Alig több, mint tíz éve merült fel a középkori
tanszék felállításának ötlete a frissen
alapított Közép-európai Egyetemen (CEU). Magától
értetõdõnek tûnt számunkra, hogy a történelmi
változások és a Soros György által kínált
nagylelkû támogatás szerencsés egybeesése
minden olyan új intellektuális vállalkozás létrejöttét
lehetõvé teszi, amely értékes és hasznos
lehet az átmenet szélesebb áramlatain belül. A középkori
tanulmányok fejlesztésére tett javaslat mégis elég
különösen hangzott ebben a környezetben. Míg senki
sem kételkedett például a klasszikus filológiai
kutatások fontosságában, és senki sem kérdõjelezte
meg a középkori történeti hagyományok fenntartására
irányuló szorgos munka érdemeit, fel kellett tenni a kérdést,
valóban hozzátartoznak-e a javasolt interdiszciplináris
középkori tanulmányok" céljai a fiatal CEU küldetéséhez.
Néhány társammal együtt megpróbáltunk
olyan összefüggõ - történeti, módszertani
és oktatáspolitikai - érvrendszert kidolgozni, amely mindenkit
meggyõz arról, hogy a középkori Közép-Európát
újra fel kell fedezni, s ehhez szükséges egy e témával
foglalkozó s a régió országainak fiatal középkorszakértõi
között szakmai és baráti kapcsolatrendszert teremtõ
tanszék megalapítása. Az alábbi írásban
röviden összefoglalom azokat az érveket, amelyek e javaslat
hátteréül szolgáltak, és megpróbálom
áttekinteni, milyen tapasztalatokkal gazdagodtunk az azóta eltelt
tíz évben.1
A középkor
aktualitása
Közép-Európa a középkorban vált európaivá.
Ha most az új Európa része akar lenni, meg kell értenie
és fel kell elevenítenie az Európához tartozás
középkori alapjait: Európa közös gyökereit",
hogy Bronislaw Geremek könyvének címét idézzem.2
A középkor közelebbi vizsgálata közvetlenül
hozzájárulhat annak az intézményi, kulturális
és mûvészeti örökségnek a megõrzéséhez,
amely egykor éppen azért jött létre, hogy ennek a
régiónak az Europa Occidensbe tagolását biztosítsa,
vagy éppen az elsõ csatlakozás közvetlen eredménye
volt.
Ezen az örökségen belül számos olyan politikai
és kulturális minta található, amely a jövõre
nézve is érdekes modellként szolgálhat. Jó
példa erre az a középkori kettõsség, amelyben
az egyetemes struktúrák (a császárság, a
pápaság, a különbözõ egyházi intézmények
és rendek, a latin nyelv, a kánonjog, a római jog és
- különösképpen - az egyetemek) együtt éltek
a regionális vagy helyi struktúrákkal (királyságok,
helyi hatalmak, monostorok, plébániák, szent helyek, népnyelvek,
szokásjog stb.). Egy másik példa lehet a középkori
királyságok soknemzetiségû mivolta; miként
Szent István, a keresztény magyar állam alapítója
írta - a közelmúltban ugyan sokszor idézett, de 1992
táján még nem ennyire elkoptatott" - Intelmeiben
fiának, Imrének: Az egynyelvû és egyszokású
ország gyenge és esendõ."3
A középkor persze jócskán kínál példát
olyan robbanásveszélyes helyzetekre is, mint amilyenekkel az átmenet
és az európai bõvítés jelenlegi új
szakaszaiban szembe kell néznünk. A barbaricum megtérése
és nyugatiasodása", a régi társadalmi
és kulturális struktúrák feldúlása
és megsemmisítése, illetve az új függõségek
kialakítása gyakran szült hosszan tartó ellenállást
a Nyugattal szemben - az elsõ pogánylázadásoktól"
kezdve a bizánci kereszténység pártolásán
át a Slavia Orthodoxa létrejöttéig és
az azt követõ ellenségeskedésig. E korszakban gyökereznek
az itt élõ különféle népek közötti
mai etnikai és területi konfliktusok is: A mai politikai elemzõket
talán megdöbbenti Jugoszlávia darabokra hullása, a
keserû és gyilkos ellenségeskedés, a szenvedélyes
küzdelem az új határvonalak aprócska szakaszaiért"
- fogalmazott 1994-ben egy horvát diákunk a CEU elsõ diplomaosztó
ünnepségén. Mi, középkorkutatók,
kevésbé lepõdtünk meg, és elmagyarázhatnánk,
hogy ezek a politikai, etnikai, vallási és kulturális ellentétek,
ezek a vitatott, változó határok ezer éve ott vannak.
Meg tudnánk mutatni a békés felszín alatt húzódó
tektonikus vonalakat, ahol a jövõbeli kitörések és
földrengések várhatók." A medievisztika azonban
nemcsak a diagnózisban, hanem a terápiában is segíthet:
lehetõséget adhat arra, hogy egyeztetett értelmezést
dolgozzunk ki a terület népeinek közös, ezeréves
történetérõl.
Az új medievisztika tanszék megalapítását
támogató érvelésünk egy másik része
azt a tudományos újítást hangsúlyozta, amelyet
egy olyan látszólag tradicionalista" tudományág
hozhatna a CEU-ra, mint a középkorkutatás. Annak a kornak
a megismertetésével, amikor az universitas intézményét
megalkották Európában - érveltünk -, a középkorászok
hasznos szolgálatot tehetnének az új egyetem felépítésében.
