Bár a FranciArt (a
2001-ben Franciaországban megrendezett MagyArt mintájára
elnevezett magyarországi francia kulturális évad) rendezvényei
csak februárban kezdõdnek, a szemfülesebbek már januárban
bõséges ismereteket nyerhettek arra nézvést, miként
is gondolkodnak a kortárs mûvészetrõl a franciaországi
FRAC és MEP fedõnevû gyûjtemények gazdái
és kurátorai. A Mûcsarnokban a FRAC (Fonds régional
d'art contemporain) Languedoc-Roussillon gyûjteményébõl
Ami Barak kurátor válogatott mûveket Dévoler
címmel, míg a Mai Manó Házban (másként
Magyar Fotográfusok Háza) a párizsi MEP (Maison Européenne
de la Photographie) hatalmas anyagából Teremtett valóság
címmel mutattak be egy összeállítást. (Ez utóbbi
kiállítás, akárcsak tavaly a Hõsök terén
közkinccsé tett Földünk a magasból címû
anyag az EDF támogatásával kerülhetett Budapestre
- de ezt a betûszót juszt se oldom fel!) Mindkét gyûjtemény
a kortárs mûvészet - idõben és mûfajokban
- elég jól behatárolható szeletébõl
válogat. A mûvek egyrészt az utóbbi húsz (a
mûcsarnoki anyagban harminc) évben készültek, másrészt
figyelmen kívül hagyják vagy elvetik a tradicionális
mûfajok kereteit. Olyannyira, hogy a fotóválogatásban
csak mesterséges, kreált valóságok létrehozását
dokumentáló vagy magát a teremtett valóságot
hordozó" fotók szerepelnek, míg a Mûcsarnokban
csupán egyetlenegy (!) festmény látható.
Szundikáló
varánusz
Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy más nincs is a
Mûcsarnok három teremsorában. Vannak például
- nem is kevesen - rendkívül hosszú, szinte cselekmény
nélküli videofilmek. Mindezekre már a bejáratnál
ráhangolódhatunk, ha nem megyünk el figyelmetlenül egy
látszólag normális, bár számítógépen
látható, járó óra mellett. Az óra
számlapja ugyanis a megszokott beosztás helyett a tízes
számrendszert követi: egy óra az tíz perc, egy perc
az tíz másodperc (C. Closky: 10h = 12h). Tudjuk ugyan,
hogy az idõ felosztása puszta konvenció, de egy lehetséges
másik világ elénk táruló idõbeosztása
- ha csak néhány percet (milyen percet?) szánunk megértésére
- totálisan összezavarja rendezettnek vélt idõritmusunkat.
Imigyen felgyorsulva - vagy lelassulva -, de mindenképpen az idõn
kívül helyezkedve már alkalmasak lehetünk néhány
minimalista, látszólag monotonul ismétlõdõ
mû befogadására. Aki szereti a kihívásokat,
kezdjen rögtön a leghosszabb, négyórás némafilmmel,
melyen az 1998-as Tour de France kerékpárversenyrõl készült
összes olyan, helikopterrõl készített videofilm-részlet
látható, folyamatosan egymás után vágva,
amin kizárólag az üldözõboly szerepel (R. Buchanan:
Üldözõboly). A gyors ütemben ismétlõdõ,
de mindig más események sora akár nézhetõ
úgy is, mint egy furcsa szabályrendszerû, ismeretlen célú
és valós idõben játszódó sportverseny
- fõként, hogy a képernyõ jobb felsõ sarkában
állandóan látható a Eurosport-Live felirat is -,
de hosszasabb szemlélõdés után akár az emberi
küzdés céljáról és miértjérõl
is levonhatunk filozofikus következtetéseket. Alig másfél
óra alatt pedig végigizgulhatunk egy másik, zárt
és egyhangú térben zajló, heroikus egyéni
küzdelmet: egy félmeztelen fiatalember hiábavaló erõfeszítéseit,
aki kísérletet tesz arra, hogy ébren maradjon, és
legyûrje egy nagy adag altatószer erõteljes kábító
hatását (F. Menini: Védekezés a Rohypnol ellen).
