Tandori
Dezsõ
Szervezetszerûségeim
|
Aki azt várja, csalódni
fog - mondhatnám divatozó posztmodorban. Sem a múltak,
sem az úgynevezett szervezeteirõl nem lesz szó itt; szabad
vagy rab hovatartozásokról.
Az emberi rabság - reménytelen, bár reménysejtekbõl
szervezõdõ kötöttség - ez: jól élhetünk
e földön, de sosem élhetünk jól. (Jól, értsd:
hogy "ez a lépés nem húzható meg jól";
sakkzsargon, jelentése, hogy persze, meghúzható, de jóra
nem vezet. Ha jó módban, a rossz módban, úgy, ahogyan
e cikk szerzõje azt, hogy "élet", felfogja, jó
módusa annak pedig nincs.)
Aki itt elirtózik, vágja falhoz nyomban az egészet.
Természetes, hogy élni és "tenni" (alkotni, közölni
magunkat, elgondolkoztatni, vitára késztetni, ismeretekkel ellátni,
meglepni stb. embertársainkat), minden ilyesmit "jól"
akarunk. Nem jólétünk érdekében tesszük
tehát, ha ily jegyben "tesszük" életünk dolgát.
(Mindjárt szó-rakoztatóbb leszek - mert személyes.
Nem csupán a magam panasza, hogy a hitellel átélt és
kifejezett, s remélem így tudom majd kifejezni magam, tehát
a valóban íróilag közvetített él-mények,
átélések, tapasztalások, struktúrák,
világbeliségek, értsd: szervezetszerûségek
iránti heveny érdeklõdés kora mintha lejárt
volna, helyettesítõdik a dolog álrealitásokkal,
szekundér szociológiákkal - nem az igazi, a jó szociológiákra
értem ezt, így használtam a szûkítõ
jelzõt! -, sõt a társadalmi világian praktikus-kényszer
szervezetekhez tartozás kérdéseinek firtatásá-val,
más meddõ igyekezetekkel, netán igyekezetszínlelésekkel.
Ha önmagamhoz - és az általam felismerni vélt, netán
"forszírozott" igényekhez - hû akarok maradni,
a szervezetszerûségeket
1. úgy kell értenem, hogy
a) organizmusunk következményei, tehát a magunk testi-lelki
szervezete, szervezõdése, olyansága, amilyensége
által meghatározott "micsodák";
b) az ezekbõl a "micsodákból" - ha tudnék
rájuk jobb nevet, nem írnám e dolgozatot! -, e "micsodáink"
és a "világ" együtthatásából,
szerencsétlenkedéseibõl, kényszereibõl, vélt
szabadságaiból és rabságaiból adódó
mik is? további "micsodák", meghatározandók,
nyugtalanító fejlemények;
2. s úgy kell értenem tovább, mint okvetlenül személyesen
bilaterális dolgokat, vagyis a földrengések, árvizek,
önmagukban az áremelkedések, elemi ellehetetlenülések
stb. nem tartoznak ide, nem tartozik ide a kákán a csomó
s az emberségen vagy a személy szervezeté-ben a tüdõbaj
s a rák etc., ide tartozik viszont, hogy akár ezekre is milyen
"választ" adunk; ígérem, ilyesmikbe nem nagyon
megyek bele; nem érzem szervezetszerûségnek a gyászt,
amit szeretteink halála nyomán érzünk; nem tekintem
szervezetszerûségnek, ha szervezett bûnözõk megbízott
zsebtolvajai kilopták a pénztárcánkat, a magam szempontjából
nem tekintem szer-vezetszerûségnek "a" politikát,
"az" irodalomtudományt, "a" már említett
szociológiát; nem tekintem szervezetszerûségemnek
a tudományt, a történelmet
messzire jutottunk.
Szervezetszerûségemnek nem tekintem az ifjúsági vagy
felnõtt szervezeteket, kény-szer-alakjukban, "szabad"
mivoltukban (vagy netán ténylegesen szabad mivoltukban; lásd
errõl az univerzálisan értett rabságfogalmamat és
szabadságfogalmamat), nem tekintem szervezetszerûségnek
önmagukban a nyelveket, a mûvészeteket, azt, hogy melyik szóösszetétel-ben
teszek kötõjelet, melyikben nem
de ez már tényleg
vicc. Abszolút (!) nem érdekel (itt), ki hogyan minõsíthetõ
valamely szervezetszerûséghez-tartozása révén
(a múltakból idevetülve; ma; stb. - mert holnap is nap lesz
ez kb. csak ilyennyire érdekel e dolgozatban); ám azért
e dolgozat ez a dolgozat, hogy kiderüljön, nyilván kis hibaszázalékkal,
ami elveimet illeti, az ökör-konzekvensségen hála az
égnek s emberileg messze "innen", tehát igen gyarló
módon elmondjam (egy cikk elviselhetõ terjedelmén belül),
mik (s mik voltak) az én szervezetszerûségeim.
Hogy az említett terjedelem elviselhetõ legyen, fõleg jelenlegi
szervezetszerûségeim-rõl beszélek. Semmi "jóbi"
elem nem lesz benne, perlés tehát; viszont azt se mondom, hogy
a "szabadrabság", mely a lelki-fizikai, "társadalmi"
és szakmai etc. szervezetszerûség ne lenne a látens
pestis (vagy más kulturáltabb "egyéb").
Folytató - cím
nélkül
Szervezetszerûségem például ez az eltöprengés:
valóban van-e, akit az imént (a mostanáig) elmondottak
parányit is érdekeltek volna. Két alpontom: a) érdekes
lehet-e, méghozzá "így", az ilyesmi; b) kifejezésére
képes vagyok-e (a látensen érdekesnek). Rettenetes különbség
van ugyanis abban a szervezetszerûségben, mely a) a "megszokott",
tehát az emberközi közlésben (irodalom, tudomány,
sajtó etc.), b) az állítólag (a szerzõ által
remélt) viszonylagosan újszerû. Rosszabb esetben a "b)"
azt jelenti: a szokatlan, ekképp érdektelen stb. Tehát
mint e cikk íróját (s nem mint "az" írót,
esetleg egyszerûen csak mint írót) szervezetszerûséggel
az érdekel, munkámnak lehet-e bármiféle elgondolkodtató
hatása.
Író-léti szervezetszerûségem korántsem
oly erõs és túlnyomó, hogy indokolná: miért
is kezdem ezzel. Mivel azonban nem hentes és mészárosként,
nem sarkkutatóként, nem hivatalnokként etc. írom
e dolgot, természetesen izgat írói szervezetszerûségem
reménytelen v. reményebbtelisége. Mottóm, melyet
A pestis mottója alapján gyúrtam, természetesen
csak egy változat a sok közül. Nem hangsúlyozza-e igazságtalanul,
aránytalanul etc. "szándékom" jellegét?
