A kormányváltás
óta a honvédelemmel és a honvédséggel összefüggõ
kérdések szinte folyamatosan napirenden vannak a sajtóban:
az önkéntes haderõ bevezetése, a Gripen-szerzõdés
módosítása, a nemrég beszerzett MISTRAL-rakéták
látványos kudarca, Magyarország részvétele
az afganisztáni misszióban, iraki amerikai civil katonák"
kiképzése Taszáron stb., amikor pedig nyilvánosságra
került, hogy NATO-vállalásainkat nem megfelelõen teljesítettük,
az ágazat néhány hétre kifejezetten a közérdeklõdés
fókuszába került. Bár a felmerült kérdések
többsége tényleges gondot vagy legalábbis ellentmondást
takart, a profin kommunikáló honvédelmi miniszter és
kommunikációs csapata összességében jól
jött ki a médiacsatákból. A fokozott közfigyelem
ugyanakkor - szinte az októl függetlenül - igencsak ráfér
a honvédelemre. A Foreign Affairs és a Washington Post
cikke által keltett közéleti viharok mára elültek,
helyüket újabbak váltották fel, a súlyos probléma,
Magyarország NATO-beli hitelvesztése azonban megmaradt. A jelek
szerint az új honvédelmi vezetés még kapott annyi
bizalmat, hogy megkísérelhesse megtépázott presztízsünk
helyreállítását. Érdemes ezért megvizsgálni,
hogy erre milyen körülmények és feltételek között,
mely eszközök biztosításával mekkora esély
lehet.
Zavaró elemek
Az különösebb hozzáértés nélkül
is nyilvánvaló, hogy Magyarország katonai súlya
a NATO-ban elenyészõ, így a kollektív biztonság
fenntartását célzó katonai és politikai erõfeszítések
sikere - finoman szólva - aligha rajtunk múlik. Ebbõl a
nézõpontból summázhatnánk a történteket
akár úgy is, hogy sok hûhó semmiért. Az ezer
sebtõl vérzõ Magyar Honvédség csatlakozása
rontani azért talán tud a NATO helyzetén - tehetjük
hozzá némi gúnnyal. És ez az igazi baj. Ha Magyarország
- kölcsönös egyeztetések után - vállalta
bizonyos katonai képességek létrehozását
vagy fejlesztését, akkor azokra a szövetségi rendszerben
számítani fognak, és ha a vállalások mégsem
teljesülnek, az zavart kelthet az egész rendszer mûködésében.
Magyarország összsúlyát tekintve persze a zavar azért
nem lehet olyan óriási, de legalábbis elvben számolni
kell vele.
És itt az elveken különös hangsúly van. A NATO
- akárcsak az Európai Unió - nem csupán katonai-politikai,
illetve gazdasági közösség, de értékközösség
is, sõt az értékközösségre, az értékazonosságra
épül az egész szervezet, ez biztosítja a további
együttmûködés hatékonyságát. A NATO
és az EU értékrendszere a nyugati polgári értékrend,
amelynek kulcseleme a szavahihetõség, a megbízhatóság,
a vállalt kötelezettségek maradéktalan teljesítése.
Ezt követik az egyének, ezen alapul a társadalom többségének
értékrendje, és nyilván ez tükrözõdik
vissza az azonos kultúrkörbe tartozó államok által
alapított nemzetközi szervezetekben. Magyarország NATO-csatlakozása
értékválasztás volt hazánk részérõl,
de ugyanígy a NATO részérõl is. Azzal, hogy Magyarországot
a NATO elsõk között az új tagjai közé fogadta,
egyúttal azt is deklarálta, hogy Magyarországot a nyugati
értékrendszer részesének tekinti, vagy legalábbis
nem lát akkora értékrendbeli különbséget,
ami az együttmûködést lehetetlenné tenné.
Ehhez és a kezdeti lelkesedéshez képest keltett csalódást
késõbbi magatartásunk és teljesítményünk.
