Féléves a
kormány. Veszélyes kor. Jönnek a fogak.
Szaporodnak a negatív jelek és a pozitív visszajelzések.
Veszélyes egybeesés. A negatív jelek között vannak
egyszerûbbek és bonyolultabbak, egyértelmûbbek és
kétértelmûbbek.
Szerva és csere: Milyen mértékben voltak indokoltak
és milyen mértékben indokolatlanok a személycserék,
szerintem senki sem tudja. De én biztosan nem tudom. Azt viszont tudhatja
mindenki, hogy egy hírére és zsebének üvegségére
kényes kormány nem vezényel rosszhírû, mégpedig
a kormány mögött álló szakmai körökben
is rosszhírû bankárt a legsötétebb és
legszélesebb torkú pénznyelõ kürtõbe.
Arra is emlékezhet mindenki, miként reagált négy
évvel ezelõtt az akkori ellenzék Pál László
leváltására. A kormány, vagy ezért, mert
elfelejtette, vagy azért, mert nem felejtette el, de mindenesetre Katona
Kálmán kirúgásával demonstrálta, hogy
õt sem érdeklik a szakmai érdemek, ha az ellenzék
exminiszterérõl van szó.
A kistérségi megbízottak lecserélésére
három hónappal megbízatásuk lejárta és
a végleges megbízottak kinevezése elõtt senki, semmilyen
felnõtt és épelméjû emberekkel elhitethetõ
magyarázatot nem adott, nem is próbálkoztak ilyesmivel.
Az újonnan kinevezett megbízottak igen jelentõs része
formálisan megragadható kapcsolatban áll a kormánypártokkal,
túlnyomórészt az MSZP-vel, és pillanatokon belül
nagyon sok pénz sorsa múlik majd ezeken az embereken. Már
az is elég riasztó, hogy ilyen gyorsan és viszonylag csendesen
létrejött a pártbizalmi alapon folyó pénzosztogatás
hálózata, de az még riasztóbb, hogy gátlástalanul.
Lényegében álcázás nélkül. Abban
a tudatban vagy (optimistábban és pesszimistábban fogalmazva)
hiszemben, hogy a cél komolyabb fedésére, látszatkeltésre
nincs szükség. Megengedhetjük magunknak, hogy mindenki átlásson
a szitán. Hallgatólagosan, de nyugodtan vállalhatjuk, ami
a szitán átlátszik, mert ilyen az élet.
Címzés, támogatás: Az Orbán-kormányt
többek között azért utáltuk, mert pofátlan
egyértelmûséggel jutalmazta a kormánypárti
településeket, és büntette az ellenzékieket.
Az októberben odaítélt címzett támogatások
közül huszonhatot kapott olyan település, melyet nem független
polgármester vezet. Az odaítélés idõpontjában,
október közepén ebbõl a huszonhatból huszonhárom
kormánypárti volt, három ellenzéki. (A választások
után a háromból kettõ maradt.)
Embléma: A kormánypárti tábor jelentõs
részét elszórakoztatta, hogy a régi undokok, akik
tavasszal megpróbáltak kétszeres sávszélességet
kiravaszkodni maguknak a szavazólapokon, akik az OVB tagjainak kijelölésénél
szartak az esélyegyenlõséget szolgáló szokásjogra
és az ellenzék fejére, akik fizetett hirdetésben
kisebb betûmérettel szedették az MSZP-t, most hiába
óbégatnak, hogy a belügyminiszter összenyomta az õ
emblémájukat, az OVB se törõdik velük meg a közvélemény
se (nagyon). Pedig ez súlyos ügy. Tegyük fel, hogy a belügyminiszter
asszony jól értelmezte a törvényt, s megtehette, amit
tett. Ebben az esetben a törvény hiányosságait kihasználva
teremtett vizuális esélyegyenlõtlenséget a két
nagy párt között a magáé javára. Tudatosan,
mert ha lett volna valami más ok is arra, hogy a korábbi, senki
által nem kifogásolt szabályozást megváltoztassa,
nyilván mondta volna. De nem volt mit. Ha pedig mégsem az lett
volna a belügyminiszter asszony célja, hogy a konkurens pártot
hátrányos, a saját pártját pedig elõnyös
helyzetbe hozza, akkor a szavazólapok mintapéldányait látva
és az ellenzék tiltakozását hallva megváltoztatta
volna az általa kiadott rendeletet, hiszen ebben semmi nem akadályozta.