Kétszeresen is elkötelezettek, egyrészt abban, hogy fenntartsák
a klasszikus mûveltség hagyományait, másrészt
abban, hogy ezeket modern kontextusban újragondolják - ahogyan
az az antiqui és a moderni 12. századi szembeállításakor
történt, amelyet Chartres-i Bernát tekintélytisztelõ,
mégis öntudatos metaforájában így ragadott
meg: Olyanok vagyunk, akár az óriások vállára
felkapaszkodott törpék. Többet és messzebbre látunk,
mint õk, nem mintha látásunk élesebb vagy termetünk
nagyobb lenne, hanem azért, mert õk a levegõben hordanak
bennünket, felemelnek az õ gigászi magasságukba."4
A medievisztika képviselõi úttörõ munkát
végeztek a különféle tudományágak (történelem,
mûvészettörténet, filológia, nyelvészet,
földrajz, antropológia, néprajz, régészet stb.)
közti együttmûködésben. Sok országban élen
jártak a humántudományok módszertanának megújításában,
mint Marc Bloch, Percy Ernst Schramm, Erwin Panofsky, Ernst H. Kantorowicz,
Georges Duby és Jacques Le Goff, hogy csak néhányat említsünk
a nyugati példák közül. De ezt a sort joggal egészíthetnénk
ki ezen tudományok olyan kelet-európai képviselõivel
is, mint Hajnal István5, Frantisek Smahel, Aron J. Gurevics, Bronislaw
Geremek, Alexandru Dutu, Szûcs Jenõ. A viszonylag szórványosan
ránk maradt történeti dokumentumok szûkszavúsága
arra készteti a középkorászokat, hogy a társtudományok
módszereit is felhasználják, hogy adataikat széles,
összehasonlításon alapuló kontextusban gondolják
át, és hogy a hagyományos erudíciót találékonysággal
és a számítógépek modern technikájának
felhasználásával egészítsék ki. Az
elmúlt évtizedekben a régi vágású
levéltári tudósok, könyvtármegszállottak
és filológusok hatalmas adatbázisok létrehozásának,
CD-ROM-kiadásoknak és különféle kifinomult számítógépes
megközelítéseknek a kezdeményezõi lettek, anélkül
hogy elvesztették volna eredeti identitásukat és a klasszikus
erudíció iránti vonzódásukat. A sok kívánatos
átmenet között - érveltünk - a CEU segíthetne
az efféle újítások know-how-jának
behozatalában, mert mindez a korábbi évtizedekben teljesen
hiányzott a szükséges infrastruktúra és tudományos
kapcsolattartás hiányosságai miatt. A filológusként
kimûvelt és egyúttal digitálisan is képzett,
nemzetközi együttmûködés bonyolítására
képes szakértõk új nemzedéke segíthetné
a múzeumok, levéltárak és kulturális örökséget
védelmezõ intézetek teljes intézményi infrastruktúrájának
újjászületését. Egy ilyen újítás
jelentõsége nem korlátozódna persze a klasszikus
mûveltség területére - gazdasági és politikai
kihatásai is lennének.
Lateiner"
és másként gondolkodó értelmiség
Mindehhez hozzá kell tenni, hogy a klasszika-filológiai és
medievisztikai kutatás közismerten súlyos veszteségeket
szenvedett a szocialista rendszerben: a marxista ideológiai közeg
okozta torzulások (és a levéltári források,
történeti mûemlékek hanyag kezelés okozta állagromlása)
következtében a klasszikus kultúrával foglalkozó
tudományosság a perifériára sodródott. A
klasszikus kultúra fenntartásával foglalkozó szakértõk,
a lateiner" értelmiségiek csaknem ugyanannyit
szenvedtek, mint a nyílt politikai másként gondolkodók:
finom kapcsolatrendszerük újjáépítése
ugyanolyan fontos egy kulturált európai civil társadalom
helyreállításához, mint - mondjuk - az ügyvédeké
(akik - mellesleg - szintén a lateiner csoportba tartoztak Közép-Európában).
Mindez talán arra is magyarázatul szolgálhat, miért
jött néhány prominens politikai másként gondolkodó
a klasszika-filológiai és medievisztikai tanulmányok békés
területérõl.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy õk a középkortudósok
egy nemes hagyományát folytatták e téren: Marc Blochot
a francia ellenállásban való részvétele miatt
végezték ki 1944-ben, Johan Huizingát koncentrációs
táborba zárták 1942-ben, két vezetõ lengyel
középkorkutató, Aleksander Gieysztor és Jerzy Kloczowski
pedig harcolt a németekkel szembeni fegyveres ellenállásban.
Csehszlovákiában az 1968 utáni normalizáció"
sok vezetõ értelmiségit - köztük neves középkorkutatókat
- vagy számûzetésbe kényszerített (Frantis_ek
Graus), vagy a perifériára (Frantis_ek Smahel), vagy teljes hallgatásra
(Dusan Trestik). A Jan Patocka lakásán, Prágában
tartott híres Platón-szeminárium a kommunizmussal szembeni
értelmiségi ellenállás jelképe lett. Egy
másik szép példa Bronislaw Geremek kettõs szerepe
mint tudós és mint politikus: még azokban az években
is, amikor Lech Walesa fõ tanácsadójaként üldözték,
félig-meddig legális szemináriumokat tartott a középkori
társadalom peremén élõkrõl és számkivetettjeirõl.
