Október 11-én
a Beszélõ és a Merlin Színház közös
rendezvényén polgármesterjelöltek - Demszky Gábor
(Budapest), Grószné Krupp Erzsébet (Pilisvörösvár)
és Wittinghof Tamás (Budaörs), akik azóta már
megnyerték a választásokat - és „civilek"
- Gerõ András történész, budapesti polgár,
Szuhay Péter antropológus és Váradi Monika szociológus
- beszélgettek arról, hogy mit is jelent liberális
polgármesternek lenni. Az alábbiakban ennek a beszélgetésnek
a szerkesztett változatát közöljük.
Bombera Krisztina:
Bár az önkormányzati választásokon más
a személyiség és más a párt szerepe, mint
az országgyûlési választásokon, mégsem
véletlen, hogy liberális polgármesterek és polgármesterjelöltek
ülnek itt. Ugyanakkor adódik a kérdés: mitõl
liberális egy polgármester, mitõl liberális egy
önkormányzat - ha egyáltalán van ilyen.
Demszky Gábor: Legutóbb Solt Ottilia tette fel nekem ezt
a kérdést, azt hiszem, hogy a '94-es kampányban, amikor
a Beszélõ számára készített velem
interjút, és nyúzott a lakásában. A földön
feküdt egy matracon, mert nem tudott ülni, és azt kérdezte,
hogy igen, de mitõl liberális? Mondd meg, mitõl liberális?
Megpróbálom felidézni, hogy mit mondtam neki, mitõl
is vagyunk mi a várospolitikában liberálisak. Ez nem olyan
primér módon jelenik meg talán, mint más szinteken,
de mégis állandóan jelen vannak a liberális értékek.
Mondanék néhány példát. A gazdaságpolitikában
ez egyszerûen a tisztességes verseny szabályainak érvényesítését,
a protekcionizmus hiányát jelenti. A közbeszerzéseknél
a közpénzeket nem úgy költjük, ahogy azt négy
évig tapasztalni lehetett. Nemcsak formálisan tartjuk be a törvényt,
hanem tényleg arra törekszünk, hogy a legjobb ajánlattevõ
nyerjen, és ezzel szûkítsük a korrupció lehetõségét.
Vagy vegyük az adókat: megpróbálunk adót csökkenteni,
ami nem nagyon megy. Nagyon szeretnénk, de be vagyunk szorítva,
hiszen az állam elvonja tõlünk a pénzt. Minden száz
forintból, amit önök befizetnek, ötöt tudunk használni
- együtt a kerületekkel. A fõvárosnál ebbõl
három forint marad, és ebbõl kell utat, hidat építeni,
kultúrát finanszírozni stb. Emiatt ki kell vetni az iparûzési
adót, amit nem nagyon szeretnek a vállalkozók, és
azt mondják, hogy csökkentsük. Ez akkor menne, ha fair lenne
a megosztás az állam és az önkormányzatok között,
lenne egy alkotmányos szabályozása a pénzelosztásnak.
Így kiszámítható lenne a gazdálkodás,
és több pénz maradhatna helyben. Ez egy liberális
elv, az SZDSZ álláspontja - nem azért képviseljük,
mert önkormányzatok vagyunk, hanem ezért. Minél több
pénz maradjon az állampolgárok zsebében, de ha el
kell venni pénzt, azt helyben vegyék el tõle, és
helyben használják fel. Mi sem vagyunk igazán jó
gazdái a pénznek, de jobbak vagyunk, mint az állam, mert
az még messzebb van, és még kevésbé tudja,
hogy helyben mik a szükségletek, mit kell csinálni. Még
egy dolgot említenék. Mi arra törekszünk, hogy ne vásároljunk
szavazatot direkt módon, szociálpolitikával, béremeléssel,
osztogatással. Kicsit több pénz, jó hangulat - ez
nem a mi politikánk. Mi abból indulunk ki, hogy ha több a
beruházás, a felhalmozás, vagyis jövõt építünk,
infrastruktúrát, akkor ezzel lehet hosszú távon
egy fenntartható fejlõdést biztosítani, és
jobb életminõséget. Persze ez nem jelenik meg azonnal az
emberek pénztárcájában, de mi azért vállaljuk
a konfliktusokat. Ez napi konfliktus például a fõvárosban.
