Tanulni,
tanulni, tanulni
|
|
|
Az 1980-as évtizedben
a szocializmus egész blokkra kiterjedõ válsága egyes
pártokat arra késztetett, hogy megpróbáljanak történelmileg
is szembesülni az addig megtett (tév)úttal, amely a válság
kialakulásához vezetett. Manifeszt marxista-leninista párt
esetében mindenféle társadalmi, politikai változtatáshoz
elengedhetetlen a történelmi analízis: az újrapozicionálást,
az új identitást történetileg is igazolni kellett.
Azt remélték, hogy többek között a párttörténet
újraírásával lehet életet lehelni a kiürült
eszmébe. A különbözõ pártok eltérõ
módon viszonyultak a kérdéshez. A peresztrojkát
ideges óvatossággal és/vagy elutasítással
fogadó pártok, mindenekelõtt a keletnémet és
a csehszlovák pártvezetés, elzárkóztak elõle.
Az 1980-as években megkezdõdött szervezett és önkritikus
kommunista múltfeltárás és múlt-újraértékelés
a kelet-európai kommunista pártok történetében
újszerû jelenség volt. Míg az 1956-os magyarországi
és az 1968-as csehszlovákiai reformkommunisták intellektuális
próbálkozásai - amelyek a történettudomány
és a párttörténetírás területén
a sztálinizmussal való szakítás kísérletében
merültek ki1 - spontán folyamatok voltak, addig a létezõ
szocializmus utolsó évtizedében ezeket az intellektuális
kísérleteket az adott pártok maguk igyekeztek kezdeményezni
és levezetni. A nyolcvanas években három jelentõsebb
próbálkozás történt: Az elsõ, érthetõ
okokból a Lengyel Egyesült Munkáspárté volt,
még a gorbacsovi peresztrojka meghirdetése elõtt, a 80-as
évtized elsõ harmadában. A második a Szovjetunió
Kommunista Pártjáé az évtized végén.
A harmadik a Magyar Szocialista Munkáspárté. Mindhárom
esetben meghatározó két faktor: az elsõ a válság
- az adott pártoké, egyszersmind az országoké -
érzete és tudatosulása, illetve a nem kanonizált
párttörténet és rendszerkritika által generált
belsõ kihívás, amire nem lehetett nem reagálni.
Jelen tanulmány a szovjet kísérletet követi nyomon.
A peresztrojka párt- és üdvtörténete, abban a
formában, ahogy azt a megrendelõk elképzelték, már
sosem készült el. Idõközben aktualitását
vesztette a szöveg". Akkor kezdték kidolgozni, amikor
még a szovjet társadalom vezetõ ereje a szovjet alkotmányban
is rögzített módon az SZKP volt; mire azonban a szöveg
elkészült és napvilágot látott, már
nemcsak a szovjet alkotmány vonatkozó passzusa volt a múlté,
de - gyakorlatilag - maga a szovjet társadalom is.
Az SZKP új múltja
A szovjet párttörténetírás és a pártos
társadalomtudományok mûvelésének vízválasztója
nem 1985 áprilisa, Gorbacsov hatalomra kerülése és
a peresztrojka kezdete, hanem az SZKP KB 1986. augusztus 16-i plénumán
elfogadott állásfoglalása.2 Az SZKP KB tudományos
és oktatási intézményeket felügyelõ
osztályvezetõ-helyettese, Rjabov elvi és gyakorlati útmutatásul
szánt téziseiben maga is konstatálta e fáziskésést
(elméleti fronton elmaradás tapasztalható"),
és összpárti ügynek nevezte a lenini párt
történelmi tapasztalatainak elemzését", miközben
a korábbi idõk párttörténetét nem-történelmi
konjunktúrának, lakkozásnak nevezte. Új módszerként
- a korábbi személytelen" történetírási
gyakorlattal szakítva - azt javasolta: konkrét hõsökön
keresztül mutassák be és fel a szovjet párt történelmét,
olyanokén, mint Szverdlov, Dzerzsinszkij, Csicserin, Ordzsonokidze, Kalinyin,
Kraszin, Kirov, Lunacsarszkij. A névsorból annyi mindenképpen
látszik, hogy az 1987-es SZKP-ban még elképzelhetõnek
tartották egy reform-Krátkij Kursz" elkészítését,
politikai aktualitását és használhatóságát.3
Az SZKP Történetének Kérdései címû
hivatalos szovjet párttörténeti orgánumban a szovjet
párttörténészek és ideológiai szakmunkások,
követve az SZKP KB említett állásfoglalását,
1987 júliusában vitát indítottak arról, milyennek
kell lennie az SZKP történelmérõl szóló
új tankönyvnek?" - továbbra is azt a kiinduló
definíciót véve alapul, mely szerint a Szovjetunió
Kommunista Pártjának története nem más, mint
a marxizmus-leninizmus a gyakorlatban".4 Ezek után még
akár következetesnek is lehet nevezni Mihail Gorbacsov ama bejelentését
(az SZKP KB 1989. július 18-i ülésén), hogy az átalakítás
a párton belül lényegesen elmaradt a társadalomban
lezajlott átalakításoktól.5
A szovjet párttörténet végül nem készült
el. Az egyik résztvevõ, Genrih Joffe neves szovjet (ma már
kanadai) párttörténész visszaemlékezései
szerint6 1987 áprilisában a moszkvai Marx-Engels-Lenin Intézet
(IMEL) igazgatóhelyettese, Valerij Zsuravljov igazította el a
kollektívába beválasztott szerzõket (neves szovjet
párttörténészek, akik a karrierjüket a hatvanas
években kezdték): az SZKP-történetet új nézõpontból,
a peresztrojka szellemiségét tükrözve, az igazság
pozíciójából kell megírni. A kötet azonban
- egyebek közt - a peresztrojka irányáról és
sebességérõl a pártvezetésben folyó
viták miatt egyre késett. Idõközben Alekszandr Jakovlev7
lett a KB titkára, a Politbüro tagja, Gorbacsov legfõbb ideológusa,
aki 1988-ra már nyíltan támadta az SZKP-n belüli konzervatívokat;
õ vette kézbe a legújabb szovjet párttörténet
írásának eszmei és politikai irányítását,
s õ igazította el a legújabb, huszonöt fõs
csoportba berendelt történészeket is, akik között
a rendszer belsõ nonkonformistái", a XX. kongresszus
generációjának képviselõi voltak túlsúlyban.