Nem árt persze tisztában lenni azzal is, hogy a NATO-nak valójában
nem Magyarország okozza a legnagyobb fejfájást. Görögország
és Törökország szervezeten belüli permanens viszálykodása
sokkal bénítóbb. Ezek a viszályok ritkán
kerülnek ugyan nyilvánosságra, de a legkülönbözõbb
rangú NATO-tisztségviselõk a megmondhatói, milyen
sok felesleges idõt és energiát rabol a döntés-elõkészítés
és az érdemi együttmûködés során
a két ország többnyire öncélú és
gyakran kicsinyes rivalizálása.
Nem fogja javítani a helyzetet Románia és Bulgária
felvétele sem. Valószínûleg igaza van Huntingtonnak
abban, hogy csak azok a nemzetközi szervezetek lehetnek mûködõképesek
és hatékonyak, amelyek egy adott kultúrkörhöz
tartozó államokat tömörítenek. A különbözõ
kultúrákban alapvetõen eltérõ szokás-
és magatartásrendszer jellemzõ, következésképpen
mást értenek például egyes gesztusokon, ami az érdemi
együttmûködést a legnagyobb jó szándék
mellett is ellehetetlenítheti. (Nem véletlen, hogy az Európai
Unió közel két évtizede következetesen ellenáll
Törökország tagfelvételi kérelmének, és
a jelenleg folyó bõvítési körbe is csak a nyugati
civilizáció külsõ körébe tartozó
államok kerültek be, a jelek szerint õk is csak másodrendû
tagállamként.)
Görögország, és különösen Törökország,
NATO-n belüli sajátos viselkedése is részben az eltérõ
kultúrákra vezethetõ vissza. A görög-török
problémát a NATO nagy nehézségek árán
eddig kezelni tudta, további nem-nyugati tagállamok belépése
azonban a szervezetet egyre inkább irányíthatatlanná
és mûködésképtelenné teheti. A megoldás"
valószínûleg az lesz, hogy kialakul a tagállamok
két világosan elkülönülõ csoportja: az egymással
jól együttmûködni tudó, komolyan vehetõ
és a fõ irányokat megszabó nyugati csoport és
a maradék, a kvázi-tagállamok. Az utóbbiak közé
tartozó államok különbözõ politikai és
katonaföldrajzi okokból tagok ugyan, de az együttmûködés
fõ körébõl majd egyre inkább kihagyják
õket, nem bíznak meg bennük. Magyarország eddigi szereplésével
jó úton van afelé, hogy ebbe a kategóriába
sorolják.
Meg kell jegyeznünk, hogy Magyarország NATO-együttmûködését
természetesen nem csak az ismertté vált negatív
aspektusok jellemzik. A magyar katonák például jól
helytálltak a különbözõ NATO-parancsnokságokon,
a NATO által vezetett békefenntartó missziókban
és a NATO-val közösen bonyolított gyakorlatokon akár
még a békepartneri, akár a tagállami idõszakban.
Más kérdés, hogy felszereltségük, anyagi ellátásuk
sokszor csak nagy nehézségek árán volt biztosítható,
vagy gyakran nem megfelelõ volt.
Amerikai-európai
ellentétek
Egyre kézzelfoghatóbbá válnak az amerikai-európai
ellentétek. Felelõs politikusok nyilatkozataiból, a vezetõ
értelmiség megnyilvánulásaiból láthattuk,
hogy az USA afganisztáni, illetve most készülõ iraki
beavatkozását Európa csekély lelkesedéssel
vette tudomásul. Éles nyilatkozatháború zajlott
a háborús bûnösök megbüntetésére
létrehozott Nemzetközi Büntetõbíróság
felállítása kapcsán is a Biztonsági Tanácsban
és más fórumokon az USA és európai szövetségesei
között. Ezekbõl és számos egyéb jelbõl
arra következtethetünk, hogy kölcsönös idegenkedés
kezd kialakulni a két fél között: Az európaiak
egyre inkább felesleges és jogellenes konfliktusokat gerjesztõ
militarista hatalmat látnak Amerikában, míg Amerika elpuhult
és a saját védelmükre áldozni egyre kevésbé
hajlandó szövetségeseket lát a másik oldalon.
