Drégely Imre talán
a legjátékosabb kedvû, leginkább agyas"
fotómûvészünk, képei mégsem öncélú
formajátékok. Gegjei mögött nagyon is komoly kérdések
húzódnak meg, melyekkel a fotográfia mint kommunikációs
médium természetét próbálja körüljárni.
A bohócálarc mögött filozófus rejtezik.
Külön pikantériája a dolognak, hogy vizuális
kísérletei során, melyeket immár bõ másfél
évtizede folytat, egy pillanatra sem hagyta el a hagyományos fotográfia
kereteit. Épp annak akar a végére járni, hogy hol
vannak a kémiai alapú fotográfia korlátai - és
mivel képei emellett önmagukban is érvényes vizuális
kijelentések (szépek és érdekesek), egyúttal
arrébb is tolja ezeket a korlátokat.
Kísérleteibõl ma már sok mindent meg lehetne csinálni
számítógépes grafikai programmal, Photoshoppal is
- csak nem lenne semmi értelme. Elveszne a poén: a fotográfia
valósághoz kötöttsége. A valósághoz,
mely egyszerre magáért és számunkra való,
hogy egy klasszikus filozófust idézzek.
Elemi varázslat
Vegyük például a Budapest éjszaka sorozatának
(1988-89) Eszpresszó címû darabját. Az asztalra
és az asztallapon nyugvó kézre, pohárra és
napszemüvegre a Photoshop segítségével utólag
is ráfeszíthetnénk ugyan egy, a mostanihoz hasonló
árnyékmintázatot, nem vitás. Csakhogy így
elvesznének az esetlegességek, s ezzel együtt az a hatás
is, hogy ez a látvány ott és akkor pontosan
ilyen volt! Márpedig a fénykép, minden fénykép
varázslatos tulajdonságának: dokumentum voltának
épp ez a lényege. Ugyanez mondható el a sorozat Macskák
címû darabjáról is. A kép hangulatát,
metafizikai sugallatát az adja, hogy az öt macska (és a fotográfus,
s hála neki, immár a nézõ is) az adott pillanatban
valóban ott volt a lakótelepi kapubejárónál.
Mi értelme lenne utólag odamontírozni õket? Nem
szánalmas, ha megpróbálunk a Teremtõ helyébe
lépni?
Dehogynem! Tudja ezt nagyon jól Drégely Imre is. Épp ezért
veszi föl bohócálarcát, ezért teszi idézõjelbe
a saját látványteremtõ szerepét. Miközben
tökéletesen tisztában van a fénykép mágikus,
valóságmegidézõ erejével, saját mágus"
szerepét derûs öniróniával szemléli.
Önfeledten él a maga teremtõ erejével, szinte gyermeki
örömmel lubickol benne, ám közben mindig figyelmeztet:
vigyázat, csalok! A fotográfiát halálosan komolyan
veszi, önmagát egy pillanatra sem. Alighanem ez Drégely Imre
alkotói személyiségének legvonzóbb vonása,
hiszen többnyire az ellenkezõjéhez vagyunk szokva.
Jól példázza ezt az önironikus attitûdöt
a Villám címû képe: miközben egy mozdulattal
villámot varázsol az éjszakába, vakujával
rávillantva egy spirálfûz faágra, elidegenítõ
hatásként belekomponálja a képbe a faágat
tartó kezet is. A Férfi címû kép is
erre a rugóra jár: az állványra helyezett gép
mellõl elõbb rávillant az elhaladó alakra (kissé
alulexponáltan, hogy épp csak áttûnõ hatást
keltsen), majd egy újabb expóval elkészíti a háttérben
húzódó gyárépület képét.
Olyan látványt teremt ezzel, ami a valóságban nem,
csakis az õ belsõ látomásában lehetett épp
ilyen. S egy fintorral megint csak elidegeníti a nézõt
a képtõl: a férfin napszemüveg van, ami nem igazán
indokolt a pesti éjszakában, legalábbis nem ezen a helyszínen.
Az Idõ problémája
A fotográfiáról szóló filozofálgatások
egyik legostobább közhelye, hogy a fotográfia az ellesett
pillanat" mûvészete. Pedig ebbõl csak annyi igaz, hogy
a fénykép - szemben a filmmel és a videóval - állókép.
De magát a pillanatot nem tudja megörökíteni. Az úgynevezett
pillanatfelvételek során a másodperc 1/30 és 1/8000
közötti tört része alatt készül el a felvétel,
ami valóban nagyon rövid idõ - de mégiscsak idõ.
A fényképezés õskorában az expozíció
kezdetben órákig (Niépce héliográfiája
esetében kb. nyolc óráig), majd percekig tartott (talbotípia,
dagerrotípia), és még a legelterjedtebb, ún. nedves
eljárásnál is 5-90 másodperc kellett hozzá.
Ám ezek a képek is azt a hatást keltik, mintha pillanatfelvételek"
volnának - holott csak az idõfolyamon kívüli állóképek.
Elõttünk vannak, tetszés szerinti ideig szemlélhetjük
õket - szemben a mozgóképekkel, ahol maga a kép
(a film készítõje) határozza meg a képnézés
idejét. A fényképnél ez a lényeg, nem pedig
az, hogy a felvétel mennyi ideig tartott.
