Nálunk az
1989-es rendszerváltozással kapcsolatban a demokratikus
átmenet" kifejezés vált közkeletûvé,
és különös módon senkinek se tûnt fel, hogy
ez nem átmenetet jelent a demokráciába, hanem a demokrácia
átmeneti jellegét sejteti. Ez az össznépi nyelvbotlás
történelmi tapasztalatot tükröz: az alkotmányos
demokrácia korszakai (pillanatai?) Magyarországon mindig rövid
átmenetet képeztek két nem-demokratikus politikai berendezkedés
között. Addig tartottak, amíg a hazai vagy a nemzetközi
erõviszonyok átmeneti kiegyenlítõdése akadályozta
a gyõzteseket erõfölényük érvényesítésében.
De lehet-e a demokrácia más, mint átmeneti? Amit Platón
két és fél ezer éve írt az államformák
változásának dinamikájáról, máig
idõszerû. A nép többsége, a szegények
és a jogaikban korlátozottak mindig demokrácia után
áhítoznak, és idõrõl idõre megtörik
az oligarchia (a vagyonosok és hatalmasok) kiváltságos
uralmát, de ezután két út áll elõttük.
Vagy eltûrik, hogy a leggazdagabbak - a közvélemény
befolyásolására alkalmas eszközök túlnyomó
többségének birtokosai - immár a tudatlan és
nincstelen többség bizalmából kormányozzanak,
vagy pedig türannosz után néznek, aki az eszközökben
nem válogatva megtöri az oligarchia uralmát. A nép
nevében fellépõ igazságtevõ türannosz
azonban különleges felhatalmazást fog követelni magának:
a démosz érdekében sutba vágja a demokráciát.
Aki napjaink politikatörténetében a fentiekkel rokon vonásokat
keres, az találni fog.
A demokrácia ezek szerint természeténél fogva sérülékeny
jószág. A mai Magyarországon azonban a népszuverenitás
elvének érvényesülését ezen túlmenõen
a történelmi körülményekbõl adódó
különös és igen súlyos akadályok nehezítik.
A továbbiakban ezeket szeretném számba venni.
Antidemokratikus
hagyományaink
Kettõt említenék közülük: az egyik a politikai
uralom és az alattvalók közötti szakadéknyi távolság,
a másik az egypárti demokrácia. A politikai uralom és
az alattvalók közötti távolság félezer
éve alig és csak átmenetileg változik. Megszoktuk,
hogy az uralom idegen, központja távoli, eljárásait
ellenõrizni, számon kérni a nemzetnek nem áll módjában.
Egyúttal megtanultuk, hogy mint egyének hogyan tudjuk ezt az uralmat
kijátszani, kibekkelni, túlélni, sõt, hogy még
hasznot is húzhatunk belõle - feltéve, hogy a szolidarisztikus
és nyilvános eljárásoktól õrizkedünk.
Ezen a távolságon a rendszerváltás, amit az ország
a televízió képernyõje elõtt szurkolt végig,
alig változtatott. Az egypárt ingatlanjait és stílusát
öröklõ sokpárt õrizkedett attól, hogy
politikáját a nyilvánosság és a választók
érdemi ellenõrzése alá helyezze, talán nem
is tudták, hogyan kell ezt csinálni.
Másik antidemokratikus hagyományunk, az egypárti demokrácia,
igazi hungaricum. Alkotmányos korszakainkban (a kiegyezés után,
a két háború között) lényegében
egy párt élvezett csak teljes legitimitást, a többi,
így vagy úgy, kívül állt a status quón.
Ezért olyan nehéz beletalálnunk az új helyzetbe,
amikor a pártok egymás egyenrangú alternatívái.
Politikusaink járatlanok az effajta küzdelemben, ezért inkább
az ellenfél párbajképtelenségét"
bizonygatják: nemzetidegen, alkotmányellenes stb. És ezekre
a tradíciókra épül rá a két nagy és
amorf tömegpártot versenyeztetõ posztmodern politikai váltógazdaság,
amely a választhatóság formális minimumának
fenntartásával õrzi a demokrácia látszatát.
(Tolsztoj szerint a demokrácia olyan börtön, ahol az elítéltek
maguk választják börtönõreiket. Gyanítom,
az újabban elterjedt kétpártrendszerre azt mondaná,
olyan börtönök ezek, ahol az õrök két mûszakban
dolgoznak.)
Vagyonfelosztás
A rendszerváltás, úgy, ahogyan végbement, tovább
erõsítette a politikával szembeni elõítéleteket.
