H., a haverom kérdi: érdemes-e
alkalmaznia húszéves unokahúgát az - immáron - evás bétéjében. A lány eddig
próbaidőn volt az NN nevű cégnél, és nettóban 80 ezret kapott. Kérdés, hogy
a lánynak marad-e ennyi, ha az NN mostantól a bt.-n keresztül bruttó 120 ezret
fizet. Ettől még nem forog veszélyben a bt. evás státusa, mert a bruttó árbevétel
még így is messze az évi 15 millió alatt marad. Lássuk csak.
A lányt minimálbérrel, azaz havi bruttó 50 ezer forinttal lenne érdemes bejelenteni.
Fizetni kellene ezután, havonként:
munkaadói nyugdíjjárulékot (18%): 9 000 Ft;
egyéni nyugdíjjárulékot (8,5%): 4 250 Ft;
munkaadói egészségbiztosítási járulékot (11%): 5 500 Ft;
egyéni egészségbiztosítási járulékot (3%): 1 500 Ft;
egészségügyi hozzájárulást (EHO): 3 450 Ft;
munkaadói munkaerő-piaci járulékot (3%): 1 500 Ft;
munkavállalói munkaerő-piaci járulékot (1%): 500 Ft;
szakképzési hozzájárulást (1,5%): 750 Ft.
Ez együtt annyi mint 26 450 forint. Hozzájön az eva, ami a 120 ezer forint vállalkozási
díj 15 százaléka, azaz 18 000 forint. Így havonta 44 450 forintba kerül a lány,
tehát a bt.-n keresztül nem kaphat kézhez havi 80 ezret, hanem csak 75 500-at.
Persze más, ha H. feketén alkalmazza, ekkor azonban más úton-módon kellene gondoskodni
a lány biztosításáról.
Egyéni eset, igazából nem is tudom, mi következik belőle. Az adóügyeknek van
valamiféle szubkulturális aurájuk, ahogy folyik a játszma az adószedő állam
és az adófizetők között. Mivel pedig az adófizetőknek valahogy ki kell perkálniuk
az államháztartásra valót, a játszma kiszorítósdi jelleget ölt. Ebben a műfajban
pedig a pályakezdők hátrányban vannak.
Evázz velünk!
A kormány - az MSZP tavaszi választások során tett ígérete nyomán - tabula rasát
ajánlott a kis egyéni és társas vállalkozásoknak: csak 15 százalék adót fizessenek
(az áfa, az osztalékadó meg a cégautó adója helyett), de azt tényleg fizessék
is be, ne számlákkal jöjjenek. Végül 66 ezer vállalkozás jelentkezett, alig
kevesebben annál a 70-90 ezernél, mint amennyit a kormány az ősszel előre jelzett
(a kampány idején persze 1 milliós, később félmilliós becslések röpködtek a
levegőben). A siker nem átütő, de az evázás kétségkívül jól ment a médiában.
Jóval szélesebb rétegeket érint az adójátszma másik terepe, amelyet bízvást
nevezhetünk minimálbérjátszmának. Az Orbán-kormány, a hazai bérek európai szinttől
való elmaradására hivatkozva a korábbi 25 500 forintról 2001-ben 40 000, majd
2002-ben 50 000 forintra tornászta fel a teljes munkaidős fizetés legkisebb
összegét. A bérnek azonban kettős jelentése van: amit bejelentenek, és amit
ténylegesen kifizetnek. Mivel a legtöbb közterhet a bejelentett bér százalékos
arányában kell fizetni, a minimálbérnek döntő szerepe van a jövedelemhez kötött
adók meghatározásában. A személyi jövedelemadó (szja) csak egy tétel, ezt ráadásul
most már a minimálbéreseknek egyáltalán nem is kell fizetniük, a kormány száznapos
programjában, a 2002. augusztus 1-jével bevezetett módosítás szerint. Ám ott
vannak a járulékok, a különféle hozzájárulások, amelyek közül, igaz, az EHO-t
jelentősen, 1050 forinttal csökkentették az idei adórendszerben.
A minimálbérhez kötött befizetések fejadószerűen működnek: ennyit - havonként
26 450, illetve a vállalkozóknak 23 500 forintot - mindenképp fizetni kell.
Ez igen jelentős forrás a költségvetésben. Ha a gazdaságilag aktív népesség
mintegy 4 milliós számát és azt vesszük alapul, hogy a legkisebb adót mindenki
megfizeti, úgy becsülhetjük: a hazai össztermék (GDP) majd' 7 százalékát (az
államháztartás bevételeinek több mint 16 százalékát) a minimálbérhez kapcsolódó
befizetések teszik ki. Ami minimum, az minimum.