Mi lenne számunkra a legegyszerûbb? Mindenkit megveszünk egyenként,
és nem építünk semmit - szociálpolitikai csomag,
puszi, karácsonyi üdvözlõlap, kézfogás,
ajándék, emelés. Nem zárunk be iskolát akkor
sem, ha harmincszázalékos kihasználtsággal mûködik.
Tehát a pénz racionális felhasználása, a
felhalmozásorientált, a jövõre tekintõ politika
- ez a liberális várospolitika alapja, és Budapesten ezzel
értünk el sikert. Nem törekszünk külön megegyezésekre
egyes társadalmi csoportokkal. Éppen a VOSZ-ból jövök.
Mit kérnek? Elõnyt, privilégiumot, kedvezõbb elbírálást.
Azt kérdezik: Demszky úr, mi, akik adót fizetünk itt,
miért nem mi kapjuk meg a tendereken a megbízásokat Budapesten?
Mi erre a liberális válasz? Uraim, szeretjük önöket,
de még jobban szeretjük a közpénzt tisztességesen
elkölteni. Ha önök a legjobb ajánlatot teszik a pályázatokon,
akkor önökkel fogunk szerzõdést kötni. Nincs azért
privilégium, mert helyben lakók, mert ön a szomszédom.
Vagy azért, mert itt fizet adót. Nincs. Tisztességes verseny
van, csak ez a szabályozó elv, és akkor önnek meg
kell méretõdnie a nagy multinacionális cégekkel
itt, és versenyezni, és ha a legjobb ajánlatot teszi, akkor
öné a pálya, öné a megbízás.
Wittinghoff Tamás: Engem sokat bíráltak az elmúlt
idõszakban pontosan azért, hogy túl sok multit engedtünk
be, és hogy ezzel a kis- és a közepes vállalkozások,
a helyi vállalkozók elõl vesszük el a lehetõségeket.
De az élet bebizonyította azt a tételt, hogy ha hagyjuk
szabadon beáramolni a tõkét, akkor elindul valami, megmozdul
valami a gazdaságban. Mert ahhoz, hogy lehessen a lakosságnak
bármit adni, pénzre van szükség, de pénz magától
nem termelõdik, csak akkor, hogy ha helybe jön. Tehát a mi
gazdaságpolitikánk az volt - és ezzel a fõvárossal
is versenyeztünk -, hogy egy kicsit alacsonyabb adókat vetettünk
ki, és igyekeztünk az infrastruktúrát megteremteni,
és akkor jöttek a nagy cégek. Ezzel rengeteg új munkahely
keletkezett - Budaörsön most egy százalék a munkanélküliség
-, és azzal, hogy a gazdaság élénkült, tudtunk
a kis- és középvállalkozásoknak is kedvezményeket
adni. Húszmillió forint nettó árbevételig
nem kell adót fizetniük, és ez egy olyan lehetõséget
teremtett számukra, hogy mozgékonyabbá tudtak válni,
kevesebb teher volt rajtuk. Így ma jelentõsen több kis- és
középvállalkozás van Budaörsön, mint azelõtt,
hogy a multik megjelentek volna. Tehát világosan látszik,
hogy ha hagyjuk szabadon mûködni a gazdaságot, vállalkozásbarát
környezetet teremtünk, akkor az önmagát szabályozva
jót fog tenni a kicsiknek és a közepeseknek is.
Grószné Krupp Erzsébet: Pilisvörösvár
egy mindössze 12 és fél ezres német nemzetiségû
település, amelyet eddig elkerültek a multinacionális
cégek befektetései, ezért a gazdasága sem mondható
olyan erõsnek. Mégis a 12 és fél ezer lakosból
több mint 1200 egyéni és kisvállalkozó van.