Karol Modzelewski, a Szolidaritás egy másik vezetõje, a
kora középkori szolgálónépeket s a barbár
társadalmakat tanulmányozta, miután éveket töltött
kommunista börtönökben. Moszkvában Aron J. Gurevics köre
nem folytatott kifejezetten politikai tevékenységet, de egy másfajta
tudományos hozzáállást testesített meg, kapcsolatot
a francia és angolszász szellemi élettel. Szûcs Jenõ,
az elmúlt évtizedek egyik legkitûnõbb középkorkutatója
Magyarországon, az értelmiségi ellenzék fontos alakja
lett az 1980-as szamizdat Bibó István-emlékkönyvhöz
való hozzájárulása révén. A Vázlat
Európa három történeti régiójáról
címû híres tanulmánya e kötet számára
íródott.6 Ez a munka kísérlet arra, hogy a mai kelet-közép-európai
civil társadalom hiányosságait a probléma középkori
gyökerein keresztül vizsgálja. A másként gondolkodók
egy másik csoportja Magyarországon 1956 rehabilitálásán
dolgozott, neves emigránsokkal együttmûködésben.
Ebben a tevékenységben ismét fontos szerepet játszott
egy középkorkutató: Bak János. Az 1956-os forradalom
aktív résztvevõje volt, azután disszidált,
1959-ben a brüsszeli Nagy Imre Intézet egyik megszervezõje
lett, késõbb Németországban, Angliában, majd
Kanadában élt. 1989 után úgy határozott,
hogy hazajön Magyarországra, méghozzá azzal a kettõs
szándékkal, hogy aktív szerepet vállal két
új intézmény, a CEU medievisztika tanszéke és
az 1956-os Intézet megalapításában.7
Érveink váratlanul további támogatást kaptak
a középkor iránti világméretû érdeklõdés
éppen akkor kibontakozó megnyilvánulásaiban. Umberto
Eco két regénye, A rózsa neve és A Foucault-inga
ezekben az években folytatta diadalmenetét, de sok más
francia, angol és amerikai középkortörténésznek
is sikerült bestseller státusba kerülnie jól megírt
történeti mûvekkel. Ezt a hatalmas sikert elemezte egy amerikai
történész, Norman F. Cantor, 1991-es, ugyancsak bestsellerré
lett historiográfiai mûvében, amely az Inventing the
Middle Ages (Kitalálni a középkort) címet viselte.8
Húsz fontos huszadik századi középkorkutató
életérõl és munkásságáról
adott, meglehetõsen vitatott portréjában Cantor azt állította
- provokatív éllel -, hogy az általuk bemutatott középkori
világ nem pusztán azt foglalja magában, amit aprólékos
kutatásaik révén feltártak, hanem egy nagy adag
invenciót, fogalmi és mûvészi modelleket.9
A középkori Közép-Európa kitalálása
ugyanebben az idõszakban Magyarországon is megkezdõdött.
Mátyás király visegrádi palotájában
régészek és mûvészettörténészek
- rekordidõ alatt - rekonstruáltak egy szobát három
közép-európai uralkodó, Károly Róbert,
Luxemburgi János és Nagy Kázmér 1335-ös visegrádi
találkozójának az emlékezetére. Ez az újjáépített
szoba adott helyt egy új, nagy találkozónak, amely létrehozta
a visegrádi országok" posztkommunista szövetségét,
1991. február 15-én, Lech Walesa, Václav Havel, Göncz
Árpád és Antall József részvételével.
Az újrateremtett közép-európai szövetség
politikai és kulturális céljait sok értelmiségi
és sok intézmény támogatta (a CEU alapításának
gyökerei is ide nyúlnak vissza), de egyre gyakrabban szembe is fordultak
vele a felemelkedõ új nacionalista áramlatok képviselõi.
A közép-európai középkor koncepciója szembekerült
jó néhány olyan nemzeti" középkorvízióval,
amelyeket ugyanezekben az években alkottak újra. A középkor
sajnos ismét csatatérré lett.
Mindezek után, az elmúlt tíz évben gyakran felmerült
a kérdés: Vajon csupán kitalált fogalom a
középkori Közép-Európa, vagy valóban létezett
az az egység, amelyet megkísérelhetünk újra
felfedezni és rekonstruálni?" A történész
természetesen inkább az utóbbi felé hajlik, jóllehet
sokkal hálásabb retorikai feladat azt demonstrálni - önkritikus,
de egyben önelégült módon -, hogy mindez csupán
a mi találmányunk, középkorászoké. Tíz
év munka után állíthatom: valóban fel tudtuk
lelni az egykor valóban létezett, virágzó középkori
Közép-Európa számos nyomát,10 s biztosabb kézzel
próbálhatjuk ma jellemezni az újra felfedezett - és
részben valóban újra feltalált" - középkori
Közép-Európát.
Hol húzódnak
Európa belsõ határai?"