Blöff? csalás? spekuláció?
Elült a nagy vihar, a nemzeti bank levitte a kamatot. Két egymás utáni napon,
100-100 bázisponttal. (100 bázispont = 1 százalék; a pénzügyi világban már csak
ilyen finom léptékkel mérnek.) A harmadik napon, január 17-én csönd lett, a
forint árfolyama messze eltávolodott az intervenciós sáv szélétől, 3-5 százalékkal
is gyengült. A vert spekuláns hadak Londonban visszavásároltak az MNB-től, állítólag
245 forint/euró árfolyamon, vagyis jó tíz forintot bukva minden, előző nap beváltott
eurón.
Mázli? Zseniális blöff, amivel becsalogatták a barlangba a további felértékelésre
spekuláló tőkepénzeseket, majd óriási pofonnal kiküldték őket onnan? A második
kamatvágás után a jegybankelnök, Járai Zsigmond látványosan találkára ment a
kormányfőhöz, aki a pénzügyminiszter társaságában fogadta. Helyreállt köztük
az egyetértés, ami különben soha nem volt meg. A pénzügyminiszter szerint viszont
mindvégig tartották a kapcsolatot azokban a viharos napokban.
A spekulánsdrámával végződött mostani fölvonás az ír népszavazással (2002. október
19.) kezdődött, mely az utolsó akadályokat is félretolta az Európai Unió (EU)
kibővítése elől. Határozottan tovább nőtt a külföldi tőkepénzes befektetők bizalma
a közép-európai régió s benne Magyarország iránt. A forint újból erősödni kezdett.
(Ugyanis az árfolyam a bankközi piacon végbemenő tranzakciók során alakul ki,
a bankok viszont részben a külföldi alapok megbízásait teljesítik.) Kétféle
spekuláció kapott lábra, illetve erősödött fel: a kamatspekuláció és az árfolyam-spekuláció.
Kevésbé durva játék a kamatspekuláció. Az olyan fölzárkózó országok, mint a
magyar, mindig több kamatot ígérnek, mint a fejlett országok, hogy biztosan
finanszírozhassák az államháztartást. Nemcsak azért magasabb a kamat, mert nagyobb
az infláció, hanem azért is, mert valamennyit ráígérnek, hiszen a nemzetközi
piac csak drágábban hajlandó hitelezni ezeket az államokat. Más szóval nagyobb
az országkockázat; ám, ahogy az uniós csatlakozás kézzelfogható bizonyossággá
vált, felerősödött az a várakozás (spekuláció), hogy az országkockázat kisebb
lesz, így a kamatoknak is csökkenniük kell, ergo ma inkább érdemes befektetni,
mint holnap. Erre rakott rá egy nagy lapáttal a túlfeszített inflációellenes
politika, amely a jegybanki alapkamatot magasan tartva igyekezett szembe menetelni
a költekező költségvetéssel és a keresetek termelékenységet messze meghaladó
növekedésével. Az MNB novemberben és decemberben kismértékben csökkentette ugyan
a kamatokat, ám újévkor még mindig 8,5 százalékot fizetett a kéthetes pénzintézeti
betétekre, miközben Varsóban 6,75, Pozsonyban 6,5, pláne Prágában és Frankfurtban
2,75 százalék irányadó kamatot jegyeztek. Általános volt a vélekedés, hogy az
MNB kamatvágással kezdi az évet - csak épp meg kell várni január 13-át, a monetáris
tanács első ülésének napját.
Nézzük a spekulálót és az államot egyaránt rendkívüli próbára tevő árfolyam-spekulációt.
Ez is a 2004. május 1-jén várható unióba lépésünkkel függ össze. Előbb-utóbb
ugyanis a csatlakozás nyilvánvalóan oda vezet, hogy hazánkban is bevezetik az
eurót, azaz csatlakozunk a Gazdasági és Monetáris Unióhoz (EMU). Ennek menetrendje
még nem ismert, de sokan azt várják: ez mindenképp a forint erősödését eredményezi
majd. Ma a forint árfolyama egy rögzített sávban mozoghat - elvileg plusz-mínusz
15 százalékkal a 276,10 forint/euróban megállapított sávközép körül -, így ez
a rendszer nem engedi 234,69 forint/eurónál tovább erősödni a hazai valutát,
e határnál az MNB kötelezően eurót vesz (vagyis interveniál), így bolond lesz
bárki is drágábban váltani. (A január 14-16-i forró napokban persze ez a bolondság
is előfordult.) Ha azonban az állam elébe megy a monetáris csatlakozással járó
felértékelődésnek, feloldja a sávot, teret engedve a forint további erősödésének,
akkor a most beváltott forintért később több eurót lehet kapni. Legalábbis így
gondolkodtak sokan, elsősorban a pénzesebb, ám a magyar viszonyokban tájékozatlanabb
külföldi alapok.