Persze Vörösvárnak könnyû volt „magát
megvédeni" a multiktól, mert a rendszerváltást
követõ földkárpótlással kialakult tulajdonviszonyok
nem tették lehetõvé, hogy a város egy rendezési
tervvel irányítsa a fejlõdést. Ezért mi kénytelenek
voltunk a kisvállalkozóinkra építeni.
B. K.: Az ártatlanság vélelmét fenntartva
mondhatjuk, hogy a tisztesség, közbeszerzések tisztasága,
a nem megvásárolhatóság nem liberális, hanem
általános értékek. Egy személy vagy tisztességes,
vagy nem - pártállástól függetlenül.
Váradi Monika: Én is egyetértek azzal, hogy azok
az értékek, amelyeket Demszky úr felsorolt, alapvetõen
a politikai és emberi tisztesség minimális követelményei
lennének. A polgármesterek közötti különbségeket
személyes kvalitásaikban és nem pártállásukban
kell keresni; a politikai pártállás egy nagyvárosban
fontos, de kisebb településeken nem tartom igazán lényeges
dolognak. A polgármesterek, helyi politikusok ugyanakkor olyan érdekerõtérben
mûködnek, amelyben a kompromisszumok és konfliktusok között
kell folyamatosan egyensúlyozniuk; a legkülönbözõbb
csoportok érdekeit kell figyelembe venniük, a befektetni szándékozó
multikét, a helyi vállalkozókét, földtulajdonosokét
vagy éppen a környezetvédõkét. Arra szeretném
ugyanakkor fölhívni a figyelmet, hogy attól függetlenül,
mely települést milyen színû polgármester vezet,
az a tér, amelyet mi most képviselünk, Budapest és
környéke egy politikailag, gazdaságilag igencsak megosztott
tér. Budapest és az agglomeráció települései
- képviseljék bár polgármestereik ugyanazokat a
liberális értékeket, alapelveket - versenyeznek egymással
a lakókért, a tõkéért, az adóforintokért.
B. K.: De azért egy polgármester ideológiai elkötelezettsége
igenis befolyással van arra, hogy a tömegközlekedés
fontos-e neki, vagy az úthálózat, a multi vagy a hajléktalanszálló.
Szuhay Péter és Gerõ András milyen elveket vár
el egy városvezetéstõl?
Gerõ András: Több szintje van ennek a kérdésnek.
Egyrészt bizonyos szempontból szinte mindegy, hogy milyen pártállású
egy polgármester. Magyarországon egy olyan rendszerváltás
történt '89-90-ben, hogy a magyar alkotmányosságba
az önkormányzati rendszer liberális módon épült
be. Bármilyen párthoz tartozik valaki mint polgármester,
a „liberalizmus foglya" annyiban, amennyiben a magyar alkotmány
alapvetõen liberális, és az önkormányzatokat
ilyen módon helyezte el a magyar alkotmányos rendszerben. Másrészt
rengeteget számít szerintem a tradíció. Budapestet
a magyar liberalizmus hozta létre. Ez a város azért létezik,
azért lett fõváros, mert Magyarországon a liberálisok
azt akarták, hogy az országnak legyen szíve, és
azt hívják úgy, hogy Budapest. A XIX-XX. század
fordulóján ugyanazt csinálták itt, mint korábban
Bécsben - csak Bécsben keresztényszocialistáknak
hívták magukat, Budapesten meg liberálisnak. De az alapvetõ
koncepció az volt, és ez azóta sem változott, hogy
a városnak nem rendészeti funkciót kell ellátni,
hanem a községi szocializmust kell bevezetni. Akkor még a
szocializmus szó mást jelentett. Azt jelentette, hogy a városnak
szolgáltatnia kell, garantálnia kell adott esetben a szolgáltatások
árát, hogy bárki számára elérhetõk
legyenek, és ezért néha be is kell avatkozni. Tehát
bizonyos értelemben a klasszikus liberalizmusnak ellentmondó gyakorlat
jött létre, de Magyarországon ezt éppen a tradíció
okán mindig is liberálisnak gondolták.
