A nemzeti és etnikai
kisebbségi jogok országgyûlési biztosa vizsgálatot
kezdeményezett Baranya és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
kisebbségi és települési önkormányzatai
körében azzal a céllal, hogy a kisebbségi önkormányzatok
mûködési tapasztalatai és a kisebbségi, valamint
a települési politikusok véleménye alapján
ajánlásokat fogalmazzon meg a kisebbségi önkormányzati
rendszer hatékonyabbá tétele érdekében. A
vizsgálat három pilléren nyugodott. A két megye
összes kisebbségi önkormányzatát és azon
települések önkormányzatait, ahol kisebbségi
önkormányzatok mûködnek, postai úton egy részletes
kérdõívvel kerestük fel, a visszaérkezett kérdõívek
adatai képezik a kutatási eredmények bázisát.
A kérdõíves vizsgálatot interjúk egészítették
ki, a két megyében 2002 júliusában összesen
száz interjú készült: kisebbségi önkormányzati
elnökökkel, elnökhelyettesekkel, illetve polgármesterekkel,
jegyzõkkel, kisebbségi referensekkel. Az empirikus vizsgálat
mellett az országgyûlési biztos Pécsett és
Nyíregyházán fórumot tartott, ahol a meghívott
kisebbségi és települési politikusok tájékozódhattak
a kutatásról, és egyúttal észrevételeiket,
javaslataikat, panaszaikat is megfogalmazhatták. A vizsgálat eredményei
alapján zárótanulmány1 készült, amely
a kisebbségi önkormányzati rendszer, a kisebbségi
jogok érvényesülésének neuralgikus pontjait
veszi sorra, záró fejezetében pedig megkísérli
felvázolni a kisebbségi önkormányzatok mûködésének,
illetve a települési önkormányzatokkal való együttmûködésének
lehetséges modelljeit. Jelen írásom a zárótanulmány
utolsó fejezetének némileg rövidített változata.
A küzdõtér
és szereplõi
A kisebbségi önkormányzatok mûködési kereteit,
lehetõségeit és perspektíváit is messzemenõen
befolyásolják a múltbeli és a rendszerváltás
óta végbemenõ régi/új demográfiai,
gazdasági és társadalmi folyamatok. Baranya megye aprófalvas
településeinek egy részében ugyan a német kisebbség
- a kitelepítés elmaradásának vagy a kitelepítettek
visszaszivárgásának köszönhetõen - máig
megõrizte többségi dominanciáját a helyi társadalomban,
de a tipikusan kedvezõtlen közlekedés-földrajzi adottságokkal
rendelkezõ és 1990 óta munkanélküliséggel
küzdõ falvakban a mezõgazdaság kollektivizálása,
az extenzív iparosítás óta töretlen a népességcsökkenés,
mindenekelõtt az elvándorlásnak köszönhetõen.
Ennek egyik újabb formája néhány faluban az idõszakos
németországi munkavállalás, folyamatos és
visszafordíthatatlan folyamat viszont a kvalifikált munkaerõ
elvándorlása a centrumok felé. A fiatal nemzedék
tagjai a német kisebbség sikeres mobilitási stratégiájának
eredményeként viszonylag jelentõs számban szereznek
magas szintû képzettséget, õk azonban már
nem térnek vissza falujukba. Az évtizedek óta tartó
negatív folyamatok eredménye: népességüket
folyamatosan vesztõ, elöregedõ, intézményekben,
emberi erõforrásokban szegény, többszörösen
hátrányos helyzetben lévõ helyi társadalmak.
A kilencvenes években kétféle migrációs mozgás
indult meg a német közösségekkel rendelkezõ falvakba.
Elsõsorban a megyeszékhelyhez közeli településeken
figyelhetõ meg jelentõs és bõvülõ ütemû
szuburbanizáció, amelynek hullámain városi családok
érkeznek a szép fekvésû falvakba; ugyanakkor a megyeszékhelytõl
távolabb fekvõ kisközségek is szeretnének beszállni
a fiatal, kvalifikált városiakért zajló versenybe,
olcsón kínált telkekkel és letelepedési támogatással.
A lakóhelyi szuburbanizáció mellett azonban megjelent a
szociális szuburbanizáció is: a városokból
a centrumtól távolabb fekvõ, periferikus német,
horvát falvakba elsõsorban nyugdíjas, néhol nagycsaládos
egzisztenciák költöznek ki.
A másik nagy jelentõségû folyamat a külföldi,
elsõsorban németországi ingatlantulajdonosok megjelenése
a Baranya megyei kistelepüléseken, aprófalvakban. A teljesen
cigányok lakta és a horvát többségû falvak
kivételével nem jártunk olyan kistelepülésen
Baranya megyében, ahol ne kerülnének egyre nagyobb számban
külföldi tulajdonba olcsón megszerezhetõ, hagyományos
építésû házak. A tulajdonosok túlnyomó
többsége nyugdíjas korú és csupán a
nyári, kora õszi szezont tölti ingatlanában. Egyöntetû
a vélemény: az ugyan pozitív fejlemény, hogy felújítják
a régi portákat, és ezzel hozzájárulnak a
kedvezõ falukép kialakításához, de a tipikusan
hátrányos helyzetû, forráshiányos falvak mûködéséhez,
anyagi gyarapodásához az új telepesek" nem járulnak
hozzá. A szabályt erõsítõ kivételként
akad közöttük, aki rendszeres adományokat hoz a településnek;
alkalmanként munkalehetõséget kínálnak egy-egy
helybélinek, de többnyire adót sem vetnek ki rájuk
az önkormányzatok. A helyi társadalom visszafordíthatatlan
elöregedése, a szuburbanizációs folyamatok, valamint
az üdülõfalvak" lassú kialakulása
a törzsökös német kisebbség arányának
(további) csökkenéséhez vezetnek, s ennek alapján
a kisebbségi érdekek képviselete, a kisebbségi önkormányzati
rendszer vonatkozásában egyfelõl konfliktusokat, másfelõl
kisebbségi önkormányzatok megszûnését
prognosztizálhatjuk.
Ami a konfliktusokat illeti, akad olyan baranyai település, ahol
a kisebbségi önkormányzat és a kisebbségi egyesület
alakítását újonnan be-, illetve visszatelepülõ,
német származású, magukat asszimiláltnak"
nevezõ városi értelmiségiek és szakmunkások
kezdeményezték, ami visszatetszést szült, és
tartós konfliktust eredményezett a falu törzsökös,
sváb származású vezetõivel és lakosaival.
E konfliktusok természetesen feloldhatók, például
úgy, hogy a törzsökös német lakosság állít
annyi kisebbségi jelöltet a települési önkormányzatba,
hogy kisebbségi települési önkormányzat alakulhasson,
s így szorítja ki a helyi (kisebbségi) közéletbõl
a betelepülõket. Egy-két cikluson belül azonban - függetlenül
a kisebbségiönkormányzat-alakítási kedvtõl
- komoly gondot jelenthet, hogy a német lakosság kiöregedésével
nem lesz, aki vállalkozzék a kisebbségi képviselõségre.
Az aprófalvakban a kisebbségi egyesületek mûködése
is többnyire nyugdíjasok aktivitásának és lelkesedésének
köszönhetõ. Az egyik baranyai kistelepülésen 2002-ben
valószínûleg nem alakul meg újra a kisebbségi
önkormányzat, mert a jelenlegi képviselõk - egyben
a nyugdíjasklub és az egyházi kórus tagjai - már
nem vállalkoznak erre, fiatalabb jelentkezõ pedig nincs a faluban.2
A horvát többségû falvak az elszigetelt földrajzi
helyzetû Dráva menti térségben, az Ormánságban
tömörülnek. E falvakban is hasonló demográfiai,
társadalmi és gazdasági folyamatok zajlottak és
zajlanak, mint a német aprófalvakban, azzal a különbséggel,
hogy a külföldi tulajdonosok helyett a megye, illetve az ország
városaiból húzódnak ide tipikusan alacsonyabban
kvalifikált, gyakran szociális támogatásra szoruló
családok. A fiatalok elvándorlása és a kedvezõtlen
korszerkezet e településkörben is töretlen tendencia.
Mindazonáltal e horvát többségû falvakat - éppen
izoláltságuk, zártságuk miatt - erõs, magatartó
horvát identitástudat és közösség jellemzi
napjainkban is.
Baranya megye aprófalvas településein, kistérségeiben
a hatvanas-hetvenes évektõl a hajdani magyar és német
parasztpolgárság lakta falvakba a korábbi telepekrõl,
illetve más településekrõl mind nagyobb számban
települtek be cigány lakosok, s ezzel párhuzamosan zajlott
az õslakosság kiáramlása e falvakból. E szelekciós
folyamatok eredményeként alakultak ki a szegény, zömmel
vagy teljes egészében cigányok lakta, sorvadó aprófalvak
gettói", amelyeket a rendszerváltással járó
gazdasági megrázkódtatás, a munkanélküliség
tartós válsággá mélyülten sújt
bõ egy évtizede.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a roma lakosság helyzete
is a kilencvenes években vett drámai fordulatot. A képzetlen
munkások tömegét foglalkoztató, elsõsorban
budapesti székhelyû építõipar összeomlott,
a megye jelentõsebb foglalkoztatási kapacitásai töredékükre
zsugorodtak, és a reménytelenül tartós munkanélküliség,
a mély szegénység a roma lakosság egyre súlyosabb
mértékû kirekesztõdését eredményezi.
A fõvárosi munkalehetõségek beszûkülése
és az életviszonyok romlása eredményeként
megindult a hajdan elköltözött roma családok visszatelepülése
a megyébe, néhány faluban érzékelhetõ
az északkeleti régió válság sújtotta
centrumaiból érkezõ roma migráció is. Mindeközben
a megye városaiban, községeiben nem csökkent a roma
kisebbség térbeli szegregációjának mértéke
sem, hiszen a Cs-lakásokból" álló telepek
mellett nyílnak meg a szocpol-házakkal" teli utcák.
A térbeli kirekesztettség és kirekesztõdés
akkor is egyértelmû, ha roma és nem roma politikus egyaránt
hajlik arra, hogy a szinte csak cigányok lakta utcákat ne telepnek
nevezze: szeretnek egymás közelében lenni"
- hangzik az érvelés. A megyeszékhelyen a lakbérhátralékos
családokat zsuppolják ki (vagy vissza) az egyik szegény
lakótelepre, míg az egyik kisvárosban összetömbösítették"
a cigányokat, s a kisebbségi önkormányzati elnök
panaszkodik, hogy a város a tulajdonában lévõ telepi
telkeket olyan magas áron akarja értékesíteni, hogy
azt megvenni senki nem tudja, a fiatalok így szüleik kertvégébe
építenek; visszanõnek a kunyhók".