Igen ám, de az árfolyamrendszert az MNB csak a kormánnyal egyetértésben változtathatja
meg, erre törvény van. Afelől pedig semmi kétség nem lehetett, hogy a sávhatár
megváltoztatásába vagy eltörlésébe a kormány semmi szín alatt nem megy bele.
A kormány már eddig is túlértékeltnek tartotta a forintot. László Csaba pénzügyminiszter
a két korábbi, szerény mértékű (ám jegybanki hatáskörbe tartozó) kamatcsökkentés
kapcsán is elégedetlen volt, mondván, az árfolyamot és vele az inflációs célkitűzéseket
alacsonyabb kamattal is simán tartani lehetne.
Nehezebb lett volna a helyzet, ha a pénzvilág a forint ellen spekulált volna
- ám most éppen az erősödésére játszott. Ha ne adj' isten a leértékelődéstől
kellett volna védeni a magyar fizetőeszközt, akkor az államnak devizát kellett
volna eladnia a forint védelmében, és szorult helyzetbe került volna, mert a
devizatartalék nagysága korlátozott (körülbelül 10 milliárd euró). Ám most a
spekulánsok a forint erősödésére számítottak, így devizát hoztak, a nemzeti
bank forintot adott érte, amiből, jegybank mivoltánál fogva, korlátlanul sok
van neki. Ez föltétlenül javította a nemzetállami pozíciókat a pénzvilág nyomásával
szemben.
Mindenki kamatcsökkentést várt, és január 13-án már csak fillérek választották
el a forintot a jelenlegi szisztéma szerint legerősebb 234,69 Ft/euró kurzustól.
A monetáris tanács azonban, általános meglepetésre, mégsem lépett. A jegybankelnök
eddig még soha nem helyezkedett ennyire szembe a piac várakozásával. Sokan ezt
az előző pénteken bejelentett lakossági gáz- és villamosenergia-áremeléssel
magyarázták. Járai még a Fidesz-kormány pénzügyminisztereként a közszolgáltatások
árának kemény lefaragója hírében állott, s mostanra az inflációellenesség harcos
angyalának hősi pózába merevedett. Mások szerint Járai éppen ekkor mozdult ki
a fönt említett hősi pózból, igyekezett megtéveszteni a piacot, hogy annál nyomatékosabban
hívja föl a figyelmet: a sávhatár keményen gátat szab az árfolyam erősödésének.
Harmadnap, január 15-én a forint annak rendje s módja szerint elérte az árfolyamsáv
szélét, a nemzeti bank több száz millió eurót volt kénytelen forintra váltani.
Járai cáfolta a kamatcsökkentést, de délután a soron kívül összeverbuvált monetáris
tanács meghirdette az első 100 bázispontos vágást. Ezzel csak tovább erősödött
az a várakozás, hogy másnap tényleg feloldják vagy odébb tolják az árfolyamkorlátot.
A roham fokozódott; másnap reggel Londonban már 232,90 forintért is váltottak
eurót nagy tételben, gyökeres árfolyamrendszer-változásra számítva. Fellendült
a nemzeti bankban a pénzváltó ipar, az intervenció az előző napi többszörösére
(a két nap alatt összesen állítólag 5 milliárd euróra) rúgott. Ekkor, csütörtök
délután jött a második 100 pontos kamatcsökkentés, amely már tényleg letörte
a spekulációt. Akik 234,69-ért vagy még drágábban váltották a forintot, pénteken
245 forintot is hajlandóak voltak 1 euróért adni, a jegybank ugyanis ennyiért
vásárolt tőlük Londonban. Minden eurón 10 forintot veszítettek (a visszaváltás
állítólag 1 milliárd eurót tett ki). Így az MNB - bár nem ez volt a célja -
még nyert is a bolton.
