Február 15.
és március 15. között megannyi dolog történt,
amire most még nem tartom érdemesnek visszaemlékezni, hiszen
ami épp a hátunk mögött van, azt bizony könnyen
elengedjük. Talán a jelenkortörténet egyik legbonyolultabb
kérdése a közvetlen emlékezet és élményközösség
elkülönülésének érzékelhetõvé
tétele. Ami most történik meg velünk, arra hogyan is
emlékezhetnénk azonnal?
A modernizmus, amely egykor reményét a jövõbe vetette,
mára világszerte, s megannyi fronton halottnak, de legalábbis
kulturális értelemben terméketlennek és kiszáradtnak
tûnik, a nagy történet mára lezárt korként
áll elõttünk. Olyan világ volt ez, amelyben az Új
számított érdemnek, a felfedezések kora, amely a
XX. században sem ért véget. Mindössze az utazások
természete, jelentése változott meg. Volt valami
példátlan izgalom a levegõben" - mondta Karinthy.
A kortárs jelen, korunk szellemi körképe (ahogyan egy legendás
könyv azt összefoglalta egykor a Falon innen élõk számára)
a múltra vetette tekintetét. Mit sem tart a jövõrõl,
sokkal többet a kronológia metafizikai és politikai jelentõségérõl.
Ahol a modernek feltárásra váró terra incognitát
láttak, ott mi, poszt-posztmodernek a térképészet
reprezentációs masinériájának hatalompolitikai
összefüggéseit elemezzük. Ahol egykor felfedezésként
ünnepeltek egy verssort, egy új metrumot, ott ma a retorikai fordulatok
tükörszobáinak virtuális valóságát
dicsérjük és látjuk mint megkerülhetetlen realitást.
A nagy felfedezõk manapság tévésztárok, akik,
mint Frei Tamás, Baudrillard kis tanítványai: a szimuláció
bajnokaiként vonulnak be a médiatörténelembe. Frei
csupán a hagyományos realitásfogalom értelmében
szélhámos, a maga normái szerint egyszerû szórakoztatóipari
illuzionista, aki tényleg nem érti, hogy miért nem mindegy,
ha valaki álinformációkat közöl valóban
távoli vidékeken tett médiaturizmus-utak eredményeként.
Sok társához hasonlóan ez a tagadhatatlanul képességekkel
megáldott médiaszereplõ is megértette, hogy a memóriapolitikai
fordulat eredménye legalább annyira a látszatok feletti
kontrollé, mintsem a tényleges teljesítményeké.
Ha az információk mögött nem keresünk semmiféle
jelentést, akkor nem érdemes különbséget tennünk
egy valóban meg(nem)történt esemény és annak
mediális (re)prezentációja között.
1989 óta újra és újra bejárja a volt KGST-országokat
a múlt kísértete. Nagy szabadságunkban mit sem tudunk
kezdeni tegnapi mivoltunkkal. Tehetetlenségünket meghökkenten
nézik azok az újak, akik nem részesültek abban a szerencsében,
hogy élhettek az ancien régime-ben. A múlt század
emberei (ahogyan azt az orosz regényekben írták) mi magunk
lennénk, mindazok, akik ezt az országot vezetik meg épp
nem vezetik, teleírják a lapokat, s akik a múzeumokat be-
és átrendezik ezekben az években. Ne legyen félreértés,
a Fidesz is a múlt század embereibõl áll. Akárki
van hatalmon, az új évszázad valóságát
a múlt emberei jelölik ki. Én persze - mint afféle
múlt századi ember - mindebben semmi kivetnivalót nem látok,
sõt, inkább rémülten nézem, hogy miféle
világot rendeznének be azok a magukra maradt gyerekek, akiknek
a Gutenberg-galaxisban felhalmozott tudás mit sem mond. Ha tudni akarják,
hogyan nézne ki az a világ, amit ezek a tündérléptû
gyerekek rendeznek be, vessenek egy pillantást azokra a lapokra, amit
õk szerkesztenek, olvassanak bele a Cosmopolitan vagy épp
a PAN soraiba. Mindjárt tudni fogják, hogy mi szükség
van a burzsoá nyugdíjasokra.
