Amióta
nem maga vezeti a cégeit - hiszen jó ideje fõállásban"
egy fõiskola, az International Business School fenntartója és
fõigazgatója, és tízmilliárdra becsült
vagyonát egy alapítvány mûködteti -, mennyire
áll biztos lábakon ez a vagyon?
A vagyon ilyenkor is mûködik. Ennek a mûködésnek
egy része most maga az iskola, ami inkább viszi a pénzt,
mint hozza, de természetesen vannak olyan befektetéseim is, amelyek
hozzák, tehát jövedelmet termelnek, és ez adja a stabilitását
a dolognak. A különbség inkább az a korábbi ténykedésem
és a jelenlegi között, hogy ma már nem magam állok
a cégeim élén, hanem, külföldön is, belföldön
is, olyan menedzserek, akik - hogy úgy mondjam - kezelik a vagyont, és
én megint inkább azt a képességemet tudom kamatoztatni,
hogy kitalálom a dolgokat, vagyis újra afféle ötletember
vagyok, és aztán ezek az ötletek vagy bejönnek, vagy
nem.
Ezek szerint inkább bejönnek. Mibõl áll ez a tízmilliárdos
vagyon?
Van benne pénzügyi befektetés természetesen, ami a
stabilitást adja. Van benne ingatlanbefektetés, ami jelentõs
hozamot ígér, persze nem Magyarországon, mert itt például
nem lehet finanszíroztatni az ingatlanfejlesztést, csak akkor,
ha már valaki külföldi partnerrel rendelkezik.
Külföldön hol vannak ingatlanbefektetései?
Most a spanyolországi Marbellán épül több száz
üdülõ apartman. Budapesten épülnek lakások,
irodák és Óbudán szálloda. A Tárogató
úton pedig új sportcentrum fogja kiegészíteni az
épületet. Vagyis az itthoni vagyonom jelentõs része
az iskolában van, ezért elõbb-utóbb ennek is jövedelmet
kell hoznia, hiszen az oktatás, a képzés is üzlet,
a világon mindenütt az.
Korábban azt mondta, hogy amit az oktatás majd egyszer hozni
fog, azt vissza fogja forgatni ugyanoda.
Igen, de ez ideológiai kérdés. Persze, hogy vissza fogom
forgatni. De ettõl még a vállalkozásnak magának,
tehát az oktatási vállalkozásnak is nyereségesnek
kellene lennie, baj, ha nem tud nyereséget hozni.
Ez szerintem Magyarországon vadonatúj gondolatnak számít,
nem véletlen, hogy az Oktatási Minisztériumot a pénzköltõ
jelzõvel szokták illetni, mintha ez a dolog természetébõl
következne. Milyen módon akarja az iskoláját nyereségessé
tenni?
Kezdjük ott, hogy Magyarországon hozzászokott a lakosság,
hogy a képzés, az oktatás ingyenes. Holott ugye az is pénzbe
kerül, csak az adónkból fizeti az állam. Másrészt
az is tény, hogy ahol az oktatásért fizetnek, ez a világon
mindenütt üzleti tevékenység, egy termék értékesítése.
Aki ma Magyarországon fizetõs iskolába küldi a gyerekét,
az kétszer fizet: egyszer az adójával megfizeti az ingyenes"
felsõoktatást - amit nem vesz igénybe -, majd másodszor
is fizet, amikor lerója a tandíjat. A külföldi érdeklõdõk
fogadása egy-két év alatt nyereségessé teheti
a képzést. Az oxfordi diploma nálunk csak nyolcszázezer
forint, Oxfordban 7300 angol font, azaz hárommillió forint. A
megélhetési költségekrõl már nem is
beszélek.
Visszatérve a vagyonra: ezzel a tízmilliárddal, amivel
itthon a tizenhetedik helyre hitelesítik, Európában hol
van?
Sehol. Egy átlagos német kisváros elsõ száz
leggazdagabb embere közé nem kerülnék be vele, mint
ahogy a magyar top száz" sem kerülne be egy német
kisváros top százába". De én azt gondolom,
hogy ez nem baj. Ráadásul ennek a töredéke is bõven
elég ahhoz, hogy biztonságot adjon a családnak, ezért
engedem meg magamnak, mert megtehetem, hogy iskolát tartsak fenn. Mert
õszintén szólva én nem abban gondolkodom, hogy fel
kell halmozni, és folyamatosan növekedni kell. Tudom, hogy a világ
így mûködik, de én nagy tisztelõje vagyok a
Budapest Klub alapítójának, László Ervinnek,
és az általa hirdetett filozófiának, amely szerint
a növekedésnek határt kell szabni, mert valamennyien egyazon
bolygón élünk, és az nem bírja ki a minden
mértéken túli növekedést. Én egyébként
soha nem is erõltettem a dolgokat, például sosem vállaltam
föl igazán konfliktusokat egy-egy befektetés kapcsán.
Ha azt láttam, hogy van egy riválisom, egy erõszakos befektetõ,
akinek ugyanaz a portéka kell, mint nekem, akkor egyszerûen visszavonultam,
kiszálltam a versenybõl, úgy gondoltam, majd másfelé
kereskedem, egyébként is van elég e nélkül
is, különösen ötletbõl, mert abból sosem szenvedtem
hiányt.
Érdekes, a nagy családregényekben az úgynevezett
szerzõ nemzedék tagjai más mentalitásúak,
a maga filozófiája inkább a második generációt
szokta jellemezni
Mintha egy bõ évtized alatt több
generáció történetét játszotta volna
le a saját pályáján.
Szerintem is.
És már elõre levonta a tanulságot?
Igen, de Kelet-Európában szerintem a történet nem
a szerzõ nemzedékkel szokott kezdõdni, hanem a túlélõvel.
Így volt ez a mi családunkban is, ahol a szüleim generációja
volt a túlélõ, már aki egyáltalán
túlélte a holokausztot, és akik megmaradtak, õk
is rögtön elmentek.
Magyarországról?
Magyarországról, igen. Édesapámék hárman
voltak testvérek, ketten közülük, a nagybátyáim
a zsidótörvények elõl elõször Chilébe
mentek, aztán amikor '45-ben felszabadult az ország, gyorsan hazajöttek,
erre rögtön bebörtönözték õket, úgyhogy
'56-57-ben újra elmentek, és kinn is maradtak. Édesapám
sosem játszott el a távozás gondolatával, a munkaszolgálatból
hadifogságba került, és '48-ban került haza. Az édesanyám
pedig nem is tudom, hogyan élte túl. Én magam nem is tudtam
az egész történetrõl semmit, amíg egyszer Mezei
Andrásnak olvastam egy versét a Népszabadságban,
és felfedeztem, hogy a benne szereplõ név meg a cím
az én édesanyámé, és akkor tudtam meg, hogy
'44-ben - õ akkor itt Budapesten nõvér volt, tehát
ápolónõ - egy napon egyszer csak összegyûjtötték
õket, és kivégezték valahol itt Budán...
Az édesanyját is?
Igen, kivégezték, de aki rálõtt, az valószínûleg
a feje fölé vagy a hajába lõtt, vagy nem tudom, hogy.
Õ ott maradt, rögtön elesett persze, halottnak tettette magát,
és aztán valahogy elmenekült a környékrõl,
és addig bujkált, amíg Buda is felszabadult.
És addig errõl a családban nem is beszéltek?
Igen, én addig semmit sem tudtam errõl, de édesapám
is csak nyolcvan évesen kezdett a fiatal koráról beszélni.
