A nacionalizmus korában
a szomszédok ritkán barátok. Inkább vetélytársak
és ellenségek. Csehszlovákia és Magyarország
viszonyának története sem kivétel e szabály
alól. Valójában, mióta a két nemzet függetlenné
vált a Habsburg-monarchiától, a csehszlovák-magyar
kapcsolatok történetét egyfajta barátságtalan
légkör tette egyedivé.
E sajnálatos tény természetesen nem feltétlenül
tükrözi a két ország népeinek egymás iránti
érzéseit. Az sem lenne szerencsés, ha ezen észrevétel
valamiféle, Csehszlovákia és Magyarország szükségszerû
történelmi viszálykodásáról szóló
elméletet táplálna. Tulajdonképpen a csehek és
szlovákok, illetve magyarok viszonyának története
inkább a kölcsönös szimpátiáról,
mintsem az elkerülhetetlen konfliktusokról szól. A történelmi
viszály fogalma viszonylag új keletû. A 19. században
Frantis_ek Palacky cseh történész népszerûsítette
azt az elméletet, miszerint a magyar állam megalakulása
a Közép-Duna völgyében a szlávokra nézve
katasztrofális következményekkel járt. Egyidejûleg
a magyarok körében is gyökeret vert egy, a szláv-magyar
történelmi ellentétet terjesztõ nézet, amely
mintegy traumatikus válasz volt részben a szláv nemzeti
öntudatra ébredés okozta problémákra Magyarországon
és a környezõ országokban, részben pedig az
oroszoknak a magyar forradalomba való 1849-es beavatkozására.
Ezek a nyomasztó nézetek beárnyékolták a
szláv-magyar kapcsolatok legbarátságosabb pillanatait is.
Merthogy, az egészet szemlélve, a mai Csehszlovákia és
Magyarország õseinek kapcsolata egyáltalán nem volt
rossz.
A nacionalizmus elõtti idõkben a szlovák-magyar kapcsolatok
a világ bármely két, szomszédos országának
viszonylatában a legbékésebbek és legharmonikusabbak
közé tartoztak. És a cseh-magyar viszony tekintetében
is Palacky sötét nézete, amely a szlávok katasztrófájaként
értelmezte a magyarok jelenlegi lakóhelyükön való
letelepedését 895-ben, radikális felülvizsgálatra
szorul. Az tény, hogy abban az idõben a magyarok a németek
szövetségesei voltak (akármit is jelentett ez a 9. században),
és együtt gyõzték le a Nagy-Morva Birodalmat. Másfelõl
a Morva Birodalom akkoriban olyannyira hanyatlóban volt, hogy a magyarok
diadala - a magyar történetírás szerint - mindössze
abból állt, hogy a kegyelemdöfést megadták
neki.1 Továbbá a Nagy-Morva Birodalom bukása, bármi
is volt ennek oka, lehetõvé tette a csehek számára
önálló államuk létrehozását.
Egy cseh történész szavaival élve: A cseh történelem
folytonossága attól a pillanattól számítandó
"2
Majd röviddel azután a cseheket a magyarok oldalán találjuk
a Bajorország elleni küzdelemben. A cseh-magyar kapcsolatok alakulása
a következõ századokban sem támasztotta alá
a modern nacionalisták által hangoztatott szláv-magyar
ellenségeskedés elméletét. A cseh és magyar
múlt kutatójának inkább a történelmi
párhuzamok, mintsem az ellentétek a szembeszökõk.
Miután a középkorban belekóstoltak a nagyságba,
a kora újkorban mind a cseh, mind pedig a magyar királyság
hasonló bukást élt meg. Mohács (1526) az volt a
magyar történelemben, ami Bílá Hora (1620) a csehben.
A modern nemzeti öntudatra ébredés sem tette azonnal a cseheket
és a magyarokat egymás vetélytársaivá és
ellenségeivé. Amint arra cseh és magyar történészek
nemrégiben rámutattak, a 18. század végén
a magyar protestánsok segítettek cseh hittestvéreiknek
a huszita egyház újjáépítésében.3
Ami pedig a szlovákokat illeti, noha tudomásunk van némi
civakodásról a 18. század végérõl,
valódi konfliktusuk a magyarokkal 1830-ig, a magyar nyelvnek hivatalos
állami nyelvként való bevezetéséig nem volt.
A csehek és szlovákok, illetve magyarok közti konfliktusok
csak a 19. század során, a nemzeti önállósodási
mozgalmak következményeként jelentkeztek. Ezért a
csehszlovák-magyar ellentétet nem szabad, mint ahogyan azt sokan
teszik, a jóval mérgesebb és korábbról datálódó
cseh-német ellentét párjaként szemlélni.