A legújabb ukáz így hangzott: a bolsevizmus teljesen új
történetét kell megírniuk, mégpedig úgy,
hogy a mû legyen végtelenül tisztességes, tudományos
és felelõs. Ehhez a munkához az egyetlen és
igaz" párttörténet kiválasztott szerzõi
különleges kutatási lehetõségeket kaptak a pártarchívumban
(sõt, külön dácsát is rendelkezésükre
bocsátottak), azzal a szépséghibával, hogy a különleges
ügyekhez" és az elnöki archívumhoz még õk
sem juthattak hozzá.
A Volobujev akadémikus vezette csoportot a megrendelõ politika
mellett az idõ is sürgette - miként az Joffe visszaemlékezéseibõl
is tudható. A nagy mû elkészültének azonban
volt egy óriási elvi akadálya. A XX. kongresszus és
a lenini elvekhez való visszatérés hívei - így
Joffe is - tudták, hogy elkerülhetetlen az októberi forradalom
és Lenin történelmi szerepének felvetése, nevezetesen:
bizonyította-e a történelem a bolsevizmus igazát vagy
nem. Az azonban, hogy egyáltalán hajlandóak-e ezt a kérdést
fölvetni, korántsem csak személyes szándékon,
netán képességeken múlott. És épp
Joffétõl tudhatjuk, hogy e kérdés kapcsán
sem Jakovlevtõl, sem a legfõbb szerkesztõtõl: Gorbacsovtól
nem kaptak eligazítást. Márpedig enélkül a
legkülönlegesebb feltételek között dolgozó
párttörténész sem léphetett: legyen bármily
zajos is a glásznoszty, a szabadság határai épp
ott húzódtak, ahol még kérdezni is csak engedéllyel
lehetett. Nem (vagy legalábbis nem csak) személyes képességeken
múlott: tudott-e valaki szabadon kérdezni és szabadon válaszolni,
hanem azon, hogy hajlandó volt-e átlépni a glásznoszty
engedélyezett szabadságának határait avagy sem.
A nagy (szovjet) generáció reformértelmisége nem
volt hajlandó erre: ez a gárda az igazságosság,
a tudományosság és a felelõsség" jelszavával
a nyolcvanas évek végén még mindig a hatvanas években
megakadt desztalinizációs reformfolyamatokat akarta végigvinni,
ami a párttörténeti szakmában a lenini gárda
rehabilitációjával volt azonos. A XX. és a XXII.
pártkongresszusok szellemiségét kívánták
reanimálni azok a vezetõ, hivatalos szovjet társadalomtudósok,
akiknek életük legnagyobb kalandja volt a félszívû
hruscsovi kiigazítási kísérlet. A nyolcvanas évek
végének kérdései helyett a hatvanas évek
diskurzusaihoz tértek vissza.
Nem véletlen, hogy az Új Párttörténet
résztanulmányait közlõ központi párttörténeti
folyóirat 1991. januári vezércikke8 történelmietlennek
nevezte azokat a próbálkozásokat, amelyek a szocializmus
deformációinak, a sztálinizmusnak és a Brezsnyev-korszaknak
a gyökereit a lenini örökségben és az októberi
forradalmat követõ átalakulásokban keresték.
Itt már nem arról volt szó, hogy fehér foltokat"
lehet és kell eltüntetni a szovjet párttörténetbõl.
Nem a lenini gárda" törvénytelenségek áldozatául
esett tagjainak rehabilitálásáról volt szó,
nem is Sztálin személyének történelmi elítélésérõl.
A rendszer legitimitásáról, a szentségek legszentebbjérõl
kellett volna elõbb-utóbb nyilatkozniuk. Épp a bizottság
egyik kulcsfigurája fogalmazta meg saját maga és kollégái
óvatosságának az okát: a sztálinizmus kritikája
globális támadássá vált a marxista világnézet
ellen; a szovjet párt történetérõl szóló
szakirodalomban a Krátkij Kursz - amelyet egy közeli kollégája
Sztálin személyi kultusza enciklopédiájának
nevezett10 - skolasztikus, dogmatikus monopóliumát a szocialistaellenes
szélsõségek monopóliuma váltotta fel.
A Fejezetek az SZKP történetébõl munkacímet
viselõ és soha el nem készült kollektív munka
téziseihez a KB által a bizottságba vezetõként
delegált Jakovlev írt eligazító bevezetõt
Az alkotói bátorság ideje címmel. A megkésett
útmutatás legfõbb paradoxona az volt, hogy a párt
történetérõl a megjelenéskor (1990 októberében!)
a tézisek szerzõinél már jóval radikálisabban
nyilatkozó pártvezetõ (PB-tag!) a párt történetének
lehetséges olvasata mellett egyúttal a párt történetének
lehetséges végét is elõrevetítette.11 Hogy
a Fejezetek
torzóban maradt, nyilvánvalóan
nem magyarázható sem a cenzúrával, sem a fokozódó
nemzetközi helyzettel. Nem is az alkotói bátorság"
hibádzott: hisz határait épp a legfõbb megrendelõ"
szabta meg. Jakovlev a Fejezetek
elkészítésének
nehézségei kapcsán arról értekezett, hogy
nehezebb új módszereket kidolgozni, mint a régiektõl
elhatárolódni - miközben épp õ kérte
számon a szerzõkön, miért késlekedtek az eléjük
sorolt kérdésekre szabadon és bátran alkotva válaszolni.