Akkor kapott egy agyérgörcsöt, amitõl megbénult,
nem tudta elhagyni az ágyat, és attól kezdve nagyon sok
idõt töltöttünk együtt, mivel a tisztálkodásban
meg más bajaiban rám szorult. És abban az utolsó
két évben - szellemileg aránylag friss maradt - kezdett
el mesélni a fiatal koráról, a gyerekkoráról.
Például akkor tudtam meg, amit addig nem is sejtettem - mert addig
úgy hittem, hogy az én családomban mindenki a nyomdaiparban,
a könyvkiadásban dolgozott, csak én távolodtam el
ettõl a mesterségtõl - hogy a nagypapám, akit magam
nem ismertem, órásmester, vagyis vállalkozó volt
Jászárokszálláson. Tehát nem igaz, hogy a
családban én valami különlegességnek számítok,
nem én voltam az elsõ, aki ilyesmire adta a fejét. Szóval
így derült fény az édesanyám kivégzésének
történetére is, aztán õ megvárta aput,
bár mindenki úgy tudta, hogy már nem is él. '48-ban
azonban mégis hazakerült a hadifogságból, aztán
'50-ben született a nõvérem, aki ma a Szikra nyomdát
vezeti, és '52-ben születtem én, ketten vagyunk gyerekek.
A két chilei nagybácsit miért csukták le?
Õk '45-ben hazajöttek, egyikük építészmérnök
volt, a minisztériumba került. És mivel több nyelven
beszélt, tolmácsolnia kellett, és egyszer Olaszországban
találkozott kollégákkal, és a pártdelegáció
vezetõje itthon azt jelentette róla, hogy titokban nyugati emberekkel
beszél, erre azonnal lecsukták. Az idõsebb nagybátyám
ugyanúgy járt, õ már eleve gyanús volt, mert
külföldrõl tért haza, ezért szintén lecsukták,
apu ment, érdeklõdött, ugye, mert a család nem tudta,
hol van, mint van. Mindkettõjüket '53-ban engedték ki, egyikük
'56-ban ment el, a másik nagybátyám pedig '57-ben hivatalosan
kérte újra a kivándorlási engedélyt, úgyhogy
õ Chilében is halt meg.
Ezért a maga családja reakciós" családnak
számított?
Egyáltalán nem, az én édesapám a kisember"
volt, szerintem.
Nem is politizáltak otthon?
De, mindig. Apukám és anyukám '33-tól a kommunista
párt tagjai voltak, és valószínûleg azt gondolták
'45-ben, hogy akkor itt most minden jó lesz, és egész életükben,
hajnaltól késõ estig végezték a munkát
meg a társadalmi munkát, és soha egyikük sem volt
olyan funkcióban, hogy abból élt volna, hogy párttag.
Tehát mondom, õk a kisemberek voltak, és nekik nagyon váratlan
volt a nyolcvanas években a váltás, az egészet nem
értették.
A maga dolgairól, a spontán privatizációban játszott
szerepérõl mit gondoltak?
Nem értették. Én Moszkvában jártam egyetemre,
de nekem ott kint olyan tanáraim voltak, akikbõl már sugárzott,
hogy változás lesz, pedig '76-ban végeztem, de a szüleimet
úgy érte a rendszerváltás, mint derült égbõl
a villámcsapás. Nyugdíjasok voltak már, tehát
nem egzisztenciájukban érintette õket, hanem egyszerûen
nem értették. És persze nem értették a saját
fiukat sem, hogy mi az, hogy céget alapít... Anyukám a
mai napig azt kérdezi, hogy mi lesz a nyugdíjaddal? És
mondom neki, hogy van állásom, végül is fõigazgató
vagyok, és fizetést kapok, de erre azt kérdezi, hogy otthagytad
a Dunaholdingot? Mondom, igen, anyukám, lezártam az életemnek
ezt a szakaszát. Na de hát akkor mibõl fogsz élni?
Nincs fizetésed."
Nem tartja a fiát az édesanyja kizsákmányolónak
vagy szelvényvagdosónak" ?
Nem, mert mire a váltás bekövetkezett, addigra õk
már a hetvenedik évükön is túl voltak, ezért
a dolognak ezt a részét - hogy én tulajdonképpen
kapitalista" vagyok - nem is látták át. De ha
kizsákmányoló lennék, akkor - ezt komolyan mondom
- ma nem csak" tízmilliárdom lenne. Talán nem
tûnik szerénytelenségnek, ha kimondom magamról, amit
gondolok, hogy értek a pénzügyekhez. A nyolcvanas évek
második felétõl a gazdasági rendszerváltás
nekem tényleg arról szól, hogy aki értette, hogyan
mûködik a gazdaság, meg volt egy kis szerencséje, meg
olyan korú volt, mint én voltam akkor - harmincöt-harmincnyolc
éves, vagyis már nem voltam pályakezdõ, de még
nem voltam idõs sem -, az nemcsak a maga, hanem a gyerekei, sõt,
a dédunokái jövõjét is meg tudta alapozni.
Például most, hogy már ötven éves vagyok, nem
tudom, elkezdenék-e olyan nagyon mozgolódni, mint akkor. Ezért
mélyen megértem azokat az akkor 50-55 éves embereket, akik
abszolút vesztesként élték meg a rendszerváltást.
Visszatérve még kicsit a családjára, illetve
a nyilas idõkkel kapcsolatos emlékeikre, amelyekrõl - ahogy
mondta - otthon sosem hallott...
Igen, ez a téma nálunk teljesen tabu volt.
Mit gondol, miért? Másoktól is hallottam, hogy azokban
a családokban, amelyeknek tagjai épphogy túlélték
a holokausztot, úgy vélték, akkor tesznek jót a
gyerekeikkel, ha azok mindezekrõl nem is tudnak, sõt, azt sem
tudják, mi az, hogy zsidó, hogy õk maguk zsidónak
születtek. Hiszen - azt gondolták - ez a probléma a szocializmusban,
pláne a kommunizmusban önmagától megszûnik.
Ez így van. Hogy ez mennyire tabu volt, annak megértéséhez
elmondok egy történetet. Gyerekkoromban mindig Bonyhádon
nyaraltam egyetlen életben maradt rokonunknál, aki Auschwitzból
hazajövet szinte bigott módon vallásos lett. És ugye
tartotta a szokásokat, és engem is megtanítottak héberül,
tehát elõbb tudtam héberül olvasni, mint magyarul,
persze amikor tízéves koromra vége lett ezeknek a nyaralásoknak,
minden feledésbe merült. De a héber nyelv például
számomra egyáltalán nem függött össze a
zsidósággal. És tizenkilenc évesen, Moszkvában
ért az elsõ ezzel kapcsolatos atrocitás, persze akkor már
tudtam, hogy zsidó vagyok, valaki, egy részeg ember a moszkvai
metróban elkezdte kiabálni, hogy zsidó, zsidó, és
nekem esett.
Ez egy orosz ember volt?
