Turay Balázs a mai
fotográfia azon markáns irányzatához kötõdik,
mely a régi, 19. századi kézmûves technikák
fölelevenítésében látja a fotómûvészet
jövõjét - teljes joggal. Könnyen belátható
ugyanis, hogy a digitális technika elterjedése az emlékképgyártásban,
az alkalmazott fotográfiában és a mûvészi
alkalmazásokban (a multimédia, illetve a komputergrafika mûfajaiban)
megszabadítja a hagyományos, kémiai alapú fotográfiát
számos feladattól, s így megadja neki az esélyt,
hogy immár tisztán mûvészi médium lehessen.
Hasonló folyamat ez, mint ami a rézmetszettel, a fametszettel
és az akvatintával történt az 1880-as években,
amikor a féltónusos fotóreprodukció átvette
a szerepüket a sajtóban, s ezzel mintegy megnemesítette,
mûvészi önkifejezésre alkalmassá tette õket.
Magyarországon Kerekes Gábor a legrangosabb, nemzetközileg
is elismert képviselõje ennek a történeti irányzatnak,
de tõle függetlenül is számosan - és egyre többen
- térnek vissza a történeti-alternatív, kézmûves
fotótechnikákhoz. Vékás Magdolna jó másfél
évtizede, a Flesch Bálint és Kincses Károly vezette
gödöllõi táborok óta foglalkozik a cianotípia,
a sópapír, az albumin és a kromotípia eljárásokkal,
jómagam Magyarországon hat évtized kihagyás után
elsõként kezdtem platinotípiákat készíteni.
A nyíregyházi alkotócsoport tagjai közül Síró
Lajos, Soltész István és Boros György a kallitípia
(és ennek változatai: Van Dyke avagy szépianyomat, illetve
argentotípia) technikáival kísérletezik, ugyanezen
eljárással dolgozik Zalka Imre vándorfényképész"
is, aki a szerepjátékával is tiszteleg a régi mesterek
elõtt, és még folytathatnám a sort.
S miért is ne dicsekednék el vele: szervezésemben tavaly
májusban mutatkozott be a kézmûves fotótechnikák
magyarországi mûvelõinek egy kis csapata New Yorkban, szép
szakmai sikert aratva. Lyle Rexer Photography's Antiquarian Avant-Garde
címû könyvében több bekezdést is szánt
Kerekes Gábor méltatásának, s az õ három
képén kívül közli Vékás Magdolna
és Síró Lajos egy-egy alkotását is. Mindezt
annak illusztrálásaként említem, hogy a fotómûvészeten
belül ez egy nagyon is élõ, immár a fõsodorba
tartozó irányzat.
A történeti-alternatív technikák használói
többnyire a fotográfia printingszintaxisát, a fényképkészítés
nyelvét igyekeznek megújítani, s ezért nyúlnak
vissza a régi technikákhoz. Emellett persze akadnak olyanok is,
akiket inkább a kameraszintaxis, a felvételtechnika manuális
technikái foglalkoztatnak. Turay Balázs - legalábbis az
általam ismert s most közölt diplomamunkájában
- ez utóbbiak közé tartozik: saját emulzióöntésû
üvegnegatívokkal és papírnegatívokkal kísérletezik.
Ezenközben egy régi, a fotográfia fölfedezésével
egyidõs mûfajt igyekszik föleleveníteni: a panorámaképek
mûfaját.
Látószögek
A fotográfusokat a fényképezés feltalálása
óta foglalkoztatja a probléma: hogyan lehetne olyan fényképet
elõállítani, mely közvetlenül azt a folyamatot
és élményt adja vissza, ahogyan látunk? A választ
mindannyian tudjuk: sajnos, sehogy.
Azért nem, mert van két alapvetõ különbség
aközött, ahogyan a fényképezõgép, illetve
ahogyan a szem lát". Az egyik különbség az,
hogy a gépnek merev a tekintete, míg a látásunk
letapogató, a látványon ide-oda ugrálva gyûjti
be az összkép megalkotásához szükséges
információkat. A másik, ezzel összefüggõ
különbség abban van, hogy tulajdonképpen nem is a szemünkkel,
hanem az agyunkkal látunk: az agyunk kiegészíti és
korrigálja mindazt, amit a szemünk lát - a gép azonban,
értelemszerûen, nem teheti meg ezeket a korrekciókat.