Csupán két mozzanatot hagyott említetlenül: egyrészt
épp õ (s a nála még fõbb szerkesztõ)
késlekedett e kérdések elõsorolásával,
másrészt épp õk nem tették lehetõvé,
hogy e kérdéseket maguk a bátran alkotók"
maguktól tegyék föl (ha egyáltalán képesek
s hajlandók lettek volna rá). Mindettõl függetlenül,
érdemes végignézni, melyek lettek volna ezek a sarkalatos
kérdések:
Milyen volt a marxizmus valóságos jelentése és jelentõsége
a 19. század végén, mennyiben változott az meg a
20. század végére? Mi okozta a szocialista mozgalom történelmi
kettészakadását szociáldemokráciára
és kommunizmusra: Lenin engesztelhetetlensége vagy Plehanov és
Kautsky renegátsága, s vajon a kommunizmus nem tér-e vissza
ismét a szociáldemokrata álláspontokhoz? Megtalálhatóak-e
Marx és Engels mûveiben az államszocializmus gyökerei?
Hordozott-e a parancsuralmi rendszer - különösen a hadikommunizmusé
- bármit is a leninizmus vagy a trockizmus elméletébõl
és gyakorlatából? Nem volt-e fatális tévedés
az egypártrendszer bevezetése a természetes és kölcsönös
ellenõrzést magában hordozó kétpártrendszer
helyett? Miért ignorálták Lenin harcostársai az
õ politikai végrendeletét"? Milyen történelmi
formáció" jött létre a sztálini,
felülrõl vezényelt forradalom eredményeként?
Hogy zajlott le a párt és állami apparátus összenövése?
Bekövetkeztek-e a második világháború után
a marxizmus által elõre nem látott folyamatok, mint a szembenálló
társadalmi berendezkedések konvergenciája"?
Nem távolodott-e el a szocialista gyakorlat az általános
emberi erkölcsi normáktól az erõszak elismerésével?
Mikor vesztek ki ezek a normák a szovjet mindennapokból? Jakovlev
a fentieknél konkrétabb történeti dilemmákat
is megfogalmazott az orosz-szovjet történelemre vonatkozóan:
Mit adtak az 1905-1907-es forradalmat követõ sztolipini reformok
Oroszországnak? Volt-e értelme az ezen reformok elleni bolsevik
küzdelemnek? Nem lett volna-e ésszerûbb megállni a
februári forradalom szabadságánál, nem hajtva az
országot az októberi forradalomba és a proletárdiktatúrába?
El lehetett volna-e kerülni a sztálini kollektivizálást?
Valóban a trockiji modell alapján hajtotta-e végre Sztálin?
Miben gyökereznek a hatalom által tudatosan szervezett szörnyûséges
tragédiák? Hogyan alakult ki az országban folyamatos válság
az állami és pártvezetésben?
Jakovlev kérdései, amelyeket az általa felügyelt párttörténészek
engedély nélkül föl sem vethettek, 1990 végére
már nemcsak a nemzetközi szovjetológiai diskurzusnak voltak
szerves részei, hanem a szovjet közvélemény vitáiban
is központi helyet foglaltak el. A tudós párttörténészektõl
azonban még ekkor sem lehetett érdemleges választ várni
minderre. A peresztrojka belsõ gátjainak átszakadtával
Moszkvában is kiderült, hogy illúzió volt az az általános
kelet-európai értelmiségi várakozás, hogy
a formális és informális cenzúra enyhülésével,
majd eltûnésével napvilágot látnak azok a
nagy, kéziratos mûvek, melyek politikai okokból mindaddig
a fiókokban hevertek. A peresztrojka során a fiókok kinyíltak,
s kiderült, hogy a párttörténettel hivatalból
foglalkozó történészek fiókjai meglehetõsen
üresek. Az ötvenes-hatvanas évek dilemmáit kényszerûen
és kibeszéletlenül magukban hordozó társadalomtudósok,
párttörténészek nem tudtak reflektálni az új
idõk kérdéseire.
A legutolsó Krátkij
Kursz
1991 elején az IMEL folyóirata, Az SZKP Történetének
Kérdései - miközben hónapok óta publikálta
a már el nem készülõ Új Párttörténet
fejezeteit13 - a már idézett, a peresztrojka alatt végzett
párttörténeti munkát értékelõ
szerkesztõségi vezércikkében úgy fogalmazott,
hogy a peresztrojka hatodik évében megállapítható,
hogy az SZKP történetének alapvetõ értékei
kiállták az idõ próbáját".14
A politikus-történészek az SZKP hivatalos párttörténeti
orgánumában nem véletlenül tettek hitet az ötvenes-hatvanas
évek olvadó" ideáljai mellett. Figyelemre méltó,
hogy Lenin születésének 121. (!) évfordulójára
különszámmal álltak elõ, melyben a szerzõk
az igazi és az igaz Lenin emlékének állítottak
aktuális emlékmûvet.15 Ebben az emlékmûben
a bolsevik párt vezére a NEP ideológusaként, józan,
nem utópista-idealista, pragmatikus (gazdaság-) politikusként,
a szovjet gazdaság többszektorúságának prófétájaként
jelent meg.16 Érdekes, hogy Lenin legnagyobb teljesítményérõl,
az 1991-re már csak múlt idõben említhetõ,
nemzeti, nemzetiségi és föderatív alapon megteremtett
Szovjetunióról nem szóltak a megemlékezõk.
Már nem volt aktuális.
