Az N&n galéria
másik, most bemutatásra kerülõ kiállítása
az utóbbi évek egyik legprogresszívebb kislakás-építési
programjáról, a Magház programról szólt (Magház
- elvetették, 2003. január 8-26.). A bemutatón négy
építész, Dévényi Tamás, a Magház
program fõépítésze (Magház I., VII., Rottenbiller
és Hutyra F. u. sarok - megvalósult), Dobai János (Magház
II., VI., Mária és Horánszky utca között - kiviteli
terv), Janesch Péter (Magház III., VI., Kisstáció
és Kisfaludy utca mentén - engedélyezési terv) és
Janáky István (Magház IV., második generációs
Magház, tervezett helyszín: XII., Budakeszi u. 69. - tervvázlat),
illetve a program teljes grafikai arculatát tervezõ Parák
Andrea szerepeltek. Az alábbiakban olvasható megnyitószöveg
a sok vitát kiváltó és jelenleg stagnáló
program ötletadója és elindítója, Iványi
György szemével láttatja a történteket.
Iványi György
Ma - ennyi a magház
Egy felépült,
élõ épület a Rottenbiller utca és a Hutyra
Ferenc utca sarkán, amelylyel Dévényi Tamás végleg
bebizonyította, hogy a kortárs építészet
legjobbjainak egyike. És nem csak a magyar kortárs építészeté.
Azoknak a ritka házaknak az egyike ez, amelyekben az egésznek
és minden részletnek oka, célja, értelme van.
Két kiemelkedõ terv, Dobai János, illetve Janesch Péter
munkája, amelyek - ma csak remélhetjük - nem maradnak papíron
(pontosabban a számítógépek memóriájában).
A legvolnább volna: az a gyönyörû koncepció, amellyel
Janáky István bebizonyíthatta volna, hogy van alternatívája
a zöldövezeti lakóparkoknak is.
És részben vagy egészben megvalósult nagyon sok
gondolat az új századforduló városlakójának
életformájáról, a funkció és esztétika
összhangjáról, a valós és virtuális
tér kapcsolatairól. Az építészeti és
vizuális kultúra egy olyan kollektív produktuma, amelynek
létrehozásában, egységes koncepcióhoz igazodva,
azt meghaladva és gazdagítva, egymással interaktív
kapcsolatban és vitatkozva, építészek, grafikusok,
web-designerek vettek részt.
Lesz-e folytatása a Magháznak?
Az építészet és az ingatlanfejlesztés konfliktusa
tartósnak tûnik. Az építész - ha valóban
építész - 60-80-150 évben számol. Olyan emberek
életének terét teremti meg, akik még meg sem születtek.
Ennél rövidebb kitekintéssel legfeljebb vásári
bódékat, színházi díszleteket szabad tervezni.
Az ingatlanüzlet idõhorizontja: a bankok, befektetõk által
elfogadható leghosszabb megtérülés. Jobb helyeken
és korokban 8-12 év. Ma, Magyarországon két, legfeljebb
három év. Az ingatlanfejlesztõ, ha ennél hosszabb
idõszakra tekint elõre, ennél távolabbi jövõhöz
szabja céljait és várakozásait, bajt okoz saját
magának, befektetõinek, finanszírozóinak.
A tervezõ fogódzója: egy társadalmi osztály,
réteg kialakult értékrendje, életformája,
amelyhez az új épület teret teremt. A progresszív,
elõremutató építészet, ennek az életformának
és értékrendnek az alakulását látja
elõre. A Loire-völgy ma is lakható kastélyait, Dél-Anglia
polgárházait, Itália villáit kereskedõk építtették.
Polgár-arisztokraták, akik a polgárság megszületésének
korszakában évszázadokra látták elõre
a várható jövõt. Versailles ma is ugyanolyan lakhatatlan,
mint építésekor volt - a polgárság világa
felépült, az uralkodóké összeomlott.
A mai magyar generációk leválasztott lakásokban
nõttek fel. A létezõ szocializmus" úgy
gondoskodott állampolgárai lakhatásáról,
ahogyan a lesoványodott, egyszeri parasztember szabott magának
két új inget: abból az egy régibõl.