A munkanélküliség, az elhelyezkedési lehetõségek
hiánya a falvakban és kisvárosokban a cigány és
nem cigány embereket, családokat egyaránt érinti.
A szegénység, az elszegényedés tehát nem
kizárólag roma probléma; egész térségeket
taszít kilátástalan helyzetbe, Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyét pedig - a prosperáló központot és szûk
környékét kivéve - egészében tartós
gazdasági és társadalmi válság sújtja.
Az elmúlt évtized folyamatai azonban a cigányság
példátlanul mély, rövid távon visszafordíthatatlannak
tûnõ dezintegrálódásához"
vezettek: a területi hátrányok, a gyerekek iskolai lemaradása,
a foglalkoztatási és iskolai hátrányok családi
szintû kumulálódása és a diszkrimináció
egymást erõsítõ hatásai a romák túlnyomó
többségét a mély, tartós szegénység
és kirekesztettség csapdájában tartják.3
A romák a kisebbségi önkormányzattól is azt
várják, hogy javítson életkörülményeiken,
segítse elõ társadalmi integrációjukat. A
kisebbségi törvény azonban ehhez sem jogosítványt,
sem eszközöket nem biztosít.
A cigány, illetve a többi kisebbségi politikusoknak alapvetõen
különbözõ feladatokkal kell szembesülniük, és
másutt szorít a kisebbségi törvény is. Még
akkor is, ha tudjuk, vannak olyan települések, ahol a nagy"
és a cigány kisebbségi önkormányzat közötti
viszony jó, mert együttmûködésen és kölcsönös
tiszteleten alapul, egy roma politikusnak mindig nehezebb elfogadtatnia magát
partnerként, mint mondjuk egy németnek, függetlenül
attól, hogy hol él, és milyen képzettséggel
rendelkezik.
A helyi roma vezetõk túlnyomó többsége
nem rendelkezik sem megfelelõ szellemi, sem kapcsolati tõkével
a hatékony érdekérvényesítéshez; a
települések nagy részében teljesen hiányoznak
a romák helyi döntéshozatalba való bevonásának
a hagyományai."4
A nemzeti (nem cigány) kisebbségek társadalmi integráltsága,
betagozódása a többségi társadalom struktúráiba
lezárult folyamatnak tekinthetõ, s ha politikusaik több jogosítvány
mellett is kardoskodnak, társadalmi elismertetésükért
nem kell harcolniuk. A választások során a többségiektõl
kapott szavazatok a nemzeti kisebbségi politikusok szemében a
kisebbség kulturális, gazdasági teljesítményének
szólnak, s valóban a szimpátiát fejezik ki. Oktatási
intézményeik (különösen a németeké)
a többségi társadalom számára is magas presztízsû,
vonzó létesítmények. A nemzeti kisebbségek
képviselõi könnyebben bekerülnek a települési
testületekbe, általában magasan kvalifikáltak, és
a munka intézményesített világába is integráltak.
Ha kisebbségi politikusként a települési önkormányzattal
szemben nem egyenlõ súlyú partnerek, az a törvényi
szabályozásban rögzített aszimmetrikus viszonyokból
fakad - esetleg tetézve némi személyes ellenszenvvel -,
és nem nemzeti kisebbségi mivoltuknak szól. Még
a kisebbségekrõl, illetve a kisebbségi önkormányzatokról
en bloc lekezelõen nyilatkozó jegyzõvel szemben
is más esélyei vannak az eredményes érdekképviseletre
egy díszsvábnak", mint egy díszcigánynak".
A cigányok kirekesztettsége rávetül a roma politikusokra
is, akik részben maguk is osztoznak társaik sorsában. Az
interjúk készítése során alig találkoztunk
olyan roma elnökkel, elnökhelyettessel, aki ne munkanélküli
vagy rokkantnyugdíjas lenne, aki ne élne maga is szegényen,
szociális és jövedelempótló támogatásra
szorulva. Más kérdés, hogy õk is igyekeznek javítani
helyzetükön, napszámmal, háztáji gazdálkodással
vagy éppen tanulással. A kevés kivételt a legálisan
vagy a feketegazdaságban dolgozó vállalkozók jelentik
- õk tipikusan az ország prosperálóbb vidékein
folyó építkezésekre szerveznek brigádokat
-, de ide sorolhatunk egy sikeres, a többségi társadalom
szemében is elismert szatmári agrárvállalkozót,
valamint azt a muzsikus családból származó, példátlanul
nagy karriert befutott vállalkozót, aki (elmondása szerint)
több száz roma embert foglalkoztat szerteágazó gazdasági
birodalmában". Õk azonban a szabályt erõsítõ
kivételek. Többszörösen nehéz egyenlõ tárgyalópartnerként
elfogadtatnia magát egy olyan elnöknek, aki maga is kliense a települési
szociálpolitikának. Települési politikusok, jegyzõk
nyilatkozatai ékesen bizonyítják az egyenlõtlen
viszonyokat. Gyakorta visszatérõ fordulat, hogy a roma kisebbségi
politikusok csak saját pecsenyéjüket sütögetik",
magukat és családjukat támogatják. Találkoztunk
azonban egy jegyzõvel, aki miután föltette a kérdést:
akinek kint van a segge a nadrágból, lakik a Kraszna-híd
alatt, az hogyan képvisel bárkit is", azt javasolta,
hogy - a romákat a kisebbségi önkormányzatok alakításából
gyakorlatilag kizárva - a hajdani virilista-rendszerhez hasonlóan,
vagyoni cenzushoz kössék a kisebbségi képviselõséget.
S van, aki úgy vélekedik, el kellene dönteni a kormánynak,
hogy a kisebbségi önkormányzatok mûködtetésével
valóban a kisebbség önszervezõdését
akarja elõsegíteni, vagy néhány családot
a tiszteletdíjak révén burkolt szociális támogatásban
akar részesíteni".
Valójában azonban a tiszteletdíjak rendezése nem
csupán a roma politikusok között merült fel igényként.
Ám a politikusok alacsony iskolai végzettsége elsõsorban
a cigányokra jellemzõ, maguk is panaszkodtak miatta; akkor
mehetne [a kisebbségi önkormányzat], mert így,
hogy hét meg nyolc osztállyal elkezdünk követelõzni,
az így nem megy. Az a baj, hogy a legmagasabb iskolai végzettségûek
már nem vallják magukat cigánynak." Tapasztalataink
szerint kedvezõ változás, hogy a második ciklusban
(1998-2002) fiatalabb, képzettebb szakmunkás képviselõk
kerültek be nagyobb számban a cigány önkormányzatokba,
míg az elõzõ ciklusban a helyi roma közösségben
tisztelt öregek" voltak többségben, köztük
azonban nem egy írástudatlan is akadt. A jelenlegi ciklus fiatal,
harmincas éveikben járó roma politikusai között
nem eggyel találkoztunk, aki most szerez gimnáziumi érettségit
a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye városaiban újonnan létrejött
romagimnáziumokban". Egyikük, egy fiatalasszony évek
óta munkanélküli, s most idõsebb lányával
együtt jár gimnáziumba, még akkor is, ha tudja, hogy
a környéken elhelyezkedni nincs esélye, mégis: a
sors kényszerít erre."
Ugyancsak tipikus és szinte kizárólag a Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyei cigány önkormányzati képviselõkkel -
illetve általában a romákkal - kapcsolatban megfogalmazott
települési fordulat5 a jogok és kötelességek,
elvárások és teljesítmények szembeállítása;
eszerint a romák csak szövegelni" tudnak, dolgozni nem,
a kötelességükkel nincsenek tisztában, csak
a jogaikkal". Mintha nevelendõ és mindenképpen
fegyelmezendõ gyerekekrõl lenne szó, akiknek hivatalba
érkezõ leveleit minden további nélkül fel lehet
bontani, s akik esetében az önkormányzatok igazából
arra kellenének, hogy - tán a hajdani vajdarendszerre emlékeztetõen?
- fegyelmezzék a romákat. Fogják össze a
cigányságot, és próbálják õket
munkára nevelni." Mi másnak nevezhetnénk, mint
a rendfenntartó szerep delegálásának, amikor a polgármester
vagy a jegyzõ elsõsorban azt várja el a cigány kisebbségi
elnöktõl és a képviselõktõl, hogy a
segélyre várakozó romákat megregulázza? Nem
mondjuk, hogy a települési önkormányzati vezetõk,
jegyzõk mindegyike lekezelõ, jobb esetben atyáskodó
módon viszonyul a romákhoz és a roma kisebbségi
politikusokhoz, mégis föltûnt, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében jóval gyakrabban hallhattunk a politikailag korrekt beszédtõl
eltávolodó szövegeket romákról, roma kisebbségi
politikusokról, mint Baranyában, ahol a konfliktusok - ha adódtak
is - személyes gyökerûeknek bizonyultak, és nem általában"
a cigányokról hallhattunk negatív véleményt.
Az egész rendszer mûködõképes, de csak
ott, ahol a két önkormányzat között jó a
kapcsolat" - hangzik el gyakran a kisebbségi önkormányzatokkal
kapcsolatban. Valóban, amikor a szabályozás nem garantál
a szükséges mértékben eszközöket, szankciókat
ahhoz, hogy a települési önkormányzat ténylegesen
biztosítsa a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését,
támogassa a kisebbségi önkormányzatok mûködését,
akkor minden a felek, elsõsorban a települési önkormányzat
jóindulatára, együttmûködési hajlandóságára
van bízva. Mégsem csupán a személyes kapcsolatok
esetlegességén múlik a kisebbségi érdekképviselet
eredményessége s az, hogy a kisebbségi önkormányzatok
nem kis része (a kérdõívek adatai alapján
negyven százaléka) a fontosnak, halaszthatatlannak tartott törvényi
változtatások mellett is úgy érzi, a rendszer mûködõképes.
A következõkben megkíséreljük áttekinteni
azokat a modelleket", amelyek keretében a kisebbségi
és a települési önkormányzatok igyekeznek megtalálni
a maguk helyét, szerepét a törvény gumiparagrafusai"
által kínált mozgástérben.