Szuhay Péter: Én nem tudom, hogy igazán mi a liberális
várospolitika, és azt sem tudom pontosan, hogy annak a pártnak
az értékei között, amelyikre '90 óta rendszeresen
szavazok, nincsenek-e olyan értékek, amelyek egy direkt értelemben
vett filozofikus liberalizmussal szemben állnak. Itt van például
a szolidaritás. Tudnunk kell, hogy a beszedett adók 95%-ából,
amit nem kap meg a települési önkormányzat, abból
mégiscsak van egy központi alapfokú oktatási finanszírozás
- sok-sok más mellett. Ha a liberális városvezetés
még több pénzt szedhetne be, akkor hogyan volna szolidáris
azokkal a településekkel, amelyek nincsenek abban a kedvezõ
helyzetben, amiben õk vannak? Vagy vegyük a romakérdést.
Én nagyon bizonytalan vagyok, amikor olyan intézkedésekre
gondolok, mint a paprikaárusok elûzése az aluljárókból
vagy bármiféle nem legális kereskedelem visszaszorítása.
Vagy itt van az önkényes lakásfoglalók kérdése
Budapesten - különösen a VIII. kerületben, VII. kerületben
ez már 1990 óta akut probléma. Mit kezd ezzel az adott
kerület vagy a fõváros? Mi a liberális megoldás?
Természetesen, ha vannak bizonyos szabályok, amelyek A csoportra
vonatkoznak, akkor azoknak vonatkozniuk kell a B csoporthoz tartozó emberekre
is. Igen ám, de hogyha a túlélésnek ez az egyetlen
kiszámítható lehetõsége, hogyha a társadalmi
hátrányok kilátástalansága más megoldást
nem kínál, és ezt is elveszem, kirakom a lakásból,
az illegális kereskedés lehetõségét megszüntetem,
akkor hogyan engedek teret egyáltalán azoknak az embereknek, akik
ilyen módon próbálnak napi szinten megélni?
D. G.: Valóban, ha a liberális minimum jelen lenne valamennyi
politikai párt és szereplõ gondolkodásában,
akkor ennek a kérdéskörnek nem lenne ilyen jelentõsége.
De nincs jelen - sem az elvekben, sem a gyakorlatban. Az ábécét
mondjuk, amit nem kell mondani, ha az uralkodó párt tisztességes,
és maga is ezeknek az elveknek az alapján jár el. De kell
mondani, ha nem úgy jár el. Ezzel minden nap találkozunk.
Tehát nincs meg a liberális minimum, ezért a mi szerepünk
mint liberális párt nagyon fontos Magyarországon. Egy ilyen
átmeneti korszakban az érték alapú gondolkodás
és a kérdések ezeknek alapján való eldöntése
fontosabb, mint a személyiség.
G. A.: Abban egyetértek Demszky Gáborral - bár azt
hiszem, arról nem is volt itt vita -, hogy kell egy liberális
párt, de ha Demszky Gábort újra fogják választani
Budapesten, nem azért fogják újraválasztani, mert
azt gondolnák az emberek, hogy belepusztulnának, ha nem egy liberális
fõpolgármestere lenne Budapestnek. Azért fognak rá
szavazni, mert azt tételezik fel, hogy jó dolgokat fog csinálni.