A 20. századi nacionalista propaganda szerint a csehszlovákok
egész történelmük során egy ellenséges
német-magyar szövetség ellen harcoltak. Ez a nézet
azonban teljesen megalapozatlan. A tények azt mutatják, hogy a
magyar történelem legalább annyira a németek közép-európai
hegemóniája elleni küzdelemrõl szólt, mint
a cseh. Amint azt egy történész nemrégiben írta,
Magyarország mintegy kilenc századon át azért
küzdött, hogy megõrizze függetlenségét a
németek mohóságával szemben".4 Úgynevezett
magyar-német barátságról csak az osztrák-magyar
dualizmus korától beszélhetünk, amikor a magyarok,
vezetõ szerepüket bebiztosítandó a Duna menti régióban,
szövetségre léptek a feljövõben levõ császári
Németországgal. A magyarok szövetsége Németországgal
hasonlóan nemzeti imperialista célokat szolgált, mint késõbb
a csehek szövetkezése Francia- és Oroszországgal.
A csehek és szlovákok konfliktusa a magyarokkal szerves része
volt egy tágabb küzdelemnek, amely a modern nacionalizmus korában
egész Európára kiterjedt. Közép-Európában
e küzdelem a politikai, társadalmi és gazdasági intézmények
modernizálásáért folyt. Az ebbõl eredõ
konfliktusokban azonban a területek fölötti politikai hatalomért
és a határokért vívott harc háttérbe
szorította az összes többi célkitûzést.
A társadalmi és gazdasági különbségek
gyakran fokozták a nemzeti konfliktusokat, ám a közös
gazdasági és társadalmi érdekek csak ritkán
eredményeztek nemzetközi összefogást.
A csehszlovák-magyar nézetkülönbséget gyakran
jellemezték elsõsorban a két különbözõ
szociális és gazdasági hátterû társadalom
ellentéteként. A feudálisnak nevezett Magyarország
és a demokratikus Csehország közötti szakadék
kétségkívül fokozta a köztük levõ
feszültséget. De kettejük konfliktusa lényegében
mindig is olyannyira nemzeti volt, hogy akkor sem lett volna kevésbé
éles, ha szociális és gazdasági hátterük
történetesen közelebb áll egymáshoz.
A cseh, szlovák és magyar nemzeti törekvések túlmutattak
a határokon. A területi követelések fontossága
továbbra is megmételyezte kölcsönös viszonyukat
- még jóval azután is, hogy a saját nemzeti kormányhoz
való, egykoron igencsak vitatott jogaikat kölcsönösen
elismerték. Történelmi szempontból valamennyi Duna
menti nemzeti törekvés hasonló célokért vívott,
párhuzamos küzdelem volt. A hasonló célok azonban
nem eredményeztek szövetséget. Ellenkezõleg, az ésszerûség
határain túlmenõ mértékben kiemelték
a különbségeket.
A cseh, szlovák és magyar nemzeti politika szétválása
az 1867-es osztrák-magyar kiegyezéskor kezdõdött.
A magyarok, féltékenyen õrizve kiváltságaikat
a dualizmus korában, más nemzetek egyenlõségre való
törekvéseit a magyar nemzeti érdekekkel összeegyeztethetetlennek
tekintették.
Az öntudatosodó szlovákokat azon magyar törekvések
idegenítették el történelmi hazájuktól,
Magyarországtól, amelyek a multietnikus királyságot
magyar nemzetállammá akarták tenni. Másfelõl
a csehek nem tudták elfelejteni a magyaroknak az 1871-es Hohenwart-kísérlet
megakadályozásában játszott szerepet, amelynek eredménye
egy, az osztrák-magyar mintára megvalósítandó
osztrák-cseh kiegyezés lett volna. Idõsb gróf Andrássy
Gyulának a Hohenwart-terv meghiúsításában
játszott szerepét szokás volt túlértékelni.5
Valójában a magyar vétó önmagában nem
akadályozta meg, sem 1871-ben, sem máskor, Ausztria föderalizációját.
A Habsburg Birodalom föderális reformját másfelõl
csakis a magyarok tehették volna lehetõvé, hiszen a németekkel
való szövetségük volt a fõ akadálya annak,
hogy az Osztrák-Magyar Monarchia a Duna menti népek államközösségévé
váljék.
A magyarokat azonban túlságosan eltöltötte az imperialista
nacionalizmus eszméje ahhoz, hogy a Monarchia föderális reformja
a magyar politika egyik fõ céljává válhassék.