Igen. Persze, én elszaladtam, két rendõr pedig, ahogy meglátta,
hogy egy részeg rohan utánam, leállította õt,
nem csináltak vele semmit, csak leállították ott
a nagy tömegben, és én akkor kezdtem azon gondolkodni, hogy
mi is az, hogy zsidó. Mert Magyarországon én addig semmi
ilyesmivel nem találkoztam. A középiskolában volt
ugyan egy-két õrültebb gyerek, de õk sem antiszemiták
voltak, hanem éppen zsidók, akik mindig valahogy ki akartak emelkedni
a többiek közül, ezért aztán nem is gondoltam bele,
hogy én is közéjük tartozom-e, származásom
szerint közéjük tartoztam volna, de lelkileg nem éreztem
különösebb közösséget velük. Ez egyébként
ma is így van, persze nem tagadom a származásomat, de a
zsidó kultúrához szinte semmi közöm, bizonyos
szokásokat a kislányomtól tanultam meg, amikor õ
ilyen óvodába kezdett járni. Számomra ez egy adottság,
amivel együtt kell élnem, de emiatt nem tartom magam sem rosszabbnak,
sem különbnek. És másokról is így gondolkodom,
nagyon sokszor találkozom emberekkel, nagyon tehetségesekkel,
nagyon szépekkel, nagyon butákkal, nagyon csúnyákkal,
és ezek között ugyanúgy vannak zsidók, mint nem
zsidók, magyarok vagy románok vagy bármi más. És
persze, ha nem lenne hozzá kedvem, akkor is vállalnom kellene
ezt az identitást, mert a kilencvenes években oda is löktek,
senki sem kérdezte, zsidónak érzem-e magam, vagy nem. Ugye
nem titok, hogy a privatizációs idõkben azért fehéren-feketén
megmondták, hogy zsidónak nem adják oda azt a vállalatot,
amelyre pályáztam...
Ezt komolyan mondja?
Emlékszik arra, amikor tízen meg akarták vásárolni
a Centrum áruházakat?
Igen.
Abban az idõben egy-két konzervatív barátomtól
megtudtam (mert én nem pártállás szerint kötök
barátságot), akik az Állami Vagyonkezelõnél
dolgoztak (akkor még ÁVÜ-nek hívták), hogy
miközben ez volt az egyetlen komoly ajánlat, valaki azt mondta,
hogy csak nem fogjuk a zsidóknak odaadni". Ennyi. És
itt az ügy lezárult. Zárójelben jegyzem meg, hogy
azért utána Várszegi Gáborral külön tárgyalást
folytatott az ÁVÜ, hogy esetleg mégis megvenné.
Nagyon elõreszaladtunk, pedig kicsit a pályaválasztásáról
is szeretném kérdezni. Azt hallottam, hogy azért tanult
építõmérnöknek, mert gyerekkorában állandóan
közlekedési csomópontokat rajzolt.
Igen, és a szüleim azt gondolták, hogy ez az én mûszaki
érdeklõdésem bizonyítéka. Én ma már
felnõtt fejjel - ha mondjuk a gyerekemnél látnám,
hogy ilyesmit rajzol - biztos megállapítanám, hogy ez nem
mûszaki érdeklõdés, sokkal inkább a szervezõkészség
jele. De abban az idõben, amikor pályaválasztás
elõtt álltam, a hatvanas évek végén, hetvenes
évek elején, akkor mérnöknek lenni Magyarországon
nagy dolog volt, és az én szüleimnek meg különösen
fontos volt, hogy mérnök legyen a fiuk.
És maga annyira nem volt önálló, hogy ebbe a hajlamai
ellenére belement?
Nem voltam önálló, és ez a mai napig így van.
Ezt nehéz elképzelni.
Pedig így van. Ma is minden nap fölhívom a mamámat
telefonon, aki most nyolcvanhét éves. Halálra idegesít,
hogy fölhívom, és miért hívom föl, és
nem kéne, de közben fölhívom, hogy elmondjam, hogy mi
történik velem, szóval ez a függés mai napig
megvan. Ráadásul mindig nagyon jó gyerek voltam, abszolút
szófogadó. Sajnos az én gyerekeimet is így neveltem,
hogy ne lázadozzanak.
Ez nevelés kérdése?
Igen, azt gondolom, ha mindent meg akarok oldani, hogy a gyerekemnek ne okozzon
semmi problémát, ha három percig sír, akkor azonnal
meg kell tudnom, mi a sírás oka, mert nem kell, hogy sírjon,
és azonnal el kell hárítanom ezt az okot, az tulajdonképpen
az indulat visszafojtása tudományos módszerek segítségével.
És azt gondolom, hogy miközben tényleg nagyon nagy szeretettel
vettek körül a szüleim, arra kényszerítettek, hogy
ne lázadozzak.
Ha a szülõ megpróbálja a gyereke problémáit
megoldani, mondjuk úgy, megóvni õt a nehézségektõl,
akkor arra neveli, hogy ne lázadozzon?
Nem azzal, hogy megóvja a nehézségektõl, hanem azzal,
hogy nem hagy neki lehetõséget a lázadásra. Pedig
joga van minden embernek ahhoz is, hogy rossz kedve legyen...
Magának nem volt hozzá joga?
De igen, csak pragmatikus módon meg kellett találni rá
a megoldást, és õk megtalálták. De én
ezért nem ítélem el õket, és most magamon
is látom, amikor most már a negyedik gyerekemet kezdem nevelni,
aki most is itt van az ölemben, pedig letehetném. De ha visszateszem
az ágyba, akkor elkezd sírni. Valószínûleg
sír tíz percig, aztán elalszik. De ne sírjon tíz
percig sem, gondolom, miközben tudom, hogy ugyanazt teszem vele, mint amivel
a szüleim annak idején engem elkezdtek leszoktatni a lázadásról.
És ugyanígy bántam annak idején a most már
felnõtt gyerekeimmel. Egyébként a családban mi mindig
valóságos szimbiózisban éltünk, és az
én egyetlen lázadásom az volt, hogy elmentem külföldre
tanulni. És a nõvérem is elment külföldre tanulni.
Talán hogy ne kelljen lázadnia? Szeret meglépni a konfliktusok
elõl?
Abszolút. Egy ideje ez megváltozott, de hosszú pszichológiai
és egyéb konzultációk eredményeképpen.
Azt szoktam mondani, hogy tulajdonképpen az IBS-t is azért alapítottam,
mert annak idején, amikor ötéves külföldi tanulás
után hazajöttem, akkor elhatároztam, hogy ha nekem gyerekem
lesz, én nem engedem külföldön tanulni, maradjon õ
csak mellettem, és az IBS-szel elértem, hogy külföldön
tanul, anélkül, hogy külföldre utazna.
Mert az anyaiskola Oxfordban van.
És valóban, mindkét felnõtt gyerekem oda járt
illetve jár, a lányom, aki tegnap szülte meg a harmadik unokámat,
most negyedéves. Úgyhogy remélem, õ is lassan befejezi.
Visszatérve a maga szervezési készségére,
milyen képesség az? Racionálisan kell hozzá gondolkozni?
Vagy fontosabb az emberekkel való bánni tudás képessége?
Vagy nagyon operatívnak kell lenni?
Azt gondolom, ez alapvetõen humán kérdés, amikor
autópálya-csomópontokat rajzolgattam, szerkesztettem hat-nyolc
éves gyerekként, akkor azt próbálgattam, hogyan
lehet megoldani, hogyha nem négy, hanem mondjuk nyolc irányból
érkeznek az autók, akkor se keresztezzék egymás
útját. De ettõl én még nem hiszem magamról,
hogy különösebben nagy szervezõtehetség lennék,
amit tudok errõl, azt is menet közben tanultam meg: hogy nagy toleranciával
legyek képes elfogadni más emberek ötleteit, tanácsait,
nem feltétlenül kell mindet megvalósítani, de érdemes
meghallgatni. Az üzleti vállalkozásaim egyébként
többnyire azért is voltak sikeresek, mert hagytam, hogy a munkatársaim
megvalósítsák a saját ötleteiket, persze az
adott keretek között. Egyébként számomra ennek
felismerése jelentette az elsõ igazi váltást a nyolcvanas
években, megelõzve a magánszférába való
váltást is. Akkor a Fõmtervnél dolgoztam gazdasági
igazgatóként, mert közben itthon elvégeztem a Közgázt
is.