Itt bizony csalás történt. Nem jogi értelemben, s
még az ellenzék szerint sem olyan, aminek érzékelhetõ
hatása lett volna az eredményre, de csalás történt.
A belügyminiszter asszony a jogi minõsítéstõl
függetlenül de facto az ellenkezõjét tette annak,
ami a dolga, nem biztosította, hanem megbillentette az esélyegyenlõséget
a választásokon induló pártok között.
Abból, hogy ezt ilyen simán megtehette, két következtetést
vonhatunk le: 1. kitelik ilyesmi a kormánytól; 2. a kormánypárti
közvélemény igen kevéssé érzékeny
a másokat ért méltánytalanságokra. Fontos
következtetés mindkettõ.
Az Országos Választási Iroda az október 12-én
a napilapokban fizetett hirdetésként megjelentetett közleményében
a belügyminiszter asszony álláspontját támogatva
idézetcsokrot tett közzé különbözõ
jogszabályokból, félrevezetõ adatokat közölt
az egyes jelölõszervek által indított jelöltek
számáról, a választások után pedig
jogalkalmazó szerv létére a szocialisták elképzeléseit
tükrözõ választási reformjavaslattal állt
elõ. Ezek botrányos dolgok, s a legbotrányosabb az, hogy
nem lett belõlük botrány. A botránykeltéshez
az ellenzéknek kevés a hitele, a kormánypártokhoz
közelebb álló értelmiségnek meg kevés
a tisztessége.
Vizsgálatok: A kölcsönös sárdobálás,
amit a polgár vasárnapi tudatával utál, hétköznapi
tudatával élvez, a demokratikus közélet nélkülözhetetlen
része. A sárdobálás nélküli közéletet
még nem találták fel, de ne is találják.
A demokrácia és a diktatúra között az a különbség,
hogy a demokráciában a sárdobálás kölcsönös,
a diktatúrában pedig csak a legsárosabbak dobálózhatnak,
a többiek védtelenek. A sárdobálás addig hasznos,
amíg a résztvevõknek megvan a maguk sara (tehát
az idõk végezetéig), és annyiban, amennyiben kit-kit
a saját sarával mocskolnak. A sárdobálás
csillapodása nem a demokrácia megszilárdulásának
a jele, hanem ellenkezõleg. A demokrácia elmocsarasodik, ha a
konkurens politikai erõk kevésbé érdekeltek egymás
leleplezésében, mint egymás leplezésében.
Ha hitelre érdemtelen hitelre érdemtelent hitelesít. Annál
több a sár, minél kevésbé dobálják.
A Medgyessy-kormány az elsõ, amely valóban elszántnak
mutatkozik ennek az elmocsarasodási folyamatnak a visszafordítására.
Ám ez a visszafordítási kísérlet könnyen
a visszájára fordulhat. A hiteltelenítés hiteltelenné
válhat.
A rendõrséget még egy kormány sem szoktatta le a
szervilizmusról, arról, hogy a hatalmi viszonyok szerint csoportosítsa
erõit és rangsorolja teendõit. A mostani sem teszi. A rendõrség
ennek megfelelõen bizonyos ügyekben túlbuzgásra és
túlkapásra, más ügyekben renyheségre hajlamos,
és a kormánypárti közvélemény megint
csak nem mutat kellõ érdeklõdést ez iránt.
Ha egy hölgyet, akinél kizárólag olyan tárgyak
lehetnek, amelyeket õrizetbe vételekor egyenként megvizsgáltak,
s akit egyébként sem áruházi tolvajlással
gyanúsítanak, huszonnégy óra alatt háromszor
bújtatnak ki a bugyijából, az egyszerûen gyalázat.
Nem kell ahhoz egy gyanúsítottnak se szegénynek, se cigánynak,
se ártatlannak lennie, hogy fölháborodjunk, ha megalázzák.
