Immár negyedik éve
örvendezteti meg a Lövölde téren megforduló egyedeket
- úgy is, mint a trolibuszban zsúfolódó arctalan
és fáradt masszát, a talpalatnyi földért galambokkal
hadakozó hajléktalanokat, a kutyagumit hajnali derengésben
kerülgetõ, gyermeküket iskolába vonszoló családanyákat,
nem mellékesen persze a VII. kerületi populáció döntõ
többségét alkotó, a tér kisboltjai között
cekkereikkel fáradhatatlanul pendlizõ nyugdíjasok siserehadát
- egy óriásplakát, melyet 1x1 Táblának neveznek.
A Fiatal Képzõmûvészek Stúdiója Egyesület
és a PPP (Personel Press Project) nevû csoportosulás által
üzemeltetett" tábla elsõsorban eme, a képzõmûvészeti
alkotásokkal ritkán szembesülõ rétegnek szánja
nem kereskedelmi célú óriásplakátjait, másodsorban
olyan mûvészek számára biztosít bemutatkozási
lehetõséget, akik pályájuk elején járnak.
Gondolhatnánk, hogy a Király utca vége nem a legideálisabb
hely sem az esztétikai és szociális konvenciók felülvizsgálatára,
sem a kortárs képzõmûvészeti életben
való kanonizációra, de ez téves megállapítás:
Nagy Kriszta ugyanis az e helyt kiállított, bikiniben feszítõ
és Kortárs festõmûvész vagyok"
feliratú, a nõi testet mint reklámhordozót megidézõ
portréjával (1998) nyerte el megingathatatlannak tûnõ
pozícióját a XX. század magyar képzõmûvészetét
feldolgozó egyetemi tankönyvben. (Egyébként ez volt
az a tábla, amely az itt élõket is annyira provokálta,
hogy a választási plakátokhoz hasonlóan néhány
nyomdafestéket nem tûrõ kifejezés felfirkálásával
is feljegyezzék e tárgyhoz - félig meztelen nõ,
erotikus pózban - kapcsolódó gondolataikat.)
A fürdõzõ
mackó
A most kiállított óriásplakát, hasonlóan
a korábbiakhoz, egy fiatal mûvész nevéhez köthetõ,
még ha eme alkotó nem is magyar, hanem svájci illetõségû,
és egy genfi nonprofit galéria által kezdeményezett
csereprogram keretében tartózkodott Budapesten. Talán csak
egy más kultúrkörbõl érkezett mûvésznek
lehet evidens azon elsõ látásra is nyilvánvaló
tény, hogy az 1x1 Tábla helyzeténél fogva két
oldalról is nézhetõ, másként, hogy bizonyos
helyzetekben igenis ki lehet lépni a táblakép által
meghatározott kétdimenziós leképzés kötöttségeibõl.