Az 1867-es kiegyezés eredeti kitervelõi, különösképpen
Deák Ferenc és báró Eötvös József,
liberális elveket vallottak Magyarország nem magyar nemzetiségeinek
helyzetérõl. De bármennyire liberálisok voltak is,
a magyar állam föderális formáját még
õk sem támogatták volna. Idõközben örököseiket
elvarázsolta az egységes nemzetállam modern eszméje,
és még erõteljesebb magyarosítási politikát
folytattak. 1848-49 konok nacionalista vezetõje, Kossuth Lajos, aki a
számûzetésben bölccsé és toleránssá
vált, látta az osztrák-magyar dualizmus és a magyarosítás
elkerülhetetlen csõdjét. Kasszandra-szerû hangján
szólva a távolból, 1871-ben arra buzdította a magyarokat,
hogy támogassák a csehek kiegyezését az osztrákokkal.
Csehországnak, vallotta, ugyanolyan joga van önálló
államnak tekinteni magát, mint Magyarországnak. A csehek,
tette hozzá Kossuth maliciózusan, talán még inkább
jogosultak az egyenlõségre, mint a magyarok, hisz Csehország
már a magyarok Közép-Európában való
letelepedése elõtt is virágzó királyság
volt.6
Kossuth intelmei, akárcsak néhány más, elõrelátó
magyar figyelmeztetése nem hallgattattak meg. A dualista rendszer adta
elõnyök teljes kihasználásával Magyarország,
Mohács óta elõször újra szabad nemzetként,
szerette volna meg nem történtté tenni történelmi
bukásait.
Hasonló ambíciók fûtötték a cseheket
is az elsõ világháború idején, amikor T.
G. Masaryk vezetésével a számûzetésben megkezdték
harcukat a nemzeti fölszabadulásért.
A cseh fölszabadítási mozgalmat a dualizmus alatt elszenvedett
igazságtalanságok iránt felgyülemlett ellenérzések
táplálták, valamint a Bílá Hora óta
eltelt évszázadok során átélt, még
az elõbbieknél is keserûbb jogtalanságok emléke.
De sértõdöttség önmagában még nem
magyarázza Masaryk új Európával kapcsolatos elképzeléseinek
elfogultságát és radikalizmusát. Lehet, hogy Masaryk
ellenérzésének fõ célpontja a Habsburg Birodalom
volt. De politikájának legfontosabb célkitûzése
egy újabb keletû gonosszal, a Bismarck által létrehozott
Német Birodalommal szembeni védelem megtalálása
volt. Masaryk szemében a német imperializmus létükben
fenyegette a cseheket, akárcsak a többi szláv népet.
Masaryk terve lényegében egy szláv fölszabadítási
terv volt.7 Szövetségesei az elsõ világháborúban
a nyugati hatalmak voltak. De Masaryk mindvégig bízott abban,
hogy egy fölszabadított szláv Európát végsõ
soron egy szabad, demokratikus és ereje teljében levõ Oroszország
fog megvédeni a németektõl - és szövetségeseitõl,
a magyaroktól. Nem csoda, hogy Masaryk, aki a dualizmusban érett
politikussá, és nemzeti fölszabadítási mozgalmát
az Osztrák-Magyar Monarchia elleni harc idején hirdette meg, csehszlovák
fölszabadítási programjában egyazon táborba
sorolta a németeket és a magyarokat. Mégis, a praktikus
békepolitika szempontjából, e program magyarellenes elfogultsága
hiba volt. A cseh és szlovák szabadság sokkal biztosabb
alapokon állt volna, ha Magyarországot eleve nem rekesztik ki
a fölszabadított népek közösségébõl.
A cseh fölszabadítók Magyarországról alkotott
nézetét a legjobban Edvard Benes_ híres, Détruisez
l'Autriche-Hongrie! címû háborús pamfletje szemlélteti
a legjobban. Benes_ a következõképpen értelmezte Magyarország
helyét és szerepét Közép-Európában:
Amíg a csehek osztrák elnyomás alatt éltek, addig
a szlovákok a magyarok igája alatt nyögtek. Amíg a
csehek egy megsemmisítési politika szenvedõ alanyai voltak
a német uralom idején, addig a szlovákokra hasonló
sors várt a magyarok alatt. Kész csoda, hogy a csehek és
szlovákok egyáltalán túlélték a németek
és a magyarok megsemmisítési politikáját.
A németek, osztrákok és magyarok kegyetlensége azonos
tõrõl fakad. A magyarok a németek leglojálisabb
szövetségesei. Szellemi kapcsolat van közöttük. A
magyarok a közép-európai elnyomók klikkjének
alapító tagjai. A magyarok felelõsek az elsõ világháború
kirobbantásáért. A Habsburg Birodalom katasztrofális
Balkán-politikáját is elsõsorban a magyarok alakították.