Ezen ellentét feloldását azonban az alapvetõ közös
érdekek, valamint éppen a közös érdekháttér
eddig mindig lehetõvé tette, és valószínûleg
ez várható a jövõben is - bár egyre nagyobb
nehézségekkel.
Mi történt valójában? A vonakodó európai
szövetségesek - még mielõtt a viszály kiélezõdött
volna - visszavonultak, illetve felsorakoztak az amerikai irányvonal
mögé. Az európai értelmiség és a társadalom
szélesebb köreiben azonban nõnek az Amerika-ellenes érzelmek,
és ezt a helyi politikai erõk egyre nehezebben fogják tudni
összeegyeztetni szövetségi politikájukkal.
Értelmes misszió
nélkül
Az elõzõekben vázolt NATO-problémák alapvetõen
egy tõrõl fakadnak: A Szovjetunió összeomlása
és a hidegháború befejezése óta nem sikerült
a NATO-nak olyan egyértelmû értelmes missziót találnia,
amely a jelenlegi formában való fenntartását feltétlenül
indokolná. A NATO alapvetõ értelme az 1949-es Észak-atlanti
Szerzõdés 5. cikkelyében megfogalmazott kollektív
védelem volt, éspedig nem valamiféle elvont ellenséggel,
hanem a Szovjetunióval és kommunista szövetségeseivel
szemben. Az ellenséges blokk megszûnése után új
célokat és a feladatokat jelöltek ki: egyebek között
a békefenntartó, illetve a terroristaellenes mûveletekben
való közremûködést, a tömegpusztító
fegyverek elterjedésének megakadályozását,
a tág értelemben vett észak-atlanti térség
politikai stabilitásának elõmozdítását.
Ezek a feladatok igényelhetnek ugyan szervezetszerû politikai és
katonai együttmûködést, ehhez azonban a NATO a jelenlegi
formájában feltétlenül túlméretezett
és túldimenzionált. Újragondolást igényel
tehát mind a misszió, mind a szervezet, mind a mûködési
elv.
Az elmúlt bõ egy évtizedben egyik területen sem születtek
kellõen merész elhatározások, ezeket azonban az
élet kikényszerítheti. Lehet egyfajta végkifejlet
a NATO felhígítása, azaz kezelhetetlenül nagyra bõvítése
és ezzel együtt eljelentéktelenítése is azzal
együtt, hogy a kemény mag" majd új, hatékonyabb
együttmûködési formákat talál akár
a szervezeten belül, akár azon kívül.
Némi túlzással elmondhatjuk, hogy a NATO-nak a legkisebb
gondja is nagyobb, mint Magyarország szerepvállalása és
teljesítménye. Ha nagyon nem megy, egyszer csak majd nem erõltetik.
Nem zárnak ki, látványosan nem is konfrontálnak,
de elfelejtõdünk, kimaradunk, elszigetelõdünk. Magyarországra
nézve egy ilyen megítélés súlyos következményekkel
jár: nemcsak a nemzetbiztonságot, hanem nemzetközi gazdasági
és politikai megítélésünket és együttmûködési
képességünk értékelését is veszélyezteti.
Ezért is lenne alapvetõ érdek a már beindult negatív
folyamatok, a kialakult negatív megítélés korrekciója,
ha ez még lehetséges.
A honvédelmi miniszter egyes õszinte és radikális
hangvételû megnyilvánulásaiból, egyes, újabb
felülvizsgálatok haladéktalan beindításából
arra következtethetünk, hogy a miniszterben megvan a szándék
egy értelmes, reális és komolyan vehetõ védelmi
politika és az ennek részét képezõ NATO-kapcsolatrendszer
megformálására. Ennek esélyeit tekintjük át
a továbbiakban.