Az új rendszer erkölcsi legitimitását eleve és
jóvátehetetlenül aláásta az a mód, ahogyan
az egykor államosított nemzeti vagyon feletti osztozkodás
végbement. Közhely, de nem lehet elégszer elmondani: Magyarországon
az eredeti tõke enyhén szólva nem a piacon halmozódott
fel, hanem politikai érdemek fejében és alkuk keretében
került nagyrészt a régi állampárt (az egykori
államosítók jogutódai és elvtársai)
kezébe, kisebb részben az új pártok nómenklatúrájának
birtokába. Történelemtanár barátom nem ok nélkül
hasonlította a rendszerváltást a hûbériség
korai korszakát lezáró átalakuláshoz: itt
is, ott is az uralkodó szolgálatában elnyert benefíciumok
allódiumokká való átalakítása zajlott.
A magántulajdonossá lett zöldbárók, kulturális
helytartók, bányakapitányok és KISZ-vezérek
birtokszerzése éppen a békés rendszerváltást
biztosító Kádár kori középosztályosodás
kedvezményezettjeinek a rovására történt. Az
elsõ gazdaság és az állami adminisztráció
vezetõi kemény osztályharcban gyõzték le
és tették tönkre a 70-es és 80-as években kibontakozó
második gazdaság, második nyilvánosság vállalkozóit.
Ez volt a rendszerváltás fõ gazdasági tartalma.
Ami a nemzeti vagyonból közkézen maradt, kézen-közön
az is elolvadt: az egymást követõ kormányok, helyi
önkormányzatok elõbb a termelõ üzemek, utóbb
az ingatlanok eladásából pótolták költségvetési
deficitjüket. (A rablógazdálkodás egyik látványos
következménye a fõvárost és környékét
pusztító beépítési láz.) A régi-új
politikai osztályt hiteltelenné teszi a választók
szemében az a gátlástalanság, amellyel önmagát
feltõkésítette".
Szociális
feszültség
A tulajdonkérdés elintézésétõl egyáltalán
nem függetlenül, Magyarországon a 90-es években elviselhetetlen
mértékben kiélezõdött a feszültség
szegények és gazdagok között. Nem lehetséges
demokrácia ott, ahol a társadalmi szolidaritás minimuma
is hiányzik. Ezt a minimumot semmisítette meg az elszegényedõ
és viszonylagos szegénységét egyre érzékenyebben
észlelõ (mondjuk) hárommillió ellenszenve a gazdagok
iránt, az újgazdagok tíz- és százezreinek
félelme a szegényektõl, egymástól. Magyarországon
ma érthetetlenül sok a gazdag ember. És nyomasztó
a szegénység. A politika nem is ígér, még
kevésbé nyújt megoldást az újszegényeknek
- enrichissez-vous", vágja a képükbe napról
napra -, mintha sejtené, hogy a szegényekben felgyülemlõ
indulatok, a szegény ember kiszolgáltatottsága még
jó szolgálatot tehet a politikában. Nem a demokrácia
híveinek, ez magától értetõdik. A mai magyar
társadalom viszonyát a politikához mégsem az elvakult
indulatok jellemzik - ezt meghagyják a pártos értelmiségnek
-, hanem a csalódott közöny. S hadd tegyem hozzá, a
mindennapos kenyérharc, a nyomorúság elleni leleményes
védekezés le is köti azokat az energiákat és
ambíciókat, amelyekkel az öntudatos polgár a közügyek
felé fordul. A nyomor veszedelmes a köztársaságra.
Nyilvánossághiány
Nincs demokrácia a hatalomtól független, a kormányzat
elszámoltatására képes nyilvánosság
nélkül. Magyarországon pedig a rádió- és
televízióállomások, a nagy napi- és hetilapok
közvetve vagy közvetlenül a politikától függenek,
amely ellátja témával, pénzeli és cenzúrázza
õket. A nyilvánosan gyûlölködõ értelmiség
két tábora, a rendelkezésükre álló orgánumokkal,
két zárt és befelé forduló világot
alkot, melyek között lassan minden érintkezés megszûnt.
A fogalmak és értékítéletek nem szorulnak
többé igazolásra, senkit nem zavar, ha odaát"
ugyanazoknak a szavaknak gyökeresen más értelmet tulajdonítanak.
A kritikai szellem eltunyul a gyûlöletközösség akolmelegében:
rutinosan gyalázza, akinek a nézeteire már régen
nem kíváncsi, s rossz lelkiismerettel, kelletlenül mentegeti
az övéit. (A la Lukács György: a legrosszabb szocializmus
is jobb a
Fidesznél?) A két politikai tábor vezetõi
kizárólag azoknak a médiumoknak a véleményére
adnak, amelyek az õ nótájukat fújják. Úgy
bánnak a sajtóval, mint egykor Churchill a statisztikával,
amikor kijelentette, hogy csak olyan adatoknak hisz, amelyeket õ maga
hamisított.
