Kállai Ernõ
Mindenütt aknák vannak"
Ön a konferencián
azt mondta, a paksi és a jászladányi ügyben nincs
semmi rendkívüli, már sok hasonlót láttunk
és valószínûleg látunk is még, ezek
a konfliktushelyzetek olyanok, mint a taposóaknák, és mindenütt
megtalálhatók, ahol romák és nem romák élnek
egymás közelében. De vajon mért robban fel az akna
az egyik helyen, és miért nem robban fel a másikon? És
baj-e, ha valahol kitör a botrány, vagy nagyobb baj, ha elfojtják?
Ezek az ügyek csakugyan mindennaposak, botrány csak akkor lesz belõlük,
ha valahol a helyi hatalom nyíltan is vállalja, hogy kirekesztõ
gyakorlatot folytat, esetleg még erõszakos eszközökkel
is teszi ezt, vagy ha a kisebbség ennek ellenáll, nem hagyja magát,
esetleg a nyilvánossághoz fordul, vagy más módon,
jogi úton keres védelmet. És persze ehhez az is kell, hogy
a sajtó munkásai vegyék a fáradságot, és
derítsék fel az ügyet. A paksi történetben például
az volt az újdonság, hogy Németkér polgármestere,
ahol a hajléktalanná vált család házat kívánt
vásárolni, odaállt a tévéhíradó
kamerája elé, és belemondta, hogy nem érdekli, mit
mond errõl az alkotmány, ha valakinek anyagi kárt okoztak
a ház lakhatatlanná tételével, akkor a falu inkább
összeadja az árát, de a bedõtanyai romákat
bizony oda nem engedik be. Ez egyáltalán nem szokatlan magatartás,
csak máshol nem vállalják nyíltan, inkább
valahogy elsimítják, suba alatt elintézik az ügyet,
és kész, senki sem tud róla, csak a helybéliek.
A jászladányi iskola ügye is a szokatlan eljárás
miatt lett téma, meg azért, mert a liberális oktatási
miniszter nem volt hajlandó szemet hunyni az iskolai szegregáció
kendõzetlen - ráadásul állami pénzbõl
megvalósított, azt kisajátító - megnyilvánulása
elõtt. De mivel ennek nincsenek szankciói, és nem is ellenõrzi
senki, ahhoz, hogy felfigyeljenek rá, az kellett, hogy a helyi kisebbségi
önkormányzat elnöke felemelje ellene a szavát. És
lám, meg is lett az eredménye, õt és a helyi romákat
együttélésre alkalmatlannak kiáltották ki,
a cigány önkormányzatba pedig csak mutatóba került
közülük egyvalaki, a többiek nem cigány származásúak,
ellenben valamennyien a szegregációt támogató jászladányiak,
például a polgármester felesége. Nekik elsõ
dolguk lesz a nem roma gyerekek számára létrehozandó
iskolára áldásukat adni, bár - mint közben
kiderült - erre sincs szükség, lám, a megyei bíróság
is így döntött.
Teleki László, a Miniszterelnöki Hivatal roma ügyekért
felelõs államtitkára szerint a döntés jogszerû.
Ön szerint?
Szerintem is, mert Magyarországon a jogszabályok lehetõséget
adnak erre. Együtt voltam egy tévémûsorban a korábbi
önkormányzati elnökkel, aki nagyon föl volt háborodva,
de miközben igaza van, tenni nem lehet semmit. És Kaltenbach Jenõ
is vizsgálatot helyezett kilátásba az etnikai hovatartozással
való visszaélés címén, csakhogy ilyen tényállás
nem létezik Magyarországon, és ezért szankció
sincsen rá, ezeket elõbb be kellene építeni a jogszabályokba,
és aztán mûködtetni. A kisebbségi törvényben
például nincs szankció. A választások tekintetében
szembe megy egymással az alkotmány 68. szakaszának negyedik
bekezdése és a 70. szakasz elsõ bekezdése. Az elõbbi
azt mondja, hogy Magyarországon helyi és országos
kisebbségi önkormányzatokat a nemzeti és etnikai kisebbségek
hozhatnak létre", az utóbbi szerint viszont mindenki
lehet jelölt vagy választható". A kisebbségekrõl
szóló törvény azt mondja, hogy Magyarországon
senki nem kényszeríthetõ arra, hogy megvallja etnikai hovatartozását".
A választási eljárásról szóló
törvény szerint viszont öt embernek kell vállalnia etnikai
hovatartozását, az alapján kezdeményezhetõ
csak kisebbségi önkormányzati választás. Ezért
maradt el Budapesten, a tizenkettedik kerületben a roma kisebbségi
önkormányzati választás, mert Kosztolányi Dénes
úr néhány társával együtt kezdeményezte
ugyan, de önmagát nem volt hajlandó cigány származásúnak
vallani. De sorolhatnánk a törvényeket egészen az
adatvédelmi törvényig és tovább, mindegyik
ütközik valamelyik másik törvénnyel, tehát
lehet addig tekerni-csavarni õket, hogy ki-ki megtalálja bennük
a neki tetszõ megoldást.
Ön hogyan vágná át ezt a gordiuszi csomót?
Ehhez csak politikai akarat kellene, méghozzá a kétharmad
akarata, mert ezek többnyire kétharmados törvények,
mindegyiket, amelyik erre a területre vonatkozik, át kellene vizsgálni,
de úgy látszik, ez a politikai konszenzus nem tud létrejönni.
Pedig a józanul gondolkodó többség nem is kíván
beleszólni azokba az ügyekbe, amelyek nem rá tartoznak, ezért
a kisebbségi önkormányzati választásokon több
mint ötven százalék fölött van az érvénytelen
szavazatok száma, többnyire azért, mert nagyon sokan üresen
adják vissza ezt a lapot, azt mondják, semmi közük hozzá.
Mások viszont visszaélnek ezzel, például Jászladányban.
Egy éve folytatok egy erre vonatkozó kutatást, amelybõl
fehéren-feketén kiderül, hol mûködnek jól"
a cigány önkormányzatok, hol rosszul". Ahol a
képviselõnek van saját egzisztenciája, szembe mer
menni a helyi önkormányzattal, saját ötletei vannak,
és nem kíván a többségi akarat végrehajtója
lenni, ott - úgymond - nem jól mûködik az önkormányzat".
De van nagyon sok olyan helység is, például Szabolcsban
vagy Borsodban, ahol mindenki nagyon szeret mindenkit, és nagyon jól
együtt is mûködnek a helyi önkormányzatokkal, csak
az a dolog szépséghibája, hogy a faluban a kisebbségi
önkormányzat tagjai a helyi önkormányzatnak - mint egyetlen
munkáltatónak - az alkalmazottai. Ilyenkor minden nagyon jól
és olajozottan mûködik, csak éppen az egész
kulissza.
És mit kellene tenni, hogy ne így legyen? Horváth Aladár
és mások azt mondják, meg kellene szüntetni a roma
önkormányzatok egész rendszerét.
Én ezt másképp gondolom. De meg kellene teremteni hozzá
a finanszírozás hátterét, és gondoskodni
kellene róla, hogy csak azokat választhassák, és
csak azok választhassanak, akik érdekeltek a dologban. És
nem biztos, hogy ehhez mindenkinek meg kellene vallania etnikai hovatartozását,
lehet, hogy az is megoldás lenne, ha a kisebbségi önkormányzati
választást máskor tartanák, mint a helyhatóságit.
Vannak olyan roma közéleti emberek, akik szerint ne akarja az
képviselni a romákat, aki nem vallja meg romaságát,
sõt, ne is akarjon önmagának képviselõt választani.
Ön mit gondol errõl?
Hogy Magyarországon a népszámlálás során
százkilencvenezer-négyszáznégy ember vallotta magát
cigány származásúnak, pedig tudjuk, hogy jóval
több, mint félmillióan vagyunk
Honnan tudjuk?
Vannak tudományos becslések, Kemény István korábbi
adatokon alapuló számításai errõl elég
pontos képet adnak, az én megítélésem szerint
is ötszázötven- és hatszázezer között
van a magyarországi cigányság száma, vagyis akár
háromszor annyian, mint ahányan vállalják. De megkérdezem:
jót tesz az ma magával, aki vállalja? Bátran teheti
ezt? Nem teszi ki magát semmiféle diszkriminációnak,
például annak, hogy nem kap munkahelyet?
Visszatérve Jászladányra: mit gondol az oktatási
miniszter ezzel kapcsolatos magatartásáról?
Hogy utólagos kapkodás, tûzoltás, mert most lehet
integrációs programot meg nyelvi labort meg pszichológust
oda küldeni, de ezt nem a botrány kirobbanása után
kellett volna, hanem elõtte. Ismétlem, mindenütt aknák
vannak az országban, amelyek bármikor robbanhatnak, és
utána már csak a károkat lehet regisztrálni.
Kállai Ernõ jogász, az MTA Kisebbségkutató Intézetének tudományos munkatársa
Törzsök Erika
Ebbõl sosem lesz oázis"
Az Európai Összehasonlító
Kisebbségkutatások Programiroda 2000-ben készült Cigánynak
lenni Magyarországon - Jelentés címû kiadványában
található térképekbõl fontos összefüggések
olvashatók ki: azokban a térségekben, ahol legalacsonyabb
az egy fõre jutó GDP, ott a legnagyobb a roma népesség
sûrûsége, ott a legmagasabb a regisztrált munkanélküliek
száma, és ezek a problémák nyilván nem függetlenek
egymástól, viszont egymás hatását erõsítik.
Milyen kormányzati politika, helyesebben stratégia következne
ebbõl?
Mindenképpen más, mint aminek az elmúlt tizenkét
évben tanúi voltunk. Ugye az köztudomású, hogy
a rendszerváltás legnagyobb vesztese a cigányság
volt, amely akkor - a szocialista nagyipar megszûnése és
számos egyéb ok miatt - szinte kilátástalan, tragikus
helyzetbe került, és ma a kétmillió szegénnyé
vált ember között - egy nagyon vékony réteg kivételével
- a romák a legszegényebbek. És még ha történtek
is kísérletek az integrálásukra, és vannak
is részleges eredmények, de a kirekesztés és esélytelenség,
a konfliktusok veszélye egyre nagyobb. Hiszen esetükben a
szegénység és iskolázatlanság összefonódása
olyan népcsoport döntõ többségének sajátja,
mely etnikai alapon is megkülönböztethetõ, és amelyet
éppen ezért hol durvábban, hol szelídebben évszázadok
óta kirekesztõ mechanizmusok sokasága is sújt"
- ahogy ezt Havas Gábor és Kemény István már
jó régen leírta. És ez a tragikus helyzet folyamatosan
és egyre durvábban újratermelõdik, és folyamatosan
újabb és újabb konfliktusokat generál, amelyekkel
folyamatosan nem kíván a többségi társadalom
szembenézni. Pedig messze a lehetõségei alatt marad, és
önmagát is veszélyezteti az a közösség,
amelyik úgy mûködik, hogy a társadalom egész
rétegei kiszorulnak az integrációs folyamatból.
Ami azt is jelenti - ahogy azok a már emlegetett térképek
is mutatják -, hogy vannak olyan térségek, régiók,
ezek a kilátástalan helyzetben lévõ roma lakosság
által sûrûn lakott részei az országnak, amelyek
önerõbõl sosem lesznek képesek ebbõl a helyzetbõl
kijönni.
Igen, ráadásul Magyarország európai uniós
integrációja is kényszerítõ erõvel
hat a kérdés kezelésére. Ez a kényszer azonban
egyúttal nagyon komoly esélyt is jelent, mert a romák társadalmi
integrációja ennek részeként összhangba kerülhet
az ország általános társadalmi fejlõdésével.