A forint végül is visszakerült oda vagy majdnem oda, ahol az ír népszavazás
idején állt. Bár a londoni Times kedvezően írt az esetről - helytállt a jegybank,
letörte a spekulációt, példát mutatott a pénzügyi világnak -, valójában a jegybankelnök
és politikája komoly tekintélyvesztést könyvelhet el. Eddig úgy tűnt, a jegybank
könnyedén irányítja a piacot, ám végül az események sodrába került. Most, hogy
az árfolyamkorlát valóságossá vált, a jegybankelnök kamat- és árfolyam-politikájával
nem képes hatékonyan befolyásolni a pénzpiacot. A forint már nem erősödhet tovább,
és ez alapvetően megszabja a kamat nagyságát is.
Beceneve: infláció
Az érdemi vita jegybankügyekben két részből áll. Az egyik vita: mit jelent valójában
a függetlenség. A másik: szerencsés cél-e valójában az infláció mielőbbi leszorítása,
illetve mennyire gyorsan volna jó leszorítani és siettetni az európai monetáris
uniós tagságot.
„A kialakult krízishelyzetért súlyos személyes felelősség terheli Járai Zsigmondot"
- nyilvánította ki közleményében az MSZP a spekulációs támadás után. Éppen ezekkel
a szavakkal kellene óvatosabban bánni. Bezzeg milyen botrány törne ki, ha egy
ítélet miatt a bíró „súlyos személyes felelősség"-ét emlegetnék. Ha ez
megesne, akkor nyilván általános aggodalom törne ki a bírói hatalmi ág megsértett
önállósága miatt. Miért lenne akkor ez másként a monetáris politikai döntésekkel?
Kétségtelen persze, hogy a maga eszközeivel annak idején Járai is hozzájárult
a jegybanki függetlenség megtépázásához. Emlékezzünk a 2000. májusi MNB-közgyűlésre,
amikor, még pénzügyminiszterként, megalázó módon prémiummegvonásban részesítette
az akkori jegybankvezetőket. Az egykori MNB-leány CW Bank felszámolása körüli
affér nyilvánvalóan csak ürügy volt, Surányi György akkori MNB-elnök kukoricán
térdepeltetése nyilvánvalóan arra ment ki, hogy meglegyen a jó pont a kegyelmes
úrnál, Orbán Viktornál, akinek pártja gyűlölte Surányit, de igazából Járaira
is gyanakodott.
Ám kérdéses: vajon a jegybanki politika célja függetleníthető-e a kormány politikájától.
„Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása" - mondja
a jegybanktörvény ismert passzusa. Elválasztható-e azonban ez a cél a többi
gazdaságpolitikai törekvéstől?
Surányi György határozottan nemmel felelt erre a kérdésre. Az egyensúlyromlásnak
infláció a beceneve - a Népszabadság karácsonyi számában hozott cikkének már
címe is arra utal: az infláció nem pusztán az egyes áruk, szolgáltatások drágulásának
statisztikai átlagát jelenti, hanem a gazdaságban kiéleződő feszültség megnyilvánulása.
Ennek a feszültségnek az erőszakos, „voluntarista" elfojtása azonban, szerinte,
más területeken megbosszulja magát. A felértékelési politika a fizetési mérleg
romlásához vezet, hiszen ösztönzi az importot, hátráltatja az export növekedését,
és ily módon fékezi és - a hazai kereslet mesterséges felpörgetésével - feszültségekkel
terhessé teszi a növekedést. A Járai pénzügyminisztersége idején előkészített
kétéves költségvetés olyan fordulatot hozott, amelyben laza költségvetési politika
és felpörgő jövedelemkiáramlás párosul a kemény jegybanki politikával. Ez a
szerencsétlen házasság sokáig nem tartható. És hogy, hogyan nem - bírált Surányi,
valamint nyilatkozataiban Kuncze Gábor SZDSZ-elnök -, az MNB pont a választás
(2002. április 8-21.) után kezdett aggódni a „növekvő inflációs veszély"
miatt, és erről előbb egy állásfoglalással adott hírt (május 6.), majd a kormányzati
átadás-átvétel előtt egy héttel kamatemeléssel is (május 22.), amelyet a nyáron
újabb kamatemelés követett.
„A jegybanki függetlenség nem jelenthet célfüggetlenséget" - fogalmazták
meg más szavakkal. Csakugyan. Ám a szerepek megosztásába eleve be van építve
egy konfliktus: az, hogy a kormánynak rövid távon érdekében állhat a magasabb
infláció, mert így külön „láthatatlan" adót szedhet, mint ahogy ez a 2000-2002.