Az el nem készült Új Szovjet Párttörténet
fejezeteinek közlésével az SZKP központi elméleti
és politikai orgánuma szintén már csupán
azt dokumentálhatta, hogy ez a vállalkozás már nem
volt aktuális abban a formában, ahogyan kigondolták: a
szovjet belpolitika és a Szovjetunió színeváltozása,
majd megszûnése már egy másik történet,
olyan, amelyhez másik történelem kellett. A megjelent, meglehetõsen
eltérõ minõségû és szemléletû
tézisek arról árulkodtak, hogy a szovjet párt történelmi
útjáról, aktuális tanulságairól már
a hivatásos párttörténészek között
sem lehetett teljes konszenzust teremteni. Ami a meglehetõsen eltérõ
fejezetekbõl egységes szöveget generálhatott volna
- a pártvezetés egyértelmû útmutatása
-, ekkorra már teljes mértékben hiányzott. Igaz,
a szerzõk szemléleti különbsége leképezte
a korabeli szovjet kommunista pártvezetésben meglévõ
szemléleti különbségeket. A nem teljes, csonka szöveg
azonban még így is alkalmas arra, hogy rekonstruáljuk azt
a már távolról sem egységes múltképet,
amelyet a peresztrojka lázában égõ szovjet reformkommunista
pártvezetés látni és láttatni akart, s amely
múltkép a velük egyívású",
moderált reformpárttörténészek nézeteit
is tükrözte.
Az új reformpárt reformtörténetének megírásával
megbízott párttörténészek számos, korábban
még csak nem is említhetõ fehér foltot tártak
fel, tabukat neveztek meg, politikusokat, politikai irányzatokat rehabilitáltak.
Ám a rendszer és pártjának legitimitását
adó kérdéseket - mint Lenin történelmi szerepe
és a lenini politika, az októberi forradalom szocialista jellege,
a Lenin-Sztálin-kontinuitás - vagy fel sem vetették, vagy
nem válaszolták meg. Erre azért nem került sor, mert
e kérdések megválaszolása, egyebek mellett, de nem
mellékes módon saját szakmájuk legitimitását
és egzisztenciájukat áshatta volna alá. A Kommunyisztban
megjelent fejezetek" szerzõi mindannyian szakítottak
a megelõzõ évtizedek egyoldalú, kritikátlan,
unilineáris, üdvtörténeti szemléletével.
A fel- és beismert válság történelmi okainak
feltárásakor már alkalmazhatatlanok voltak a korábbi
sablonok. A Lenin által tudományosan megalkotott tervet beteljesítõ
Szovjet Kommunista Párt történetét nem lehetett a
nyolcvanas években tovább adatolni, ahogy azt tette a szovjet
párttörténetírás a megelõzõ évtizedekben.
Ugyanakkor a lenini terv alapján mûködõ üdvtörténet
elvetése - az egy Boriszov kivételével - egyetlen szerzõt
sem indított arra, hogy a fõszerkesztõ" Jakovlev
által - igaz, utólag - támogatva, a szovjet párt
és állam történelmi alapjait újragondolja.
A hivatalos párttörténet korábbi állásához
képest kétségtelen elõrelépést jelentett,
hogy a Fejezetek
szerzõi szakítottak azzal az apologetikus
üdvtörténeti megközelítéssel, amelynek középpontjában
a lenini tanítások álltak. Ám Lenin és az
úgynevezett lenini örökség megítélése
változatlanul kulcskérdés maradt. Egy kivétellel
az új párttörténet szerzõi egybehangzóan
pozitív módon értékelték a bolsevik párt
alapítójának történelmi szerepét.
A reformpárt reformtörténetének Leninje nem a szovjet
múlt és jövõ minden egyes jelenségére
tudományos alapú útmutatást adó teoretikus
volt többé, hanem a történelmi szükségszerûséget
mindig és mindenkor felismerõ pragmatikus politikus. A Szovjetunió
történelmének tragédiáit, mely tragédiákat
az elõdökhöz képest tisztességesen és
õszintén igyekeztek feltárni, nem kötötték
össze Lenin elméleti és politikai munkásságával.
És bár többen eljutottak annak felismeréséhez,
hogy a folyamatosan átmeneti (ez a szovjet történetírásban
semmiképp sem számított önellentmondásnak),
idõrõl idõre újabb válságokhoz - helyenként
tragédiákhoz és katasztrófákhoz - vezetõ
állampárti-pártállami rendszer alapjai már
Lenin életében és vezetése alatt létrejöttek,
a szovjet múlt bajainak gyökerét nem az októberi forradalomban
gyõztes bolsevik párt ideológiájában és
politikájában látták, hanem épp az attól
történt elfordulásban. A bolsevik forradalom és a
bolsevik párt elsõ vezetõje politikájának
lényegét a humanizmusban, a társadalmi demokráciában
és a modernizációban látták a nyolcvanas
évek végének reformkommunista párttörténészei.
A szovjet rendszernek ezen elvektõl való, már Lenin életében
bekövetkezett eltérését a történelmi szükségszerûségnek
tett taktikai engedményeknek tudták be. A dialektika segítségével
még a hadikommunizmusról is sikerült bebizonyítaniuk,
hogy az objektíve humánus volt
A reformpárttörténet szerzõi a lenini terv helyett
a történelmi szükségszerûséget és
a lenini pragmatizmust állították a középpontba.
Ennek magyarázata nem egyszerûen Lenin korszerûsítésének"
(értsd: gorbacsovizálásának") aktuálpolitikai
szándékában rejlik. Az új párttörténet
szerzõi maguk is számos interpretációs paradigmaváltást
éltek meg a hivatalos múltértékelésben az
ötvenes évek óta - egyesek, így például
Volobujev akadémikus, régebb óta is. Ezek az egymásnak
ellentmondó interpretációk mindig a rendszer üdvtörténetének
alapját képezõ lenini tervekhez" nyúltak
vissza történelmi legitimitásért. Ezt a be- és
felismert válság korának magyarázói nem tehették.