Másrészt: nyilván valami erõteljes szándék,
szükségszerûség-gyanú bujkál bennem,
hogy ezt a szervezetszerûséget - ami egy dolgozat remélt
publikálása egy folyóiratban, ráadásul elõzõ
dolgozatoktól nem független megjelenésként! - fontosnak
tartom. Jó, "fontos-nak"
! Máris szervezetszerûségem
kérdését hozza: része vagyok-e az úgynevezett
"diskurzus", a köz-beszéd szervezetszerûségének?
Vagy: kell-e annak lennem? Lásd magányos sziklák a habzó
tengerárban.
El kell hogy áruljam: azzal, ahogyan e dolgozatot elkészítem,
valamit feltétlenül elárulok. Látnom kell, hogy el.
A dolgozat szerkezetszerûségét félig-meddig a véletlenre
(a na-gyon-nagyon bensõ szükségszerûségre) bízom.
Mert 97-134 A/4-es papírlapom, mely a negyed szobát elborítja
három hete, a jegyzetmatéria e dolgozathoz, egyrészt nem
rendezhetõ (jól, ergo üdvre), másfelõl nem
is biztos, hogy mesterséges rendteremtés ebben az "életanyagban"
(bocsánat!) lehetséges vagy szükséges.
Ha mulatságra akartam volna kezdeni dolgomat - de nem akartam, mert gombhoz
varrt kabát lett volna! hiszen a mottóból indul ki, amit
most mégis elmondok -, ezzel indítot-tam volna (a mottó
magyarázatát):
1940-valahányban járunk, budai általános iskola.
A tanár (tanító) megkérdezi az osztályt:
"Mit hoztak el hazánknak a felszabadítók?" Néma
csend. Nem ismertem még akkor szûkebb pátriámat.
(Buda pl.) Segítõ kérdés: "Nos, mi volt az?
Amit elhoztak?" A tanító felszólította egyik
társunkat. A mögötte ülõ fiú vadul súgni
kezdte: "A szabad rablás
" Vagyis Sztálin, legszebb
tudomásom szerint, bizonyos idõre szabad rablást engedett
katonáinak. Javítson, aki másképp tudja. A történeten
nem változtat. "A szabad rablás
" hangzott a súgás
tovább is. Erre a felszólított tanuló: "A szabadrabság
"
Jó, ez nem túl jó vicc, az is mindegy, hogy így
volt. Szép Ernõnél ott van: "Azt hittem énvelem
majd kivételt tesz az isten / És tréfarabság lesz
az élet mézes-bilincsen." Hanem ennél (szintén
nála) még lényegesebb (ha az ilyesmi fokozható),
hogy "Az életet barátom szét-szórja itt az
élet, / Én nem tudom mit éltem s mi az, hogy én
itt voltam
"
Mikor a magam univerzális (egzisztencialista, na ja) szervezetszerûségemrõl
beszélek - s az eddigiekbõl, ellentétben az iskolás
viccel, mely nem egészen releváns -, s mikor azt remélem,
olvasóm már látja nagyjából, mirõl
lesz szó (jön csak a "mikrõl is"!), ezt a Szép
Ernõ által értelmezett dolgot értem rajta; a szétszórt,
nem eszményi, egységnek-meg-nem-maradt (lásd akár:
Lukács Gy. a regény elméletérõl és
újabb gyakorlatáról) életet, ha tetszik, ennek regényességét.
(Már lukácsista hírbe ne keveredjem a hülye osztálytermi
történés kont-ra-megfelelõjeként! Sem a szabad
rablást követõ szabadrabság fogalma nem oly egyszerû,
mint az élet széthulltságáé.)
További alcímhiány
Szervezetszerûség az író izgalma. Hogyan csinálja
meg, amit (maga színe elõtt) felvállalt. Miért az
egész? Természetesen ott a (megígértük, ilyenekrõl
nem lesz szó!) megélhetés kényszere, mint szükségszerûség.
Épp ennél akarunk többet mondani. Ismét:
1. ha nem vagyok "itthon" - s ez pár éve ritka eset!
nem jó nekem másutt; természetes óráimat,
ha terméketlenek is, lakásomban tudom tölteni csupán;
már ha a kapun kilépek, ta-nácstalan és kétségbeesett
vagyok, merre mennék; ám errõl késõbb itt!
-, tehát mert nem vagyok (bocsánat! hülye kifejezés)
"beteg lélek", azért csak elviselem, épp annyi
a baj mégis, hogy nem tudok "mit kezdeni" magammal, legrosszabb
kényszerpályáimra futok rá Bécsben is, vagyis
a nagy semmi kényszerpályáira etc., már egy Artaud-kiállítást
se nézek meg
én!
aki öt éve még
Antonin Artaud összes németre fordított mûvét
megvettem
aki múze-umot múzeumra jártam a Rajna és
a Ruhr vidékén etc. és etc., mondom, bár ez ilyen
"beteg szervezetszerûség" lett, bár nem egy beteg
léleké (állítom!), azért csak belefeledkezem
a semmibe
ott kint nem hiányzik otthonom, a Totyi madaram, a munkám
s ez a végszó;
2. ugyanígy vagyok tehetetlen és tanácstalan, és
zuhanok a semmibe (pardon) idehaza, Pesten (ez a város neve), ha
nincs (tkp.) bérmunkám. Ez a "tkp." messze nem tõkepénzest
jelent, inkább fél-éhbérest. Ergo a szabadrabság
mintegy második természetemmé vált, s en-nek "látens
pestise" a bekövetkezhetõ semmi
az elemien érzett
hiányt ki nem töltõ pótcselekvések (s belõlük:
bajok!) sora, az eltúlzásoké
az egészségesnek
és (magam által így) szükségesnek vélt
s elmaradó szervezetszerûség helyett.
A "szervezetszerûség" itt kevesebbet jelent, mint az
a tényleges szervezetszerûség, mely a ténykedés
(szerkezetszerûség) hiányából fakad. A szerkezetszerûség
- nincs munka etc. - jelenti e kevesebbet.
Nem-itthon szintén ily szerkezet-nélküliségbe, szerkezetszerûségbe
zuhanok (Bécs stb.).
Tehát a szabadrabság - a valódi szervezetszerûség
-, bár látens pestisség is magában hordja, mégis
az egyetlen (számomra) élhetõ állapot.
"Számomra" - s ez nem mentegetõzés. Ez nagyon
is oka annak, hogy mindezt itt írni merészelem.
