Kis ország, ám
fotós nagyhatalom vagyunk, hiszen Kertész, Brassai, Moholy-Nagy,
Kepes György, Robert Capa, Stefan Lorant, Martin Munkacsi, Lucien Hervé
és még jó néhány magyar neve nem hiányozhat
az egyetemes fotótörténetbõl, s ez bõven ad
okot a nemzeti büszkeségre. Ámbár pontosabb, ha inkább
magyar származású alkotókról beszélünk,
hiszen az életmûvüket nem itthon alkották meg. S ha
még pontosabbak akarunk lenni: többnyire zsidó származású
magyarokról van szó, akik nemcsak a tehetségüket megfojtó
szellemi légkör miatt, de a várható faji és
politikai üldöztetés elõl is menekültek Magyarországról.
Ezt nem a jogos nemzeti büszkeség ellen, csupán az árnyalása
végett mondom.
Ugyanakkor - s ez a magyar paradoxon - a nagyvilág nemigen tartja számon
azokat a fotográfusainkat, akik Magyarországon alkottak: Balogh
Rudolf, Pécsi József, Escher Károly, Máté
Olga és a magyar fotográfia többi kiemelkedõ alakja
többnyire hiányzik az összefoglalókból és
enciklopédiákból. Pedig - sokan vallják ezt - jelentõs
alkotókról van szó, akikrõl igenis tudomást
kellene vennie a világnak.
Ezt a nézetet, melyet én nem osztok, a legmagasabb színvonalon
Kincses Károly, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója
képviseli mûveiben, különösen a Fotográfusok
Made in Hungary - aki elment, aki maradt címû könyvében.
Tétele: akik itthon alkottak, ugyanolyan tehetséges fotográfusok
voltak, mint akik elmentek, csak éppen az itthoni viszonyok között
nem csinálhattak karriert, nem válhattak sztárrá.
A tétel második fele bizonyosan igaz - de mi a helyzet az elsõ
felével? Születtek-e itthon, ha nem is a fotótörténet
kimagasló alakjaihoz, de legalább az elszármazottakéhoz
fogható életmûvek?
Mielõtt elhamarkodnánk a választ, próbáljuk
pontosítani, mirõl is van szó! Elvileg három eset
lehetséges:
1. Szuverén, erõteljes mûvésszel van dolgunk, akinek
külön fejezet vagy alfejezet járna az egyetemes fotótörténetben
- miként a cseh Drtikol vagy Sudek esetében.
2. Együtt haladt-lélegzett kora progresszív törekvéseivel,
s bár nem õ határozta meg a fõ trendet, sajátos,
helyi, egyéni ízekkel gazdagította.
3. Tíz-húsz év lemaradással képviselt egy
már korszerûtlen, letûnt képszemléletet vagy
stílust, nem véve észre (vagy nem véve tudomást
róla), hogy a világ már réges-rég máshol
tart. Magyarán: provinciális, csak nekünk érdekes
figuráról van szó.
Nos, Kincses tételét maguk a könyvében közölt
képek cáfolják meg. Nem kell hozzá fotótörténésznek
lenni, elég, ha az itthon született képek keletkezési
idõpontját összevetjük az elszármazottakéival,
s máris levonhatjuk a savanykás konklúziót: bizony-bizony,
a számunkra oly fontos alkotóink szinte mindegyike jó tíz-húsz
évet megkésve kullogott a világ után. Drtikol vagy
Sudek formátumú mûvész egy sem akadt közöttük,
s még a második kategóriába is csak legfeljebb négy-öt
fotográfust sorolhatunk. Én lennék a legboldogabb, ha ez
nem így volna, de mondom: tessék megnézni a képeket
és a dátumokat!
Miért és hogyan alakult ki ez a felemás helyzet? Az alábbiakban
erre próbálok magyarázattal szolgálni.