A fokozatosan szétesõ, lelassuló, majd kómába
zuhanó férfi látványa a kitartó befogadóban
folyamatosan változtatja a nézõpontokat; a röhögést
a helyzet abszurditásán felváltja a voyeurség kellemes,
majd kellemetlen állapota, míg a szadista ösztönök
passzív kiélése után a csúcsponton eljut
a kissé zavaros megkönnyebbülés érzéséig
is. Ne higgyük azonban egy pillanatig sem, hogy egyszerûbb rögtön
a végsõ állapottal kezdeni: a hatvan percig szundikáló,
néha fel-felriadó, összerezzenõ zöld gyík
álmának (G. Paris: Történetek a természetbõl)
lankadatlan figyelése ugyanis könnyen hipnotizálhat bennünket,
s észrevétlenül önnön álmunkba merülünk.
A szinte alig észrevehetõ módosulások, a minimális
mozdulatokból vagy azok változásából kialakuló
történetek", az ismétlõdés kiemelt
szerepe a posztkonceptualista mûvészetfelfogás dominanciájára
utal - legalábbis a kurátor és e kiállítás
esetében. Nem véletlen, hogy két öreg"
konceptualista is jelen van korai munkáival: J. Baldessari egy 50 perces,
a kommunikációs kódok hollywoodi interpretációit
kritizáló szerepjátékkal (Script), míg
M. Broodthaers egy végtelenül ismétlõdõ, az
1968-as diáklázadások neodada szellemébõl
táplálkozó geggel szerepel. (A Tilos a dohányzás
címû filmen a mûvész cigarettázás nélkül
is folyamatosan füstfelhõket ereget.) Az ismétlõdésbõl
adódó folytonosság bizonyos közegben látszólag
értelmetlen, küzdelmes cselekvéseket is harmonikussá
tehet, azaz a tiszta koncepciót felülírhatja a látvány
különös esztétikája. Amikor G. Toderi utcai öltözetben
(fehér ballonkabátban) harminc percen át újra és
újra alámerül egy medence vizébe, hogy ott esernyõjét
kinyitva (azaz funkcionálisan használva) védekezzen a cseppfolyós
anyag ellen, meg-megújuló harcának eredményeként
mégis csupán" egy jól koreografált, varázslatos
táncot láthatunk. Itt a vizualitás költõisége
feledteti a nézõvel az abszurd küszködés tényét,
ellentétben avval a - csupán egy perccel rövidebb, valós
idejû - dokumentumfilmmel", melyben a mûvésznõ
(J. Dunning) megállás nélkül a lábujját
szopogatja. Még ha brutálisnak nem is, legfeljebb kissé
idétlennek tûnik monomániája (ja, senkinek sem könnyû!),
azért joggal merülhet fel az a kérdés, hogy miért
prezentálják mindezt úgy számunkra, mintha mûalkotás
lenne.
A kutyafejû Spagettiember
Elsõsorban azért, mert annak tekinti a FRAC kurátornõje
- mellesleg talán éppen emiatt szerepel a kiállításon
a szokásosnál jóval több nõnemû mûvész
-, és pozíciójánál fogva azt is megteheti,
hogy mindezt kanonizálja, azaz a múzeum (kiállítóhely)
kontextusába helyezze. Másrészt a mû illeszkedik
a válogatás egészére jellemzõ posztkonceptualista
mûvészetfelfogásba, mely szerint nem feltétlenül
vizuális ingerekkel kell bombázni a befogadót, hanem mentálisan
kell zavarba hozni, azaz elgondolkodtatni. Harmadrészt a mû kapcsolódik
az utóbbi húsz évben egyre fontosabbá váló
test-tematikához. (Ráadásul számomra irigylésre
méltó, hogy a mûvésznõ ilyen hosszasan képes
ezt az anyamell-szopást imitáló, sajnálatos módon
a csecsemõkor után egyre nagyobb nehézségeket okozó
tornagyakorlatot végrehajtani.) A kiállítás javára
válik, hogy e témát nem a hogyan sokkoljuk szexuális
másságunkkal vagy nemi szerveink látványos megmutatásával
a látogatót" típusú megközelítésbõl
láttatja. Kivétel ez alól talán P. Mac Charthy Spagettiembere,
de hát ez is inkább gunyoros tréfa: az óriásira
növelt Bugs Bunny típusú plüssnyuszinak kutyafeje van,
teste egy pólóba bújtatott férfié, míg
a nemi szervét egy, a terem padlóján hosszan elnyúló,
vastag spagetti" helyettesíti. A Dévoler anyaga
azonban az alig észrevehetõ módosulásokra fókuszál.