Hiszen arról volna szó (manapság, globalizálódás
és túllokalizálódás idején), hogy
az úgynevezett esendõ-egyedi ember a magam módján
még kisember is vagyok, az ilyen belsõ szervezetszerûségben
létezõ ember ily viszonyát, viszonylatait valamivel több
figyelemben részesítse a "világ".
Az utolsó mondatban egyáltalán nem siklott félre
a logikám. A tényszerûségek szerkezeteivel
"szemben" testi-lelki megalkotottságunkat s az ebbõl
következõket (a) ugyanúgy nevezem szervezetszerûségeknek,
mint ennek (b) viszonyát külvilágiságokkal. Ez a másik,
az elébbit tkp. magában hordó igazi (bb) szervezetszerûség.
Ám ezzel nem akarok "filozófiai" lenni. Mivel a filozófia
oly rendszert jelöl, mely épp az esetlegességeket hajlamos
figyelmen kívül hagyni; haszna se sok lenne, ha nem így járna
el. Viszont túlságosan laza kifejezés, hogy "ez az
én filozófiám" stb. Nagyképû. Más
szót kell használni helyette, más kifejezést. Ebben
az írásban semmi filozófiai igény (rendszerigény)
nincs. Ez van, felem - ezt mondja.
A szervezetszerûség nem rendszer, nem "a" rendszer, nem
szolgálat, nem ellenszegü-lés, nem praktikum.
Nem ismétlem el másodjára is, mi tehát. Az.
Alcím nélkül
a jegyzetlapok (I.)
01. Testem szervezetszerûsége (fog, váll, bütyök,
sérvmûtét helyének fájása) rácáfolhat
egészebb módusomra. Például: hogy sehova se járok,
nem találkozgatom (valami nagyon), nem "szerepelek" stb., és
akkor igaza van a gúnyolódónak: "Addig, míg
be nem gennyed a fog-gyökered." Riadtan teszem hozzá: ha 15
évvel ezelõtti sérvmûtétem helyén nem
történik megint "valami". Holott a kórház
stb. számomra elképzelhetetlen lehetetlenség, képtelenség.
02. Mikor ezt följegyeztem, bevezetõnek szántam, de már
elmondódott: a test és a lélek igényeinek szervezetszerû
összefonódása (munka etc.); "Bécsben" például,
az eltölteni semmivel sem bírt délutánon olyasmibe
vágok, amihez szintén se kedvem, se - okvetlenül - tehetségem,
azaz "rég túlvagyok" rajta
lóiroda, fölös
kockázat, holott nem éri meg, mert alig jelent már valamit
nekem. De az ûrt "tevéssel" kitölteni: ez szervezetszerûségem
parancsa.
03. S közben jegyeztem fel, mennyivel rémesebb ezeknél a
"lelkizéseknél" a sérv-fenyegetés! (Hohó!
Persze
de a vesztés is veszélyes
a túlzott,
ûr-kitöltõ alkoholfogyasztás is. Ez utóbbi Pesten
sem volt többnyire megúszható. Viszont hová vezet?
Feljegyeztem: testi szervezetszerûség itt a máj reagálása.
Májamat hiába próbálom szegény jó
kis barátom-nak tekinteni! Sõt, tekinteném én
de gondolkodásom szervezetszerûségére jellemzõ,
s errõl korábban, másutt már írtam talán,
egy-egy alapszempont elfelejtése! Akár a májé. Stb.
04. Ezek nem lelkizések, írtam fel. Jó, hát nem
leszek "így szervezetszerû", megalkuvólag.
05. Szervezetszerûség az is, mit tartok a magam dolgaiból
legalább minimálisan "köz-érdekûnek"
(na ja, errõl itt már volt szó). Át se másolom
(bár nem bízom el magam! / nem tudom): "Miért alkalmas
ez a cikk épp oda, ahová küldöm?" Ez inkább
elõhoz egy olyan szervezetszerûség-kérdést,
hogy valóban nem mindenhová alkalmas minden. De ez rémesen
bonyolult. Egymásra-mutogatásokkal nem lehet megoldani oly kérdéseket,
hogy ki és milyen alapon "mer" beleszólni például
egy író több "darabból" felépített
könyvének struktúrájába? Amikor e struktúrát
talán fel se fogja! Sõt el van szoktatva attól, hogy ilyen
szerkezetszerûségeket várjon, észleljen. Összeállításokat
tételez csak fel. Cikkgyûjteményeket. Mely fokig engedjek,
akkor, ha már
? Nehéz szervezetszerûségi kérdés.
06. Ráadásul, ha magam jegyeztem fel: "Az Egésznek
semmi összefüggése." (?) "Összefüggései
csak a részeknek vannak, ez jó esetben a szervezetszerûség."
Hm.
07. Van-e fontosabb kérdés, mint az igazság? Ezt írtam
fel, kurziválást javasolva magamnak; elvetem. Marad a dolog második
fele: "S az igazságot nem lehet helyettesíteni az igazság
kérdéseivel
" ("Az ezekre-rákérdezésekkel.")
Valamelyest az irodalmi értem-nem értem, elfogadom-nem
fogadom el dolgai is ide tartoznak.
08. Az írói igazság a belül megélt, belülrõl
(nem igények szerint) kifejezett tényszerûség. Hûha.
Tehát a magam tényszerûségigényét elfogadom,
azt azonban már nem (fogadom el ténynek), hogy az olvasót
ki kellene szolgálni (tényelvárásaiban, jellegelvárásaiban).
Ez manapság rémes história. Szinte lehetetlenné
teszi a publikációkat. (Megfelelõ anyagi támogatások
híján. Hiszen az olvasó kegyeit sem kereshetjük mindenáron,
magam alig keresem; lójáték-szerû véletlen
vagy még rosszabb, megcélzott és majdnem sanda hatásvadászás,
ha az olvasónál "a nyerõt" tippelnénk
meg.) Nem a belülrõl átéltek tényszerûvé
tevésérõl van szó, jegyeztem fel. S ez fõként
nehéz ügy. Kialakul egy olyan szervezetszerûség, mely
nem a tiéd, hanem másoké. Politikai, hangulati igény
pl., melynek te nem lehetsz elégtevõje. Ám akkor reménytelenül
lemaradsz. Holott mit cselekedtél, kérdezem Füst Milán
módjára? Csak az egyedi és esendõ ember dolgairól
szóltam volna. Mármost, mondjuk, 1979-tõl, vagy még
ko-rábbi évtõl, máig: eltelik majdnem huszonöt
év, és kiderül, épp az egyedi és nem okvetlenül
a tendenciózus érték az, ami
trágyázó.
(Termékeny; elemi igény; mégis-nélkülözhetetlen.)
