A kormány első fél évének
tapasztalatairól írtam a múlt számban, s e tapasztalatok alapján szükségesnek
éreztem, hogy írásom végén didaktikus fejtegetésekbe bonyolódjak a kormányközeli
véleményformáló értelmiségnek a kormányhoz való viszonyáról. Most a türelmes
olvasó megértésére számítva tovább bonyolítanám didaktikus fejtegetéseimet,
áttérve az ellenzékhez való viszonyra.
Az ellenzék nem lehet olyan rossz, hogy ne legyen jó valamire. S amire jó, arra
más nem jó. Nincs olyan intézménye a társadalomnak, amelynek az ellenzéknél
erősebb és közvetlenebb érdeke fűződne ahhoz, hogy felmelegítse a kormánypárti
fejekről leolvasztható vajat, összekaparja a kormánypárti döntésekkel szemben
felállítható ellenérveket, és sérelmezze a hatalom jogilag sérelmezhető intézkedéseit.
Az ellenzék nem lehet annyira galád, annyira szalonképtelen, annyira kommunista
vagy annyira fasiszta, hogy ezt a funkcióját elhanyagolja. Amivel az ellenzék
ezen érdekeltsége szerint a nyilvánosságot ellátja, azt bízvást megvizsgálhatja,
megítélheti és felhasználhatja bárki az ellenzékhez vagy az ellenzék adott csoportjához
való viszonyától függetlenül. Ehhez nem kellenek közös elvek, közös célok, közös
szalon. Ehhez nem az ellenzéket kell szeretni, csak a valóságot.
Gondoljunk Katynra. Sem a nácikkal, sem az Orsósokkal nem kell egyetérteni,
sem az antifasiszta koalíciót nem kell elárulni ahhoz, hogy a nácik által feltárt
szörnyű tömeggyilkosság tényéhez úgy viszonyuljon az ember önmaga előtt is és
a nyilvánosság előtt is, ahogy egy ilyen tömeggyilkossághoz viszonyulni kell.
A valóság szeretetét persze elnyomja a háború. Katynról elmondani az igazságot
Berlin eleste előtt árulás, Berlin eleste után kötelesség. A békeidők kötelessége,
a mi időnk pedig békeidő. Akkor is, ha képletesen minden állapotot hadiállapotnak
lehet minősíteni, és vissza lehet élni ezzel a lehetőséggel.
Katyn szélsőséges példa. Ezért jó. Ami nagyban és szörnyűben is igaz, az kicsiben
és kínosban biztosan az. Ha a náciknak igazuk lehetett valamiben, akkor kinek
ne lehetne? Feltehetjük, hogy van olyan politikai tényező, mely számára az igazságnak
egyáltalán nincs önértéke (bár ez már csak lélektani okokból sem lehetséges),
de ebből nem következik, hogy ebből a forrásból valós tényeket nem ismerhetünk
meg, hiszen az igazságnak eszközértéke is lehet. Ha egy politikai erőnek vannak
vetélytársai, s ezek a vetélytársak nem tökéletesek, akkor máris van a valóságos
tényeknek egy olyan tartománya, amit érdemes felderítenie és nyilvánosságra
hoznia a valósághoz való viszonyától függetlenül. Az igazságnak persze a hazugság
szolgálatában is lehet eszközértéke. És ebből a szolgálatból csak azok válthatják
ki, akik a hozzákapcsolt hazugsággal nem azonosulnak.
Természetesen minden forrásból különböző mértékben igaz és hamis tényállítások
folynak vegyesen. Azok a polgárok, akik az ellenzéktől távolabb állnak, mint
a kormánypártoktól, nyilván úgy gondolják, hogy az ellenzéki forrásból származó
tényállítások kisebb arányban, kisebb valószínűséggel felelnek meg a valóságnak,
mint a kormánypárti forrásból származók. Nyilván én is közéjük tartozom, nyilván
én is így gondolom, különben nem tartoznék közéjük (vagy legalább szégyellném).
A tényállítás sok, a vizsgálatukra fordítható idő, erő és eszköz - kinek mennyi,
de mindenképpen - kevés. Óhatatlan, hogy a tényállítások jelentős részét a forrására
vonatkozó előfeltevéseink szerint ítéljük meg. Csak az a kérdés, hogy melyik
részét. Ha olyanokat, amelyek számunkra kiváltképp fontosak, amelyekre lényeges
következtetéseket alapozunk, amelyeknek fontos szerepük van nyilvános, közéleti
vagy szakmai tevékenységünkben, akkor súlyos mulasztásban vagyunk.
A kormánypárti értelmiség bizonyos köreire rátelepedett a harcias kényelmesség.
Úgymond: „az ellenzék folyvást hazudik, rágalmaz, mocskol, nem kell bemenni
az utcájukba, nem kell ugrani mindenre, amit bedobnak, nem szabad megengedni,
hogy a naponta általuk előkapott újabb és újabb piszlicsáré ügyekről szóljon
a közélet", és így tovább. Az ellenzék retorikájához, verbális újításaihoz,
sajátos történelmi észrevételeihez és ideologikus megnyilvánulásaihoz valóban
lehet így viszonyulni. Tényleg érdektelen, hogy Kövér Lászlónak éppen milyen
élőlény, szörny vagy ölőszerszám jut eszébe az ellenfeleiről, nem sokat veszít,
aki egy hasonlatról lemarad. De a tényállításokkal, adatokkal, szakmai körökből
vett érvekkel egészen más a helyzet.
Az ellenzéki tényállításokhoz való viszonyulás nem az ellenzékhez, hanem a kormánypártokhoz
való viszonyulás kérdése. Az ellenzék tényállításaival szembeni vakbizalmatlanság
nem más, mint a kormánypártokkal szembeni vakbizalom.
Az ember igazságszeretetét az méri, hogy mennyire képes olyan tényállítások
vizsgálatára, melyek igazolódásában ellenérdekelt. Az ilyen tényállításokkal
kapcsolatban a hallgatás nem lehetséges, mert a csend ugyanúgy konzerválja az
igazságot, mint a rágalmat. A meggyőző cáfolatig minden rágalom érvényben van.
Egy tényállítást hallgatólagosan csak elismerni lehet, a cáfolat eo ipso nem
lehet hallgatólagos. Az a politikus, aki úgymond nem mocskolja be magát azzal,
hogy a mocskolódásokkal foglalkozzék, objektíve mocskos, nem a közéleti mocskolódást,
hanem a közéleti tisztálkodást utasítja el, és híveinek vele szembeni vakbizalmára
s ellenfeleivel szembeni vakbizalmatlanságára épít. Ilyenek pedig minden pártban
vannak. Sokan.
A nem-ellenzéki médiában serénykedő szerkesztő kollégáimnak igazuk van, ha azt
mondják (mondják), hogy nem hajlandók az ellenzéki média után menni, nem hajlandók
átvenni annak habzását és torz arányait. Igaz: az ellenzéki médiában igen nagy
koncepciókat építenek igen kevés tényből, és igen kis bolhákból kitenyésztett
elefántok trombitálnak igen hangosan. Ez az igazság azonban gyakran a restség
fedezete. Tudniillik csak annak a súlyát lehet megállapítani, amit lemértünk.
Mérés előtt nem tudhatjuk, mi mennyit ér. Nem az ellenzéki média után kell menni,
hanem annak kell utánamenni, amit állít.
Attól tartok, olyan elefántok is vannak, amelyek nem bolhából készültek. Másrészt,
a bolha attól még nem semmi, hogy nem elefánt. És sok bolha sokra megy. És gyorsan
szaporodik. És csíp.