Ilyen az a fotó, amelyen egy sárga pólós, oldalán
fekvõ, mosolygós és erõs testalkatú férfi
pózol, igényesen manikûrözött, hosszú nõi
körmökkel (I. van Lamsweerde), vagy az a másik (A. von Hausswolf),
melyen egy nõt látunk hátulról, amint bokáig
lecsúszott farmernadrágban, de pólóban és
bugyiban egy félig nyitott ajtó felé botladozik (vagy modellt
áll a Szobortanulmányhoz).
Hogy az emberi test mennyire fontos téma a kortárs mûvészetben,
azt a Teremtett valóság címû tárlaton
is láthatjuk, hiszen számos kiállított mûnek
ez a kiindulópontja. A kiállítás címében
megjelölt fotómûvészeti törekvés egyébként
nem egyebet jelent, mint hogy a mûvek nem a valóságot (bármit
jelentsen is ez a szó), azaz nem a kézzel fogható, megtapasztalható
vagy létezõ dolgok világát tükrözik
vissza", hanem új valóságot konstruálnak és
rögzítenek. S eközben részben felhasználják,
részben újradefiniálják a fotómûvészet
tradicionális mûfajait is. Egy portréfotótól
általában elvárjuk, hogy a modell létezõ
személy legyen, míg C. Ikam és L. Fléri Vizuális
portrék címû sorozatán kizárólag
olyan klónozott" személyek szerepelnek, melyek háromdimenziós
modelljét a számítógép segítségével
állították elõ. E lények - bár esetleg
hasonlíthatnak" gazdáikra, azaz a modellekre, akiknek
jellegzetes arcvonásait lézeres rögzítéssel
bimetrikus kódjelekké alakították - mégis
csak megfoghatatlan, idegen és identitás nélküli üres
formák. Akárcsak Pierre et Gilles portréinak szereplõi,
akik a vallásos ikonográfia és a népi mítoszok
sztereotípiáin átszûrve jelennek meg, mint pózoló
mesehõsõk vagy földre szállt istenek, miközben
a beállítások valódiságát"
tovább fokozza a képekre festett illuzórikus elemek sora.
Nem csoda, ha a modellek valós" identitása tökéletesen
felolvad az általuk felvett szerepben. De persze a test vagy az arc átalakítható
a valóságban is, ekkor a modell/mûvész vagy anabolikus
szteroidok segítségével építi meg saját
testét (M. Cherrier), vagy kopasz fejébõl fokozatosan szõrgolyót
varázsol (A. Mahdavi) - majd mindezt a fotó segítségével
dokumentálja. A tökéletes testi szépség eléréséhez
Orlan áll a legközelebb, legalábbis ami az elveket illeti.
A mûvésznõ 1990 óta kilenc plasztikai mûtétet
végeztetett el magán: a görög istennõk mintájára
megkapta Diana szemét, Psyché orrát, Európa ajkait
és Vénusz állát, továbbá a titokzatos
Mona Lisa homlokát, melyet megtoldatott a szemöldöke fölött
két, szarvként dudorodó szilikon implantációval
is. Kérdéses, hogy az operációk eredménye
mennyire elégíthette ki, mert a Mai Manó Házban
látható fotón további átalakítások
szándéka is felfedezhetõ: a mûvésznõ
Ön-hibridációján mint prekolumbián szépségeszmény
reinkarnálódik. (Nem tudom, a maják voltak-e ilyen rondák,
esetleg a mûvésznõ operációi nem hozták
meg a kívánt eredményt - vö. a Miki egérré
változott énekessel -, de az is lehet, hogy a projekt rejtett
célja nem más, mint a mindenben benne van önmaga ellentéte
is" elv gyakorlati igazolása.)