Fõkönyvelõ volt?
Nem, én a fõkönyvelõnek voltam a fõnöke.
Ez a különbségtétel azért fontos, mert szerintem
kétféle gazdasági vezetõ létezik, az egyik
az úgynevezett fõkönyvelõ típus, aki azt nézi,
hogyan lehet minél kevesebbet költeni, és van a gazdasági
igazgató típus, aki meg azt kutatja, hogyan lehet minél
több bevételt realizálni. És én ez a második
voltam, és ehhez a szemlélethez tartom ma is magam az iskolavezetésben,
hogy nagyobb bevétel kell, és akkor többet lehet elkölteni
fejlesztésre, tanári bérekre stb. Visszatérve a
kérdésére: a Fõmtervnél volt egy igazgatóm,
akivel minden elképzelésemet el kellett fogadtatnom, és
ma is úgy hiszem, hogy az õ kimondottan szekánt lénye,
kellemetlen magatartása hallatlanul sokat tett hozzá az addigi
tanulmányaimhoz. Ha hoztam egy szerzõdést, hogy írja
alá, akkor ott kellett ülnöm vele órákon át,
emlékszem, szipkából szívta a cigarettát,
egy szót nem szólt, csak olvasta a szöveget, majd mondjuk
az ötödik mondatnál megkérdezte, hogy ezt nem kéne
még egyszer átgondolni? És akkor én ki voltam akadva,
hogy mit kötözködik, de aztán újra átnéztem
a szerzõdést, és újra csak azt tudtam mondani, hogy
nem. Erre õ azt mondta, hogy jó. Továbbmentünk. És
közben eltelt így két óra, de egy idõ után
rájöttem, hogy ennek a magatartásnak esetemben kétféle
haszna is volt - mert a végén egyébként mindig mindent
aláírt. Az egyik az volt, hogy rákényszerített,
hogy minden ötletemet meg tudjam védeni, ráadásul
miközben újra meg újra át kellett gondolnom õket,
ez mindig újabb ötleteket adott, másrészt pedig minden
tárgyaláson fölállhattam azzal, hogy bocs, nekem van
egy fõnököm, akivel ezt még el kell fogadtatnom. És
emlékszem, hogy voltak olyan tárgyalásaim, ahol erre hivatkozva
fölálltam, pedig a fõnököm egész héten
szabadságon volt, viszont másnap, amikor folytattuk a tárgyalást,
már új helyzet volt.
Kicsit beszéljünk a nyolcvanas évekrõl, illetve
arról, milyen volt egy úgynevezett szocialista vállalat
egyik vezetõjének lenni.
Errõl elõször is az jut eszembe, hogy KISZ-titkár
voltam, ezt egyébként már az elsõ gimnáziumban
elkezdtem, amikor mint konszenzusos személyt, mind a diákok, mind
a tanárok el tudtak fogadni.
Maga ilyen mozgalmár típus volt, úttörõvezetõ
meg mindenféle?
Szerettem részt venni mindenben, és mindig haragudtam Surányi
Gyurira, aki egy osztállyal alattam járt, és mindig azt
mondta, hogy nem tud részt venni a rendezvényeken, mert neki angolul
kell tanulnia, és most utólag azt mondom: a francba, milyen igaza
volt! A KISZ-titkárságom azonban nem ért véget a
középiskolával, mert volt olyan munkahelyem is, a Víziterv,
ahol mérnökként dolgoztam, miközben KISZ-titkár
is voltam. Ezt csak azért mesélem, mert most utólag rájöttem,
hogy nekem ezek is afféle vállalkozói iskolák voltak,
például emlékszem, hogy a mi KISZ-szervezetünket mindig
iszonyúan irigyelték, mert tele volt pénzzel.
Honnan?
Akkor is folyton a jogszabályokat olvastam, hogyan lehet olyan társadalmi
munkát végezni, illetve szervezni, hogy azért fizessenek
is, persze nem nekünk, hanem a szervezetnek. Meg mindig azt néztem,
mivel lehet egy kis pénzt csinálni. Ezért aztán
a vállalati KISZ-szervezet például minden évben
el tudott utazni külföldre repülõgéppel, mert annyi
pénzünk volt.
És mint vállalati ember - vagy akár mint KISZ-titkár
- milyennek érezte azt a világot, a létezõ
szocializmus" utolsó évtizedét? Lelkesítették,
vagy inkább szorongással töltötték el a változások?
Én akkor is azt kerestem, hogyan lehetne a cég pénzügyeit,
gazdálkodását úgy alakítani, hogy a dolgozók
is minél többet keressenek, a vállalat is minél jobban
járjon, és erre mindig találtam jó megoldást.
Nem mintha okosabb lennék másoknál, hanem mert erre a srófra
jár az agyam. Mert az emberek általában - most a vezetõkrõl
beszélek - csak azt a jogszabályt szokták elolvasni, ami
rájuk vonatkozik, és eszükbe sem jut a mellette levõt
is megnézni. Én pedig emlékszem, amikor gazdasági
igazgató lettem, fél évig semmi mást nem csináltam,
mint az elõdöm könyvespolcáról leszedtem a jogszabályokat,
és végigolvastam mindent, ami rám vonatkozott, meg azt
is, ami nem, amibõl rájöttem, hogy bizony lehet másképp
is a dolgot csinálni, úgy, hogy megmaradjunk a jogszabályi
keretek között, de mégis elõnyösebb legyen a vállalatnak.
És ennél a tervezõ vállalatnál az alatt a
négy év alatt, amíg ott voltam, a dolgozók jóval
többet kerestek, mint a többi hasonló vállalatnál,
miközben a vállalat vagyona a négyszeresére emelkedett.
Egyébként éppen emiatt volt konfliktus köztem és
a tervezõk között, mert szégyennek tartották,
hogy a vállalat nem a mûszaki tervezésbõl gazdagodik,
hanem az én pénzügyi befektetéseimbõl, értékpapír-ügyleteimbõl.
Ebbõl az idõbõl való egyébként az
ismeretségem Járai Zsigmonddal meg Hardy Icával, akik ugye
akkor az Állami Fejlesztési Intézetben kezdtek értékpapírokkal
foglalkozni, én meg talán az elsõ vállalati ember
voltam, aki megkereste õket.
A politika nem érdekelte?
Nem, engem mindig csak a praktikum érdekelt. Egyébként
én már Moszkvában is a konvergenciaelmélet híve
voltam, amit pedig akkor nekünk ott úgy tanítottak, mint
valami nyugati õrültséget, emlékszem, mekkora megrökönyödést
keltettem a kinti pártszervezetben, amikor elõálltam azzal,
hogy a szocializmus tervgazdálkodás, de a kapitalizmusban is egyre
inkább próbálják a piacot szabályozni, ezért
a szocialista tervgazdálkodás is át tud úszni egy
piaci tervgazdálkodásba. Én ebben hittem. És amikor
a magyarországi változások bekövetkeztek, akkor énbennem
az volt, hogy a konvergenciaelmélet a gyakorlatban is beigazolódott,
jól haladnak a dolgok.
