Annak, aki a határon túli magyar kisebbségek ügyét
a szívén viseli, nem kis csalódással kell tudomásul
vennie, hogy a rendszerváltás óta - immáron tizenhárom
éve - a kisebbségi kérdés rendezése terén
semmilyen érdemi elõrelépés nem történt.
Bár haladás nincs, a magyar politikai élet szereplõi
mégis elégedetten dörzsölik tenyerüket, legalábbis
úgy tesznek, mintha az EU-csatlakozás küszöbén
e téren minden a legnagyobb rendjén lenne. Talán meg is
feledkeznénk az egész csõdtömegrõl, ha ezt
a visszásságot, más magyar anomáliákkal együtt,
néhány értelmiségi olykor itt-ott szóvá
nem teszi.
Huncík Péter írása is ezek közé tartozik.
Az Etnikai immundeficites szindróma - EIDS címû elemzésében
nemcsak szóvá teszi ezt a csõdtömeget, hanem jó
érzékkel mindjárt a darázsfészek kellõs
közepébe nyúl azzal, hogy mondandóját a magyar-magyar
kapcsolatokra hegyezi ki. Merthogy a magyar-magyar kapcsolatok zavarában
rejlik szerintem is az egész magyar élet rákfenéje.
Huncík szociálpszichológiai elemzése fontos meglátásokat
tartalmaz, ami azonban a diagnózist és a terápiát
illeti, az meglátásom szerint továbbgondolást igényel.
A kulcskérdések:
Hogyan lehet meggyõzni a trianoni árvákat, ezt az immundeficites
szindrómában" szenvedõ népséget, hogy
Magyarország csatlakozásával jobb idõk köszöntenek
rájuk is? Miként lehetne a fejükbe verni, hogy a schengeni
határok lezárulása nem jelenti a világ végét,
hiszen nemzettársaik az európai közösség megbecsült
polgáraiként többet tehetnek majd érdekükben,
mint amennyi eddig tellett tõlük?
A trianoni árvák
naivitása
Az elõzmények után reménytelenül ostoba naivitás
volna, hogy a kisebbségek bármiféle jót reméljenek
a csatlakozástól. Ahogyan megvoltak eddig, meglesznek ezután
is. Fordulatot a magyar-magyar kapcsolatokban csak egy új politikai szemléletváltás
hozhatna, amelyre hiába várunk több mint tíz esztendeje.
Ennek ellenére Magyarországon nem kell tõlünk, a kisebbségek
menekültáradatától tartani: ezeket a politikusok által
kevéssé ismert nemzetrészeket megfélemlítéssel,
kisemmizéssel, népirtással, kitelepítéssel,
bombázással sem lehetett a helyükrõl kimozdítani.
Fogyatkozni persze fogyatkoztak, de nem jobban, mint Magyarországon.
Persze, ahogyan Huncík Péter írja, megfelelõ
retorikával természetesen jól kozmetikázható
minden probléma". Jóhiszemû emberekrõl lévén
szó, a kisebbségi közvélemény végül
is mindent elhisz. Ahogyan elhitte, hogy a feje fölött államszerzõdéseket
kötõ magyar kormányzatok jót akartak neki, az õ
érdekeit tartották szem elõtt, elhiszi majd azt is, hogy
ezután jobb lesz neki, akkor is, ha nem történik semmi, vagy
ha éppenséggel ellenére alakulnak az események.
Huncík jól látja, hogy az anyaországhoz fûzõdõ
erõs érzelmi kötõdés meggátolja a haragot,
a csalódottságot, az ellenszegülést. A kisebbségieknek
a túléléshez szükségük van arra a hitre,
hogy egy jelentõs, nagy múltú, felemelkedõ, szép
reményû nemzetnek a fiai. Nevezhetjük ezt a valósággal
való szembenézés hiányának vagy - ahogy õ
fogalmaz - infantilis viselkedésnek, ez a remény akkor is élteti
õket. Huncík erre a - mesterségesen elõidézett
- infantilizált állapotra vezeti vissza az immundeficites
szindrómát". Úgy látja: a határon túli
magyarok törõdés- és szeretetigényét
az anyaország nem elégítette ki, ezért ennek a szeretetnek
(politikai, erkölcsi, anyagi támogatásnak) az elnyerése
érdekében a kisebbségek sokszor olyasmire is vállalkoznak,
ami megalázó számukra.
