Az elkövetkezõ két esztendõben az lesz a magyar kisebbségpolitika
egyik legfontosabb feladata, hogy felkészítse a határon
túl élõ magyar kisebbségeket az EU-csatlakozást
követõ változásokra. A politikusok a változások
alatt elsõsorban a kisebbségvédelem jogi kereteinek módosulására
gondolnak, pedig ennél lényegesen többrõl van szó.
Írásomban a magyar kisebbségpolitika eleddig elhanyagolt
területével, a magyar-magyar kapcsolatok szociálpszichológiai
tényezõivel kívánok foglalkozni.
Kisebbségek, kipipálva
Bár az elmúlt években több olyan kutatás eredménye
látott napvilágot, amely a többségi-kisebbségi
viszony társadalmi-lélektani vetületeit boncolgatta (jómagam
három könyv megírásában vettem részt:
Ellenpróbák; Feszültség-elõrejelzõ
rendszer; Confidence building in the Carpathian basin), a politikai elit
nemigen vett tudomást ezekrõl a felmérésekrõl.
Továbbra is abban a sémában gondolkodnak, hogy a Kárpát-medence
országaiban élõ, magát magyar nemzetiségûnek
valló emberek gondolatvilága, eszmerendszere, értékhierarchiája,
nemzettudata, attitûdrendszere, szocializációja azonos.
Ez a homogenizáló látásmód természetesen
felületes, végletesen leegyszerûsítõ, nemegyszer
mitizáló jellegû, tehát a vágyálmokra,
illetve valós vagy vélt történelmi hagyományokra
épül, és ráadásul káros is: a környezõ
országok többségi nemzeteit megerõsíti abban
a paranoid téveszmében, mely szerint a területükön
élõ magyarok egy titkos célért küzdõ
homogén csoportot alkotnak (ahogyan a pesti boltost, a New York-i bankárt
és a sydneyi színmûvészt is egy láthatatlan,
Jeruzsálembõl mozgatott háló fogja össze közös
céljuk, a zsidó világuralom megvalósításáért).
Ez az attitûd ugyanakkor erõsen frusztrálja is a kisebbségben
élõ magyarokat, akik joggal jutnak arra a következtetésre,
hogy a magyar politikai elit számára a kisebbségi kérdés
egyike az ún. erkölcsileg kötelezõ, kipipálandó
feladatoknak. Ezt igazolja az 1990 óta követett magyar kisebbségpolitikai
trend is, amelynek mozgását leginkább az ingaóra
kilengéseihez lehet hasonlítani.
Lecseszkózva,
lerománozva
A kisebbségben élõk kénytelen-kelletlen elfogadták
azt a tényt, hogy a második világháborút
követõ négy évtizedben a magyar politika nem tudta
(és a proletár internacionalizmus szellemében nem is akarta)
lényegesen befolyásolni helyzetüket az utódállamokban.
Ám azt már nehezebben fogadták el, hogy az anyaországi
politikai elit és ennek hatására az egyszerû állampolgárok
többsége gyakran még a puszta létezésükrõl
sem vett tudomást. Nem véletlen, hogy a kisebbségben élõ
magyarok egyik leggyakrabban hangoztatott sérelme ebben az idõszakban
(és még a kilencvenes évek elején is) az volt, amikor
a magyar vámosok, hivatalnokok, bolti eladók, sõt néha
még a rokonok is lecseszkózták", lerománozták"
õket, pedig õk úgy érezték, hogy turistaútjukon
vagy rokonlátogatáskor valójában hazajöttek
Magyarországra.
Nem véletlen az sem, hogy a nyolcvanas évek elején hatalmas,
már-már kultikus tisztelet övezte értelmiségi
körökben Pozsgay Imrét, akirõl úgy vélték,
hogy õ az a magas beosztásban lévõ magyar politikus,
aki akar és tud segíteni a kisebbségben élõ
magyar értelmiségieken. És az sem véletlen,
miért lett annyira népszerû az a néhány sportriporter,
aki az olimpiai vagy világbajnokságok közvetítésének
hevében azzal biztatta a magyar sportolókat, hogy most nemcsak
otthon, de a határokon túl is szurkolnak nekik. És 1988-1989-ben
nem véletlenül lett a határon túli magyarság
körében annyira népszerû az MTV Panoráma stábja,
illetve a Magyar Rádió néhány tudósítója,
hiszen õk voltak az elsõk, akik részletesen beszámoltak
a nagyközönségnek arról, hogy Szlovákiában,
Romániában stb. valódi, hús-vér magyar emberek
élnek.