Jól tudom, hogy 1989 októberében nem csatlakozott az
MSZP-hez?
Igen, nem újítottam meg a párttagságom, de csak
azért nem, mert akkor már annyira benne éltem üzleti
ügyekben, el voltam foglalva mással. De attól még
gondolkodásom a mai napig nem változott, most is nagyon baloldali
vagyok, és mindig is nagyon liberális voltam.
Ami csak azt mutatja, hogy Magyarországon a társadalmi munkamegosztásban
elfoglalt helynek semmi köze a politikai mezõben elfoglalt helyhez,
a jobb- vagy a baloldalhoz, szociáldemokráciához vagy konzervativizmushoz.
Ezzel egyetértek, ha megnézek egy pártprogramot, akár
a Fideszében, akár az MDF-ében fellelhetem azokat a baloldali
értékeket, amelyeket én is osztok. Úgyhogy most
hagyjuk is a pártválasztást, ez úgyis mindenkinek
magánügye.
Akkor most már végre a Dunaholdingnál tartunk, illetve
a rendszerváltásnál, amikor - állítólagos
konfliktuskerülõ alkata ellenére - a konfliktusok megtalálták.
Én nem így fogalmaznék, szerintem nem a konfliktusok, hanem
a lehetõségek találtak meg. Azt szokták mondani,
hogy az élet problémák sorozata, amelyek azonban mind számtalan
lehetõséget rejtenek, és tulajdonképpen az a kérdés,
hogy az ember ezekben a konfliktust látja-e meg vagy a lehetõséget,
és én - azt gondolom - azok közé tartozom, akik inkább
a lehetõségeket látják meg. Nem eresztem búnak
a fejem, ha valami nehézséggel találkozom, hanem azt keresem,
merre van belõle kibontakozás, vagy ha nincs, akkor merre van
a kerülõút. Például a nyolcvanas évek
végén, amikor már léteztek a gazdasági rendszerváltásnak
keretet adó jogszabályok, akkor a vállalat teljesítményét
kifejezõ mutatók határozták meg, hogy egy vállalati
felsõvezetõ (én annak számítottam) milyen
prémiumot, milyen jövedelmet kap. Emlékszem, mennyire meghurcoltak
az újságokban akkoriban egy-két vezetõt, amiért
annyira sok prémiumot kapott, mi meg nagy csendben voltunk, pedig mi
még annál is sokkal többet kaptunk. Amikor például
bevezették az adójogszabályokat, akkor az évi száz-százötvenezer
forint átlagos fizetésnek számított, nálunk
pedig a három felsõvezetõ kétmillió forint
prémiumot kapott fejenként. Az akkor olyan sok pénz volt,
hogy mi az elsõ házunkat abból vettük meg. De hogy
visszatérjek a Dunaholdingra, amit soha nem kedvelt az állam,
sem az Antall-kormány, sem a Horn-kormány, de valójában
minket a bürokrácia, az államigazgatás nem kedvelt...
Ráadásul a közvéleménnyel sem tudta megértetni,
mi a maga nagy találmányának, a privatizációs
lízingnek a lényege. Ezért mindenki azt gondolta, valami
nagy disznóság van a háttérben, amit afféle
pénzügyi hókuszpókuszokkal akar leplezni.
Igen, mert az emberek többsége úgy mûködik, hogy
ha valamit nem ért, akkor úgy gondolja, hogy az valami disznóság.
Egyszer levelet írt nekem egy férfi, ugyanis én az ötletemet
sosem titkoltam, az egyik újságban például pontos
leírását adtam, hogyan lehet egy olyan országban
hozzájutni vállalatok vagyonához, ahol senkinek sincs pénze,
tudniillik így mûködött az ország, nem volt felhalmozott
vagyon...
Én magam ezt az autólízing példájából
értettem meg: az embernek nincs pénze, és mégis
képes autót venni, mert lízingel. És mire visszafizeti
a kölcsönt, persze busás kamattal, addigra az autó is
az övé lesz.
Így van, közben az autót használja, mondjuk, taxizik,
abból bevétele van, tehát az autóval mûködtetett
vállalkozása kitermeli azt az összeget, amennyibe az autó
kerül, és így az autó is szép lassan az övé
lesz. Ugyanezt a technikát találtam ki én az állami
vállalatok privatizálására, csak ezt ugye sokan
nem értették, valami trükköt, valami csalást
láttak benne, számon kérték, amit az autó
esetében senkinek sem jut eszébe számon kérni, hogy
miért nem azonnal, miért nem készpénzben fizettem
a portékáért.
Tényleg irtózatosan bonyolult volt a dolog.
Csak a jogszabályok voltak bonyolultak Mert mi is történt
valójában? Én azt mondtam: Állam, add ide a vagyonod
felét, és én olyan módon fogom mûködtetni
azt a vagyont, hogy megtöbbszörözöm a hatékonyságát,
ezáltal a nálad maradt fél vagyonrész legalább
a dupláját fogja érni. Vagyis te a pénzednél
vagy, illetve kicsit jobb helyzetbe kerülsz, és ez matematikailag
ki is volt számolva. Ha én ezt az ígéretemet nem
tudom betartani, akkor a nálam lévõ vagyonrészt
elvesztem, tehát magyarul: én sem járhatok jól,
ha nem vagyok képes a te vagyonodat jól mûködtetni,
úgyhogy meggyõzõdésem, hogy ez nemcsak jó
konstrukció volt, hanem közgazdaságilag is egzakt módon
mérhetõ. De hogy visszatérjek a férfira, aki levelet
írt nekem a kilencvenes évek közepén, tehát
amikor már kezdett lecsillapodni az én pénzügyi trükköm
keltette izgalom: abban a levélben arról tájékoztatott,
hogy olvasta a HVG-ben az eljárás leírását,
abból megértette a konstrukciót, és már övé
a cég, amelyben korábban dolgozott, és köszöni
szépen az ötletet. Ennyi.
Amikor a Centrum privatizációjánál az ÁVÜ-nél
beleszaladt valamibe, akkor...
Igen, beleszaladtam az ÁVÜ ügyvezetõjébe.
Az akkor Csepi Lajos volt...
Igen, Csepi Lajos, aki egyébként annak a KISZ KB-nak volt a mezõgazdasági
osztályvezetõje, ahova én annak idején mint Víziterv
KISZ-titkár tartoztam, és - ahogy meséltem - tele voltunk
pénzzel, és utáltak minket, mert nem értették,
hogy jön egy KISZ-szervezet ahhoz, hogy tele legyen pénzzel. Nekem
egyébként meggyõzõdésem, hogy máig
a régi (és persze újabb keletû) személyes
indulatok, a barátságok meg a gyûlölködések
határozzák meg azt, hogy hol talál az ember támogatókra,
és hol akadályozókra.
Nem gondolja, hogy Csepi Lajos is foglya volt az akkori helyzetnek? Az akkori
kormánykoalíción belüli kötélhúzásoknak?
Én ezt másképp látom. Szerintem a Lajos mindig is
bürokrata volt, õ egy állami tisztviselõ volt, és
azt ideálisan adta elõ, én pedig nem voltam a kedvencek
között, sem abban a kurzusban, sem késõbb. Tehát
mindig voltak kedvenc ügyek és kedvenc személyek, és
én nem voltam soha senkinek a kedvence.
A politikában nem talált pártfogókra, támogatókra?
Nem is nagyon kerestem, annál én önállóbb vagyok.