Az elmúlt évtized történései valóban
számtalan példával szolgálnak erre a megalázkodásra.
A kisebbségiek nemcsak politikai és anyagi támogatásért
kuncsorognak Budapesten, hanem - Huncík Péter szavait idézve
- még az egyszerû rutindöntések esetében is
folyamatos megerõsítést, részletekbe menõ
tanácsokat várnak tõle, s egy idõ után valóban
a passzivitás és alárendeltség vált fõ
jellemvonásukká, miközben az autonómia hiánya
egyre inkább akadályozta felemelkedésüket.
Jómagam húsz éve foglalkozom néplélektani
kutatásokkal, számos könyvet publikáltam az interetnikai
viszonyokról, nemzeti karakterológiánkról, különösképpen
a kisebbségi léttel összefüggõ pszichopatológiai
sajátosságokról (Táj és lélek,
A nemzeti identitás zavarai, Kisebbségi létértelmezések,
Légüres térben, Jugoszlávia bombázása,
Magyarok a forrongó Szerbiában). Így hát nem
ismeretlen jelenség számomra az, amirõl Huncík Péter
beszél. Megerõsíthetem, hogy a passzív, alárendelõdõ
viselkedés csakugyan a kisebbségek egyik leggyakoribb túlélési
stratégiája. A fõ baj azonban az, hogy a magyar kormányzatok
- autonóm viselkedés hiányában - rendre túltettek
a határon túli magyar kisebbségeken az autentikus nemzeti
érdekek feladásában.
A nemzetkarakterológiával, a népek életének
pszichológiai magyarázatával azonban felettébb csínján
kell bánnunk, mivel az okot és okozatot nagyon könnyen összetéveszthetjük.
Viselkedési jegyeinket nem lehet az adott körülményektõl
elvonatkoztatva értelmezni, a körülmények változásával
a tartósnak vélt tulajdonságok könnyen eltûnhetnek,
hogy átadják helyüket új, más személyiségvonásoknak.
(Gondoljunk például régi barátainkra, akiknek az
elmúlt években a hatalom szárnyat adott. Milyen parádés,
lélegzetelállító változáson ment át
némelyikük - saját édesanyjuk ámulatára
és a pszichológusok okulására.)
Magyar lélek,
kínpadon
E ponttól azonban ellent kell, hogy mondjak Huncík Péternek.
Az elmúlt évek történéseinek az ismeretében
nem állja meg a helyét az a feltevés, hogy a határon
túli magyar kisebbségek nem képesek autonóm módon
viselkedni, hogy nem képesek önálló véleményalkotásra,
sorsformáló döntések meghozatalára, közös
fellépésre, kockázatra, áldozatvállalásra.
Úgy vannak õk is a rájuk testált szereppel és
viselkedési jegyekkel, mint a kínpadra feszített ember
a beismerõ vallomással". Sok mindenre rászoríthatja
az élet az embert, olykor még infantilisnak látszó
viselkedésre is, ezért ne ítélkezzünk elsietetten.
A határon túli magyarság helyzetébõl kifolyólag
sajátos lelki alkattal élte végig a huszadik századot;
a kisebbségi sorban elszenvedett sérelmei és keserû
tapasztalatai ellenére mindig bizakodással tekintett a jövõre
és Magyarországra. Ez a bizakodás és várakozás
utóbb naivitásnak bizonyult, de én ezt nem írnám
a kisebbségek számlájára. Nem csak azért,
mert az elcsatolt területekre került magyarság szellemi mûhelyek
és nemzeti értelmiség nélkül maradt, a jobbára
földmûvesekbõl és munkásokból álló
népesség pedig önnön erejébõl nem volt
képes a magyar intézmények - önálló
iskolák, egyetem, sajtó, tévé - és az értelmiség
hiányából fakadó szellemi ûrt áthidalni,
és reálisabb nemzeti stratégiát kidolgozni. Azért
sem rónám fel nekik jelenlegi alárendelõdõ
magatartásukat és letargikus állapotukat, mert kialakulásában
a többségi népek agresszivitása és a nagyvilág
közönye mellett a magyar politika is vastagon ludas.