És természetesen az sem véletlen, miért lett olyan
elementáris hatása Antall József ama kijelentésének,
hogy õ lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének
érzi magát. A magyar miniszterelnök volt az elsõ,
aki nyilvánosan meg is fogalmazta azt, hogy az anyaországi és
a határokon túl élõ magyarok között igenis
van kapcsolat.
Határokon, ciklusokon
átnyúlva
Az Antall-kormány létrehozta a Határon Túli Magyarok
Hivatalát (HTMH), megalkotott egy kulturális támogatási
rendszert, a határon túli magyarság társadalmi helyzetét
azonban mindez lényegesen nem változtatta meg: mélyebb
elemzésének hiányában a patetikus hangnem és
az esetlegesség uralta az elsõ ciklus kisebbségpolitikáját.
A kisebbségi sorban élõ magyarok így is elégedetten
fogadták a patetikusan megfogalmazott üzenetet: lám, Budapesten
igenis számon tartanak bennünket, figyelnek ránk, ha kell,
segítenek. Az, hogy az elsõ demokratikusan megválasztott
magyar kormány kisebbségpolitikája alig tudott elrugaszkodni
a verbális szinttõl, már kevéssé érdekelte
õket - ami nagyon is jellemzõ a kisebbségi mentalitásra.
Horn Gyula kormányának kisebbségpolitikája, az inga
mozgását követve, ellentétes irányba lendült
ki. A szociálliberális koalíció politikusai a reálpolitika
elveit hangsúlyozva félretették a patetikus hangnemet,
és a nemzetközi jog normáihoz igazodva próbáltak
tárgyalni a környezõ országok többségi
vezetõivel. Az MSZP politizálásában azonban továbbra
is jelen voltak a hamis proletár internacionalizmus azon elemei, melyek
szerint a kölcsönös elõnyökön alapuló
kétoldalú gazdasági, együttmûködési
stb. szerzõdések automatikusan magukkal hozzák a bizalom
megszilárdulását és ezzel együtt a kisebbségi
gondok megoldását is. Az SZDSZ politikusai az emberi jogok-
polgárosodás-gazdasági fellendülés" háromszögében
vélték fellelni a probléma megoldását, csak
éppen arról feledkeztek meg, hogy ezeknek a fogalmaknak a térség
országaiban (Mecciar Szlovákiája, Milosevics Jugoszláviája,
Iliescu Romániája, Kucsma Ukrajnája) szinte semmi súlyuk
nem volt.
Kisebbségi körökben megelõlegezett bizalommal várták
Orbán Viktor kormányának mûködését,
azt, hogy a fiatal politikusok felismerik az elõzõ kormányok
hibás lépéseit, és végre rátérnek
a helyes útra. A Fidesz rá is talált az új megoldásra
a kedvezménytörvény formájában, csak épp
ezt olyannyira nem tudta elõkészíteni és átgondoltan
megvalósítani, hogy az igazi változás helyett mindössze
annyi történt, hogy az inga visszalendült az Antall-kormány
által meghatározott irányba. Vagyis maradt a pátosz,
jöttek az új retorikai fogások, miközben növekedett
az interetnikus és az intraetnikus (magyar-magyar) feszültség
a térségben.
A szóban forgó ingaeffektus ráadásul joggal kelti
(elsõsorban értelmiségi körökben) azt az érzést,
hogy az anyaország számára a kisebbségi kérdés
nem olyan fontos, hogy megoldása érdekében konszenzusra
kellene jutni, hanem csupán négyéves választási
ciklusokra osztható pártpolitikai kérdés, akár
az adók vagy a privatizáció ügye.
Megfelelõ retorikával természetesen jól kozmetikázható
ez az álláspont, a kisebbségi közvélemény
meg végül el is hiszi, hogy mindegyik magyar kormány akar
tenni az érdekében valamit. Emlékezzünk csak vissza,
amikor a választások után a határon túli
magyar politikusok uniszónóban mondták a szabványszöveget,
mely szerint a kisebbségeknek a mindenkori magyar kormánnyal kell
együttmûködniük! Ám a lényeg, hogy miben,
minek a megvalósításában kell együttmûködni,
továbbra is rejtve maradt.
Mintha az ingaeffektus kigondolói épp azt szeretnék belesulykolni
a kisebbségi vezetõkbe, hogy automatikusan, spontán módon,
a dolog lényegére való rákérdezés
nélkül fogadják el azt a kapcsolatot, melyet az anyaország
kínál fel számukra.
