága szerinti állam magyarként
tartja nyilván.
2001. december 22-én a két miniszterelnök Budapesten
aláírta Magyar Köztársaság kormányának
és Románia kormányának egyetértési
nyilatkozatát. A kedvezménytörvényrõl szóló
elhúzódó egyeztetés erdményeképpen
megszületett Orbán-Nastase-paktum fordulópontot jelentett
a két ország kapcsolatában. A nyilatkozat aláírását
követõen Romániában is megkezdõdhetett a törvény
végrehajtása, és a román fél egy kormánybizottságot
is létrehozott, mely azt vizsgálja, hogy a törvény
végrehajtása a gyakorlatban mennyiben felel meg a nyilatkozatban
rögzített kritériumoknak.
A nyilatkozat megállapítja a törvénynek a román
állampolgárokat érintõ végrehajtási
feltételeit. A nyilatkozat két téren tesz lényeges
engedményeket a román félnek. Egyrészt leszögezi,
hogy minden román állampolgár, származására
való tekintet nélkül, a Magyar Köztársaság
területén érvényes munkavállalási engedély
alapján ugyanazokat a munkavállalási feltételeket
és elbánást élvezi; másrészt kinyilvánítja,
hogy a nem magyar identitású román állampolgárok
nem kapnak igazolványt, és nem lesznek jogosultak olyan elõnyökre,
amelyeket a Szátv. biztosít. A nyilatkozat további pontjai
is több kompromisszumos megállapodást tartalmaznak (pl: az
igazolvány kiállításának folyamata a Magyar
Köztársaság területén fog elsõsorban lezajlani
a magyar hatóságok által felállított megyei
közigazgatási hivatalokban, ill. a BM Irodájában és
a magyar diplomáciai képviseleteken; a magyar ajánlószervezetek
vagy egyéb szervezetek Románia területén nem adnak
ki olyan ajánlást, amely az etnikai eredetre vagy egyéb
feltételre vonatkozik; ill. a Magyar Köztársaság nem
nyújt támogatást a romániai magyar politikai szervezeteknek,
kivéve a román hatóságok elõzetes értesítésével
és hozzájárulásával).
2002. január 1-jétõl a Szátv. hatályba
lép.
2002. január 9-én a határon túli magyar vezetõk
nyilatkozatot írtak alá a Magyarországgal szomszédos
államokban élõ magyarokról szóló törvény
hatálybalépése alkalmából. Az aláírók
meggyõzõdésüket fejezték ki, hogy az össznemzeti
konszenzussal" elfogadott törvény jelentõsen hozzá
fog járulni a Magyarországgal szomszédos államokban
élõ magyarok nemzeti önazonosságának megõrzéséhez,
szülõföldjükön való megmaradásukhoz,
boldogulásukhoz és gyarapodásukhoz, az asszimilációs
folyamatok lefékezõdéséhez. A törvény
akadálymentes hatálybaléptét és a magyar-román
megegyezést sikerként (!) értékelték.
2002. január 24-tõl kaphatnak felvilágosítást
a törvény végrehajtásával kapcsolatos tudnivalókról
az érdeklõdõk. A határon túliak a +36(1)413-3420
telefonszámon, míg a magyarországiak a 06(80)204-019 zöld
számon" is kérdezhetnek.
2002. május 25-én Cselekedni most és mindenkiért!
címmel beterjesztik a parlament elé Medgyessy Péter kormányának
programját. A program kül- és biztonságpolitikáról
szóló VIII. fejezetének 7.1.1. pontja szerint a kormány
az alkotmányban is rögzített politikai és erkölcsi
kötelességének tekinti a határon túli magyarság
támogatását. Ennek megfelelõen támogatja
a kedvezménytörvény további végrehajtását,
ugyanakkor szükségesnek tartja az Orbán-Nastase-megállapodás
felülvizsgálatát. Olyan új, a szomszédos államok
számára is elfogadható megállapodások megkötésére
törekszik, amelyek összhangban vannak a kedvezménytörvény
eredeti céljaival, Magyarország és a határon túli
magyarság érdekeivel, valamint az európai normákkal.