Drégely Imre kreatív módon használja föl a
fénykép állókép voltában rejlõ
idõproblematikát. Olyan látványokat teremt a szokásosnál
hosszabb expozíciókkal, amelyek - a multiexpozíciós
felvételekhez hasonlóan - a valóságban nem, csak
az õ belsõ látomásában léteznek. Ilyen
például az a felvétele 1990-bõl, melyen egy kivilágított,
forgó körhintát fényképezett meg - mely a másodpercekig
tartó expozíció miatt olyan nyomot hagyott a negatívon,
mintha egy ufóról készített pillanatfelvétel"
volna.
1996 óta egy egész sorozatot készít ezzel a technikával:
évrõl évre megfényképezi az augusztus 20-i
tûzijátékot. Ebben önmagában még nem
volna semmi különös - abban talán már igen, hogy
neki mindegyik tûzijáték egyetlen kockán van
meg. Úgy értem: az egész, fél óráig
tartó látványosság egyetlen képkockán!
Azt csinálja ugyanis, hogy az elõre kiválasztott helyszínen
állványra rakja a fényképezõgépét,
amelybe film helyett egy 6 x 7 cm-es, exponálatlan fotópapirost
helyez el. A parádé kezdetekor kinyitja a fényképezõgép
zárját, a végén pedig becsukja. Ennyi.
Drégely Imre képei, mint minden fénykép, abszolút
a valóságon" alapulnak ugyan, ám õ végül
olyan látványt tár elénk, ami ebben a formájában
nem létezik. Virtuális világot teremt - analóg
technikával.
A Tér problémája
Tudjuk: nincsen idõ tér nélkül, legalábbis
a számunkra lévõ valóságban nincsen. Drégely
az episztemológiai kutatásait ezért kiterjeszti a térre
is. Olyan virtuális tereket idéz meg a fényképsíkon,
amelyek - bár valósághû hatást keltenek, hiszen
minden részletük valóságos látványon
alapul - megint csak nem létezõk. Értelemszerûen
ez a helyzet a képmozaikjain, ahol több önálló
képet rak össze egyetlen képpé. Ez a képtípus
azon az elvi problémán alapul, hogy ellentmondás van a
szemünk mûködése és az objektív merev tekintete"
között; hogy nemcsak a valóságot: a képet is
letapogatva nézzük.
A legegyszerûbb eset, ha ugyanannak a tárgynak más és
más nézõpontból való részleteibõl
áll össze a kép, mely így fölidézi ugyan
a modelljét, de érezzük: valami nem stimmel. Bár a
részképek foltjai szépen egymáshoz idomulnak, a
különbözõ nézõpontok (melyek egyúttal
különbözõ idõsíkok is) sehogy sem illenek
össze. Ebbe a képtípusba tartozik például a
Csendélet I-IV. (1993), ahol egy sámfa a modell, vagy ennek
párdarabja, az 1996-os Derby Patent, melynek modellje egy rafináltabb,
különbözõ méretekre beállítható
sámfa, aztán az 1994-es Csendélet I-IX., mely gyümölcsképekbõl
áll össze, és folytathatnám a sort. E képtípus
továbbfejlesztett változata, amikor a kép a részleteket
helyettesítõ képekbõl áll össze:
az Akt például (1996), ahol a nõ haját egy
bokor, a combtövét egy (jó szõrös) férfikönyök,
lábfejét egy kaptafa helyettesíti, s bár itt-ott
vannak saját testrészletek is, Drégely ezeken a látványokon
is csavar egyet: a nõ hátát például vállának
egy részlete helyettesíti. A messzirõl mindössze kissé
furának ható akt közelrõl, jobban megnézve
abszurddá, nonszensszé válik. Pedig - vagy épp azért?
- amúgy mindegyik részlet önmagában is megálló,
kész kép.
Semmi nem az, aminek látszik. Minden az, aminek látszik. Drégely
Imre virtuális világában e két kijelentés
egyszerre igaz.
Fortuna kegyeltje
Voltaképpen a mozaikok közül elsõként kellett
volna említenem fõiskolai diplomamunkáját, a Zodiákus
sorozatot (1992), melyben öt csillagképet rakott össze, egyenként
tizenhat képkockából. A részletek tökéletesen
simulnak egymáshoz - csak a képet jobban megnézve tûnnek
föl az olyan apróságok, hogy a kosnak halfarka, az oroszlánnak
leopárdlába van, stb. Elgondolkodtató, hogy az efféle
képmozaikok közül ezek látszanak a leginkább
kiérleltnek, holott a legkorábbiak. Ha jól értelmezem:
a késõbbi képek sutaságai", a részletek
csikorgóbb összeillesztése szándékolt kell
legyen.