Igazolva, infantilizálva
Az interetnikus feszültség jeleit ismerjük: ott vannak a magyar-szlovák,
magyar-román viszonyban. Kevesebbet hallhattunk a kedvezménytörvényt
követõ ún. intraetnikus bonyodalmakról. A híradásokban
alig esett szó arról, hogy a kedvezménytörvény
nyomán a környezõ országok magyar berkeiben újra
fellángolt a kilencvenes évek elejére jellemzõ ki
az igazi magyar?" vita, amely sokszor olyan megállapításokba
torkollt, hogy magyar csak az lehet, akinek van magyarigazolványa. Akinek
nincs, az gyáva, vagy nem igazi magyar. Az egyik kisebbségi magyar
párt vezetõsége a választási elõkészületei
során azt a kritériumot is el akarta fogadtatni, mely szerint
a párt listáján csak olyan jelöltek szerepelhetnek,
akik már kiváltották magyarigazolványukat.
Személy szerint semmi bajom sem lenne az ún. magyarigazolvánnyal,
ha az
a) kizárólagosan szimbolikus jelentõségû lenne,
melyhez szimbolikusnak tûnõ, ám néha gyakorlati jelentõségû
elõnyök kapcsolódnának;
b) valóban a magyar nemzetrészek egyenrangúvá tételét
szolgálná, vagyis a kettõs állampolgársággal
járna együtt.
Jelen formájában viszont csak infantilizáló hatása
van a kisebbségekre, mert a lényeges kérdéseket
nem oldja meg, csak azt a kóros anya-gyermek kapcsolatot erõsíti,
melynek káros hatásaitól a kisebbségek már
hosszú ideje szenvednek.
Kérdés, hogy kinek van erre szüksége?
Úgy gondolom, hogy nem is annyira a kisebbségeknek, mint inkább
a kapcsolatban magasabb rendû szerepet játszó anyának.
A Kárpát-medencében élõ magyar kisebbség
a világháborút követõ négy évtizedben
többszörös infantilizáción esett át. Infantilizálta
õt a kommunista hatalom ideológiája (természetesen
nemcsak õt, hanem a többségi nemzeteket is), infantilizálták
õket a kommunista országok többségi nemzetei is, hiszen
meggátolták mind az egyéni, mind az intézményes
fejlõdésüket. Infantilizáló hatása volt
annak a történelmi-politikai helyzetnek is, pontosabban az ebbõl
fakadó tudatnak, hogy a Duna túlsó partján igenis
van egy igazi haza, az anyaország, amelyik nehéz helyzetében
segítségére siet, vagy bizonyos komplikált feladatokat
elvégez helyette. Érzelmileg is azonosulni tudott azzal, hogy
valahol távol, az olimposzi magaslatokban létezik egy valódi
fõváros, Budapest, ahol magyar nyelven játszanak a színházakban
és mozikban, ahol az utcán nyugodtan és hangosan használhatja
az ember az anyanyelvét, ahol megértik a gondjait és a
vicceit is, és ahol a rendõrrel, sõt még a titkosrendõrséggel
is bátran megbeszélheti a dolgait, hisz az is csak egy magyar
ember, akárcsak mi, tehát segíteni fog. A két utóbb
említett infantilizáció között annyi a különbség,
hogy az egyik negatív, a másik pedig pozitív elõjelû
infantilizációnak fogható fel.
Az ideológiai elõjelû infantilizáció - bár
hatásfokában nem volt kisebb - mégis kevésbé
frusztrálta a kisebbségeket, mint a többségi nemzet
részérõl történõ hasonló folyamat.
Ez érthetõ is, hiszen az ideológiai hatás homogén
módon érintette a béketábor valamennyi állampolgárát.
Ezzel szemben a többségi nemzet részérõl megnyilvánuló
infantilizációnak diszkriminatív jellege volt, mely kimondottan
az etnikai kisebbségek (esetünkben a magyar minoritás) ellen
irányult. Érthetõ tehát, miért nem gyengültek
lényegesen a kisebbségben élõ magyarokat az anyaországhoz
fûzõ érzelmi kötelékeik.
Érzelmileg kötõdve
Az elsõ világháborút követõ húsz
év során Kelet-Közép-Európában a ,,mindent
vissza", illetve a csonka Magyarország nem ország"
szellemisége volt a jellemzõ. A kisebbségi sorban élõ
magyarok nap mint nap azt látták, tapasztalták, hogy a
magyar politikai elit küzd értük. Érzelmi kapcsolatuk
az anyával (anyaországgal) megerõsödött, és
ezen az sem változtatott, hogy az anyaországhoz való visszacsatolás
után, 1938-1945 között a hazai politikai vezetés gyakran
mostohán bánt velük, és a világháborút
követõen - ismét kisebbségi sorsba kerülve -
kemény megtorlásban volt részük minden környezõ
államban.