Tehát a feladat alapvetõen társadalom- és gazdaságszervezés,
ami a regionális politika keretein belül valósulhat meg,
amely egyúttal alkalmas keret lehet az ország területén
szétszóródva élõ romák helyzetének
kezelésére is, miközben egy új társadalmi konszenzus
lehetõségét is kínálja, mert a boldogulást
nem egymás ellenében, egymás rovására, hanem
egyszerre kínálja többség és kisebbség,
romák és nem romák számára. A csatlakozási
tárgyalások során 2002. július végén
a regionális fejezetet lezárták, és ez azt jelenti,
hogy a csatlakozást követõen ezen a területen pesszimista
becslések szerint is évi egymilliárd euró uniós
forrásra számíthatunk, a jelenlegi tízszeresére.
Ezeknek a pénzeknek az elosztásáról pedig nem Brüsszelben,
hanem itthon fognak dönteni, és reméljük, hogy egységes
megközelítésben fogják kezelni a területfejlesztés,
a kis- és középvállalkozás-fejlesztés
és a roma lakosság gondjait, és ez ma elsõsorban
politikai szándék kérdése.
A konferencia második témájának az volt a címe,
hogy Fejleszteni vagy folytatni az osztogatást? Bár Kadét
Ernõ elõadásában adatokkal bizonyította,
hogy osztogatásnak a korábbi gyakorlatot sem lehet nevezni, éppen
ellenkezõleg, a romák helyzetében fordulatot azonban bizonyosan
csak a fejlesztési politika hozhat. Ezért nyilván erre
kell fordítani a legtöbbet ezekbõl a forrásokból
is, infrastruktúrafejlesztésre, munkahelyteremtésre, intézményfejlesztésre,
legfõképp oktatási intézményekre. Ki dönti
el, hol mire van szükség, és milyenek legyenek ezek az intézmények?
Ezeknek a fejlesztéseknek a tervezés pillanatától
figyelembe kell venniük az egyes régiókban, a különbözõ
településeken élõ romák létszámát
és kor, illetve iskolai végzettség szerinti megoszlását,
és természetesen csak a szubszidiaritás elve alapján
történhetnek. De ha nem jön létre az az intézményrendszer,
nem teremtõdik meg a feltétele azon technikák alkalmazásának,
amelyek például a kohéziós vagy a strukturális
alapokat egy-egy térségben elérhetõvé teszik,
akkor a helyzet nem fog megváltozni, és akkor a konfliktusok száma
tovább fog nõni. Ráadásul számos olyan település
van Magyarországon, és leginkább ezekben a már többször
emlegetett térségekben, ahol a lakosság - sem a kisebbségi,
sem a többségi lakosság - már csak ezért sem
tud majd élni ezekkel a lehetõségekkel, mert helyzeténél
fogva nem tudja, mivel is élhetne. Itt pedig valamilyen münchhauseni"
megoldásra van szükség. Én ezt többek között
a közösségi informatikai szolgáltatásokban vélem
felfedezni. Hiszen ezeket a térségeket nehéz megközelíteni,
gyakran még szilárd burkolatú út sincs, ezért
is tartja távol tõlük magát a külföldi tõke,
ezért nincsenek ott munkahelyek. De a kistelepülések egyötödében
már van teleház, és ez a hálózat - megfelelõ
állami szerepvállalás mellett - az egész országra
kiterjeszthetõ lenne. Természetesen ez csak abban az esetben fog
mûködni, ha nem egyszerûen infrastruktúrának
tekintjük, hanem közösségi-közszolgálati
intézményhálózatnak, ami ezekben az intézményhiányos,
hátrányos helyzetû térségekben egy olyan
társadalmi erõforrást tudna generálni - miközben
további szellemi tõkét is magához vonz -, amely
a kitörés egyik eszköze lehetne. Természetesen ez sem
megváltó és üdvözítõ megoldás,
nem oldja meg egyik napról a másikra a romakérdést,
de képes olyan szolgáltatásokat nyújtani, amelyek
a kisebbségi társadalom speciális igényeihez alkalmazkodnak.
Például?
Roma oktatási intézmények távoktatási programjait
tenné elérhetõvé, alkalmas lenne tehetséggondozásra,
jogvédelemre, jogi tanácsadásra, információszolgáltatásra
a munkalehetõségekrõl, munkaközvetítésre,
mindenféle felvilágosításra, tanácsadásra,
roma vállalkozók segítésére, politikai fórumok
mûködtetésére, különbözõ speciális
roma kedvezményprogramok, fejlesztési programok szervezésére
és menedzselésére, de kifele, a világ felé
is tudna hírt, információt adni errõl a térségrõl.
Szóval az ebben rejlõ lehetõség számtalan
és korlátlan. Tehát azt gondolom, hogy az információs
társadalom ezen technikai lehetõségének a megragadásával
egy nagyon jelentõs lépést lehetne tenni. Miközben
természetesen a hagyományos eszközök mûködtetésére
is - átgondolt módon - szükség van, és rendkívül
jelentõsek azok a lépések is, amelyek a kormányzati
struktúrában megjelenítik a romák képviseletét,
akár a Miniszterelnöki Hivatalban, akár az egyes minisztériumokban,
de ez a közösségi-informatikai szolgáltatás egy
olyan fejlesztési program alapját képezhetné, ahol
a források felhasználása pontosan követhetõ,
és mindenki tudja, milyen eredményt hoznak. Ugyanis a támogatás
és a fejlesztés között az a nagy különbség,
hogy a fejlesztésnek van perspektívája, a támogatás
olyan, mint amikor valaki kannában visz vizet a sivatagba. Aki hozzájut
a vízhez, az nem hal szomjan, de ebbõl sosem lesz oázis.
Egy támogatási rendszernél leosztják"
a pénzeket, ami kis redisztribútorok hadát és hierarchiáját
hozza létre, és mindenki seftel valamivel. Én adok
neked egy engedélyt alapítványi iskolára, te pedig
adsz nekem egy ajánlást valamihez", és így
tovább. Ez a posztfeudális világ, a mi társadalmi
szerkezetünk, a mi politikai civilizációnk klientúrák
harcára és együttmûködésére épül.
Amirõl gondolkozunk, az az információs társadalom
adta lehetõségek komolyan vételével és technikáinak
megragadásával megpróbálja ezt meghaladni.
Törzsök Erika, az Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Programiroda igazgatója
Bíró András
A roma szem"
Azt mondta, amióta
fölállt a Medgyessy-kormány, azóta új helyzet
van, sokkal több okot lát a reményre, mint korábban.
Mire alapozza ezt?
Mert azt látom, hogy a rendszerváltás óta most elõször
foglalkoznak a kérdéssel inkább államférfiúi,
mint politikusi szemszögbõl, eddig a cigánykérdés
lényegével a politikai osztály nem volt hajlandó
foglalkozni, feláldozta választási esélyei oltárán,
és ez óriási felelõtlenség, amiért
én már több mint tíz éve neheztelek. És
nem válogatnék a különbözõ politikai irányzatok
között, mert sajnos egyik sem mutatott valódi érdeklõdést
iránta. Most viszont szerintem új helyzet van, aminek egyik eleme,
hogy az államapparátus, a kormányzat legmagasabb szintjein
és a minisztériumokban is jelen van a roma szem", amely
követni és segíteni tudja, hogy a különbözõ
programok megvalósuljanak.
Bizonyos benne, hogy a gesztusokon túl valódi, lényegi
változásnak is tanúi leszünk?
Ezek gesztusok, nem kétséges, de nagyon fontos politikai gesztusok.
Én persze nem a gesztusoktól várom a megoldást,
azt azonban jelzik, hogy most már másképp hajlandó
a hatalom foglalkozni ezzel a dologgal. Mert valószínûleg
megértette, hogy a romákat integrálni kell, ha másért
nem, akkor demográfiai okokból. Ha elfeledkezünk az összes
humanisztikus, politikai, értékrendbeli okról, a számok
akkor is azt diktálják, hogy ezzel foglalkozni kell, különben
óriási baj lesz. Persze a jövõt az emberek szívesen
figyelmen kívül hagyják, de az államférfit
éppen az különbözteti meg például a politikustól,
hogy a jövõre is gondol, és vállalja mindazt a felelõsséget,
amit ráruháztak, amikor megválasztották. Nem vitatom
persze, és ettõl én is tartok, hogy most egy új
nómenklatúra alakulhat ki, amely - mint ez szokásos - nem
lát túl saját szakmája, saját területe,
saját minisztériuma elkülönült érdekein,
miközben a romakérdéshez a megoldás, az orvoslás
reményében csak holisztikusan, transzdiszciplinárisan
érdemes közelíteni, valamennyi aspektusát egyszerre
kezelve. Tudom, hogy közöttük hierarchiát, prioritási
sorrendet kell felállítani, de nem különválasztható
az emberjogi aspektus az oktatásitól, a megélhetési
aspektus a lakhatásitól és a kulturálistól,
és közülük bármelyik az összes többitõl.
És erre a szakminisztériumok - bármilyen bizottságok
koordinálják is tevékenységüket, ilyen bizottságok
voltak a múltban is, és ma is vannak - elégtelenek, mert
nincs meg a politikai súlyuk hozzá. És mivel nem remélem,
hogy a roma téma ezután majd központi kérdésévé
válik a magyar politikának, ennek hiányában az ágazati
gondolkodás, a bürokrácia belsõ mechanizmusai mindig
akadályozni fogják mindannak a megvalósulását,
ami pedig a programban benne van.
De akkor mit kellene tenni? Létre kellene hozni egy romaügyi
minisztériumot?
Miért ne? Igen, azt is el tudom képzelni, hogy legyen egy romaügyi
minisztérium. Ugyanakkor ebben az ügyben a legfontosabb, hogy dezetnicizáljuk
a romaproblematika legnagyobb részét, mert most ott etnicizálunk,
ahol nem kell, és ott nem etnicizálunk, ahol pedig kell. Mire
gondolok? A szegény sorsú vagy a marginális helyzetben
lévõ magyar állampolgárra a szociálpolitika
célszemélyeként" kell tekintenünk, de nem
azért, mert roma. Ebben az értelemben tudniillik közömbös,
hogy az illetõ roma vagy nem roma, õ magyar állampolgár,
aki szegény vagy iskolázatlan vagy munkanélküli, tehát
azzal kell foglalkoznunk, hogy szegény vagy iskolázatlan vagy
munkanélküli. Ilyen értelemben nincsen roma-szociálpolitika
vagy roma-társadalombiztosítás.
Csak a magyar államnak polgáraiért való felelõssége
Pontosan errõl van szó. Na most nézzük a dolog másik
oldalát, hol, milyen esetben kellene etnicizálnunk? Ott, ahol
az emberi jogok sérelmet szenvednek. Elfogadhatatlan ugyanis, hogy az
a magyar állampolgár, aki történetesen romának
született, azért kerüljön hátrányos helyzetbe,
mert a bõre színe vagy a kiejtése vagy a szokásai
ezt a másságot megmutatják. Ezt a másságot
meg kell védenie a Magyar Köztársaság törvényeinek
és a magyar államapparátusnak, és nem megverni a
cigányokat, amikor a kórházban saját szokásaik
szerint megsiratják a halottjukat, ahogy ez nemrégiben történt.