A mûvész (és az egyén) szabadságvágya,
hogy azzá váljék, amivé akar, mindenképpen
akceptálandó, bár a felvett szerep mintha csak védekezés
lenne az önazonosság totális átélése
ellen. Az egyéniség és az egyediség nem feltétlenül
a külsõ látszatokban érhetõ tetten, mint azt
a Mûcsarnokban M. Cattelan kísérlete is bizonyítja
(Il super-noi). A kiállítóterem falán ötven,
celluloidfóliára készített portré látható:
mindegyik a mûvészt ábrázolja. E rajzokat egy rendõrségi
portrérajzoló készítette azon leírások
alapján, melyeken a mûvész barátai jellemezték
arcvonásait - amirõl (ti. hogy ugyanazon emberrõl van szó)
a rekonstruktõr mit sem tudott. Az így létrejött ötven
különbözõ, de egymáshoz mégis hasonló
férfiarc azt szemlélteti, hogy a valóságosan létezõ
egyén nem azonos önnön megjelenési formájával.
A. Chodzko szisztematikusan arra kíváncsi, hogy ki és mi
bújhat meg egy szerep mögött. A Hátulról
címû videón olyan statisztahölgyeket láthatunk,
akik az Ördögök címû film (1971) orgiajeleneteiben
szerepeltek: a névtelen szereplõknek hirtelen arcuk és
történetük lesz, amint kilépnek a fikciós valóság
(a film) kulisszái közül.
Szõrös szárnyúak
munkában
Az álcázás, maszk vagy szerep mögé bújás
nem csak az emberi nemre jellemzõ, de ki látott már mûalkotást
készítõ állatot? Jó, festegetõ csimpánzok
alkotásait olykor közzéteszik képes magazinokban,
általában a modern mûvészet dehonesztálása
céljából. A Mûcsarnokban viszont élõben
találkozhatunk olyan kis szorgos lényekkel, amelyek életük
egy fázisában, ugyan egy kis ráhatással, de képesek
mûtárgyakat létrehozni. A Trichoptera rovarrend egyes fajai,
még mielõtt szõrös, pikkelyes szárnyakat növesztenének,
azaz belépnének a rovarvilág felnõtt tagjai közé,
rövid, nyalogató szájszervük segítségével
3-4 cm hosszú, töltényhüvely alakú otthont, lárvatokot
készítenek maguknak. H. Duprat mindössze annyit tett, hogy
a vízben élõ tegzeseknek (mert így is nevezik õket)
különös anyagokat biztosított az építkezéshez:
aranylemezkéket, igazgyöngyöket és drágaköveket.
A kiállításon videón követhetõk a munkafázisok,
üveg alatt láthatunk pár levedlett tokot, és egy vékony,
hosszúkás medencében megszemlélhetjük a tokokban
pihenõ (élõ!) munkásokat. E különös
manufaktúra alkalmazottjai persze nem érzékelik kizsákmányolt
voltukat, s azt a tényt sem, hogy éppen azzal az anyaggal hívják
fel magukra a figyelmet, amelyben el akartak rejtõzni. Olyannyira, hogy
e különleges formájú és drága alapanyagú
produktumok bármely ékszerbolt kirakatában feltûnhetnének
- feltéve, ha a rajtuk élõsködõ"
mûvész ebbõl kívánna megélni.