A szocialista táboron belül a kisebbségi kérdés
egészen más dimenzióban jelent meg. Az olyan fogalmak,
mint nemzet, nemzeti identitás eltûntek a közbeszédbõl,
és a háborút megelõzõ korszakért mintegy
vezeklõ magyar kommunista vezetõk élen jártak abban,
hogy a proletár internacionalizmus szellemisége véglegesen
gyökereket eresszen a régióban. A fentebb említett,
többségi nemzetek által végzett kisebbségellenes
lépéseket (kitelepítéseket, áttelepítéseket,
majd az enyhébb formában megnyilvánuló diszkriminációt
- a kisebbség infantilizációját) a folyamat szerves
részének tekintették, melyet Magyarország területén
õk maguk is nap mint nap alkalmaztak saját kisebbségeikkel
szemben.
Csakhogy akár a mai politikai elit, õk is megfeledkeztek azokról
a lélektani szálakról, azokról a néhány
évtized alatt kitörölhetetlen érzelmi nyomokról,
melyek a magyar kisebbséget a magyar hazához, nemzethez kötötték.
És ahogy mélyült és szélesedett a szakadék
Magyarország és a környezõ államokban élõ
magyarok között, úgy erõsödött az a szál,
amely a felhõk ködébe veszõ Budapestet kötötte
össze a Felvidékkel, Erdéllyel, a Vajdasággal és
Kárpátaljával. A kisebbségi magyar úgy viselkedett,
mint az a mostohagyerek, aki képtelen elfogadni sorsát, és
mítoszokat teremt a hûtlen anyáról. Érzelmi
megnyilvánulásai búvópatakként törtek
a felszínre idõrõl idõre, akár társadalmi
fordulat (1956-os forradalom), akár egy sportesemény hatására
(az 1954-es labdarúgó-világbajnokság döntõje,
olimpiák, világbajnokságok, illetve olyan sportesemények
alkalmával, ahol Magyarország küzdött a politikai haza
sportolóival), de olyan irodalmi és mûvészeti alkotások
(Száraz György, Görgey Gábor, Nemeskürty István,
Kodály Zoltán stb. mûvei) is elõidézhették
ezt, amelyekben expressis verbis papírra kerültek olyan kifejezések
és nevek, mint Felvidék, Rozsnyó, Erdély, Galánta,
Kolozsvár stb., s amelyekben az anyaország vagy saját nagyszerûségét,
bátorságát nyilvánította ki, vagy nyilvánosságra
került/kerülhetett benne az évtizedek óta rejtegetett
titok, ti. az, hogy az anyaország és a kisebbségi magyarok
között igenis létezett és még most is létezik
kapcsolat.
Ez az érzelemkinyilvánítás négy évtizeden
át egyoldalú volt, ti. csak a gyermek ujjongott örömében,
hogy újra fényes glóriával a feje körül
láthatja anyját. A hetvenes években nagyon boldogok voltunk,
mert világszerte úgy emlegették a Kádár-rendszert,
mint legvidámabb barakkot, és mi, kisebbségiek ezt komoly
elégtétellel, a saját sikerünkként vettük
tudomásul. Az meg már a kilencvenes évek legelejének
abszurd története, amikor egy barátom a szlovák-magyar
határon átkelve elégedetten dörzsölte a kezét,
látva, hogy a forint a koronához képest megerõsödött.
Igaz, hogy a pénzbeváltásnál emiatt õ kevesebb
forintot kapott szlovák koronájáért, de ez eltörpült
a mellett az érzés mellett, hogy Magyarország pénzügyi
helyzete Szlovákiához képest javult. Az anyaországhoz
fûzõdõ hûség kinyilvánításának
jeleként foghatjuk fel annak a kisebbségi politikusunknak az esetét
is, aki immár 13 esztendeje tagja a szlovák törvényhozásnak,
de parlamenti szûzbeszédét a mai napig nem mondta el. A
magyar Országgyûlésben viszont már többször
felszólalt, ezzel is jelezve érzelmi és politikai kötõdését
az anyaországhoz.