Van azonban még egy különbség az emberi látás
és a kamerakép között: eltérõ a látószögük.
A merev tekintet vertikálisan kb. 60°-ot, horizontálisan kb.
90°-ot fog be (mármint a periferikus látással: a központi
látókúp mindössze 4-5°-os). Nyilván ezzel
függ össze, hogy a normál" fényképek
oldalarányai rendszerint ezt az 1:1,5 arányt követik.
Csakhogy a szemünk mozog, s így már kb. 150°-ot tudunk
befogni a látványból, ami az 1:2,5 oldalarányoknak
felel meg. Erre viszont a vonalperspektíva megtartásával
már csak a lyukkamera képes, illetve egy régi, különleges
nagylátószögû optika, a Hypergon, amelynek 150°
a látószöge; a mai nagylátószögû
optikák legjobbjai is mindössze 125°-osak. A mozgó optikájú
panorámagépek horizontális látószöge
viszont szintén 150°.
Ha a fejünket is elmozgatjuk, akkor már kb. 180-200°-ot tudunk
befogni a látványból, s természetesen megtehetjük
azt is, hogy elfordulunk saját tengelyünk körül. Ezt a
dervis-perspektívát" imitálja az önmaga
körül forgó, panoptikum" fényképezõgép,
amely tehát körképet ad; ennek adekvát befogadása
az, ha a körpalástként meghajlított kép közepébe
állva nézegetjük.
Panorámafajták
Ezek után meghatározhatjuk voltaképpeni témánkat:
mit nevezünk panorámaképnek? Elsõ megközelítésben
azt mondhatjuk, hogy azokat a képeket, amelyek oldalarányai meghaladják
az 1:2 arányt. S hogy miért különlegesek ezek a képek?
Azért, mert a panorámaformátum, a megnövelt oldalarány
a szokásosnál nyilvánvalóbban mutatja meg, hogy
a befogadás során a képet ugyanúgy letapogatva nézzük,
mint ahogyan a valóságos látványokat - ezért
érezzük annyira kiegyensúlyozottnak, megnyugtatónak
a panorámaképeket. A szemünk szinte legelészik rajtuk.
Ez azonban bár szükséges, de még nem elégséges
definíció. Legalább hét különbözõ
képfajtát sorolhatunk ide, amelyeknek mind megvannak a maguk technikai
korlátai, s ebbõl eredõen az esztétikai (befogadás-lélektani)
sajátosságaik is.
Az 1989-es Arles-i Nemzetközi Fotókiállításon
Joachim Bonnemaison bemutatta panorámagyûjteményének
legszebb darabjait. A katalógus számára készített
interjúban õ négyféle panorámakép-fajtát
különböztet meg. Ebbõl indulok ki, s kiegészítem
az általa nem említett technikákkal.
Az elsõ, legegyszerûbb eset a panorámakivágat
(panoramic view), ami voltaképpen egy normál" fényképnek
az 1:2 vagy nagyobb oldalarányú kivágata. Ma már
léteznek a nagy formátumú gépekhez készült,
10x25 cm-es síkfilmkazetták és 6x12 cm-es rollfilmkazetták,
s gyártanak nagylátószögû optikákkal
fölszerelt gépeket 6x12, 6x17 cm-es, illetve 24x60 mm-es képmérettel.
(A filmrendezõ Wim Wenders készít pl. 6x17-es, gyönyörû
panorámaképeket efféle masinával.) A panoráma
kivágatban az okozhat gondot, hogy a nagylátószögû
optika elhúzása", a meredek perspektíva sokszor
zavaróan hat.