A politikai fordulat idején a határon túli magyarság
szellemi-kulturális életében gyarmatosító
állapotok uralkodtak. A közoktatásból, tájékoztatásból,
politikából teljes egészében hiányzott (és
hiányzik ma is) a magyar szellemiség. Idegen érdekek, szándékok,
törekvések hatása alatt sínylõdtek a magyar
közösségek, ha egyáltalán beszélhetünk
közösségekrõl, hiszen sem módjuk, sem képességük
nem volt közösségi érdekeiket megjeleníteni és
képviselni.
És mégis, amint felcsillant a remény szikrája, ebbõl
az alélt állapotból szinte napok alatt talpra állt
a határon túli magyarság. Minden utódállamban
késedelem nélkül létrehozta politikai érdekszervezeteit,
megfogalmazta jövõre vonatkozó elképzeléseit,
és a többségi népek legnagyobb elképedésére
követeléseivel megjelent a nemzetközi nyilvánosság
elõtt. Ebben a szervezõdésben az anyaországnak nem
volt szemernyi része sem, legfeljebb a Panoráma szerkesztõségének,
amennyiben hírt adott a határon túli történésekrõl.
Kezdetben a magyar diplomácia támogatta a spontán jelentkezõ
önszervezõdést, amíg az formát nem öltött,
az autonómiatörekvésekkel azonban nem tudott mit kezdeni.
A retorika nem változott: a magyar kormány továbbra is
támogatásáról biztosította a határon
túli nemzetrészeket, gyakorlatilag azonban a kisujját sem
mozdította értük, sorsukra hagyta õket. Mi több,
heves tiltakozásuk ellenére államszerzõdéseket
kötött a fejük fölött, amelyekkel szûk keretek
közé szorította a többpártrendszer kialakulásával
létrejött csekély politikai mozgásterüket. Az
eredmény nem maradt el: a határon túli magyar kisebbségek
visszakozásra kényszerültek, ami a többségi népek
keményebb fellépését eredményezte.
A magyarázkodás ismert. Magyarországnak az európai
uniós csatlakozás érdekében kényesen ügyelnie
kell a térség stabilitására", amit állítólag
a magyar nemzetrészek autonómiatörekvései veszélyeztettek.
Mit sem számított, hogy a valóságban fordított
a helyzet: a térség stabilitását a nacionalista
államok fékeveszett agresszivitása és kisebbségellenes
magatartása veszélyeztette, és veszélyezteti ma
is, a megoldást pedig - jobb híján - az autonómiák
biztosítása jelentené.
Lõtt bakok, vergõdések
Ma már nyilvánvaló, hogy a magyar diplomácia az
államszerzõdésekkel bakot lõtt, az adott helyzetben
konstruktív javaslatokkal is elõ tudott volna állni, anélkül
hogy ezzel késleltette vagy veszélyeztette volna - az egyébként
minden várakozáson felül elhúzódó -
csatlakozást. Az autonómiatörekvések felkarolása
révén új Közép-Európa-politika jött
volna létre, amelynek eredményeként a magyar nemzetrészek
(és velük együtt a térség népei) ma ígéretesebb
jövõ elé nézhetnének.
Hadd osszam meg olvasóimmal személyes tapasztalataimat azokból
az idõkbõl. Összhangban Antall József néhai
miniszterelnök kijelentésével, miszerint lélekben
mind a 15 millió magyar miniszterelnökének érzi magát,
a határon túli magyarság csúcsszervezetének,
az 1991-ben alakult KENF-nek (Közép-európai Népcsoportok
Fóruma) az elnökeként Duray Miklóssal, a szervezet
alelnökével együtt megkerestem a miniszterelnök urat,
hogy összehangoljuk a KENF lépéseit a magyar kormány
és külpolitika lépéseivel és lehetõségeivel.
Kezdeményezésünk, ismételt próbálkozásaink
ellenére, nem járt sikerrel. Kérésünk a miniszterelnök
úr és a magyar diplomácia részérõl
nem talált megértésre, attól félve, hogy
a magyar nemzetrészek közös fellépése felébresztheti
a kisantant reflexeket" a szomszédos népeknél.
Ez az elutasítás volt - az államszerzõdések
megkötése mellett - a magyar kormányzat másik végzetesen
rossz döntése saját kisebbségei ellenében,
amely gyakorlatilag pontot tett a magyar autonómiatörekvéseknek
és a határon túli magyarság politikai önszervezõdésének
a végére.