A magyarok megakadályozták, hogy a szerbek és a horvátok
egy nemzetben egyesüljenek. A csehszlovákok és a jugoszlávok
közé úgyszintén a magyarok vertek éket. E bántó
igazságtalanság orvoslása, továbbá a szabad
Csehszlovákia és a szabad Jugoszlávia közötti
kapcsolat megteremtése érdekében Nyugat-Magyarország
területén át egy szláv folyosót kellene vágni.
A szlávok, Európa, valamint az emberiség (tette hozzá
ráadásként Benes_) érdekében Magyarországot
föl kellene darabolni.8
Benes_ pamfletjét nem lehet csupán háborús propagandaként
értékelni, hiszen Csehszlovákia alapítóinak
Magyarországról alkotott véleményét fejezte
ki - nem pusztán a háború alatt, hanem a béketeremtés
létfontosságú szakaszában is. És nem szabad
elfelejtenünk, hogy a párizsi békekonferencián a volt
Habsburg Birodalom fölszabadított népei közül a
csehek bírtak a legnagyobb befolyással. Mi adtunk politikai
programot a szövetségeseknek" - maga Masaryk foglalta ekképp
össze a cseheknek a békefolyamat megtervezésében játszott
szerepét.9
A csehek által vizionált földarabolási terv nem a
történelmi Magyarországnak a wilsoni nemzeti önrendelkezési
joggal összhangban levõ etnikai elvek alapján történõ
felosztását jelentette volna, hanem az ország etnikai területének
oly drasztikus méretû csökkentését, ami ténylegesen
magakadályozta volna, hogy Magyarország valaha is politikai tényezõ
lehessen Közép-Európában. Az magától
értetõdõ, hogy Magyarország szomszédos vetélytársai
legalább annyira érdekeltek voltak a magyarok letörésében,
mint a csehek. Persze kérdéses, hogy az egyéb szomszédoknak
sikerült volna-e ilyen radikálisan föltrancsírozniuk
Magyarországot, ha a csehek magyarellenes kampánya nem befolyásolja
oly hathatósan a gyõzedelmes szövetségesek véleményét.
Akárki is volt a hibás (vajon a magyarok-e, akik 1867 óta
ellenségeskedtek a csehekkel, vagy a csehek, akik 1918-ban álltak
ezért bosszút?), az tény, hogy a fölszabadított
Csehszlovákia és a független Magyarország kapcsolata
rosszul kezdõdött. A büntetõ békekötés
a maga magyarellenességével eleve lehûtötte a Duna
menti megbékélés reményét. A trianoni szerzõdés
a magyar nemzetiségûek egynegyedét (vagy, a statisztika
nemzeti eredetétõl függõen, talán egyharmadát)
helyezte csehszlovák, román avagy jugoszláv uralom alá.10
A gyõztesek nemigen találtak olyan magyar kormányt, amelyik
ilyen mértékû nemzeti megaláztatásnak alávetette
volna magát. A területi büntetéssel elõször
a gróf Károlyi Mihály vezette demokratikus forradalmi magyar
kormány szegült szembe. A Károlyi-rezsimnek azonban nem sikerült
Magyarország területi vitáit szomszédaival a tisztességes
kompromisszum jegyében rendeznie, s ez döntõen hozzájárult
bukásához. A régi Magyarország elnyomó politikájának
egyik következetes kritikusa, Jászi Oszkár lett a nemzetiségi
ügyek tárca nélküli minisztere a Károlyi-kabinetben.
De Jászi koncepciója egy Keleti Svájc" létrehozásáról
igen távol esett a Magyarország szomszédai által
erõltetett földarabolási tervektõl.
Valóban tragikus, hogy a legyõzött Magyarország demokratáit
nem lehetett a gyõztes Csehszlovákia demokratáival közös
béketeremtési kezdeményezésben egyesíteni.
Ezek az alapvetõen hasonló gondolkodású liberálisok
egy potenciális demokratikus unió magvát képezték.
Amennyiben egy ilyen unió létrejön, úgy megnyerhette
volna a szabadság közös ügyének a Duna menti Európa
más demokratáit is.
A békekötés bíráiként a nyugati hatalmaknak
kellett volna elsõsorban szorgalmazniuk a fölszabadítottak
eme liberális uniójának létrejöttét.
