A Percurso/Útvonal
címû kiállítás katalógusában
olvasható az alábbi részlet:
José és Nuno Mateus egyedi, humorral átszõtt,
állhatatos munkamódszerrel olyan épületeket hoznak
létre, melyek alapvetõen eltérnek a Siza képviselte
építészeti irányzattól. Rendszerezettségük,
a kivitelezéssel szemben támasztott igényességük,
a szakmához való odaadó viszonyuk és az a vállalt,
becsületes erõfeszítés, ahogyan helyet keresnek és
találnak maguknak a mai portugál építészetben,
olyan kultúra örököseinek sorába emeli õket,
mely szenvedélyes kapcsolatban áll az építészettel
és az építészet lehetõségeivel."
(Manuel Graça Dias: A última década do século XX.
In: Arquitectura Portuguesa Contemporânea 1991-2001)
Zombor Gábor
Képzelt séták portugál házakban
1. séta - a mozdulat
statikája
Murtal. Rosa-ház. Mintha egy elhajított tárgy megállás
elõtti pillanata utolsó, lassú mozdulatainak fixációja
lenne. Tereppel rokonított tömegstruktúra, leheletfinom mozdulatokkal,
melyek megadták már magukat a természet fékezõ
erejének. A formák tompa irányaikkal hozzákoptak
az enyhe lejtõhöz.
A Tengerészeti Múzeum két idõben elkülönülõ
réteg rajzolata. A vetületek közötti átmenet jól
érzékelhetõ. Mellette haladva az ortogonális nézetek
szögletessége helyett folyamatosan változó perspektívában
teljesedik ki.
Romeirao. Befogadó ház. Megfelelõ mozdulatot keresve
rejti magába a látvány maradandóságát,
õrzi környezete formáját. Lopakodó módjára
követi a domborulatot.
Vérellátó Központ, Porto. Metszékében
rendezett, tömegében nyújtózkodó, helykeresõ
épület.
2. séta - a kettõsség
geometriája
Belépek a Ben Duell-apartman halljába. Érzem az
enyhe szögben metszõdõ irányok hatását.
A régi és új határaként született torzulás
eredménye finom terelés, tessékelés. Az eltérõ
geometriák mentén új tér születik. Olyan tér,
amely mintha mindig ott lapult volna két szög között egy
finom mozdulatra várva, mely elõhívja, életre kelti.
Sehonnaisága magával hozza sajátos térmetszékeit,
térzöngéit, melyek az enteriõr alapvetõ kötõelemeivé
válnak.
Már a Melindes-háznál járok. A kerített
ház feszes, geometrizált külseje befelé oldódó,
öblösödõ terekben folytatódik. Az örvény
befelé húz. A keletkezõ mellékterek az otthon zegzugai.
Megszelídített helyek.
És itt a Reális Valóság". Két
tengely metszéke, mint az álom és az ébrenlét
határa. A furcsa súrlódásból származó
ide-oda tartozás kettõs tereket teremt. A meghatározhatatlanság
egységesít.
A Pereira-ház általánosít. A zárt
és nyitott, a feszülõ és öblösödõ,
a terülõ és magasodó kifejtéséhez nincs
szükség koordináták furfangos forgatására.
Tisztán, egyértelmûen összetett.
3. séta - a ház
folyamata
A Tal Projecto Mérnöki Irodában úgy érzem,
a tér levágott szelete a mienk. Végességében
végtelenség lakozik. Ha mindez csak a tér részlete,
milyen végtelen távlata lehet összességének.
Szabadnak érzem magam.
Aroeirában bármerre megyek, azt látom, a ház
folyamat. Változó tárgy. Nincs se kezdete, se vége.
Állapotai vannak. Létezésének jele állandó
változása. Ennek a változásnak alapja az organikus
rend, melyben megszületni és létezni azonos kategóriák.
Konstruktív rendje, változatlansága, tisztázottsága
halálát okozná.
Szeretettel köszöntök mindenkit. Jó sétálgatást.
José Mateus
(39)
|