Ez elfogadhatatlan. És az is elfogadhatatlan, hogy egy magyar polgármester
minden következmény nélkül kijelenthesse, hogy a
cigányok állatok", ahogy ez megtörtént. Ennek
minden civilizált országban következményei kell, hogy
legyenek. Visszatérve a szegénységre: ma körülbelül
egymilliónyian vannak Magyarországon, akik a szegénységi
küszöb alatt élnek, de ennek a körnek csak a fele roma.
Tehát szociális-gazdasági vonatkozásban szegénységellenes
politikát kell folytatnunk, és nem pro-roma politikát,
és ebbe tilos belekeverni etnikai szempontokat, mert egy csomó
nem roma szegény embernek nagyon hasonlók a körülményei.
Sõt, a kutatók arról beszélnek, hogy a nyomor
etnicizál. De nem válaszolt arra a kérdésre, mit
kellene tenni, hogy a szûk tárcaérdekek ne forgácsolják
szét a romaprogramokra fordított eszközöket.
Ugye tudjuk, hogy sem a szegénység, sem a roma népesség
nincs egyenlõen szétosztva az országban, Nyugat-Magyarországon
nyilván sokkal kevésbé súlyos a probléma,
mint keleten. Tehát ha regionális szempontból közelítjük
meg a kérdést, és ott nem fölülrõl lefelé,
hanem alulról fölfelé tervezünk - vagyis elõbb
megállapítjuk, hogy az adott területen mondjuk hány
munkanélküli van, kik azok és melyik területen, majd
velük együtt keressük meg a módját annak, hogyan
integrálódhatnának gazdaságilag, szociálisan
és képzettség tekintetében a társadalomba
- akkor az erre fordított invesztíciók sokkal nagyobb valószínûséggel
képesek a kitûzött célt megvalósítani.
De most már nem kellene újra abba a hibába esnünk,
hogy minisztériumokban és különféle romaügyi
tanácsokban döntenek róluk, ráadásul nélkülük.
És ne vállaljon mindent magára az állam. Mert ha
így lesz, ha mindenért az állam lesz felelõs, ha
megint nélkülük akarunk róluk dönteni, akkor megint
ott találjuk magunkat a szocializmusban.
Lát ilyen tendenciákat?
Én csak azt hallom, hogy a Nemzeti Fejlesztési Programba
bekapcsolódik a roma tematika". Amit egyébként magam
is helyeslek, de nem tetszik a látásmód, hogy föntrõl
lefelé tervezünk, hogy az érintettek helyett akarunk gondolkodni,
és országosan döntünk el olyan kérdéseket,
amelyekrõl az érintettek, a helyben lakók sokkal többet
tudnak. Vagyis ahhoz, hogy a romák valóban partnerekké
váljanak, részt kell venniük a döntéshozatalban,
ami persze nem megy egy csapásra és magától. Ehhez
azt hiszem, olyan intézményeket kell létrehozni, amelyek
- bár állami támogatásban részesülnek
- nem állami intézmények. Mondjuk egy regionális
fejlesztõ kht.-t, ami a szokásos gazdasági tevékenységen
kívül azt is felmérné, azon a tájon milyen
szakismeretre van szükség, tehát mit érdemes tanulniuk
a roma fiataloknak, mi az, amire a munkaerõpiacon is igény mutatkozik.
Így azt is meg lehet akadályozni, hogy az oktatással kapcsolatos
etnobiznisz" - hiszen az európai uniós alapokból
sokan szeretnének majd óriási pénzeket lenyúlni
- ne virágozhasson fel.
A szubszidiaritás tehát nem egy üres, értelem nélküli
szó: azt jelenti, hogy ott hozzák meg a döntéseket,
azon a szinten, ahol a leghatékonyabbak. És itt valóban
egy demokratizálódási folyamatról van szó,
és ha az állami akarat mindenhatósága helyett a
szubszidiaritás elvét fogjuk követni, akkor a romák
integrációja nem máról holnapra, de néhány
évtized alatt valósággá válhat. Ennél
rövidebb idõ alatt nem lehet több száz éves restanciát
behozni.
Bíró András újságíró, alternatív Nobel-díjas, a Másság Alapítvány kuratóriumának elnöke
Kolompár Orbán
Az szavazzon a cigány önkormányzatokra, aki cigánynak
vallja magát"
A konferencián
vita alakult ki arról, mi legyen a cigány kisebbségi önkormányzatok
sorsa: ha végképp bebizonyosodik, hogy alkalmatlanok feladataik
ellátására, akkor fel kell-e számolni õket.
Ön szerint inkább meg kell õket erõsíteni jogaikban
és pénzügyi helyzetükben. Hogyan képzeli ezt?
Így van, kibõvített jogosítványrendszerrel,
feladat- és hatáskör tekintetében, és javítani
kell financiális helyzetüket, jóval több pénzre
van szükségük. Jelenleg nem beszélhetünk valóságos
önkormányzatokról, inkább civil szervezetekrõl,
amelyek egy szociális ellátórendszer keretében mûködnek,
tudniillik a kistelepüléseken például kizárólag
a cigányság szociális problémáival foglalkoznak,
pedig nem ez kellene legyen a fõ feladatuk, hanem a hatékony érdekképviseleti
munka.
Ön mit változtatna ennek érdekében?
Elõször a kisebbségi törvényt kellene módosítani,
az újonnan felálló országos önkormányzatnak
és a Roma Politikai Államtitkárságnak ez kellene,
hogy az elsõ dolga legyen.
Önnek is szerepe lesz ebben?
Mivel tagja vagyok a Medgyessy Péter által létrehozott
Romaügyi Tanácsnak, ezért meghatározó szerepet
játszhatok benne. A törvénynek tehát újra kell
fogalmaznia a települési és a kisebbségi önkormányzatok
viszonyát, meg kell újítania a finanszírozási
rendszert, az állami normatívát a lélekszámhoz
kell kapcsolni, mert most nem így van, és az illetékes
minisztériumnak - gondolom, ez a Belügyminisztérium - létre
kell hozni egy olyan állami fejkvótarendszert, amelynek segítségével
a kisebbségi önkormányzatok ki tudnának alakítani
egy megfelelõ intézményrendszert
Az újraválasztott jászladányi polgármester
már a jelenlegi rendszert is abszurdnak tartja, mert szerinte kettõs
hatalomhoz vezet, a kisebbségi önkormányzatok szerinte jelenlegi
állapotukban is képesek arra, hogy megbénítsák
a helyi önkormányzatokat. És ami a dolog másik oldala:
ha ezek az önkormányzatok a jelenleginél erõsebb jogosítványokkal
és nagyobb büdzsével rendelkeznének, akkor most ezek
fölött is a roma színekben választást nyert jászladányi
polgármesterné és társai rendelkeznének.
Ön mit gondol errõl?
Természetesen nem értek egyet a jászladányi polgármesterrel.
Az új rendszer egyébként nyilván nem egyik napról
másikra fog kiépülni, hanem csak a következõ
választásokig. Addig pedig van idõ törvénybe
foglalni, hogy a cigány kisebbségi önkormányzatokat
a romák válasszák meg, és a finanszírozás
módja és mértéke megfelelõ legyen, és
mindez a parlament által jóvá legyen hagyva, és
így meg lehet elõzni a jászladányihoz hasonló
eseteket.
Mit szól a lajstromba vétellel kapcsolatos emberi jogi, illetve
adatvédelmi aggályokhoz?
Nézze, én azt gondolom, hogy ma Magyarországon az szavazzon
a cigány önkormányzatokra, aki cigánynak vallja magát.
Nem vitatom, hogy mindenkinek joga van ezt letagadni, vagy nem vállalni
cigányságát, hiszen mindenkinek joga van eldönteni,
hova tartozik, de én akkor is úgy gondolom, hogy a cigányoknak
és nem másoknak kell megválasztaniuk saját képviseletüket,
vagyis azoknak, akik vállalják önmagukat.
De ön is tudja, hogy a körülbelül félmilliós
cigányságból százkilencvenezernél alig többen
teszik ezt, legalábbis errõl szólnak a népszámlálás
adatai. A többi háromszázezer legyen ebbõl kizárva?
Talán a felmérés nem volt elég pontos, nem biztos,
hogy a kérdezõbiztosok minden házba bementek, nekem egyébként
errõl konkrét információim vannak, de ez a kisebbségi
önkormányzatok felelõssége is, például
ha tõlem valaki megkérdezi, hogy Kiskunmajsán hány
cigány él, én nagyon pontosan meg tudom neki mondani, szerintem
ez nekem - mint az önkormányzat elnökének - kötelességem
is.
Önrõl úgy beszélnek, mint Farkas Flórián
vetélytársáról és egyetlen potenciális
alternatívájáról, mint akiben egyedül van kellõ
erõ, erély és szervezõkészség ehhez.
Ám az elképzeléseit nem sikerült maradéktalanul
megvalósítania, nem sikerült kellõ számú
elektort állítania
Én úgy gondolkodom, hogy csak õszintén és
igaz eszmék mentén lehet a roma ügyet jól és
hatékonyan képviselni, és tartozom annyival magamnak és
a közösségemnek, hogy nem engedem magam megvásárolni,
én senki politikai céljait nem fogom szolgálni. Politikai
harcosnak nevezem magam, nagyon szegény környezetben, nagyon szegény
családban születtem, és húsz évvel ezelõtt
szakadtam ki Majsán a cigányok közül, akkor hagytam
ott a cigánytelepet, és húsz év múltán
is azt látom, hogy ott az emberek ma is milyen nyomorúságban
élnek. Pedig ebbõl a nyomorból már az elmúlt
húsz évben valamennyire ki lehetett volna lábalni, csak
ehhez az kellett volna, hogy legyen a cigányságnak valamilyen
igazi, hatékony érdekképviselete.
Magának ez a kilábalás sikerült.
Igen, sikerült, de ez annak is köszönhetõ, hogy a majsai
cigányság rám épített, és bizalmát
belém vetette, és szabad utat adott abban, hogy az érdekeit
helyben, megyei szinten és most talán országosan is képviseljem.
Hogyan szerepelt a szervezetem, az MCF a helyhatósági választásokon?
Én azt hiszem, egy másfél éve alakult szervezet
esetében ez óriási siker és óriási
teljesítmény, ezalatt harmadik legnagyobb szervezetté nõttük
ki magunkat, magunk mögött hagytuk a nagyon nagy Phralipét,
az MCDSZ-t és a Roma Parlamentet és a többi nagy országos
szervezetet. De közülük többel a Baloldali Roma Tömörülésen
belül egy padsorban ülünk, és egy célt tûztünk
ki magunk elé: le kell váltani Farkas Flóriánt,
és a romapolitikát új alapokra kell helyezni. Mivel a Tömörülés
koalíciós tanácsának az elnöke vagyok, ebben
nekem meghatározó szerepem lesz a következõ években,
és mindent meg is fogok tenni annak érdekében, hogy ez
az általam megfogalmazott roma politikai rendszerváltás
bekövetkezzen.
Maga sikeres építési vállalkozó létére
baloldali ember? És mit szól Szelényi és Ladányi
vizsgálatához, amely cáfolja a romák és a
szegények baloldali beállítottságával kapcsolatos
hiedelmeket?
Igen, én baloldali ember vagyok, aki kicsit is érzékeny
szociálisan, az szerintem nem is lehet más, és én
ennek a felmérésnek nem hiszek. A vállalkozásom
teszi egyébként lehetõvé számomra, hogy politikus
legyek, mert én azt nem tartom igazi politikusnak, aki azért kezd
politizálni, hogy abból megéljen. Ezt az átlagos
magyar ember, az átlagos magyar politikus talán megengedheti magának,
de - szeme elõtt tartva a cigányság problémáit
- egy roma politikus semmiképpen sem. Én egyébként
azt mondom, igazi roma mozgalom, igazi roma érdekképviselet, igazi
roma politika csak akkor lesz, ha ebben a tehetõs roma emberek munkát,
aktív szerepet és anyagi áldozatot is vállalnak.