Bonnemaison második kategóriája az illesztett panoráma
(panorama): ez úgy készül, hogy az állványra
tett gépet - lehetõleg az optikai tengely körül - elforgatva,
normál vagy hosszú gyújtótávolságú
optikával több felvételt készítünk, s
ezeket utólag összeillesztjük. Itt már nem lép
föl a nagylátószögû optika torzító"
hatása, viszont az összeillesztés szinte mindig meglátszik;
kissé zavaróan hat az is, hogy az egyes elemek más és
más nézõpontból készülnek, a befogadás
során viszont egyetlen nézõpontból nézzük
õket.
Bár Bonnemaison nem említi, nyugodtan ide, vagyis az illesztett
panorámák körébe sorolhatjuk azt az esetet, amikor
az egyes képek nem ugyanarról a pontról készülnek,
hanem a felvétel során a gépet visszük arrébb.
Ezt zavaró hatás nélkül csak a géptõl
ugyanakkora távolságra lévõ látvánnyal
lehet megtenni (pl. fal, házsor stb.); a tárgytávolságon
nem szabad változtatnunk.
Mindkét esetben, az elforgatott és - még nyilvánvalóbban
- az elcsúsztatott" panorámafelvételek esetében
is jelentkezik az idõ problémája: a fényképet
kulturális beidegzõdésbõl a pillanatfelvétellel"
azonosítjuk (ami mellesleg képtelenség, mert a legrövidebb
idõ alatt készült felvételnek is van idõtartama:
eleje és vége), ezekrõl a felvételekrõl viszont
tudjuk, hogy az egyes részei különbözõ idõpontokban
készültek.
Részben az idõ problémája, részben a nagylátószögû
optika (vagy lyuk) perspektivikus elhúzásának kiküszöbölése
hívta életre a forgó panoráma (panoramic)
technikáját - szinte a fényképezés feltalálásával
egy idõben, 1843-ban! Ennek az a lényege, hogy egy normál
látószögû optikát, mely elé (vagy mögé)
rést helyeznek, egy óraszerkezet segítségével
140-150°-ban elforgatnak a tengelye körül. Az elforgatott optika
a mögé helyezett, kissé meggörbített filmre (régebben
ezüstözött rézlemezre, hiszen dagerrotípiát
készítettek, vagy papírnegatívra) vetíti,
kvázi beszkenneli" a leképzett látványt.
Ennek a megoldásnak az a hátulütõje, hogy elgörbíti"
a síkokat - amit persze éppenséggel fölfoghatunk elõnynek,
az Alberti-féle vonalperspektíva meghaladásának
is. Ezt a hatást úgy lehet megkerülni, hogy a modelleket
(fürdõruhás nõket, katonákat, hogy talán
közismert, klasszikus példákat említsek) egy körív
mentén állítjuk föl: a síkba kiterített
képen így szépen kiegyenesedik a sor. (Ennyit arról,
hogy a fénykép a valóság" mechanikus
leképezése...) A forgó panoráma mesteri használója
Josef Sudek volt; nálunk manapság Benkõ Imre és
Déri Miklós használja kreatívan, a szubjektív
riport mûfajában.
Negyedikként említi Bonnemaison a körpanorámát
(panoptic), amirõl már volt szó. (A mi besorolásunkban
ez tehát már az ötödik technika.)
Nem említi viszont, de a panorámahatású képek
közé sorolhatjuk a célfotót, amely réskamera
segítségével készül: egy óraszerkezet
a filmet mozgatja egyenletes sebességgel. Itt nem kevesebb történik,
mint az idõ átfordítása térbe, amint azt
Kerekes Gábor Célfotó címû képén
is láthatjuk: a mozgó filmre egymás után, a beérkezésük
sorrendjében beszkennelõdõ" lovak látványa
a kész képen olyan, mintha egyetlen pillanatfelvétel rögzítõdött
volna egy álló filmen. (Újabb adalék a látvány
és valóság fotográfiai kapcsolatára.) S végül
ennek egyik határesete, amikor magát a réskamerát
is mozgatjuk, miközben a film is mozog; ezt nagy méretû festmények,
gobelinek, freskók stb. reprodukciójához használják,
mert így egyáltalán nincs perspektívatorzulás.