09. Tehát az idõjelenség! Az idõbeliség.
Szervezetszerûségeid idõfüggõ kategóriák.
(Szépen megmondódott!) Másrészt: gondolkodás
kérdése? Lásd Musil és Doderer. Musil ar-ról,
hogy ha túl sok gondolkodó fõ ül együtt egy tanácskozóasztalnál,
abból zûrzavar lesz, holott talán mind a legcélratartottabban
akarja a "jót". Doderer: hogy X v. Y "ezt gondolta".
Még messze volt attól, így Heimito von D., hogy egyáltalán
gondolatai legyenek. Ezzel a fogalommal, hogy gondolat, túl könnyen
dobálózunk.
10. Egy tömörített, aforizmatikus mai szervezetszerûség:
"Én nem visszasírok, én elõ-re sírok."
De pl. az evidenciatörténetektõl nem kívánom
meg okvetlenül, hogy szervezetszerûségek legyenek. Itt sok
mindent lehetne elmondani, de az saját írói dolgaim
elbeszélése lenne, s megígértem, konkrét
részletkérdésekrõl nem szólok. ("Bécs"
kényszerdélutánjain nyer-tem-e, vesztettem-e; hogyan lett
volna "okosabb", "beosztóbb" a viselkedés;
mi szerepe volt az evidenciamegérzésnek, mi a fohásznak,
mi végül a vakszerencsének; s hogy ez szervezet-szerûség-e?
Részleteiben, mondom, nem tartozik ide.
11. Szervezetszerûségeim közé tartozik mindazonáltal,
hogy ezt majd másutt meg fo-gom írni. Ám a szervezetszerûségek
bemutatásának a túlzott konkrétság is akadálya
lehet. Hiszen pl., a sablon kérdés: "Na, és mekkora
sikered volt??" A "hogyan szervezõdött", "mint
volt szervezetszerû ekképp" helyett a "mit hozott a konyhára",
ld. olvasók megcélzása. (Akár már akaratlan
is, rossz haszonelv-beidegzések okán; ld. a cenzúra korán
túl a mûvekbe beleszóló kontrollõri vagy szerkesztõi
kény, jóakarat
persze, saját legjobb belátása,
félek, igényei szerint.)
12. Szervezetszerûség abszolút: te tudod a legjobban, a
magány ez! Mindig újabb dolgokba fogni (ennek kényszere),
az önismétlõ kiürültség átka, következésképp:
persze, hogy mindig új dolgokba kell fogni (fel, fel új szervezetszerûségekre),
vagy jól kell folytatni érvényes szervezetszerûségeket
(konyhaszempont nélkül).
13. Szervezetszerûség mások másságának
tûrése is. Ha már nincs benne ennek eleve-szeretete, az
elemi vágy. (Alig van!) Nevetséges apróságokig megy
ez a közvetlen együttlét-ben. Vajon szervezetszerûség-e,
akár csak reagálásod is? "Ez megint cigarettázik
"
- "Ismét bemondta a szokott baromságát
"
- "Villanyt gyújt feleslegesen; folyton összeütközünk
a jégszekrénynél
" - "Mindenféle
lényegtelenségeket olvas
Lényegtelenségeket
fúj fel fontosnak, csak mert nem közszórakoztatóak."
Stb.
14. Szervezetszerûség önmagában az, ami egy bizonyos
módon veled történik? Aho-gyan értékelnek pl.
közvetlen környezetekben. Hallod, mással még rémesebbek
esnek meg. Most ti ketten szervezetszerû összefüggésben
vagytok egymással? Téged a kritikus nem értékel,
"épp úgy" õt egy igen közeli rokona? Örömmel
mondom, két ember helyzetazonossága ritkán szervezetszerûség.
Szervezetszerûség itt az, ha állapotodat, állagodat,
közérzetedet stb. ez - hogy a másik emberrel mi van - meghatározza.
15. Ismétlem: a legborzalmasabb természeti katasztrófa
sem a te szervezetszerûséged. Annak a guatemalai parasztnak a szervezetszerûsége,
például, aki lénye mélyébõl fakadó
ok-nál fogva (brr-kifejezés!) nem költözött el
onnét, ahová iszapláva zúdult aztán, stb.
16. Az, hogy szervezetszerûségek része vagy, nem erkölcsi
kategória; hiánya sem az együttérzés hiánya.
Az együttérzés, a mások sorsa láttán
érzett szenvedés, a segíteni akarás, a segítés
ugyanúgy nem szervezetszerûség az itt "vett" értelemben,
mint maga a párttagság, politikai hovatartozás, merészebbet
ne is mondjak. Tényszerûségükben, íme, vita
tárgyai is.
17. Tehát a szervezetszerûség több is, kevesebb is
az "evidencia-történetnél" (a felis-mert, bizonyosságos
nem-lehet-másképpnál). Szervezetszerûség például,
hogy valamikor mégis el kell menned ("Bécs"), ott aztán
hamarosan ûrbe kerülsz, kényszercselekvéseket vállalsz,
mert nem bírod az ûrt, s átlagosságokkal - még
csodákkal, azokkal se, ld. Artaud - nem tudod lekötni magad. Szervezetszerûség
a belebonyolódás (adott esetben, szintén nem mindig), de
nem az, hogy valamiben nyakig, menthetetlenül etc. benne vagy. Tehát
valami módon testi-lelki szervezetszerûségedbõl fakad
az, amit létezésed szervezetszerûségének nevezhetsz.
(Lásd a korábbi meghatározást, utalunk arra itt.)
18. Szervezetszerûség, hogy míg ezt másolod, gépeled,
madarad a trikódra kapaszkodva ül. Ha gépekre szökkenve
iszonyú baleset érné, szervezetszerûséged
lenne az. Mert nem bírsz - emez írás helyett itt - leülni
madaraddal ott. Csak úgy. Nem, neked tevékenykedned kell. Jó,
hát madarad szervezetszerûsége - nyilván! ebbe nem
mehetsz bele, nem megyek bele - nyilván az, hogy rajtad (rajtam) lóg.
És tevékenykedik. (Vedlik s tollászkodik.) De pl. állatok
szervezetszerûségei itt ugyanúgy nem adják tárgyunk
részét, mint önmagukban az emberi szervezetek. (Államközösségek,
pártok s más effélék. Ezeknek megvan a maguk szaktudománya,
ezekkel kapcsolatban érzületek élnek etc.)
19. Érdekes (bizarr?) kérdés, ez utóbbiakkal kapcsolatos
érzületek: szervezetszerûségek-e? Gyanítom,
már igen. Az érzület változtathatatlan. Nem "konyhára
"
van, nem "szeszély" stb. De ebben nem vagyok biztos.