Az ideáltipikus"
modell
A törvény szelleme a törvényalkotó elképzeléseinek
megfelelõen valósult meg." A felhõtlen boldogságról
tanúskodó (s ezért igencsak ritkán elhangzó)
mondat egy kisebbségi települési önkormányzat
jegyzõjétõl származik. A kisebbségivé
átalakult települési önkormányzatokat nevezhetnénk
a kisebbségi önkormányzati rendszer fekete dobozainak",
abban az értelemben legalábbis, hogy az ilyen önkormányzatok
mûködésében igencsak nehéz bármilyen
módon is tetten érni a kisebbségi jogok érvényesüléséhez
kapcsolódó mindennapi ügyeket, problémákat.
Másrészt viszont nevezhetjük az ideáltípusnak
is, amennyiben ebben a körben nemhogy problémákról
nem hallhattunk, de még a kisebbség és a többség
közötti viszonyt érintõ kérdés, a kisebbségi
jogok tematizálása is beszélgetõpartnereink értetlenségébe
ütközött. A falu érdeke a kisebbség ügye
is." A német és a horvát kisebbségi települési
önkormányzatok megalakulására ott került sor,
ahol a községben a kisebbség alkotja a többséget,
s ezért indokolatlan két testületet felállítani.
Az etnikai viszonyokon túl praktikus megfontolások is szólnak
e megoldás mellett: a takarékosság idõvel és
emberekkel, a feladatok egy kézben való összpontosítása,
a hatékonyság. Így egy testületi ülésen
tudunk foglalkozni a hagyományok, a sport és az oktatás
ügyeivel
és a kisebbségivel szemben, a települési
önkormányzat rendeleteket alkot." A kisebbségi feladatok
zökkenõmentesen belesimulnak a települési önkormányzat
tevékenységébe; fenntartják a saját vagy
körzeti nemzetiségi oktatási intézményeket,
támogatják civil szervezeteiket. A munka során
szóba se kerül a kisebbség. Tesszük a dolgunkat, de
ez nem téma" - nyilatkozott egy német testület polgármestere.
Úgy tûnik, mintha a kisebbségi települési önkormányzati
forma legnagyobb elõnye" a felszíni problémamentesség
mögött húzódó csönd lenne, az, hogy ezáltal
szükségtelenné és elkerülhetõvé
válik a kisebbségrõl, kisebbségi érdekekrõl
szóló párbeszéd.
Az egyik baranyai horvát kisebbségi települési önkormányzat
elsõ embere szerint - a falu amúgy háromnemzetiségû
- az ötvenes években a község horvát vezetõivel
megesett sérelem olyan mély nyomokat hagyott az idõs emberekben,
hogy biztos nem szavaztak volna önálló kisebbségi
önkormányzatra. Félnek ma is, nehogy baj legyen abból,
hogy kisebbségiek. Ebben az idõs embereknek igazuk van,
sose lehet tudni, mikor jön egy õrült. Ezért nem szabad
piszkálni ezeket a [kisebbségi] dolgokat, hagyjuk csendben
menni, ahogy van, mindenki megelégedésére. Véleményem
szerint az a jó, ha nem beszélünk nemzetiségekrõl.
Egyformák vagyunk, kész."
Nem feltétlenül kell többségben lennie a kisebbségnek
ahhoz, hogy kisebbségi települési önkormányzat
alakuljon, elég, ha az együtt élõ nemzetiségek,
többség és kisebbség(ek) között konszenzus
alakul ki arról, hogy jobb nem bolygatni a kisebbségi ügyeket,
mert azzal felszakadnak az elszenvedett sebek, és sérülnek
az egyes csoportok érdekei.6 A józan és praktikus megfontolások
mögött ott húzódik a potenciális konfliktusoktól
való félelem, s a kisebbségi települési önkormányzatok
azért is mûködnek hatékonyan, problémák
és feltûnés nélkül, mert a helyi közéletben
nincs jelen a kisebbségi, nemzetiségi tematika.
Noha nem dicsekedhet sikertörténettel, mégis ide illeszkedik
az egyetlen mintánkba került, 1998-ban közvetett úton
létrejött német kisebbségi önkormányzat.
Rossz csillagzat alatt született, mert a települési önkormányzatba
induló kisebbségi jelöltek mellett érvényes
szavazatokat kapott a kisebbségi önkormányzati indulók
kislistája is. Az általános tájékozatlanság
huzavonához s végül a személyes konfliktusok mentén
megosztott közvetett önkormányzat megalakulásához
vezetett. Minden szereplõ azzal biztatta magát és a többieket,
hogy ez a megoldás azért ideális, mert minden döntés
egy kézben lesz, a kisebbségiek is tudnak szavazni a falut érintõ
ügyekben, s amúgy is: a többség itt is kisebbségi.
A kisebbségi önkormányzat azonban kezdettõl nem tudja
megjeleníteni önálló arculatát és a
kisebbségi érdekeket, így mûködése teljes
mértékben formális maradt. Noha ebben a községet
megosztó mély ellentétek is szerepet játszanak,
tetten érhetõ az a tanácstalanság és bizonytalanság
is, amely éppen az elõzõ konstrukció, a kisebbségi
települési önkormányzat után szakadt a kisebbségi
képviselõkre. Abban az idõszakban ugyanis nem
érvényesült a megkülönböztetés kisebbségi
és települési önkormányzat között",
és az akkor is minden községi-kisebbségi kulturális
rendezvényt bonyolító magyar-német (!) baráti
egyesület mellett nem volt olyan szerep, amelyet magukra tudtak volna ölteni.
Az elnök asszony ma a kisebbségi önkormányzatot leginkább
mint egyesületet tudja elképzelni. Ha viszont újra megalakul
a kisebbségi települési önkormányzat, nem lesz
tovább miért szorongani; a munkamegosztásban ismét
helyreáll a régi rend, az önkormányzat a települést
vezeti, a kisebbségi életet az egyesület szervezi.
A színfolt"-modell
Sikeres mûködésük azon múlik, hogy jó
feladatokat sikerült nekik találni, ezáltal megtalálták
helyüket a település életében, azt a szegmenst,
ahol mûködhetnek."
A kisebbségi önkormányzatok mûködését
érintõ elemzések rendre hangsúlyozzák, hogy
az a feladat- és eszközrendszer, amelyet a kisebbségi törvény
az önkormányzatok számára garantál, igazából
kvázi-önkormányzati" jellegû, hogy a
kisebbségi önkormányzatok érdek-képviseleti
jogosítványai alig erõsebbek, mint bármelyik társadalmi
szervezeté",7 és hogy a kisebbségi önkormányzatok
egy része feszeng attól, mert a települési önkormányzat
amolyan kulturális szervezetnek" tekinti õket.8
A kisebbségi önkormányzatok olyan feladatokat is ellátnak,
amelyek tulajdonképpen a kulturális egyesületek illetékességébe
tartoznak, hiszen a nemzetiségi civil szféra gyengesége
okán a közösségépítés, hagyományõrzés
feladata hosszabb távon is nagyrészt a kisebbségi önkormányzatokra
hárul.
Korábbi kutatások és a jelen vizsgálat tanúsága
szerint ugyanakkor a nemzeti kisebbségek önkormányzatainak
egy része számára a kvázi-önkormányzati"
és az alapvetõen egyesületi jellegû kulturális
tevékenységek folytatása elegendõ, és megfelelõ
módon kitölti az önkormányzati kereteket. Ez az elégedettség
több forrásból is fakad. Azokon a településeken
- s ezek alkotják a többséget -, ahol a kilencvenes éveket,
illetve a kisebbségi önkormányzatok megalakulását
megelõzõen nem mûködött semmiféle nemzetiségi,
kisebbségi kulturális egyesület, civil szervezet, ott tipikusan
a kisebbségi önkormányzatokra hárult és hárul
a feladat, hogy ezeket létrehozza, mûködtesse, támogassa.
Tapasztalataink szerint a kisebbségi közösséghez tartozók
és/vagy a hadra fogható aktív tagok alacsony száma
miatt gyakori az önkormányzat és az egyesület(ek) közötti
részleges vagy teljes átfedés. Az egyesületek létrehozását
az adózási, illetve a pályázati feltételek
is motiválták, általában pedig a kisebbségi
közéletet segíti, hogy így több csatornán
keresztül is forrásokhoz lehet jutni.
Az alapvetõen a kulturális feladatok ellátására,
a kisebbségi kulturális identitás megerõsítésére
koncentráló kisebbségi önkormányzati stratégia
ott mûködik eredményesen és minden fél megelégedésére,
ahol a települési és a kisebbségi önkormányzati
kompetenciák éles és egyértelmû szétválasztása
megtörtént. Ezekben az esetekben a kisebbségi önkormányzat
- az együttmûködés jelenleg biztosított keretein
túl - nem igényel többletjogokat, nem kíván
beleszólni a település dolgaiba, a települési
önkormányzat pedig azt várja el a kisebbségitõl,
hogy járuljon hozzá a község, a város kulturális
életének gazdagításához, legyen, úgymond,
színfolt". A két önkormányzat közötti
jó, problémamentes kapcsolat forrása ebben az esetben tehát
a kisebbségi önkormányzat tevékenységének,
hatáskörének explicit lehatárolása. A kompetenciák
ilyen lehatárolása egyben kitölti a kisebbségi törvényben
megjelenõ kulturális autonómia képlékeny
kereteit.
Egy baranyai kisvárosban például a kisebbségi önkormányzat
célja a kezdetektõl az (volt), hogy megteremtse azokat a kisebbségi
kulturális egyesületeket, amelyek korábban - a helyi sváb
társadalom korai polgárosultsága okán - egy idõsekbõl
álló kórus kivételével sosem mûködtek.
Az ifjúsági énekkar mellett a fõmû a semmibõl
elõteremtett fúvószenekar, melynek köszönhetõen
a magas színvonalú németoktatásáról
közismert (két tannyelvû és nemzetiségi) körzeti
iskolába integrálódott a zenei (mûvészeti)
képzés - kizárólag a sváb zenei igényeket
kiszolgáló tagozatokkal -, s ma már nincs olyan városi
rendezvény, ahol a fiatalokból álló zenekar fellépésére
ne lenne szükség.
A község történelmének emléket állító
falumúzeum létesítésén túl a kisebbségi
önkormányzat nem ambicionál többet, mint elért
eredményeinek fenntartását. A zenekar kilúgoz
minket" - mondja az elnök asszony, aki kisebbségi elnökként
gyakorlatilag egy kulturális menedzser (hajdan népmûvelõnek
hívták) feladatait látja el; szervezi a rendezvényeket.