Új ciklus, új
vezetõk, új reform
A probléma felismerése látszik abból is, hogy a
honvédelmi miniszter hivatalba lépését követõen
nem sokkal elrendelte a Magyar Honvédség védelmi képességeinek
felülvizsgálatát. A július 26-án aláírt
utasítás1 a HM politikai államtitkárának
vezetésével a HM illetékes vezetõibõl, továbbá
külsõ szervek képviselõinek bevonásával
Védelmi Felülvizsgálatot Irányító Bizottságot
állított fel. A felülvizsgálat célja - negatív
megfogalmazásban - a tervezési hiányosságok,
a tervek és a rendelkezésre álló erõforrások
közötti összhang hiányának, illetve az anyagi eszközök
célszerûtlen felhasználásának megszüntetése".
A várt eredmény pedig a következõ: A felülvizsgálatnak
egy forrásokkal megfelelõen alátámasztott, kiegyensúlyozott,
koherens tervet kell eredményeznie, amely - szükség esetén
- döntési változatokat, valamint a következõ
tíz évre vonatkozóan a honvédelmi tárca teljes
egészére vonatkozó forráselosztási javaslatot
tartalmaz."
A jelek szerint tehát tizenvalahány évvel a rendszerváltás
után a HM vezetõi is feltalálták a meleg vizet.
Nem történt más, mint célul tûzték ki
azt, amit bármely háziasszony rutinszerûen végez
odahaza: végiggondolja, hogy mire lenne belátható idõn
belül szüksége, megnézi, mennyi konyhapénz áll
rendelkezésre, és a kettõ egybevetése alapján
bevásárlócédulát" készít,
majd döntéseket hoz. Jogos a kérdés, miért
kell mindehhez a HM-ben külön bizottság meg külön
kampány. Hát azért, mert ma már nyilvánvaló,
hogy eddig ezt nem így csinálták.
Persze ez az újítás sem elõzmény nélküli.
Ugyanezen célkitûzések jegyében indult az elõzõ
kormányváltáskor meghirdetett, kezdetben Wachsler Tamás
közigazgatási államtitkár nevéhez kötõdõ,
akkor stratégiai felülvizsgálatnak nevezett nekibuzdulás
is. Az akkoriban szívesen nyilatkozó Wachsler államtitkár
a közvéleménynek is többször elmagyarázta:
A honvédség sok felesleges dolgot csinál, át kell
ezeket nézni, le kell építeni katonai szervezeteket, jóléti
szolgáltatásokat, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi
Egyetemet, a Honvéd Mûvészegyüttest és egyebeket,
hogy kijöjjünk a rendelkezésre álló pénzbõl.
A kezdeti radikalizmus aztán megtorpant, sok kompromisszum közepette
megszületett az önmagában véve még mindig pozitív
célkitûzéseket megfogalmazó országgyûlési
határozat a Magyar Honvédség hosszú távú
átalakításának irányairól.2 A nagyívû,
tíz évre szóló határozat idõrendi
bontásban tartalmazta az alapvetõ célokat: szerkezeti átalakítás
(leépítés) (2000-2003), a katonák életminõségének
javítása (2004-2006), haditechnikai korszerûsítés
(2007-2010). Itt azonban már alapvetõ gond volt, hogy az említett
célkitûzések részletes pénzügyi megalapozása,
illetve a források hozzárendelése elmaradt, a kitûzött
célok ütemezésétõl nagyvonalúan eltértek,
és nem építették be a költségvetésbe
a NATO felé vállalt fejlesztések és beszerzések
kiadásait, egyszóval mindez voluntarizmusként jellemezhetõ.
E lap hasábjain még csak az átalakítást fenyegetõ
veszélyforrásként jeleztük azt a haderõ-átalakítási
tervekben nem szereplõ két óriási költségtényezõt,
amit a tárcának saját forrásai terhére kellett
bevállalnia: a 2002-tõl esedékes drasztikus illetményemelést,
illetve a Gripen-bérlés költségeit (Nincs civil a
pályán, Beszélõ, 2002. február). Mára
már látható, hogy pénzügyileg megalapozatlan,
az adott források keretei közt végrehajthatatlan óhajlistát
fogadott el az Országgyûlés nagy többséggel
(csak az SZDSZ nem szavazta meg a határozatot) 2000 nyarán. Érthetõ
tehát, hogy újra kell gombolni a mellényt. Ezért
indult újabb felülvizsgálat.
