Október 6-án, halálának hatvanhatodik évfordulóján a Kerepesi úti temetőben
felavatták vitéz jákfai Gömbös Gyula miniszterelnök - a Magyar Nemzeti Függetlenségi
(Fajvédő) Párt megalapítója, honvédelmi miniszter - új síremlékét.
1944-ben egy kommunista akciócsoport ugyanezen a napon robbantotta fel a szélsőjobboldali
politikusnak a Döbrentei téren emelt, díszmagyaros márványszobrát, Pásztor János
1942-ben felállított művét. Az eltávolítás emlékét 1966. október 6-a óta emlékkő
jelöli, „ami önmagában is kulturális képtelenség, hiszen egy emlékmű szándékolt
hiányára emlékeztet" (Szücs György). Az Erzsébet-szobor szomszédságában
ma látható emlékkő már a második változat, az első sorsa ismeretlen, valószínűleg
rongálás miatt cserélték ki. Az eredeti kő felirata így hangzott: „Budapesti
partizánok itt robbantották fel 1944. október 6-án Gömbös Gyula fasiszta miniszterelnök
szobrát. Jelt adtak ezzel a fegyveres ellenállás megkezdésére." A mostani
kövön ez olvasható: „1944. október 6-án a kommunista párt irányításával harcoló
akciógárdák egyike, a Marót-csoport felrobbantotta a magyar fasizmus egyik leghírhedtebb
képviselőjének, Gömbös Gyula miniszterelnöknek e téren állt szobrát. Tettük
jeladás volt a Hitler-ellenes harc megkezdésére." Ez a nem túl cizellált
feliratú emlékmű sem tudott békésen beépülni a társadalmi emlékezetbe, hiszen
a név ólombetűit olvashatatlanná kalapálták szét, újabban pedig az egészet szurokkal
öntötték le. Míg az első elkövető Gömbös nevének még a negatív kontextus általi
fennmaradást is ki akarta törölni az utókor emlékezetéből, addig a második destrukció
az előző szoborrombolók emlékének a megörökítése ellen irányult. Az egymásra
rétegződő tagadások mára értelmezhetetlenné tették a műtárgyat, az emlékkő mai
jelentése körülbelül ennyi: „volt itt valami zűrös hogyishívják."
Az 1936-ban elhunyt Gömbös Gyula a Kerepesi úti temető 35/1. számú parcellájában
kapott díszsírhelyet. Temetése az évtized legnagyobb magyarországi gyászceremóniája
volt. Sírját sokáig egyszerű fakereszt jelölte, mígnem 1941-ben áttemették a
parcella közepén létesített kriptás síremlékbe, melyet a második világháború
után a politikai helyzet alakulásának megfelelően az elsők között számoltak
fel, a koporsót áttemetve a 19/1. parcellába. A temető topográfiáját összeállító
Tóth Vilmos munkájából tudjuk, hogy Gömbös most lecserélt, szerény sírkövét,
félig illegálisan, a család készíttette a hetvenes években.
Gömbös új síremléke - Gömbös László szobrászművész munkája - nem különösebben
érdekes művészi alkotás: egy szürke fejkövet bronz portrédombormű díszít, amely
Gömböst szemből, tiszti egyenruhában ábrázolja. Annál impozánsabb volt a kormányfő
eredeti, közel hét méter magas síremléke. A kriptát és a talapzatot Medgyaszay
István építész tervezte. Az erdélyi rózsamárványból faragott talapzaton ifj.
Vastagh György alkotása, egy távolba tekintő ősmagyar vitéz lovasszobra magasodott.
A sírbolt homlokzatára a következő feliratot vésték: „Itt őrködik a haza hős
és nagy fiának, Gömbös Gyulának örök álma fölött a honfoglaló örök magyar."
Vagy ahogy a korabeli sajtó interpretálta a művet: „a turáni érclovas, aki nyergéből
figyelő szemmel Nyugatra néz."