Nem szeretem, ha valaki a fõnököm, nem szeretem, ha alkalmazkodnom
kell valakihez. Engem mindig a gyakorlat, a szakmai dolgok érdekeltek.
Persze azért engem sem került el teljesen a politika, egyszer Horn
megkért, hogy legyek privatizációs miniszter, amit Petõék
fúrtak meg azzal az ürüggyel, hogy én szakértõ
vagyok, a kormányban pedig politikus kell. Biztos igaza volt, de akkor
azt mondtam neki, emlékszem, hogy ha majd kulturális minisztert
kerestek, akkor szóljatok nekem, mert ahhoz legalább nem értek.
Talán nem is a szakértelem volt az akadály, hanem inkább
az, hogy túlságosan benne volt a dologban, hogy összeférhetetlenségek
adódhattak volna...
Lehetséges, és végül is ezzel jót tett velem.
Ma már tudjuk, hogy mit kapott szegény Suchmann Tamás is
azért, hogy azt tette, amit kellett, ami hasznára vált
az országnak: mindent eladott, ami akkor eladható volt, hogy ne
menjünk a falnak, és mit kapott ezért? Úgyhogy énnekem
nagyon jót tettek akkor a politikusok.
Ha az SZDSZ nem ellenkezik, maga elvállalta volna a miniszterséget?
Igen, mert ahogyan soha nem szoktam kérni, úgy ellentmondani sem
szoktam, ha meg akarnak valamivel bízni. Egyébként szakértõként
- bármilyen furcsán hangzik is - engem valamennyi kormány
foglalkoztatott.
Ki, hogyan, miben?
Hát anyagokat készítettem az ÁVÜ-nek, Csepinek,
Szabó Tamás MDF-es miniszternek, a Horn-kormány idején
pedig Medgyessy Péter pénzügyminiszterként azzal bízott
meg, hogy a változtatás elõtt olvassam el az adójogszabályokat,
mert én ugye arról voltam ismert, hogy mindig találok kiskaput,
és ha én megmondom, hol vannak a kiskapuk, talán elõbb
lehet bezárni õket.
Sok ilyenre hívta fel a figyelmet?
Nem akarok ezzel dicsekedni, mert van néhány olyan, amit nagyon
utálnak.
Engedje meg, hogy visszatérjek kicsit még a Dunaholdingra,
illetve arra a privatizációs technikára, ami - ez vitathatatlan
- rettentõ bonyolult konstrukció volt, és amirõl
- részben ezért - a laikusok ma is azt gondolják, hogy
valakinek, valamennyiünknek a rovására mûködött.
De akkor miért csodálkozik, hogy vannak, akik - maguk a közelébe
sem jutván semmi ilyesminek, akiket a rendszerváltás veszteseinek
szoktunk nevezni - hihetetlen indulatokat táplálnak ezzel szemben?
Nem csodálkozom, és nem csodálkoztam akkor sem. Én
csak azt vártam volna a kormányoktól, hogy amikor mindenki
azt mondta, hogy a privatizáció az oka minden bajnak - és
az én cégem, a Dunaholding a legnagyobb privatizációs
tanácsadó cég volt, és engem ebben a minõségemben
utáltak -, teljesítsék kommunikációs feladatukat,
értessék meg a társadalommal, hogy nem a privatizációnak,
hanem a piacgazdaságra való átállásnak a
következménye, hogy sokan bizony sokkal rosszabb helyzetbe kerülnek.
És a privatizáció csak ennek az átállásnak
az egyik eszköze. És igaza van, ezt nem kell mindenkinek magától
tudnia, ezt kommunikálni kell, ez is a kormányok dolga.
De a kormányok inkább aktuális ellenfeleik lejáratására
használták a privatizációval kapcsolatos indulatokat,
a Horn-kormány is, az Orbán-kormány is, még talán
legkevésbé az Antall-kormány.
Igen, és ezt azért tehették, mert mégiscsak az állami
vagyon volt az, amibõl a mindenkori hatalom közelében lévõ
emberek gyarapodhattak. Egyébként én ezért nem értettem
a Fidesz-kormányt az elmúlt négy évben. Mert tudomásul
veszem, hogy négyévenként új kormány jön,
és ilyenkor mindig azok járnak jól, akik közel állnak
hozzá, és persze mindig a közvagyonból járnak
jól. Lehet, hogy egy idõ után ennek vége szakad,
mert a privatizáció eredményeként már nincs
mibõl jól járni, de eddig mindig így történt,
elõször az egyik kormány emberei jártak jól,
aztán a következõ kormányéi, aztán jött
a Fidesz-kormány, és õk ugyanúgy jól jártak
az állami vagyonból, mint a korábbiak. De õk azt
is elirigyelték, nekik az is kellett, amit korábban más
kormányok alatt mások már megszereztek. Ez volt az õ
nagy hibájuk, hogy felrúgtak egy status quót, nem volt
elég nekik, hogy annyit vihettek haza, amennyit akartak, még az
MDF-kormány meg az MSZP-kormány idején más által
megszerzett javakra is fájt a foguk.
Tudja, hogy ez elég cinikus gondolatmenet? És nem gondolja,
hogy az olvasók most azt mondják, hogy tulajdonképpen önmagáról
is beszél?
De én mit vittem haza? Melyik volt az a kormány, amelyik ebben
az én kezemre játszott volna? Mert az én vagyonom nem a
Horn-kormány, hanem az MDF-kormány idején gyarapodott.
Akkor most kivel voltam olyan jóban, hogy abból nekem bármi
hasznom származott volna?
Szeretnék visszatérni kicsit a gazdagság, a vagyon témájához.
Véleménye szerint jár-e a nagy vagyon sajátos jogokkal
és kötelességekkel?
Nehéz erre válaszolni, az bizonyos, hogy nekem is ugyanolyan jogaim
vannak, mint másoknak. Ami nem azt jelenti, hogy a lehetõségeim
ne lennének nagyobbak és számosabbak, mint a vagyonnal
nem rendelkezõké, ugye ez nyilvánvaló. Én
a gazdagságot egyébként nem a vagyonban látom megtestesülni,
annak a foglalkozásnak a keretében például, amit
vállalkozástannak neveztem el, és amit én tartok
az iskolámban, a gazdagságot azzal az idõintervallummal
mérem, ameddig ez a vagyon képes engem eltartani, anélkül,
hogy ki lennék szolgáltatva valamely munkáltatónak.
Ez nagyon fontos. Ha van egy lakásom, amelyben nem kell laknom, ellenben
ki tudom adni, és ebbõl nekem minden hónapban van százezer
forint bevételem, és ebbõl jól meg tudok élni,
akkor abszolút gazdag vagyok, mert nem vagyok kiszolgáltatva senkinek,
mert az egy rendszeres jövedelem, független a családfõ
munkával szerzett jövedelmétõl és minden egyébtõl,
abból meg lehet élni egy bizonyos szinten. De ha van tízmillió
forintom, és azt beteszem a bankba, de a havi megélhetésem
havi egymillió forint, akkor a kamatokat is figyelembe véve ez
a pénz mondjuk egy évre elég. Akkor az én gazdagságom
egy esztendõnyi. Tehát a gazdagság, a vagyon nagysága
nemcsak a felhalmozott mennyiségtõl függ, hanem attól
is, milyen az igényszintem, hogyan akarok élni, milyen körülmények
között, és ez a kettõ fogja meghatározni, milyen
gazdag vagyok.