Hogy mi a jó, az persze mindig helyben dõl el, mert egyik helyen
ez a jó, másik helyen az a jó. Ettõl függetlenül
lehet egy értékelvû politizálás, csakhogy
ez nem a liberalizmus sajátsága. Egy normális országban
egy konzervatív, egy baloldali, egy liberális éppúgy
lehet értékelvû. Ugyanakkor az a norma, hogy nem lopunk,
nem politikai norma. A XIX. században, a nagy magyarországi vasútfejlesztések
idõszakában liberális kormányzat volt, de akkor
is voltak nagy panamák. Legyenek utak, legyen tömegközlekedés,
legyen villamos, legyen metró, legyen biztonság - ha ezt valaki
hitelesen tudja képviselni, akkor megválasztják. Az csak
hab a tortán, hogyha még az illetõ liberálisnak
is mondja magát. Persze a tulajdon szentsége alapvetõ liberális
érték, egy centit nem szabad engedni belõle, mert máris
ott vagyunk a kommunizmus elõszobájában. De van egy emberjogi
világkép is, és ha a kettõ ütközik, akkor
dönteni kell. De mi a liberális megoldás? Az, amelyik nem
engedi, hogy valaki benne üljön más tulajdonában, vagy
elvegye a másét. A másik megoldást humanistának
nevezhetnénk.
B. K.: Azért remélem, hogy Gerõ András nem
azt mondta, hogy a romákkal való foglalkozás és
a humanizmus azonos a magántulajdon tiszteletben nem tartásával...
G. A.: Felháborítónak tartom, ha egy roma család
beköltözik egy házba, ami az övé, és odamegy
„demokratikus alapon" a helyi lakosság, hogy elkezdje elbontani
felõlük. De csak azért tartom elképesztõnek,
mert azt is elképesztõnek tartom, ha ugyanezek az emberek jogtalanul
bemennek más tulajdonába.
D. G.: Állandóan visszamegyek a kályhához,
mert én azt tapasztalom a saját gyakorlatomban, hogy mindig kellenek
értékfogódzók - a nagyon nagy horderejû döntéseket
nem lehet ideológiamentesen meghozni. Hadd mondjak egy példát.
Az önkormányzatnak két szerepe van - ugyanúgy, mint
az államnak -: mint közhatalom rendelkezik, törvényeket,
rendeleteket alkot, tulajdonosként pedig gazdálkodik. A liberális
felfogás szerint az államnak és az önkormányzatnak
ezt a tulajdonosi pozícióját vissza kell szorítani,
privatizálni kell. A közhatalom nem tud egyszerre gazdálkodni
és rendeletet alkotni, mert így óhatatlanul rossz hatékonysággal
mûködik. Oda kell adni a polgároknak, és rájuk
kell bízni a közmûvek, nagyvállalatok mûködtetését,
mert jobban csinálják, mint mi. Van egy másik koncepció
is, a szociáldemokrata megközelítés, az úgynevezett
Stadtwerke-modell. Ez azt jelenti, hogy az önkormányzat tulajdona
sokféle vállalat, ott ülnek a képviselõk az
igazgatótanácsokban és felügyelõtanácsokban
- kõgazdag a vállalat és õk maguk is, és
még szocialisták is hozzá. Mivel kimutatható, hogy
a bécsi Stadtwerke drága és rossz szolgáltatást
nyújt - mint másutt is, ahol az önkormányzat a tulajdonos
-, máskülönben nem lehet gazdag a vállalat, ezért
lassan sikerült elfogadtatnunk azt a koncepciót, hogy privatizáljuk
a gázmûveket, a vízmûveket, a csatornázási
mûveket stb. Ezek óriási ideologikus viták, amelyeknek
gazdasági következményei vannak.
Sz. P.: És a szolidaritás egy privát vállalattól
mennyire várható el?