Igen keveset tudunk arról, hogy miféle jövõ vár
a technokulturális kontextusokban élni kényszerülõ
posztnemzetállami közösségre, amely mégiscsak
át kell, hogy mentse a kultúráját. Olyan korban
élünk, amelyben már nyoma sincs a historizmus nagy kulturális
kohójának, amelyben egy-egy közösség tagjai soha
nem látott mértékben tanulták ugyanazt a kultúrát.
Egykor, a nacionalizmus kultúrájának fénykorában
ugyan nemzetenként változott a kulturális normarendszer
konkrét valósága, de szinte mindenütt azonosak voltak
a kategóriák és az intézmények által
teremtett osztályozási rendszerek, normák és formák.
Ám megeshet, hogy még sincs ott változás, ahol én
látom s érzékeltetem, ellenben ott van, lám, a neo-techno-nacionalizmus
szép új világa. Amúgy a materiális kultúra
és a média szerénynek nem nevezhetõ viszonya komoly
kérdéseket tesz fel mindenkinek. A Big Brother/ Való Világ
fordulatai közül én például számottevõnek
tartom, hogy egy, a minap a TV2 kegyelmébõl" helyi
hõssé lett vidéki kisember neve, pusztán azért,
mert tulajdonosa ma egy másik tévénél szolgál,
egykori közegében egy disznót illet meg. Nem véletlen
írom én ezt ilyen bonyolultan, nincs kedvem leírni sem
ennek az állampolgárnak, tehát a róla elnevezett
disznónak a nevét. Attól tartok, akik ezt a döntést
hozták, még büszkék is arra, hogy milyen jó
viccet eszeltek ki. Épp annyira erkölcsön és az ízlés
fogalmán inneni névadás ez, mint Frei állampolgár
álriportjai. Ilyen bosszút a gyerekek állnak a homokozóban,
négyéves korukban. Felnõtt, felelõs ember, aki tévét
kapott a kezébe, nem csinál ilyet.
Poszt-posztmodernben - gondolják ezek a magukat cinikusnak látó
képzetlenek - az ilyesmiért nem kell magukat szégyellniük.
Igaz, ami igaz, én például az ORTT helyett érzem
magam kínosan: hiszen ha ezt lehet, akkor valóban mindent lehet.
Médiaelmélettel foglalkozó állampolgárként
és tanárként gondolom: ha az ORTT úgy véli,
hogy mindez mehet, ugyanis a képeknek, mûsoroknak nincs hatásuk,
akkor abból az következik, hogy a testületet fel kell oszlatni,
hiszen ha a képeknek nincs hatalma, akkor minek felettük hivatal.
Ha ellenben a képeknek mégis lenne némi hatalma, akkor
meg az ORTT-nek nincs, s ekkor ezért kellene kimondaniuk hangosan, amit
mindenki tud: a testület jelen formájában teljesen értelmetlen
és nevetség tárgya. Attól tartok, mindezen az a
Hajdu István, az MSZMP (ah, emlékezet) egykori független
pártfunkcionáriusa (tán még városunk valamely
elsõ titkára is volt, ha ezt megemlíteni nem a jó
hírnév sértése manapság) sem igen fog segíteni,
aki a Rádió elnökeként békésen tûrte
a Vasárnapi Újságot, amely bizonyosan többet
ártott a köztársaságnak, mint az a szegény
állampolgár, aki ma már egy disznó neve. Ugyan ne
felejtsük el: a Lakatos Pál vezette közszolgálati mûsor
a nyilas korszak hangját hozta vissza az éterbe, s ezért
a tényért Hajdu István viseli a teljes felelõsséget
- mindörökre. Ez már így maradt a magyar kultúrtörténetben,
ezen már nincs mit segíteni. És ha Hajdu úr éppúgy
fog hinni foglalkozásában az ORTT elnökeként, mint
egykor az MR elnökeként, akkor vidám évek jönnek.