Jérémie Gindre mûve ugyanis elsõ pillantásra
ugyannak a jelenetnek" a fõ és a hátsó
nézetét mutatja, s csak hosszabb szemlélõdés
után tûnhet fel, hogy így is, úgy is át lettünk
verve. A hatalmas fényképen - amely nevével ellentétben
egyetlen esetben sem volt 1x1 méretû - egy kicsiny, fahasábokkal
körülölelt és kerítéssel elkerített
tavat látunk, a háttérben pedig égig nyújtózkodó
fenyõfák karéját. A kerítésen felirat:
DANGER, a tavacskában barna mackó álldogál harciasan,
ámde sután. A kép mögé kerülve kiderül,
hogy egyszerû" trükkrõl van szó: a medve
papírmasé makett csupán, ezáltal veszélyességi
foka is elhanyagolható, mint ezt a letakart figyelmeztetõ felirat
is bizonyítja. Már az iménti leírásból
is kiderülhet, hogy itt nem egyszerûen egy eleje-hátulja"
felvételt látunk, már csak azért sem, mert a jelenet
mögötti tájrészlet (azaz a háttér) mindkét
esetben hajszálpontosan ugyanaz. Pontosabban a négy tájrészlet,
mert egy-egy óriásplakát felismerhetõen két
- egymáshoz majdnem pontosan illeszkedõ - felvételbõl
áll össze. E tájrészletek tanulmányozása
után (például a fahasábok elhelyezkedésének
szimmetrikusságát tekintve) nyilvánvaló, hogy itt
két, ugyanazon helyszínrõl, de két (közeli)
nézõpontból készült felvétel montírozódik"
egymás mellé. Az egymásnak megfelelõ képrészletek
pedig nem térbeli, hanem sajátságos tükrözési
viszonyban vannak, azon furcsasággal párosulva, hogy a tükörben"
egy-egy elem mégis megváltozik. (Ha ez így kissé
zavarosnak tûnik, javaslom, tegyenek egy sétát Önök
is oda, ahol sosincs nyár, csak õsz meg tél
)
Tükröm, tükröm,
mondd meg nékem
Azon persze még a kisgyerek sem csodálkozik, hogy a tükörben
látott portréján felcserélõdik a jobb és
bal oldal, sokkal inkább meglepõ lenne, ha ugyanitt normális
körülmények között - és nem az Elvarázsolt
Kastélyban - önmagunkat fejjel lefelé is látnánk.
Pedig a tükrözés ezen módja nem ismeretlen - gondoljunk
csak a látás mechanizmusára meg a fényképezésre.
Amikor a Mûcsarnok homlokzata - arccal a Hõsök tere felé
- októberi nemzeti ünnepünket megelõzve mintegy feje
tetejére állt, abban nem politikai olvasatot kell orrontanunk,
hanem annak a ténynek a látványos kivetülését,
hogy Látás - Kép és percepció címen
megnyílt egy nemzetközi médiamûvészeti és
történeti kiállítás. Sugár János
Semmi sincs úgy, mint azelõtt címû építési
függönye a Mûcsarnok falán éppen arra a tényre
reflektál, hogy a korábbi, ún. reprezentációs
látáselmélet helyébe a XX. század második
felében egy új, ún. aktív látáselmélet
lépett. Ha érteni szeretnénk, hogy mit is gondoltak ezelõtt
a fiziológusok és pszichológusok a látás
funkciójával kapcsolatban, leghelyesebb, ha lépteinket
egyenest a Mûcsarnok apszisába vezéreljük, ahol Nicolas
Wade Vizionárius professzorok portréi címû
sorozatát tanulmányozhatjuk. A Dundee Egyetem pszichológiai
tanszékének látáspszichológiai professzora
arra tett kísérletet, hogy a különbözõ elméletírók,
pszichológusok és fiziológusok arcmását saját
látáselméleti rendszerükben vázolja fel. Az
illuzionista portrékat - Hering arcképe a Hering-rácsból,
Koffka képmása a Gestalt-elméletre utaló körökbõl,
Wheatstone arcéle sztereóképen keresztül alakul ki,
míg Fechner portréja a pszichometriai függvény bizonytalansági
intervallumának területén át sejlik fel - a tudósok
élet- és tudománytörténetének rövid
összefoglalója értelmezi, míg a múzeumi tárlókban
olyan rekvizítumokat állítottak ki, melyek a világ
fotografikus" leképzésének történelmi
állomásait dokumentálják. A camera obscura, a magyar
származású Georges Demény zoetropikus korongjai,
az utazó mikroszkópkészlet, a sztereónézõ
szekrényke, vagy egy 1923-as photo-kine-sept filmkamera mind annak a
korábbi elméletnek a jegyében született, hogy a látás
funkciója környezetünk minél pontosabban fotografikus
leképezése lenne. A külvilág belsõ reprezentációja
azonban sosem egy-az-egyben lefordítás, nem öntudatlan befogadási
folyamat, hanem az egyéntõl függõ tanulási
folyamat végterméke. A percepciót (észlelést)
- bár fiziológiailag minden emberben ugyanúgy játszódik
le - az individuális képzelet és a vizuális emlékezet
irányítja. A rögzült vizuális sémák
határsértõi pedig az illuzórikus jelenetek elõállítói
mellett (pl. Escher) a kreatív mûvészek lehetnek - például
akkor, amikor a Nem leszek a tükörképed"
tükörfeliratú tükörszobában, ellentétben
a jól látható, intõ állítással
saját képmásunk mégis eltûnik (Farkas Roland).