Azok a kisebbségi önkormányzati vezetõk ugyanis, akik
rászorulnak a tiszteletdíjra és más egyéb
juttatásra, hiszen a családjuk léte függ ettõl,
aktív részeseivé válhatnak a mozgalomnak, de meghatározó
szerepet sohasem fognak benne játszani, hiszen kiszolgáltatottak.
Az elmúlt hónapokban egyébként úgy látom,
hogy a roma vállalkozók zöme belekapcsolódott a politikába.
A maga vállalata mivel foglalkozik és mekkora?
Én magas- és mélyépítési vállalkozó
vagyok, egy kft.-t irányítok, és a csatornaépítéstõl
a lakásfelújításokig mindennel foglalkozom. Ez egy
elég sikeres cég, körülbelül negyven-ötvenmillió
az éves bevételünk. Ez az alsó középkategóriába
tartozik, amivel - per pillanat, mint roma ember - elégedett vagyok.
Kolompár Orbán, a Magyarországi Cigány Szervezetek Fórumának elnöke
Lengyel László
Itt két nyomorultat látunk verekedni"
Ön úgy véli
- ez derült ki az elõadásából -, hogy a Medgyessy-kormány
nem szánta el magát arra, hogy - ígéretei szerint
- a rászorultsági elvet követve alakítsa át
a jóléti rendszert. A száznapos program során szétosztott
forrásokból például szinte semmi sem jutott a legszegényebbeknek,
így a romák zömének. Azt gondolja, ebbõl általánosítható
következtetések vonhatók le a Medgyessy-kormány romapolitikájára?
Ez a csomag a közalkalmazottakat, leginkább a pedagógusokat
és az egészségügyieket célozta meg, nekik adott
további jövedelmeket - ami közgazdaságilag kétséges
megoldás, de társadalompolitikailag érthetõ -, viszont
ügyet sem vetett a legelesettebb, legszegényebb rétegekre,
például a romákra. Sõt, fönntartott néhány
Fideszre jellemzõ megoldást, például a családi
pótlék ügyében, amikor egységesen, mindenkinél
megemelte, ami nagyon nagy hiba, szociálisan súlyosan igazságtalan.
Vagyis nem vállalkozott arra, hogy - szembe menve az Orbán-kormány
demagógiájával - igenis a rászorultaknak, a legrosszabb
helyzetben lévõknek teremtsen esélyt. Ennél azonban
baljóslatúbb jel, hogy nem léteznek azok az intézményes
csatornák, amelyek révén a támogatások elérnék
a legszegényebb rétegeket. Például jelentõs
csoportjaik hivatalosan nincsenek is jelen a munkaerõpiacon, tehát
ha adómentessé válik a minimálbér, annak
az elõnyeit õk nem érzik, hiszen feketén dolgoznak.
Vagyis a kormánynak azon kellene gondolkoznia, hogyan hozza õket
vissza a legális szférába, ezt azonban éppen maga
tette lehetetlenné, amikor megemelte a minimálbért. És
így éppen az a félmillió ember, aki leginkább
rászorulna - mert nincs a munkaerõpiacon figyelembe véve,
mert nincs benne a munkaügyi statisztikákban -, nem jut hozzá
a neki szánt forrásokhoz, és ez ennek a problémahalmaznak
csak az egyik eleme.
Ugyanígy nem tudnak élni a középiskolás
fejkvóta nyújtotta lehetõségekkel azok a gyerekek,
akik nem járnak középiskolába, a roma gyerekek például
így elesnek évente több milliárd forinttól.
Ez már persze nem a mostani száz nap kérdése, hanem
a hosszú távú stratégiáé: van-e ilyen,
tudjuk-e, mit akarunk a legelesettebb, leghátrányosabb helyzetû
társadalmi csoportokkal csinálni? Mert a kormányprogramban
a roma népességre vonatkozóan - néhány jó
szándékú megjegyzésen kívül - semmi
komoly elképzelés nincs. Semmit sem olvashatunk arról,
merre tovább. Oktatásban, munkaerõ-piaci helyzetben, regionális
ügyekben nyomát sem látni semmiféle stratégiának.
Helyhez akarják-e kötni õket, beszorítani a falvakba?
Mert ezt is meg lehet csinálni, csak akkor tudni kell, mit fognak ott
csinálni, mire és hogyan akarják õket oktatni? Vagy
épp ellenkezõleg, az a cél, hogy a városban találják
meg a boldogulásukat, ott dolgozzanak? De hogyan jutnak oda, és
mi lesz a munkájuk? Helyre akarják-e állítani a
szakmunkásképzés becsületét, akarnak-e középfokon
képezni szakembereket? Nagyon nagy szükség lenne rá,
de akkor ehhez egy másfajta oktatási struktúrát
kellene létrehozni. Szóval ezek mind nagyon fontos és sürgetõ
kérdések, csak éppen a válaszokat nem találjuk
rájuk sehol a programban. Én például azt is el tudom
képzelni, hogy megpróbálnák a multinacionális
vállalatokat, például az amerikaiakat arra késztetni,
hogy az iskoláikban szerte a világban - hiszen mindegyik képez
szakmunkásokat - bizonyos kvóták alapján roma gyerekeket
is oktassanak, és írjanak ki számukra ösztöndíjakat.
Ez ugyanis például a General Electricnek még érdeke
is, mert most Miskolcról viszi Ózdra a szakmunkást. És
ez persze nemcsak a roma, hanem mindenféle tehetséges, ám
szegény munkaerõ felszívását jelenthetné.
És ez a multiknak azért is érdekük, mert az instabil
gazdasági-társadalmi környezet feltételezhetõen
számukra is nagy kockázatot jelent.
A multinacionális vállalatok számára persze nem
ismeretlen az a helyzet, hogy felépítenek egy üzemet, amit
társadalmi értelemben a dzsungel vesz körül, ezt a világ
számos pontján megkockáztatták, még Amerikában
is van rá példa. De az ilyen helyzet általában mégis
komoly tartózkodással tölti el õket, mert a társadalmi
kockázatokat ilyenkor nekik kell viselniük és kezelniük.
És ezt megint a Medgyessy-kormányon kell számon kérnünk:
hogyan fogjuk a jövõben a konfliktusokat kezelni? Most például
Pakson kinek lett volna a dolga a konfliktust kezelni? Ez már a Rádió
utcai ügynél is komoly kérdés volt: kinek a dolga
odamenni? Mit jelent az egyeztetés, és kik között kell
ezt megtenni, és milyen módon? Az Egyesült Államokban
például annak idején óriási jelentõsége
volt, hogy a metodista egyház magára vállalta"
ezt a missziót, hogy volt egy Martin Luther King nevû lelkész
- persze nem mindig személyesen õ -, aki megjelent a konfliktusok
helyszínén, és képes volt megoldani azokat. Amivel
nem azt akarom mondani, hogy Magyarországon is így kell lennie,
de itt is ki kell találni, kik legyenek a közvetítõk.
Most látjuk, hogy mindenhová Horváth Aladárnak kell
rohannia, és a két vitatkozó felet szét kell tolnia,
és csak azután csillapul a botrány
Érdekes, hogy a korábbi ügyekben ez sokkal kevésbé
sikerült neki. Nem lehet, hogy most az segíti ezt a jószolgálati
missziót, hogy õ nemcsak a Roma Polgárjogi Alapítvány
elnöke, hanem a miniszterelnöknek is tanácsadója? Szóval
nem lenne szükség valamilyen intézményes megoldásra?
Dehogynem. Ez bizonyos értelemben egy szociológiai-szociálpszichológiai,
ugyanakkor állami feladat, és nemcsak országos, hanem helyi
feladat is, hiszen mire a jászladányi alapítványi
iskola ügye például országos botránnyá
duzzadt, bizonyosan eltelt egy-két év, és talán
ha idejében kapcsolnak valahol, nem lett volna belõle országos
botrány. Helyi szinten kinek kell egyeztetni? A polgármesternek,
akinek - most vonatkoztassunk el a konkrét esetektõl - egyik oldalon
meg kell küzdenie egy csomó hihetetlenül dühös városlakóval,
aki azt mondja, befizettem az adómat, ezért megfelelõ
színvonalú szolgáltatást követelek", a
másik oldalon meg azzal a másik hihetetlenül dühös
szegény társasággal, amelyik segélyt követel,
és nem hajlandó belátni, mert éhes, hogy az önkormányzatnak
- teszem azt - nincs pénze. De ha a polgármester nem, akkor ki
egyeztessen, ki segítsen megoldani ezeket a konfliktusokat? Szóval
ezt mind végig kell gondolni, például azt, mi legyen azoknak
az intézményeknek a szerepe, ahol ezek a konfliktusok nagy valószínûséggel
kitörhetnek. Tudjuk például, hogy a rendõröket
már elkezdték képezni a romákkal való konfliktusok
megfelelõ kezelésére, feloldására. A pedagógusokat
vajon mért nem készítik föl erre, miért hagyják
ebben magukra? Meg az egészségügyi dolgozókat, az
orvosokat és az ápolókat? Ezeket a kereteket - tetszik,
nem tetszik - valahol fönt", országosan, a szellemi elitnek
és a politikának kell kialakítania, nem várható,
hogy szerencsétlen, magukra hagyott helyi emberek találják
ki, mert ez egy ország problémája, nem a paksi önkormányzaté.
Azért szakad az egész az õ nyakukba, mert az ország
- a kormányok - nem oldották meg. És persze nem akarom
felmenteni sem a paksi önkormányzatot, sem a németkérieket,
azokat, akik a mi értékítéleteink szerint helytelenül
viselkedtek, egyszerûen csak azt akarom mondani, hogy itt már a
végeredménnyel van dolgunk, amit ezen a szinten már jól
nem lehet megoldani. Mert itt két nyomorultat látunk verekedni.
Az egyik, aki durván az arcába vág a másiknak, kicsit
erõsebb és kicsit kevésbé nyomorult ugyan, mint
a másik, aki védekezni sem tud igazán, de õ is szegény,
gyenge és nyomorult, ezt vegyük észre.
Utoljára beszéljünk az uniós csatlakozással
kapcsolatos reményekrõl, amelyeket ön - legalábbis
kezdetben - a marginális helyzetben lévõ, alacsony képzettségû,
iskolázatlan rétegek esetében inkább illúziónak
tart. Miért?
Ez egy nagyon fontos kérdés, szerintem a csatlakozás után
következõ helyzetrõl nincs igazán világos és
reális képe a magyar társadalomnak. Nézzük
a gazdasági oldalt: a versenyszférában biztos, hogy utána
még élesebb lesz a verseny, és nem kell ahhoz romának
lenni, hogy ezt valaki megszenvedje. Ez Nyugat-Európában is így
volt, nézzük csak Ausztriát, hogyan rendezte át a
csatlakozás néhány pillanat alatt a munkaerõpiacot.