Erre vall a Kockapóker címû sorozat (1999-2000) is,
mely egyúttal némi magyarázattal szolgál az egész
koncepcióhoz: a tervszerûen mûködtetett véletlen
rakja össze ezeket a képeket. A fõ vonalakban elõre
kalkulált, de mégiscsak véletlen látványtörténések
ráadásul váratlan ajándékkal is meglephetik
az alkotót (és a nézõt): az egyik képen a
puzzlekockák végül a Balatonra emlékeztetõ
formát adtak ki, s erre szerintem maga a szerzõ sem számított,
miközben a részleteket fotografálta. Póker ez nemcsak
a dobókockákkal: a képkockákkal (mint kártyalapokkal)
is.
A megtervezett véletlen mozgatja azt a sorozatot is, amelyet Bányay
Péterrel együtt készítenek. Közös munkák
a címe (1997), s a koncept voltaképpen abban áll, hogy
a szerzõpáros testvériesen megosztozik egy-egy képkockán.
Egyikük eltakarja az objektív tetszõleges felét, készít
egy felvételt, a mattüvegen filctollal megjelöli azt a két-három
pontot, ahol illeszteni kell a kép másik felét. Másnap
átadja társának a gépet, aki keres valami témát,
ami az általa nem ismert félképet kiegészíti.
Gyönyörû szürreális montázsok születtek
így, amelyek közül külön ki kell emelnem a szerzõpár
önarcképét": a félarcaikból született,
nem létezõ, mégis valóságos lényt.
A Színek problémája
Drégely Imre nyilván nem véletlenül villantja föl
csendéleteiben a hol manierista, hol barokk, hol modern elõdökre
utaló motívumait. Hiszen a látott világ és
a valóság", a különbözõ perspektívák
egymásba illeszthetõsége, a látszatvilágok,
a Vanitas mûfaja, a Szerencse forgandósága mind megannyi
kérdéskör, mely a mûvészeket (s a képmagyarázókat)
a reneszánsz óta foglalkoztatja.
Ilyen közvetlen, talán túlságosan is direkt mûvészettörténeti
utalás a Notre Dame sorozat is (1990): a Párizsba stoppoló
fõiskolást az eredetiben látott Monet-képek ihlették
rá. E lap hasábjain nincs sok értelme, hogy az ekkortól
elõszeretettel használt Polaroid technika, majd a Polaroid transzfer
különleges színhatásairól értekezzem,
hiszen mondandómat nem tudom illusztrálni. Egy bekezdést
mégis engedjenek meg.
A legtökéletesebb színes nyersanyag is csak utalásszerûen
adja vissza a valóságos színeket. A Polaroid még
ezen belül is tökéletlen": néha kirívóan
harsány, máskor az enerváltságig bágyadt
tud lenni. Miért épp ehhez a technikához nyúlt hát
Drégely Imre? Gondolom, ugyanazért, amiért a teret, a perspektívát
is összetöri, amiért az idõfolyamot megállítja,
amiért a felvételeit kettõs expozícióval
(egy élessel és egy életlennel) félig életlenre
nagyítja (lásd például a Szék címû
képet, 1999), amiért az árnyékot, nem pedig a fényt,
a ragyogást fényképezi. Olyan fényképlátványok
után kutat, amelyek nem a külsõ világot, hanem az
õ belsõ érzéseit közvetítik.
Ezt a finomabb, belsõ világot nem pusztán a látomásai
közvetítik: képei egész fizikai valójukban,
mûalkotás, mûtárgy mivoltukban ezt a célt
szolgálják. Hiszen a fotográfia médiuma nem egyszerûen
a meglátott és megörökített kép, hanem
a fénykép.
A Polaroid transzferhez, vagyis a papírlapra átnyomott polaroid
festékhez a színek mellett az átviteli papiros felszíne,
rostjainak lenyomata, faktúrája is hozzátartozik. A papírnegatívról
nagyított tûzijátékképekhez is hozzátartozik
az átvilágított papírnegatív erezete, rostjainak
finom árnyéka. A csendéletekhez az óriási
méret üvöltõ harsánysága, a transzferekhez
a miniatûr látvány intimitása.
Mindez tökéletesen elvész a digitális technika mindent
egynemûsítõ, anyagtalanító világában.
A komputergrafika ezért alapvetõen más valami, mint
a fénykép. Nem jobb vagy rosz-szabb! Egyszerûen: más.
Drégely mindenkinél jobban tudja ezt, hiszen õ kezdettõl
úgy használja a hagyományos fotográfiát,
mintha Photoshoppal dolgozna. Csakhogy õ fotómûtárgyakat
akar létrehozni. Õ vérbeli fotográfus, nem pedig
a fotográfia területére kiránduló grafikus.
Ha van egy krajcár esze, nem tér le errõl az útról.
Mert a fotómûvészet jövõje a hagyományos:
kémiai és kézmûves fényképkészítésben
van.
Drégely Imre
1960-ban született, Bácsalmáson. Egyike azon kevés
fotómûvészünknek, aki tanulmányai során
mindvégig fotós szakképzést kapott. Középiskolai
tanulmányait 1975-79 között a budapesti Képzõ-
és Iparmûvészeti Szakközépiskola fotó
szakán végezte. Ezután segédoperatõr
volt a tévénél, betanított munkás a
Szikra Lapnyomdánál, kiállításépítõ-berendezõ
a Mûcsarnoknál. |