Az elmúlt bõ másfél évtized honvédelmi
agóniáját látva, jogosan vetõdik fel a kérdés:
vajon mi a garancia arra, hogy most majd minden máshogy lesz, értelmes
és megvalósítható célokat tudunk kitûzni,
és nem csapjuk be többé a NATO-t? A honvédség
immár valahogy úgy mûködik, ahogyan Sándor György
humoreszkjében a közoktatás; az új év,
új diákok, új reform" szlogent csak egy kicsit kell
átalakítanunk: Új ciklus, új vezetõk, új
reform!
A reformot persze ma már nem hívják reformnak, mert az
már volt egyszer. A magyar nyelv elég gazdag ahhoz, hogy kiszolgálja
a meg-megújuló igényeket: a haderõreform, haderõ-átalakítás,
stratégiai felülvizsgálat terminusok szavatossága
lejárt, most legújabban a képesség-felülvizsgálat"
zajlik.
Képesség-felülvizsgálók
és képességeik
Nincs okunk arra, hogy a mostani képesség-felülvizsgálók
képességeit vagy jó szándékát megkérdõjelezzük.
A hivatkozott utasítás szerint a felülvizsgálatot
2003. március 31-ig kell elvégezni olyan ütemezéssel,
hogy a prágai NATO-csúcstalálkozó elõtt már
megalapozott elõzetes következtetések álljanak rendelkezésre.
Remélhetõleg az elõzetes következtetések megalapozottak
voltak, s a végleges lezárást követõen a közvélemény
is értékelhetõ információhoz jut az eredményekrõl.
Azt mindenesetre rögzíthetjük, hogy bár szükséghelyzetben
indokolt lehet, alapvetõen nem helyes az a módszer, hogy egy általában
koordinálatlanul s ezért értelmetlenül mûködõ
rendszerbe idõnként, ha már nagyon muszáj, egy bizottság
útján vagy más kampányszerû eszközökkel
megpróbálunk némi értelmet bevinni. A Honvédelmi
Minisztérium vezetõinek olyan szervezeti, személyi és
munkamódszerbeli változásokat kellene végre elindítaniuk,
amelyek révén biztosítható lenne az a nagyon elemi
elvárás, hogy pénzügyileg is alátámasztott
értelmes tervek szülessenek és valósuljanak meg; méghozzá
folyamatosan, a rutinszerû apparátusi munka eredményeként
is. Csak ez lehet az alapja a NATO-val való zökkenõmentes
együttmûködésünknek.
NATO-beli leszereplésünk egyik lehetséges oka a honvédségi
hiánygazdálkodásban gyökerezõ, a Varsói
Szerzõdés idõszakából örökölt
szemlélet és metodika továbbélése. A honvédségben
(de a korábbi néphadseregben is) szinte mindig hiányzott
az összhang a kijelölt feladatok és a végrehajtásukhoz
szükséges anyagi, tárgyi, személyi stb. feltételek
között. Ezt a feladat-végrehajtók tipikusan látszatkeltéssel
hidalták át. Azaz eljátszották, lejelentették
az elöljáróknak, hogy minden rendben, a feladat végrehajtva,
az elöljárók, illetve részben a politikusok, akik
azért sejthették, hogy gondok vannak, mindezt tudomásul
vették. NATO-tagként ugyanezt a trükköt játszottuk
el nemzetközi szinten: Az aktuális fõkatonák és
politikusok fût-fát ígértek, miközben tudhatták,
hogy mindennek nem lesznek meg a feltételei. Aztán meglepetésként
jött a kemény bírálat, ami egyfajta kulturális
sokként érhette a magyar illetékeseket. A történtekbõl
nyilvánvaló, hogy szemléletváltásra lenne
szükség, ennek elõmozdítása pedig alapvetõ
vezetõi feladat.