A szobor eredetileg bronzból készült volna, de a háborús fémhiány miatt végül
„magyar aranyból" - az ezüst későbbi elnevezés -, alumíniumból öntötték
ki. Ez - és Vastagh másik műve, a hősi halott katonalovak bábolnai emlékműve
- volt az első monumentális alumíniumszobor Magyarországon. Bory Jenő szobrászművész,
a Képzőművészeti Főiskola professzora megpróbált a szükségből erényt kovácsolni,
amikor a mű elkészülte kapcsán így vélekedett: „Előbb-utóbb mindenütt rájönnek
majd, hogy a bronz beolvasztva, pénz és fegyver alakjában lényegesen nagyobb
hasznot hajt majd minden nemzetnek, mint szobor formájában." A „modern"
anyaghasználat esztétikai hatása sajátos módon érvényesült, a művész ugyanis
- hogy „az aggodalmakat elnémítsa" - bearanyoztatta a szobrot, „értékes
antik patinát" (és hamis látszatot) kölcsönözve a műnek. „Az alumíniumból
készült ősmagyar vezér kitűnően szimbolizálja Gömböst, az embert és politikust
egyaránt - állapította meg az Esti Újság. - Gyula vezér a mai kor, az
alumínium-kor gyermeke volt ízig-vérig, de mint távolba tekintő államszervező
a kemény arcélű hazaalapító vezérekben látott követésre méltó példamutatást."
Ifj. Vastagh György a szobrot eredetileg nem Gömbös síremlékének készítette.
A mű része volt egy lovasszobor-sorozatnak, amelyet Árpád vezér munkácsi emlékműtervével
kezdett el a tízes években. Az Esti Újság 1940. október 12-i számában
„Örkény vezér" készen áll, hogy átvegye az őrséget Gyula vezér örök
álma felett címmel közölt riportban a művész így emlékezett vissza a Gömbössel
való találkozására, egy 1934-es műterem-látogatásra: „A sok félkész és félig
kész szobor közül kiválasztotta az akkortájt készült, honfoglalás-korabeli hőst
ábrázoló művemet. Hosszasan vizsgálta, mérlegelte a szobrot, majd a tőle megszokott
nyíltsággal kijelentette, hogy őszintén megnyerte tetszését. A lovas vitézt
azonnal elkeresztelte Örkény vezérnek, és kijelentette, hogy bronzba öntve felállíttatja
Örkény katonai tábor főterén. Korai tragikus távozása megakadályozta a terv
keresztülvitelét. Sztranyavszky Sándor földművelésügyi minisztersége idején,
élénken emlékezve Gömbös Gyula ígéretére, félszeres életnagyságban azonban elkészíttette
a szobrot", amelyet 1939-ben a Pest megyei Örkényben, a tiszti lovagló
tanárképző iskola lovaspályája mellett állítottak fel. Egy sikertelen emlékműpályázatot
követően a Gömbös Gyula Társaság megbízta Vastaghot, hogy nagyítsa fel a művet,
hogy Gömbös sírja felett „kedvenc szobra" őrködjön.
Az örkényi szobor sincs már meg: a helybéliek visszaemlékezése szerint a bronzlovast
1945 januárjában a Vörös Hadsereg katonái leemelték a talapzatáról, paplanba
csomagolták, és a Szovjetunióba szállították. További sorsáról nem lehet tudni,
valószínűleg beolvasztották. A millennium alkalmából az örkényiek azt tervezték,
hogy a szobor másolatát újra felállítják, de az elképzelésből végül nem lett
semmi. Az eltűnt síremléket a Gömbös család is szerette volna megtalálni, de
ők sem jártak sikerrel. (Pedig egy rekonstrukció igazán beleillett volna a Magyar
Millennium naftalinszagú, historizáló szoboráradatába.)
Az eltűnt szobor kismintája Lovas címmel Moszkvában, a Puskin Múzeumban
található, egy másik példányát és egy pajzsos változatot pedig Íjász lovon
(vagy korabeli címváltozata szerint: Honfoglaláskori előőrs) címmel a
Magyar Nemzeti Galéria őriz. Az utóbbiból talán létezik még egy további példány
is valahol, Horthy Miklós kormányzó 1939-ben ugyanis ezt a bronz kisplasztikát
ajándékozta Hitlernek ötvenedik születésnapjára.
Amikor Gömbös szobrát 1944-ben felrobbantották, Márai Sándor szimbólumot látott
benne. „Ez a szobor jelképezett mindent, ami Magyarországon az elmúlt huszonöt
évben aljas volt, dagályos, kapzsi, hazugan sovén, lelkendezően és fenyegetően
öntelt" - írta a Naplóban. Az új Gömbös-síremléket felszentelő Harmati
Béla evangélikus püspök szerint „ha valaki Gömbös Gyula 95 pontos miniszterelnöki
munkatervét előveszi, láthatja, hogy csak az hiányzik belőle: Európai Unió".
Idáig jutottunk: Gömbös Gyula mint az uniós csatlakozásunk előfutára.