Ez a kérdés, amellyel Szûcs Jenõ Európa három
történeti régiójáról szóló,
húsz éve megjelent híres tanulmánya11 kezdõdik,
azóta nem megy ki a történészek fejébõl,
amióta az ókorban Európa fogalma kialakult: már
Tacitus tudatában volt Észak és Dél különbözõségének,
Kelet és Nyugat elválását pedig a Római Birodalom
kétosztatúsága (amely részben a latin és
a görög kultúra kettõsségén alapult) legalább
Diocletianus korától fogva nyilvánvalóvá
tette.12 Ezek az Európán belüli választóvonalak
a késõbbiek során, amikor Europa Occidens a Karoling
idõkben ismét helyet követelt magának,13 összetettebbekké
és árnyaltabbakká váltak, de lényegében
máig megõrizték vitalitásukat. Minden egyes alkalommal,
amikor a földrészt ellentétpárokban gondolták
el, Európa politikai és kulturális földrajza ezt a
négyes tagolást keltette újból életre. A
középkori kereszténység a nyugati latinságot
a görögök és a szlávok keleti ortodox egyházával
állította szembe. A reneszánsz idején a barbár"
Északot ismét szembeállították a mediterrán
Déllel, a felvilágosodás pedig újra felfedezte az
egzotikus Kelet-Európát.14 Csak sokkal késõbb, a
tizenkilencedik és a huszadik században figyelhetõ meg
Közép-Európa mint egy közbeesõ történeti
régió eszméjének fokozatos kialakulása. A
modern Mitteleuropa gondolatának figyelemre méltó
sikere teremtette meg a késõbbiek során annak igényét,
hogy megvizsgálják e problematikus földrajzi egység
történeti genealógiáját.
A lengyel, magyar és cseh történészek már a
húszas évektõl kezdve sokat foglalkoztak e régió-problémával.
A lengyelek között meg kell említeni Marceli Handelsman és
Oskar Halecki munkásságát, akik 1927-ben megalapították
a Kelet-európai Történelmi Társulatok Szövetségét,
és évtizedekig foglalkoztak azzal, hogy meghatározzák
Kelet-Közép-Európa helyét az európai történelem
egészében.15 Idézem, hogyan fogalmazta meg Halecki a problémát
néhány évtizeddel késõbb A nyugati civilizáció
peremén16 címû összefoglaló mûvében.
Szerinte az jellemzi a történeti érdeklõdést,
hogy vagy teljesen (a gyakorta az egész földrésszel
azonosított") Nyugat-Európára koncentrál, vagy
Bizánc, az Oszmán Török Birodalom, illetve Moszkva újrafelfedezésével
egészíti ki Európa látképét. Majd
így folytatja: az európai történetírásnak
maradt azonban egy hatalmas terra incognitája: Közép-Európa
keleti része, egyfelõl Svédország, Németország
és Itália, másfelõl pedig Törökország
és Oroszország között. Ebben a régióban
Európa története során számos különféle
nép teremtett magának saját, független, néha
egészen nagy és erõs államot, amely Nyugat-Európával
kapcsolatban állva kifejlesztette a saját egyedi, nemzeti kultúráját,
és hozzájárult az európai civilizáció
általános haladásához." Ezután rákérdez
arra, hogy milyen valóban találó névvel illessük
Európa ezen részét
Ha csak két részt
különböztetünk meg, Nyugat-, illetve Kelet-Európát,
képtelenség megfelelõ helyet találni egy olyan térségnek,
amely teljes egészében egyik részhez sem tartozik. Ha ezt
kiegészítjük egy Közép-Európa-koncepcióval
is, tüstént le kell szögeznünk, hogy ennek a központi
régiónak lényege a kettõsség. Nyugati, egyöntetûen
német szárnyától eltekintve, csak keleti részét
azonosíthatjuk durván azzal az »új« vagy »ismeretlen«
kutatási területtel, amelyet most be kívánunk illeszteni
az európai történelem általános keretei és
mintái közé. Ennél az oknál fogva a Kelet-Közép-Európa
elnevezés látszik a legmegfelelõbbnek."17
A magyar történettudományban Hajnal István foglalkozott
a húszas évektõl kezdve azzal a kérdéssel,
hogy miként lehet történelmi régiókat megkülönböztetni
a közép- és kora újkori Európában, az
írás elterjedése és gyakorlata alapján.18
Hasonló regionális összehasonlítási kísérlet
elõfordult ugyanezen idõszak két vezetõ történészének,
Szekfû Gyulának19 és Mályusz Elemérnek20 a
munkásságában is. 1935 és 1944 között
adta ki Lukinich Emil az Archivum Europae Centro-Orientalis címû
folyóiratot. A cseh történettudomány legnagyobb eredményeit
ezen a téren Francis Dvornik érte el, aki a térségbeli
államok kialakulási folyamatának és a kereszténység
felvételének összehasonlító bemutatására
törekedett.21
A második világháború után a társadalom-
és gazdaságtörténészek újrafogalmazták
Közép-Európa történeti problémáját.