Ennek egyik, bár nem kizárólagos eszköze lehet az
a másik nagy, szintén folyamatban lévõ felülvizsgálat,3
amely a HM feladatköri rendszerét tekinti át: hogyan válhatna
a Honvédelmi Minisztérium ütõképesebbé,
racionálisabbá. E vizsgálat, melyet a védelmi apparátus
különbözõ elemeibõl összetevõdõ
16 szakbizottság úgynevezett normatív ténymegállapításai
zárnak (ezek alapján a végsõ döntés
a hírek szerint márciusban születik meg), a Honvédelmi
Minisztérium és a Honvéd Vezérkar 2001. szeptember
1-jén bekövetkezett integrációja során létrejött
szervezeti rendszer bírálataként is értékelhetõ,
egyébként aligha kellett volna egy alig egy éve felállított
szervezet újabb átalakításába belefogni (az
integrációról lásd a Beszélõ hivatkozott
írását). Az átszervezés egyébként
indokoltnak látszik. Ugyanolyan vagy hasonló jellegû feladattal
ma a közigazgatási és a vezérkari blokkból
álló, formailag egységes, funkcionálisan azonban
továbbra is széttagolt minisztériumban több szervezet
is foglalkozik, a feladatok és a felelõsségi körök
elhatárolása nem elég precíz, ez szükségtelen
vitákhoz és rivalizáláshoz vezet, nehezíti
a hatékony irányítást és koordinációt,
valamint a külsõ (NATO) együttmûködést is,
az összlétszám pedig túlzottan magas.
Politikai csaták,
ellenséges vagy közömbös közvélemény
Magyarországon a védelmi szféra társadalmi támogatottsága,
s ennek megfelelõen politikai súlya meglehetõsen csekély.
Az utóbbi idõben azt azonban már tapasztalhattuk, hogy
a védelemmel és a biztonsággal összefüggõ
kérdések arra jók lehetnek, hogy a politikai konfliktusok
terepeként szolgáljanak. Az elsõ két parlamenti
ciklusban ez még nem volt így. Bár voltak nézeteltérések
és többnyire belsõ szakmai viták, a látványos
politikai konfrontációra ezen a téren nem került sor.
Talán még komolyabban gondolhatták a politikusok, hogy
a nemzetbiztonság és a külpolitika alapkérdéseiben
konszenzusra kell törekedni, így az Országgyûlésben
a honvédelmi tárgyú, jelentõs részben kétharmados
törvények és határozatok is bizonyos egyeztetések
után mindig megalkothatók voltak.
A fordulópont 1998 végén következett be, amikor is
az MSZP és az SZDSZ - bár néhány nappal korábban
egyetértésüket adták - a parlamenti szavazáson
mégsem szavazták meg a NATO-csatlakozással kapcsolatos
alkotmánymódosító javaslatot: így kívánták
büntetni" a kormányt a közmédiumok kuratóriumi
elnökségeinek megválasztása miatt. Más kérdés,
hogy a kormány alkotmánymódosító javaslata
szakmailag is kiérleletlen és több ponton hibás volt,
ami a politikai magyarázat nélkül is elegendõ indok
lett volna az elutasításra. (A módosítást
végül más formában mintegy másfél éves
késéssel elfogadták.)
Ezt a trendet folytatja most a Fidesz azzal, hogy megakadályozta õrzõ-védõ
szakasz kiküldését Afganisztánba (2/3-os döntés
kellett volna), illetve hogy erõteljesen hangsúlyozza a taszári
bázison folytatott amerikai kiképzés problematikus jellegét.
Bár ez a magatartás eddig Magyarországnak jelentõs
kárt nem okozott, a jövõben feltétlenül számítani
lehet arra, hogy ha NATO-szövetségeseink felkéréseit
nem lehet teljesíteni, az Magyarország hitelességét,
megbízhatóságát legalább annyira rombolni
fogja, mint a kormányzati hatáskörben tett vállalások
nem teljesítése.
Bár a fokozott nyilvánosság a honvédség számára
politikailag és nemzetközileg bizonyos veszélyeket rejt magában,
annyiban feltétlenül hasznos, hogy a problémák közismertté
válása is módosíthatja a társadalmi megítélést.
Márpedig ez utóbbi nélkülözhetetlen ahhoz, hogy
a honvédség feszítõ anyagi problémáit
a társadalom és a politika elismerje vagy netán enyhítse.
