A tárgy, legyen az fejesvonalzó, vers vagy országzászló, felületet ad a gondolkodásnak, ezen a felületen gondolunk olyasmiket, aminek egyébként nem lenne szava, s ilyen értelemben nem más a tárgy, mint a beszélni nem tudó állati ösztönök és formátlanul sötét személyes érzelmek megfogható jele, megformálódásuk helyszíne, terepe, tán csak ürügy és nem maga az ügy."
Nádas Péter
mondata az Emlékiratok könyvének '56-os fejezetében
található, ott tehát, ahol már 1986-ban olvashattuk
a botrányos szót: forradalom", mely szó - túl
a botrányon - elsõsorban ürügyül" szolgál
ahhoz, hogy az iskolatáskáját, benne a fejesvonalzóját
magával cipelõ iskolásfiú részese legyen
annak a testi-lelki s így valóban közösségi élménynek,
mely élmény, ha nem a prózaíró emlékidézõ
ürügyének" tekintjük, mégiscsak: közösségi-nemzeti
ügy", ma már emlékezõ ünnep. Nádasnál
azonban mindig a megnevezés botrányán túli vagy
inneni botrányról, a megnevezhetetlen körülbeszélésének
botrányáról, szelídebben, de nem puhán mondva:
az állhatatos rámutatás mondatformáló étoszáról
van szó. Számára minden dolog, még a legszentebbek
egyike is, például a forradalom", ha már szóvá
és mondattá formálódott, csakis ürügye"
lehet annak a legszemélyesebb és éppen ezért megoszthatatlan
ügynek", amely tehát a beszélni nem tudó
állati ösztönök és formátlanul sötét
személyes érzelmek" - ámde és mégiscsak
- megfogható jelében, megformálódásuk
helyszínén, terepén" válik olvashatóvá,
megtapasztalhatóvá.
A formátlanság" és a megformálódás"
feszültségében születik tehát a mindenkori Nádas-mondat.
A szerzõ egyik önértelmezõ esszéjében
(de melyik nem az?) olvashatunk az úgynevezett tisztességes
mondatról", amely mindig a képzelet és a tapasztalat
nem uralmi szerkezetû összjátékából adódik,
mondhatni es gibt - mind a szerzõnek, mind az olvasónak:
Amikor a regényemet írni kezdtem, s attól kezdve mindig, tíz éven át, arra kértem az Istent, hogy soha ne engedjen egyetlen mondatot se fölülrõl leszúrnom. Szent Györgyre kellett gondolnom, amint gyönyörû ágaskodással, fölülrõl a sárkányba döf. Ne így. Ezt kértem."
S az áhított
alázat ugyanúgy érvényes lehet, kellene, hogy legyen
a Nádas-mondatok olvasójára is, aki tehát nem sárkánnyal
viaskodik, még csak nem is oroszlánt szelídít vagy
kígyót bûvöl, hanem a rendszerint sárkányméretû,
gyakran oroszlánvadságú, szinte mindig kígyómód
tekergõ, ámde végsõ soron bárányos
szelídséggel lebilincselõ mondatokat olvassa. Például
a fejesvonalzó köré szervezõdõ mondatot. A
beszélni nem tudó ösztönöket" és
a formátlanul sötét személyes érzelmeket",
mint mindig, most is a képzelet közvetíti, amelyet viszont
a tapasztalat zaboláz - s mindez a Nádas által oly sokszor
emlegetett alkat önelemzõ aszkézisének metszõen
világos, ugyanakkor nyugtalanítóan indázó
írásgyakorlatában. S így, ha nem is az élmény,
de az élmény, ha nem is teljes, de részleges közvetítésének
mechanizmusa mégiscsak megformálható", elmondható,
hiszen a többszörös nyelvi-szemléleti áttétel
jóvoltából szóvá tehetõ, mondatra
váltható - az ösztön - érzelem - képzelet
- tapasztalat - grammatika - retorika" tengelyén.
Nem tolakodik tehát a Nádas-mondat, nem képvisel semmiféle
ügyet", sem valamely zavarba ejtõen személyeset,
sem valamely harsányan közösségit. Csupán ürügyeket":
tárgyakat, testeket, történeteket keres ahhoz, hogy a segítségükkel
szemérmesen és áttételesen utaljon arra, ami kizárólag
a sajátja, de épp ezáltal tegye azt közössé.
S így legyenek bár a mondatok tartalmukban szemérmetlenül
szókimondók, privát vagy kollektív értelemben,
ha viselkedésükben, retorikus-stiláris megszerkesztettségükben
mégiscsak roppant szemérmesek. Még az ilyesféle
mondatok is:
Mintha egy tekintélyes méretû körtét nyomnának végbelünkbe, melyet az ügyes záróizommal kellene egyensúlyozni és tartani, se beszippantani, se kilökni; bevallhatom, így érzem magam társaságban, s meggyõzõdésem szerint mások is hasonlóan, akárha alfelünk görcsös feszültségében érzékelnénk egymás jelenlétét, ami illetlen dolog, legyünk bármily szemérmetlenek."
Nádas pedig szinte
mindig szemérmetlenül" illetlen" témát
választ, kollektívet vagy személyeset. Vagy az egykor ellenforradalomnak
nevezett politikai botrányt, vagy a szinte mindenkor tabuként
kezelt testiség botrányát, mely utóbbi a beszélni
nem tudó állati ösztönök és formátlanul
sötét személyes érzelmek" játéktere.
Ráadásul a test a legtöbb esetben nem pusztán hasonlata
valami másnak (ahogyan a fenti mondatban a társasági feszélyezettségnek),
hanem egyenesen önmagát képviseli - mind dologi, mind nyelvi
materialitásában. Testes mondatokkal, Rilkét parafrazeálva:
mondat-tárgyakkal állunk szemben, az ábrázolás
és a kifejezés szintjén egyaránt. De voltaképpen
mindegy is, mi ábrázoltatik a mondatban, mi a mondat ügye",
hiszen elsõsorban a kifejezõerõrõl, a magára
maradt mondatról mint ürügyrõl" van szó.
És ha nem a szemérmetlen" ügyet", hanem
a szemérmes ürügyet", a mondat-tárgyat magát
tekintjük, akkor azt látjuk, hogy Nádas a romantikus vagy
hiperromantikus személyiségfelfogás formátlanul
sötét személyességének" poklát
nem megúszva, hanem titokban megjárva - klasszikus, mert nyilvános
és érvényes formát hívott életre a
maga tisztességes mondataiban".
Ez az út az Emlékiratok könyve esetében tíz
évig tartott. A szerzõ által a plutarkhoszi Párhuzamos
életrajzokhoz mért nagy könyv megjelenése óta
tizenhat év telt el. Eközben Nádas - ürügy az ünneplésre,
sõt maga az ügy - hatvanéves lett. És a saját
párhuzamos életrajzain" dolgozik. Nem szemérmetlenül"
ágaskodó türelmetlenséggel, valamely harsány
ügy" szolgálatában, hanem csendes és szívós
kitartással, meggyõzõ ürügyeket" keresve
az íráshoz, s így elõbb-utóbb - ez elkerülhetetlen,
mert logikus - az olvasáshoz is.