A kisváros polgármestere alapvetõen elégedett. Fõ
célja a kisebbségi önkormányzatnak, hogy legyen, aki
foglalkozik a kisebbség ügyeivel, hogy identitásukat megtarthassák,
továbbörökítsék. A nemzeti hovatartozásnak
a mindennapos dolgokban nem kell kidomborodnia. Ha a kulturális autonómiát
meg tudják valósítani, az jó, ezt kell csinálniuk.
Az csak jó, ha például megjelennek a kétnyelvû
feliratok. Ha nem kötelezõ szervezõdésben jelenik
meg, akkor lehet, hogy két-három generáció múlva
már senkit nem fog érdekelni a származása, eredete.
Szóval ezeket fenn kell tartani, és ehhez kellenek ezek a kisebbségi
szervezetek." A két önkormányzat e kisvárosban
együttmûködik, s bár akadtak konfliktusok is, végül
minden esetben kompromisszum született - igaz, a felek nem egyenrangúak.
Újra csak a polgármestert idézzük: Általában
a települési önkormányzat jön ki gyõztesen
ezekbõl az összeütközésekbõl, és
rossz is volna, ha nem így volna." Az eleve aszimmetrikus erõviszonyokat
mindkét fél elfogadja, legitimitását nem kérdõjelezi
meg.
A kisvárosi polgármester gondolataiban megbúvik az a dilemma,
amely a kisebbségekrõl, illetve a kisebbségi önkormányzatokról
szóló szakmai beszédben is gyakorta elõfordul. A
kérdés ugyanis az, hogy a messzemenõen asszimilálódott
és a többségi társadalomba integrálódott
(nemzeti) kisebbségek számára a kisebbségi törvény
kínálta mégoly korlátozott lehetõségek
nem érkeztek-e túl késõn ahhoz, hogy az asszimiláció
folyamatát megállítsák. A vizsgálat során
nem volt feladatunk, hogy a kisebbségi identitás, asszimiláció
és disszimiláció összetett problémáját,
a várható és kívánatos jövõképeket
körbejárjuk. A kisebbségi önkormányzatok mûködését,
valamint a kisebbségi törvény és a kisebbségi
identitás összefüggését illetõen azonban
mindenképpen fontosnak tartjuk hangsúlyozni - s ez egybevág
a korábbi vizsgálatok eredményeivel is -, hogy a kisebbségi
önkormányzatok megalakulásának lehetõsége,
majd pedig tényleges mûködése, minden felemás
gumiszabályozás" ellenére, a nemzeti kisebbségek
kulturális és oktatási aktivitásának, a kisebbségi
közösségek kohéziójának és identitásának
erõsödését eredményezte. És ez akkor
is eredmény, ha ettõl az alapvetõ asszimilációs
tendenciák vélhetõen nem fordulnak meg, csupán lassulnak.
A kisebbségi törvény megalkotása és a mûködõ
önkormányzatok példája tapasztalataink szerint bátorító,
felszabadító erõvel hatott; a kisebbségi önkormányzatok
számának bõvülése 1998-ban ennek is köszönhetõ.
A kisközösségi
modell
Pozitív diszkriminációnak lehet hívni,
hogy ezeknek a kisebbségeknek adnak lehetõséget a kultúrájukkal,
hagyományaikkal foglalkozni."
A kisebbségi törvény nyújtotta lehetõségek,
a kisebbségi önkormányzatok döntõen a városokban
élõ kis" nemzeti kisebbségek számára
nyújtottak egyfajta kapaszkodót. A bolgár, görög,
lengyel, örmény, szerb és esetünkben Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében a szlovák kisebbséghez tartozók szigetekben
élnek, létszámuk általában igen alacsony.
Néha csupán 50-100 emberrõl van szó, akik viszont
ismerik, számon tartják egymást, nemegyszer szoros és
zárt kisebbségi közösséget alkotnak, természetesen
a kultúra, a hagyomány és a nyelv ápolása
területén, hiszen ettõl eltekintve teljesen integrálódtak
a többségi társadalomba.
Nagy jelentõsége van annak, hogy megalakult az önkormányzatunk,
mert sokan voltak úgy évtizedek óta, hogy tudták,
örmény származásúak, de semmi kapcsolatuk nem
volt az örményekkel, Örményországgal. Azóta
kezdték keresni gyökereiket. Sokan mondták, hogy így
idõsebb korukra jó, hogy meg tudták keresni, találni
a gyökereiket." A szóban forgó, 1995-ben pótválasztáson
alakult örmény kisebbségi önkormányzat kis közössége
tagjai számára a jövõben nyelvtanfolyamokat kíván
szervezni, igyekszik az örményországi kapcsolatokat kiépíteni,
fõként azonban olyan magas színvonalú rendezvényeket
- kiállításokat, koncerteket - szervez, amelyek gazdagítják
a város kulturális életét".
A Baranya megyei szerb kisebbségi önkormányzatok mûködése,
akárcsak a maradék kisebbség léte, elválaszthatatlan
az ortodox egyháztól, irodáikat is az egyházközség
épületeiben alakították ki. A megyeszékhelyen
megalakult önkormányzatuk a szerb mûemlékek védelmére
helyezi a hangsúlyt - megyei szinten erre anyagi források híján
nem nyílik lehetõsége -, míg az egyik kisvárosi
szerb önkormányzat igyekszik a megyében szétszórtan
élõ szerb közösségek számára is
kulturális rendezvényeket, zarándokutakat, közösségi
élményeket - búcsút, szilvesztert - biztosítani.
A hagyományok a fontosak. Nem rátartiak a szerbek, de
tartásuk van, úgy gondoljuk, õrizzük meg identitásunkat
ezen a téren is. Az identitásunk a hagyományokra és
a vallásra támaszkodik. De a fiatalok sajnos már nem tartják
a hagyományt, a vallást, nem tudom, meddig leszünk még
szerbek."
A lengyel kisebbségi önkormányzatok abban különböznek
a többiektõl, hogy identitásuk és tevékenységük
középpontjában is a lengyel anyaországhoz és
választott magyar hazájukhoz fûzõdõ kettõs
kötõdésük áll. Én büszke
szeretnék lenni, hogy két hazám van, két kultúrába
tartozom." Noha a nemzeti kisebbségi önkormányzatok
szinte mindegyike ápol valamilyen szintû kapcsolatot az anyaországgal,
ennek intenzitása a szóban forgó ország földrajzi
közelségének, anyagi erõforrásainak és
az anyaország határain kívül élõket
érintõ politika függvényében alakul. A kis
lélekszámú - és Magyarországra több
hullámban érkezett - lengyelek önkormányzatainak elnökei
hangsúlyozzák az eleven kulturális és gazdasági
kapcsolatok kialakításában és fenntartásában
játszott szerepüket; a városokban igényt tartanak
arra, hogy az ide érkezõ turistákkal foglalkozzanak, s
hogy hozzájáruljanak - tolmácsként, fordítóként,
gazdasági szereplõként - a lengyel idegenforgalom föllendítéséhez.
Más vezetõk ugyanakkor kifogásolják, hogy a város/megyeszékhely
nem él azzal a lehetõséggel, melyet a lengyel kisebbség
és önkormányzatának jelenléte mindenekelõtt
gazdasági közvetítõ szerepe révén kínálhat.
A kis" és nemegyszer fogyatkozó létszámú
kisebbségek önkormányzatai számára - az egyes
kisebbségeket jellemzõ sajátos színektõl
eltekintve - a kulturális autonómia megteremtéséhez
szükséges tevékenységek, a kultúra ápolása,
a hagyományõrzés, az identitás és a nyelv
megtartása, felelevenítése, valamint az anyaországgal
való kapcsolatok ápolása áll a kisebbségi
lét tengelyében. Egy országban élõ
kisebbség egyetlen lehetõsége, hogy a többséggel
megkedveltesse magát" - vélekedik egy bolgár kisebbségi
elnök, aki szerint e célt a személyes kapcsolatok, a magyarokéval
azonos életvitel mellett a bolgár identitás vállalásával
lehet elérni. Fel kell mutatni és meg kell szerettetni a bolgár
kultúra értékeit, föl kell hívni a figyelmet
a bolgár nyelv kuriozitásából fakadó érdekességére.
Mintha a kisebbségi törvényt éppen rájuk, a
létszámukból, szigetszerû elhelyezkedésükbõl,
honi meggyökerezettségükbõl s nyelvük fokozatos
elvesztésébõl fakadóan veszélyeztetett nemzeti
kisebbségekre szabták volna - valószínûleg
szándéktalanul. Noha az õ elnökeik között
is akad, aki a kisebbségi önkormányzatok számára
(a település életébe való) nagyobb beleszólási"
jogokat kívánna testületi és bizottsági szinten,
mégis a tipikus attitûd e kisebbségek körében
a helyi (párt)politikától való távolságtartás,
a kisebbségi és a települési ügyek akkurátus
szétválasztása. Közöttük találkoztunk
a legkevésbé azzal a törekvéssel, hogy a kisebbségi
érdekek hatékony képviseletét a települési
önkormányzatban való teljes jogú tagsággal
biztosítsák. Politikamentesnek maradni és a kisebbség
számára biztosított jelenlegi lehetõségekkel
élni, ez a fõ stratégia. Ez egy kerettörvény,
nem lehet jobban regulázni, mert egy adott kisebbség sem egyforma
[egységes] országos elhelyezkedésben, és a tizenhárom
sem egyforma. Itt jön a kompromisszum. Ez a jogrend sajátossága,
keményebb reguláknak nincs értelme. (
) Mindenki használjon
[a törvénybõl] annyit, amennyit tud" - vélekedik
a kisebbségi törvényrõl egy szerb kisebbségi
elnök asszony.
A visszatámogató"
modell
Hallgatólagos megegyezés, hogy a kisebbségi hozzájárul,
amennyivel az õ keretük megengedi."
A jelen kutatás mellett korábbi vizsgálatok is utaltak
arra, nem ritka, hogy a kisebbségi önkormányzatok pénzeszközök
átadásával, illetve fejlesztésekhez való
hozzájárulással visszatámogatják"
a települési önkormányzatokat. Vizsgálatunk során
Baranya megye német, horvát és cigány önkormányzatokkal
rendelkezõ aprófalvaiban, kistelepülésein tipikus
gyakorlatként találkoztunk ezzel a stratégiával,
amelynek értelmében a kisebbségi önkormányzat
magától értetõdõen támogatja állami
támogatásból származó és pályázatokon
elnyert forrásaival a települési önkormányzatot.