Nem az a baj tehát, hogy Hajdu úr kommunista volt, hanem az, hogy
az eddigiekben mutatott teljesítménye alapján vagy nem
ért ahhoz, amit csinál, vagy teljes mértékben cinikus.
Ám a szavak mögött (amint Hajdu úr története)
mindig kilátszik a be nem vallott, s nem közös múlt.
A probléma épp abból ered, hogy a múlt mindaddig
nem közös, amíg nincs bevallva, s fordítva. Az önnön
múltjának mitikus interpretációiba bonyolódó
köztársaság értelmiségi csoportjai között
a nemzeti meg- és kiegyezés gyakorlatához szükséges
minimum párbeszédének lehetõsége sem kezdõdött
el. A Terror Házának minden szempontból leverõ esete
fényesen példázza ezt a múlni nem akaró múltat.
Én dolgozni akarok. Elegendõ harc, hogy a múltat
be kell vallani
" Ennek a több szempontból korszakteremtõ
kiállításnak, múzeumnak(?) történetével
szembesülünk-e, vagy e tekintetben még a jelen idõ érvényes?
Nem mindegy, hogy miként értjük, ami elõttünk
áll. Ha a Terror Háza ugyanis a közös jelenünk
része - s én erre szavazok - akkor ahhoz adom a szavazatom, hogy
ami ott történik, ahhoz nem pusztán az ország egy
részének van köze. A Terror Háza nem a jobboldal magánügye,
nem a volt miniszterelnök politikai show businessének, road show-jának
egyik állomása, hanem olyan közintézmény, amelynek
léte és autonómiája épp azért kétségbevonhatatlan,
hogy arról méltó és méltányos vita
folyhassék. Amikor ezt állítom, akkor bizony arra gondolok,
hogy visszatetszõ, ha a szociálliberális kormány
mindenféle piszkos trükkel legyõzni, s nem meggyõzni
kívánja véleményének igazáról
a Terror Háza vezetõit. Mindaddig, amíg a Terror Háza
munkatársai okkal és joggal tartanak attól, hogy nem velük,
hanem róluk folyik a vita, addig nincs értelme azt remélni,
hogy indíttatva érzik magukat a párbeszédben való
részvételre. Azaz, ha lehet így fogalmazni egy liberális
havilapban, illõbb a liberális kultúrpolitika csendes kritikáját
megfogalmazni, épp annak érdekében, hogy világossá
téve a helyzetet, utóbb kemény kritikai álláspontok
is megszülethessenek. És tudomásul kell venni: a Terror Háza
által felkeltett vad és valóban komoly indulatok azt jelzik:
nem létezik az a mindenki számára magától
értetõdõ, általánosan elfogadott közösségi
önkép, amit a Terror Házának munkatársai semmibe
vettek volna. Annak a nyilvános vitának, amelyet ezzel az intézménnyel
kapcsolatban le kell folytatni, épp az lenne az értelme, hivatása
és legitimitása, hogy ezt kialakítsa. (Csak remélhetem,
hogy az Élet és Irodalomban lassan megkezdõdött
vita elõbb-utóbb arra kényszeríti a Terror Háza
vezetõit, hogy megfogalmazzanak valamiféle választ.)
Ha lehetséges tehát ez a vita - s minthogy épp a szociálliberálisok
vannak hatalmon, ezért rajtu(n)k múlik, kinek-kinek tiszte és
felelõssége mértékében -, akkor ennek keretében
szép komótosan leírnám, részletesen kifejteném,
hogyan is látom én ennek a Háznak a múzeumfilozófiai
kérdéseit. Miként vagyok Ferenczfy-Kovács Attila
vizuális zsenialitásának, térteremtõ erejének
csodálatával, s miként tartom tûrhetetlennek, hogy
a Terror Háza a terror kezdetét nem 1938-tól, a zsidótörvényektõl
eredezteti, mert ugyan mi más a terror, mint az állampolgárok
elleni, az állampolgárok jogai elleni hadjárat. Bizony,
szerintem is tudnia illene a Terror Háza vezetõinek, hogy a zsidókérdéshez
való viszonyuk nem csekély mértékben a kiállítás
egészének hitelességét méri. A Terror Háza
a jelenlegi keretek között például képtelen tudomásul
venni, hogy a zsidókat ért támadás a magyar társadalom
egészét érte, s amíg ezt a belátást
nem tesszük közös tapasztalattá, amíg nem válik
ez a konszenzus alapjává, evidenciává, addig sehol
sem tartunk. Ugyan mit gondoljon az új nemzedék bármely
tagja, ha meghallgatja Gáti József elõadásában
Radnóti Miklós Sem emlék, sem varázslat címû
versét. Ezt a magyar verset, amelyet egy magyar állampolgár
írt, a magyarsága bizonyosságában - arról
a terrorról, amelyet ellene folytattak. Ennyi évtizeddel késõbb
is szégyennek és gyalázatnak tartom, hogy Radnóti
(és félmillió társának) halála még
mindig nem evidensen a közös történelmünk része.