Az aktuálisan válságba futó velük élõ
történelmet" nem lehetett lenini paratervekkel",
összegereblyézett passzusokkal leírni, azokból levezetni.
A válság épp Lenin ellenére kellett bekövetkezzen
szerzõink és ihletõik szerint.
A peresztrojka második félidejében már nem volt
elégséges az alap és a felépítmény"
dialektikus módon való külön-külön kezelése,
ahogy azt megtette a nagy elõd és alapító a NEP
idejében. Ugyanakkor tisztában voltak azzal, hogy a hadikommunizmus
éveiben létrejött és hat évtizedig lényegében
változatlan rendszernek (a felépítmény) az általános
gazdasági és társadalmi válság viszonyai
között nincs más legitimációs tartaléka,
mint a lenini örökség". A szovjet társadalom
tömegeinek hétköznapi tapasztalata, életszínvonalának
folyamatos romlása a nyolcvanas évek végére ellehetetlenítette
a fényes jövõre (vö. szocializmus 1980-ra, kommunizmus
2000-re stb.) alapuló rendszerlegitimációt. A rendszer
legitimációiból egyedül a múltja maradt meg.
Paradox módon a rendszer (legfõbb vezetõi és szakértõi
révén) épp saját múltjával kívánt
radikálisan szakítani a válság felszámolása
érdekében. Ám saját múltjukat nem engedhették
végképp eltörölni", a kezdetektõl
a végig újraírni. Ebbõl a kényszerbõl
eredt annak igénye, hogy dialektikusan újrainterpretálják
a lenini örökséget", s látszólagos
ellentmondásait a történelmi szükségszerûség
hangoztatásával hidalják át. Nyilvánvaló
volt, hogy a hadikommunizmusban kialakult rendszerrel szakítani kell,
ám mindezt úgy képzelték végrehajthatónak,
hogy azt a társadalom természetes (a valódi lenini normákhoz
visszatérõ, azokat folytató) politikai és intellektuális
vezetõje, az SZKP vezényelheti le. Az igazi" Lenin
és a lenini (pozitív) történelmi örökség
átmentésével az átmenet idejének vezetõi
nemcsak eszméket kívántak átmenteni, hanem egy majd'
húszmilliós tagságra hivatkozó pártapparátust
és intézményeit. Olyan intézményeket, melyekben
- egyáltalán nem mellékes módon - a Fejezetek
szerzõi maguk is dolgoztak.
A válság
küszöbén
A lenini örökség dialektikus átmentésének"
legmarkánsabb kísérlete A válság küszöbén
címmel17 készült kollektív monográfiában
érhetõ tetten. A monográfia, ellentétben a korábbi
korszakokat tárgyaló résztanulmányokkal, el is készült
1990-re. A szerzõi kollektívát az a Valerij Zsuravljov
vezette, aki 1987-ben az Új Párttörténet elindításánál
is bábáskodott. Figyelemre méltó, hogy a szerzõk
a szovjet párt és társadalom utolsó két évtizedének
történetét tárgyaló kötet formálisan
történeti fejezeteiben a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek
Szovjetuniójának és SZKP-jának történetén
az általuk nem definiált lenini normákat és elveket
kérték számon. A formálisan párttörténeti
monográfia felvállalt célja az volt, hogy bemutassa: az
1985 áprilisában a párt kezdeményezésére
megkezdett új gazdasági és társadalmi stratégia
- a peresztrojka - jelentette az egyetlen kiutat a kialakult válság
elõtti" állapotból, hogy más alternatíva
egyszerûen nem létezett. A szerkesztõ és a szerzõk
meggyõzõdése szerint a peresztrojka, illetve annak a könyvben
fokozatosan adagolt radikális második kiadása nem más,
mint történelmi szükségszerûség. Bár
a kötet középpontjában elsõsorban a brezsnyevi
pangás állt, rekonstruálható belõle a háború
utáni idõszakra és a hruscsovi reformokra vonatkozó
nézetek együttese is.
A háborút követõ éveket a kötet szerzõi
az ekkorra már rituális Sztálin- és sztálinizmusellenes
tézisekkel írták le. Ezek lényege a lenini normáktól
való eltérésben foglalható össze, aminek következtében
elõállt a válság elõtti" helyzet:
a szovjet gazdaság és társadalom elvesztette a rá
jellemzõ dinamizmusát, s elmaradt a modern civilizáció
vívmányaitól. A lenini elvektõl való eltérés
okozta, hogy a szovjet fejlõdés" mesterségesen
leszakadt az általános civilizációs fejlõdéstõl.
Ezt elsõsorban a gazdasági mutatókkal és a tudományos-technikai
forradalomban történt lemaradással illusztrálták,
az alapjaiban valójában sosem változtatott sztálini
rendszer legfõbb jellemzõjének pedig a rendkívüliséget"
tartották. A sztálini rendszer legnagyobb vívmánya"
a rendkívüli helyzetekkel való - rendkívüli,
törvénytelen stb. módszerekkel folytatott - sikeres harc
volt, amihez a rendkívüli helyzeteket maga a rendszer generálta.
A rendkívüli" sztálini iparosítás
legnagyobb bûnéül a szerzõk nem a rendkívüli
áldozatokat hozták fel, hanem azt, hogy végsõ soron
a tudományos-technikai forradalom szovjetunióbeli kibontakozását
gátolta. A Sztálin halálát követõ reformokat
elemeiben helyesnek és szükségszerûnek tartották,
ám azok összességét befejezetlennek, a reformereket
félszívûeknek nevezték. A befejezetlen félreformok"
- így a szerzõk - a sztálini rendszer félrestaurációjához"
vezettek a Hruscsovot követõ idõkben.