A rendõrség nem akkor siet, amikor irodák kiürítését
kellene megelõznie, hanem akkor, amikor egy anyukát kell hajnalban
egy csecsemõ mellõl elvinnie. Tartok tõle, hogy Bartus
László, ha túloz is, nem túloz túlságosan,
amikor a következõket írja: "Nálunk a kommandó
- szigorúan a kormányváltás után - a Happy
End Kft. kiürített irodáira csap le, levetkõztet egy
nõt, mert magas végkielégítést kapott. Ugyanez
a rendõrség - ha nincs kormányváltás - semmit
nem tett volna ezekben az ügyekben. A politikától függõ
rendõrség a politika szolgálóleánya, de még
annak sem elég tisztességes: ezek az akciók is csupán
a szemfényvesztést szolgálják, mert a milliárdos
korrupciós ügyekben csak látszateredmények születnek
- A kis strómanokat elfogják, a felelõsökhöz
nem nyúlnak
Valamiképp meg kellene értetni velük,
hogy nem a politikához, az aktuális kormányhoz való
dörgölõzésbõl lehet megélni, mert nem
ezt várják el tõlük. Vagy mégis?" (Magyar
Hírlap, november 14.)
Az APEH-nél megszüntettek egy nyomozást, amit még
a kormányváltás elõtt indítottak egy informatikai
cég ellen, mely köztartozásokat halmozott fel. A céget
egykor az MSZP alapította, aztán az MSZP által kinevezett
ügyvezetõ igazgatóé lett, aztán egy forintért
egy görög strómané, aztán eltûnt a szürke
ködben, s a cég nevében mindenféle gyanús dolgokat
mûveltek ugyanazokon a görög strómanokon keresztül,
akik benne voltak abban a csalássorozatban, amelyben elsõrendû
vádlottként elsõ fokon négy évre ítélték
Nikolits István egykori kampányfõnökét, aki
a budakeszi MSZP-szervezet elnöke volt, amikor a terhére rótt
több száz milliós csalások elkövetõdtek
A nyomozást megszüntetõ határozatot a Fõvárosi
Fõügyészség megtámadta. A Magyar Nemzet természetesen
azt sugallja, hogy ez a szocialisták Schlecht-ügye. A Magyar Nemzet
sugallata persze nem sokat jelent. De sokat jelent az a mély érdektelenség,
a tények föltárására irányuló
igyekezet hiánya, ami a kormánnyal szemben nem ellenséges
médiát ebben az ügyben jellemzi. És nem csak ebben.
A Magyar Nemzetben földobott ügyeknek ritkán szoktak más
lapok utánanézni. A Magyar Nemzet persze sûrûn hazudik.
A Magyar Nemzet állításainak súlya csekély.
De nem ellenállítások állnak velük szemben,
hanem ellencsöndek. A csönd súlya pedig nem csekély.
Az nagyon rendben van, hogy a jobb minõségû lapok naponta
hozzák az új és újabb információkat
arról, hogy ki, hol, mit kótyavetyélt el, fizetett túl,
tüntetett el, herdált el, szórt szét. De az nincs
rendben, hogy ha bõvebben akarunk tájékozódni arról,
hogy az érintettek ebbõl mit, mivel és miként tagadnak,
akkor az Orbán Viktor által ajánlott lapokra szorulunk.
A HVG szerint "új Defendnek nevezik immár egyes kormányközeli
körökben is a Proware Informatikai Tanácsadó és
Szolgáltató Kft.-t". (Majd négy év múlva
megtudjuk, ki benne a csendes Csintalan.) Egy sor közintézmény
és állami cég egy csomó pénzért megbíz
önmaga (közelmúltjának) átvilágításával
egy hirtelen fölnövõ céget, melyet a könyvvizsgálói
szakma ugyan nem ismer, az MFB-hez vezényelt föntebb említett
rossz hírû bankár viszont annál inkább, s
ez a cég ezért a sok pénzért (a mienkért)
olyan szerény méretû és fölöttébb
kétes minõségû jelentéseket fabrikál,
melyekbõl az átvilágításban ellenérdekelt
lapok és személyek vidáman csipegethetik a téves
tényállításokat, az átvilágítók
hiányos szakértelmére utaló következtetéseket,
s amelyek használhatóságát Keller László
államtitkár személyesen is kétli. Az államtitkár
kivizsgáltatja a Proware megbízásainak körülményeit,
ami arra utal, hogy a Medgyessy-kormány mégiscsak kevésbé
defendes, mint elõdje. (Majd meglátjuk, mennyivel kevésbé.)
