Mottó:
Medgyessy politizálásra kérte minisztereit
(cím a Népszabadságból, 2003. január 17.)
Mit csinál
a kormány? - kérdezte a forradalom költõje nem titkolt
szemrehányással a szavaiban a néhány hete hivatalba
lépett felelõs magyar kabinettõl. Amikor a végrehajtó
hatalmat lassan tíz hónapja gyakorló Medgyessy-kormány
esetében feltesszük ugyanezt a kérdést, a fenti idézet
alapján egyet biztosan tudhatunk: eddig nem politizált. Pedig
azt hihettük, hogy egy kormány a választásokon többséget
szerzett párt(ok) elképzelésein alapuló politikai
program végrehajtására szövetkezik, ám ha az
egyes miniszterek nem politizálnak, akkor ez a kormány egészérõl
is elmondható. E logika mentén haladva akár azt is kijelenthetnénk,
hogy bizonyos értelemben Magyarországnak jelenleg nincs is kormánya.
Ezt az érzésünket erõsíti a sajtó viselkedése,
amely gyakran még ma is inkább látszik az elõzõ,
mint a jelenlegi kabinet éber ellenõrének. Így fordulhatott
elõ, hogy a davosi világgazdasági csúcs napjaiban
nem azt firtatta a közszolgálati média, hogy miért
nem képviseli senki hazánkat a rangos tanácskozáson,
miért nincs ott Medgyessy Péter, hanem arról adott hírt,
kivel ebédelt Orbán Viktor.
Elsõ pillantásra egyébként politikai szempontból
kifejezetten sikeresnek tûnik a második szocialista-szabad demokrata
kabinet elsõ fél éve. A hatalomváltás (több
mint kormányváltás) akadálytalanul, gyorsan, kíméletlenül
ment végbe, s ingatag parlamenti többsége ellenére
a koalíció minden, számára fontos intézkedést
könnyen elfogadtatott a törvényhozással. Ellenfele hibáinak
és választási ígéretei korántsem teljes,
de így is jelentõs társadalmi csoportok számára
érzékelhetõ megvalósításának,
valamint médiatámogatásának köszönhetõen
növelni tudta népszerûségét, átütõ
sikert aratott az önkormányzati választásokon. A miniszterelnök
az SZDSZ kegyelmébõl túlélte a D-209-es botrányt,
majd a rendszerváltozás morális alapjait is kikezdõ,
gyomorforgató kampánnyal az egész ügyet a maga javára
fordította.
Mellékszálként itt kell szót ejteni az SZDSZ-rõl,
amely a népszerûség-növekedésbõl semmit
sem profitált. A D-209-es botrány során tanúsított
viselkedése nemcsak a párt erkölcsi erózióját
tette nyilvánvalóvá, hanem az MSZP számára
is megmutatta, hol húzódik zsarolhatóságának
határa. A Kuncze-féle doktriner pragmatizmus, valamint négy
bársonyszék és számos gazdasági tisztség
birtoklása szinte kirobbanthatatlanná tette az SZDSZ-t a kormányból,
így annak sincs gyakorlati következménye, hogy az MSZP elszabotálta
a Medgyessy maradásának feltételéül szabott
új ügynöktörvényt. Ha valamely megmagyarázhatatlan
okból a miniszterelnök az aktuális kormányülés
kezdetén egyenként felpofozná a szabad demokrata minisztereket,
válaszként az a pártelnöki dörmögés
érkezne, hogy mindez ellentétes a koalíciós szerzõdéssel,
nem volt elõre egyeztetve, ezért haladéktalanul tárgyalóasztalhoz
kell ülni a szocialistákkal. A megroppant gerincû SZDSZ politikusait
azonban a megaláztatásokért kárpótolja a
hatalmi pozíció, a klientúra megkapja a megrendeléseket,
a holdudvar pedig beéri lelki igényének szabad kiélésével:
bátran lefasisztázhatja, leantiszemitázhatja a másként
gondolkodókat.