És arra is fel kell készülnünk, hogy az Európai
Unió - gondolkodásmódja, hagyományai, szabványai
miatt - nagyon erõsen le fogja értékelni a képzetlen,
iskolázatlan, a modern gazdaságban nehezen vagy nem alkalmazható
munkaerõt. Nyugat-Európában sem tudnak mit kezdeni velük,
ott is bajban vannak ezzel. Az ad csak kicsi reményre okot, hogy az európaiak
valószínûleg jobban fognak figyelni erre, több pénzt
adnak, és bizonyos értelemben kiegyenlítésre fognak
törekedni. De ha nem jut több tõke a leszakadt térségekre,
és ha nem tudjuk valamennyire az ott tömbszerûen felhalmozódott
képzési hátrányokat ledolgozni, felszámolni,
és ha nem változtatunk hihetetlen sebességgel az oktatási
rendszerünkön, akkor ezek a rétegek nagyon nagy bajban lesznek,
mert mindig azok szoktak elsõ menetben nagy pofonokat kapni, akik amúgy
is bajban vannak. Elsõ menetben egyébként az egész
népesség rosszabbul jár, ezt tudni kellene az EU-ról,
az elsõ menet minden országot negatívan érintett
- ami persze hosszabb távon megtérül -, de ez inkább
fokozni szokta a populizmust és a rasszizmust, mint csillapítani.
Nagyon nem mindegy, hogy egy kormány ilyenkor mit csinál. Ezért
is tartom az Orbán-kormány legnagyobb bûnének, hogy
a szegregációt - szociáldarwinista alapon - természetesnek
mondta ki. Magyarországon õk fogalmazták meg elsõ
ízben - és tulajdonképpen nemcsak a romákkal, hanem
általában az alul lévõkkel szemben -, hogy vannak
gyõztesek és vannak vesztesek, és a gyõztesek megérdemlik,
hogy gyõztek, és a vesztesek is megérdemlik, hogy vesztettek.
Mert õk tehetnek róla, mert munkakerülõk, mert nem
járnak iskolába, mert lusták, mert piszkosak, mert lopnak,
elég volt belõlük. Hogy ezt a gondolkodást nyílttá
lehetett tenni, sõt kormányzati szinten ki lehetett mondani, hogy
van, akinek jár, és van, akinek nem jár", véleményem
szerint ez vágta az igazán mély szakadékot a magyar
társadalom testébe, nem a pártok közötti konfliktusok.
Lengyel László közgazdász
Kaltenbach Jenõ
A tükör is felelõs"
Elõadásában
Ön arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarországon jogalkalmazási
válság van. Ez mit jelent, hogyan érinti a roma társadalmat?
Nekünk persze rengeteg adósságunk van a törvényhozásban
is, például az antidiszkriminációs törvény
évek óta késik, de még nagyobb a baj a törvények
végrehajtása terén. Ez egyébként világjelenség,
csak a sokkal gazdagabb tradíciójú nyugat-európai
országokban a jogalkotás és a jogalkalmazás közötti
szakadék kevésbé mély, mint a kelet-európai
országokban: ezen a tájon a valóság nagyon-nagyon
eltér attól, ami belõle a jogban visszatükrözõdik,
és persze ezért nemcsak a valóság, a tükör
is felelõs. De vajon azt a következtetést kell-e ebbõl
levonnunk, hogy ezért csak a társadalomnak, helyesebben a többségnek
kedvére való" jogszabályokat érdemes
alkotnunk? Egyáltalán nem, ha van egy elvben mindenki által
elfogadhatónak tartott politikai cél, akkor azért egy demokráciában
igenis kampányolni" kell, és olyan viszonyokat teremteni,
amelyek között ezek a célok a többség vagy legalább
egy jelentõs társadalmi erõ céljaivá válnak.
Mire gondol?
Régóta tudjuk például, hogy Magyarországon
a cigánysággal szemben széles körben negatív
elõítéletek vannak, ezen azonban a kormányzatnak
és minden felelõsen gondolkodó és a közélet
iránt felelõsséget érzõ embernek meg kellene
próbálnia változtatni, példaadással, állandó
helyes kommunikációval. Én azonban mostanában hallottam
elõször igazán magas rangú, felelõs politikus
szájából olyan mondatokat, amelyeket kezdettõl fogva
hallanunk kellett volna: a miniszterelnök azt mondta a Romaügyi Tanács
megalakulása után, hogy a romaügy valójában
magyarügy, és hogy a romákat körülvevõ elõítélet-rendszer
és kirekesztés miatt nekünk adósságunk van
velük szemben. Ezeknek a mondatoknak például réges-régen
el kellett volna hangozniuk.
Csakhogy tudjuk, ezek népszerûtlen dolgok, még azok a
politikai erõk is csak vonakodva vállalkoznak ilyesmire, amelyeknek
pedig legfontosabb céljaik közé tartozik mindenfajta kirekesztés
elleni küzdelem. Azt szokták mondani, hogy aki erre sûrûn
vállalkozik, az hamarosan felkerül a parlamentbõl kiiratkozók
listájára. Miközben az elõítéleteket
folyamatosan erõsítik - mert igazolni látszanak - azok
a viszonyok, amelyek megváltoztatására minden felelõs
politikai erõnek törekednie kellene, de ami szinte sziszifuszi erõfeszítéseket
követel. Várhatunk-e igazi megoldást a jogtól?
Egymagában természetesen nem, annál több múlik
azon, mit gondolnak az emberek. Például azt mondják a szociológusok,
hogy a roma munkanélküliségben körülbelül
harmincszázaléknyi mértékben van jelen az elõítélet.
Ez azt jelenti, ennyivel lehetne csökkenteni a roma munkanélküliek
számát, pusztán azzal, ha megszüntetnénk a
diszkriminációt. De ha harminc százalékkal javulna
a romák foglalkoztatása, az a róluk való gondolkodást
is segítene átalakítani, hiszen akinek elõítéletei
vannak, az úgy érzi, a valóság napról napra
visszaigazolja azokat. Az a valóság", amelynek létrehozásában
az elõítéleteknek óriási szerepük van.
Szóval ebben az az ördögi, hogy a romákat egy negatív
környezet veszi körül, amelynek a hatásait rájuk
vetítjük vissza, mintha õk hozták volna létre
ezt a környezetet.
És ezen a miniszterelnök mondatai változtatni tudnak?
Önmagukban nem, de ha más, nagy tekintélyû, komoly
presztízsû emberek megnyilatkozásaiban visszhangra találnak,
akkor ez nagyon sokat tud segíteni. Ez történik egyébként
Nyugat-Európában is: a kormányfõk ebben a tekintetben
teljesen egységesek, legyenek konzervatívok, szocialisták
vagy liberálisok, minden ilyen jelenséggel szemben azonnal zárják
a soraikat". És ami Németország nyugati részében
a második világháború után antiszemitizmus-ügyben
történt, az elég jó példa arra, hogy ezt egy
közép-európai kultúrában is meg lehet tenni,
nem csak az angolszász világban.
Visszatérve a jogalkalmazás hiányosságaira: minek
kellene megváltoznia, hogy az alkotmány és a törvények
emberi jogokról, diszkriminációról, szegregációról
szóló passzusai ne csak papíron létezzenek? Nézzük
például Jászladány esetét.
Én azt tapasztalom gyakran, hogy maguk a jogalkalmazók sem ismerik
elég jól a szabályokat, ez meglepõen magas pozícióban
lévõ személyek esetében is gyakran elõfordul.
Azt gondolja, a jászladányi önkormányzatnál
nem ismerik a jogszabályokat? Én ennek éppen az ellenkezõjét
látom, meglehetõsen jól eligazodnak a különbözõ
kis- és nagykapuk között, hogy úgy mondjam, kreatívan"
élnek a joggal.
A saját értékrendjük szerint. De ilyesmit a joggal
hivatásszerûen foglalkozó személyeknél is
tapasztalhatunk: Kolláth György például azt mondta,
miért nem hagyjuk, hogy a jászladányiak maguk döntsenek
az iskolájukról. Csak mintha a jászladányiak"
fogalomba nem értette volna bele az ottani romákat. A polgármester
ugyanis nem azt akarja, amit a jászladányiak akarnak, hanem azt,
amit a jászladányi nem romák várnak tõle,
és ez nagy különbség. Aztán azt is tapasztalom,
hogy ha a helyi jogalkalmazók - például a polgármesterek,
a jegyzõk - kicsit lazán, szabadosan kezelik is a törvényességet,
annak többnyire nincs következménye. Egyetlen esetre sem emlékszem,
amióta önkormányzati rendszer van, tizenkét éve,
hogy azért vontak volna felelõsségre valahol egy polgármestert
vagy bárkit, mert a romákkal kapcsolatban hibát követett
el, törvényt sértett. Gazdasági ügyekért
idõnként igen, de a cigánysággal kapcsolatos kötelességszegés
esetében ez még nem fordult elõ. Nagyon kíváncsian
várom például, mi fog történni Németkéren.
De például a Csákvárra menekülõ zámolyi
romák esetében bizonyos polgármesteri kijelentések
ügyében annak idején mi büntetõeljárást
kezdeményeztünk, az ügyészség egyébként
egyetértett azzal, amit leírtunk, mégsem tett feljelentést
- mondván, nem sikerült bizonyítani, hogy szándékosan
tette az inkriminált kijelentéseket a polgármester. Tehát
van egyfajta cinkos összekacsintás. Amikor ilyen ügyekben kellene
a törvény szigorát alkalmazni, akkor ez a vaskéz"
valahogy nem akar lesújtani.
Magyarországon az elképzelhetetlen, ami Amerikában az
ötvenes-hatvanas években történt, ahol a fekete gyerekek
rendõrök segítségével foglalták el helyüket
az addig csak fehérek által látogatott iskolákban,
szálltak fel az iskolabuszokra? Nálunk a hatóság
nem védelmezheti meg roma családok tulajdonát a felbõszült
helybéliektõl, és nem nyújthat segítséget
a beköltözésükhöz, ha azt élõlánccal
és egyéb eszközökkel, fenyegetéssel kívánják
megakadályozni? És ha már beköltöztek, nem védelmezheti
õket, nem segítheti õket jogaik gyakorlásában?
Azt szokták mondani, hogy ez olaj lenne a tûzre. Önnek mi
errõl a véleménye?
Én nagyon is el tudom képzelni, sõt, mindig így
kellene történnie, egy jogállam hatóságának
ugyanis nincs választási lehetõsége, tekintet nélkül
a közvéleményre, a törvény elõírásait
be kell tartania és tartatnia, ha nem így tesz, az a törvényesség
halála. Ezek lennének egyébként azok a példák,
amelyek megértetnék, hogy a törvényt igenis mindenkinek
be kell tartania, és itt nem arról lenne szó, hogy megvédjük
a romákat", hanem arról, hogy megvédjük
a törvényt". És nem hiszem, hogy ez olaj lenne a tûzre,
és azt sem, hogy Magyarországon ennek a gondolkodásnak
olyan rettenetesen nagy lenne az ellenzéke. Csepeli Györgynek van
egy tétele, amely szerint az emberek a helyzetet - legalábbis
ebben a tekintetben - általában rosszabbnak gondolják a
valóságosnál. Mert azért vannak olyan települések
is szép számmal, ahol nincsenek konfliktusok romák és
nem romák között, és vannak értelmes polgármesterek
is, akik a konfliktusokat - ha fölmerülnek - értelmesen és
civilizáltan tudják kezelni, szóval egy csomó pozitív
együttélési példa van. Viszont nem szabad illúziókat
kergetnünk, mert ne higgyük azt, hogy létezik olyan csücske
a világnak, ahol az egymástól különbözõ
emberek minden reggel egymás nyakába borulnak.
Ön a konferencián védelmébe vette a kisebbségi
önkormányzatokat azokkal szemben, akik a megszüntetésük
mellett érveltek. Azóta lezajlottak a választások,
és a jászladányi cigány önkormányzatba
egy kivétellel nem romákat választottak be. Ön erre
azt mondta, a selejt bosszúja". Nem változott meg a
véleménye?