20. Szervezetszerûségemet nem ismerte az a kedves, mégis
újdonat barátom és mûvésztársam, aki
elképzelhetetlennek tartotta, hogy én valahol heti két
órában irodalmat adok majd elõ! Zavaromban, a perc hangulatának
engedve, iránta érzett nagy rokonszenvembõl stb. mondtam
igent. Egy óra múlva már tempózni kezdtem, hogyan
közöljem vele: "Nem!" De mikor ezt egy ezt mélyen
értõ "közelim" megtette (õk kerültek
össze telefonon, e közelim s újdonat barátom), a lebonyolódást
nem nevezhetem szervezetszerûségnek. Mert csupán szervezés
volt. Szervezetszerûség itt az, hogy - ismételnem se
kellene - én képtelen vagyok akár az adott tanintézet
melletti csemegeboltba elmenni is, egyáltalán, kiesett a szervezetszerûsé-gembõl,
hogy pl. délután nyitva tartó antikváriumokba etc.
járjak. Ellenben szervezetszerû-ségbõl fakad, ha
nem szervezek meg délelõtt valami szükséges hazahozást
(szódát, kávét, régebben bort), és
leszaladok "érte" délután. Más szervezetszerûség
kérdése, hogy veszek-e hazafelé tartva ilyenkor cigarettát.
Rendes reggeli programom (kézirat le- és feladása, csarnoki
vásárlás etc.) bonyolítása közben cigarettát
semmiképp sem vennék. Mert nekem a cigaretta már semmit
sem jelent. (Vad dohányos lettem évekre, de bármikor abbahagyhattam;
mert nem jelentett a szervezetemnek semmit. A szervezetszerûségemnek
jelentett! Pl. nem ittam, magányos voltam - Londonban pl. -, korán
ébredtem, iszonyú szobám volt, hajnali négy, mit
tegyek, szívtam az akkor még "jól" magammal vihetett
Piros Szimpit. Reggel nyolcra másfél doboz elment! Aztán
egész nap semmi. Életszervezetszerûségi igény
volt ez a dohányzás. Mit is akartam mondani
?)
21. Nem szervezetszerûség, bár szervezetem kívánalma
pár pohár után, hogy mértéktelenné
"fajul" egy-egy nap a borivásom. Szervezetszerûség
az, hogy a) valami magányt le kell küzdeni, b) valamit tenni kell,
c) valamit jobb a bor társaságában látni, kevésbé
ijesztõ etc.
22. A szervezetszerûség egy "takaros" határesete:
ismét egy felbukkanó ismerõs. Összebarátkoztok.
Életszervezetszerûségetek, minél jobban megismeritek
egymást, annál inkább távolít benneteket
egymástól. Nem részletezhetem, mert nem vág ide.
Idevág azonban ez: belsõ kényszerszervezetszerûséged
okán e barátod dolga "ellenében" döntesz,
mert valaki más mellett állsz ki. (Igazad van-e? Ez esetben talán
nincs is. De annyira meggyengült az em-lített jó baráttal-ismerõssel
kapcsolatos szervezetszerûséged, hogy
vesszen az egész.
Itt nem érv, persze, hogy mások, akik vele szervezetileg kapcsolatban
vannak (munka, elígérkezettség, összetartozás)
mellette kell hogy kiálljanak. Ez nem tartozik tárgyunkhoz.
Szervezetszerû volt ez a "távolodás" a részedrõl,
mert igazságkeresés volt. Ugyanis barátod sem tágított
valaki mellõl, akivel neked támadt összeütközésed.
- Mégis határeset ez, mert túl szimmetrikus, túlságosan
(bármily finom) ütésváltás jellege van.
23. Egy ostoba vicc: a leghívebb szervezetszerûségem az
lenne, ha nem mondanék többé semmit. De nincs "többé".
S ez az: sose is volt!
24. "Tényleg, mit is kellene szervezetszerûségemnek
elvárnia, mit lenne szabad? Mennyi törõdést, lelkes
reagálást, rákérdezést etc.? Törõdök
én annyit másokkal etc.? Nem mentség, bár szervezetszerûség
része, hogy: "Oldalak sok tízezrét fordítottam
mindig másokkal bajlódtam." "Mindig" - az sosincs.
De ez az aforizmák világa. A szervezetszerûség itt
olyan ajnározást, körülpárnázást
etc. várna (tételezne fel), hogy minimum - túlzás.
Így meg: minimum-alatti.
25. Egy cáfolat: igaz-e, hogy fontosnak azt tarthatom csak, amit el is
mondhatok? Ezt látszólag még írólétem
szervezetszerûsége sem igazolja. Ennek ellenére: ami velem
plusz az élettel volt (így írtam fel; ez, nyilvánvaló,
szervezetszerûség), az egy látens mûvel volt. Nem
magánszemélyekkel közlök valamit.
26. Egy rémség: madaraim azért (is) voltak, mert így
támadt másoknak mindenképp elmondható dolgom (eseménysorom
sokasága). Az, hogy egy jó barátnak, egy így megszokott
(bevezetett stb.) személynek elbeszélek valamit, és még
ha a "megkönnyebbülés, megváltó-dás"
szándékával, a "másképp nem bírom"
etc. modusának jegyében teszem is, nem szerve-zetszerûség;
az már inkább, hogy ilyesmire kész, kénytelen stb.
vagyok. Nem szervezetszerû-ség azonban, hogy nem lehet nyakra-fõre
mindent megírni; hova is vezetne az! (Nem tréfásan mondom.
S amikor a túlbuzgó mûcenzúrázást fájlalom,
sosem az olyan "húzások" ellen tilta-koznék,
melyeket - na ja! - jogosnak érzek az illetõ részérõl;
érzékenységében érzi sértve magát
etc. Húzza ki azt, de ne rontson bele könyvem egészébe,
más szerkezetszerûségébe.
27. Madaraimról/madarainkról itt: még: nagyon keveseket
érdekelnek, de még keve-sebbeket a velük kapcsolatos szervezetszerûségek.
(Bár ezt kicsit visszavonom. Nem is egé-szen igaz.) Nehezebb kérdés
olyan dolgok megírása, fõleg túl tömören,
még inkább egy könyv -"erejéig", melyekrõl
én magam sejtem, hogy: a) nem érdekelnének másokat
b) ha úgy írnám meg, hogy érdeklõdést
keltsek, már nem azt írnám meg, amit megírni magam
érdekes-nek tartok.
28. Sportélményeket, kirándulásokat, lóversenyjátékokat,
azt, hogy benned mi milyen érzületet keltett (vagy elégített)
ki, nem szervezetszerûséggel nem lehet elmondani, hanem mindközönségesen.