A pártéletben - a szerzõk által rituálisan
emlegetett pozitív példák ellenére - általában
eltértek a lenini normáktól, a lenini elvek"
fõként a káderpolitikában sérültek.
A társadalom politikai rendszerében ismét felerõsödtek
az ellentmondások, a bürokratikus állami mechanizmusok megerõsödtek,
általános gyakorlattá vált a szocialista törvényességtõl
való visszalépés.18 Az extenzív fejlõdés
útját folytató gazdaság utolsó húsz
évébõl ismertették a részleges reformok lefolyását,
adminisztratív diktátumokba való elfojtásukat. A
gazdaságtörténeti részben ismét felbukkant
az alap részleges reformjára következõ adminisztratív-politikai
ellenreform, majd újból megjelent az ellenreform következtében
elõállt válság leküzdését irányzó
újabb adminisztratív intézkedések sora. Az újabb
gazdasági stagnálás még élesebben vetette
fel a tudományos-technikai forradalomban történt szovjet
elmaradást.19 A kötet - újdonság gyanánt -
tárgyalta a társadalom szociális és szellemi életét
is, kizárólag olyan negatív tendenciákat említve,
mint a kétszínûség, a hazugság, az álszentség
stb. Külön nagy fejezetet kapott a peresztrojka második felében
már véres konfliktusokhoz, pogromokhoz is vezetõ nemzetiségi
ellentétek és a függetlenségi törekvések
kérdése: a szerzõk a hangsúlyt e téren is
a lenini elvektõl való káros eltérésre helyezték.
Ez afféle korparancs" volt: a központi párttörténeti
folyóirat 1989-es, évfordulós, novemberi számában,
szerkesztõségi vezércikkben sürgette a párttörténészeket
az új kurzushoz való igazodásra, amit szerintük leghatékonyabban
a párt lenini koncepciójának teljes rekonstruálásával
és következetes fejlesztésével lehetett elérni.20
A közvetítendõ üzenet kulcsszavai pedig a következõk
voltak: párton belüli demokrácia, a párt és
a szovjetek (tanácsok) viszonya, a pártnak a társadalomban
elfoglalt helye és szerepe, a konszolidáció és a
progresszió, valamint a pártegység és a pártélet
megújult (demokratikus) kultúrájának lehetséges
együttélése.
A posztsztálini korszak fentebb ismertetett, félhivatalos története
tehát nem más, mint a lenini normáktól és
a lenini elvektõl való eltérés következtében
elszaporodó negatív tendenciák története. Roppant
érdekes, miként határozták meg a lenini elvek és
a lenini örökség mibenlétét a lenini örökséghez
való, a gorbacsovi peresztrojkával épp csak elkezdett s
a visszatérés jelentõségét és aktuális
jelentését tárgyaló fejezetben. A válságunk
tanulságai címet viselõ záró fejezet
- a fényes és elkerülhetetlen politikai jövõre
vonatkozó iránymutatásaival - a korábbi évtizedek
párttörténeti összefoglalóira emlékezteti
az olvasót. Ám amit a lenini örökségbõl
levezethetõ jövõrõl felvázoltak a kötet
szerzõi, az a korábbi párttörténeti szakirodalomban
elképzelhetetlen lett volna. A kötet a kiút stratégiájáról
szólva egyértelmûen és minden kétely nélkül
a piaci önszabályozás mellett szállt síkra.
Rituálisan felhívta a figyelmet a szocialista piac és a
tervgazdálkodás közötti egészséges egyensúly
megtalálására, ám a tõkés termelési
módnak a szocialista termeléshez viszonyított, hosszasan
fejtegetett elõnyei fényében mindez csak üres gesztusnak
tûnt már akkor is. A civilizációs felzárkózáshoz
és a tudományos-technikai haladáshoz - mint a kötet
fogalmazott - a piac kell. És nemcsak belsõ piac, hanem a világgazdaságba
történõ, intenzív integráció is. Mindezeket
a radikális újdonságokat nemcsak a fejlõdés
szükségessége, a történelmi szükségszerûség"
tette elkerülhetetlenné, hanem - így a szerzõk - az
õszinte elhatározás, hogy a társadalom intellektuális
és politikai vezetõje, a Szovjetunió Kommunista Pártja
visszatér a lenini elvekhez. Márpedig a szerzõk szerint
épp Lenin nem szégyellte kijelenteni, hogy a valódi"
szocializmus számos eleme épp a kapitalista országokban
jött létre.
A peresztrojka végének aktuális marxizmus-lenizmusa abban
volt összefoglalható, hogy ami jó a népnek,
az jó a szocializmusnak".21 A szocializmus pedig elsõsorban
modernizáció, amit - így a szerzõink - a piaci (áru-
és pénz-) viszonyok motiválnak a leghatékonyabban.
A szocialista (kommunista) ideál változatlan, bevallott alapja
maradt a munka lehetõ legmagasabb hatékonysága, amit a
porosz vasutak pontossága, az amerikai technológia és trösztrendszer,
a német termelés és társadalmi élet szervezettsége,
az amerikai népoktatás, a nemzetek és közösségek
közötti svájci viszony, és amit Lenin nem láthatott
elõre: a tajvani és a japán gazdasági csoda, a svéd
szociális politika biztosíthatnak. Mindezek a szovjet (tanács!)
hatalommal kiegészülve adhatták a szocializmust Moszkvában
1990-ben.
Hogy a szovjethatalom mibenlétén mit értettek a párttörténetnek
és a tudományos szocializmusnak a kapitalizmust nemcsak rehabilitáló,
de azt objektíve szocializmusnak tartó szakemberei, nem tudhatjuk.