Szemfelszedést
vállalók
Az szinte mindenki számára ismert tény, hogy két
szemünk különbözõ metszeteket lát a világból
(ha nem, most takarjuk le váltakozva szemeinket), s hogy e két
kép egymásra vetülése" teszi lehetõvé
a térlátást. (A sztereogrammok és sztereóképek
átfordítása, variálása különösen
kedvelt téma: e kiállításon például
Julesz Béla komputergrafikája vagy Falke Hanfeld tükrözéssel
manipulált Városképe a példa erre.) Az azonban,
hogy e jelenség megléte nem feltétele a térben történõ
sikeres koordinációnak, olyan tény, mely a hivatalok szintjén
is ismert: ezért kaphatnak a csak fél szemmel látók
is jogosítványt. A távolság és a tér
észlelése ugyanis kognitív folyamatokon alapul - például
a látómezõben elfoglalt helynek, a vonalperspektívának,
az árnyékolásnak, a takarásnak, az ismert méretû
tárgyak helyzetének az elemzésén -, illetve alapfeltétele
a szemgolyó és feltehetõen a befogadó aktív
mozgása. Új, fiktív térhelyzetek megélésére
leginkább egy interaktív videoinstalláció alkalmas,
fõként ha mindehhez speciális szemüvegen keresztül
szemlélt sztereóvetítés is párosul (Szegedy-Maszák
Zoltán - Ferenczhelyi Márton: Kamuflázs). Más
esetben még csak meg sem kell mozdulni: az emberiség által
kifejlesztett, hajszálpontosan látó" robotok
segítségével bárkit megleshetünk, vagy egy
kis technikai segítséggel el is pusztíthatunk (Harun Farocki:
Szem/gép).
De a mai kutatások szerint tudható, hogy még egy szupererõs
számítógép sem lenne alkalmas olyan bonyolult folyamatok
elvégzésére, amelyek minden egyes észlelõben
végbemennek a retinára érkezõ ingerületek idegrendszeri
feldolgozása során. Az ingerületek végtelenül
variábilis útját - vagyis, hogy mit láthat"
az agy - lehet ugyan fiktív módon modellálni, láthatóvá
tenni (Gyõrfi Gábor: Belsõ képek), de a mûvészeti
tradícióban hálásabb téma maga a szem. Míg
a kiállítás két oldalsó termében sorakozó
XVI-XVIII. századi festményeken és metszeteken extázisban
elaléló, látomásos, kifordult szemû szentek,
leselkedõ vének vagy küklopszok tûnnek fel, a kortárs
mûvészek vagy a szem szerkezetének fotografikus körüljárását
(Kerekes Gábor: Szem-metszet 1-2-3), vagy mint a definiálhatatlan
értelem kivetülésének helyét (Erdély
Miklós: Az ész szeme), esetleg mint a lélek tükrét"
vizsgálják (Ravasz András: Szemle). Mellesleg ebben
lehet valami, hiszen a legújabb számítógépes
személyazonosító rendszerek éppen a szivárványhártya
analízise során jutnak el az egyes emberre jellemzõ (egy
a tízmilliárdhoz pontosságú!) kódhoz.