években rendre meg is történt (lásd: A zárszámadás mint állatorvosi ló. Beszélő,
2001. dec.). Az úgymond „többletbevételeket" ugyanis a büdzsében tervezettnél
nagyobb ár- és béremelkedésnek köszönhette a kormány, vagyis az infláció kiváló
alkalmat adott a választási célzatú osztogatásra. E téren a Medgyessy-kormány,
kisebb méretekben bár, de ugyanazt tette, mint az Orbán-kormány. Azt állították:
a száznapos programot nagyszerűen fedezik a „többletbevételek". Nem mondtak
igazat. „A költségvetés 2001-ben a GDP 2 százalékával, 2002-ben - a választások
előtt - a GDP további 1,3 százalékával, összesen tehát 3,3 százalékával, aztán
a választásokat követően újabb 1,7 százalékával lazult" - számolt Surányi.
Ha viszont így van, akkor a pénzromlásnak ellenálló MNB sok tekintetben jogos
bírálatát jelentette a tarthatatlan költségvetési politikának. Erre a bírálatra
helyezi most a hangsúlyt Bokros Lajos is, az ÉS-ben, Hagyjátok békében a Nemzeti
Bankot! című írásában.
Ám a 2002-ben kormányra került erők, különösen az MSZP, már korábban is bírálták
a jegybank árfolyam-erősítő politikáját. Vannak ebben filozófiai különbségek
is: a nemzeti fizetőeszközt védő „konzervativizmussal" szemben a termelésben,
az exportban érdekeltek nemtőiként vonulhattak föl. Az MSZP ekkor is jórészt
Surányi kritikáját vette át, aki úgy látta: nem lenne szabad sürgetni az eurózónához
való csatlakozást és ezzel az infláció teljes lefékezését. „Nem az inflációfékezés
a legfontosabb" - hangoztatta a szocialista tábor is. Amit az ellentábor,
komoly szakemberek, örömmel kiforgattak, mondván, a nagy infláció is jó a szociknak.
A kormányra lépés után a pénzügyminiszter, László Csaba igyekezett köztes diplomáciai
álláspontot elfoglalni. Bár a kampány során bírálta a gyors inflációfékezés
politikáját, hivatalba lépése után nem akart, de nem is tudott volna gyökeresen
szakítani vele. A 2003 végén kívánatosnak tartott áremelkedés - az úgynevezett
inflációs cél - megformulázásában végül csak apró hangsúlyeltolódás történt,
az is inkább a presztízs, mint a valódi szakmai különbségek miatt. Az inflációs
cél az addigi „3,5, plusz-mínusz 1 százalék" helyett a pénzügyminisztériumiak
szerint „négy és fél", a jegybanki hangsúlyozásban pedig „legfeljebb négy
és fél" százalék lett. Osztotta László Csaba azt a célkitűzést is, hogy
a lehető legkorábbi időpontban, 2007-ben kellene csatlakozni az EMU-hoz, vagyis
bevezetni az eurót. Ez pedig többek között az infláció leszorításában is komoly
követelményt jelent, amely szerint a hazai drágulás nem haladhatja meg a három
legalacsonyabb inflációjú EMU-tagállam 1,5 százalékponttal növelt mértékét,
vagyis 2 százalékra vagy még kisebbre kellene leszorítani a hazai drágulást.
Surányi és Kuncze kritikája, a „célfüggetlenség" ekképp formálisan nem
helytálló, és Járai előszeretettel hivatkozik is a kormánnyal közös inflációs
célkitűzésre. Csakhogy az inflációs célkitűzés szisztémája a jegybanki törekvések
önállósulását eredményezi. A 2001 júniusában bevezetett rendszerben (több más
ország, köztük a lengyelek, a csehek mintájára), ha a fene fenét eszik is, el
kell érni a rövid távra kitűzött pénzromlási ütemet, máskülönben oda a monetáris
politika tekintélye. Ráadásul az inflációs cél (ellentétben a lengyel és a cseh
jegybanki céllal) igen szűken van meghatározva, így a meghiúsulás állandó kockázata
az árstabilitás nélkülözhetetlen őrévé avatja az MNB-t. Ám a spekulációs roham
megmutatta, hogy a forint erősítésének határa van, és a jegybanki eszközök hatékonysága
korlátozott.