D. G.: Ezeknél a vállalatoknál kisebbségi
tulajdont adtunk el plusz a menedzsmentjogokat. Így a legalacsonyabb
jövedelmûek számára olcsóbb szolgáltatásokat
tudunk nyújtani. Mi szabjuk meg az árat, és egy kompenzációs
alapot hozunk létre, amibõl mi - illetve tulajdonképpen
a díjfizetõ, a fogyasztó - finanszírozzuk, hogy
a legalacsonyabb jövedelmû tíz százalék kevesebbet
fizethessen a vízért, a csatornáért, a távhõért
és a szemétdíjért. Ez nagyon jó rendszer,
ami a cégeknek is elõnyös, mert kintlévõségei
nem növekednek. Van egy alacsony jövedelmû réteg, amelyik
nem tudja megfizetni a szolgáltatás piaci árát,
de ha a szolgáltatásban kedvezményt kap, szívesen
fizet. A vállalat, amelyik nem akarja a kintlevõségeit
növelni, és nem akarja, hogy elveszítsen fogyasztót
azért, mert az nem képes kifizetni a piaci díjat, befizet
a kompenzációs alapba a nyereségébõl, hogy
ezeket az embereket fogyasztóként benntartsa a szolgáltatásban.
Tehát léteznek szerintem olyan szolidaritási technikák,
amelyek alapvetõen piackonformok.
G. A.: Amit Demszky Gábor elmondott, azért érdekes,
mert szerintem is ez a liberális várospolitika. Ugyanakkor, amikor
a városvezetés magát liberálisnak tartotta mondjuk
a XX. század elején, pont az ellenkezõje mellett érvelt
- tehát akkor vették közösségi vagy községi
tulajdonba például a gázszolgáltatást. Vagyis
a Bárczi-féle városvezetés ugyanezeket a szolgáltatásokat
községesítette, és azt mondta rá, hogy ez a
liberális megoldás. Tehát én továbbra is
azt gondolom, tisztelve a fõpolgármester úr ragaszkodását
az ideológiai értékekhez, hogy ha õt megválasztják,
azért választják meg, mert problémákat képes
megoldani, és mert az emberek ennyit várnak el.
Ugyanakkor van itt egy kérdés, amit feltétlenül újra
kéne gondolni: ez Budapest szerkezete. Hoztak egy önkormányzati
törvényt valamikor a rendszerváltásnál - amit
nagyon liberálisnak és nagyon decentralizáltnak gondoltak,
és ami mûködött vagy mûködik, hiszen mûködik
a város, de rengeteg negatív tanulsága is van, és
senki nem veszi a bátorságot, hogy ezeket végig merje gondolni.
Budapest azzal lett naggyá, hogy egységes volt. Ez nem azt jelenti,
hogy helyi érdekeknek nem adott teret, de ebben a városban az
1940-es évek közepéig, végéig elöljáróságok
voltak. Ezeknek nem volt közgyûlésük, nem hoztak mindenfajta
döntéseket. Budapest létrehozott egy testületet - úgy
hívták, hogy Fõvárosi Közmunkatanács
-, amit egyébként az angol liberalizmus talált ki metropolitan
board néven. Ezt igenis nagyon liberális intézménynek
gondolták, miközben meghatározta a párkánymagasságokat
az Andrássy úton, kijelölt nyomvonalakat - egyszóval
egységes városban gondolkodott. Ma bizonyos kérdésekben
a kerületnek van kompetenciája, másban a városnak,
a városképi bizottságnak vagy országos szerveknek.
Elképesztõ Szentendre leterheltsége, amin egy új
Duna-híd segíthetne. Egyszer csak kiáll egy polgármester,
Újpest polgármestere, és azt mondja: Újpest non
coronat. Tehát Újpest azt mondja, hogy nem lesz híd. Pedig
a híd nem Újpesté, a híd Budapestnek kell. De a
polgármester mégis megakadályozhatja az építést.
Van tehát egy fõvárosunk - ez van a magyar alkotmányban:
a Magyar Köztársaság fõvárosa Budapest -, de
e mögött ott van egy 23-as tagolású valami. Rendbe hozzák
a Bartók Béla utat? Nagyszerû. De ki hozza rendbe a házak
homlokzatát? Senki. Elkölt a fõváros kétmilliárdot
a nagykörútra. Nagyszerû! Esik le a vakolat? Az a kerületé.