Magyarországon Pach Zsigmond Pál vetette fel a kérdést
az agrártörténet területén - azt állítva,
hogy a kora újkorban Közép-Európa fejlõdési
útja elkanyarodott" a nyugat-európai mintáktól22
-, Szûcs Jenõ pedig a városfejlõdés kora újkori
megtorpanásával" kapcsolatban.23 Végül
Makkai László volt az, aki a különféle regionális
mutatókból egységes képbe összegezte a régió
eredeti jellegzetességeit" (caracteres originaux"
- Marc Bloch terminológiáját használva), és
aki bemutatta, hogy a nyugati modellel strukturálisan kompatibilis részegységek
jöttek létre az igen sokszínû kelet-európai
nyersanyagból.24 Ebben a kontextusban fordult Szûcs Jenõ
a regionális összehasonlító történeti
kutatás egy másik területe, az identitás és
az etnikai-törzsi tudat, a gentilizmus" problémája
felé. Pontosan azonosította azokat a közös jegyeket,
amelyek 1000 környékén megkülönböztették
Közép-Európa frissen megtérített új
barbárjait" mind az évszázadokkal korábban
kereszténységre tért germán népektõl,
mind a bizánci, majd oszmán-török befolyás alá
kerülõ Délkelettõl és az orosz, majd mongol
uralom alatti Kelet-Európától.25 Ennek a közép-európai
modellnek a hosszú távú fejlõdésével
elõször a nemzettudatról szóló tanulmányaiban
foglalkozott, majd ezt folytatta a három történeti régióról
szóló esszéjében.26 Rámutat arra, hogy a
kelet-közép-európai államok és a Kijevi Rusz
között kezdetben, a 11-13. században fennálló
hasonlóság után a tatárjárás törést
hozott, mely arra késztette Közép-Európát,
hogy intenzívebben hasonuljon a Nyugathoz. A gyorsan bekövetkezõ
és a központi hatalom által ambicionált modernizáció
azonban számos mellékhatással járt: aránytalan
a nemesség létszáma, nagy a lemaradás a városfejlõdés
terén. Mindez lehetõvé tette, hogy a nyugati orientációt
a késõbbiek során jó néhányszor visszájára
fordítsák, arra késztetve a régiót, hogy
ingaszerû mozgásban (Adyra rímelve kompországként")
sodródjon ide-oda, hol a Nyugathoz, hol keleti szomszédaihoz hasonulva.27
Az új
jövevények"
A történészek Lengyelországban is a társadalmi
és gazdasági témák újszerû megközelítésébõl
indultak ki. A lengyel középkorkutatás doyen"-je,
Aleksander Gieysztor számos tanulmányt írt Lengyelország,
illetve a régió városfejlõdésérõl
és az államiság kezdeteirõl.28 A mintát a
Marian Malowist29 és Witold Kula30 által végzett összehasonlító
gazdasági kutatások szolgáltatták. Eközben
sok lengyel történész tett meg minden tõle telhetõt
azért, hogy a lengyel történelmet egy tágabb európai
összehasonlító kutatás összefüggéseibe
helyezze: a Joachim Lelewel31 úttörõ munkáival kezdõdõ
tizenkilencedik századi hagyomány folytatásában
Gieysztor ilyen írásai mellett32 Bronislaw Geremek33 és
Henrik Samsonowicz34 könyvei és tanulmányai a legfontosabbak.
Nem hagyhatjuk említés nélkül a német (és
részben cseh) történettudomány eredményeit
sem: mindenekelõtt Ferdinand Seibt Westmitteleuropával
kapcsolatos kutatásaira kell utalnunk. Seibt (és a német,
illetve osztrák Ostforschung tradíciója) azért
alkotta meg ezt a fogalmat, hogy elemezhetõvé váljon a
kereskedelmi kapcsolatok, a városi társadalmak és a szerzetesrendek
története terén Németország gazdasági,
társadalmi és kulturális hatása a régióra.
Ha belegondolunk azonban a Westmitteleuropa-fogalom magyarázó
erejébe, úgy tûnik, hogy segítségével
számot lehet adni jó néhány olyan fontos hatásról,
amely Németország vagy a pápaság irányából
érte ezeket az országokat. A kereszténység felvételétõl
kezdve a város és a vidék társadalomszervezeti formáinak
alakulása, a bencés, ciszterci, premontrei és kolduló
rendi kolostorok, a román és gótikus építészet
stílusjegyei, a várépítés, az udvari társadalom,
a társadalmi mozgalmak mind errõl - a nyugati és délnyugati
szomszédok felõl érkezõ - modernizációs
hatásról tanúskodnak.36 Ezek a minták azonban nemcsak
Közép-Európa helyi tradícióival ötvözõdtek,
hanem a másik oldalról, Bizánc és Slavia orthodoxa
felõl is érkeztek. Miközben gyakran fenyegette az a veszély,
hogy a keleti és a nyugati nagyhatalmak (a Német-római
Birodalom, Bizánc, a tatárok, az Oszmán-Török
Birodalom, Oroszország) ütközõzónájává
és prédájává válik, ez a régió
a középkorban a nyugati és a keleti, az északi és
a mediterrán kultúrák egyedülálló találkozóhelye
volt.
Aleksander Gieysztor könyve - Az új Európa 1000 körül:
A pápaság, a császárság és az új
jövevények"38 - a középkori Közép-Európa
születésére vonatkozó legújabb kutatások
elegáns szintézisét nyújtja, miközben részletekbe
menõen tárgyalja a három keresztény közép-európai
állam - a cseh, a lengyel és a magyar - kialakulását,
és bemutatja, hogy néhány nagy történelmi személyiség
sajátos egyéni hatása miként járult hozzá
ahhoz, hogy a régió az európai struktúrák
részévé váljon. Könyvét a mártírhalált
halt misszionárius püspök, Szent Adalbert bemutatásával
indítja, aki az általa létrehozott, Róma-központú,
egész Európát átfogó személyes kapcsolatrendszer
révén hozzájárult ahhoz, hogy szülõföldje,
Csehország és két szomszédja, Magyarország
és Lengyelország minél jobban beilleszkedjen a Christianitas
világába. Találkozunk az ezredforduló mûvelt
pápájával, Gerbert d'Aurillackal, más néven
II. Szilveszterrel - akirõl Hartvik püspök 12. század
eleji legendája azt állítja, hogy õ küldött
koronát Szent Istvánnak -, és tanítványával,
a világ csodájával", a nagy császárral,
III. Ottóval is, aki úgy döntött, ahelyett, hogy megpróbálná
meghódítani, inkább megtéríti és integrálja
a régiót, és akit korai, 22 éves korában
bekövetkezett halála megakadályozott abban, hogy beteljesítse
utópikus tervét.39
Gieysztor könyve alapján arra is következtethetünk: valóban,
Közép-Európát ki kellett találni, de ez ezer
évvel ezelõtt történt. Kitalálhatjuk újból,
de szerencsére ebben már támaszkodhatunk az ehhez kapcsolódó
történeti tradíció egyre teljesebb feltárására,
s nem utolsósorban a CEU-ról kikerült sok száz elkötelezett,
nemzetközi mércével is kiválóan képzett
fiatal középkorszakértõ együttmûködésére,
akik ezekben az országokban különféle múzeumokban,
levéltárakban, könyvtárakban, egyetemi tanszékeken
és a kulturális örökség kezelésével
kapcsolatos intézményekben dolgoznak.