Nem, ma sem az önkormányzatokban, hanem a választójogi
törvényben látom a hibát, amely szerintem jelenlegi
formájában alkotmányellenes, csak ezt eddig elmulasztották
kimondani, pedig négy éve fekszik a Roma Polgárjogi Alapítvány
indítványa az Alkotmánybíróság asztalán.
Én azonban a jászladányi önkormányzat ügyét
nem keverném össze az iskola dolgával. Mert gondoljon bele,
ha Jászladányban mondjuk szerbek élnének, õk
boldogan fogadnák a külön iskola ötletét, hiszen
identitásuk megõrzését ez sokkal inkább szolgálná,
mint a közös iskola. A romák esetében azonban ennek
éppen az ellenkezõjérõl van szó, õk
tudniillik integrálódni akarnak, egyenjogúnak lenni, és
részévé válni a helyi társadalomnak, az iskola
kettéválasztása községi és alapítványi
iskolára - ahonnan kiszorulnak - pedig ebben akadályozza meg õket.
Tehát a romaügynek az a része, aminek nincs köze a nemzetiségi
identitáshoz - ami az integrációról, az egyenjogúságról,
az elõítéletesség, a kirekesztés, a szegregáció
elleni küzdelemrõl szól -, a kisebbségi önkormányzati
rendszertõl idegen, ennek kezelését a társadalom
más intézményrendszereiben kell a roma közösségeknek
keresniük. Jászladány esetében például
a nagy önkormányzati testületbe való integrálódásban.
Vagyis azt a célt kellene kitûzniük, hogy minél többen
váljanak tagjaivá a jászladányi önkormányzatnak,
hogy ott maguk képviselhessék az érdekeiket. Ehhez persze
elõbb a helyi önkormányzatokról szóló
választójogi törvényt kellene megváltoztatnunk,
amely mai állapotában - a nyertes mindent visz" alapon
- garantálja, hogy a tízezernél kisebb lélekszámú
településeken a többség minden mandátumot megszerezzen.
Kaltenbach Jenõ országgyûlési biztos
Kadét Ernõ
Ne azért kapjon támogatást, mert cigány"
Ön elõadásában
a romáknak nyújtott állítólag milliárdos
állami támogatásokról azt kérdezte, valójában
mire költötték el ezeket a pénzeket? És ha ilyen
sokat költöttek rájuk, akkor hogy lehet, hogy a romák
többségének az elmúlt tizenkét év során
- ezt szociológiai kutatások sora és a hétköznapi
tapasztalat is mutatja - folyamatosan romlottak az életkörülményei?
Sokféleképpen lehet csoportosítani azokat a pénzeket,
amelyekrõl azt mondják, hogy romákra költik. Én
két csoportba sorolom õket: az egyik azokat a pénzeket
tartalmazza, amelyek könyvelési technikák által válnak
úgynevezett romapénzekké, felcímkézett támogatásokká,
a másik pedig azokat, amelyek eleve címkével rendelkeznek,
tehát eleve romacélokra vannak elkülönítve. Az
elsõ csoport úgy jön létre, hogy az általános
célú - minden magyar állampolgárnak járó
- szociálpolitikai támogatásokból a feltételezhetõen
romákra esõ részt kigyûjtik és összeadják
Vagyis körülnéznek, az alanyi vagy állampolgári
jogon járó juttatásokból hol és mennyi jut
történetesen romáknak, és azt mondják rájuk,
hogy romapénzek?
Pontosan, az elmúlt években így jöttek össze
ezek a milliárdok, 2000-ben például négy. Persze,
nekem nem feltétlenül tisztem kiszámolni, az Orbán-kormány
idején oly sokszor felhánytorgatott, állítólag
a romákra fordított hétmilliárd meg a zámolyi
romák kivándorlása idején sokat emlegetett ötmilliárd
hogyan keletkezett", de az a nyakatekert matematika, ami a minisztériumi
beszámolókból kitûnik, arra enged következtetni,
hogy elõbb volt meg a végeredmény, és utána
rakták hozzá össze az egyenletet. Például a
közmunkák, mondjuk az árvízi károk elhárítása,
az árvizek utáni helyreállítás esetében
megbecsülték a romák részvételi arányát,
majd az ezzel kapcsolatos kiadások megfelelõ százalékát
automatikusan romacélú kiadásként könyvelték
el.
Miközben ezek olyan közmunkákra fordított összegek,
amelyeket a tartósan munkanélküli magyar állampolgárok
- köztük persze romák is - végeztek.
Igen. Ezen az alapon egyébként a költségvetésben
is el lehetne különíteni, ennyi százmillió van
a magyar munkanélküliekre és annyi a romákra, csak
hát a költségvetést mégsem illik etnicizálni,
ezt nem is merték megtenni, az elszámolásnál azonban
mégis megtették.
E logika szerint, ha egy cigány ember házát romba dönti
az árvíz, akkor az újjáépítésére
fordított pénz romapénznek számít
Vagy ha az autópályán egy cigány ember halad, akkor
az építési és fenntartási költségek
egy része cigánycélú kiadás, mert bizonyos
százalékban romák is használják azt az autópályát,
és ugyanezt mondhatnánk az ivóvízrõl is és
minden közcélú állami kiadásról. Szóval
ez abszurd és nevetséges logika, ráadásul nagyon
veszélyes is, mert visszaigazolja" és megerõsíti
az elõítéleteket, sõt újakat épít,
és persze hamis is, mivel nem osztogatnak, hanem fosztogatnak",
a romák számarányuknál jóval kisebb mértékben
részesednek a szociálpolitikai és egyéb juttatásokból,
kedvezményekbõl. Ugyanígy van a középiskolai
fejkvóták esetében, nem nehéz belátni, hogy
aki nem jár középiskolába, az ebbõl is kimarad.
És persze az adókedvezmények és a lakástámogatási
rendszer is csak a középosztály tagjai számára
nyújt könnyebbséget, aki kispénzû vagy munkanélküli,
annak semmi esélye sincs, hogy éljen vele. Vagyis a középtávú
romaprogram nem javít a romák helyzetén, hanem inkább
ront. Mert az emberek - hallván ezeket a számokat, amelyekkel
különféle politikusok különféle céljaik
érdekében dobálóznak - azt hiszik, hogy milliárdokat
költöttek a romákra. És - ismétlem - mi erõsíti
az emberek elõítéleteit, ha nem ez? Emlékezzünk
csak, milyen indulatokat váltott ki az emberekbõl, amikor a Rádió
utcai romák kálváriája idején azt hallották,
hogy a fehérvári önkormányzat lakást vásárol
számukra, persze csak azután, hogy a régibõl elûzte,
kirámolta õket. És ugyanezt látjuk most a paksi
romák hajléktalanná válása idején.
Ön a romaösztöndíjak rendszerérõl is
azt mondta, hogy káros, nem segít, sokkal inkább árt
a romáknak, mert ez is csak az elõítéleteket táplálja.
Miért?
Ennek az ösztöndíjrendszernek sokan nem mernek nekimenni, én
pedig azt gondolom, hogy mérhetetlenül gyalázatos és
igazságtalan, mert általa valaki azért részesül
elõnyökben, mert cigány.
Biztos, hogy ez elõny? Nem inkább a rettenetes hátrányok
igen szerény mértékû csökkentése?
Egy ember ne azért kapjon támogatást, mert cigány,
hanem azért, mert szegény. Azért, mert roma vagyok, még
nem biztos, hogy szegény is vagyok.
De nagyobb valószínûséggel szegény
Az igaz, de az etnikai hovatartozása nem predesztinál egyetlen
embert sem arra, hogy elõnyöket élvezzen, és arra
sem, hogy hátrányokat szenvedjen el. De nézzük meg
közelebbrõl is a romaösztöndíjakat: ezek valójában
szociális segélyek. Mert a roma gyerekek nem azért kapják,
hogy a számítógépükbe még egy CD-t tudjanak
venni, vagy egy nagyobb angol szótárt, hanem azért, hogy
az anyukájuknak le tudják tenni azt az ötezer forintot, mert
akkor annyival több jut kenyérre, annyival több kerül
az asztalra. Ez szociális segély, és újabb súlyos
érv az elõítéletek mellett. Viszont a kifejezetten
szegény diákok számára létrehozott Bursa
Hungarica programban meg az Arany János tehetségkutató
ösztöndíjrendszerben két éve még nem vehettek
részt roma diákok, mert nekik ott van a saját programjuk"-
mondta Környei államtitkár úr a minisztériumban.
Most pedig - úgy tudom - az Arany János ösztöndíjrendszeren
belül elkülönítettek egy kis részt kimondottan
romák számára, ami szintén elfogadhatatlan megoldás.
Ezek persze már címkézett, tehát nem könyvelési
manõverek által romacélúvá nyilvánított
pénzek.
Igen. Az ösztöndíjprogram a kifejezetten romák számára
elkülönített pénzbõl megy, és ilyen az
a kétszázmilliós összeg (ha jól tudom, ma is
létezik), amit a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési
Minisztérium ad az Országos Cigány Önkormányzat
kezelésébe, és ez a települések infrastrukturális
fejlesztésének önrészét hivatott kiegészíteni,
ha azok romákat is érintenek. Ez fontos forrás, és
több milliárd forintot mozgat meg. Tudok olyan településrõl,
ahol ez nagyon jól mûködött, és olyanról
is persze, ahol nem.
Ahol jól mûködött, ott mire fordították?
Például bevezették a cigánytelepre az utat, és
attól kezdve a mentõautó be tud hajtani. Vagy bevezették
a vizet az utcába. De olyan faluról is tudok, ahol igényelték
és meg is kapták ezt a pénzt, pedig nincs is roma a helységben.
Hogy mûködik az a Szociális Építõk
Kht., amely még 1996-ban az önerõvel nem rendelkezõ,
ám szociálpolitikai támogatásra jogosult embereknek
a megsegítésére vállalkozott?
Igen, ezt még a Horn-kormány idején hozták létre
Farkas Flóriánék, és mindjárt el is nyertek
vele valami pénzt, talán negyvenmilliót, ami mellé
az Orbán-kormány is ígért háromszázat.
Az eredmény igen kétséges: az évek során
öt igazgató, az elkészült házakkal elégedetlen
vagy éppen hoppon maradt családok, perek
Ugye õk építettek a zámolyi romáknak is
házakat, amibe nem költöztek be?
Igen, meg kéne nézni azokat a házakat, félelmetes,
ott is mi történt. Nagy csinnadratta, és két hónappal
az átadás után szinte rom, mert mocsaras helyre építették,
nincs rendes alapja, szóval szégyen.
És akiktõl nem idegen az elõítéletes gondolkodás,
azok most azt mondják: Nem is vártunk mást, ilyenek
a cigányok, ez telik tõlük." Mit válaszol erre?
Hogy mûködött a kontraszelekció, és ezektõl
a pénzektõl - akik adták" - nem azt várták,
hogy majd házak fognak belõlük épülni, hanem
hogy eltartsák a sleppet. Ezért voltunk tanúi annak, hogy
bizonyos roma szervezetek - közvetlenül vagy áttételesen
- óriási támogatásokhoz jutottak, mások meg
semmihez. És bizonyos roma lapok milliókat kapnak, például
arra, hogy egyetlen számukban Farkas Flóriánról
tizenhat fotó jelenjen meg, mások meg semmit.
Kadét Ernõ újságíró, a Roma Sajtóközpont munkatársa
Horváth Aladár
Szociálpolitikai cigány"
Ön szerint hol van,
hova tûnt az a két-háromszázezer ember, aki a népszámlálásnál
nem vallotta magát romának, holott cigány szülõk
gyermeke?