Nekem ez kicsit naiv, kicsit idealisztikus és nagyon szubjektív
megközelítésnek tûnik...
De az a helyzet, hogy én tényleg nem vágyom arra, hogy
legyen saját repülõgépem, különben is rettegek
a repüléstõl, viszont ha az lenne a vágyam, hogy rendszeresen
körberepüljem a világot, akkor szerintem arra nem lenne elegendõ
a vagyonom. Ezzel szemben tudom, hogy ez is röhejesen hangzik, mert nem
ez a lényeg, de én imádom a melegszendvicset, és
akármeddig elélnék rajta, miközben tudom, hogy ez
az egyik legolcsóbb kaja.
Nem válaszolt arra, jár-e kötelességekkel, különös
felelõsséggel a gazdagság?
Én azt gondolom, hogy szorgalmi" feladatokat vállalhat,
akinek lehetõsége van rá, de ez nem kötelesség.
Mert az igazságosság elve szerint adót kell fizetni, és
akinek több a jövedelme, az több adót fizet, akinek kevesebb,
az kevesebbet. A közcélok támogatása tehát
a tisztességes adózásnál kezdõdik. Ha rendesen
fizetem a rám kirótt adót, akkor elvárhatom, hogy
abból az ország választott vezetõi biztosítsák,
hogy a gyerekeim iskolába járhassanak, ha beteg vagyok, akkor
kezeljenek és meggyógyítsanak, és mindezt egy minimális,
de normális szinten tegyék. Ha nem felel meg a közkórház
- nem a jelenlegire gondolok, mert az másnak sem felel meg -, akkor külön
fizetés ellenében extra juttatásokhoz is hozzájuthassak.
De vegyük szemügyre más oldalról is ezt a dolgot, és
lehet, hogy megint kicsit cinikusnak fog tûnni, amit mondok. Az elmúlt
tíz-tizenöt évben a magyarországi gazdasági
rendszerváltás, a privatizáció azt az eredményt
hozta, hogy volt, aki állami vagyonhoz jutott, azóta azt mûködteti.
Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az én tulajdonomban semmilyen
volt állami vagyon nincs, most azokról beszélek, akiknek
van. Az õ nevükben viszont azt kérdem, tartson bármennyire
cinikusnak: nem mindegy, hogy kinek milyen eredetû a vagyona? Ugyanis
a társadalom jóléte kizárólag azon múlik,
ki hogyan mûködteti ezt a vagyont. Ha jól mûködtetem,
akkor munkahelyeket teremtek, akkor hozzájárulok a GDP-hez. Mit
jelent ez? Hogy bért fizetek, hogy befizetem az államnak az adót,
tehát hasznosan mûködtetem a vagyont. Mert a vagyon éppen
arra kötelez, hogy az egész társadalom számára
hasznosam mûködtessem. Ha erre valaki azt mondja nekem, hogy én
viszont extraprofitra teszek szert ezáltal - ami igaz, mert a dolog így
mûködik, mert ugye ez a kapitalizmus lényege -, akkor erre
azt válaszolom: igen, de minél nagyobb nyereségre, minél
nagyobb extraprofitra teszek én szert, annál több adót
fizetek. De ugyan mire költöm én az extrajövedelmemet?
Ha az egészet fogyasztásra költöm - ez nem az én
esetem, de akár arra is költhetném -, azzal is a folyamatot
bõvítem, de költhetem újabb beruházásokra
is, és persze költhetem humanitárius célokra is. Az
elmaradt régiókban kénytelen vagyok erre is költeni,
mert az állam még nem képes rá, mert összes
adóbevétele, vagyis a GDP alacsony szintje nem teszi lehetõvé,
hogy hatásos és humánus, ugyanakkor nem pazarló
egészségügyi ellátást nyújtson, hogy
a hajléktalanokról gondoskodni tudjon, hogy a lemaradottak oktatását
és felzárkóztatását meg tudja oldani. Tehát
amíg ez így van, addig azt gondolom, hogy nekem, mert több
a lehetõségem, nagyobb a felelõsségem is. De ez
persze nagyban, világméretekben is igaz, és akkor már
a világ globalizációjánál tartunk: szóval
azért most már az nem megy, hogy én Nyugat-Európában,
vagy az EU-zónában, egyre jobban élek, és közben,
a Közel-Keleten vagy Afrikában éhen pusztulnak az emberek.
Tehát én biztos vagyok abban, hogy a bolygónk jövõje
igenis azon múlik, hogy képes-e a fejlett társadalom, Amerika,
Európa fölzárkóztatni az elmaradott ázsiai,
afrikai, dél-amerikai régiókat. És ezt minden gazdagnak
tudnia kell: abból nem lesz erdõ, ha csak egyetlen vagy néhány
fa növekszik és erõsödik minden mértéken
felül, és a többi halódik, kipusztul körülötte.
Ez a bolygónkra is igaz. Sajnos, úgy látszik, az ember
nem tudja levetkõzni azt a hibáját, hogy csak ha már
minden kötél szakad, akkor keresi meg a racionális megoldást,
addig mindig valami mással próbálkozik.
Az imént a humanitárius célok segítését,
ezzel kapcsolatos felelõsségét említette. Mi a helyzet
a kultúra támogatásával? Miért éri
meg magának az IBS színházának, a Buda Stage-nek,
és a Csodák Palotájának a fenntartása illetve
támogatása?
Ha az ember valamit támogat és nem reklámoz, akkor az nem
éri meg" a szó közgazdasági értelmében.
De hiszek abban, hogy a világ nem csak a pénz megszerzésébõl,
hanem a minõségi elköltésébõl is áll.
Én nem sok pénzt költök öltözködésre,
szórakozásra, luxusra. Az én luxusom, hogy van egy egész
évre kibérelt páholyom az Operaházban és
a Vígszínházban, sõt az IBS Színpadra bármikor
bemehetek.
De egy kicsit komolyabban: az a piaci szemlélet, ami az elmúlt
tizenöt évben meghonosodott a magyar gazdaságban, az még
nem honosodott meg a kultúrában, az oktatásban és
egészségügyben, pedig ennek is be kell következnie.
Amíg a színházjegyek ára nem tükrözi az
értéküket, amíg a beteg nem tudja, hogy mennyibe kerül
egy mûtét, addig ezek a területek állandó támogatásra
fognak szorulni. Ma a költségek világpiaciak, az értük
fizetett ellenszolgáltatás pedig a szocializmusból ragadt
itt. Pedig éppen a könyvkiadás bizonyítja, hogy a
fogyasztói igényeket kielégítõ könyveket
drágábban is el tudják adni.
Akkor beszéljünk a fõiskoláról, az IBS-rõl,
amire ma még egyéb vállalkozásai nyereségét
költi, de ahogy mondta, talán nem mindig lesz ez így.
Igen, de azért nem kell sajnálni, mert nem az egészet költöm
rá.
Nem sajnálom, eszembe sincs.
Szóval nem az egészet, de megtehetném.
Azért is irigylésre méltó, mert teheti, ezért
csöppet sem sajnálatra méltó.
Igen, tudom. Ezért aztán az történik, hogy az iskolát
soha senki más nem támogatja rajtam kívül, mert bárhol
kérnek a szegény diákok iskolájuk számára
támogatást, mindenütt azt a választ kapják,
hogy dehogyis támogatjuk a gazdag Tamás Istvánt!"