Végezetül érdemes megjegyezni, hogy különleges
hatást érhetünk el azzal, ha bármelyik itt említett
technikával nem horizontális, hanem vertikális képet
készítünk. A 19. századból viszonylag kevés
ilyen képpel találkozunk, de például Sudek gyönyörû
képeket készített így, s Déri és Benkõ
is gyakran él ezzel a technikával.
Pszeudo
Miként Turay Balázs képei is tanúsítják,
az említetteken kívül léteznek álpanoráma-
vagy pszeudo-panorámaképek is: olyan képpárok
és képhármasok (négyesek stb.), amelyeket a kép
készítõje illeszt össze egyetlen látvánnyá,
de amúgy a valóságban" nincs megfelelõje,
legalábbis abban a formában, ahogyan a kép készítõje
elénk tárja. Persze, nincs új a Nap alatt. Pár éve
Frankl Aljona készített efféle képpárokat,
kevésbé fifikás kivitelben ugyan, mint Turay Balázs,
de persze a tõle megszokott nagy vizuális érzékenységgel;
Halas Istvánnak is vannak efféle képpárjai.
Turay Balázs mindenesetre kreatívan él ezzel az elidegenítõ
hatással: az összeillesztés provokatív sutaságával.
Mintha csak azt mondaná: Vigyázat, csalok!" Különösen
azt a képpárt tartom ebbõl a szempontból érdekesnek,
amelynek bal oldali képén valami örökzöld gömbölyded
bujaság, míg a jobb oldali képen, ellenpontként,
egy tetõszerkezet látható, a maga rideg egyeneseivel. Jól
sikerült, staccato ritmusú, zaklatott hangulatú fénykép
a sziget egyik legkedvesebb fájának érdekesen lelógó
ágát megidézõ képhármas is: mintha
csak egy mesebeli óriás eltört karját próbálná
összeilleszteni Turay Balázs.
Furán rejtélyes az a képpár is, amelyen egy virágágyás
félköríveit tette egymás mellé: az összeillesztés
során kirajzolódó derékszögû forma jól
ellenpontozza a félköríveket, amelyek sehogyan sem akarnak
összeilleni, holott nyilvánvalóan együvé tartoznak.
Ennek az össze nem illõ összeillésnek megvan a maga
hangulata, ha tetszik, filozófiája. S a sorozat legsikerültebb
darabjának tartom a Margit hídi lejáró, a szigetcsúcs
organikus és mérnöki formáit egymásba játszató
képhármasát, mely ebben a formában valami nem evilági,
ufóisztikus hangulatot áraszt.
Hüm-hüm
Összességében azt mondhatom: jó irányba indult
el Turay Balázs a diplomamunkájával. Azt viszont sajnálom,
hogy egyelõre csak öt kép született ebben a felfogásban;
mindenképpen a munka folytatására biztatom. Persze, a noszogatás
közben nem árt figyelembe venni, hogy enyhén szólva
nem a könnyebbik végénél fogta meg a dolgot: a saját
emulzióöntésû üvegnegatívokkal és
a papírnegatívokkal nyilván elkísérletezgetett
egy ideig, mire az itt prezentált, kitûnõ eredményig
eljutott.
Nem kell hozzá jóstehetség: Turay Balázs két-három
éven belül dagerrotípiákat fog készíteni,
ezt bármibe lefogadom. Én leszek az utolsó, aki errõl
lebeszéli - de a hasonló cipõben tipegõ alkotótársként
és a kérdés esztétikai vonatkozásaival is
foglalkozó szakíró-kritikusként engedjenek meg némi
hümmögést.
Egy technika, bármely technika használata önmagában
még nem eredményez esztétikai értelemben is releváns
képet. A régi, manuális technikák használóit
különösen fenyegeti a veszély, hogy belesüppednek
az öncélú esztétizálásba, a dekoratív
szépelgésbe. Éppen azért, mert e régi technikák
önmagukban is gyönyörûek. Ennek persze a fordítottja
is igaz: attól még, hogy valaki digitális technikával
készít képet, nem lesz korszerû, amit csinál
- de ez már legyen az efféle technikákkal dolgozók
gondja.
Turay Balázs |