Azok, akik mondhatnak mást is, akik munkajövedelmükbõl
meg tudnak élni, akiknek normális lakásuk van, akik gyerekeiket
taníttatni tudják, tehát akik képesek az úgynevezett
polgári életformát választani, azok a közvélemény-kutatásokban,
különféle felmérésekben többnyire nem mondják
magukat romának, számukra a roma közösséghez
tartozás vagy a többségi társadalommal való
kulturális azonosulás szabad döntés kérdése.
A durván százkilencvenezer önmagát cigánynak
valló ember túlnyomó többsége szociálpolitikai
cigány", a mély szegénységben, nyomortelepeken
élõ, a munkanélküli, a szegregált, az ország
legszegényebb és legelhanyagoltabb részein nagy sûrûségben
lakó cigányság, aztán persze ebbe a csoportba tartozik
a cigány muzsikus is, no meg természetesen a roma politikus, a
roma közéleti ember és nagyon kevés értelmiségi.
A romák kétharmada tehát asszimilálódni,
integrálódni igyekszik, és - mondjuk úgy - több-kevesebb
sikerrel beolvadt.
Tehát a cigányság vállalása mögött
a legtöbb esetben kényszer van?
Persze, mert hiába is mondaná az, aki nyomortelepen vagy cigánytelepen
él - és a közvélemény a romát a szegénnyel,
a nyomorulttal azonosítja -, hogy õ nem roma, mert nevetségessé
válna, egyébként sem venné komolyan senki. És
ebbõl akar kitörni az a polgárjogi gondolkodásmód,
amit mi képviselünk: hogy a szabad identitásválasztás
a romáknak is adasson meg. De ez csak a szociális nyomorból
és a gettóból való kitöréssel együtt
lehetséges.
Akik nem vallották magukat cigánynak, õket a roma közösség
a maga számára elveszettnek tekinti?
Ez nem ilyen egyszerû. Az asszimiláns romák nagy része
gádzsó környezetben gádzsó, roma környezetben
roma. Ha egyszer ezek majd természetesen és szabadon választható
utak lesznek, akkor a gádzsó környezetben is szabadon vállalható
lesz a roma hovatartozás. De visszatérve a szociálpolitikai
cigány" fogalmához, a magyarországi szegényeknek,
a mély nyomorban élõ, tartósan munkanélküli,
leszakadó egymilliós rétegnek csak mintegy harmada roma,
a szegénység azonban - ahogy mondani szokták - etnicizál.
Vagyis hibás, sõt kontraproduktív az a társadalompolitika,
amely külön kíván foglalkozni a roma szegényekkel,
ahelyett hogy a magyarországi szegénység, az egymillió
szegény ügyét kívánná megoldani, ráadásul
sérti az emberek igazságérzetét, ezzel is tovább
erõsítve az elõítéleteket, és szegregálja
a romákat. Én egyébként a cigány önkormányzatok
rendszerét is ezért tartom rossznak, mert etnicizálja a
társadalmi problémákat, s ezzel kirekesztõ mechanizmusokat
indít el és legalizál. Ráadásul alá
van rendelve a települési önkormányzatoknak, az establishment"
politikailag és egzisztenciálisan abban érdekelt, hogy
ez a rendszer fönnmaradjon.
Ezt meg kellene magyaráznia.
A településeken a több szavazat elnyerése reményében
gyakran használják arra a cigány önkormányzatokat,
hogy az õ aláírásukkal legitimálják
a szegregált iskola létét, a cigánytelep létét,
vagyis általuk a romák maguk is segítenek bebetonozni saját
kirekesztettségüket. Így jönnek létre egymás
után a Cserehát kis roma gettói, és ez egy-egy kistérség
vagy régió teljes elcigányosodásával fenyeget.
Mert a jobbmódúak elköltöznek, viszont odaköltöznek
azok - mert üres lakásokat és menedéket találnak
-, akik a nagyobb községekbõl, városokból szociális
ellátás, munka és lakás híján kiszorulnak.
Mert ott a helyi versenyben az erõsebb, érdekeiket inkább
érvényesíteni képes csoportok foglalnak el minden
pozíciót, ahogy ez például Jászladányban
történt, és ideológiával is szolgálnak
ehhez az elõítéletek és a rasszizmus. Ezek a roma
gettóvá alakult települések pedig afféle zárványokként
léteznek a térségben, kis elátkozott szigetekként,
amelyeket elkerülnek az utak, az infrastruktúra, a tõke,
vannak most már olyan falvak, ahonnan a szomszéd faluba nem tudnak
átmenni a cigánygyerekek, s úgy nõnek föl,
hogy nem találkoznak csak cigányokkal. Ez az oka annak, hogy nekimentem
ennek a cigány önkormányzati rendszernek, mert strukturálisan
tartom rossznak: mert bebetonozza a kirekesztettségünket, és
párhuzamos, ám alacsonyabb rendû és rosszabb minõségû
intézményrendszert hoz létre. A cigány építkezésekét"
például, a zámolyi romák a megmondhatói,
milyen eredménnyel, cigány vállalkozói projektekét,
amelyek nyilván tizedannyi pénzrõl szólnak, mint
mások, viszont legfeljebb a korrupciónak segítenek, a pályázati
pénzekét, amelyekbõl kamu képzési programokat
lehet indítani, és újabb pályázatíró
irodákat fenntartani, és amelyeket konferenciaturizmusra lehet
fordítani.
És mit ajánlana akkor a cigány önkormányzatok
helyett?
Annak kellene a törvényi feltételeit kidolgozni, hogy a helyi
önkormányzatokban megfelelõ arányban, lélekszámuknak
megfelelõen képviseltethessék magukat a romák. És
ebben az esetben sem pozitív diszkriminációra gondolok,
csak a létszámarányos képviseletre, és arra,
hogy a szegregált kisebbségi önkormányzatok a települési
testületekbe integrálódhassanak. Tehát a köz
ügyeit ott intézhessék, ahova azok valók, a települési
önkormányzatokban, a közösség kulturális
feladatait, a civil szféra ügyeit pedig különféle
egyesületekben, szervezetekben azok lássák el, akik ismerik
egymást, bíznak egymásban. És ha ez tisztán
etnikai szervezet, akkor legyen az, mûveljen nyelvet vagy szervezzen kultúrát
vagy akármit, virágozzék minden virág"!
Nem lehet könnyû helyzetben, hiszen amikor a cigány önkormányzatok
rendszerét támadja, akkor - lévén megválasztott
képviselõ - önmaga ellen is beszél, sõt a legújabb
hírek szerint Farkas Flóriánnal szemben elindul az országos
elnökségért is. Szóval most annak a rendszernek a
része, amirõl azt gondolja, hogy káros, és meg kell
szüntetni.
Így van. Azért lettem a rendszer része, mert nyolc éven
át kívül maradtam, de nem tudtam elérni, hogy lebontsuk.
Most azonban végre elég erõs cigány értelmiségi
lobbi van belül ahhoz, hogy szép lassan le tudja bontani ezt az
elmebeteg, mûködésképtelen, cigányellenes struktúrát,
és helyébe valami olyasmit találjon ki, ami az egész
társadalom ügyévé teszi a romák dolgát.
Mohácsi Viktória
A kétnyelvûség nem betegség"
Mit tartalmaz az az integrációs
csomag, amit ön a miniszterével, Magyar Bálinttal együtt
ajánlott fel a jászladányi önkormányzati iskola
számára, tartalmazza-e például azt az új,
integrációsnak nevezett normatívát, amelynek kidolgozásáról
a konferencián számoltak be elõször? És mit
remélnek ettõl?
Ennek a csomagnak az alapját az az integrációs program
adja, amit szeretnénk meghonosítani az oktatási rendszerünkben,
és amelyhez hozzá van kapcsolva az a költségvetési
törvénybe is beépített új integrációs
normatíva, amit 2003 szeptemberétõl lehet majd igényelniük
a fenntartóknak. Nekünk egyébként a célunk
az, hogy az iskola többé ne lehessen az esélyegyenlõtlenségek
elmélyítésének intézménye, hanem éppen
ellenkezõleg - hivatásának megfelelõen - a kiegyenlítés
terepe legyen: hogy ott ne lehessen különbséget tenni többé
gyerek és gyerek között aszerint, hogy kulturális javakkal
jobban vagy kevésbé ellátott térségben és
településen él, hogy szegény vagy tehetõs családból
származik, hogy roma vagy nem roma. Mert elfogadhatatlan és tarthatatlan,
hogy ma minden ötödik roma gyerek kisegítõ iskolába
jár, hogy a felzárkóztatónak nevezett oktatásba
ilyen arányban kerülnek be roma gyerekek, és hogy egy roma
fiatalnak ötvenszer kisebb az esélye bekerülni a felsõoktatásba,
mint nem roma társainak.
A jelenlegi kezelés", a tíz éve igényelhetõ
kisebbségi és felzárkóztató kiegészítõ
normatíva a létrehozó szándékával
ellentétes hatást fejtett ki, éppen a gyerekek tartós,
többnyire végleges elkülönítéséhez
és egyáltalán nem felzárkóztatásához
vezetett. Ezt a csapdát most hogyan fogják elkerülni?
Vegyük elõször szemügyre a cigány felzárkóztató
normatívát, amelynek az összege ma gyermekenként tizenhétezer
forint évente. Ha a hatéves korában kisegítõ
osztályba helyezett gyermeknek másodikos korára sikerült
felzárkóznia", vagyis elhagyhatná a kisegítõ
osztályt, akkor az iskola elveszíti a tizenhétezer forintot.
Nem mondom, hogy csak ezért, de ma a gyermekek többsége nyolc
évig marad ebben a felzárkóztató, valójában
õket szegregáló rendszerben. És miközben nem
vitatom, hogy vannak gyerekek, akiknek valóban szükségük
van erre a nyolc évre, azonban eléggé valószínûtlennek
tartom, hogy a roma gyerekeknél szinte mindig szükség van
rá, és ugye tudjuk, hogy egy cigány kisiskolás ma
hétszer nagyobb valószínûséggel kerül
kisegítõ osztályba, iskolába, mint nem roma társai.
És végül oda jutunk - és ebben persze számtalan
más tényezõ is szerepet játszik -, hogy a felsõoktatási
intézményekben a romák reprezentációja mindössze
kéttized százalékos, ezer gyerekbõl mindössze
ketten romák. Úgyhogy nagyon reméljük, hogy a felzárkóztatási
normatívát - viszonylag rövid kifutási idõ
után - felváltja ez az integrációs normatíva,
aminek egyik nagy ösztönzõ ereje, hogy gyerekenként
ötvenegyezer forintot jelent évente.
De ezután miért nem lesz érdeke az iskola fenntartójának,
hogy a normatíva megõrzése érdekében minél
tovább tartsa a gyereket a kisegítõ osztályban vagy
iskolában?
Mert az iskola mindaddig kapja, amíg a felzárkóztató
osztályból az összes gyereket át nem teszi normál"
osztályba vagy vegyesíti õket, de csak akkor kapja, ha
a gyerekek legalább tíz százalékát évente
integrálja. És ha csak a minimumot teljesíti, akkor tíz
év alatt fut ki a rendszer. Ami hosszú idõ ahhoz képest,
amekkora feladatokat kell ezen a területen megoldani, de a normatíván
felüli részeken és az óvodai programokon is dolgozunk.