Másrészt viszont: az államtitkár átadja a
Proware jelentéseit büntetõjogi minõsítés
céljából (!!) egy civil szervezetnek (!!), mely a szocialistákhoz
közel álló jogászokból áll. Ez a civil
szervezet ad majd feljelentési tanácsokat államhatalmi
szerveknek! Ez még akkor is abszurd lenne, ha ez a szervezet nem lenne
praktikusan azonos azzal a Muskovszky Gáborral, aki a Horn-kormány
idején az államkincstárat megtámadó hírhedt
Xénia-akció egyik fõszereplõje volt.
Az elõzõ kormány viselt dolgait a parlamenti többség
elõszeretettel pertraktálja álinterpelláció
formájában. Például: Világosi Gábor
képviselõ interpellálja Jánosi György minisztert
a pályabeléptetõ rendszerek tárgyában. Mit
szól hozzá miniszter úr, hogy elherdálták
azt a sok pénzt a Deutsch miniszter idején? Nagyon elherdálták,
de teszünk róla. Örülök, hogy a miniszter úr
tesz róla, és már nagyon várom is a néppel
együtt
A kamera meg közben mutatja Deutsch minisztert, akinek
csak hallgatni van joga.
Az Orbán-kormány idején rendszeresítették
az álinterpellációt mint az ellenzék rágalmazásának
ideális dramaturgiai keretét. A parlament, akárcsak a bíróság,
a kontradiktórius kommunikáció színtere, azzal szolgálja
a nyilvánosságot, a demokráciát és az igazságot,
hogy egymásnak feszíti az ellenérdekû felek érveit.
Az álinterpelláció során ennek az ellenkezõje
történik. Azonos érdekû felek, kormánypárti
képviselõ és kormánytag válaszolgatnak egymásnak,
igazolják egymás mondandóját, miközben az ellenérdekû
fél, akit alkalmasint gyaláznak, meg sem szólalhat. Ez
aberráció. Akkor is, ha rágalmazásra szolgál,
akkor is, ha nem. Álinterpellációhoz akkor folyamodik a
kormánytöbbség (hiszen az ellenzéknek erre nincs módja),
ha a házszabály keretein belül aberrálni akarja a
parlamentet. Természetes volt, hogy azok a pártok, amelyek a demokratikus
intézmények erejének és a parlament tekintélyének
helyreállítását ígérték, arról
is biztosították a nyilvánosságot, hogy tartózkodni
fognak az álinterpellációtól. Nem tartózkodnak.
Inkább Bauer Tamástól tartózkodnak, aki az ígéreteik
megszegését a szemükre veti.
Média: A kormánynak a médiához való
viszonyát leginkább a közszolgálati rádió
és televízió kezelése mutatná, de a jelenlegi
állapotok szerint csak korlátozottan mutathatja. A Magyar Rádiót
egy törvénysértésbõl visszamaradt elnök
bitorolja. A törvényesség helyreállítására
sajnos nincs törvényes lehetõség, és szerencsére
törvénytelen sincs, így nyugodtan feltételezhetjük,
hogy a kormány amúgy sem élne vele. A rendelkezésre
álló eszközökkel (a beszámolók elutasításával,
a panaszbizottság foglalkoztatásával, a kormánypártok
által delegált kurátorok sürgésével)
pszichológiai hadviselés folyik, más nem is folyhat.
A Magyar Televízióban valahogy mindig marad hátra a menekülõ
vezetõk mögött egy immúnis alelnök, aki annyira
nem látszik semmilyennek, hogy minden ciánozást túlél,
és a kormányváltások utáni interregnumokban
az intézményt éltetõ milliárdokért
paríroz. A kormányt valamelyest minõsíti, hogy az
interregnum idején mennyire visszafogottak a kiszolgáltatott intézményben
azok a változások, amelyek nem a közszolgálatiság
súlyos sérelmeinek orvoslását szolgálják.