Ehelyett egy sor nemzetiség mellé álltak a másik
ellenében. Ebben a nacionalista tömeghisztériában",
ahogyan Jászi jellemezte a fölszabadult Közép-Európa
hangulatát, a liberális józan ész tanácsa
pusztába kiáltott szó volt. A nacionalista hisztéria
legyõzte Jászi tisztességes kompromisszumokra tett, kétségbeesett
javaslatait.11
A szlovák nacionalisták a csehektõl Szlovákia déli
határát kapták ajándékba. Ahhoz, hogy ezt
a Magyarországgal szembeni, erõsen eltúlzott területi
követelést a békekonferencia jóváhagyja, szükség
volt a csehek támogatására, azaz arra a befolyásra,
amelylyel csak a csehek rendelkeztek a nyugati hatalmi központokban. Az
már egy másik kérdés, hogy az efféle gyõzelmek
mennyiben járultak hozzá a szomszédok közötti
béke megerõsödéséhez.
A szlovák-magyar határ miatt keletkezett konfliktus akadályozta
meg az újonnan alapított Csehszlovákia és a Károlyi-kormány
vezette, újjászületett demokratikus Magyarország közötti
kiegyezést. Ugyanazon végzetes kérdés (ti. a határ)
miatt robbant ki háború Csehszlovákia és a kommunista
diktátor, Kun Béla vezette Magyarország között.
Kisebbfajta csoda volt, hogy a csehszlovák-magyar viszony az alatt a
konzervatív ellenforradalmi rezsim alatt sem javult, amely a visszaállított
királyság kormányzójának Horthy tengernagyot
tette meg.
Közép-Európában Csehszlovákia volt a fõ
támasza a francia szövetségesi rendszernek és a kisantantnak,
amelyet a területi status quo megõrzésére hoztak
létre. A másik oldalon viszont a revizionista Magyarország
kérlelhetetlen ellensége volt az akkori területi felosztásnak.
Sõt, a Duna-völgy földrajzi központja is Magyarország
ellenõrzése alatt állt. Részvétele nélkül
az akkori poszt-Habsburg Közép-Európa mûködése
elképzelhetetlen volt. Elméletileg a csehszlovák-magyar
kiegyezés egy szélesebb, Duna menti békefolyamat kulcsa
lehetett volna. A gyakorlatban azonban a csehszlovák-magyar kiegyezésre
vajmi kevés esély látszott. A területi viták
mellett a csehszlovák-magyar kapcsolatokat még a Csehszlovákia
burzsoá demokráciája és az ellenforradalmi Magyarország
félfeudális uralkodó osztálya között feszülõ
ellentét is terhelte.
A Bruck an der Leithán 1921. március 14-15-én rendezett
találkozón azonban mégiscsak fölcsillant egy halvány
reménysugár, amely a csehszlovák-magyar viszony enyhülésének
ígéretével kecsegtetett.
A brucki konferencia kiemelt vendégei Edvard Benes_ csehszlovák
külügyminiszter, magyar részrõl pedig gróf Teleki
Pál miniszterelnök és Gratz Gusztáv külügyminiszter
voltak. A találkozóról részletes cseh beszámoló
nem áll rendelkezésre. A magyar forrásokból azonban
kitûnik, hogy a brucki konferencia végül Benes_ háború
utáni diplomáciájának kiemelkedõ eseményévé
vált.
Bene_ sem elõtte, sem utána nem fordult a magyarokhoz annyi megértéssel,
mint ott, Bruckban. Az osztrák kancellárral, Karl Rennerrel korábban
sikerrel folytatott tárgyalásaira hivatkozva hasonló, békülékeny
hozzáállásra kötelezte el magát Magyarországgal
szemben is. Nem értett egyet magyar partnereivel abban, hogy az egyezkedés
kiindulópontja a területi újrafelosztás legyen. Ragaszkodott
ahhoz, hogy bármely politikai kérdés megvitatását,
beleértve a legnehezebbet, a határokét, a gazdasági
együttmûködésrõl szóló tárgyalásnak
kell megelõznie. Elismerte ugyanakkor, hogy a trianoni szerzõdésben
megrajzolt határvonalak nem a legszerencsésebbek".
Egy olyan megoldással is elõállt, amely szerint a csehszlovákiai
magyarok és a magyarországi szlovákok száma végül
kiegyensúlyozható lett volna, egy a magyaroknak kedvezõ
területi revízió révén.
Végül, de nem utolsósorban Benes_ a Duna menti kooperáció
kisantanti formájának alternatívájával állt
elõ. Hangsúlyozta Csehszlovákia lojalitását
a kisantanthoz, de különbséget tett a nyugathoz tartozó"
csehek és a keletiek"-nek bélyegzett románok
és jugoszlávok között. Mind a csehek, mind a magyarok,
folytatta Benes_, a nyugati civilizációhoz tartoznak",
és ez, a gazdasági egymásrautaltság mellett egy
újabb kötelék" közöttük. Kifigurázta
Karel Kramar_ céltalan" pánszláv politikáját,
majd kijelentette: A nyugati cseh népnek semmi köze nincs
a keleti oroszokhoz." Benes_ azt is közölte a magyarokkal, hogy
sokkal nehezebb lesz nekik a románokkal és a jugoszlávokkal
együttmûködniük, mint a csehekkel, és fölajánlotta,
hogy amennyiben Csehszlovákiának és Magyarországnak
sikerül megegyeznie, õ maga segít a magyaroknak elsimítani
a két másik országgal fennálló nézeteltéréseiket.