A nagy húzás, a 2001. májusi árfolyamsáv-szélesítés kivételes alkalom volt,
akkor sikerült erőteljes impulzust adni a gazdaságnak. Bár sok érv szól amellett,
hogy egy évvel korábban, amikor Surányi készült erre, de Járai pénzügyminiszterként
megvétózta, alkalmasabb lett volna az idő. A forint erősödése így is nagymértékben
hozzájárult ahhoz, hogy a hosszú időn át tízszázalékos szinten ragadt infláció
mérséklődött, és a gazdaságot ma már csak 5 százaléknyi drágulás sújtja. Pár
hónap alatt azonban a csoda odalett. Ha erőltetik a további inflációfékezést,
könnyen lehet, hogy a növekedés lassulásával és a külső egyensúly romlásával
kell fizetni a kétes sikerért. Egyáltalán, mekkora a közjót szolgáló inflációs
szint? - veti föl Surányi, aki szerint a magyar gazdaság felzárkózását még egy
ideig 3-6 százalékos, tehát a fejlett országoknál valamivel nagyobb infláció
szolgálná leginkább.
Vészjósló helyzetkép
Akárhogy is, a növekedés lelassult. Mostanság a működő tőke elvándorlása figyelmeztet
leginkább a strukturális gondokra. Kivonult az IBM, és követi a Salamander,
leépít a Philips meg a székesfehérvári színesfémkohászatban érdekelt Alcoa.
Hazánk helyett Szlovákiát választotta a Peugeot új gyára felépítésének helyszínéül.
A működőtőke-beáramlás (tulajdonosi hitelek nélkül, a tavalyi első tizenegy
hónap adata alapján) kétharmadára, 1 milliárd euróra olvadt. Jó hírek is vannak
(például a PSA konszern 3 milliárd forintot beruház az ajkai alumíniumiparba
- Napi Gazdaság, 2003. január 17.), de mintha csakugyan változnának az idők,
és a multik tömeges elbocsátásokkal járó leépítései mögött mélyreható változások
sejthetők. A fizetések már nem olyan alacsonyak, a Balkán, a Távol-Kelet egyre
reménytelenebb konkurenciát támaszt az olcsó munkaerőre alapozott fejlesztés
terén. „Magyar modell" - dobta be a szlogent Orbán és Matolcsy három évvel
ezelőtt. Nem fognak nekünk a multik diktálni, saját erőnkből is utolérjük Európát,
de biztos, ami zicher, rásegítünk a miminálbér-emeléssel meg a Széchenyi Tervvel,
a nemzetállami támogatások politikájával. A „magyar modell" nyilván jókora
blöff, amivel ráadásul a költségvetési költekezés elszaladását, a kliensvállalkozások
elburjánzó támogatását ideologizálták meg. Abban azért van igazság, hogy a magyar
gazdaságnak másként kell helytállnia a külpiacokért és a tőkepénzesek befektető
kedvéért folytatott versenyben, mint eddig.
Ha van nemzetgazdasági érdek, az épp a rövid és a hosszabb távú lehetőségek
összehangolása lenne. A politikai elit rövidlátása, népszerűséghajhászása azonban
lehetetlenné teszi a távlatos gondolkodást. A választási küzdelemben „sikerült"
felélni a stabil, egyensúlyőrző növekedésben elért addigi eredményeket, a nemzetgazdasági
egyensúly állása csapnivaló, a költségvetési költekezés már egyértelműen a külső
egyensúly romlásához vezet.
Vázlatosan a gazdaság vészjósló állásáról: a folyó fizetési mérleg deficitje
az utolsó, 2002. első tizenegy havi előzetes adatok szerint megközelítette a
3,2 milliárd eurót, ez több, mint az előző és az azt megelőző teljes év hiánya
együtt. Arra is utalnak jelek, hogy négy év után ismét meglódult a tartósan
itt működő külföldi tőke jövedelmeinek rejtett, adót megkerülő kivonása. Az
idegenforgalmi bevételek visszaesnek. A bérek soha nem látott emelkedésnek indultak,
mégpedig nemcsak a költségvetési szférában, hanem a vállalkozások világában
is. A fizetések emelkedése messze meghaladja a termelékenység emelkedését, a
versenyképesség romlik, a hazai feldolgozóipar most már jóval drágábban termel,
mint a lengyel, a cseh, a szlovák (a termékegységre eső bérköltség összehasonlítása
alapján). Közben az üzleti szektor beruházásai visszaesnek, legalábbis a feldolgozóipar
és a pénzügyi szektor fejlesztése tavaly reálértékben is 10-20 százalékkal elmaradt
a 2001-es beruházásoktól. A legnagyobb csúfság pedig az államháztartás 1616
milliárd forintnyi hiánya a tavalyi évben, amely a Bokros-csomag előtti éveknél
is nagyobb mértékű - a GDP 9,6 százalékának megfelelő - hiányt jelent. Persze
a tetemes összegből mintegy 500 milliárdot a 2002. év végi rendezéssel magyaráznak,
amivel az autópálya-beruházások, a diákhitelközpont, a Magyar Fejlesztési Bank,
a közlekedési vállalatok ügyeit rendezték el. Ám az, hogy ezek tényleg „egyszeri"
kiadások lennének, mint mondják, többé-kevésbé vitatható; és még így is marad
1100 milliárd (a GDP 6,6 százalékának megfelelő) deficit, amit igen nehéz „normálisnak"
nevezni.