Amatõr piktorializmus
A fotográfia õs- és hõskorában még
minden rendben ment: a magyar fotográfia up to date volt. Daguerre
találmányának bejelentésérõl pár
hét múlva már értesült a nagyérdemû,
egy év múlva már magyar nyelvû - igaz: bécsi
kiadású - kézikönyv ismertette az új találmányt,
s kisvártatva megkezdték mûködésüket a
magyarországi dagerrotípisták is (gondoljunk csak Petõfi
portréjára). Késõbb a mûkedvelõ, utazó-felfedezõ
fotográfusaink (Rosti Pál, Orbán Balázs), a természettudós
fotográfozók (Eötvös Loránd, Gothard Jenõ,
Konkoly-Thege Miklós) és a hivatásos fényképész
mesterek (Klösz György, a Divaldok, Erdélyi Mór, Mai
Manó) semennyivel nem voltak rosszabbak - igaz: jobbak sem -, mint a
világ más tájain ügyködõ kortársaik.
Petzval József és Veress Ferenc személyében még
a nemzetközi élvonalba tartozó feltalálónk
is akadt.
Mondom, az elsõ hatvan évben még minden rendben ment -
csakhogy ennek a bennünket közelebbrõl érdeklõ
téma, a fotómûvészet története szempontjából
nincs jelentõsége, mert ez még azelõtt volt, hogy
egyáltalán fotómûvészet lett volna.
Egy korábbi írásomban (Meghatározások, Beszélõ,
2002. június) bemutattam azt a folyamatot, ahogyan Európában
és Amerikában megszületett az önálló fotómûvészet.
Emlékeztetõül, s mert a késõbbiek megértéséhez
fontos: az 1880-as évek végén a szolgáltatásként
mûködõ laborok intézménye megteremtette a tömeges
emlékképkészítés lehetõségét.
Ennek visszahatásaként alakult ki a 90-es évek elsõ
harmadában az amatõrmozgalom: azok számára, akik
továbbra is maguk óhajtották laborálni a filmjeiket
és képeiket. Sorra alakultak a fotósklubok, szakkönyveket,
évkönyveket, folyóiratokat jelentettek meg, kiállításokat
szerveztek, nemzetközi pályázatokat hirdettek, és
így tovább. Mindezt a nagybetûs Mûvészet nevében
tették, de valójában csak dilettáns giccsre futotta
a tehetségükbõl.
A valódi, maradandó értékeket létrehozó
fotómûvészet épp az amatõr dilettantizmus,
a klubfotográfia ellenére született meg, a piktorializmussal.
Angliában 1892, a Linked Ring Brotherhood megalakulása volt a
döntõ lépés, Amerikában pedig 1896, amikor
is Alfred Stieglitz a New York-i Camera Club élére került,
majd pár év múlva meghirdette a fotószecessziót.
Nálunk azonban valami egészen más történt.
A magyar amatõrmozgalom az európai országokhoz képest
jó évtizedes késéssel, 1904-ben formálódott
csak meg, ami önmagában véve nem túl érdekes
- az viszont már igen, hogy e késés következtében
a készen átvett piktorializmus jegyében indult!1 Mondhatjuk
ugyanezt fordítva is, mert igazából ez a lényeg:
a magyar piktorializmus menthetetlenül amatõr, harmadrendû,
másokat majmoló volt. Az ugyanis nem mindegy, hogy egy Stieglitz,
Käsebier vagy Steichen kenegeti-e saját kezûleg a fotópapirosát,
vagy Kiss Zoltán, Szakál Géza, dr. Kemény Gyõzõ.
S ami még rosszabb: az olyan, valóban tehetséges fotográfusaink
is, mint Kerny István, Vydarény Iván, Angelo (Funk Pál),
Pécsi József, Balogh Rudolf még akkor is piktorialista
szellemben fotografáltak, amikor a világ már réges-rég
máshol járt. Tessék csak megnézni a II. Nemzetközi
Mûvészi Fényképkiállítás Budapesten
címû katalógust - 1927-bõl! Vagy akár a Fotográfusok
Made in Hungary kötetben az említettek képeit; Kerny
Istvántól még 1953-ból is találunk piktorialista
képet
A magyarosch"
stílus
Ez azonban még nem minden. Magyarországon nem csupán az
történt, hogy a piktorializmus összefonódott az amatõrmozgalommal,
és még csak nem is az, hogy túlélte önmagát.
Magyarországon a piktorializmus megtagadása is felemásra
sikeredett.