Befejezésként két megjegyzést szeretnék tenni
arról, milyen váratlan, elõre nem látható
következményekkel járt Közép-Európa kitalálása".
Az a tény, hogy 1000 körül kitalálták Közép-Európát,
lehetõvé tette, hogy Europa Occidens kiterjedjen Kelet
felé, és mindenekelõtt, hogy a Német-római
Birodalom a Christianitas középpontjába kerüljön.
Azt nem láthatták elõre akkoriban, III. Ottó idejében,
hogy Európa ilyetén kiterjesztése hamarosan összeütközésbe
kerül a kelet felõl érkezõ ellenállás
különféle formáival, és hogy ennek a centrális"
régiónak a keleti része azáltal nyeri el sajátos
identitását, hogy konfliktusokkal terhelt köztes térség
- antemurale, ütközõzóna - marad Kelet és Nyugat
között, vissza-visszatérõ létbizonytalansággal
és gyakran újjáéledõ tudathasadásos
állapotokkal.
Közép-Európa újrafelfedezése 1990 után
- legalábbis a Közép-európai Egyetemen - egészen
más hatással járt: nemcsak a hagyományos Kelet-
és Délkelet-Európa képviselõi tûntek
fel ebben az új közép-európai egyetemi közösségben,
hanem a Kaukázusból, Közép-Ázsiából,
sõt Dél-Afrikából származó diákok
is. A medievisztika tanszéknek ki kellett tágítania eredeti
érdeklõdési körét a latin kereszténységtõl
a latin, görög, szláv és keleti kereszténység
összehasonlító kutatása irányába. Ez
valóban felfedezés volt a számunkra: felismerni az európai
civilizáció fokozatos, már a középkorban elkezdõdõ
kiterjeszkedésének különféle formáit és
határait.
Közép-Európa mint nyitott, befogadó, invenciózus
laboratórium a Nyugat-Európától kelet felé
elterülõ határtalan világ számára: ez
sajnos egyelõre utópia. De ez az utópia mindannyiunkat
inspirálhat, és ellenállóvá tehet az átmenet"
más, kevésbé kellemes következményeivel, az
ugyancsak újra felfedezett és újra kitalált szittya
örökséggel", a középkori Közép-Európa
vizsgálatát ezeréves kultuszok politikai kiaknázására
és ezeréves nemzeti viszályok újra-felmelegítésére
felhasználó törekvésekkel szemben.
Jegyzetek
1 A tanulmány eredetije a Soros György 70. születésnapjára
készített emlékkönyvbe készült. Medieval
Origins of Central Europe. An Invention or a Discovery? In: Lord Dahrendorf,
Yehuda Elkana, Aryeh Neier, William Newton-Smith and István Rév
(eds.): The Paradoxes of Unintended Consequences. Budapest, CEU Press,
2000, 251-264. Átdolgozott, bõvített, kommentárokkal
ellátott magyar változatának közzétételét
az teszi aktuálissá, hogy a medievisztika tanszék idén
ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját.
Fordította Banyó Péter.
2 Bronislaw Geremek: The Common Roots of Europe. Cambridge, Polity Press,
1991. Elõször Olaszországban jelent meg Le radici comuni
dell'Europa címen az Arnoldo Mondadori kiadónál.
3 Josephus Balogh (ed.): Libellus de institutione morum". In: E.
Szentpétery (ed.): Scriptores Rerum Hungaricarum. Vol. II. 614-621.
Budapest, Stephaneum, 1938; Szûcs Jenõ: István király
Intelmei - István király állama. In: Szûcs Jenõ:
Nemzet és történelem. Budapest, 1974; Uõ: Szent
István Intelmei: az elsõ államelméleti mû.
In: Glatz Ferenc - Kardos József (szerk.): Szent István és
kora. Budapest, MTA Történettudományi Intézete,
32-53.
4 Vö. Jacques Le Goff: Az értelmiség a középkorban.
Budapest, Osiris, 2000, 36.
5 Róla szóló írásunkat l. a Beszélõ
2003. január-februári számának 82. oldalán.
6 Szûcs Jenõ: Vázlat Európa három történeti
régiójáról. In: Bibó emlékkönyv.
Budapest, Századvég, 1991, 161-218.
7 Illõ szerénységgel legyen szabad hozzátennem,
hogy magam is e kettõs kötõdésben munkálkodtam
az 1980-as években: részt vettem mind a középkorkutatók
és történészek szakmai köreinek nyilvános,
mind a demokratikus ellenzék többé-kevésbé
titkos tevékenységében. Az új CEU-tanszék
megalapításánál a közép- és kelet-európai
medievisztika ellenálló" múltjának felidézése
természetesen nem azt a célt szolgálta, hogy valamiféle
ellenszolgáltatást" kérjünk ezekért
a történelmi érdemekért", hanem inkább
azt, hogy példázzák az értelmiségiek e jelentõs
csoportjának az elkötelezettségét olyan célok
megvalósítására, amelyeknek szerintünk méltó
helyet kellett kapniuk a Közép-európai Egyetem jövõbeli
küldetésében.