Javaslatainak zárópontjaként kijelentette, hogy végsõ
célja a Magyarország és szomszédai közötti
viszony gyökeres megváltoztatása oly módon, hogy létrejöhessen
a Duna menti föderáció - a Közép-Európai
Egyesült Államok".12
Néhány nappal a brucki konferencia után az elûzött
császár-király, Károly elsõ ízben
tett kísérletet magyarországi trónjának visszaszerzésére.
Ennek következtében a csehszlovák-magyar viszony ismét
a mélypontra került, hogy aztán néhány hónappal
késõbb még fagyosabbá váljék, amikor
is Károly második, októberi kísérletére
válaszul Benes_ fegyveres beavatkozással fenyegette meg Magyarországot.
A brucki oldott légkör soha nem tért vissza. Egyébként
is, három évet késett. Ha Benes_ és Masaryk a brucki
szellemben tárgyalt volna Károlyival és Jászival
1918-ban, a közép-európai történelem más
irányt vesz. Benes_ 1921-es brucki kísérlete az 1871-es
Hohenwart-tervre emlékeztetett. Mindkét esetben amikor az újonnan
bevezetett rendszer (a dualizmus 1867-ben, illetve a nemzetállami uralom
1918-ban) még nem merevedett meg, egy-egy kísérlet történt
hibáinak a kiküszöbölésére. Mindkét
kísérlet gyászos kudarcba fulladt, alátámasztva
a régi bölcsességet, miszerint könnyebb hibát
véteni, mint azt kijavítani.
A két háború közötti idõszakban Csehszlovákia
és Magyarország kapcsolatát virtuálisan állandó
feszültség" jellemezte, amint azt egy, a Duna menti diplomáciát
kutató történész találóan megjegyezte.13
A csehek és a szlovákok mindig is elõszeretettel tekintették
a csehszlovák-magyar konfliktust a demokrácia és a feudalizmus
összecsapásának. Vitathatatlan, hogy a cseh demokrácia
iránt érzett magyar arisztokrata megvetés, és fordítottja,
a magyar arisztokrácia iránt táplált cseh demokrata
gyûlölet egy különlegesen keserû ízt adott
a csehszlovák-magyar konfliktusnak. Azonban ideológiai szembenállással
magyarázni a feszültségeket egyenértékû
a figyelem elterelésével a valódi kérdésrõl,
a nemzeti versengésrõl.
Lényegüket tekintve a Duna menti szomszédok valamennyi konfliktusa
a határokról szólt. Horthy Magyarországának
revizionista követelései nem voltak megalapozottak. De korántsem
biztos, hogy Csehszlovákiának sikerült volna a határkérdést
akár egy demokratikus berendezkedésû Magyarországgal
is kölcsönösen kielégítõ módon rendeznie.
Mellesleg Magyarország viszonya Romániával és Jugoszláviával
szintén a virtuálisan állandó feszültség"
állapotában volt. Romániának és Jugoszláviának,
Csehszlovákiához képest, sokkal kevesebb jogalapjuk volt
a magyarokkal való konfliktusukat a demokráciáért
vívott küzdelemnek tekinteni. Mindamellett õk is szívesen
bocsátkoztak a csehekéhez hasonló ideológiai értelmezésekbe.
Ezalatt a magyar uralkodó osztályok, a maguk értelmetlen,
a történelmi Magyarország területi egységét"
követelõ érveikkel csak tovább szították
a kisantant magyarellenes propagandáját.
A háromnegyedmillió körüli magyarnak jobb sorsa volt
a két háború közötti Csehszlovákiában,
mint más magyar kisebbségeknek a többi Duna menti államban.
Azonban a kisebbségi jogok sohasem helyettesíthetik a többségi
jogokat. Ezen túl a magyaroknak különösképpen fájdalmas
volt, hogy többségbõl kisebbséggé minõsíttettek
át. Csehszlovákiában, gondolták a csehek, a kisebbségi
státus hátrányait feledtetik a demokráciával
járó elõnyök. E logikát követve egy magyar
paraszt boldogabban élhetett a demokratikus Csehszlovákiában,
mint a feudális Magyarországon.14 A kisebbségi magyarok
általában értékelték a demokrácia
áldásait. Ennek ellenére egyetlen cseh sem állíthatta,
hogy azért olvasztották be a magyarokat Csehszlovákiába,
hogy õk is részesüljenek a demokrácia vívmányaiból.