Eljutottunk egy olyan pontra, ahol van egy ország, annak van egy fõvárosa,
és ez a fõváros egyszerûen belsõ szerkezete
okán egyre több olyan konfliktust vet fel, amit sem liberális,
sem konzervatív, sem semmilyen alapon nem lehet megoldani - mert ez szerkezetileg
lehetetlen.
D. G.: Mi négy évig vitatkoztunk arról, hogy milyen
legyen Budapest. És ebben a vitában a racionalitás rendszeresen
alulmaradt a pártérdekekkel szemben - mert minden párt
el akarja helyezni a plakátragasztóit, az embereit, a klientúráját
ide, oda, amoda. Ha nagyobb az - önkormányzati - torta, többet
lehet elosztani. Márpedig itt egy jó nagy tortát hoztunk
létre ezzel a 24 polgármesteri és 770 önkormányzati
képviselõi hellyel. Itt nem egy közigazgatási racionalitás
érvényesül. Minden szakértõ egyetért
azzal, hogy ez a rendszer õrültség. De változtatni
csak akkor lehet, ha ehhez megvan a politikai akarat, a pártok támogatása.
Hogy lemondanak a hatalomról, beérik kevesebb hellyel, kevesebb
pénzzel. Ugyanakkor úgy látom, hogy a megoldás nem
a Közmunkatanács, hanem a nagyon erõs régió,
amelyik elveszi az államtól, de az önkormányzatoktól
is azt a hatalmat, amit el kell venni. Ma a húsz-harminc évvel
ezelõtti állapothoz képest egy nagyobb teret használunk:
nemcsak a várost, hanem a városkörnyéket is. Budapest
azzal a hatvan településsel együtt egy egység, amelyek
körbeveszik. Ez a régió egy óriási erõ,
ez az ország gazdasági motorja. A következõ feladat
ezt a régiót jól „megcsinálni". Ugyanis
a régiók ma még nem léteznek. Az uniónak
kell a régió, ezért úgy csinálunk, mintha
lenne régió: létrehoztunk egy 18 tagú régiós
tanácsot, ebben egyetlenegy képviselõje van Budapestnek,
a többséget az állam adja, minisztériumi tisztviselõk
ülnek ott - mindig mások -, és abszolút nem érdekli
õket, hogy mi van, mert nem az a dolga, nem azzal foglalkozik. Elküldik
õt egy mandátummal, hogy menjen oda szavazni, és se pénze,
se hatalma, se hatásköre. Tehát igazi, valódi régiót
építeni, amelyik adót vet ki, van hatásköre
annak felhasználására, tervezetet készít,
infrastruktúrát fejleszt. Nem lehet Budapesten egyedül megoldani
Budapest közlekedését, ezt az agglomeráció
szintjén kell megoldani. A vízkészletek kívül
vannak Budapesten, a hulladékot Budapesten kívülre deponáljuk,
az agglomerációból ide járnak be a kórházakba,
itt tanulnak a gyerekek, ez egy egység. Nem a Közmunkatanács
a minta - még ha a történész mindig történelmi
modellekben gondolkodik is.
V. M.: Ha már a Fõvárosi Közmunkatanácsnál
tartunk: abban az idõszakban a tervezés - és a tudomány,
gondoljunk csak a korabeli magas színvonalú statisztikai elemzésekre
- nem a közigazgatási határokhoz igazodott, hiszen a fõvárost
és környékét összefüggõ térként
kezelte, amelyben Budapest és a szomszédos települések
fejlõdése, fejlesztése nem választható el
egymástól, sõt egymást feltételezi. Ezzel
szemben ma, mindenekelõtt a politikai pártok árokásási
szenvedélyének eredményeként, elképesztõ
mélységû szakadékká vált a fõvárost
a környezetétõl elválasztó közigazgatási
határ. A jelenlévõk nyilván ismerik a Pest Megyei
Közgyûlés elnöke által elindított „népmozgalmat"
Pest megye önálló régióvá válása
és a jelenlegi, Budapesttel közösen alkotott központi
régióból való kiválása érdekében,
ami nem csupán a pénzügyi érvek okán bizonyult
vonzónak néhány megyei polgármester számára,
hanem azért is, mert a „bûnös város" toposza,
ha új megfogalmazások köntösében is, de masszívan
jelen van a honi politikai diskurzusban. Budapest és agglomerációja
- amely egyébként a megyehatárokon is átlépett
már - talán soha nem volt annyira egymásra utalva, mint
most, amikor egy olyan metropolisz-tér van itt alakulóban, amely,
s ezt nem árt tudatosítanunk, éles versenyben áll
Közép-Európa más fõvárosi tereivel.