Mágikus erõt
keresve
A magyar politikai elit csak a rendszerváltást megelõzõ
egy-másfél évben változtatott magatartásán,
és vette magának a bátorságot, hogy legalább
a kirívó esetekben nyilvánosan is kiálljon a kisebbségi
magyarok mellett (de akkor is csak Ceausescu Romániájával
szemben). Az 1989-et megelõzõ idõszak magyar-magyar kapcsolatrendszerének
eltorzulásáért, azért, hogy kialakult egy ún.
dependens (függõ) viszony az anyaország és a kisebbségiek
között, egyértelmûen a kisebbségi magyarság
a felelõs". Magyarország, az anyanemzet ,,mindent megtett"
azért, hogy mostoha sorba került gyerekei (a kisebbségi magyarok)
végleg elfelejtsék õt, de hát istenem, ilyen a gyermeki
lélek - ez nem következett be.
A lélektan szerint a dependens viszony leggyakrabban a domináns
szülõ és engedelmes gyermeke között alakul ki,
de sokszor a helyzet teremt patologikus állapotokat. Véleményem
szerint a második világháborút követõ
idõszak Magyarországáról semmiképpen sem
állíthatjuk, hogy domináns módon viselkedett volna
gyermekével szemben. Annál fontosabb szerepet játszott
a patológiás viszony kialakulásában az adott politikai
helyzet: az utódállamok többségi nemzeteinek viszonyulása
a magyar kisebbséghez, vagyis az a tény, hogy a második
világháborút követõ elsõ idõszakban
a teljes jogfosztottság, késõbb pedig a diszkrimináció,
az asszimiláció és az infantilizáció keményebb,
majd lágyabb módszereit alkalmazták a területükön
élõ magyarokkal szemben.
A kisebbség szeretetigényét a politikai haza (nevezzük
apának) nem elégítette ki, ezért nem véletlen,
hogy az anyaország felé fordult, és Magyarország
(az anya) szeretetének elnyerése érdekében olyasmire
is vállalkozott, ami sokszor megalázó volt számára
(emlékezzünk csak a kisebbségi magyarok oly gyakran használt
szófordulatára egy-egy kedvezõtlen politikai döntés,
helyzet után: ezek [szlovákok, románok] nem szeretnek bennünket).
Sokszor még a koalíciókötéskor, hosszú
távú politikai együttmûködés során
is a szeretetnélküliségre való utalás volt
az egyik fõ argumentum bizonyos döntések meghozatalakor.
A kisebbség az anyaországban mindenható, mágikus
erõt keres, amellyel legnehezebb helyzeteit is megoldhatja. De még
az egyszerû, rutindöntések esetében is folyamatos megerõsítést,
részletekbe menõ tanácsokat vár tõle. Képtelen
autonóm módon viselkedni, hisz épp a magánytól
való félelem a fõ problémája. Ez a félelem
az oka annak is, hogy jogérvényesítõ képességeit
sem fejlesztette ki, ehelyett inkább bagatellizálja saját
gondjait, saját problémáit sem akarja észrevenni,
igyekszik helyzetének csak a jó oldalát látni és
láttatni. Elsajátítja az alárendelt szerepet, azt,
hogy hogyan kell a döntéseket másokra bízni, és
ezzel saját sorsának alakulásából is kivonja
magát. Egy bizonyos idõ után a passzivitás és
az alárendeltség válik fõ jellemvonásává.
Végül is önsorsrontó ördögi kör alakul
ki, melynek fõ elemei az önbizalomhiány, a kishitû
önértékelés, a kapaszkodó-csüggõ
kapcsolat utáni vágy.
Függést kikényszerítve
Írásom elején azt állítottam: az elkövetkezõ
két esztendõben az lesz a magyar kisebbségpolitika egyik
legfontosabb feladata, hogy felkészítse a határon túl
élõ kisebbségeket az EU-csatlakozást követõ
változásokra.
Ha Magyarország valóban effektív kapcsolatot akar kiépíteni
kisebbségeivel, akkor elõször is tudnia kell, hogy kik azok,
akiket eddig egységesen, homogenizáló szándékkal
kisebbségeinek nevezett. Tehát minél elõbb egy átfogó
felmérést, majd egy szakszerû elemzést kell készítenie,
hogy pontos képet nyerjen a határokon túl élõ
magyar kisebbségek egymástól különbözõ
szükségleteirõl, elvárásairól, szocializációjáról,
a politikai hazához (Szlovákia, Románia stb.) és
a kultúrközösségéhez (magyar nemzet) fûzõdõ
viszonyáról. Egy ilyen kutatás rádöbbentené
a politikai elit tagjait arra, hogy az egységes magyar kisebbségpolitika
mint olyan csak egy szemfényvesztõ szimplifikáció,
tehát megvalósíthatatlan.
