Nyaranta Aranka - Telente Levente
Vágólap
Nyitva van a jobb hátsó

Ön nagy mennyiségû szöveget helyezett el a vágólapon.
Kívánja-e menteni?

Minden nap új honlap. „A tegnap is elment, a honlap is elmegy" - írhatta volna a nem is oly idõtlen messzeségben lévõ, mára klasszikussá nemesült költõ, ha a világ annak idején vagy elõbbre lódul, vagy korábban fog a lódulásba, õ pedig ismerhette és használhatta volna mindazokat a technikai jótéteményeket, amik nekünk, hálátlan és sokszor tapintatlan utódainak magától értetõdõen vannak a kezünk ügyében. De nem lódult, sosem lódul. Különben a mai honlap (www.belga.hu) nekünk, nagy öregeknek már tegnapi honlap. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a rendelkezésünkre álló legális eszközökkel (többek között magáról a mondott honlapról) az elmúlt hónapokban összegyûjtöttünk magunknak kétlemeznyi számot, merthogy a Belga az valójában Belga, egy hip-hop zenét játszó magyar zenekar.
Szoros olvasatban az elõzõ félmondat mindegyik elemét ki lehetne kezdeni persze, mi magunk se értjük mindet, elég az hozzá, hogy a „belga" elnevezés mögött egy darabig az elmúlt bõ évtized egyik meglehetõsen bornírt címkéjét és a hozzá tartozó történetet sejtettük, amirõl részletesen lehet különféle visszaemlékezésekben olvasni. Nem állítanánk, hogy a Belga tökéletesen apolitikus lenne (errõl késõbb), az azonban leszögezhetõ, hogy elnevezésének a ma legnagyobbnak nevezett jobboldali párt leánykori önazonossági zavaraihoz nemigen van köze, és itt az sem igaz, hogy ha kedd van, akkor ez Belgium. Jó is lenne, ha minden ilyen egyszerû kulcsra járna. És mégis: „Mi vagyunk a belgák."
No de inkább szép sorjában.
Ha az olvasó veszi a fáradságot, velünk tart, és elzarándokol a fent említett honlapra, az alábbi szöveggel találkozik: „Az oldal megtekintéséhez a következõ konfiguráció javasolt: Felbontás: 1920x1080, Memória: 800 MB RAM, Alaplap: Asus P4-TE, CPU: Intel Pentium 4 1600 Mhz, HDD: 80 GB, 52x CD-ROM, Videokártya: 64 MB MATROX G-400 MARVEL, Monitor: Sony 21" (GDM-500PS), ATX billentyû, USB port, Macromedia Flash Plugin, Szolgáltató: Axelero Internet, Szolgáltatás: BDSL 1500: 1500/384 kbit/s."
Nem kell megijedni, nekünk is csak az ATX billentyû van meg, a felsorolt tételek túlnyomó része pedig vagy kínaiul hangzik számunkra is, vagy teljességgel elképzelhetetlen és beláthatatlan hardver. De ott az apró betûs felmentés: „A fent leírt konfiguráció hiányában is megtekinthetõ az oldal. A belga és a belga-site által sugallni kívánt életérzés megértéséhez azonban elengedhetetlen. A leírt konfiguráció csak azoknak javasolt, akik teljes mértékben magukévá kívánják tenni a belga és a belga-site formáját és tartalmát, annak minden bájával. A többieknek mindegy. Amit mi javasolunk, az csupán egy feeling, ami az abszolutisztikus pillanatot elõidézi."
Azon viszonylag gyorsan túltesszük magunkat, hogy nekünk mindegy, de rögtön kiderül, kis b-vel írják a nevüket, ami, elismerjük, zenérõl lévén szó, nem mindenkinek egyformán jelent problémát. Nekünk, élményeinket írásban megörökítõk számára, akik ráadásul azzal a szándékkal ültek ide, hogy próbáljanak kedvet hozni a dologhoz, vagyis eleve többrendbeli hátrányt kell behoznunk, és egy reménytelen áttételt érzékeltetnünk, tulajdonképpen jelent. Most belga vagy Belga? Próbálunk kapaszkodókat találni, elég nehéz, néha így szerepel, néha úgy, alighanem a kiskapitálishoz kell majd folyamodnunk. De vajon van-e nagybetûs kétpontos e betû ebben a modern szövegszerkesztõs világban? Nem is merjük ellenõrizni. Ugyanígy homályban marad nemcsak az, hogy valójában kik az aktorok, „ki az a Belga, mi az a Belga?", hogy megint õket idézzük (a pontosság kedvéért: elvileg Secretman, Simson, Tokyo/Extrart, Még5lövés énekel, DJ Titusz és Tóth Szabolcs keveri a zenét; Secretmannek van még némi benelux-kötõdése, ugyanis „nevéhez fûzõdik a Paint It Orange mozgalom megteremtése, mára már egész Hollandia behódolt neki"), de az is, összesen hányan vannak - mi magunk, laikusok, csak három énekhangot vélünk felfedezni, ezt a feltevésünket utóbb igazolja a Gödör-béli színpadi fellépés, és a zenei alapnak ugyan mindegy, mert elõregyártott és valamilyen itt szintén nem definiálható gépezet szolgáltatja, elõállításán mégiscsak egyetlen embert látunk majd ügyködni.