Hogy ebben a versenyben ne maradjon alul, Budapestnek és környékének
újra közös jövõben és fejlesztésekben
kell gondolkodnia, valamint a mindennapok szintjén is közösen
kell problémáit megoldania. A legegyszerûbb és mindnyájunkat
leginkább bosszantó közlekedést talán elég
példaként említeni; mondjuk a 10-es út nem ér
véget a III. kerület határánál. Nagyon súlyos
politikai hiba volt az Agglomerációs Fejlesztési Tanács
megszüntetése, mert ezzel eltûnt az a szakmai-politikai fórum,
amely ezt a kiemelt teret egységesen szemlélte és kezelte,
s amely, minden konfliktus ellenére, mégiscsak az érdekegyeztetés
terepeként mûködött.
W. T.: Mindehhez csak egy gondolatot szeretnék hozzátenni.
A rendszerváltozás után létrejött 3300 önkormányzat,
és úgy tûnt, hogy ez a legjobban mûködõ
része a magyar demokráciának. Csak aztán szépen,
lassan kiderült, hogy mindegyik önkormányzat saját magának
akar mondjuk szennyvíztelepet építeni, de az is kiderült,
hogy azért vannak összefüggõ területi egységek,
vannak bizonyos struktúrák, ahol nem biztos, hogy az a jó,
ha mindenki önállóan csinál meg mindent. Szóval
itt van egy igazi ellentmondás, amit nagyon nehéz feloldani: lehet,
hogy helyben sok mindent jobban tudnak, viszont sok esetben valószínûleg
központosítva lehet hatékonyabban mûködni.
B. K.: A párt, amelyet képviselnek, sokat hallatta a hangját
az elmúlt négy évben mindazzal kapcsolatban, amit most
elmondtak. Remélhetjük, hogy ez az elkövetkezõ négy
évben is így lesz?
D. G.: Érdekes kérdés, hogy milyen lesz a viszony
az új Fõvárosi Önkormányzat és a kormány
között. Röviden: jó. Kicsit hosszabban: nem jó.
Bár összhang lesz és politikai együttmûködés,
a mindenkori fõvárosi önkormányzat és a kormány
érdekei között konfliktusok vannak. Például az
szja kérdésében, de nyilván a metrófinanszírozásról
is mást gondol a pénzügyminiszter, mint én. Énszerintem
kivettek a fõváros kasszájából százmilliárdot
az elmúlt négy évben. Rosszabb pozícióban
vagyunk ma, mint '98-ban. Akkor 60-40 százalékban megegyeztünk
a metróról. Ma nincs annyi pénzünk, nincs ott a kasszában,
elvitték. Két lehetõség van logikailag: az egyik,
hogy visszaadják, a városnak visszapótolják, és
akkor a hatvan-negyven százalékos metrófinanszírozás
megoldható. A másik lehetõség: száz százalékban
az állam végzi a finanszírozást. Csakhogy a pénzügyminiszter
is azt mondja, hogy neki nincsen pénze, azt az Orbán-kormány
elköltötte. Nehéz idõk jönnek, lesznek viták,
és nem csak ebben a kérdésben. De együttmûködés
is lesz - természetesen a lehetõségek keretein belül.