Elveszett az a kultúra, amelyik meghatározta egy-egy társadalmi
réteg jövedelem- és igényszintjére szabott
lakóhelye (legyen az hosszú tornácos parasztporta, proletár
szoba-konyha, kispolgári garzon vagy két-szoba-hall, nagypolgári
ötszobás vagy budai villa) értelmét és tartalmát.
Azt a tartalmat, amelyikben helye volt minden tárgynak és tevékenységnek,
amely a lakó, tulajdonos életformájához tartozott.
Generációk nõttek fel értelmetlenül egymásba
hatoló, aránytalan terekben, zavaros, pazarlóan szegény
környezetben.
A leválasztott lakások világa visszaköszön nemegy
újonnan tervezett luxus" épületben is. Épületekben
- amelyek jól-rosszul igazodnak egy-egy félig megemésztett,
legfeljebb a napi divat szintjén feldolgozott stiláris elváráshoz
-, legyen az organikus", posztmodern, soha nem volt, képzelt
neobarokk vagy olyan modernizmus, amelyik legfeljebb motívumaiban, körablakokkal,
csõkorlátokkal, üvegfelületekkel, fehér színével
idézi a XX. század világát - és csak a XX.
századi építészet (és minden jó építészet)
lényegérõl feledkezik el: a teremtett tér embert
szolgáló funkciójáról, a funkció és
esztétika összhangjának követelményérõl.
A szobrász, a festõ megkísérelheti az ugrást
a jövõbe. Jövõképét szubjektumából
vetíti ki. Ha téved (és gyakran akkor is, ha nem téved),
eladatlanok maradnak vásznai, tárgyai. Ha igaza volt, legalább
az utókor aukciós házai értékelik felbukkanó
munkáit.
Az építészeti tervezés kétszeresen is alázatot
követel. Az épület drága. Ha nem térülnek
meg az építésére fordított milliók,
milliárdok, nincs következõ. Az épület ugyanakkor
eleven emberek létezésének tere, az életet szervezõ,
meghatározó keret. Az építész jövõképe
nem lehet szubjektív, az a mai értékek fejlõdésének
felismerésébõl, a trendek extrapolációjából
származik. Ám nagyon nehéz extrapolálni azt, ami
- ma, itt, Magyarországon - alig felismerhetõ. A kulturális
résben, amelyben élünk, az épületek tervezõje,
a tervezõ építész, a fejlesztõ kevés
fogódzót talál.
Amikor megfogalmaztuk a Magház program tervezési elveit, funkcionális
követelményeit, úgy véltük, a zavaros felszín
mélyén rejtõzõ valódi tendenciákat
ismertünk fel. Dévényi Tamás Rottenbiller utcai épülete
azt sejteti, hogy ebben nem tévedtünk nagyon nagyot.
Magam a program kezdeményezõjeként talán jól
tételeztem fel majdani ügyfeleim, vevõim életformáját,
és határoztam meg az épület másik"
tervezõjeként a tervezési irányelveket. Ingatlanfejlesztõként
- több más mellett - pontosan azt a hibát követtem el
saját szakmámban, amitõl a tervezõ építészeket
óvni próbálom. Nem extrapoláltam, nem a forrásaimhoz
rendelve határoztam meg céljaimat, hanem - sokkal inkább
az építészeti koncepció, mint az üzlet idõhorizontjához
mérve - céljaimhoz terveztem a forrásokat. Nem a valóságból
indukáltam, hanem egy jövõképbõl dedukáltam.
Amikor azonban azt látom, hogy a koncepciót nagyszerûen
megvalósító Rottenbiller utcai házban azok a városlakók
és úgy élnek, akiket odaképzeltünk, mégis
úgy vélem, nem a való világ vetette el a Magház-koncepciót
(az ún. Való Világ" hõse, Szabolcs, alkalmasint
beköltözött), hanem a program tervezõi, építészek,
grafikusok, designerek vetették el egy, a mainál méltóbb
lakásépítészet magvait. Majd kicsíráznak.
Dévényi
Tamás (49) Dobai János
(50)
Janáky István
(63)
|