A katonaság a pártállami idõszakban tudatosan elszigetelõdött
a társadalomtól, és ezek a beidegzõdések
ma is csak nehezen oldódnak. Elszigeteltségben élni bizonyos
értelemben persze kényelmes, de a demokrácia viszonyai
között ezt egy költségvetésbõl élõ
szervezet, így a honvédség sem engedheti meg magának,
mert a költségvetési forrásokért folyó
politikai és szakmai alkukban szükségszerûen alulmarad.
Sokat rontott és ront a honvédség presztízsén
a sorkatonai szolgálat. A sorkatonaság során szerzett negatív
tapasztalatok nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a lakosság
jelentõs része értelmetlen pénzkidobásnak
tart a honvédségre költött minden egyes forintot. Az
ugyan megint csak pénzkérdés, miért nem tud a honvédség
értelmes kiképzést és megfelelõ ellátást
biztosítani a sorkatonáknak, az elõforduló durva
bánásmódról, a nyomasztó laktanyai légkörrõl
viszont már tehetne a mindenkori honvédelmi vezetés.
A kormányprogramban szerepel a sorkatonai szolgálat eltörlése
2006-tól, a Honvédelmi Minisztériumban pedig megkezdõdött
az önkéntes haderõre való áttérés
koncepciójának elõkészítése, amirõl
a honvédelmi miniszter utasítást adott ki.4 Az utasítást
a Honvédelmi Közlönyben nem tették közzé,
azt csak a végrehajtásban érintettek kapták meg.
A nagyobb társadalmi kontroll jót tenne mind a honvédségi,
mind a NATO-feladatok teljesítésének. Ezt az egyik oldalon
a még mindig elõforduló öncélú titkolózás
akadályozza, a másik oldalon viszont nem alakult ki a honvédelem
környékén érdemi véleményt képviselõ,
civil szakmai szervezetek hálózata.
Pedig jó lett volna például, ha nem a Foreign Affairsbõl
vagy a Washington Postból kellett volna megtudnia a magyar közvéleménynek,
hogy baj van, mert talán egy korábbi hazai szakmai jelzés
még idõben ráirányíthatta volna a figyelmet
a tervezési hibákra vagy a NATO-val kapcsolatos alulteljesítés
következményeire. Úgyszintén rászorulna a honvédelem
arra, hogy külsõ szakemberek is részt vegyenek fontos szakmai
koncepciók elõkészítésében, hogy kiküszöbölhessék
a szükségképpen belterjes és az elméleti munkában
kevésbé jártas apparátusok hiányosságait.
Ráadásul, mint a föntebb említett felülvizsgálatok
esetében, ha kizárólag az apparátus méri
fel és értékeli a saját helyzetét (védelmi
képességek felülvizsgálata, feladatköri rendszer
felülvizsgálata), aligha várható objektív és
teljesen szakmai alapon álló megközelítés.
A honvédelemben szinte ismeretlen továbbá a belsõ
szakmai vita, ahol a kidolgozó munkába közvetlenül be
nem vont érintettek mondhatnának véleményt: pedig
a szakmai hibákat és egyoldalúságokat egyebek között
így lehetne kiszûrni.
Fontos érdek fûzõdik ahhoz, hogy a magyar társadalom
többsége megértse a NATO-val kapcsolatos kötelezettségeink
vállalásának és teljesítésének
a fontosságát, elfogadja az ezzel kapcsolatos anyagi és
egyéb áldozatvállalást, sõt hogy akár
ki is kényszerítse mindezt a netán vonakodó vagy
hanyagul teljesítõ kormányzatból. Jól jön
persze egy-egy botrány is, hogy a témára egyáltalán
fölfigyeljen a közvélemény, valójában
azonban a társadalmi érdeklõdés, netán a
szimpátia felkeltése a kormány, illetve a HM-kommunikáció
dolga lenne elsõsorban.
Jegyzetek
1 65/2002. (HK 22.) HM ut.
2 61/2000. (VI. 21.) Ogy. hat.
3 74/2002. (HK. 25.) HM ut.
4 84/2002. (HK. 27.) HM ut.