Ezt a mértéket most nehéz alkalmazni, mivel az eszement
nagykuratóriumi rendszer miatt kiszámíthatatlan, hogy mikor
lesz a Magyar Televíziónak törvényes elnöke,
az MTV helyzete mindenféle szempontból tarthatatlan volt, s valamennyi
közéleti, politikai mûsora folyamatosan sértette a
közszolgálatiság valamennyi normáját. Ami azonban
történt, az mégiscsak sokkal több, mint aminek mindenképpen
meg kellett történnie. A Magyar Televízió stratégiát
választott: a kereskedelmi televíziók követésének
a stratégiáját. Ez a lehetséges és az elnöki
pályázatokban megfogalmazott stratégiák egyike.
A Magyar Televízió választott, mielõtt elnökét
az általa képviselt stratégiával együtt törvényesen
megválasztották volna. Ez súlyos tény. Errõl
a választásról szól az MTV új képvilága,
imázsa, szimbólumai, stílusa, új mûsortípusai,
a sztárokba való beruházás és a Napkelte
visszatelepítése. Ez utóbbi háromszorosan is elfogadhatatlan.
Egyrészt: szimbolikus restauráció. Aki árkokat akar
betemetni, a csapások és ellencsapások láncolatát
akarja megszakítani, az tartózkodik a restauráció
demonstratív aktusaitól. Másrészt: a közszolgálati
televízió egyik legfontosabb funkciója, hogy mértékadó
politikai, hír- és információs mûsorokat készítsen,
és azokért teljes mértékben felelõsséget
vállaljon. Ezek a mûsorok fémjelzik a közszolgálati
televíziót. Ezeket nem veheti készen, nem adhatja gebinbe,
nem válthatja ki. Nem lehetséges, hogy egy közszolgálati
televízióban a közszolgálati televíziótól
független szerkesztõk és producerek döntsenek arról,
hogy mirõl adnak hírt, és hogyan, mit, miként dolgoznak
fel, mirõl, kiket, ki kérdez meg, stb. A közszolgálati
televízió ezt a felelõsséget nem oszthatja meg senkivel.
Harmadrészt: a Napkelte mûsorvezetõinek, jegyzetíróinak,
szerkesztõinek politikai alapállása ismert, hiszen újságot
írnak, szerkesztenek, sõt fõszerkesztenek, egyéb
tévémûsorokban politikailag markánsan megnyilvánulnak.
A nyilvánosság tud róla, hogy ezt a mûsort olyanok
csinálják, akik a jelenlegi ellenzéktõl sokkal távolabb
állnak, mint a kormánypártoktól. Ha ez a mûsoron
nem látszana (látszik), a nézõ akkor is birtokában
lenne ennek a tudásnak, és ez a tudás akkor is hatna. A
Napkeltének az MTV képernyõjén az az üzenete,
hogy az áprilisi gyõztesek elfoglalták a közszolgálati
televíziót.
Az ORTT jelenlegi elnöke, Körmendy-Ékes Judit méltatlan
arra a posztra, amit betölt, mert cinikusan fedezte a Magyar Rádió
és a Magyar Televízió alkotmányellenes kisajátítását
és kirablását. De bármennyire méltatlanul
is, törvényesen tölti be ezt a posztot. Az ORTT soha nem volt
csonka, elnökét törvényesen választották
meg, s a kormány nem a szánalmunkra kevéssé méltó
hölgyet, hanem a média szabályozott szabadságának
demokratikus biztosítékát támadja, amikor az ORTT
anyagi ellehetetlenítésével akarja kizsarolni az elnök
távozását - kilátásba helyezve az ORTT mûködési
feltételeit biztosító módosítást arra
az esetre, ha az elnök lemond. A kormány ezzel példát
mutat, hivatkozási alapot teremt ellenfeleinek a jövõre nézve,
és visszamenõleg igazolja ellenfelei hasonló lépéseit
a múltra nézve. Tehát önmagának többet
árt, mint használ, ellenfeleinek pedig, akik alkalmasint sajnos
a demokrácia következetes ellenfelei is, többet használ,
mint árt.
A Magyar Nemzettel a kormánynak könnyû dolga lenne, mert nem
kellene vele tenni semmit. Hagyja élni, hagyja halni, hagyja békén.