A honlappal is, a nyugalom megzavarására alkalmas kifejezéseket tartalmazó, Majd megszokod címû tavaly kiadott CD-n is a megismerkedést igazából úgy érdemes kezdeni, ahogy annak idején mi tettük: a Külföldi hip-hop címû számmal. Önmagában nem nagy ügy, német, japán és szlovák nyelven felhangzó halandzsaszöveg, vicces, mert mindig vicces, és csak kicsit kegyetlen, ha valamit nem teljesen értünk, de felismerni vélünk, különben is, a Terminátor nevezetes mondatának („Hasta la vista, baby!") szlovák szinkronváltozata óta („Ahoj, popacsek!") ez a könnyebb ellenállás irányának tetszik (megnyerõ ugyanakkor, hogy ezen a logikai úton mintha a Belga is végigment volna, szelíd önreflexív gesztus gyanánt egyszer csak azt halljuk: „Elektromodulátor"). Kezdõk is azonnal próbálkozhatnak e szám párdarabjával, a Magyar nemzeti hip-hop címû, A Tenkes kapitányának fõcímzenéjére komponált alapmûvel, mely a fáma szerint a Pannon Rádió felkérésére készült, és rövid ideig igen nagy népszerûségnek örvendett a nemzeti jobboldali ifjúság körében (maximum az elsõ teljes végighallgatásig, gondoljuk mi, nem teljesen alaptalan rosszmájúsággal, bár alighanem már a mû közepe táján szereplõ „Csángó brékesek, szevasztok, székely deszkások, szevasztok, vajdasági falfirkások, szevasztok, felvidéki zsiványok, szevasztok"-sornak is gyanút kellett volna ébresztenie odaát). És aztán jöhet sorra a többi „urban legend", az autózásról szóló A gyaloglás vége, a BKV ontológiai jellegû feltárását diszpécserestül-busszsofõröstül-ellenõröstül maradéktalanul elvégzõ Kalauzon vagy a Lyuk-lyukon át az Ovi-rapig és a Húsig (kis ízelítõ innen is: „Disznósajt, fincsi, mi?, tehéntõgye rántva, fincsi, mi?, marhagyomorpörkölt, fincsi, mi?, kakasvér hagymásan, fincsi, mi?, füstölt marhanyelv, fincsi, mi?, disznókörömpörkölt, fincsi, mi?, bikaherepaprikás, fincsi, mi?, lazacpete, fincsi, mi?"), és még tovább, egyikõnk kedvencéig, a figyelemre méltóan depressziósra sikerült Erõs képig, vagy a másikunkéig, a Sámánig, bár mindketten el szoktunk gondolkodni az élet értelmérõl és mindketten laktunk már olyan lakótelepi házban, ahol volt alsó világ ura, felsõ világ ura, sõt, sámán is, de mégis; megoszlunk. Vannak azért közös kedvencek is.
A Belgának, noha körülményeihez képest invenciózus zenére épül, amiben gyakori az emlékezetes zenei effekt, a szövegek a fõ erõsségei (még a durvábbak, a nyomdafestékhez vagy rádióéterhez nem vagy nehezen jutók is), és ezeknek a szövegeknek meg az a fõ erõsségük, hogy a mindennapok során alig-alig akad olyan helyzet, hogy valamelyik részletét, mondatát vagy legalább szavát ne lehetne korlátozás nélkül idézni vagy alkalmazni. Meglátszik mindez az együttes honlapján, a fórumban olvasható hozzászólásokon is (ezeknek jelentõs része maguktól az együttes tagjaitól származik, amennyiben valóság és választott név alapján a kettõ viszonya egyáltalán kikalkulálható); ez a fórum létszámra talán nem nagy, de grammatikai értelemben biztosan a világ egyik legösszetartóbb internetes közössége, belülre magától értetõdõ, kívülre alkalmanként már mást, az eredeti helyétõl eltérõt jelentõ, de nagyjából azonosítható nyelvi formulákkal. Paradox módon különben alighanem ez a katalógusjelleg, továbbá ez a mindig másképp érthetõség teszi a Belgát radikálissá, iróniája ugyanis ennek következtében életünk számtalan részletére kiterjed, és nem nagyon kímél semmilyen tabut vagy érdeket. Ebben pedig, eddig legalábbis, következetes, a mostani pontig nem látjuk sehol az engedményeket. Még a mi irányunkban sem. Idáig: fincsi.