Botrányos és gyalázatos, hogy ebben a múzeum-kiállítótérben
Lovas István könyvét hirdetik a weblapon, ugyanis ez az ember
kívül van a nemzeti konszenzusteremtés szándékával
élõ állampolgárok közösségének
bármelyikén. De hát - s itt érkezünk vissza
- tényleg nincs ma tér arra, hogy a radikális kritika,
amelyet én e tekintetben gyakorolnék, önmagát jelentse,
és ne mást.
Ám mindaddig, amíg a hisztéria tart, addig a múlt
megalkotása helyett a múltaktól való félelem
foglalkozat kit-kit, s a félelem nem alkalmas a párbeszéd
kezdetére.
A Terror Háza kapcsán gyakran felmerül a Holocaust Múzeum
és a köztéri emlékmû kérdése -
utóbbi, attól tartok, inkább keveseket érdekel,
de engem nagyon. Igaz, ami igaz: méltánytalannak tartom, ha a
magyar zsidóság emlékezetének sorsát a Terror
Háza kontextusában említjük meg. Ennél csak
azt tartom nagyobb bajnak, ha csak ebben a kontextusban. S ugyan tisztában
vagyok azzal, hogy a Holocaust Múzeum végre épül (komoly
megtiszteltetés nekem, hogy a magam szerény eszközeivel a
kiállítás definiálásában részt
is vehetek), de mindennek semmi köze a köztéri emlékmûhöz.
Mintha a papagáj nevû madárra emlékeztetnék,
azaz nem elõször írom, mondom mindezt, de hát mégsem
hihetem, mint bizonyos Mester Ákos képzeli, hogy van hatalom",
amelynek levelet lehet írni, kedvesnek szólítva (utca,
házszám). Ám tény, hogy nyolc hónap alatt
ez ügyben semmi sem történt, s az is tény, hogy 2004/5
vélhetõen az utolsó civilizált évszám,
amely alkalmas arra, hogy a nemzet végre nyilvánosan emlékezetébe
fogadja azokat, akiket gyalázatos módon kilöktek tagjai közül.
Gondoljuk csak el, milyen lenne Budapest Október 6-a utca, Batthyány
utca, Batthyány emlékmécses nélkül, milyen
lenne Bem tér nélkül. Ehhez képest Bálint György
emléktábláját a Szent István parki ház
faláról eltüntették, s nincs olyan polgármester,
aki magától kötelességének érezné,
hogy azonnal helyreállítsa. Nincs kedvem arra gondolni, hogy mik
azok a fontos dolgok, amik megelõzik, hogy a XIII. kerület szocialista
polgármestere az elemi emlékezetpolitikai lépéseket
megtegye: mint a jó Armstrong esetében, kis lépés
lenne az õ számára, de nagy a magyarok számára.
Azoknak a magyar állampolgároknak az emlékezetét,
akik részben izraeliták, részben keresztények, részben
felekezet nélküliek voltak egykor, s akiket zsidónak"
nevezvén összegyûjtöttek s lemészároltak
egy nyáron, nem világosan és félreérthetetlenül
a nemzet történetének részévé tenni:
ez épp olyan felelõssége Medgyessy Péternek, mint
minden elõdjének volt. Csak most épp õ van hatalmon.