A kutatás eredményei arra is rádöbbentenék
õket, hogy újra kell értelmezni a kulcsszó: az anyaország
(anyanemzet) tartalmát és jelentését. Elismerem,
hogy a fent vázolt lélektani fejtegetések érvényét
csakis egy szociálpszichológiai jellegû kutatással
lehet egyértelmûen bizonyítani. De egy ötven éve
kisebbségi sorban élõ értelmiséginek az a
hipotézise, mely szerint a magyar kisebbség még ma is kettõs
függõ viszonyban él, és az anyaország-kisebbség
viszony jelenlegi értelmezése ezt a függõséget
(és vele együtt a kisebbség további infantilizációját)
tovább fokozza, talán jó kiindulópont lehet egy
ilyen vizsgálódáshoz.
A magyar politikai elit, párthovatartozástól függetlenül,
fel kell hagyjon e függést kikényszerítõ viselkedésmóddal.
Mert különben a magyar kisebbség körében hamarosan
megjelenik a címben jelzett EIDS - etnikai immundeficites szindróma
összes szimptómája. Sõt, az anyaország vonatkozásában
leírt tünetek akkor is kiütköznek, ha a kisebbség
az adott ország többségi nemzetével kerül konfrontatív
helyzetbe. Készségei közül hiányoznak ugyanis
azok a védekezõ vagy immunmechanizmusok, amelyek révén
nemzeti identitását a megváltozott körülmények
között is hatékonyan meg tudná óvni.
Új helyzetben,
kínlódva
Az EU-csatlakozás után kisebbségi szempontból valószínûleg
furcsa helyzet áll elõ. Azokban a környezõ országokban,
melyek nem lesznek az EU tagjai, nem következik be lényeges változás
a többség-kisebbség viszonyában, s marad a jelenlegi,
helyenként konfrontatív jellegû kisebbségpolitika.
Tehát az ott élõ magyarok a több mint nyolc évtized
alatt elsajátított védekezõ mechanizmusaikat felhasználva
továbbra is relatíve effektív módon alkalmazzák
majd ezeket a sztereotípiákat identitásuk megõrzése
érdekében.
A csatlakozást követõ új helyzetben paradox módon
épp azt a két kisebbséget fenyegeti majd a legnagyobb veszély,
amelyik politikai-társadalmi-gazdasági szempontból jobb,
de vadonatúj helyzetbe kerül, ahol a kisebbségi kérdés
megoldásában nem lesznek történelmi tapasztalatai,
tehát a Szlovákiában és Szlovéniában
élõ magyarokat.
A mérleg egyik serpenyõjében ugyanis ott lesznek az európai
uniós tagsággal együtt járó új és
vonzó körülmények (konformitás, szabad munkavállalás
stb.), a másikban pedig a nemzeti identitás megõrzésével
járó, a nyílt konfrontációt és durva
asszimilációt ugyan már nem tartalmazó, ám
szerintem a közeljövõben nem sokat változó, mindennapos
kínlódások. És nem biztos, hogy a jólét
helyett az ipolysági, dunaszerdahelyi magyar a kisebbségi iskoláért
folytatott harcot fogja választani.
És afelõl se legyenek illúzióink, hogy Magyarország,
az EU újdonsült tagállama, kisebbségpolitikai ügyekben
hatékonyan tud majd fellépni Szlovákiával, ill.
Szlovéniával, az EU másik két újdonsült
tagállamával szemben. Ahogyan Ausztria kivonta magát a
kedvezménytörvény hatálya alól, ugyanúgy
fog cselekedni ez a két ország is. És ha nem akarjuk, hogy
ugyanolyan folyamat játszódjék le a magyar kisebbségnél
e két országban, mint Ausztriában, akkor radikális
változásokra van szükség a magyar kisebbségpolitikában.
Újragondolva
Elsõsorban autonóm kisebbségi elitre lesz szükség.
Olyan komplex módon képzett értelmiségi rétegre,
amelyik anyaországi szakmai segítség nélkül
is képes az önálló munkára, valamint arra,
hogy ebbõl a munkából tisztességesen meg tudjon
élni, és szülõföldjén adekvát szakmai
karriert is befuthasson.