Az efféle visszatámogatás egy része végsõ
soron belefér a kisebbségi törvényben is megjelenõ
kulturális autonómia keretei közé. Mi más lenne
a templom, a kõkeresztek, a régi síremlékek karbantartása,
renoválása, mint a mûemlékvédelemmel; a kultúrház,
a faluház, az ifjúsági ház (mikor minek nevezik)
felújításában való részvétel
mint a kultúrával; az iskola felújításának
támogatása pedig mint az oktatással összefüggõ
feladatok gyakorlása. A kistelepüléseken ugyanis - ahol,
mint láthattuk, gyakori, hogy a kisebbségek alkotják a
többséget, de legalábbis a helyi lakosság viszonylag
jelentõs súlyú csoportját képezik - a kisebbségi
és a települési önkormányzat mûködése
nem válik szét olyan élesen, mint a nagyobb településeken,
elsõsorban a városokban. Itt nem történik meg a hatáskörök,
tevékenységek, illetékességek pontos szétválasztása,
sõt, éppen ellenkezõleg.
A visszatámogatás gyakorlata mögött az a közös
meggyõzõdés áll, hogy a kisebbség és
a többség - valamint ezek önkormányzatainak - érdeke
egy és ugyanaz. E közös érdek (felismerése) pedig
a szorító forráshiányból fakad. Az aprófalvak
önkormányzatai évtizedes elmaradással küszködnek,
a hiányzó infrastrukturális beruházások pótlása
olyan volumenû feladat, amelyet a hátrányos helyzetû
települések önkormányzatai saját költségvetésükbõl
fedezni nem tudnak, s gyakran a település mûködtetése
is nehézségekbe ütközik. Ez nemcsak a német
nemzetiségieknek lesz, hanem mindenkinek. És örülnek,
hogy van [kisebbségi önkormányzat], mert ez többletbevételt
is jelent a községnek. És csak akkor tudunk valamit csinálni,
ha van pénzünk. (
) Az a lényeg, hogy nem akar külön
[a kisebbségi önkormányzat], hanem tényleg
arra törekszik, hogy közös nevezõn menjünk tovább."
Ezért tartja mindkét fél evidenciának azt, amit
egy horvát többségû falu elsõ embere mond: itt
nincs külön horvát és roma érdek, egy ilyen kicsi
és általánosan rossz helyzetben lévõ faluban."
Az idézett polgármester alig kétszáz lelkes településén
horvát kisebbségi önkormányzat mûködik,
s alakulóban van a helyi Lungo Drom szervezetbõl kinövõ
cigány kisebbségi önkormányzat is. A polgármester,
illetve a települési önkormányzat már a Lungo
Drom megalakulásakor is segített; adott pénzt bélyegzõre,
azóta is állják a vezetõ utazási költségeit.
Az 1998-ban alakult települési önkormányzat - amely
vaskos hiánnyal indult és azóta is azt kénytelen
farigcsálni - járdaépítést tervez, s noha
a pályázatot a települési önkormányzat
nyújtja be, az önrészhez hiányzó összeget
a horvát kisebbségi önkormányzat fogja kipótolni.
Mindkét fél magától értetõdõnek
tekinti az érdekazonosságot, és azt, hogy minden forrás
a teljes közösség hasznára fordítandó.
Ebbõl a pénzbõl, mivel ez is a falu érdeke,
tehát a horvát kisebbségi pénzbõl, részben,
bizonyos összeggel járuljanak hozzá a járdaépítéshez.
(
) És akar alakulni a cigány kisebbségi is, tehát
a roma szervezet. Kérték, hogy a települési önkormányzat
támogassa õket, mivel õnekik is az induláshoz kellene
egy kis pénz, és õk is beszállnának [a
járdaépítésbe]." E településen
a horvát és a cigány kisebbségi politikusok egyaránt
elégedettek az együttmûködéssel, a külön
kisebbségi érdekrõl nem tudnak, mindkét kisebbség
a falu teljes jogú tagjának tekinti magát.
A kisebbségi törvénnyel alapjában elégedettek.
Sok példát sorolhatnánk Baranya megye aprófalvaiból:
a kisebbségi önkormányzat megmaradt pénzébõl
faxot vásárol a polgármesteri hivatalnak; játszótér,
buszmegálló épül, halottasház vagy polgármesteri
hivatal újul meg részben kisebbségi forrásokból.
A súrlódásmentes és eredményes (együtt)mûködés
feltétele tehát a (meglehet, kényszerûségbõl
fakadó, mégis) közös érdek és közös
gondolkodás, tervezés annak érdekében, hogy az adott
település mûködõképes legyen, és
lehetõségeihez képest fejlõdjék. Konfliktusra
éppen ezért csak ott bukkantunk Baranya megye aprófalvaiban,
ahol a települési és a kisebbségi önkormányzat
nem osztja ezt a meglehetõsen elterjedt konszenzust.
Az egyik aprófaluban mély konfliktus alakult ki a német
kisebbségi és a települési önkormányzat
vezetõi között. A faluban nem állandó lakos német
kisebbségi elnök asszony szerint a település igen szûkmarkúan
vagy sehogy nem támogatja a kisebbségi önkormányzatot,
valamint az elnök asszony alakította egyesületet. A
polgármester spórol, mindig azt mondja, õ nem viszi csõdbe
a falut." A szintén sváb családból származó
polgármester viszont elõsorolja, mi mindenre kellene a kis falunak
pályázati forrásokból - mert önerõnek
nyoma sincs - beruháznia: templomrekonstrukció, a gázvezeték
befejezése, a járda építése, a vizesárkok
rendbetétele, szennyvízelvezetés, mûútépítés.
És akkor a kisebbségi elnök állandóan
azon lovagol, hogy szórakozás meg tánc."
Egy sorvadó, nagyon szegény magyarok és cigányok
lakta aprófaluban a két testület közötti viszony
olyannyira elmérgesedett, hogy minden kommunikáció megszûnt
közöttük, a polgármester és az elnök kölcsönösen
azzal vádolja egymást, hogy a közjavakat, az állami
támogatást a maga, valamint rokonai, barátai és
üzletfelei javára fordítja. A kisebbségi önkormányzat
vásárolt egy fûrészt és egy fûnyírót,
amellyel - nem tudni biztosan, hogy kisebbségi önkormányzati
vagy családi alapon - szolgáltatást nyújtanak az
azt igénylõknek. A települési önkormányzat
igencsak nehezményezi, hogy nem kapta egyszer sem kölcsön ezeket
az eszközöket, noha a saját gépei elavultak, felújításukra
nincs forrás. A falu azt várná el a kisebbségi
önkormányzattól, bármilyen kicsi is a költségvetési
támogatás, hogy járuljon hozzá a falu fenntartásához."
A kisebbségi önkormányzatok mûködésének,
illetve a két testület közötti kooperációnak
eddig vázolt mintái alapvetõen a nemzeti (nem cigány)
kisebbségekre illeszthetõk, rájuk jellemzõek. Noha
a nemzeti kisebbséget képviselõ önkormányzati
politikusok sem maradéktalanul elégedettek a kisebbségi
törvény nyújtotta keretekkel, a kisebbségi jogok érvényesülésével,
mégis a településszerkezeti, demográfiai, gazdasági,
társadalomszerkezeti sajátosságok, a kisebbségi
lét hagyományai mentén valamilyen módon be tudnak
illeszkedni a jelenlegi rendszer keretei közé, élni tudnak
a lehetõségekkel, még akkor is, ha a mûködésüket
szabályozó törvényben sok a -hat/-het"
és a feltételes mód. Úgy tûnik, leginkább
a kis lélekszámú kisebbségek számára
jött jókor a törvény, legalábbis arra esélyt
adott, hogy asszimilációjuk folyamata kisebbségi identitásuk
föltámasztásával" és megerõsítésével
lelassuljon. A nagy" nemzeti kisebbségek - elsõsorban
a németek és mellettük a horvátok - önkormányzatai
(s ez vonatkozhat a szlovákságra is, amely azonban vizsgálatunkba
csupán egy nagyvárosi közösség önkormányzatával
került be) számára ma már szûkösek a kisebbségi
érdekképviselet keretei. Több jogosítványt,
a települési képviselõkkel azonos státust,
feladatot és felelõsséget igényelnének maguknak
a kisebbséget és a települést érintõ
döntésekben, s fõként városokban mûködõ
kisebbségi önkormányzataik magukban és/vagy az országos
önkormányzattal közösen képesek lennének
fenntartani a nemzetiségi oktatási intézményrendszert
is.
A hazai németség - ott legalábbis, ahol jelentõs
tömbben él, és megfelelõ oktatási, kulturális
intézményrendszer, civil egyesületek hálója
segít megtartani identitását, közösségeit
- már elõre tekinthet. Ahogyan egy baranyai német politikus
- civilben egy oktatási központ igazgatója - fogalmaz: Ezt
az identitást újonnan kellene definiálni, mit jelent ez,
tehát hogyan tudjuk fölhasználni azt az értelmiségi
bázist, amelyet kibocsátunk, a gimnáziumon keresztül
arra, hogy egy újfajta, 21. századnak megfelelõ identitást
[alakítsunk ki], amibe sokféle olyan dolog belefér,
amire eddig nem fordítottunk gondot. (
) úgy fennmaradni
[kisebbségiként], megmaradni, megõrizni, megerõsíteni
a szálakat, amelyek bennünket ehhez a népcsoporthoz kötnek,
hogy a saját helyünket is megtaláljuk abban a közegben,
ahol élünk. Nem zárt, nem bezárkózni, hanem
nyitottnak lenni mások felé. (
) Az egészséges
egy ilyen világban, bár tudom, sokan nem szeretik azt a fogalmat,
hogy multikulturális, nekem se tetszik különösebben, de
azért érvényesül a közösségek, etnikai
közösségek és csoportok közötti kommunikáció
és egymásra hatás."
A kisebbségi érdekképviselet jelenlegi kereteinek módosítása
a nemzetiségi kisebbségek számára a valódi
kulturális autonómia megvalósítása miatt
sürgetõ feladat.
Az integrációs"
modell
A kisebbségi önkormányzatok az integrálódásért
és az asszimilációért jöttek létre,
és nem a táncikálásért."