29. Szervezetszerûség - nem egyenlõ ez azzal, hogy "csak
úgy mindközönségesen". Azzal se, hogy: nagyon titkos,
nagyon ritka, nagyon fontos dolog. Sem a titkosságnak, sem a ritkaságnak,
sem a fontosságnak etc. nincs az itt taglalt szervezetszerûségfogalomhoz
semmi köze.
30. Szervezetszerûség, nagyon is, bár nehezen "közvetíthetõ":
ha (Musil!) feltételezzük, hogy két, életre-halálra
fontos dolog van az életemben, a) madaraim, b) medvéim és
más ily létezõk
akik például a madarakkal,
élõk és holtak neveivel, a nap mint nap idehaza ját-szott,
számomra minden sporteseménynél érdekesebb 2 Bajnoki
Liga szereplõi
nos, hogy madaraim mégis meghalnak, nekem
hiányoznak; ám medvéim stb. kire maradnak? Múzeumban
porosodnak-porladnak? Valaki vigyáz rájuk halálunk (halálom,
majd feleségem halála vagy fordítva) után? Elégetni
õket, velünk? Nem; és röhej is a technikai része.
Sorsukra hagyni õket? Jó, hát nem foglalkozom mindõjükkel
minden nap (röhej lenne, ismétlem, az is, beteges), de elemien itt
vannak köröttem, vagy egy szekrénykében
nagyon
fontosak. Ez életem egyik szervezetszerûsége, s egy ilyennek
a megoldhatatlansága. - Ám hagyom, ez külön "kis
könyv" lenne, s errõl már volt szó.
31. "Dömi" Fõmedvém az egyikük. S hogy "Bécs":
és pótcselekvés: és egy végveszélyes
helyzet: "Dömi, segíts, Dömikém, ne hagyd"
mikor a lila-fehér dresszes zsoké lova, nagy outsider, ám
én épp ezért igencsak megraktam, muszájból
már, lemaradozni látszott. S visszajött e ló, nyert,
és nem pótcselekvés volt a környék - szép
környék! - kertvendéglõinek végigjárása.
S Dömi "salingeresen-képzeletben" velem volt.
32. Mondható-e eleve, hogy az "emlék, emlékezés"
- nem szervezetszerûség? Csak valami másnak a részeként
lehet az. Attól, hogy velem összefügg, még nem!
33. Hiába, hogy elsõ madaramat, Szpérót csillag
(a Sarkcsillag) "képében" látom, ez nem szervezetszerûség.
Az viszont az volt, hogy míg élt, képtelen voltam elutazni
mellõle. Most az nem szervezetszerûség, hogy nem repülök,
vagy hogy a Sarkcsillagtól jó szerencsét várok stb.
- De szervezetszerûség volt 1999-ben Dublin. Annyira nem kellett
már, hogy passzivitásomban külvárosokban sétáltam,
egy pub vendége se voltam, s én, aki szeptember-ben elkezdem hordani
sapkám (ld. a múltkor, Beszélõ, az 1994-es
belfasti állomás-fotófülkés önarcképeimet),
szépen áztattam magam a szitáló esõben; majd
csak eláll; netán: az egész út egy sapkafeltevésre
se kell; meg hogy bennem is eláll, véget ér a repülhetnék.
Véget is ért.
34. A tévé programjainak nem érzem semmi szervezetszerûségét.
De annak igen, ahogy mást nem nézek meg, német focimûsorokat
se: "Engem ne untassanak
" Holott nehéz mit csinálnom
idehaza is, ha nem dolgozom, ha nem olvasok valami laza kis irodalmat.
35. Pilinszky a francia fogolyról írja, hogy bár egy falat
kenyéren meglett volna (nem pontosan idézem), most már
a szívét követeli (a költõét). Röviden:
a madarakkal lettünk mi így. Mindenemet nekik! (S mégis mennyiszer
kitörtem e szervezetszerûségbõl. A jövõ,
mint-ha az lenne még az - ha igaz! -, amire vigyázni lehetne
kellene.)
36. Persze, minden "szabadrabság". De ha dolgozom, akkor van
meg a szabadságom. (Rémes
) Ha iszom, ha cigarettázom
(elmondtam!), nincs meg. Csakhogy: ez mind vajon nincs benne a szervezetszerûség
paklijában?
37. És ahogy a szervezetszerûség - vicc lenne! - nem erkölcsi
kategória, nem érdem, nem szerencse, elõ se nagyon idézhetõ,
így: a legfõbb jó? A szervezetszerûség sérül,
ha vélt szabadságunkból a szabadrabságból
adódó rabság lesz? Nem volt ez, ismétlem, abban
a pak-liban, amely már ennyi-meg-ennyi lap, mihelyt élünk?
Így akartam volna kezdeni ezt eredetileg, cikkem: se családomról,
se munkatársaimról, se közvetlen közeliekrõl,
se a világ embereirõl konkrétan - semmit: Csak ezt: szervezetszerûség
voltam, mikor szüleim nyilván azt mondták, szülessenek
meg. Feltehetõ.
38. Hol aggódom szervezetszerûen, hogyan telnek a következõ
hetek, hol nem. Hol szervezetszerûségemmel való visszaélésnek
nevezem (képtelen badarság), hogy mert mindig itthon vagyok, hát
elérhetõ is vagyok. Vagy hazudozni kell, mentegetõzni.
Nagyon szeretném, ha szervezetszerûvé válna, hogy
- bár jártam! - nem járok már elõadni etc.
39. Szervezetszerûségem volt az is, hogy a "Dömi által
megsegített ló" futása elõtt is elbujdokoltam
a fogadóirodából, aztán egy újdonat fölfedezett
vendéglõ pultjánál ittam egy 1/8 bort (bécsi
mérték), majd a nyertes cetli kiváltása elõtt
és után is. Szervezetszerûség volt viszont az is,
hogy mélységesen helytelenítem a nagy kockázatot,
amit e lóval - s addig! - vállaltam. Három hónapig
éltem a magam szervezetszerûségét: életemben
ritkán dolgoztam ennyit, mint épp az idén, s a nagy hõség
beálltának napján kezdtem. Mihelyt közelgett a bécsi
utacska, már minden "fejre állt". Ideges lettem etc.
Szervezetszerûség volt a nagy meló; kény-szerszervezetszerûség
a bódult pohárfenékre-nézés (ama ló
után, de máskor is)? Ha ilyen "kényszer
"-kategóriát
is bevezetünk, értelmét veszti ez itt. - De ugye, kérdezek
közbe, képtelenség lett volna formai rendszerré tenni
ezt az írást? Viszont ennek az írásnak a szerve-zetszerûsége
sem érdekel az írás "belvilágában".