2002. május 27-én hivatalba lépett a Medgyessy Péter
vezette MSZP-SZDSZ-kormány. A határon túli magyarsággal
kapcsolatos teendõk koordinálására újból
létrehozták a Miniszterelnöki Hivatal Kisebbségi Ügyekért
Felelõs Politikai Államtitkárságát, melyet
Szabó Vilmos politikai államtitkár irányít.
A Határon Túli Magyarok Hivatalának új elnöke
Bálint-Pataki József lett. Hamarosan beindultak a kedvezménytörvény
szükséges módosításáról szóló
egyeztetések a szomszédos országokkal.
2002. július 17-én tartotta a Magyar Állandó
Értekezlet V. ülését. A résztvevõk által
elfogadott zárónyilatkozatnak a törvénnyel kapcsolatos
része leszögezte, hogy támogatják a magyar kormányt
abban, hogy a környezõ országok kormányaival folytatandó
párbeszéd útján is segítse elõ a szomszédos
államokban élõ magyarokról szóló törvény
céljainak megvalósulását. A Szátv. mûködésének
féléves tapasztalatai, Magyarország nemzetközi kötelezettségvállalásai
és a Velencei Bizottság ajánlásai alapján,
valamint a jogszabály alkalmazásának megkönnyítése
érdekében a résztvevõk tudomásul veszik a
törvénymódosítás szükségességét.
Fontosnak tartják továbbá, hogy az ezzel kapcsolatos javaslatok
áttekintése a MÁÉRT intézményei keretében
történjen meg, s a közös álláspont kialakítása
érdekében a következõ MÁÉRT-tanácskozás
tûzze ezt a kérdést napirendjére, biztosítva
az érintettek számára, hogy hozzájáruljanak
a kölcsönösen elfogadható, az európai normáknak
és mértékadó gyakorlatnak megfelelõ megoldások
kidolgozásához."
2002 novemberében megtartják a MÁÉRT VI.
ülését, amelynek kereteiben megtárgyalják a
törvény módosításait is.
A kormány december elején a parlament elé terjeszti a kedvezménytörvény-módosítás
tervezetét, de elfogadására valószínûleg
csak februárban van esély.
Többnyire jogtechnikainak, esetenként azonban kifejezetten jelentõs
tartalmi jellegûeknek minõsíthetõk azok a változások,
amelyeket a státustörvény módosításának
elõkészítésével megbízott tárcaközi
munkacsoport javasol a kormánynak, illetve az Országgyûlésnek.
A tárcaközi egyeztetõ testület tervezetében messzemenõen
figyelembe vette a velencei bizottság és az EBESZ által
megfogalmazott elvárásokat és felvetéseket. A szövegbõl
kiderül az is, hogy magyar részrõl szem elõtt kívánták
tartani Bukarest és Pozsony kifogásait a státustörvénnyel
kapcsolatban, és a Külügyminisztérium által vezetett
munkacsoport igyekezett áthidaló megoldásokat felkutatni
a kifogásolt kérdésekben.
A módosítástervezet utal rá, hogy Magyarország
a státustörvényt a nemzetközi szerzõdésekben
vállalt kötelezettségek sérelme nélkül,
továbbá a nemzetközi jog általánosan elismert
elveinek tiszteletben tartásával akarja alkalmazni, különös
tekintettel a következõ elvekre: az államok területi
szuverenitása; a szerzõdések kötelezõ ereje
és jóhiszemû végrehajtása; az államok
közötti baráti kapcsolatok; az emberi jogok tiszteletben tartása,
beleértve a diszkrimináció tilalmát. Mivel az EBESZ
szakértõi a kétoldalú tárgyalásokon
korábban felvetették, hogy a kisebbségekkel kapcsolatos
kedvezményes bánásmód elvének érvényesítése
csak a kulturális kapcsolatok erõsítése céljából
fogadható el, a legutóbbi elképzelések szerint a
jogszabályban már nem lenne közvetlen utalás a gazdasági
jellegû kapcsolatokra. Viszont az új szabályozás
is fontosnak tartaná a családi kapcsolatokra való utalást
a kisebbségi kedvezmények megadásával összefüggésben.