S az a gyakran hangoztatott érv, miszerint a magyar kisebbség,
amikor 1938-ban elárulta Csehszlovákiát, a demokráciát
árulta el - amennyiben õszinte volt -, egy másik nemzet
szempontjainak meg nem értésérõl árulkodott.
T. G. Masaryk nem volt híján ennek a megértésnek,
amint azt a következõ, az 1930-as évek elején lejátszódott
epizód is tanúsítja: Jászi Oszkár, akkorra
már amerikai professzorként, megemlítette Masaryknak egyik
prágai találkozásuk során, hogy egyes haladó
szellemû magyarok a szolgai behódolás vagy titkos
irredentizmus" kétségbeejtõ dilemmájával"
küszködnek. Majd megkérdezte Masaryktól: Ha Ön
magyar államférfi volna, mit tenne ebben az esetben?" Masaryk
így válaszolt: Elõször is õszintén
harcolnék a magyarok nemzeti autonómiájáért
Csehszlovákiában. Másodszor pedig azon határterületek
Magyarországhoz való visszacsatolását szorgalmaznám,
ahol a magyarok összefüggõ, homogén többséget
alkotnak
"15
Egymással versengõ nemzetek nehezen értik meg a másik
nézõpontjait. Mégis, a csehek és a szlovákok
számára nem kellene, hogy nehézséget jelentsen a
magyar álláspont megértése. Saját, fájdalmas
nemzeti emlékeik segíthetnének fölfogni, mit is érezhetnek
a magyarok. Az 1920-as és 1947-es párizsi békeszerzõdések
ugyanúgy nemzeti katasztrófát jelentettek a magyaroknak,
mint az 1938-as müncheni és bécsi döntés a csehek
és a szlovákok számára. És a cseheket, szlovákokat
és magyarokat röviddel a második világháború
befejezése után sújtó katasztrófák
jellegükben és tárgyukban még sokkal közelebb
álltak egymáshoz.
A csehek katasztrófájáról szóló tanulmányában
Jászi közös bûnöket" és közös
mulasztásokat" vél fölfedezni a csehek és a magyarok
tragédiájában. Szerinte mindkettõ a nemzeti nagyság
hamis illúzióját kergette; csak a módszereikben
különböztek.16
A csehszlovák-magyar kapcsolatok a második világháború
során kerültek a legsötétebb és legvadabb szakaszukba.
A Csehszlovákia nevében fellépõ számûzött
politikusok ugyanúgy kezelték a szlovák-magyar viszonyt,
mint az elsõ világháború idején, azaz a cseh-német
kapcsolatok ellenpárjaként. Ez az egyébként mindig
téves párhuzam ebben az esetben még inkább helytelen
volt, hisz Szlovákia és Magyarország ugyanabban a táborban
voltak a háború alatt. E zavaró körülmény
fölött a gyõztes csehszlovákok nagyvonalúan átsiklottak.
A németeknek és a magyaroknak hasonló büntetést
kellett elszenvedniük: nevezetesen a kitelepítést a visszaállított
Csehszlovákiából, amely mostanra magáévá
tette egy homogén szláv nemzetállam ideálját.17
A szovjetek támogatta törekvés a magyarok Csehszlovákiából
való kitelepítésére azonban mégsem sikerült.
1946 nyarán a párizsi békekonferencián a nyugati
hatalmak az igencsak szorongatott helyzetben levõ magyarok segítségére
siettek. A kitelepítés szorgalmazóinak nem sikerült
visszavonniuk a kölcsönösségi elvet, amely a lakosságcserérõl
szóló, Csehszlovákia és Magyarország által
1946 februárjában aláírt megállapodás
alapját képezte.18
A második világháború után mind Csehszlovákia,
mind Magyarország csatlós kommunista ország lett a szovjet-orosz
erõtérben. Bizton lehet állítani, hogy a politikai
rendszerek és társadalmi-gazdasági struktúrák
különbözõségébõl adódó
konfliktus, amely a múltban megmérgezte a két ország
kapcsolatát, mostanra megszûnt létezni. Az már kevésbé
bizonyos, hogy a kettejük közti nemzeti konfliktusok is véget
értek.
Mindenesetre a megbékélés addig nem tekinthetõ teljesnek,
amíg a csehek, szlovákok és magyarok nem fogadják
el feltétel nélkül kölcsönös kapcsolataik
szerves részeként a nemzeti egyenlõség elvét.