Csak innét: hogy írom ezt
hogy valahol ez talán kell
ez szervezetszerû.
40. Szervezetszerûség, hogy kialakítom egy bizonyos állapotom.
Ez nem "elit", ez nem "önzés", nem "luxus".
Mert például az elképzelhetetlenül intenzív
munkával hozom magam valamily-állagúra. S ezzel az állaggal-állapottal
nem fér össze szinte semmi.
41. Nem érzékelem szervezetszerûségnek, hogy "bizonyos
körök" és "bizonyos jelle-gek". (Hogyan s mint
értékelnek. Egyrészt nem is tudom. Másfelõl:
olyannyira a fogalmilag elmagyarázhatatlanban - bár fogalmiakban
is! - mozgok, hogy önmagam cáfolataként, létcáfolatként
várhatnám csak el a szépet-jót-közelséget.
42. Már rossz szervezetszerûségbe torkollhat az elégedetlenkedésed:
"Jaj, ki a fene ol-vassa ezt
meg ezt
meg azt
" S
hogy ez, Füst Milán mondaná így, kicsit így,
mekkora baj. Miféle "jó" származnék belõle,
ha részletesen ismernék minden sóhajodat. Ragadd karon
az illetõt, mint Szép Ernõ, mondj egy világos-szépet,
egy homálylót neki
írj mindig így. Ha szervezetszerûségedbõl
ez adódhat, nagy áldás. De nem fejedre. A dolognak. S a
dologért vagy író. Szép nyelvi fordulat:
a dolog
munkát is jelent.
Alcím nélkül
a jegyzetlapok (II.) - és: Bef.
43. Ki ismer "mindent". Nem is dolga. Például a hatvanas
évek második felében, a hetvene-sekben, a nyolcvanasokban,
szinte 1991-ig fogalmam sem volt a pop-rockról, aztán nagyon beletaláltam
magam, ma ismét érdektelen, lesújt általában,
vagy szervezetszerûségnek nem nevezhetõ hangulatokba ringat
csak olcsón
vagy ha nem olcsón, hát Scarlatti, Vivaldi,
Mozart "is jó", nem igaz?
44. Olcsó vicc, hogy magánbeszélgetni se nagyon szeretek
(ld. korábban: ha nagyon messze lehet menni ilyesmiben!), erre valaki:
"Mert akkor csak 1 részben vagy magad!" Egyébként
bizonyos humorról, a humor 90 százalékáról:
amit valaki nem tud vagy nem akar megoldani, elhumorizálja. De ezt másutt
írtam. A közönség partner ebben (neki).
45. Szervezetszerûség-e a felejtés? Ha az emlékezés
nem eleve az. "Valahogy bedarálódnak" a dolgok, így
válnak tapasztalataiddá? Szervezetszerûség-e, ahogyan/amilyennek
mások látnak, tapasztalnak téged? Belõlük indul,
az õ szempontjaik a meghatározók. Nem vagy része
a dolognak, bár rád vonatkozik. S de furcsa ezt épp beszélgetõtársaknak
mondani! Hiszen nekik van alkalmuk a legtöbbet tévedni felõlem.
46. Persze, önkényesnek látszhat, de jogos (?) szervezetszerûség:
egy intenzíven eltöltött délutánt követõen
hogyan jövök hozzá, hogy valakivel épségben,
annak rendjén be-szélgetnem kelljen (pl. telefonon)? Hogy jövök
hozzá hamis szervezetszerûségeim kialakulásához:
nehéz cipõmben vonszolódva járok, eleve unom É-Ny-D-K
égtájait
súlyos a táskám
s esküszöm,
egy kortyot se ittam, gondok se gyötörnek. (Kényszerbajok,
gondolhatja az illetõ.) Vagy a szemembe mondja. És "sajnálja,
hogy ennyire nem segít" senki rajtam. Egy ember beszél így,
aki nyilván olvasott pedig Kafkát!
47. Nem szervezetszerûségek a mûvészi sorozatok, novellafüzérek.
Szervezetszerûség legföljebb az, hogy valami elengedhetetlen
fontos indíttatásomból szerkesztõdött össze
egy nevemet viselõ képzõdmény. - Aránytalan
a produkció és a reflexió. Már nem hiszem, hogy
a "szereplés" segít. Na és, csak tovább
produkálom magam. Csak nincs szervezetszerûsége a közvetlen
megértésnek. Jó rákérdezésnek etc.
Ld. Arthur király mondája, Parsifal. - Készséggel
járok felemás zoknikban. - "Ha felszáll veled a gép,
nem felejted el szeretteidet, csak evidenssé válik az új
közeg." Ez egy szervezetszerûség-féle. - Lélekölõ
lehet a túl sok munka, a munkanélküliség ugyanígy.
De a személyes átélés, önmagában, még
az sem az. - Szervezetszerûség volt a tabáni madársírhely.
Köveit a takarítók sok év múlva szétdobálták,
nem baj. Az se baj, hogy már szinte sosem járok oda. Szervezetszerûség,
hogy életemet 25 éven át meghatározták, el
is döntötték. Ostoba, alkalmi vicc: "S így állok
fenn
" De ld. a humorról.
48. Igazi szervezetszerûségem az, írtam fel, hogy "legyen
szó arról, amirõl szó van, de nem rólam,
ne is a világról". Vagy túl sok viszont a beszéd,
vagy túl gyötrõ a némaság
ilyenkor az
érintkezés szakadékába zuhansz. Nem szervezetszerûen.
Megismétli-e így tulaj-donságaimat az életem? Hogy
a szervezetszerûséget erõltetném? Bár tudok
a szabadrabságról?
49. A látens pestis nem az, hogy pestis fenyeget. Hanem hogy örökké
valami fenyeget. (De ez az olcsó, népszerû "
törvényei",
"kiskátéja" etc. könyvek szelleme.) S mégis.
50. A világ szerkezetszerûségei: önmagukban lehetnek
vonzóak neked, idegenkedhetsz tõlük, elismerheted hasznukat
szervezetszerûségeidben, de ugyanúgy nem szervezetszerûségek
(együttesükben sem, az általuk terjesztett világérzetben-érzületben,
semmiben), ahogy ezt már lényegesebb összefüggésekrõl
is elmondtuk.
51. Valaki hajnali híreket hallgat. Zavar vele. Befejezi. Te: "Jó,
most megyek, zavar-lak téged én." Ez legalább élõ
adás, a hírek nem. Hiába azok. Nem azok.