Az elõkészített módosítások nemcsak
a jogszabály alapelveit érintik, hanem újraszabályozzák
az egyes konkrét kedvezmények többségét.
A módosítások között nagy súllyal szerepel
például az oktatási kedvezmények ügye. Érdemi
változást jelent a hatályos rendelkezéshez képest,
hogy a módosítás már nem a szülõt, hanem
a kiskorú gyermeket jelöli meg a támogatások jogosultjaként.
Ugyanakkor a jogszabály jelentõsen kiterjesztené a nevelési-oktatási
támogatásban részesíthetõk körét,
hiszen e pénzügyi segély a jövõben már
egy kiskorú gyerek esetén is folyósítható
lesz. Szemben a mostani helyzettel, amikor csak olyan családok esetében
lehetséges a támogatás, ahol két gyerek tanul magyar
nyelvû oktatási intézményben.
A tervek szerint viszont kikerül a státustörvénybõl
a munkavállalási fejezet. A javasolt módosítások
szerint a törvény hatálya alá tartozó
személynek a Magyar Köztársaság területén
való munkavállalására a külföldiek magyarországi
foglalkoztatásának engedélyezésére vonatkozó
általános szabályokat kell alkalmazni, ha nemzetközi
szerzõdés eltérõen nem rendelkezik". Ugyanakkor
van egy másik verzió is a szabályozásra, mégpedig
a HTMH javaslata. Ennek megfelelõen a törvény hatálya
alá tartozó személyek Magyarországon egyéni
engedély, csoportos keretengedély, csoportos keretengedélyen
alapuló egyéni engedély, illetõleg engedély
nélkül foglalkoztathatók". A tervezet hozzáteszi:
Ennek részletes szabályait a külföldiek magyarországi
foglalkoztatásának engedélyezésére vonatkozó
általános rendelkezések tartalmazzák. Nemzetközi
szerzõdés az általános szabályokról
eltérõen rendelkezhet."
A velencei bizottság ajánlásainak megfelelõen a
magyarigazolványok kiadásának a rendje szintén módosulna,
s e folyamatban a magyar diplomáciai és konzuli képviseletek
kerülnének centrális helyzetbe - ellentétben a mostani
állapotokkal, amikor is az úgynevezett ajánló testületeknek
olykor ügydöntõ szavuk van. Az új szabályozás
szerint a magyar külképviseletek csupán jogilag nem
kötelezõ erejû tájékoztatást" kérhetnek
a magyar kisebbségek által létrehozott társadalmi
szervezetektõl.
A magyarigazolványban fel kell tüntetni a jövõben, hogy
ez nem minõsül személyazonosítónak, úti
okmánynak, és határátlépésre sem jogosít".
Az igazolványok kiadása magyarországi közigazgatási
intézményekben történik, és csak kivételes
esetekben lehet az okmányokat magyar külképviseleteken átvenni.
A törvény rögzíti, hogy a jogszabályban foglalt
támogatások iránti kérelmet, pályázatot
az adott szomszédos állam jogszabályainak megfelelõen
bejegyzett közhasznú szervezethez lehet benyújtani, összhangban
a velencei bizottságnak azzal a megállapításával,
hogy az állam nem ruházhat kvázi hivatalos feladatokat
egy más államban bejegyzett nem kormányzati egyesületre".
Pozsony felvetései és az EBESZ kifogásai hatására
a törvénymódosítás nyomán nem személyek,
hanem intézmények részesülnek majd nevelési-oktatási
támogatásban, illetve a tankönyv- és taneszköz-támogatásban.
Ez úgy történhet, hogy a támogatásokat a szomszédos
országok területén magyar oktatási nyelvû intézmények
mellett mûködõ szülõi-pedagógusi szervezeteknek,
munkaközösségeknek közvetlenül folyósítja
a magyar állam.
Forrás: www.htmh.hu,
Népszabadság