Nyilvánvalóan nem a korabeli SZKP változatlan hatalmi pozícióit,
lévén az SZKP korabeli szervezeti, intellektuális és
erkölcsi állásáról meglehetõsen kritikusan
nyilatkoztak. Ugyanakkor nemcsak bíztak megreformálhatóságában,
de maguk is a reformokra szólították fel a szovjet kommunistákat.
Valószínûleg a szerzõk a szovjet reformkommunisták
megreformált pártjában látták az új,
kapitalista szocializmus" biztosítékát.
Az SZKP KB legdogmatikusabbnak tartott intézményének fõmunkatársa
által szerkesztett és a jövõbe mutató szándékkal
készült közelmúlt-értékelés szerint
tehát az aktuális válság oka a lenini elvekkel,
normákkal való szakítás. A válságot
felszámolni kívánó peresztrojka a szovjet szocializmus
reformját ígérte. A peresztrojka második felére,
kifulladásakor már nem a négy-öt évvel korábban
még vitálisnak tûnõ tétek voltak érvényesek,
amire a fõszerkesztõ korábbi, e dolgozatban idézett
megnyilvánulásai jó példát szolgáltatnak.
Az aktualizált lenini tanítás szerint a szocializmus nem
más, mint mindaz a jó (sõt: a legjobb!), amit az emberiség
valaha létrehozott és létre fog hozni. 1990-ben a már
alig-alig létezõ szocializmus bölcsõjében a
szocializmus ideológusai számára egyértelmûnek
tûnt: a szocializmus másutt - a fejlett kapitalizmusban - van.
Ám elvhû (reform-) kommunistákként nem tagadták
meg a szocializmus elérésének, felépítésének
igényét. Mindehhez aktuálisan a lenini elveknek tökéletesen
megfelelõ kapitalista viszonyok megteremtését tartották
a leghatékonyabb útnak.
Epilógus
David Remnick amerikai publicista nagy sikerû, Lenin síremléke
címû könyvében22 azt a tételt igyekezett szellemesen
bizonyítani, hogy a (szovjet) kommunizmus bukása azzal kezdõdött,
hogy elkezdték feltárni és újraírni a történelmét.
Kétségtelen, hogy a kelet-európai szocialista országok
és kommunista pártok történelmi legitimitását
a régi párttörténészek által írt
- de meg nem írt - új párttörténetek megkérdõjelezhették.
Ám a párttörténet a szocialista országokban
valójában csak a túlzottan komolyan sosem vett és
igazából eszméletlen" ideológia egyik
támasza volt. A szovjet párttörténészek és
a legutolsó szovjet párttörténet sorsa példázza,
hogy a kutatási lehetõségek és az alkotói
szabadság kitárulása egyenlõ volt a korábbi
párttörténetírás ellehetetlenülésével.
Megszûnt a párttörténet mint önálló
tudomány, mivel kiderült, hogy ilyen diszciplína a valóságban
nem is létezett. A párttörténet nevû tudományos
diszciplína, ahogy azt évtizedekig illett tájainkon ûzni,
kimúlt anélkül, hogy a csúcsra jutott volna".
Legnagyobb szellemi teljesítménye önmaga felszámolása
és ezen keresztül a rendszer felszámolásához
való kicsiny, de szimbolikus hozzájárulása volt.
Igaz, ez a hozzájárulás nem volt szándékos.
A cikk egy nagyobb tanulmány
rövidített, szerkesztett változata.
Jegyzetek
1 Az SZKP XX. Kongresszusának útmutatása és a magyar
párttörténetírás. Párttörténeti
Közlemények, 1956. 3.; Hegedûs B. András - Rainer
M. János (szerk.): A Petõfi Kör vitái hiteles jegyzõkönyvek
alapján. 3. Történészvita. Kelenföld Kiadó
- ELTE, Budapest, 1990; Lipták, Lubomir: Úloha a postavenie historiografie
v nás_ej spoloc_nosti. Historicky C_asopis, 1969. 1.; VI. Zjazd Slovenskych
historikov roku 1968. Historicky C_asopis, 1990. 6., 844-893. (A szlovák
történészek 1968. júliusi kongresszusa azt is jól
példázza, mennyivel más volt a cseh és a szlovák
'68: a szlovák történészek fõként a
cseh és kis részben magyar eredetû nemzeti - történettudományos
- sérelmek ellen keltek ki.)
2 Posztanovlenie CK KPSZSZ o zsurnale Kommuniszt" 16 avguszta
1986 g. Kommuniszticseszkaja Partija Szovetszkogo Szojuza v rezoljucijah i resenijah
sz'ezdov, konferencij i plenumov CK. T. 15. 1985-1988. Moszkva, 1989. 317-328.
3 Rjabov, V. V.: Sztrategija uszkorenija i voproszü peresztrojki obscsesztvennüh
nauk. Voproszü Isztorii KPSZSZ, 1987. 3., 4-5.
4 A vitát N. A. Barszukov tanulmánya indította el: O perelomnüh
rubezsah, osznovnüh periodah i étapah isztorii KPSZSZ. Voproszü
Isztorii KPSZSZ, 1987. 6.
5 Peresztrojka rabotü v partii - vazsnejsaja kljucsevaja zadacsa dnja.
Doklad M. Sz. Gorbacseva na szovescsanii v CK KPSZSZ 18 ijulja 1989 goda. Partijnaja
Zsizn', 1989. 15., 5.
6 Joffe, G. Z.: Final szovetszkoj isztoriografii (kak mü ne napiszali poszlednjuju
Isztoriju KPSZSZ"). Otecsesztvennaja Isztorija, 2002. 4.,
151-168.