Természetesen nem arra gondolok, hogy a társadalom minden szegmensében
meg kell teremteni az értelmiségi réteg etnikai párját,
de vannak olyan szakterületek (szociológia, etnológia, nyelvkutatás,
oktatás stb.), amelyek nélkül egy adott kisebbség
nem tud teljes életet élni. E körülmények egyik
elõfeltétele a megfelelõ képzés és
vezetés, a másik pedig a megfelelõ intézményi
háttér kialakítása. A kisebbségi körülmények
között dolgozó értelmiségiek számára
olyan intézményrendszerre van szükség, amelyben az
adott munkafolyamatok, kutatások teljes egészében elvégezhetõk.
Szakítani kell azzal a gyakorlattal (támogatási rendszerrel),
amely bedolgozóként foglalkoztatta a magyar szakértelmiség
tagjait, vagyis a kisebbségi kutatók csak részfeladatokat
végezhettek, a végsõ feldolgozás, a kutatás
összegzése viszont Budapesten történt.
Ennek az új rendszernek elengedhetetlen feltétele a megfelelõ
intézményi háttér finanszírozása.
Újra kell értékelni az intézménytámogatási
rendszert, és arra kell törekedni, hogy az ún. utódállamok
mindegyikében létrejöjjön szakterületenként
legalább egy, a modern tudomány követelményeinek minden
szempontból megfelelõ kutatóintézet, melyben a kisebbségi
magyar tudósok, kutatók az európai követelményeknek
megfelelõ körülmények között, az európai
tudományos kritériumoknak megfelelve dolgozhatnak.
A jelenlegi körülmények között a kisebbségi
magyar értelmiségi igazi tudományos karriert szülõföldjén
nem tud befutni, erre csak Magyarországon (illetve szülõföldjén,
ám nem magyar intézetben) van lehetõsége. Ha nem
változnak a körülmények, akkor 2004 után még
több kisebbségi magyar kutató keres majd teljes körû
érvényesülési lehetõséget magának
nemcsak Magyarországon, hanem az EU más országaiban is,
és így a kisebbség vezetõ réteg nélkül
marad, tehát asszimilációja felgyorsul.
Magyarországnak a jövõben intenzíven támogatnia
kell a kisebbségek jogérvényesítési, döntéshozatali
és önállóságának megerõsítését
célzó törekvéseit. Mindezt persze úgy kell
tennie, a kisebbség egy pillanatig se értékelhesse az anyaország
gesztusait úgy, mint (akár jóindulatú) beavatkozást
sorsának irányításába.
Hóna alá
nyúlva, gyámolítva
Ebbõl a szempontból érdemes végiggondolni, milyen
indítékkal jött létre és milyen szellemiségben
dolgozik a Határon Túli Magyarok Hivatala (HTMH) és a Magyar
Állandó Értekezlet (Máért). Tudomásom
szerint mind a két intézmény elsõsorban a kisebbségi
magyar politikai elitet tekinti fõ partnerének. A hivatalos indoklás
szerint azért, mert õk a kisebbségi magyarság demokratikusan
megválasztott képviselõi. Ez önmagában rendben
is lenne, csakhogy ebben a magyarázatban is van néhány
komoly buktató.
Elõször is: a szimplifikáció csapdája. A Kossuth-díjas
kisebbségi író, a Munkácsy-díjas képzõmûvész,
az európai hírû orvoskutató stb. épp szakmájából
fakadóan soha sem lesz demokratikusan választott képviselõje
a kisebbségnek, mégsem mondható, hogy ne lenne megfelelõ
reprezentánsa a magyar minoritásnak. Továbbá ha
mi, kisebbségiek a magyar nemzettel mint kulturális közösséggel
vagyunk egyek, akkor Magyarország miért a kisebbségi politikai
elittel épít ki elsõrendû kapcsolatot?
Ebben az abszurditásban engem nem az irritál fõként,
ami a szlovákokat, románokat, szerbeket, nem az bosszant, miért
és mirõl konzultál állandó jelleggel Magyarország
miniszterelnökével és más közjogi méltóságával
a szlovák parlament alelnöke, a jugoszláv és szlovák
miniszterelnök-helyettes, valamint a román, jugoszláv, szlovák
parlament több képviselõje. És nem is az az ellentmondás
frusztrál, hogy - miként a hivatalos magyar álláspont
sugallja - a magyar politika úgy tekint a határon túl élõ
kisebbségeire, mint egy kulturális közösség elválaszthatatlan
tagjaira, miközben a valóság egészen más.
Ami engem valójában aggaszt, az az a felismerés, hogy az
ilyen kapcsolat nem az anya és gyermeke közti dependencia megszüntetésére
irányul, hanem ennek épp ellenkezõjére törekszik.
És ismét felteszem a kérdést: Qui prodest?