A kisebbségi önkormányzatokról zajló politikai,
jogi és társadalomtudományi diskurzus alaptétele,
hogy a kisebbségi törvény, illetve a kisebbségi önkormányzati
rendszer alkalmatlan arra, hogy a cigányság tömeges mély
szegénységébõl, társadalmi kirekesztettségébõl
és a vele szemben megnyilvánuló diszkriminációból
fakadó,11 egymást erõsítõ problémáit
megoldja. Vizsgálatunk csak megerõsítheti ezt, hiszen a
roma politikusok körében fogalmazódott meg a leggyakrabban
a kisebbségi érdekképviselet átalakításának
szükségessége, õk a legelégedetlenebbek a kisebbségi
törvény nyújtotta feltételekkel, hiszen azt valóban
nem rájuk, nem az õ problémáikra szabták.
Nem arról van szó, hogy a cigány kisebbségi önkormányzatok
ne folytatnának kulturális tevékenységet, ne tartanának
fenn és támogatnának zenekart, tánccsoportot. Szinte
minden településen beszámolnak a romanap megszervezésérõl;
néhol cigánybálokról, szépségversenyekrõl,
majálisokról, roma kupáról, amelyeket a kisebbségi
önkormányzat szervez. Ám ezek a vállalt és
elvárt feladatoknak, továbbá a rendelkezésre álló
költségeknek csupán töredékét teszik ki.
A roma lakosság szegénységbõl, iskolázatlanságból,
munkanélküliségbõl fakadó problémáinak
kezelése elõl a cigány kisebbségi önkormányzatok
ugyanis akkor sem térhetnének ki, ha akarnának, s ezek
megoldását az egész közösség elõbbre
valónak tartja, mint a kulturális identitás erõsítését.
Egyfelõl azért, mert éhen nem lehet táncolni",
másfelõl pedig azért, mert a többségi társadalomba
való integrálódás igénye olyan erõs,
hogy az a hagyományos kultúra intézményesülése
és felmutatása ellen hat.
A kisebbségi oktatás a gyakorlatban a cigány kisebbség
oktatási autonómiával kapcsolatos jogait súlyosan
csorbítja, hiszen szabályt erõsítõ kivétel,
ha bevonják õket a helyi pedagógiai programok kidolgozásába
- már ha ilyenek egyáltalán léteznek -, ellenõrzésébe,
gyakran alapvetõ információkhoz sem jutnak az intézményekben
folyó oktatásról, és nincsen valódi eszköz
a kezükben az iskolai diszkriminatív gyakorlat megakadályozására.
Az általunk megkérdezett roma politikusok teljes egyöntetûséggel
amellett érveltek, hogy nincs szükség önálló
roma oktatási intézményrendszerre, cigány kisebbségi
oktatásról hallani sem akarnak, mert attól félnek,
az a cigányság még nagyobb kirekesztõdéséhez
vezet. Így az oktatási autonómiához kapcsolódó
jogok gyakorlása a szemükben döntõen óvodás
és iskolás gyerekek szociális természetû támogatására
- iskolakezdési segély, iskolai csomagok adományozása,
iskolai étkeztetés finanszírozása - korlátozódik.
A kulturális autonómia megteremtése az adott helyzetben
igen távoli, illetve inadekvát feladatnak tûnik a roma politikusok
többsége számára.
A települési politikusok többsége is úgy vélekedik,
hogy az egzisztenciális biztonság megteremtése elõbbre
való a kulturális hagyományok és identitás
megõrzésénél, felmutatásánál.
Munkahely kell nekik, meg az egymással [a többségi
magyarokkal] élés kultúráját elsajátítaniuk,
aztán majd utána veri a kannát meg citerázik."
Az idézett szatmári polgármester szavaiban azonban megjelenik
az a magától értetõdõ bizonyosságnak
tekintett feltételezés, hogy a többségi társadalom
részérõl minden megtörtént a romák integrációja
érdekében, és csak rajtuk, a kisebbségen múlik
annak sikeressége, amelyhez az út a többség által
felállított kulturális szabályok elsajátításán
keresztül vezet.
Az elemzések felhívják a figyelmet arra a veszélyre,
hogy a cigány kisebbségi önkormányzatok esetében
az etnikai kisebbségi helyzetbõl eredõ jogok és
a szegénységbõl fakadó elosztási jogosultságok
nem válnak szét egymástól, s ilyen módon
a kisebbségi törvény gumiparagrafusai" is hozzájárulnak
a szegénység etnicizálásához s a cigány
kisebbségi kérdés szociális gettósításához.12
Szalai Júlia például már nem korrekciót,
a meglévõ törvény toldozgatását-foltozgatását
tartja fontosnak, hanem egy teljesen új törvény megalkotását
sürgeti, amely egyrészt a többségi és a különbözõ
kisebbségi kultúrák közötti megegyezésen"
s az ezt megalapozó, lehetõvé tévõ dialóguson,
másrészt a cigányság kollektív önazonosságát"
és összetartozását" megalapozó nyilvános
dialógusban a cigánykérdés kisebbségi és
szociális dimenzióinak határozott szétválasztásán
alapulhat. Szalai volt az is, aki elõször fogalmazta meg az önálló
(nem a többség által definiált) cigány identitáspolitika
létét és szükségességét, mint
az elismerésért folyó harc egyik legfontosabb eszközét.
A törvény újraalkotása éppen azért szükséges,
mert ezáltal a (cigány) kisebbségi önkormányzat
az elismerésért folytatott harc hasznos szervezeti eszközévé"
válhat.13
A vizsgálatunk során is tapasztalhattuk, hogy a cigány
kisebbségi önkormányzatok valamilyen módon részt
vesznek a helyi szociálpolitika alakításában, annak
ellenére, hogy a kisebbségi törvény erre nem ad lehetõséget,
sõt. A cigány önkormányzatok úgy kénytelenek
szociálpolitikai, segélyezési, foglalkoztatási problémákkal
foglalkozni, hogy erre jogosítványokat nem kapnak. A kisebbségi
önkormányzatok pénzeszközöket adnak át a
településnek szociális támogatás céljára,
s áthágva a törvényes korlátokat, gyakran maguk
is osztanak pénzbeli segélyeket. A csomagosztás, a temetési
segély folyósítása az arra rászoruló
családoknak, az iskolások étkeztetésének
támogatása, a gyerekek egynapos kirándulásainak
szervezése, a közhasznú munka szervezésében
való legitim és aktív részvétel mind-mind
szociális tevékenység. Valódi (támogatási/segélyezési)
hatáskörrel azonban nem rendelkeznek, lényegében a
települési önkormányzat hallgatólagos jóváhagyásával
kvázi-hatósági" feladatokat látnak el.
A helyi társadalom szegény magyar és cigány csoportjai
közötti konfliktusokat ez valóban fölerõsítheti,
ezek a konfliktusok azonban nem a cigány kisebbségi önkormányzatok
megalakulásával és nem kizárólag etnikai
határvonal mentén keletkeznek és léteznek. A
faluban az igazi probléma szociális természetû. Feszültséget
okoz, hogy egy nyugdíjas nyugdíja alacsonyabb, mint a négy-öt
gyerekes családnak járó támogatás."
A sok gyermek vállalása azonban nem kizárólag cigány,
hanem magyar szegény családokra is jellemzõ gyakorlat.
A roma lakosság cigány önkormányzatokkal szemben megfogalmazott
elvárásai, a kvázi"-hatáskörök
gyakorlása végképp ellehetetleníti a kisebbségi
önkormányzat mûködését, és jelentõsen
csorbítja legitimitását abban a nem ritka esetben, amikor
az ál-hatalmi" jogkörökre hivatkozva a települési
önkormányzat elhárítja magától a rászoruló,
szegény roma családok szociális támogatásának
kötelességét. A Baranya és Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyei roma elnökök körében egyaránt elõfordult
az a panasz, hogy a polgármester, ha egy cigány segélyért
megy hozzá, elküldi, hogy menjen a saját fõnökéhez,
a kisebbségi elnökhöz, az majd ad neki, ha akar".
Egy Tisza menti falu elnöke szerint ha valaki bemegy a hivatalba,
menjél oda [a cigány önkormányzathoz]! Odaküldi
rám. Kinek jött ez [a kisebbségi önkormányzat]
jól? A hivatalnak, a többségnek. Szinte ledobta magáról
a cigányságot." A települési önkormányzatok
egy része számára ugyanakkor elõnyös az, hogy
a kisebbségi önkormányzat átvesz bizonyos, a szociális
ellátással összefüggõ feladatokat, mert ezáltal
mentesülhet a konfliktusoktól.
Egy nyírségi falu cigány elnöke arról beszél,
hogy a kisebbségi önkormányzat tagjai jól ismerik
a roma családokat, megkérdezzük, na milyen körülmények
között élsz, testvérem? Fölmérjük,
jelezzük a települési önkormányzatnak."
Így mintegy segítik a települési önkormányzatot
abban, hogy szelektáljon a családok között, ki az, aki
pénzben, és ki az, aki természetben kaphatja meg a gyermekvédelmi
támogatást. Mi állunk ki amellett, hogy az a család,
aki jól viselkedik, akiben meg lehet bízni, megkaphatja pénzben
is. Kihullik a rostán, aki nem alkalmas rá." Ugyanezen
község polgármestere megdicséri a roma politikusokat.
A cigány kisebbségi önkormányzat is partner,
rengeteget fejlõdtek, például amikor a problémás
családokból ki kellett emelni a gyereket, keményen odaálltak
a települési önkormányzat mellé, érveltek."
A kisebbségi önkormányzat ebben a szerepében, mintegy
a polgármesteri hivatal és a roma közösség közé
állva, vállalja a fordító" és
az ütközõ szerepét.
A települési önkormányzati politikusok egy része
viszont éppen azért tartja indokolatlannak és teljes mértékben
fölöslegesnek, pénzpocsékolásnak"
a cigány kisebbségi önkormányzatok mûködését,
mert egyrészt úgysem csinálnak semmit, másrészt,
mert úgyis én adok a szegényeknek, úgy, hogy nem
teszek különbséget szegény gyerek és szegény
gyerek között, hogy magyar gyerek vagy cigány gyerek. Mi lenne,
ha én azt mondanám, hogy a magyaroknak adok, a cigányoknak
nem?!"
Más helyi politikusok is megjegyzik, a bajokkal, gondokkal úgyis
a polgármesteri hivatalba, a polgármesterhez jönnek a romák
is - minek akkor egy párhuzamos önkormányzati rendszer? Roma
politikusi szemszögbõl pedig ez azt jelenti, hogy a romák
többsége szemében sem legitim a kisebbségi önkormányzat,
mert nem képes orvosolni alapvetõ egzisztenciális gondjaikat.