Sötétben
minden tehén fekete
A kortárs kiállító mûvészeket láthatóan
kevéssé izgatta a színérzékelés, pedig
egy laikus számára akár meglepõ is lehet, hogy az
iskolában tanult három alapszín - a sárga, a vörös
és a kék - nem felel meg a retinán elhelyezkedõ
csapok által érzékelt színeknek: a vörösnek,
a zöldnek és a kéknek. Míg a klasszikus festészet
a három színes alappigment kombinációjából
állítja elõ a természet mását",
addig a színes tévé és a számítógép
monitorja - illetve azok a kortárs mûvek, melyeken az effajta médiában
megjelenõ képek pixeles nagyításai jelennek meg
- már igazodnak a fény hullámhosszát érzékelõ
látócsapok színfelbontásához. Mivel a színes
pigmentek nem bocsátanak ki fényt, hanem a beesõ fények
egy részét elnyelik, más részét pedig visszatükrözik,
könnyen igazolható az a - mindennapi percepció során
nem tudatosodó - jelenség, hogy egy adott tárgyat/képzõmûvészeti
alkotást sosem látunk ugyanolyan színûnek. Maurer
Dórát már hosszabb ideje foglalkoztatja ez a probléma,
mely (más színkeverési kérdések mellett)
a Mûcsarnokban látható mûvén (Complementer
ad infinitum) is megjelenik - tessék csak változó fényviszonyok
mellett újra meg újra szemrevételezni! Anja Theismann szobáját
viszont a hosszúhullámú keverék (vörös,
narancs, sárga) egy, csak a mûvész által ismert árnyalata
világítja meg, amitõl az étkezõasztalon kiállított
(ehetõ) tárgyak színe sajátos metamorfózison
megy keresztül: a vízfestékes doboz színei elszürkülnek,
a csípõs pirospaprika és a vörös rózsa
pedig egyszerûen fekete lesz (sötétben minden tehén
fekete). Nincs szó csalásról, a tárgyak színe
nem manipulált - mindezt mi magunk is ellenõrizhetjük, ha
kilépünk velük a múzeum normál megvilágítású
terébe. Ebben az esetben viszont ne csodálkozzunk, ha szemgolyóink
elõtt furcsa színfoltok bukkannak fel. Ez az utókép
jelensége, amely létrejöhet, amikor sötét szobából
éles napfénybe lépünk ki (és viszont), illetve
akkor, ha szemünket dörgöljük, vagy véletlenül
jól kupán vág valaki bennünket. Ha ilyenkor csillagokat
látunk, az nem másért van, mint hogy az agyunkban található
látóideg-végzõdések mechanikusan lettek ingerelve.
Keserû Ilonát éppen e látási hiba tudatos
elõállítása foglalkoztatja (Utókép
transzpozíció I-II.), György Kata a szaruhártyán
úszkáló pálcikák megállítására
és megrajzolására tesz kísérletet (Határozatlanság
I-II.), míg Vera Molnár hályogmûtét utáni
binokuláris vízióját osztja meg az érdeklõdõkkel.
A kiállított mûvek között még számos
érdekes munkát találhatunk, amelyek például
az árnyék, a kontúr vagy a körvonal kérdésével
foglalkoznak, de számomra mégis legizgalmasabbnak a metszetek
tûntek. Nemcsak azért, mert a platóni barlanghasonlat illusztrációjától
kezdve az öt érzék allegorikus ábrázolásán
át Veronika kendõjéig bezárólag számtalan
ritkán látható és ikonográfiailag is érdekes
mûvet láthatunk, hanem mert - ellentétben a kortárs
mûvekkel - itt igenis van értelme elidõzni a részletek
felett. Itt egy puttószobor, amely (aki?) a kép szélén
ugyan, de láthatóan pisil, emitt egy ismeretlen rendeltetésû,
távcsõszerû tárgy, melyhez szemlátomást
virgácsot kötöztek, amott pedig, nini, egy felcsapott fülû
nyuszi ül a fûben, s a fodrozódó víztükörben
Narcissusként csodálja önmagát.