A népszuverenitás
elvét s a köztársaság alkotmányos rendjét
fenyegetõ veszélyek tehát számosak, s ezek között
maga a létezõ demokrácia" (a szó hétköznapi
értelmében véve: a többségi elvet és
a képviseleti elvet értve alatta) nem a legutolsó. Az ipari
tömegtársadalmakban e kettõ együttes érvényesülése
a világon mindenütt azt jelenti, hogy:
1. az emberek átlagosan négyévenként egyetlen csomagban
kénytelenek véleményt nyilvánítani ezernyi
elõre nem látható kérdésrõl, amelyek
megítéléséhez a nélkülözhetetlen
tudnivalókat nem bocsátották a rendelkezésükre,
2. épp ezen alkalmakkor a nyilvános hazudozás bocsánatos
bûnnek számít, amit a jó ügy érdekében
mindenki elkövet,
3. a tájékozatlan és az épp szóban forgó
dolog iránt közömbös többségre hivatkozva
a közvetlenül érintettek és illetékesek akarata
semmibe vehetõ, hiszen õk mindenkor csak egy töredék
kisebbséget képviselnek,
4. minden további kérdésben a szuverén nép
ismeretlenekre ruházza a döntés jogát, akik nem neki
tartoznak felelõsséggel és engedelmességgel, hanem
a pártbürokráciának, amely számukra információkat,
elõmenetelt, választókat biztosít.
Ezért megragadom az alkalmat, hogy hangot adjak meggyõzõdésemnek:
a demokrácia csak úgy lehet tartós, és csakis akkor
nem önveszélyes, ha mûködésmódjába
lényegétõl idegen" elemeket is képes
beépíteni. (A történelemben számos sikeres
példa bizonyítja, hogy képes erre.) Ezek közül
ismét négyet emelnék ki:
1. Az elitek minõségi szelekciója. A fogyasztói
társadalmakban a már jól mûködõ technokratikus
uralom meglepõen gyenge színvonalú káderállománnyal,
kisszerû politikai marketing-szakemberekkel, államférfiúi
képességek nélkül is mûködik. Mi ezt a
fényûzést aligha engedhetjük meg magunknak. A rendszerváltás
után verbuválódott politikai elit tehetségtelensége,
fantáziátlansága és korruptsága jóvátehetetlen
károkat okoz az országnak, olyan károkat, amelyek több
nemzedék sorsát megpecsételik. Az alkalmatlan döntések,
kormányzati balfogások többségének oka nem
világnézeti, és nem is a kapzsiság, hanem egészen
egyszerûen a döntéshozók rátermettségének
hiánya.
2. Társadalmi szolidaritás. Az éles társadalmi,
politikai és világnézeti konfliktusok az átalakulás
természetes velejárói. Ahhoz, hogy ne feszítsék
szét a rendszer kereteit, nélkülözhetetlen a szolidaritás,
összetartás és kölcsönös felelõsségvállalás
minimuma az egymással szemben álló csoportok között,
hogy a gyõztes többség a legyõzött kisebbséggel,
a gazdag és sikeres kisebbség a szegény sokasággal
szemben méltányosan járjon el. A szolidaritás legjobb
iskolája, persze, a közösségi önrendelkezés
gyakorlatában szerzett tapasztalat, amellyel ugyanúgy nem rendelkezünk,
mint közös nyelvvel, amelyen a történelmi-kulturális
hagyomány értelmérõl zajló viták lefolytathatók.
3. A többségi és képviseleti elven mûködõ
intézmények hatalmának korlátozása. Gondolok
itt a hatalmi ágak megosztása mellett (amivel világszerte
nagy baj van, mert a törvényhozást lenyelték a végrehajtó
hatalom eszközeiért pártmezben versengõ technobürokráciák
és cégbirodalmak) az angolszász liberalizmus egyik alapelvére,
hogy a törvény hatalmasabb a törvényhozónál.
Vagyis a pillanatnyi többség akarata nem bírálhat
felül olyan törvényeket és jogszokásokat, amelyekben
több egymást követõ nemzedék tapasztalata jut
kifejezésre.
4. Decentralizáció, lokalizáció, szubszidiaritás.
Ez a sok szép idegen kifejezés mostani témánk szempontjából
mind ugyanazt jelenti: nevezetesen, hogy a helyben, az érintettek részvételével
születõ elhatározás mindig méltányosabb,
kíméletesebb, öko-logikusabb és végrehajthatóbb,
egyszóval életszerûbb, mint amit tõlük távol
hoznak elvont számítások alapján, általános
elvek és szisztémák szerint. A demokrácia méret-függõ:
minél távolabb vannak a kormányzottak a kormányzóktól,
annál kisebb az esély az utóbbiak ellenõrzésére,
a közakarat érvényesülésére. A magyar
önkormányzati rendszer morális, szakmai és anyagi
csõdje nem cáfolat erre - éppen ellenkezõleg, azt
mutatja, hogy a kizárólagosan a központi és pártközponti
jóakarattól függõ helyi vezetõk önkormányzása
egy demokratikus hagyományokban (és egyébként is)
szegény országban korántsem vezet az autonómia
kicsiny köreinek" megteremtése felé.