Tudjuk azonban, hogy nemcsak a puding, de a bikahere-paprikás vagy a marhagyomorpörkölt próbája is az evés, és ez az axióma alkalmat teremt rá, hogy ellátogassunk az ezredforduló legnagyobb budapesti torzójának színhelyére, az egykor megkezdett Nemzeti Színház helyén található Világgödörbe, mely hosszan húzódó megnyitása óta impresszív helyszínévé vált különféle - nomen est omen - underground rendezvényeknek. (A csonkaságában is lenyûgözõ tér bejárását egyébként minden olyan honfitársunknak ajánljuk, akik most vigasztalanul zokognak a Terror Háza költségvetésének megcsorbításán; nem lesz tanulságok nélküli annak mérlegelése, mi az, hogy elvétel. S fõleg, hogy mit adtak helyette a Lágymányosi híd mellett.) Kezdetben nyugalmas, bizakodásteli a hangulat, „mókusarcú fiúk" mindenütt, a leányok rezerváltak, az este, ha minden igaz, nem a feminizmus diadalmenete jegyében fog telni, alig lézengünk páran a szellõs teremben. Mint mindig, most is kiderül, megint a rutinosak és a körültekintõen informáltak jártak jól.
Gyerekkorunkban a Piramis együttes úgy híresült el, hogy egy ízben Lengyelországban a Uriah Heep nevû angol metálzenekar, a kor nagy négyesének egyike elõtt lépett fel. A korabeli legendárium úgy tartotta, hogy az Omega együttes is ilyen elõzenekarként aratta fényes nyugat-európai sikereit (mely siker 1976 nyarán Bécsben, mariahilferstrassei hanglemezboltokban különben valóban nem is egyetlen angol nyelvû bakelitlemez tárgyiasult képében volt igazolható). Nem tudjuk, a Lunapark vagy a Heaven Street Seven majdan aggkort megérõ tagjai egykoron büszkélkedni fognak-e azzal, hogy januárban a Gödörben a Belga elõtt léptek fel, most mindenesetre ez volt a sorrend és egyúttal a dolgok rendje is. A zenekarok szereplései közötti egyik szünetben az örökifjú Jancsó Miklós szórakoztatta a közönséget, kétszer hallgattunk bele abba, amit mondott, mindkétszer a „pénz" szó elhangzásánál jöttünk ki, harmadszor elhatároztuk, nem adjuk fel ilyen könnyen, igen, elhangzott megint a szó, de maradtunk, a Csillagosok, katonák rendezõje záróakkordként elénekelt egy csasztuskát a ruszkikról, ez benne lesz a következõ filmjében is, ott is meg lehet majd nézni. (Ahogy a Magyar nemzeti hip-hop is szerepel a mindig új zenék iránt fogékony Jancsó filmjében - a korábbiakból a Besh-o-droM-ért jár a legtöbb köszönet.) De élõben más. Jópofa, közvetlen, szellemes. Sokan csinálunk olyasmit, amit 1976-ban biztosan nem csináltunk volna.
De csinálunk jó néhányan olyasmit is, amit biztosan csináltunk volna akkor is. Kivárjuk például türelmesen a fél nyolctól negyed egyig tartó idõszakot, kibekkeljük, hogy egy lassan feledésbe merülõ kifejezést használjunk (aminek elvégzésében rettentõen drága és gyakorlatilag ihatatlan mûanyag poharas sör segít). Negyed egykor végre színpadra lép a Belga. Teli a helyiség, megérkeztek a beavatottak is, a szélen a hûvösen szemlélõdõk állnak, a hõmérséklet és a hangulat proxemikailag fokozódik, a színpad elõtt ugráló kétszáz fõs, „magyar nemzeti hip-hopot" skandálva követelõ kemény mag körében pedig tetõre hág ez is, az is. Tudjuk, mert körülbelül fele tájt végképp feladjuk a szemlélõdõ hûvösségét, és szántszándékkal középre sodródunk, a hõfokba.
Komolyzenei koncertekre az emberek általában azért járnak, mert azt szeretnék hallani, amit otthon, lemezjátszójuk segítségével vagy más hasonló élõ alkalmakkor elõzõleg már megszoktak (ez az idõtartam akár évtizedekre, az alkalmak száma tetemesre is rúghat), és az illem megsértésének számít, ha nem ez következik be. A könnyûzenéhez nekünk, iskolázatlanoknak hozzátartozik a rögtönzés vagy legalább a variáció: éppen hogy úgy szeretnénk hallani a zenét, ahogyan máskor nem. Ebben a dimenzióban az este némiképp elmarad a várakozástól, vagy fogalmazhatunk úgy is, a koncepció itt klasszikus zenei, az úgynevezett zenei alap túlságosan erõs kötés, melytõl az énekelt szövegben nemigen lehet eltérni, egy-két szóvariáción kívül ilyesmi nem is nagyon fordul elõ. Kárpótlásul viszont elhangzik szinte minden, amit odahaza már annyiszor hallottunk (akad még egy új, a lemez utáni szerzemény is a Mekirõl, de miután ehhez az egészhez elválaszthatatlanul hozzátartozik a szövegismeret, beszámolónk errõl elnagyolt lenne), falfirkástul, kalauzostul, Lágymányosi hídon nyitva felejtett hátsó ajtóstul, ötösbõl kettesbéstül, zenéstül, mindenestül. Rendben van, mert elhangzik az egész életünk, és azon melegiben az egész életünk fordítottja is.
És vagy megszoktuk már ezt, vagy megszokjuk majd.

www.belga.hu
Majd megszokod - Crossroads Records, 2002
Belga a Gödörben - 2003. január 24.