Fotografikus látásmódok címû írásomban
(Beszélõ, 2002. július-augusztus) bemutattam, hogy
Amerikában 1916-17 fordulóján Paul Strand, majd az õ
nyomában Edward Weston, Margaret Bourke-White, Ansel Adams és
a többiek úgy teremtették meg a modern, ún. tiszta
fotográfiát, hogy szõröstül-bõröstül
szakítottak a piktorialista szemlélettel. Egyetlen - igaz: a legfontosabb
- elemét vitték csak tovább: a fotómûtárgy
rendkívül igényes, kézmûves szintû megalkotásának
követelményét.
Nálunk a két háború közötti, a korszerû
fényképezés igényével föllépõ
magyaros stílus képviselõi ennek épp az ellenkezõjét
tették. Gyökeresen megváltoztatták ugyan a fotográfia
printingszintaxisát, a fénykép külsõ megjelenését
azzal, hogy a fényes képet - ráadásul egy fölhevített
krómlap segítségével tükörfényezett"
fényképet - favorizálták.2 Megtartották viszont
a piktorializmus kameraszintaxisának legfontosabb elemét: a lágy
rajzú optika fénykultuszát, a csúcsfények
kiemelését részben lágyító elõtétlencsékkel,
részben az ellenfényes", a fényforrással
szemközti felvétel segítségével.3 Ezek csak
a külsõ, formai jegyek, bár már ezek is otromba ízlésficamról,
a festészetutánzó fotográfia meghaladásának
felemás voltáról árulkodnak.
Ennél azonban lényegesebb, hogy a magyaros stílus nem csupán
a piktorializmus szépelgõ esztéticizmusát korszerûsítette",
hanem - ettõl nyilván nem függetlenül - átmentette
annak idealizáló ember- és természetképét
is. Tudomásom szerint senki nem figyelt föl arra az érdekes
párhuzamra,4 hogy Edward S. Curtis, aki piktorialistaként kezdte,
majd abban benne is ragadt, ugyanabban a hazug, idealizáló szellemben
fényképezte végig az észak-amerikai indiánokat,
ahogyan Balogh Rudolf, Vadas Ernõ, Szöllõsy Kálmán,
Csörgeõ Tibor és a többiek a Pest környéki
(nota bene: sváb) falvakat. Curtis is ünnepi díszbe öltöztette
modelljeit, mi több: kellékes ládikáiból még
indián" parókát, tolldíszt is nyomott
a fejükre, rézkarikát az orrukba-fülükbe, az esztétikus"
hatás kedvéért. Pedig hol volt már mindez 1907 és
1930 között, amikor e képek készültek - s amelyeket,
nem véletlenül, 19. századinak érzünk? Balogh
Rudolf puszta- és parasztromantikája, a magyaros iskola gyöngyös
bokrétás" falusi idilljei ugyanilyen anakronisztikus jelenségek
voltak.
A félreértések elkerülése végett: a
magyaros stílussal nem a népi tematikája, hanem a hazugsága
volt a baj.5 Ebbõl fakadt azután - kicsit persze tyúk-tojás
problémaként - a hamis esztétikája is. Ettõl
nem lehetett magyar, csak magyarosch, sem népi, csak népiesch.
Rossz válasz volt ez a modernizáció, az ipari-városi
társadalom ellentmondásaira.
Sajnos, nem az egyetlen rossz válasz. Esztétikai értelemben
a magyaros stílus fonákja, a balos elkötelezettségû
szociofotó (Kálmán Kata, Sugár Kata, Kárász
Judit, Kassákék köre) ugyanígy felemás eredményeket
produkált. Úgy látszik, nincs mese: ha ideológiai
elõfeltevésekkel közeledünk az emberekhez, ha csupán
egy társadalmi kategória reprezentálását
látjuk bennük, akkor csak sablonos válaszokat, ideológiai
sugallatokat kaphatunk.6
Színe és fonákja: nem véletlen, hogy a magyar szocreált
a magyaros-népies stílus és a szociofotó elemeibõl
fércelték össze gyakran ugyanazok a félamatõr
fotósok, fényképezgetõ szakírók és
mozgalmárok, akik a két háború között
buzogtak az egyik vagy a másik területen.
A magyar citrom
A megkésett, önmagát túlélt, félamatõr
magyar piktorializmus, továbbá a félhivatalos rangra emelt,
valójában véramatõr magyaros stílus
képviselõinek semmi keresnivalójuk az egyetemes fotómûvészet
történetében. A velük szemben föllépõ,
ellenzéki szociofotó pedig semmivel nem gazdagította a
fotografikus látásmódot. A világ semmit nem veszít,
ha nem vesz róluk tudomást. Sajnálom, de ez a szomorú
igazság.