Szóval azt gondolja, hogy ettõl kezdve az iskoláknak
elemi érdekük lesz a roma gyerekeket képességeiknek
megfelelõen oktatni, és nem beszorítani egy olyan rendszerbe,
kisegítõ osztályba vagy iskolába, ahol rögzõdik,
sõt fokozódik, véglegessé válik a lemaradásuk?
És mi a biztosíték arra, hogy az iskolák ne formális
intézkedésekkel válaszoljanak erre?
Például az, hogy programunk részeként módosítjuk
a közoktatási törvényt is, például át
fogjuk fogalmazni a más fogyatékos" kategóriát.
Ugye vannak az enyhe fokban értelmi fogyatékosok, a súlyos
és közepesen súlyos fogyatékosok, és ezeken
kívül van egy negyedik kategória, amelybe az úgynevezett
más vagy egyéb fogyatékosság tartozik, például
a dislexia, a disgraphia, a mutizmus (a süketnémaság), a
hiperaktivitás, az autizmus. Ám az ebbe a gyûjtõfogalomba
tartozó elváltozásoknak a háromnegyede nem jelent
értelmi fogyatékosságot, vagyis ezek nem értelmi
fogyatékos, hanem ép értelmû gyerekek, csak beszédhibájuk
van, vagy nem ismernek elég fogalmat, vagy hiperaktívak, vagy
nem szoríthatók be a poroszos iskolai rendszabályok közé,
és közöttük sokan éppen hátrányos
helyzetû gyerekek.
Viszont gyakran a magatartásbeli vagy egyéb eltérések
mellett különlegesen jó szellemi vagy egyéb képességekkel
rendelkeznek, a kutatások szerint ezek néha össze is fonódnak,
együtt járnak.
Igen, de ez nem is kérdés ebben az esetben, mert az, hogy az elsõ
osztályban nem ismerik fel a gyerekek képességeit, tehetségét,
még megbocsátható bûn. Ellenben az, hogy az óvoda
utolsó évében megállapított" hibák
következtében õket a bélyeg és a vele járó
következmények egész életük során kísérni
fogják - ahelyett hogy korrigáló lépcsõket
és folyamatokat építenének rá a rendszerre
-, az megbocsáthatatlan.
Általában ebbe a más fogyatékos" kategóriába
teszik be az úgynevezett kulturális hátrányt"
is, aminek a létével én mélyen nem értek
egyet, de nagyon sok helyen tapasztaltam ezt a megoldást, még
saját rokonaim körében is. Ez úgy történik,
hogy a szakértõ és rehabilitációs bizottság,
amely arra hivatott, hogy eldöntse a gyerekrõl, hogy speciális
tanrendû vagy normál általános iskolába való-e,
erre az állítólagos kulturális hátrányra
hivatkozva küldi kisegítõ iskolába. Ma az vezérel
minden illetékest, tisztelet a kivételnek, hogy a kisegítõ
iskolákban lévõ padok ne maradjanak üresen, és
ezért a szakértõi bizottságok hihetetlen alapossággal
bizonyítják be" és magyarázzák
meg a megfelelõ számú gyerekrõl, hogy kisegítõ
iskolába való, holott az összes oda kerülõ gyerek
háromnegyede nem kellene, hogy oda kerüljön. Mi most ezt a
más fogyatékos" kategóriát átírjuk,
kiveszünk belõle minden nem egzakt módon megfogalmazható
és meghatározható, nem jól körülírható
és megnevezhetõ eltérést.
A kulturális hátránnyal kapcsolatban a roma gyerekek
érdekeit szokták emlegetni, hogy tudniillik ezt sikerülne
eltüntetni a kisegítõ iskolákban, úgy tudom,
ön már éles vitákat folytatott pedagógusokkal
errõl.
Voltam Borsod megyében egy olyan fórumon, amelyre a megyei pedagógiai
intézet elõzetesen összegyûjtötte a szakemberektõl,
pedagógusoktól, érintettektõl a nekem szánt
kérdéseket, köztük a kulturális hátrányra"
vonatkozót is, és - hogy spóroljon az idõvel - írásban
eljuttatta hozzám. A beszédem után, amelyben a kérdésekre
is válaszoltam, tehát a hallgatóság ismerhette az
álláspontomat, azt kértem, aki ezt a kérdést
feltette vagy bárki más - mivel nem jelentkezett az illetõ
- segítsen nekem, hogy megértsem, mit jelent az, hogy kulturális
hátrány. Hiszen ugyanabban az országban élünk
mi is, mint a nem romák, ugyanazokon a tévésorozatokon
és szappanoperákon növünk fel - hiszen a felmérések
szerint televízió a legszegényebb, legnyomorultabb háztartásban
is van -, ugyanahhoz az önkormányzathoz tartozunk, ugyanabba az
iskolába járunk. Az igaz, hogy én, ha roma gyerek vagyok,
olyan szegregált telepen lakom a községen kívül,
ahova nincs bevezetve a víz, amelynek közelében a bitumenes
út elfogy, ahonnan nekem a sarat taposva kell az iskolába eljutnom,
és ahova a mentõautó a szülõ asszonyhoz nem
tud bemenni, ahol folyóvíz hiányában a szüleim
nem tudnak fürdõszobát építeni, ezért
nem tudok mindennap zuhanyozni, ahol általános a munkanélküliség,
ahol akkora a szegénység, hogy megfelelõ ruhára
sem telik. De vajon ez kulturális és nem szociális hátrány?
Szóval hol van az a határ, ahol a szociális hátrány
már kulturális hátránynak minõsül? Erre
azt válaszolták ott nekem, hogy arra gondolnak, hogy ezek a szegény
emberek nem járnak eleget színházba és moziba. De
vajon a kistelepüléseken, kistérségekben élõ
szegény vagy nem is szegény nem roma emberek - ha nincs a közelben
vagy akár ötven kilométeres körzetben színház
vagy mozi - járnak? Egyszóval milyen alapon lehet ezt roma specifikumként
definiálni? Ha valakinek nincs pénze CD-lejátszót
vásárolni, akkor a CD-lejátszó fogalmát a
gyereke kevésbé fogja ismerni, vagy mondjuk a távirányító
fogalmát. Ez roma specifikum? Ami pedig az anyanyelvi eltéréseket
illeti, mert ezt az érvet szokták ezzel kapcsolatban még
fennen hangoztatni, tudnunk kell, hogy Magyarországon a népszámlálási
adatok szerint mindössze negyvenkétezren mondják magukról,
hogy beszélik a beás vagy a lovári nyelvet, gyerek, szülõ
és nagyszülõ, mindenki együtt. Nem tudom, hogy hány
iskolás van közöttük, mindenesetre megszámlálható.
Egyébként a kétnyelvûség nem betegség,
a szerencsésebb helyzetben lévõ gyerekeknél inkább
elõnynek szokott számítani.
Mohácsi Viktória miniszteri biztos
Wächter Balázs
Területfejlesztés a romák lakta térségek felzárkóztatására
A fejlesztéspolitika
eszközrendszere ma Magyarországon rendkívül szerteágazó.
Sokan úgy gondolják, hogy csak a területfejlesztési
eszközök szolgálják az egyes térségek
fejlesztését, felzárkóztatását. Holott
ez utóbbinak inkább csak kiegyenlítõ szerepe lehet
a nagy ágazati (pl. gazdasági, oktatási, környezetvédelmi)
beruházások mellett.
A területfejlesztési támogatások rendszerén
belül az európai uniós (Phare) támogatású
programok mellett két tisztán hazai finanszírozású
pályázati forrás van jelen, a Területfejlesztési
Célelõirányzat (TFC) és a területi kiegyenlítést
szolgáló fejlesztési célú támogatás
(teki). A területi gazdaságfejlesztési, munkahely-teremtési
célokat elsõdlegesen a TFC, az önkormányzatok kommunális
jellegû infrastrukturális fejlesztését pedig a teki
segíti. Az önkormányzatoknak nyújtandó támogatásokat
egészíti ki még a céljellegû támogatások
decentralizált programja is.
A területfejlesztési forrásokat elsõdlegesen a társadalmi
és gazdasági térbeli - életkörülményekben,
gazdasági, kulturális és infrastrukturális feltételekben
megnyilvánuló - jelentõs esélykülönbségek
mérséklésére kell fordítani. Ennek megfelelõen
többnyire a társadalmi-gazdasági szempontból legelmaradottabb
kistérségek és települések a támogatások
kedvezményezettjei.
A területfejlesztési támogatások ezen filozófiája
azt jelenti, hogy a területi kiegyenlítés célja alatt
elsõdlegesen a legszegényebb térségek felzárkóztatására
és az ott élõ lakosság felkészítésére
törekszik. Ez a támogatáspolitika nem tesz különbségeket
a nemzetiségek alapján, nem ad lehetõséget a romák
által nagyobb arányban lakott térségek, települések
fejlesztésére. Általánosságban koncentrál
a szegénységre és az elmaradottságra, az csak sajátos
egybeesés, hogy általában ezeken a területeken nagyobb
a roma népesség aránya a teljes lakosság viszonylatában.
Ez csupán egy közvetett fejlesztési lehetõséget
nyújt a roma lakosság számára, amivel lehetséges
élniük.
A fejlesztési támogatások felhasználását
segíti a szabályozás azon része, amely az alacsony
jövedelmi helyzetre való tekintettel nagyobb támogatási
arányt ítél meg a roma önkormányzat által
is támogatott projekteknek. Nyilván ez még mind nem elég
a romák lakta területek nagyobb mértékû fejlesztéséhez,
ahhoz a következõ két feltétel megvalósulása
is szükséges:
- regionális vagy más esetben nemzeti szinten élvezzen
prioritást az elmaradott, többnyire romák által lakott
kistérségek, települések fejlesztése,
- valamint kellõ számban készítsenek olyan projekteket,
melyek a romák által lakott térségek fejlesztését
segítik elõ.
Míg az elõbbi szempont a politikusok felelõssége,
addig az utóbbi tevékenység többnyire a projekt készítését
végzõ adminisztráció kiépítésétõl
függ. Úgy tûnik, hogy a politika már felismerte az
elmaradottabb, ezen belül is a romák lakta térségek
felzárkóztatásának szükségességét,
de ez mind nem ér semmit, ha nem készülnek nagy számban
támogatásra érdemes projektek. Ez utóbbi, helyzetbe
hozó" tevékenységet a regionális, megyei fejlesztési
ügynökségek, kistérségek és szociális
civil szervezetek bevonásával különösképpen
ösztönöznie kell az államnak.
Fontos megemlíteni, hogy nemcsak önálló projekteket
kell tervezni, mert azok önmagukban nem biztos, hogy jelentõs hatást
fejtenek ki, hanem kistérségi, települési programok
és az azokat alkotó projektek tervezése, finanszírozása
szükséges. Ez integrált megközelítést
igényel, ahol például egyszerre próbálunk
megoldást találni a foglalkoztatási és infrastrukturális
problémákra.
Azért különösen fontos a fenti filozófia megértése,
mert hasonlóra számíthatunk a csatlakozás után
az EU-finanszírozású programok esetén is. A Nemzeti
Fejlesztési Terv és annak programjai - különösen
a humánerõforrás-fejlesztési és a regionális
- a horizontális rendezõ elvnek megfelelõen csak esélyt
kínálnak a romák által nagyobb arányban lakott
térségek felzárkózására, nagy kérdés
az, hogy miként tud élni ezzel a lehetõséggel a
társadalom, a megcélzott célcsoport.
Budapest, 2002. november 25.
Wächter Balázs,
Váti Területfejlesztési Igazgatóság,
stratégiai tervezési irodavezetõ