Állatok karneválja
Ha nyúllal nem is, de különb-különbféle állatokkal/állatrészletekkel
a Ludwig Múzeumban is találkozhatunk, ahol Daniel Spoerri, a román
származású neodada/fluxus mûvész utóbbi
negyven évben készült munkáiból láthatunk
retrospektív kiállítást. Spoerri a cross-over (kulturális
határátlépés) elsõ nagy alakja, aki már
a hatvanas évek eleje óta helyez egymás mellé kulturálisan
nem összetartozó tárgyakat, azaz objektek rendezésével
foglalkozik. A függõlegesen elhelyezett, tradicionálisan
sík táblaképfelületet úgy nyitja meg a tér
felé, hogy tárgyakat helyez el rajtuk: csak éppen a sík
felület eredetileg vízszintes volt, és nem az esztétikai,
hanem a kulináris élvezetek helyszínéül szolgált.
A Csapdaképeknek nevezett sorozat darabjai vacsorák maradványaiból
készültek: koszos tányérokból, összegyûrt
szalvétákból, ételmaradékokból, evõeszközökbõl
és csikkekbõl, melyeket a mûvész étkezés
után azonnal fixált, majd függõlegesen megdöntve
képként kiállított. A talált tárgyak
felhasználása akkor sem idegen tõle, ha éppen mûalkotásokról
van szó: a Háttértájképek-sorozat
kiindulópontjául Erich Bammer olajfestményei szolgáltak.
A meglehetõsen gyenge színvonalú tájképek
Spoerri nyomán izgalmas események középpontjává
válnak: A megmenekített menyét címû
objekten az olajfestményen feltûnõ erdõrészletre
késeket és állatszõr csomókat applikált,
míg a történet hõse, egy kicsiny, kitömött
menyét nyugodtan gubbaszt a képkeret tetején. Ha e humoros
életképen mégis átsejlik a fenyegetettség,
az nem véletlen. Spoerri láthatóan különös
vonzódást érez a hegyes orvosi eszközök, az anatómiai
metszetek, a boncolások, a leprások és a csontvázak
iránt. A Gyilkosságvizsgálatok címû
sorozat képei pedig egyenesen bûnügyi dokumentációk
kinagyításaiból építkeznek. A felakasztott
ember - ugyan szitára átvitt - fotója, vagy a kinagyított
szemüreget patkányrágás nyomaival bemutató
mûalkotás még ha látszólag - épp a
technika miatt - közel áll is Andy Warhol baleset-sorozatához,
mégsem átesztecizált vagy szenzációhajhász,
s nem is elidegenítõ, hanem alapvetõen pesszimista álláspontot
tükröz. A mûvész nem sok jót gondolhat az emberi
nemrõl. Az állatok karneválja címû
sorozatát Charles Le Brun metszeteire építi fel",
melyen állatokhoz (bagolyhoz, rókához, ökörhöz
vagy disznóhoz) hasonlító emberi arcok szerepelnek. Mivel
már az eredeti táblák is önmagukért beszélnek,
a mûvész nem erõlteti túlzottan, hogy más
tárgyakat helyezzen az eredeti kontextusba. S végül is minimáleszközökkel
is elérhetõ a kívánt hatás: a majmok és
a majomszerû emberi arcok táblájára elegendõ
néhány aprócska, kör alakú tükröt
elhelyezni.
Jérémie
Gindre: Qui veut noyer son chien dit qu'il nage, 1x1 Tábla, Budapest,
Lövölde tér, január 22-ig
Látás - Kép és percepció, Nemzetközi
Médiamûvészeti és Történeti Kiállítás,
Budapest, Mûcsarnok, november 17-ig
Daniel Spoerri: Mûvek 1960-2001, Budapest, Ludwig Múzeum - Kortárs
Mûvészeti Múzeum, november 24-ig