Ez egy kicsit megint arról a kelet-európai mentalitásról
szól, hogy a Tamás István iskolája vagy a
Demján kulturális célú alapítványa
vagy a Somodi egészségügyi projektje támogatásával
ugye pénz az ablakban". Pedig ha én adok neked, és
te ugyanannyit adsz nekem, akkor az egyikünknek sem kerül többe,
mint a másiknak, de a dolognak az az üzenete, hogy nemcsak egyvalakinek
fontos az a dolog, tehát megnõ a társadalmi presztízse.
De úgy látszik, erre még nem érett meg a helyzet
Magyarországon.
Nem elõször gondolkozom azon, egy olyan sikeres üzletember,
mint ön, miért vonul vissza egy iskola falai közé, jó,
tudom, nem teljesen vonult vissza. Nem azért történt ez így,
mert a maga értékrendjében nagyobb a presztízse
az értelmiségi létnek, az egyetemi, a tudományos
pályának, mint a vállalkozóénak, az üzletemberének?
És amikor az egyik révén megteremtette magának az
anyagi függetlenséget, sõt, annál sokkal többet,
az unokái jövõjét is bebiztosította, akkor
megengedi magának, hogy azt csinálja, amit igazán nagyra
tart?
Ennek azért kell, hogy egy kicsit ellentmondjak, mert, még
ha szeretném, sem vagyok tudományos ember.
De iskolalapító, mellesleg tudományos fokozata is van.
Igen, de - ismétlem - az iskola is vállalkozás. Tudományos
fokozatot pedig azért kellett szereznem, hogy taníthassak, illetve
igazgathassam az IBS-t. Nekem egyébként jobb magyarázatom
van a pályamódosításomra, és ez részben
a vállalkozói lét egyik velejárójával
kapcsolatos, a rohanással: utálok rohanni. Másrészt
azt gondolom, hogy a növekedésnek, a fejlõdésnek mindig
van extenzív és intenzív szakasza, ez a második
akkor következik be, amikor egy másik minõségbe lép
át a dolog. Most úgy érzem, az életemnek ez az extenzív
korszaka lezárult - az anyagi gyarapodásé - ráadásul
sikeresen, hiszen jó korszak volt, és most következik a másik,
az intenzív szakasz, amikor az ember szellemi, lelki értelemben
is tud gazdagodni. Például az elmúlt tizenöt évben
- bármilyen jól ment is az üzlet - én azt nem tehettem
meg, hogy elmegyek akár két-három hónapra is nyaralni",
és egész nap csak szépirodalmat olvasok, és zenét
hallgatok. De persze akkor is nagyon jól érzem magam, ha itthon
vagyok a gyerekkel, és most ezt is megengedhetem magamnak. Azelõtt,
a ma már felnõtt gyerekeimnél nem élhettem át
azt az élményt, mint most, ennél a kislányomnál,
hogy kéthónapos korában már kommunikál velem,
ha akarom. Nála ezt is meg tudom figyelni, mert van hozzá türelmem
és idõm, mert nem a mindennapi rohanással töltöm
az életem. Az iskola a szónak ebben az értelmében
nem rohanás.
Az oktatás mióta érdekli?
Ezen így sosem gondolkodtam, de most, hogy kérdi, eszembe jut,
hogy amikor a hetvenes években KISZ-titkár voltam, akkor volt
egy KISZ-vezetõképzõ, és én ott tanítottam,
ezek szerint már akkor is lehetett bennem ilyen ambíció".
De komolyan elõször a Dunaholdingnál merült fel, hogyan
lehetne a vállalkozóképzést" nagyban
ûzni. Persze ne higgye, hogy ez a váltás könnyen ment,
mert mindig ez a legnehezebb: kilépni egy helyzetbõl, ahol jól
érezzük magunkat, és belépni egy másikba.
Maga fél az ilyen váltásoktól, vagy szereti?
Nem, nagyon félek. Pedig már nem a bizonytalanba léptem
át, hiszen az iskola létezett, mûködött, de mégis
nagy erõ kellett ahhoz, hogy az életemnek egy korábbi szakaszát
lezárjam.
Most kicsit pironkodva mondok magának egy mondatot, amit egy önironikus
apától hallottam: Az IBS a lusta zsidógyerekek iskolája,
akiket nem vettek föl a Közgázra, és a szüleik
itt kifizetik utánuk a magas tandíjat." Mit szól hozzá?
Hogy az õ gyereke is ide járt, gondolom, ez volt a mondat alapja.
Persze, ez is elõfordul, de azt tapasztalom, hogy különösen
a vidékrõl feljövõ új vállalkozó
réteg járatja hozzánk a gyerekeit, és sok politikus.
Tehát azt kell mondanom, hogy - lehet errõl rosszat is, jót
is gondolni -, az IBS a szónak ebben az értelmében is kicsit
elitiskola, hiszen tandíjas, és ez eleve meghatározza,
melyik réteg tudja igénybe venni a szolgáltatását.
De akkor itt van egy kis zavar ebben a maga elitiskola-fogalmában,
tudniillik az IBS ars poeticája szerint - vagy az alapító,
tehát az ön ars poeticája szerint - sokkal gyakorlatiasabb,
az élethez, a mindennapokhoz sokkal közelebb álló
intézmény, mint az akadémikus tudást hivatásszerûen
közvetítõ egyetemek, tehát ez sehol sem számít
elitiskolának, legkevésbé az angolszász rendszerben,
amelyhez tartozik, sokkal inkább a tömegoktatás egy láncszemének.
Így van.
Miért mondja mégis elitiskolának?
Azért, mert pénzes iskola. És Magyarországon elitnek
nevezik azt az iskolát, ahol tandíjat kell fizetni, és
ettõl az, aki erre nem képes, talán kirekesztettnek érzi
belõle magát. Másrészt attól elit, hogy nem
könnyû bejutni. Hogy a pénz miatt vagy a szórás
miatt, az más kérdés, és én ilyen megközelítésben
felvállalom, hogy elitiskola. Egyébként meg valóban
nem elitiskola, mert éppen azt a fajta képzést adja, ahova
meggyõzõdésem szerint a világon az elkövetkezõ
húsz évben mindenhol el fognak jutni a közoktatásban.
Mondhatjuk ezt magas szintû szakképzésnek?
Igen, de én ezt szeretem szebben fogalmazni. Ez az az iskola, amely az
érettségi után arra tanít meg, arra készít
fel, hogyan lehet egy egész életen át tanulni, és
utána mindenki eldöntheti, merre tovább: akár azonnal
munkába állhat, de két-három év alatt egyetemi
diplomát is tud szerezni, és persze nemcsak itthon, hiszen az
a különlegessége az iskolának, hogy a magyar és
az angolszász rendszerrel is kompatibilis. Tehát ha valaki elvégezte
és megkapta a magyar, illetve az angol diplomáját nálunk,
akkor, ha akar, rögtön elmehet Angliába, master fokozatot
szerezni.
Mikor fogja azt mondani, hogy megtérülõben van ez a befektetése?
Ez a befektetés, ha a dolgokat kicsit holisztikusabban, teljességükben
nézzük, akkor már most is megtérülõben
van. Mire gondolok? Egy ország akkor mûködõképes,
ha a levelekre válaszolnak, a hiteleket visszafizetik, és az adókat
befizetik. Ha az itt végzõ leendõ üzletemberek csak"
ennyit megtanulnak ezen a fõiskolán, akkor remélhetem,
hogy még én is megélem a mûködõképes
Magyarországot. Akkor nekem már érdemes volt az oktatásba
fektetnem.