Csáky Marianne
Mindkét nem érzékenységével
Tehetek
én
róla, hogy érdekel a test és hogy a hús úgy érzi szépségeteket, mint a halál vagy az istenek közelét?" (Szabó Lõrinc: Szeretõk) |
Költõi kérdésre
egy legkevésbé sem költõi válasz: a látszat
ellenére engem a test önmagában egyáltalán
nem érdekel, vagyis elsõsorban nem a test érdekel. Arról
nem is beszélve, hogy a testrõl nekem egészen biztosan
nem a szépség és az istenek jutnának eszembe. Ad
absurdum, engem az emberi lélek és az emberi kapcsolatok finom
rezdülései" érdekelnek, amelyek lecsupaszítva
és olykor brutális õszinteséggel mutatkoznak meg
testi - nemi, szexuális és érzéki - tevékenységeinkben.
Ez az, amiért a testiség, egészen konkrétan a nemi
aktusok vizuális ábrázolásai megjelennek a munkáimban.
Egyik legmegrázóbb olvasmányom a férfi-nõi
kapcsolatok lehetséges poklairól Szabó Lõrincnek
és feleségének naplója és levelezése
volt, amelyben a férfi stilizáló, a történéseket
elkenni akaró és a nõ önmarcangolóan és
durván õszinte levelei és naplórészletei
váltják egymást. Életem súlyos mélypontján
olvastam õket, távol az otthonomtól, egy brooklyni lakás
magányában, a házigazdám könyvespolcáról
leemelve a könyveket. Szinte elviselhetetlen fájdalommal ütött
meg a gúzsba kötöttség érzése, hogy bár
60 évvel késõbb születtünk, mint õk, mégis
ugyanabba a kalickába vagyunk bezárva még mindig, 1999-ben,
Magyarországon. Egyrészt persze azért, mert bizonyos dolgok
nem változnak (a szerelem örök"?). Másrészt
azért, mert ami a férfi-nõi kapcsolat társadalmi
modelljében változott a világ más részein
- nem a felszínen, hanem mélyen az érzelmek és érzékek
beidegzõdésében, ami a kisgyermekkori nevelõdés
idõszakában dõl el -, nos, ez a változás,
mondjuk úgy, társadalmi változás", az
ide, Magyarországra, bizony, még vajmi kevéssé gyûrûzött
be". A fenti Szabó Lõrinc-idézet modernista pátosszal
átitatott szavai, mint test", hús", szépség",
istenek", halál", a vers kontextusából
kiszakítva, a világnak pontosan azt a fajta nyomasztó rendjét
idézik meg számomra, amelyet már gyerekkorom óta
fojtogatónak éreztem, amikor saját nõi érzelmi,
érzéki és egyáltalán, életlehetõségeimrõl
gondolkodtam. Ez a rend egy olyan szerepkörbe lökött volna, és
bizonyos értelemben lökött is be, amelyben nem tudtam rendesen
mozogni. Mint valami torz páncéling, minden mozdulatomra fölsértette
a bõrömet.
Az én eddigi életem, igazán nem dicsekvésbõl
mondom, olyan, mint egy állatorvosi ló, mint egy feminista állatorvosi
ló. Tanítani lehetne belõle a férfi és nõi
szerep változásaiból származó összes
konfliktust, azok lélegzetelállító romboló
erejével együtt (itt hangsúlyoznom kell, hogy ezen szempontot
nem tartom kizárólagos magyarázó értékûnek
az emberi kapcsolatokban, csupán egy lehetséges aspektusnak).
Jóllehet én eme konfliktusok jó részét akkor
éltem át, amikor még azt sem tudtam, hogy máshol
létezik egy olyan dolog, hogy feminizmus. Mulatságos visszaidézni,
hogy akkoriban a nõiségemben és a férfiakkal való
kapcsolataimban átélt feszültségeimre, elégedetlenségeimre
olyan szerzõknél akartam gyógyírt találni,
mint Platón és Freud, mondanom sem kell, nem sok sikerrel.
42 éves vagyok, és nagyon szeretnék még, ha állatorvosi
lóságom eseményei ezt még fizikailag és lelkileg
egyáltalán lehetõvé teszik, egy kisbabát,
egy kisfiút. Merõ önzésbõl, kapaszkodó
reménykedésbõl és idealizmusból, hogy sikerülhet
mi is? Az, amire Virginia Woolf is vágyott úgy 70 évvel
ezelõtt - hogy sikerülhet olyan értékeket tanítanom
neki, hogy õ majd ne rokkanjon bele saját érzelmeibe és
vágyaiba, és képes legyen mindkét nem érzékenységével
figyelni a világot, a társát és önmagát.