Egymást váltó kormányok még soha ennyire nem fordítottak hátat a gazdasági ésszerűségnek.
Politikai ellenfelek ennyire még nem akarták kisajátítani maguknak a költségvetést.
Ilyen még nem volt: két egymás utáni kormány úgy rivalizál egymással, hogy miközben
az egyik kezével vádlóan a másikra mutogat, addig további „három marokkal",
mi több, „két pofára" szórja a pénzt.
Most persze azt mondják, tabula rasát csináltak, és a 2003. év tiszta lappal
indul. Ám először is, a tavalyi példátlan eleresztés nem valami jó ómen; másrészt
élnünk kell a gyanúperrel: vannak még a pakliban olyan elkötelezettségek, amelyek
visszaüthetnek.
Kettős beszéd
Nézzük csak vázlatosan, hogyan derült ki a minden korábbi képzeletet felülmúló
deficit; és mik voltak azok a bizonyos „egyszeri", év végi kiadások.
A költségvetési törvény eredetileg 505 milliárd forintnyi (a GDP 3-3,2 százalékának
megfelelő) hiányt engedélyezett volna 2002-ben. Sőt, az év elején tetemes „többletbevételre"
lehetett számítani, népszerűségnövelő tartalék gyanánt, mivel az adóbevételek
alá voltak tervezve. (Végül is mintegy 500 milliárd forinttal több folyt be
a főbb adókból, járulékokból, mint amennyivel az eredeti büdzsében számoltak.)
A kormányzati átadás-átvétel másnapján, május 28-án bejelentették: máris mintegy
172,5 milliárdos túllépés várható a költségvetésben, ennyivel ugrik meg a deficit
a leköszönt kormány intézkedései miatt. A száznapos csomagra ugyanakkor van
pénz - tették hozzá, a valóságnak nem megfelelően (Beszélő, 2002. június). Bruttó
218,3, illetve, a visszafolyó adót levonva, nettó 160,3 milliárd forintra taksálták
a száznapos számlát, sőt a költségvetés módosítása szerint még - további 145
milliárd erejéig - az előző kormány alatt támadt rések betömésére is futotta.
Valójában máris legalább 200 milliárddal túlköltekeztek a kormányváltáskor bejelentett
mínuszokon felül. Ezt később további 60 milliárd forint, bevételből nem fedezett
agrártámogatással toldották meg.
Folyt közben a kavarás a költségvetési hiány számításának hazai és uniós módszere
között. Az EU számára készítendő kimutatásban be kell számolni a tartozások
átvállalásáról és elengedéséről, az ál-garanciavállalásokról és azokról a közkiadásokról
is, amelyeket eddig az államháztartáson kívüli szervezeteknél (MFB, ÁPV Rt.,
autópálya-társaságok) mutattak ki. Hónapokig kettős beszéd uralkodott, hol a
hazai, hol meg az uniós módszer szerint számított hiányra gondoltak, nagyon
kellett figyelni. Augusztusban az EU-nak bemutatott középtávú gazdasági terv
a GDP 5,5-6 százalékának megfelelő hiányt ígért. Október végén viszont, amikor
benyújtották az idei költségvetést, a kormányfő már 8,4 százalékos hiányt ismert
el, amiből 5,7 a „normális" rész, a többi pedig az év végi „egyszeri"
tétel, amivel az előző kormány extrakiadásait rendezik el. Innen már csak egy-két
zsíros paraszthajszál hiányzott, hogy az év végére kikerekedjék a 9,4 - illetve,
önkormányzatokkal együtt 9,6 - százalékos, minden korábbi mértéket felülmúló
deficit. Ekkora hiányra - a kormány közvetlen befolyásolási körében 1572 milliárd
forintra - még a parlamenti fölhatalmazás sem volt meg. Ismét egy gát, amely
átszakadt: immár a törvény sem korlátozta a kormányt a deficit felduzzasztásában.