Azóta egy helyben topogunk és vergõdünk. De még
ha így lenne. Sajnos, a helyzet rosszabb ennél. Attól kezdve,
vagyis tíz éve, a magyar kisebbségpolitika folyamatos hátrafelé
menetelés. A korábbi tervek füstbe mentek, a hosszú
évek felemésztették azt az erõt és lelkesedést,
amely a határon túli magyarokat fûtötte. A konfliktuskerülés"
érdekében az autonómiák ügye is lekerült
a napirendrõl, ettõl azonban a szomszédos országok
semmivel sem lettek kedvesebbek és engedékenyebbek. Ellenkezõleg,
miután a valós igények támogatása helyett
Budapest csillogó-villogó ajándékokkal próbált
a kisebbségek kedvében járni, a szomszédokból
ez inkább irigységet és féltékenységet
váltott ki.
Térdre kényszerítõ
körülmények
A politikai fordulat többféle megoldási lehetõséget
hordozott magában. A határmódosítás nem volt
benne a levegõben, az utódállamokat azonban az összeomlás
után föderatív állammá lehetett volna alakítani,
amelyekben a magyar népcsoportok a többségi néppel
egyenrangú társnemzeti státust kaptak volna. Ennél
jóval egyszerûbb lett volna rászorítani az érintetteket
a magyar autonómiák biztosítására. Erre többször
is kínálkozott volna lehetõség.
Történt-e mulasztás? Ha igen, kit, miért, milyen mértékben
terhel felelõsség? Ezen a történészek majd
elrágódnak. Itt csak arra szerettem volna rámutatni, hogy
sorsdöntõ pillanatban korántsem a kisebbségek bizonyultak
enerváltnak és maflának. Ellenkezõleg, a kisebbségek
helyzetüknél fogva érettebbek voltak a változásokra,
mint a szomszéd népek vagy az anyaország.
A kisebbségiek zsigereikben hordozzák a változás
iránti vágyat, és az adott politikai palettán belül
tévedhetetlenül mindig a jobbik, a jövõ felé
mutató politikai törekvés mellett voksolnak. Maguk a szerbek
is, akik pedig a más népek iránti elismerõ jelzõkkel
szûken bánnak, gyakran mondják, hogy a demokratikus átalakulás
igazi motorjai Szerbiában a vajdasági magyarok. Ez másutt
is így van, még ha az elismerõ jelzõk el is maradnak.
Nem a magyar kisebbségek lelkületével, az autonóm
módon való viselkedés hiányával van itt baj,
hanem a magyar nemzetrészeket térdre kényszerítõ
körülményekkel. A határon túli magyar népcsoportok
tragédiája abban rejlik, hogy önmagukban gyengék jobb
belátásra bírni a többségi népeket,
az anyaország pedig a döntõ pillanatokban hátat fordít
nekik. A nemzetközi fórumokon semmilyen konkrét követelés
nem hangzott el az érdekükben egyetlen kormány részérõl
sem. Hasonló helyzetben a dél-tiroli németek sem mentek
volna semmire. Nemcsak a védõhatalmi pártfogás hiányzik,
a magyar diplomácia kiverte a magyar nemzetrészek kezébõl
(és a fejébõl) azt is, amire saját erejükbõl
tellett: a jövõre vonatkozó terveiket. Csak a vak nem látja,
hogy az egymást váltó magyar kormányzatok ellenérdekeltek
voltak eddig minden kisebbségi kezdeményezésben az autonómiáktól
a kettõs állampolgárságig.
A magyar kisebbségpolitika kudarcot kudarcra halmoz. A KENF helyét
felváltó Magyar Állandó Értekezletet (Máért)
Budapesten valószínûleg már olyan indítékkal
hozták létre, hogy a magyar nemzetrészek ne tömörülhessenek
közös szervezetbe, és ne hozhassák a magyar kormányzatot
kellemetlen helyzetbe. Hivatalos indoklás szerint a Máért
ülésein a parlamenti képviselettel rendelkezõ magyar
pártok képviselõi vesznek részt. Vonatkozik ez a
magyar kisebbségi pártokra is. A magyar kormány azt nézi,
hogy ki tartja a gyeplõt a kezében, a legitimitás"
hamis jelszavával takarózik, mintha ez lenne az üdvözülés
útja az elcsatolt nemzetrészek esetében.