7 Jakovlev a gyorsítás (uszkorennyije) és a peresztrojka
elméleti" megalapozása mellett azzal vált ismertté,
hogy 1988 októberében õ lett a vezetõje az SZKP
KB 1987 szeptemberében a 30-as, 40-es években lezajlott repressziókat"
felülvizsgáló bizottságának. A bizottság
már nem kizárólag az ilyen-olyan ellenzéki, leninista
kommunistákkal szemben elkövetett törvénytelenségeket
vizsgálta újra, és kezdeményezte az áldozatok
rehabilitálását, de a hírhedt trojkák"
tevékenységét, a GULÁG-rendszert és a tömeges
deportálásokat is saját hatáskörbe utalta".
Jakovlev, A. N. (szerk.): Reabilitacija. Politicseszkie proceszszü 30-50-h
godov. Moszkva, 1991. 9-18.
8 Putyi i problemü nasego obnovlenyija. Voproszü Isztorii KPSZSZ,
1991. 1., 3-4.
9 Sztalinszkaja model' szocializma": sztanovlenie, razvitie, krah
(20-80-e godü). Kruglüj sztol". Voproszü Isztorii
KPSZSZ, 1990. 12., 37.
10 Maszlov, N. N.: Iz isztorii raszprosztranenija sztalinizma. (Kak gotovilosz'
posztanovlenie CK O posztanovke partijnoj propagandü v szvjazi sz
vüpuszkom 'Kratkogo kursza isztorii VKP(b)'".) Voproszü Isztorii
KPSZSZ, 1990. 7. Uõ: Kratkij kursz isztorii VKP(b)" -
énciklopedija kul'ta licsnoszti Sztalina. Voproszü Isztorii KPSZSZ,
1988. 11.
11 Jakovlev, A. N.: Vremja tvorcseszkoj szmelosztyi. Kommunyiszt, 1990.
10.
12 Mai életünk objektív tényei nemcsak azok
az õszinte és tisztességes kétségek, melyek
arra vonatkoznak, hogy helyes úton jártunk-e, hanem azok a kétségek
is, melyek magára a szocialista eszme helyességére, logikai
és erkölcsi megalapozottságára vonatkoznak."
I. m. 7.
13 Zsuravljev, V. V.: Rubikon Breszta. Voproszü Isztorii KPSZSZ,
1990. 6., 7.; Bordjugov, G. A. - Kozlov, V. A.: Isztoricseszkaja razvilka vesznü
1918. Uo. 8., 9.; Joffe, G. Z.: Fevral'szkaja revoljucija. Krusenije carizma.
Uo. 10.; Loginov, V. T.: Isztoricseszkij vübor. Uo. 11., 12., 1991. 2.;
Tjutjukin, Sz. V. - Selohaev, V. V.: RSZDRP na demokraticseszkom étape
revoljucii (1905-1917 gg.). Uo. 1991. 1.; Zsuravljev, V. V.: Mü dolzsnü
büli szplos' i rjadom idti oscsup'ju
" (Ekonomicseszkie meroprijatija
Velikogo Oktjabr'ja) Uo. 1991. 3., 4., 5.; Tjutjukin, Sz. V. - Selohaev, V.
V.: Pervaja roszszijszkaja revoljucija 1905-1907 gg. (Predposzülki, zadacsi,
raszsztanovka politicseszkih szil.) Uo. 1991. 7.; Joffe, G. Z.: Kornyilovszkij
putcs i raszszkol revoljucionnoj demokratii. Uo. 1991. 8., 9. Joffe tanulmánya
volt az utolsó, amelyet Az SZKP történetének fejezetei
címû sorozatban közöltek. 1991 augusztusában jelent
meg. Ez a hónap a moszkvai puccs hónapja, az SZKP és a
Szovjetunió (akkor még nem közjogi) végének
a hónapja volt. Abban az évben (október-novemberi dupla
számmal) még egyszer megjelent a jogutód lap, a Kentavr,
majd megszûnt. Ahogy megszûnt az õt felügyelõ
intézet s az intézetet felügyelõ párt is. Imígyen
megszûnt az Új Párttörténet (lehetõsége,
igénye és efemer politikai aktualitása) is, ami, mint láthattuk,
igen messze volt az elkészüléstõl. A Voproszü
Isztorii KPSZSZ-ben 1990-91-ben megjelent Fejezetek a Fejezetek
-bõl"
a Kommunyisztban folytatásokban közölt tézisek
adatolásai voltak. A torzóban maradt Fejezetek
rekonstruálásakor
mindenképp a Kommunyisztban megjelent tézisekre kell hagyatkoznunk,
mert ott a Voproszü Isztorii KPSZSZ-ben megjelenteknél jóval
több fejezet került a nyilvánosság elé. Míg
a központi párttörténeti folyóiratban közölt
tanulmányok az októberi forradalommal és annak elõtörténetével
foglalkoztak, addig a Kommunyiszt, ha csak tézisek szintjén
is, de a szovjet állam és párt kialakulásának,
rendszerré válásának" és rendszerként
való mûködésének kérdéseivel is
foglalkozott, s idõben elment egészen a második világháborúig.
14 Puti i problemü nasego obnovlenija. 12.
15 Voproszü Isztorii KPSZSZ, 1991. 4.
16 Uo. Vö. Kasz'janenko, V. I.: Iszpütanie peresztrojkoj. (Obzor novejsej
literaturü.) Voproszü Isztorii KPSZSZ, 1991. 7., 22-23.
17 Zsuravljev, V. V. (szerk.): Na poroge krizisza: narasztanie zasztojnüh
javlenij v partii i obscsesztve. Moszkva, 1990.
18 A vonatkozó fejezet szerzõje V. M. Kuricin volt. I. m.: 124-174.
19 A gazdaságtörténeti fejezet túlnyomó részét
Lel'csuk írta.
I. m.: 175-278.
20 Obnovleni KPSZSZ v uszlovijah peresztrojki. Voproszü Isztorii KPSZSZ,
1989. 11., 5.
21 Na poroge krizisza: 435 skk.
22 David Remnick: Lenin sírja. Európa Kiadó, Budapest,
1998.