A magyar politikai elit ugyanis ezzel a magatartással azt sugallja a
felnõttkorban lévõ (felnõttkorba lépõ?)
gyermekének, hogy nem kell félnie, bármi is történjék,
az anya itt van. És még mit? Talán hogy segít, ha
kell? Vagy csak meghallgat? Vagy ha baj van, hozzá bármikor visszatérhetsz?
Vagy csupán gesztust gyakorol? Vagy talán épp az anyának
van szüksége minderre, hogy anyai identitása megerõsödjön?
Merthogy gyermekei közben eladósorba kerültek, megházasodtak.
Azt ugyan keserû szájízzel elmondhatjuk, hogy ez bizony
afféle kényszerházasság volt, de a tényeken
ez mit sem változtat. Azok a konkrét gyermekek, akikkel az anya
a Magyar Állandó Értekezleten tárgyal, tulajdonképpen
nem panaszkodhatnak, hiszen egyikükbõl képviselõ,
a másikból miniszter, a harmadikból kormány- (vagy
parlamenti) alelnök lett. Nem biztos, hogy az anya mellett is ilyen karriert
futottak volna be. Bugár, Csáky, Markó és a többi
gyermek valószínûleg már tudatosította is
ezeket a tényeket. Nem tudom róluk elképzelni, hogy valódi
házassági-családi ügyeiket (ne adj' isten a feleségüket)
- Állandó Értekezletként megjelenõ - édesanyjukkal
beszélnék ki: felnõtt ember nem tesz ilyet. Az ember édesanyjával
megbeszélheti a karácsonyi ünnepek menetét, a születésnapi
programot, de például a család pénzügyeit már
nem vele fogja megvitatni. És egy igazi anya ezen nem sértõdik
meg. Igaz, hogy miniszterelnök-helyettessé (államtitkárrá
stb.) lett gyermeke neki örökké ,,kisfiam" marad, de azt
is tudja, hogy ez csak az õ szívében és emlékeiben
van így. És ha gyermekének segítségre van
szüksége, akkor az igazi anya nem sokat kérdezõsködik.
Végiggondolja magában a helyzetet, megnézi, milyenek a
lehetõségei, aztán ellenszolgáltatás nélkül
segít.
Ha viszont a HTMH és a Máért továbbra is a kisebbség
politikai elitjével tart fent állandó kapcsolatot, ezzel
azt a lélektani üzenetet küldi felé, hogy nem tartja
õt még elég érettnek az önálló
életre, magának a kisebbségnek meg azt sugallja, hogy az
politikailag (és nem kulturálisan!) továbbra is hozzá
tartozik, és számíthat a gyámolításra.
És Kelet-Közép-Európa kisebbségei hajlamosak
a mítoszképzésre és az álmodozásra.
De a mesevilágban élõ ember gyakran kivetíti álmait
a való világba is, és ilyenkor képtelen adekvát
módon reagálni környezete kihívásaira. Pedig
itt a kisebbségeknek még sokáig szükségük
lesz a gyors és hatékony védekezõ és válaszreakciókra.
Magyarország pénzügyi támogatására természetesen
továbbra is szükség lesz a különbözõ
kisebbségi tervezetek megvalósításához, az
intézmények mûködéséhez, az ösztöndíjak
stb. fedezéséhez. De ezek a támogatások semmi esetre
sem kötõdhetnek politikai kritériumokhoz (ahogyan az elmúlt
13 esztendõben a támogatások többsége történt,
vagyis a szûkkeblû pártpolitikai aspektus vagy a klientizmus
alapján). A támogatási rendszer szellemisége nem
változhat a parlamenti ciklusok váltakozásával:
az egyetlen feltétele az életképesség, a célszerûség,
nem pedig az, hogy Magyarországnak és ezen belül egy szûk
politikai/gazdasági stb. csoportosulásnak épp mire/kire
van szüksége.
És végül: Magyarország egyértelmû, reális
és félreérthetetlen üzenetet kell küldjön
a környezõ országokban élõ kisebbségei
- és rajtuk keresztül ezen országok politikai elitje - számára
arról, hogy 2004-ben (és a késõbbiekben), történjék
bármi, a határain kívül élõ magyarokat
a magyar kulturális közösség egyenrangú részének
tartja, és anyanyelvének, nemzeti önazonosságának,
kultúrájának megõrzését célzó
törekvéseit minden körülmények között
támogatni fogja. Ennyit. Sem kevesebbet, sem többet. Mert ez Magyarország,
a magyar nemzet és nemzetrészek, valamint egész Európa
érdeke.