Bizony, ha lenne ilyen emlékmû, ha már lenne, akkor másként
néznénk a Terror Házára. Akkor az már a konszenzus
ellen való vétség lenne.
Tudom, mindenkinek megvannak a maga holtjai, de hadd hihessem, hogy az emlékezetek
és ellen-emlékezetek nem kioltják, hanem erõsítik
egymást. A kommunizmus áldozatainak emlékmûveit csak
erõsítené a magyar zsidóság kollektív
emlékezete. Oly egyszerû ez: kollektív emlékezet
nélkül nincs kollektív identitás, kollektív
identitás nélkül nincs nemzeti történet, nincs
olyan narratíva, amelyet aztán lehet kicsit komótosan mellõzni.
A felejtéssel és emlékezettel függ össze ennek
a hónapnak számomra legleverõbb története,
Djindjic halálának értelmezése a magyar (és
nem magyar) médiában, valamint a politikai elit szokásrendjében.
Az olvasó, felteszem, tisztában van azzal, hogy semmiféle
balkáni szakismeretem nincs, Belgrádban egyszer jártam,
szerbül semmit sem tudok, azaz nem kívánok Djindjic érdemeirõl
beszélni, ez ügyben mindössze Végel Lászlóra
és Makai Józsefre hivatkozhatom. Elõbbi a Narancsban írt
nagyszerû dolgozatot, utóbbi a Hír Tv egy adásában
próbálta meg elmagyarázni egy Kóczián nevû
álinfantilis és mûveletlen óriáscsecsemõnek,
hogy amiket kérdez a kortárs Szerbia állapotáról,
az minden bizonnyal egyest érdemelne az egyetemen.
Djindic halálát beárnyékolta" annak a
háborúnak a képe, amelynek megítélése
valóban bonyolultabb, mintsem az Idusról idusra sorain
magam interpretálni merhetném. S most arról van szó,
hogy mit jelentett az a tény, hogy a magyar kormány (is) letudta
a leckét, odaküldte a temetésre Szili Katalint, nem használta
ki, hogy ott volt Orbán Viktor, aki mégis miniszterelnök
volt, s mint ilyen, többet is jelenthetett volna, mint magánembert.
Djindjic temetése ugyanis azt is kifejezésre juttatta, hogy meddig
tart a mi világunk. Folytatjuk-e azt az ostoba viselkedést, amelynek
eredményeként a szomszédainkról úgy beszélünk,
mintha ezer kilométerre lennének.
Amúgy a február s március szépen eltelt a naptárban,
s elvitte magával Mádi Szabó Gábort, ezt a hatalmas
színészt, aki épp oly észrevétlen eleganciával
távozott, amint élt. Ha lenne - lenne már - az a Nemzeti
Audiovizuális Archívum, amelynek megteremtését ez
a kormány enyhén szólva nem sieti el, akkor most annak
honlapján megkereshettem volna a mûvész néhány
alakítását, felidézhetném egy-egy jeles versmondását.
Minthogy azonban a magyar politika nem a normális emberek észjárása
szerint halad, s a NAVA ezúttal azért készül lassan,
mert mindössze két minisztériumnak kell összehangolnia
munkáját, mindezt csak magam elé képzelem. Persze
ilyen archívumok nem épülnek könnyen, de azért
nincs semmi ok arra, hogy a kormány végre ne tegye azt, amelyet
egyszerre vár el tõle a józan ész, a becsület,
a hûség, és végül, de nem utolsó sorban
az Európai Közösség. Ha igaz az, hogy a modern nemzeti
kultúrák gondozása hasonlatos a franciakertek tervezéséhez,
fenntartásához, akkor ez az állítás részben
ma is érvényes. Annyi bizonyos, hogy a nemzeti kultúra
fenntartásához szükséges intézmények
létrehozása nélkül nincs okunk a jókedvre.
Ha semmit sem teszünk, akkor persze marad a Pató Pál iránti
olthatatlan rokonszenv. De kinek fog pár év múlva bármit
is mondani az õ kedves neve?