8 Norman F. Cantor: Inventing the Middle Ages. The Lives, Works, and Ideas
of the Great Medievalists of the Twentieth Century. New York, William Morrow
and Company, 1991.
9 Soros Györgynek jó szeme van arra, hogy észrevegye, mi
az, amit a váratlan divatok hirtelen felszínre hoznak. Nyilvánvalóan
nem kerülte el a figyelmét, hogy újra kitalálták
a középkort Franciaországban, Angliában, Németországban
vagy éppen az Egyesült Államokban. Mindenesetre 1992 nyarán
úgy döntött: Akkor gyerünk, találjuk ki a
középkori Közép-Európát!"
10 Laszlovszky József irányításával tereptanulmány-utakon"
vizsgáltak CEU-s diákok és tanárok olyan középkori
városokat, mint Sopron, Kutná Horá, Telc. Cesky Krumlov,
Krems, Sandomierz, Lõcse, Kolozsvár, Nagyszeben, Zágráb,
Rovinj, Porec; vagy középkori apátságokat, mint Pannonhalma,
Pécsvárad, Zlatá Koruna, Sázava, Klosterneuburg,
Heiligenkreuz, Tyniec, Koprzywnica, Moldovita, Sucevita, Voronet; vagy éppen
fényes királyi várakat és palotákat, mint
a Hradcani Prágában, a Karlstejn, a Premysl-palota Olomoucban,
a Wawel Krakkóban, a Burg és a Schatzkammer Bécsben, és
össze tudtuk hasonlítani õket Budával, Esztergommal
és Visegráddal és olyan fõúri várakkal,
mint Vajdahunyad, Suceava, C_esky Sternberk, Szepesvár, Árva,
Sárvár, Sümeg vagy Siklós. Mindig élmény
volt, amikor a tanáraink és diákjaink nemzetközi csoportja
birtokba vette, együtt élvezte a közös történeti
örökség egy-egy darabját, amelyet értelmezni
tudtak a saját hagyományaik alapján, és ugyanakkor
beleillesztették egy újonnan megértett és feltárt
középkori Közép-Európa egységébe.
Olykor komoly töprengést is okoztunk a helyi gondnokoknak, akik
vagy lokálpatrióta iskolai osztályokhoz, vagy kíváncsi,
de tudatlan nyugati turistákhoz voltak szokva. Egy kialakulófélben
lévõ új szakmai közösség fedezte fel itt
a saját történelmi területét.
11 Szûcs, Vázlat Európa három történeti
régiójáról, 161.
12 Európa fogalmának kialakulásához l. Federico
Chabod: L'idea di Europa. Bari, Laterza, 1958; Oskar Halecki: Európa
millenniuma. Budapest, Századvég - 2000, 1993; Jean-Baptiste
Duroselle: L'idée d'Europe dans l'histoire. Párizs, Denoel,
1965; Denis Hay: Europe. The Emergence of an Idea. Edinburgh, Edinburgh
University Press, 1968; Robert Bartlett: The Making of Europe. Conquest,
Colonization, and Cultural Change 950-1350. Harmondsworth, Penguin Books,
1993; Jacques Le Goff: Le vieille Europe et la notre. Párizs,
Seuil, 1994; Brian Patrick McGuire (ed.): The Birth of Identities. Denmark
and Europe in the Middle Ages. Koppenhága, C. A. Reitzel, 1996; Peter
Rietbergen: Europe. A Cultural History. London-New York, Routledge, 1998.
13 Jürgen Fischer: Orients-Occidens-Europa. Begriff und Gedänke
'Europa' in der Spätantike und im frühen Mittelalter. Wiesbaden,
1957.
14 Larry Wolff: Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the
Mind of the Enlightenment. Stanford, Stanford University Press, 1994.
15 Mindezt leírja: Jerzy Kloczowski: L'Europe du Centre-Est dans l'historiographie
des pays de la région. Lublin, Institute of East Central Europe,
1995.
16 Oskar Halecki: A nyugati civilizáció peremén. Kelet-Közép-Európa
története. Budapest, Osiris-Századvég-2000, 1995.
17 Uo., 3-4.
18 Hajnal István: Technika és mûvelõdés.
Szerk. Glatz Ferenc. Budapest, História, 1993; Uõ: L'enseignement
de l'écriture aux universités médiévales. Budapest,
1954.
19 Szekfû Gyula: A magyar bortermelõ lelki alkata. Történelmi
tanulmány. Budapest, Eggenberger, 1922.
20 Mályusz Elemér: Árpádházi Boldog Margit
(A magyar egyházi mûveltség problémája). In:
Emlékkönyv Károlyi Árpád születése
nyolcvanadik fordulójának ünnepére. Budapest,
1933, 341-384.
21 Francis Dvornik: The Making of Central and Eastern Europe. London,
The Polish Research Centre, 1949; Uõ: The Slavs in the European History
and Civilization. New Brunswick, Rutgers University Press, 1962.
22 Pach Zsigmond Pál: Nyugat-európai és magyarországi
agrárfejlõdés a XV-XVII. században. Budapest,
Kossuth, 1963.