Praktikus okokból kifolyólag ezt igen nehezen lehetne megvalósítani
más rendszerben, mint egy demokratikus föderációban.
Szilágyi Csaba
fordítása
Jegyzetek
1 Hóman Bálint: Magyar történet. I. kötet.
É. n. (1935), 89. o.
2 Milos_ V. Kratochvíl: Tisíciletou stopou eeskoslovenského
lidu. Prága, 1947, 38. o.
3 L. Richard Prazak: Mad'arska reformovaná inteligence v eeském
obrození. Brno, 1962 és Sárkány Oszkár:
Magyar kulturális hatások Csehországban, 1790-1848.
Budapest, 1938. Vö. Ludwig v. Gogolák: Beiträge zur Geschichte
des slowakischen Volkes. Vol. I: Die Nationswerdung der Slowaken und die Anfänge
der tschechoslowakischen Frage, 1526-1790. München, 1963, 204. o.
4 Denis Sinor: History of Hungary. London, 1959, 37. o.
5 Vö. Robert A. Kann: The Multinational Empire. Vol. I: Empire and Nationalities.
New York, 1950, 138., 191. o. Továbbá Rudolf Wierer: Das böhmische
Staatsrecht und der Ausgleichversuch des Ministeriums Hohenwart-Schäffle.
In: Bohemia: Jahrbuch des Collegium Carolinum. Vol 4., München,
1963, 157-161. o.
6 Kossuth Lajos levelei az Ellenõrben (Budapest), 1871. november
10., 11. és 15. Vö. Borsody István: Magyar-szlovák
kiegyezés. Budapest, 1945, 45-46. o.
7 L. fõleg Masaryk Independent Bohemia címû memorandumát,
in: R. W. Seton-Watson: Masaryk in England. Cambridge, 1943, 116-134.
o.
8 Edvard Benes_: Detruisez l'Autriche-Hongrie! Párizs, 1916.
9 Thomas Garrigue Masaryk: The Making of a State. New York, 1928, 370.
o.
10 A Magyarország földarabolását követõ,
háború utáni elsõ népszámlálás
szerint a tulajdonképpeni Magyarország területén 7,1
millió magyar élt, míg Romániában, Csehszlovákiában
és Jugoszláviában 2,7 millió magyart számoltak
össze. Mégis, a régi Magyarországon végzett
utolsó, háború elõtti népszámlálás
alapján azt állították, hogy a háború
utáni Magyarországtól elszakított magyarok száma
jóval 3 millió fölött volt. Az 1920-as népszámlálás
Csehszlovákia területén 745 431 magyart talált. Magyar
források általában egymillió Csehszlovákiához
csatolt magyarról beszéltek.
11 Jászi Oszkár: A monarchia jövõje: A dualizmus
bukása és a dunai egyesült államok. Elõszó.
Budapest, 1918.
12 Iratok és dokumentumok Magyarország külpolitikájára
vonatkozólag. Kéziratban jelentette meg a Magyar Királyi
Külügyminisztérium, Budapest, é. n., 225-231., 233-241.
o. elszórtan.
13 Paul E. Zinner: The Diplomacy of Edvard Benes_. In: A. Craig, Gordon - Gilbert,
Felix (szerk.): The Diplomats. Princeton, 1953, 109. o.
14 Vö. Edvard Benes_: Ree k Slovákom o nas_ej národnej
prítmnosti a budúcnosti. Pozsony, 1933.
15 Jászi Oszkár: The Significance of Thomas G. Masaryk for the
Future. Journal of Central European Affairs, Vol. 10, No. 1, 1950. április,
7. o.
16 Jászi Oszkár: A cseh katasztrófa - és amit tanulhatunk
belõle. Látóhatár, IV. kötet, München,
1953, 329-336. o.
17 L. Borsody István: The Triumph of Tyranny: The Nazi and the Soviet
Conquest of Central Europe. London és New York, 1960; puha kötésben:
The Tragedy of Central Europe. New York, 1962. 15. fejezet: Benes and
the Russians.
18 Vö. Magyarország és a Párizsi Konferencia. II.
kötet: Magyarország nemzetközi kapcsolatai a Párizsi
Konferencia elõtt; Magyar-csehszlovák kapcsolatok; Iratok és
dokumentumok a Magyarország és Csehszlovákia közötti
békekötés és lakosságcsere elõkészítésére
vonatkozóan. IV. kötet: Magyarország és a Párizsi
Konferencia; Iratok és dokumentumok 200 000 magyar lakos Csehszlovákiából
Magyarországra történõ áttelepítésének
csehszlovák kiegészítési tervezetére vonatkozóan.
Budapest, 1947.