Mint már jeleztem, akadtak azért olyan alakjai a két háború
közötti magyar fotográfiának, akik ha nem is a nemzetközi
élvonalba, de a tisztes másod- vagy inkább harmadvonalba
tartoztak igaz viszont, hogy õk is inkább csak az alkalmazott
fotográfia mûfajaiban. Mindenekelõtt Pécsi József
reklámfotográfusi (és szakírói) teljesítményét
kell megemlíteni; mûvészi indíttatású
képei viszont olyanok, mintha Drtikol készítette volna
õket - csak Pécsi valahogy félszegebb volt a prágai
kísérletezõnél. Balogh Rudolf magyaros stíljérõl,
országpropagandista idealizmusáról már volt szó,
de a korábbi, elsõ világháborús, realista"
munkássága egyáltalán nem érdektelen; kár,
hogy nem ebben az irányban ment tovább.
Escher Károly a riportképeiben remek esztétikai érzékkel
alkalmazta a moholys-rodcsenkós felülnézetet (Vadas Ernõ
ugyanezzel már szerényebb eredményeket produkált).
Máté Olga viszont a Tiszta Fotográfia elvont geometriai
szemléletét használta, mégpedig igen finoman; pályája
sok párhuzamot mutat Margaret Bourke-White-éval. Bárány
Nándor fotográfiai nonszenszei, groteszk, már-már
bizarr látásmódja pedig egészen különös
jelenség volt; a kissé kommersz William Mortensenen kívül
nem ismerek hozzá hasonlót.
Semmi baj nem származik persze abból, ha az említettek
életmûvét (vagy annak java termését) megismeri
a nagyvilág. De ne áltassuk magunkat: még az õ kedvükért
sem kell átírni az egyetemes fotótörténetet.
Egyikük sem volt Sudekhez, Kertészhez, Cartier-Bressonhoz, Brassaihoz
mérhetõ nagyság.
Jó lenne, ha végre megszûnne a nemzeti kisebbrendûségbõl
fakadó kettõs mérce. Meg kell tanulnunk: mi az,
ami az eredeti tehetség maradandó teljesítménye,
s mi az, ami múló divatutánzat csupán. Nemcsak a
múltban: a jelenben is.
Nevezzük csak nyugodtan citromnak, ami kicsi, sárga és savanyú
- még akkor is, vagy akkor legkivált, ha történetesen
a miénk!
Jegyzetek
1 Ez az összefüggés, mely a késõbbi fejleményekbõl
sok mindent megmagyaráz, sajnos még Kincses Károly figyelmét
is elkerülte. Lásd Kertész és Brassai elõtt:
A modernizmus gyökerei a magyar fotográfiában címû
könyvét.
2 A Tiszta Fotográfia hívei vagy platinum-palládium, tehát
eleve matt felületû fotópapirost használtak, vagy pedig
félmattra szárították a brómezüst papirosokat.
3 Nem fotografáló olvasóink kedvéért: az
optikai lágyítással manapság a tévében
találkozhatunk, szappanoperákban és reklámokban,
amikor is szinte dicsfény veszi körül a szereplõket.
Az ellenfény jelenségére pedig a faleveleken, virágszirmokon
áttetszõ napfény lehet jó példa. A magyaros
stílusban a falusi libák kitárt szárnyain átderengõ
napfény volt a fotográfiai non plus ultra.
4 Még Kincses Károly sem a Mítosz vagy siker? A magyaros
stílus címû kitûnõ áttekintésében.
5 Ellenpéldaként gondoljunk csak Bartók Béla zenéjére,
József Attila költészetének vagy Erdei Ferenc szociológiájának
népi gyökereire.
6 Érdekes: manapság az ideologisztikus indíttatású
fotográfia alapja immár nem a társadalmi osztály,
hanem a fajta és a nem, s témája nem a munka és
a küszködés, hanem a szórakozás és a szex.
De a klisék, persze, ettõl még ugyanúgy klisék
maradnak. Lásd Robert Mapplethorpe, Cindy Sherman vagy Helmut Newton
vonatkozó képeit.