23 Szûcs Jenõ: Városok és kézmûvesség
a XV. századi Magyarországon. Budapest, Mûvelt Nép,
1955; Uõ: Das Städtewesen in Ungarn im 15-17. Jahrhundert. In: Székely
György (szerk.): La Renaissance et la Réformation en Pologne
et en Hongrie. Budapest, Akadémiai, 1963.
24 Makkai László: Les caracteres originaux de l'histoire économique
et sociale de l'Europe orientale pendant le Moyen Age. Acta Historica Academiae
Scientiarum Hungariae 16 (1970), 261-287.; Klaniczay Gábor: A feudalizmusról
és az eredeti jellegzetességekrõl. A Történelmi
Szemle vita-ankétja. Történelmi Szemle 21 (1978),
202-213.
25 Ez a 1970-es években írott könyv csak posztumusz került
kiadásra: Szûcs Jenõ: A magyar nemzeti tudat kialakulása.
Két tanulmány a kérdés elõtörténetébõl.
Szeged, Magyar Õstörténeti Könyvtár, 1992; És
uõ: Zwei Fragmente. In: Studien zum Nationalen Bewußtsein: Mittelalter
und Gegenwart. Szerk. Bak M. János. East Central Europe-L'Europe
du Centre-Est. Eine wissenschaftliche Zeitschrift, 20-23 Pt. 2. (1993-96),
55-90.
26 Szûcs, Vázlat Európa három történeti
régiójáról.
27 A középkor és az újkor kutatói e kérdéskörben
örömmel fedezték fel a közös eszmecsere új
területét: 1986-ban Szûcs Jenõ az MTA Történettudományi
Intézetében emlékezetes vitán vitatta meg Hanák
Péterrel Európa történeti régióinak
problémáját. Érdemes itt megemlíteni, hogy
a CEU alapításában jelentõs szerepet játszottak
Hanák Péter szuggesztív elemzései arról,
milyen helyet foglaljon el Magyarország ebben a modern Mitteleuropában.
Hanák hozta létre késõbb az egyetem történelem
tanszékét, amelyet évekig vezetett. A hivatkozott vitáról
l. Szûcs Jenõ és Hanák Péter: Európa
régiói a történelemben. Budapest, MTA Történettudományi
Intézet, 1986; Hanák Péter: Ragaszkodás az utópiához.
Budapest, Liget Könyvek, 1993.
28 Aleksander Gieysztor: Le origini della citta nella Polonia medievale. In:
Studi in onore di Armando Sapori. I. kötet, Milánó,
1957, 129-146.; Uõ: Les structures économiques en pays slaves
a l'aube du Moyen Âge jusqu'au XIe siecle et l'échange monétaire.
In: Moneta e scambi nell'alto medioevo. Settimane di studio del Centro
italiano di studi sull'alto medioevo 8. Spoleto, CISAM, 1961, 455-484.; Tadeusz
Mannteufel és Aleksander Gieysztor (eds.): L'Europe aux XXie siecles.
Aux origines des états nationaux. Varsó, 1968; Aleksander
Gieysztor: Trade and Industry in the Middle Ages: Trade and Industry in Eastern
Europe before 1200. In: M. M. Postan - E. Miller (eds.): The Cambridge Economic
History. II. kötet, Cambridge, Cambridge University Press, 1987, 474-524,
912-917.
29 Marian Malowist: Croissance et régression en Europe XIVe-XVIIe
siecles. Recueil d'articles. Párizs, Armand Colin, 1972.
30 Witold Kula: Théorie économique du systeme féodale.
Pour un modele de l'économie polonaise XVIe-XVIIIe siecles. Párizs-Hága,
Mouton, 1970.
31 Geremek: Western Europe in the Middle Ages. In: The Common Roots,
11-19.
32 Alaksander Gieysztor: La Polonia medioevale tra Occidente ed Oriente europeo.
Studi storici 9 (1968), 247-260.; Uõ: L'Europe médiéval
du Centre-Est: frontieres mouvantes de cultures. In: Girolamo Arnaldi - Guglielmo
Cavallo (eds.:) Europa medievale e mondo Bizantino. Contatti effettivi e
possibilita di studi comparati. Róma, 1997, 213-220.
33 Geremek, The Common Roots.
34 Henryk Samsonowicz: Miejsce Polski w Europie (Lengyelország
helye Európában). Varsó, Bellona, 1995.
35 Ferdinand Seibt: Von Prag bis Rostock. Zur Gründung der Universitäten
in Mitteleuropa. In: Helmut Beuman (ed.): Festschrift für Walter Schlesinger.
Köln-Bécs, Böhlau, 1973, 406-426.; Winfried Eberhard, Hans
Lemberg, Heinz-Dieter Heimann és Robert Luft (eds.): Westmitteleuropa-Ostmitteleuropa.
Vergleiche und Beziehungen. Festschrift für Ferdinand Seibt zum 65. Geburtstag.
München, Oldenbourg, 1992.
36 Ezt a szisztematikus belsõ homogenizálódást,
Európa európaivá válását"
Robert Bartlett vizsgálta: The Making of Europe, 269-291.
37 Vö. Arnaldi-Cavallo: Europa medievale e mondo Bizantino.
38 Aleksander Gieysztor: L'Europe nouvelle autour l'An Mil. La Papauté,
l'Empire et les 'nouveaux venus'. Róma, 1997.
39 L. még: Pierre Riché: II. Szilveszter, az ezredik év
pápája. Budapest, Balassi, 1999; Uõ: Les grandeurs
de l'an mil. Párizs, Bartillat, 1999.