A kiállításnak van még egy rejtõzködõ
parazitája, s ez maga a kiállítás címét
is kölcsönzõ pár másodperces videó, amely
egy-egy nagyobb videó-összeállításban tûnik
fel. A rövid történetben egy áruházban gyanúsan
viselkedõ fiatal férfi váratlanul egy-egy tárgyat
tesz a többi közé, majd sietve távozik. A dévoler
szó a mûvész, P. Huyge által használt,
amúgy nem létezõ értelmében visszalopást
jelent. Na most, hogy ezt a tudást miként kötjük össze
a kiállítás címével, azt mindenki eldöntheti
maga, ugyanis a rontott francia szó konnotációs mezeje
már egy konyhafranciát beszélõ számára
is tágas interpretációs lehetõségeket rejt
magában. (Szerintem annyi történt, hogy a dévoler-t
el-visszalopta - redévoler - a kurátor.) Maguknak a mûveknek
az értelmezéséhez viszont (mindkét kiállításon)
már vannak támpontjaink, mert a rendezõk - a hazai gyakorlattól
eltérõen - mindegyikhez hosszas leírást, afféle
értelmezõ tárlatvezetõt mellékeltek.
Nemcsak festményekbõl alulreprezentált a FRAC válogatott
gyûjteményes kiállítása, hanem szobrokból
is. Pontosabban: nem találunk a tradicionális értelembem
szobornak nevezhetõ mûveket, inkább csak ál-szobrokat,
azaz objekteket. Vannak köztük elsõ látásra teljesen
közönségesnek tûnõ ready-made-ek (S. Starling
biciklije és széke), amelyekrõl a szövegbõl
megtudhatjuk, hogy valójában olyan replikák, amelyek a
másik tárgy anyagának felhasználásával
készültek. Van mûködõ ventilátor, melynek
szárnyaira WC-papír tekercseket helyeztek, melyek a forgó
mozgás hatására kibomlanak, és lágyan köröznek
a levegõben (G. Orozco: Ventilátor). Aztán ott vannak
azok az interaktív" objektek, amelyek látszólag
nem többek, mint véletlenül a kiállításon
felejtett lakberendezési tárgyak. Három szürke, kerek
asztalka a hozzá tartozó kilenc székkel; a kávéházi
hangulat visszatérésén elmerengõ, majd lehuppanó
látogató azonban akaratlanul is beindítja a Kraftwerk együttes
egy számát (a Trans Europe Expresst), hogy aztán
tovább próbálgatva a székeket megkísérelje
hasonló módon kikapcsolni a zenét (A. Bulloch). Amott meg
egy pad, szépen az egyetlen festmény elé helyezve, szinte
kínálkozik a letelepedésre. Ez a Pad azonban hõérzékeny
fóliával van bevonva, amely rögtön elszínezõdik,
ha egy más hõmérsékletû tárggyal érintkezik,
s valljuk be, nem mindennap látja az ember önnön fenekének
színes hõképét (A. V. Janssens). Az egyetlen puha
fotel pedig pillanatok alatt börtönné válhat: egy levegõpumpa
hatására a fotel karjai a mit sem sejtõ áldozatot
jól odaszorítják a székhez (W. Jacob: Préselõszék).
(Na, nem örökre, én sem onnan írom ezt a cikket.) Még
egy egyszerû nadrág is veszélyeket hordozhat magában;
az Állatcsapda, nadrág címû objekt szó
szerint egy padlóra fektetett farmernadrág, melynek egyik szárába
csapda van rejtve (A. Slominski). S hogyan lesz ebbõl a teljesen hétköznapi
ruhadarabból maszk - nem az igazi" valóságban,
hanem a konstruáltban? A furcsa metamorfózis ötlete P. Toscanitól
származik, a végeredmény pedig a Mai Manó Házban
látható. Elsõ lépésben a mûvész
ragasztóba mártja a nadrágokat, melyek megszilárdulva
felveszik tulajdonosuk alakját, azaz félig-meddig antropomorfizálódott
objektekké válnak. E lényeket" aztán
a földre fektetve Toscani a legnagyobb üreg felõl fényképezi
le, majd e képeket óriásira nagyítja, miáltal
olyan, az õsi afrikai kultúrákat idézõ maszkokká
alakulnak át, melyek azonban nem elfednek és sematizálnak,
hanem önállóan élnek és éreznek: szigorúan,
csodálkozón vagy épp gyerekes bárgyúsággal
tekintenek a nézõre.