Legitimációs
színjáték
Nézzük meg, mi rejlik valójában a kisebbségi
pártok legitimációja" mögött. Az etnikai
pártokon alapuló kisebbségi érdekvédelemrõl
már évekkel ezelõtt kiderült, hogy a határon
túli magyar közösségek érdekeinek a képviseletére
alkalmatlanok. Arra viszont - balszerencsénkre - jók, hogy sorra
legitimálják azokat a parlamenti döntéseket, amelyeket
a románok, szerbek, szlovákok, ukránok a magyar nemzetrészek
ellenére hoznak. Mi több, az a körülmény, hogy
a kisebbségi pártok nemcsak integrálódtak a többségi
nép politikai életébe, hanem díszletként
kormányzati szerepet is vállalnak, azzal a sajnálatos következménnyel
járt, hogy ezzel a színjátékkal Nyugat szemében
a magyar kérdés lezárult.
Az a fonák helyzet állt elõ, hogy kisebbségi pártjainkkal
inkább a többségi nép érdekeit szolgáljuk,
mintsem a magunkét. Magyar parlamenti pártjainknak köszönhetõen
a többségi népek egyenlõséget, nemzeti egyenjogúságot
színlelhetnek a világ elõtt, miközben a demokrácia
játékszabályaira hivatkozva (a többség akarata
szent) jogfosztott helyzetben tartanak bennünket.
Ez az egyik probléma. A másik az, hogy nem annyira pártokra,
mint inkább a magyar közösségek integrálására,
érdekegyeztetõ, koordináló, szolgáltató
szervezeti struktúra kialakítására lenne szükségünk.
Sajnos, ezzel szemben a magyar kormányzat a kisebbségi pártokra
alapoz mindent. Ami annál is érzékenyebben érint
bennünket, mivel Magyarországon immár négyszer cserélõdött
a politikai hatalom a többpártrendszer bevezetése óta,
a határon túli nemzetrészek esetében viszont egyszer
sem került sor hatalomváltásra, jószerével
ugyanaz a struktúra tartja kezében a hatalmat, amelyik a diktatúra
kiszolgálója és haszonélvezõje volt - csak
most frazeológiát változtatott.
Magyarázat persze mindenre van. Huncík Péter is szóvá
teszi azt a jelenséget, hogy választások után a
kisebbségi vezetõk kórusban szavalják, hogy nekik
a mindenkori magyar kormánnyal kell együttmûködniük!
Ám a lényeg, hogy miben, minek a megvalósításában
kell együttmûködni" örök rejtély marad
elõttünk. A fontos gondolat ezután jön: Mintha
az ingaeffektus kigondolói épp azt szeretnék belesulykolni
a kisebbségi vezetõkbe, hogy automatikusan, spontán módon,
a dolog lényegére való rákérdezés
nélkül fogadják el azt a kapcsolatot, melyet az anyaország
kínál fel számukra." Azt hiszem, hogy Huncík
Péter a fején találta a szöget: a kutya itt van elásva.
Úgy tûnik, hogy a kisebbségi pártok csõdjével
senki sem kíván szembenézni. Szerencsére az idõk
változnak, a többségi népek mind több engedményre
kényszerülnek. Ezeket az engedmények azonban ne tévesszenek
meg senkit, nem a kisebbségi pártok érdemei. A többségi
népek adják meg saját érdekükben, lépésrõl
lépésre, mindig annyit csepegtetve, amennyit a külföldi
legitimációs érdekük megkíván tõlük.
Érdekek, természetes
szövetségek
A kisebbségpolitika eredménytelenségének az egyik
okát Huncík abban látja, hogy a magyar politikai élet
közszereplõi hamis sémában gondolkodnak. Abból
a hamis feltevésbõl indulnak ki, hogy a Kárpát-medence
országaiban élõ, magát magyar nemzetiségûnek
valló emberek gondolatvilága, eszmerendszere, értékhierarchiája,
nemzettudata, attitûdrendszere, szocializációja azonos".
Huncík Péter szerint a homogenizáló szándék
tudatlanságból fakad, én viszont attól tartok, hogy
jól körülhatárolható politikai törekvéseket
takar. A magyar politikai életben hasonló homogenizáló
szándék figyelhetõ meg a vidéki Magyarország
vonatkozásában is. Sajnos a magyar politika nem tudott megszabadulni
a centralista gondolkodásmódtól, a Pesten mindent
jobban tudnak" feudális örökségtõl, márpedig
éppen ez a terhes örökség jelenti mind a magyar-magyar
integrációnak, mind a magyar társadalom felemelkedésének
a legnagyobb akadályát.