Pedig a száznapos program örve alatt lazítottak az államháztartási törvényen:
a kormány biankó csekket kapott a kiadások 5 százaléka erejéig, vagyis tavaly
év végén 368,5 milliárddal pótköltségvetés nélkül növelhette volna a hiányt.
Ehhez képest további 521 milliárd forint erejéig felmentést kért s - csodák
csodája - kapott a parlamenttől az 5 százalékos szabály alól. A túllépés „törvényes"
mértéke így összesen 889,6 milliárd forint volt. De ez sem volt elég, a hiány
több mint ezermilliárddal ugrott meg, hangsúlyozzuk, pótköltségvetés nélkül.
Az év végi, „egyszeri" költekezések a december 29-én hatályba lépett költségvetés-módosításban
szerepeltek. A legnagyobb tétel az állítólag már korábban felmerült autópálya-építési
és -fenntartási költségek elszámolása volt, összesen 371,33 milliárd forint
összegben. Az MFB további veszteségrendezése (vélhetően a szövetkezeti üzletrész
felvásárlása kapcsán) 60 milliárdba, a különféle sportcélú beruházások költségeinek
„átvállalása" összesen 51 milliárdba került, aminek kétharmada a Budapest
Aréna építkezésének összesen 34,9 milliárdot taksáló költsége, amelynek rendezése
azonban, mint utóbb kiderült, mégiscsak elhúzódik a kivitelező francia Bouygues-csoporttal
folytatott bonyolult egyeztetések miatt. A különféle sportpálya-, uszoda-, tornaterem-építkezésekre,
9,5 milliárd erejéig már a választás második fordulója után vállalt kötelezettséget
a megbukott kormány, ennek elszámolása is most történt meg. Ugyancsak az év
végi csomag részeként vállalta át a költségvetés a MÁV 60 milliárdos, valamint
a BKV és más városi közlekedési vállalatok együttvéve több mint 40 milliárdos
adósságát. Az 1938 után életüktől megfosztottak kárpótlásának évek óta húzódó
ügyében is döntöttek végre, az ehhez szükséges 26,1 milliárd forint is a december
29-i elszámolásban szerepelt. További adósságok (az önkormányzatokkal szembeni
gázközmű-kompenzáció) miatt 11 milliárd forintot tettek be az ÁPV Rt. tartalékalapjába,
de a valóságos kifizetések még csak ezután következnek.
A több száz milliárdos, és csak átabotában megindokolt rendezés után végképp
nem lehet tudni: nincsenek-e további hullák a szekrényben véletlenül. Csakugyan
olyan tiszta a költségvetés, mint a patyolat? Ez döntő lehet az idei, 2003-as
büdzsé alakulásában is: abban, hogy meglesz-e a költségvetésben megcélzott,
4,5 százalékos deficit. Az ez évre maradt kötelezettségek amúgy is nyomasztóak,
a 2001 szeptemberében megkezdett köztisztviselői bérrendezés folytatása, a bírói
bérrendezés, a közalkalmazottak fizetésének 2002. szeptemberi emelése, a szociális
elígérkezések kényszerpályát jelölnek ki a költségvetési politika számára. Megint
az önkormányzatoknál halmozódnak föl a hiányok, hiszen a települések messze
nem kapják meg a büdzséből az iskolákban, szociális intézményekben dolgozó közalkalmazottak
fizetésemelésére valót. A másik feszültségforrás: az államháztartás csillapíthatatlan
pénzszomja, amivel továbbra is rátelepszik a gazdaságra, tovább rontva a hatékonyságot.
Míg az összes közkiadások most már csakugyan szerény mértékben - folyó áron
is csak 1 százalékkal - emelkedhetnek, addig 9,4 százalékkal óhajtják növelni
az államháztartás bevételeit.
Az adókkal, befizetésekkel mindenekelőtt a társadalmi szolidaritás ügyét kellene
szolgálnunk. Segítsék a gazdagok a szegényeket, a felnőttek a gyerekeket meg
az öregeket, az egészségesek a betegeket, az erősek a rászorulókat. A konzervatív
fölfogás kicsit más, szerinte a közteherviselés a nemzet szekerét lendíti előre.
De mindegy is: semmiképp nem volna jó, ha az állam kiváltságos csoportok javára
sajátítaná ki a javakat a törvény eszközével. És végképp nem járja, hogy azért
fizessünk többet, hogy a politikai elit több munícióval indulhasson harcba kétes
jó pontokért.