Hirdessen benne, aki akar, s ne hirdessen, aki nem akar. Ehhez képest
a kormány, meg nem cáfolt hírek szerint személyesen
a kormányfõ, a birtokában lévõ nyomdával
felmondatta a Magyar Nemzet kinyomtatására kötött szerzõdést,
holott annak semmilyen üzleti oka nincs. A Magyar Nemzet kiadója
fizet, a nyomda pedig nem fizet rá. Az ÁPV Rt. kommunikációs
igazgatója, egy szabad demokrata politikus bekéreti az állami
vállalatoknak a Magyar Nemzettel és csak a Magyar Nemzettel kötött
reklámszerzõdéseit, és kevéssé burkolt
formában eltanácsolja õket a Magyar Nemzetben való
hirdetéstõl. Medgyessy Péter valamennyi országos
politikai napilap munkatársát fölveszi a Washingtonba repülõ
gépére, csak a Magyar Nemzetét nem.
**********************
Szinte mindent, amirõl föntebb szó esett, leírhatunk
a 2x2 régi vicces dilemmájával. Azt mondhatjuk, hogy a
2x2 már szinte semmiben sem hat és szinte semmiben sem négy.
A politika nem az absztrakciók világa. Nem minden rossz eredmény
egyformán rossz. Életbevágó különbségek
vannak közöttük. A hat és az öt között
éppúgy, mint a négy és az öt között.
A rossz és a jó viszonyszó, mindig van olyan viszonyítási
pont, amelyhez képest a kisebbik rosszat nagyobbik jónak, a nagyobbik
rosszat kisebbik jónak minõsíthetjük, és fordítva.
A kisebbik rossz választásának kérdése ilyenformán
álkérdés. Az azonban már nagyon is valóságos
kérdés, hogy a véleményformáló értelmiség
miként viszonyuljon a kormányhoz, ha nem akarja, hogy a 2x2 ismét
hat legyen. Kétféle felfogás lehetséges.
1. Minél kevésbé szidja a kormányt a véleményformáló
értelmiség, annál kevésbé formál róla
rossz véleményt a választópolgárok körében,
s annál kisebb eséllyel kapjuk vissza helyette a rosszabbat. Ez,
mint tudjuk, a vicc megoldása: fogjuk be a pofánkat, ha nem akarjuk,
hogy megint hat legyen! Kádárista vicc, kádárista
megoldás, mely azon alapul, hogy a kormány minõsége
adott.
2. Minél kevésbé korlátozza magát a véleményformáló
értelmiség a kormánnyal szembeni kritikájában,
annál autentikusabb lesz a visszacsatolás, amelyhez a kormány
igazodhat, vagy igazodni kényszerül. Ennek a kormánynak a
versenyelõnye az a kritikai potenciál, ami a bukásában
nem érdekelt, ellenfele gyõzelmében pedig nagyon ellenérdekelt
véleményformáló értelmiségben megvan.
Ezt a versenyelõnyt szünteti meg, ezt a potenciált rombolja
szét az elõzõ pontban megjelölt kádárista
defetizmus.
A két felfogás között aszerint választhatunk,
hogy mennyire bízunk a kormánykoalícióban. Ha nem
bízunk benne, akkor kell úgy tennünk, mintha bíznánk.
Akkor ugyanis nem reménykedhetünk abban, hogy a kormányt
jobbá kényszeríthetjük, csak abban, hogy jobbnak hazudhatjuk,
mint amilyen.
Ellenben ha bízunk benne, akkor bizalmatlanul kell vizslatnunk minden
lépését, mert a vizslatásnak értelme van.
Voltaképpen a Bauer Tamás és a mindegy kicsoda közötti
választás mögött is ott lappang ez a kétféle
felfogás (de persze még sok minden más is).
Ahogy a fentiekbõl is kiderült, ez a kormány a kritikai bizalmatlanságra
bõséggel rászolgál. De a kritikátlanság
defetista bizalmatlanságára nem. Ugyanis akármennyi baja
és bûne van, mégiscsak ez a rendszerváltás
óta a legrugalmasabb, legnyitottabb és önkorrekcióra
leginkább hajlamos kormány.