A centralista látásmód csak fölé- és
alárendeltségi viszonyokat fogad el, ezzel azonban ma már
semmire sem lehet jutni. Nagyjából Huncík is erre a következtetésre
jut, amikor kijelenti, hogy a magyar politikai elitnek, párthovatartozástól
függetlenül, hozzá kell látnia ahhoz, hogy ezt a függõ
viselkedésmódot a maga részérõl megszüntesse.
Különben a magyar kisebbségnél már a közeljövõben
megjelenik a címben jelzett EIDS - etnikai immundeficites szindróma
összes szimptómája."
Nos, a magam részérõl kétlem, hogy ez a dolog ilyen
egyszerû volna. A magyar-magyar kapcsolatok átértékeléséhez
politikai paradigmaváltásra van szükség. Annak felismerésére,
hogy a nemzet felemelkedéséhez az egyes nemzetrészek valós
érdekein és természetes szövetségén
alapuló új nemzetstruktúrát kell kiépíteni.
Ez a jövõkép sajnos szinte teljes egészében
hiányzik mind a magyar politikai és közgondolkodásból,
mind a szomszédos államokéból. Hiányzik a
decentralizációra való hajlandóság, a jogköröknek
és hatalomnak a megosztására való készség,
márpedig e nélkül üres szóbeszéd demokratikus
átalakulásról beszélni.
A kisebbségek lelkületét elemezve, az önállóság
és az autonóm viselkedés hiányából
fakadó tüneteket szemügyre véve többféle
diagnózist állíthatunk fel. Nevezhetjük ezt dependenciának",
infantilizmusnak", immundeficites szindrómának"
is, vagy aminek akarjuk. A helyzet megoldásának a kulcsa nem a
pszichológiai címkéken és diagnózison múlik,
mert a bajokat nem lehet valamiféle kognitív csoportterápiával
orvosolni. A kisebbség körében kialakult társadalompatológiás
helyzet csak jobbító szándékú politikai akarattal
változtatható meg, ami egyelõre hiányzik.
Üzenetek helyett
A továbblépést illetõen Huncík Péter
fontosnak feladatnak tartja, hogy létrejöjjön egy autonóm
kisebbségi elit, amelynek kineveléséhez, megtartásához
stb. további támogatásra van szükség - de:
politikai kritériumok nélkül. Mindezzel egyetértek,
sõt továbbmegyek: a magyarországi támogatási
rendszer átstrukturálása ez idõ tájt a legfontosabb
nemzetstratégiai kérdés.
Lehetséges, hogy az anyaországi támogatással kapcsolatosan
készültek hatékonysági vizsgálatok, nekem sajnos
nincs tudomásom róluk. Azt viszont tudom, hogy a határon
túli magyarságnak nyújtott segítség az eddigi
formájában nem szolgálta a nemzeti közösségek
fennmaradását, mert a támogatás egy része
pártkasszákba került, más része a szomszédos
országok költségvetését tehermentesítette.
Az eddigi segítség, bár nem nagy összegrõl
van szó, átgondolt támogatási program keretében
elegendõ lett volna egy magyar intézményrendszer alapjainak
a lerakásához. Egyelõre nem látom semmi jelét
a szemléletváltásnak, ezért nem hiszem, hogy a határon
túli magyar közösségek egy új támogatási
politikának köszönhetõen gyors és tartós
fejlõdésnek indulnának.
Huncík Péter azt várja a csatlakozás küszöbén
álló Magyarországtól, hogy az egyértelmû,
reális és félreérthetetlen" üzenetet küldjön
a környezõ országokban élõ kisebbségeinek,
arról, hogy a határain kívül élõ magyarokat
a magyar kulturális közösség egyenrangú részének
tartja, és azok megmaradását minden körülmények
között támogatni fogja. Meglátásom szerint az
ilyen értelmû üzenetekbõl (nyilatkozatokból,
fogadalmakból) eddig sem szenvedtünk hiányt, és egy
újabb üzenet (nyilatkozat, fogadalom) nem sokat segítene
rajtunk. Én inkább szeretném határozott jeleit látni
annak, hogy a magyar kormányzat és a politikai élet közszereplõi
csakugyan érdekeltek a határon túli magyar közösségek
talpra állításában, s hogy partnerként viszonyulnak
hozzájuk.