52. Tartunk-e valahol szervezetszerûséggel, ha egy "fontos"
munkát befejeztünk? Van-e kiürülés, vagy csak a
halál? Mily szervezetszerûséged, hogy belátod, mások
ritmusa, kapacitása más? Szervezetszerûsége-e a világnak,
hogy te magad készséggel elismered: "Jó, én
tudom, akinek három gyereke van, iskolába járnak, bicikli
kell
nézik a mûsorokat, hallgatják a zenét
akinek állása van - nekem 32. éve nincs! -, mást
ért küzdelmen, mint én
persze, mi a küzdelem,
s mi végre? A fennmaradásért? A pluszokért?"
- ez a részedrõl nem jele semmi tökéletességnek,
igaz, nem is csupán álca. Semmi.
53. De attól még nem mondható, hogy ami nem szükségszerûség,
az semmi. Hát ami szervezetszerûség? Az mindjárt
valami? (Ahogy láttuk
)
54. Szervezetszerûségbe találok bele, egyszerre "rendszerben"
vagyok, "visszajöttem a meccsbe", ha a híreken, megszokásokon
stb. túl valami váratlan élmény ér,
különös sorsról hallok, tájat látok etc.?
Engem az ilyesmi többnyire jól érint megihlet, elindít.
- Miért nem szervezetszerûen (értõn) kérdik,
amit a hátad mögött? amit követelõen szinte?
55. Szakmai üdvöd lehet-e szervezetszerûség? Van-e szakmai
üdv?
56. Szervezetszerûség-e, hogy annyi mindent "kellene"
megbeszélni? Utal-e ez, feltételezõleg, valamire, meglétére
57. Egy régi idézet: "Fáradhatatlannak lenni a legfárasztóbb!"
Ez nagy szervezetszerûség. Gondolunk bele!
58. Van-e rangsora a szervezetszerûségeknek? Tény, hogy
szervezetük, szervezõdésük, szerkezetük, együttesük
nincs. De mi a fontosabb, melyik szervezetszerûség? Vagy ez kerekasztal?
A kör négyszögesítése (csak félig vicc!)
foglalkoztat. S így: A kör négyszögesítése:
a még kerekebb kerekasztal!
59. Ahogy a glóriából (képzeljük 1. sz. rajznak)
négyszög lesz, 2. sz. rajz, a glória megtestesül. A
3. sz. rajzon csak a négyszög van.
60. Van-e olyan szervezetszerûség, mely imperatív, meghagyó,
óhajtó, felszólító, latolgató? "Ne
vágyjak erre-meg-arra!" Ez adódik, de önmagában
nem ilyesmi. - Még a felejtésrõl: kedves filmemben, Ilyen
hosszú távollét, az emlékezetét vesztett
clochard-t megkérdik: "Mi lesz, ha egyszer rászakad magára
a töménytelen emlék?" Az õ szervezetszerûségének
paklijában benne van: 1. ez, 2. hogy jót akar, de nem tud szeretteire
emlékezni, akik hiába küzdenek "érte", 3.
hogy talán tényleg rászakad az a sok
61. Szervezetszerûségen kívüli-e, túli-e az
elalvás?
62. Elviselhetetlenül hosszú a legtöbb nap. Tagolásuk
szervezetszerûség-e Vagy csak munka, igyekezet, észnél-lét
etc.?
63. Szüszifosz, ha jól írom, görgeti a kb. kör
alakú, gömb alakú, tojás alakú követ.
"Négyszögesülnél!" Ezt mondhatja, mert akkor
vége egy szervezetszerûségnek. A kockatömb nem hengerítésre
való. Talán nem követelnék tõle.
64. Szervezetszerûségnek tartják az ilyen szellemeskedéseket.
Holott a humor, az aforizma, az ilyesmi - mint az elõbb - igen sovány
pótszer a szervezetszerûség helyett.
65. A szervezetszerûségnek nincs stíluskérdése.
66. Mégis szervezetszerûnek érzem, ahogy a tavalyi évemet,
63 voltam, a 63-as villamos évének neveztem, az ideit, 64. életévemet
a sakk évének. Erre azt mondhatja valaki: ez nem szervezetszerûség.
Mert senki nem törõdik veled annyira, barátom, Szüszifoszom.
Tehát, kérdem én, a szervezetszerûség már-már
vallási-megváltói-kérdés? Akkor "jön
el" csak, ha szervesen várják? Igen, vagy legalább
a szervezetszerûség, mint ez itt már megvolt, szervezetünk,
organizmusunk kérdése is ("ki mily orgán, úgy
is orgál"), szerves. Ám független attól, várják-e
(a vallás kiesik), felismerik-e (a tudás kiesik)
a szervezetszerûség,
bár nem evidencia, evidencializmus része. Hiányzik törvényszerûségébõl
amannak esetlegessége, esetleges-ségébõl amannak
törvényszerûje. De, hadd mondjuk meg, senki még negatívan
sem mondhatta meg, mi a szervezetszerûség. Egy ilyen dologról
beszéltünk hát ennyit. Melyrõl még az iméntiek
sem mondhatók. (Hogy ne lenne mondható róla semmi.)
*****************************
Remélem,
Q. E. D., hogy sem a szervezetszerûség nem különb, mint
az, ami nem az.
Az itt elõjövõrõl pedig ("Ez az! Ez nem az!"):
amit némely humorról mondtunk. (Magunkról mondjuk most.
Csak hogyan lehetne ennyire összességben szembenézni?/!)
Csak/és: hol vagyunk már azoktól a klasszikus idõktõl
is, melyeknek szervezetszerûségeirõl és nem-efféléjeirõl
egyaránt (s különbségtevés nélkül)
elmondhatta T. S. Eliot, akinek Szép Ernõ szeg-vég idõn
kortársa volt: "
egyáltalán nem így képzeltem
el"? Ma erre az ösztönös válasz, általában:
mit. S nem veszi észre az így kérdezõ, hogy épp
ezzel - már meg is adta a szomorú választ. Ki tudja ma
még, mit nem így képzelt el?
Akkor tehát még mindig kapaszkodhat az érzület, a
gondolat - nem, semmi öncsalás! - a szervezetszerûségbe.
Már abba, amelyikrõl itt próbáltunk valamit.
S majdnem így kezdtem: "Rég voltam dolgozatírással
így zavarban." Hanem inkább befejeznem kell ekképp:
"Dolgozat befejezésével nem voltam rég ily
"
Jó, inkább ne fejezõdjék be.
Az lesz akkor ez; ekkor: dolgozatommal a magam szervezetszerûsége.
(S hogy személyes viszonyban tenni valamit: talán mégse
a szabadrabság, a tréfarabság, a látens pestis.)
Valami létezõnek a példázása valami nem létezõvel.
Vagy
Ugye, hogy inkább fordítva?
2002 augusztusában-szeptemberében