Az egyik baranyai elnök panaszolja, hogy amikor megkezdte kampányát
a kisebbségi önkormányzat alakítása érdekében,
egy cigányasszony rám förmedt: »hát
te adsz nekem kenyeret!?«"
Egyetérthetünk azokkal az elemzõkkel, akik szerint a kisebbségi
önkormányzati rendszer nem helyettesítheti a hatékony
szociálpolitikát. A cigány kisebbségi önkormányzatok
többsége azonban a jelenlegi felemás szabályozás
helyett éppen a szociális ellátás, a helyi szociálpolitika
kialakításában és gyakorlásában kíván
több jogosítványt magának, a valódi közjogi
státust e politikusok részben a szociális hatáskörök
átvételében látnák megvalósítandónak.
Vagyis helyi szinten igen nehezen valósítható meg a problémák
kisebbségi és szociális dimenziójának szétválasztása.
Vélhetõen arra lenne szükség, hogy a kisebbségi
önkormányzatokat ne pusztán és elsõsorban a
szociális feladatok végrehajtásába vonják
be. Párhuzamos segélyezési rendszerek kialakítását
vagy a szociális feladatkör teljes átruházását
valószínûleg nem lehet és nem érdemes megvalósítani,
erre a romák közül is kevesen vállalkoznának.
A hatékonyabb szociálpolitikai érdekképviseletre
azonban van igény, hiszen a roma vezetõk joggal mondják,
õk jobban ismerik a közösség tagjait és gondjaikat.
A kisebbségi jogok és érdekek érvényesülése
tekintetében alapvetõ, hogy a cigány kisebbség bevonása
a szociális feladatok ellátásába ne arra korlátozódjék,
hogy az elnök jó esetben megmondhatja, melyik cigány család
érdemes a támogatásra, hanem azt jelentse, hogy a cigány
kisebbségi önkormányzatok részt vesznek a helyi szociálpolitika
rendeleteinek kidolgozásában, és ellenõrizhetik
azok megvalósulását.
A cigány kisebbségi önkormányzatok a szociális
ellátással összefüggõ ál-hatalmi"
jogosítványok szorításában, az asszimiláció,
valamint az önálló identitáspolitika vonzásai
és taszításai között kénytelenek mûködni.
Úgy tûnik, akár egy településen belül is
vetélkedhetnek egymással az inkább az asszimilációt
és nem a cigányság kulturális-etnikai másságát,
illetve a cigányság mint önálló politikai és
etnikai entitás érdekeinek képviseletét hangsúlyozó
kisebbségi önkormányzati stratégiák. S noha
tapasztalataink szerint a teljes - lehetõleg szinte észrevétlenséget,
láthatatlanságot jelentõ beolvadással egyenértékû
- asszimiláció, illetve az önálló cigány
kisebbségi politika kialakításának szükségességét
hangsúlyozó érvek mérlege inkább az asszimiláció,
mint az önálló identitáspolitika és a kisebbségiként
való elismerésért folytatandó roma politika felé
billen, a helyzet ennél ellentmondásosabb, képlékenyebb.
A roma politikusok hangsúlyozzák, hogy - a további kirekesztõdéstõl
félve - nem akarnak semmiféle saját, különálló
cigányprogramot, legyen szó oktatásról, szociális
földprogramról vagy közhasznú foglalkoztatásról.
A cigány kisebbség elismerésért folytatott harca
leghatékonyabb eszközének a megkérdezett helyi politikusok
nagyobb része az olyan integrációt tartja, amely nem hangsúlyozza
a romák elkülönülését, ha úgy tetszik,
etnikai és kulturális másságát, és
tartózkodik attól, hogy önálló roma politikát
folytasson a településen. Ugyanakkor törekvéseik mögött
nem nehéz felismerni azt az igényt, hogy cigány emberként
akarnak az adott település, tágabban a magyar társadalom
teljes jogú tagjává válni, és szeretnének
a magyarokhoz" hasonló megbecsülésben, elismerésben
részesülni.
A teljes jogú társadalmi tagság elérésének
szolgálatába állítják a kisebbségi
önkormányzatok például azt a gyakorlatot is, hogy
saját eszközeikkel nem csupán a cigány, de a magyar
szegényeket is támogatják; nem véletlenül hangsúlyozzák,
hogy a különbözõ szociális, megélhetést
biztosító programokba romákat és nem romákat
egyaránt bevonnak, mi mindenkit támogatunk, minden szegényt
képviselünk", hangzik el gyakran. Ezért mondanak
le például arról is szatmári falvakban, hogy mikuláskor
vagy karácsonykor a roma gyerekek külön is kapjanak ajándékcsomagot,
mert érzékenyek arra, nehogy a magyar gyerekek érezzék
megkülönböztetve" magukat. Tûnjenek ezek a példák
mégoly egyszerûnek, szegényesnek", mégiscsak
a megfelelés, a többséghez való alkalmazkodás,
az integrálódás és az elismerés igényének
jeleiként olvashatjuk õket. Mindezen törekvéssel az
is megfér, hogy a roma politikusok azon keseregnek, a cigányok
egy része nem vállalja föl cigány identitását,
mert egzisztenciálisan kiemelkedett a közösségbõl,
és/vagy mert fél a megkülönböztetéstõl.
Mi büszkék vagyunk arra, hogy cigányok vagyunk,
azok helyett is, akik nem vállalják."
Azt is mondhatjuk tehát, hogy a kisebbségi önkormányzati
politikusoknak helyben kell megküzdeniük a kínálkozó
szerepekkel, érdekképviseleti alternatívákkal, gyakran
maguk is bizonytalanok, de legalábbis ingadoznak a helyes stratégiákat
illetõen. Mindössze egyetlen olyan roma politikussal találkoztunk,
aki igen markánsan érvelt az önálló kisebbségi
identitás- és pártpolitika mellett, ám õ
sem csak a romákra gondolt, hanem a nagy nemzeti és cigány
kisebbségek összefogásán keresztül véli
kivitelezhetõnek az egységes fellépést és
a parlamenti képviseletet. Nem véletlen, hogy õ az egyetlen
mintánkba került roma politikus, aki egyetemi diplomával
rendelkezõ, érzékeny mûvészember. Õ
volt az is, aki a politikai pártok szemére hányta a parlamenti
képviselet elodázását és a cigányság
megosztására tett törekvéseiket. A pártok,
tágabban a politikai erõk felelõssége ennél
azonban jóval nagyobb.
A királycsinálás
ára és hozama
A romák mély szegénysége, kirekesztettsége
különösen ott jön kapóra a szavazatokért mindenre
képes politikai pártoknak, ahol a cigányok nagyobb tömbben
élnek együtt. Ebben az évben, a választások
évében különösen magas a romák politikai
árfolyama". Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében sorra
hallottuk a történeteket, amelyek arról szóltak, mi
mindent ígértek egyik vagy másik párt jelöltjei,
ügynökei" a roma választópolgároknak,
s hogy miként csapódott vezetõik szavára egyik-másik
község, város cigány közössége ahhoz
a párthoz, amelyik többet ígért".
Alig három-négy roma politikus mondta nekünk, hogy elhárította
a szavazókat szerezni kívánó pártok közeledését,
mondván, egy cigánynak szíve joga, hogy kire szavaz,
legalább ez maradjon meg neki, hogy azt választja, arra szavaz,
aki neki tetszik". A többség azonban mozdult a hívó
és ígérgetõ szóra, és mozgósította
a roma közösségeket. Ami pedig a választások
után maradt, az jobb esetben várakozás az ígéretek
teljesítésére, többnyire azonban a politikai katzenjammer.
A roma szavazatok megvásárolhatóságáról
nem vélekednek pozitívan a települési politikusok.
Az egyik szabolcsi polgármester véleménye szerint az uzsorakamat,
a leszázalékoltatás vagy éppen a falopás
mellett a romák túlélési stratégiáinak
részét képezi az, hogy hun ehhez, hun ahhoz a
párthoz csapódnak".
A romák szavazataiért folyó versengésnek azonban
kétarcú hozadéka van. Az egyik Tisza menti faluban élõ
elnök úgy véli, a választások idején
a csak a központi támogatásból gazdálkodó
roma kisebbségi önkormányzat legalább pótlólagos
forrásokhoz jut, ha rendezvényeket szervez. Most jönnek
a választások, ezt ki is használjuk. Azt mondom [a
vállalkozónak, jelöltnek], drága barátom,
hétvégére kéne egy kis babgulyás. Kihasználjuk
ezt az alkalmat, most jó lesz ez az év, két választás
is van. Eszünk-iszunk, kész - emellett okosan gondolkodunk. A
[roma] rendezvények arra is jók, hogy összejövünk,
együtt vagyunk, érezzük, hogy egymásban megbízhatunk,
és ilyenkor lehet mozgósítani is [a választásokra]."
Az elnök szavai tükrözik a romák és a kisebbségi
önkormányzat kiszolgáltatottságát, egyúttal
azonban utalnak arra a taktikára is, amely szerint, ha már így
alakult, fordítsuk a magunk hasznára a helyzetet.
Az a tény, hogy vannak olyan települések, térségek,
ahol a roma szavazatokon áll vagy bukik egy jelölt választási
gyõzelme, a királycsinálók" öntudatával
tölti el a cigány politikusokat. Az elõbb idézett
elnök elmondja, miért támogatták a jobboldal jelöltjét
az ismert szocialista politikussal szemben - aki amúgy listán
bejutott a parlamentbe. Utóbbi ugyanis üzent nekünk,
hogy eddig háromszor bejutott, most is be fog, cigányok nélkül
is megnyeri a választást. Tíz éve képviselõ,
de egyszer sem jött el hozzánk. Hát kutyák vagyunk
mi, cigányok, nem emberek?! A másik jelölt eljött ide,
kérte, hogy támogassuk. De mi megmutattuk, hogy nélkülünk
nem lehet nyerni!" Visszhangként hallgathatók egy baranyai
város roma elnökének szavai, aki büszkén jelenti
ki, ebben a városban az lesz polgármester, akit a cigányok
megválasztanak". Ez azonban korántsem jelenti, hogy a
politikusok a roma szavazóknak tett ígéreteiket betartják,
vagy hogy a romák és politikusaik ázsiója nõne.
Sõt.