Másfél
ijedt struccfióka
Az átlelkesített tárgyak fotóit tekinthetjük
akár sajátos portréfotóknak is, de akkor ne zárjuk
el ezt a lehetõséget az állatok elõl sem. B. Rheims
- aki manökenként kezdte pályafutását, divatfotózásból
él, és februárban a MEO-ban önálló kiállítása
nyílik - egész portrésorozatot szentelt állatoknak.
Láthatunk Libaportrét, galambot hátulról,
struccfiókákat. A két csapzott növendék futómadár
egyike csak félig látszik: a vélt elmozdulás, a
beállított képtérbõl történõ
kilépés miatt úgy tûnhet, mintha a mûvésznõ
élõ, izgõ-mozgó állatokat fényképezett
volna. A portrék alanyai azonban egytõl egyig kitömött
állatok, melyekbõl a fotós órák hosszat próbálta
kicsiholni az életet, s ez az illúzió némely esetben
olyan tökéletesre sikerült, hogy e szárnyasok halott
voltáról csak hideg, kifejezéstelen üvegszemeik árulkodnak.
Egy ilyen mûvi, teremtett világban persze nem lehet csodálkozni
egy mûkedvelõ tehén felbukkanásán sem: más
teheneket nézeget egy, a kiállítóterem falához
támasztott festményen, amelyrõl öltönyös
és komoly férfiemberek éppen e nézõ kedvéért
emelik le a festményt eltakaró leplet. Mindezt azonban egy másik
kiállítóterem falához támasztott fotón
látjuk, melyet egy idõs, õsz férfiú nézeget
elmélyülten, aki egyben önmagát is nézi e képen,
miközben a képen lévõ õ (az alteregó)
éppen visszanéz rá (Az ártatlanság bizonyítéka).
Az idõs úr, a többszörös kép-a-képben
fotó alkotója, G. Garcin, aki hetvenévesen is fiatal fotográfusnak
tekinthetõ, hiszen csak nyugdíjba vonulása után
kezdett el fotózni. A Színlelés-sorozat fotói
azonban egy olyan, a viszonyítási pontokat tudatosan összezavaró,
játékos és érett mûvészrõl árulkodnak,
aki leheletfinom könnyedséggel és humorral vezeti orránál
fogva a befogadót.
A kissé Hitchcockra emlékeztetõ, önironikusan megalomán
mûvész (mindegyik mûvén feltûnik) éppen
annyi idõs, mint amennyi a pop-art pápája, A. Warhol ma
lenne. A mûcsarnokbeli kiállításon is látható
egy mûve - szerencsére nem a már untig ismert Campbell-dobozok,
Marylin Monroe-k vagy Elvis Presleyk egyike -, amely éppen azzal tûnik
ki, hogy egyáltalán nem tûnik ki az anyagból. A négy
azonos, összevarrt fotón egy trafik kirakata látszik, benne
hazafias zászlók közt örökké vigyorgó
Stan és Pan-, Lincoln elnök- és Miki egér-álarcokkal.
Talán nem is azért fontos e mû, mert az ismétlés
és a reprodukció ilyen finom, visszafogott alkalmazása
Warhol egy szimpatikusabb, elmélyültebb oldalát is képes
megmutatni, hanem mert közvetlen szomszédságában helyezték
el az egyetlen magyar mûvész alkotásait, s ezáltal
Lakner Antal belátható módon hatalmas legitimációs
bázisra alapozhatja további, EU-kompatibilis, az általános
életminõség javulását elõsegítõ
terveit. Az ideális szobanövény (Eurotrop), amely
csak gondoskodást igényel, de teret nem, hiszen befelé
nõ; az emberi testtel szimbiózisban élõ növény
(Dermoherba), amely egy csapásra megoldhatja az emberiség
által elpusztított növényfajok újraélesztését;
az optimális táplálkozást elõsegítõ,
univerzálisan (italként és konzervformában is) felhasználható
gyümölcs (Pumo), amely megoldja és egységesíti
az éhezõ milliók problémáit - mindez még
csak a kezdet. Mert a magyar mûvész abszurd, ironikus találmányai
nemcsak saját Eurofarmját népesítik majd
be, hanem az egész világot! Bár az is elég, ha csak
a MOMA-ig eljutnak.