A cigány kisebbségi önkormányzatok politikája
ma elkerülhetetlenül összefonódik, néhol pedig
teljesen azonossá válik a szociális problémák
orvoslására tett legális vagy éppen a törvényesség
határát átlépõ erõfeszítésekkel,
miközben a többség masszív ellenállásával,
elõítéleteivel, az elfogadás hiányával
is meg kell küzdeniük, még ott is, ahol a polgármester,
a jegyzõ, a testület támogatóan, jóindulattal
viszonyul a cigány önkormányzathoz. Mindez nehéz körülményeket
teremt, és roppant kevés a hatékony érdekképviselethez,
ezért a roma politikusok vagy csalódottan visszahúzódnak,
és átadják a terepet a következõ próbálkozóknak,
vagy a meglévõ kereteket igyekeznek feszegetni, úgy, hogy
kisebbség és többség egyaránt elfogadja kialakuló
szerepeiket.
Találkoztunk olyan roma politikusokkal, akik valódi érdekképviseletre,
érdekvédelemre törekszenek, akik a kisebbségi jogok
sérülését érzékelve, ha kell, a települési
önkormányzatot kikerülve próbálják meg
orvosolni azokat. Ez az érdekvédelem arra is kiterjed, hogy a
magukat folyamatosan, hol autodidakta módon, hol intézményi
keretek között képzõ politikusok nem csupán a
szociális ellátás, foglalkoztatás területén,
hanem ahol és amiben éppen kell, segítik a roma közösség
tagjait. Tehát nem csupán szociális kérvények
megírásában mûködnek közre, hanem - igény
esetén - üzleti tárgyaláson is részt vesznek
egy-egy roma vállalkozó érdekeit képviselve.
Ez a stratégia természetesen a tapasztalatok szerint sûrû
konfrontációkkal jár, de kiegészülhet azzal
a már említett stratégiával, amely alapvetõen
a szociális terepen maradva a roma és nem roma szegények
megkülönböztetés nélküli támogatását
hangsúlyozza. Mindezek mellett gyakran ugyanazok a személyek fogalmazzák
meg annak szükségességét, hogy minél nagyobb
teret kell nyerni a települési politikában, vagyis egyre
több romát kell bejuttatni a nagy" testületekbe.
Ez utóbbi törekvés azonban csak akkor lehet sikeres, ha kellõ
számú roma szavazó él az adott településen,
és ha a kisebbségi közösség vezetõinek
sikerül megakadályozni a többségi politikusoknak a cigányság
megosztására tett kísérleteit.
Éppen hogy körvonalazódó, egymás mellett létezõ
és egymást kiegészítõ stratégiák
vagy inkább stratégiai kezdemények ezek, amelyek mindegyike
azt célozza, hogy a romák - köztük a roma politikusok
- elnyerjék a teljes társadalmi tagságot, vagyis, hogy
megkapják azt a megbecsülést, mely a magyar társadalom
minden egyenrangú és azonos értékû tagjának
magától értetõdõen jár. Hogy ez a
cigány közösségbõl való kilépéssel,
a többségi társadalomban való teljes felolvadással
vagy cigány identitásuk megõrzésével, fölvállalásával,
egy etnikai alapú politika révén érhetõ-e
el, a kisebbséghez tartozókon és a többség
által megteremtett környezeten is múlik. Mindkét utat
járhatóvá kell tenni a romák számára.
Ehhez a törvények újragondolására vagy éppen
újak alkotására és a többségi társadalom
szolidaritására egyaránt szükség van.
Jegyzetek
1 A kisebbségi jogok érvényesülésének
tapasztalatai. Kutatási zárótanulmány. MTA Regionális
Kutatások Központja Térségfejlesztési Kutatások
Osztálya, Bp., 2002. október. Ezúton is szeretném
kifejezni köszönetemet az ombudsmannak és kollégáinak
a bizalomért, valamint a példás és hatékony
együttmûködésért. Az interjúk készítésében
és az adatok feldolgozásában Bali János, Farkas
Judit, Gulyás Judit, Koós Bálint, Rácz Kata, Schwarcz
Gyöngyi, Tóth László Balázs és Vas Anna
Sára vett részt. Munkájukat köszönöm.
2 Korábbi vizsgálatok jelezték, hogy a német kisebbségi
képviselõk körében viszonylag magas, illetve a települési
képviselõkhöz képest felülreprezentált
a nyugdíjas korúak és a nõk aránya (Csefkó
Ferenc - Pálné Kovács Ilona: Kisebbségi önkormányzatok
Magyarországon. Osiris - MTA Kisebbségkutató Mûhely
- MTA RKK, Budapest-Pécs, 1999). Ez a települések demográfiai
szerkezetén túl vélhetõen azzal is összefügg,
hogy a kisebbségi politizálás presztízse alacsonyabb,
mint a települési politizálásé. (Váradi
Monika Mária: Német kisebbségi önkormányzatok
és helyi társadalom. Régió, 2002/2., 166-194.)
3 Kertesi Gábor: Cigány foglalkoztatás és munkanélküliség
a rendszerváltás elõtt és után. In: Horváth
Ágota - Landau Edit - Szalai Júlia (szerk.): Cigánynak
születni. ATA-Új Mandátum, Bp., 2000, 425-471.
4 Molnár Emília: Atyáskodás és kiszorítósdi.
Helyi intézmények, cigányok, kisebbségi önkormányzatok.
Beszélõ, 2002/1., 74-86.
5 Néhány kérdõív hangvétele, a személyes
találkozások alkalmával a metakommunikatív jelek
s persze maguk az interjúk is megerõsítették azt
a benyomásunkat, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a
települési politikusok egy része egyáltalán
nem tekinti egyenrangú partnernek a cigány kisebbségi önkormányzati
képviselõket. Jellemzõnek tartjuk, hogy szemben Baranyával,
itt három-négy alkalommal is elõfordult, hogy a megbeszélt
idõpontban ugyan hivatalában tartózkodott a polgármester
vagy a jegyzõ, mégis, bokros teendõikre hivatkozva - néha
grimasz kíséretében, ja, a kisebbség?"
- egy önkormányzati dolgozóhoz küldték tovább
kollégáinkat. A romákkal zajló és a romákról
szóló kommunikáción a paternalista alá- és
fölérendeltségi viszonyok ütnek át. Olyanok,
komolyan mondom, mint amikor öt gyerek összejön, és csúfolják
egymást" - kommentálja egy, a városi kisebbségi
önkormányzatok munkáját segítõ és
jóindulatú referens a konfliktusoktól szabdalt cigány
kisebbségi önkormányzat állandó veszekedéseit.
6 Azért indultak például a Baranya megyei Bólyon
1994-ben a német kisebbséghez tartozó jelöltek is
egy magyar-német baráti egyesület támogatásával,
hogy a svábok, valamint felvidéki és alföldi magyarok
lakta község nemzetiségi békéjét megõrizzék,
s hogy a kisebbségi kérdés tematizálását
elkerüljék. Az érintett német származású
politikusok ezen túlmenõen azt is hangsúlyozták,
hogy e megoldással megõrizhetik és élhetik kettõs
identitásukat, anélkül hogy sváb vagy magyar identitásukat
a nyilvánosság elõtt túlhangsúlyozniuk kellene.
Lásd: Kovács Katalin: Közelképek egy eminens köz(ös)ség
eminens önkormányzatáról. In: Böhm Antal - Szoboszlai
György (szerk.): Önkormányzati választások
1994. MTA PTI, Bp., 1996, 365-398.
7 Pálné Kovács Ilona: A kisebbségi önkormányzatok
szabályozása és mûködési tapasztalatai.
In: Sisák Gábor (szerk.): Nemzeti és etnikai kisebbségek
Magyarországon a 20. század végén. Osiris -
MTA Kisebbségkutató Mûhely, Bp., 2000, 75-91.
8 Egy 2000-ben lefolytatott kérdõíves vizsgálat
szerint a német kisebbségi önkormányzatok kétharmada
nagyobb mozgásteret és megbecsülést kíván
magának, ugyanakkor harmaduk szerint nem szükséges a kisebbségi
önkormányzatok tevékenységi körének és
jogosítványainak bõvítése, akad, aki szerint
a jelenlegi keretek kitöltése is nehéz feladat. Lásd:
Váradi 2002.
9 Az asszimiláció, az identitás, illetve az önkormányzatiság,
a kisebbségi politika problémaköréhez újabban
lásd pl. Gerhard Seewann kötetének (Ungarndeutsche und
Ethnopolitik. Osiris - MTA Kisebbségkutató Mûhely -
Magyarországi Németek Országos Önkormányzata,
Bp., 2000) több tanulmányát és Bindorffer Györgyi:
Kettõs identitás. Etnikai és nemzeti azonosságtudat
Dunabogdányban. Új Mandátum - MTA Kisebbségkutató
Intézet, Bp., 2001.
10 A kisebbségi közösséghez tartozók létszámának
egyértelmû csökkenésérõl, a közösség
nagyfokú veszélyeztetettségérõl a szerbek
beszéltek határozott félelemmel, s ez annak is függvénye,
hogy esetükben nincsen intézményesített nyelvoktatás,
az anyanyelvi szocializáció (már ha egyáltalán)
az otthonra korlátozódik, s hogy az egyházi utánpótlás
gyalázatos" helyzetben van. Éppen ezért
is hangsúlyozzák a hagyományok megtartásának
jelentõségét, hiszen zárt közösség
képes csak ellenállni az erõteljes asszimilációs
nyomásnak. Noha a közösséghez tartozók számának
apadása és az asszimiláció más kis"
kisebbségeket is fenyeget, a lengyelek például még
látnak szabad kapacitásokat", úgy vélik,
még élnek olyan lengyel származású másod-harmadgenerációs
emberek Baranya megyében, akik megkereshetõk, és mobilizálhatók
a kisebbségi közélet számára.
11 Olyan intézményi kereteket állított
föl [a Nektv], amelyek többnyire alkalmatlanok a romák
(cigányok) helyzetének kezelésére, akik Magyarországon
alapvetõ emberi jogi kérdésekkel kénytelen szembesülni
a nagyfokú diszkrimináció, az erõteljes romaellenes
magatartás, valamint ezek következményeképpen az egyes
területekrõl való szinte teljes kirekesztésük
miatt." Claude Cahn hozzászólása. Fundamentum,
2001/3., 71-75.
12 Szalai Júlia: Az elismerés politikája és a cigánykérdés.
In: Horváth-Landau-Szalai (szerk.): i. m., 531-573.; Uõ.: A
társadalmi kirekesztõdés egyes kérdései az
ezredforduló Magyarországán. MTA Szociológiai
Intézet, Bp., 2002. Kézirat.
13 Szalai i. m.