Elhagyva a mellékszálat, térjünk vissza a nem politizáló,
az év végéig sikert sikerre halmozó kormányhoz,
amely januárban mégis mintha egy kicsit elbizonytalanodott volna.
A kampányban letagadott áremelések bejelentésével,
a megszorító jellegû idei költségvetés
elsõ aknáinak mûködésbe lépésével,
az elbocsátási hullámmal világossá vált,
hogy a kormánynak valóban nincsenek hosszabb távra érvényes
gazdaság- és társadalompolitikai elképzelései.
A száznapos programot egy veszettnek látszó választási
küzdelem kétségbeesése szülte, melynek részbeni
végrehajtásával Medgyessy és László
Csaba erõszakot tett saját magán, miközben, a szükségbõl
erényt kovácsolva, a féktelen költekezésre
ráhúzták a jóléti rendszerváltás
tetszetõs szlogenjét. Januárra kimerültek a politizálás
helyett csupán ügyintézésre korlátozódó
kormányzati stratégia tartalékai, így vagy úgy,
de valamilyen irányban el kellett (volna) indulni.
Ebbõl a szempontból tartom fontosnak Medgyessy Péter parlamenti
országértékelõ beszédét. Ha mégoly
sután is, de megjelent a politikai vízió, a koherens jövõkép
igénye, kigúnyolt elõdjéhez hasonlóan a kormány
szimbólumokban, tervekbe, programokba foglalható, hosszabb távra
szóló cselekvéssorokban próbál meg gondolkodni,
politizálni. Ez a törekvés azonban jellemzõ módon
akkor jelent meg, amikor az ügyintézés válságba
került: axiómaként rögzíthetõ, hogy nyolc-kilenc
hónap szocialista-szabad demokrata kormányzás után
egyensúlyi zavarok jelentkeznek a gazdaságban, de talán
ennél is súlyosabb következményei lehetnek annak a
külpolitikának, amelynek egyetlen vezérlõ elve az
aktuális tárgyalópartnernek való megfelelés.
(Medgyessy néhány napja a francia elnökkel, Kovács
László most a brit külügyminiszterrel értett
egyet szinte mindenben.)
Erényei ellenére azonban az országértékelõ
beszéd éppúgy adós maradt az Európa-terv
vagy a köztársasági gondolat tartalommal való felruházásával,
ahogy korábban a szociáldemokrata imázshoz elengedhetetlen
Tony Blair-i blablát mantrázó Gyurcsány Ferenc nemzeti
közép fogalmáról sem lehetett pontosan tudni, hogy
mi is az valójában. Egyelõre úgy fest a helyzet,
hogy a gazdasági problémák kezelésében teljes
tanácstalanság és fantáziátlanság
jellemzi a koalíciót: az erõs forint és a magas
(!) minimálbér kárhoztatása nem a Smart Hungary
(Okos Magyarország), hanem a Beggar Hungary (Koldus Magyarország)
programjának a megvalósítását vetíti
elõre. Ennek azonban már semmi köze sincs a jóléti
rendszerváltás baloldali ihletésû programjához,
melynek folytatását - a tavalyi egyszeri, huszáros roham
után - a kormány bizonytalan idõre elnapolta.
Hangsúlyosan illik e körben szót ejteni a kormány
azon ígéretérõl, amely a demokratikus intézményrendszer
tekintélyének helyreállítására vonatkozott.
Az elmúlt tíz hónap tapasztalatai alapján bátran
ki merem jelenteni, hogy a mostani kormány ezen a téren - sokszor
a sajtó már-már a bûnrészesség határát
súroló asszisztenciája mellett - pontról pontra
elköveti mindazt a vétséget, amellyel elõdjét
okkal vagy ok nélkül folyamatosan vádolta. Mint kiderült,
az APEH-nél Simicska Lajos idején nem volt hosszú bájtok
éjszakája, a mostani kormányváltáskor azonban
nem csupán az adóhatóságnál, hanem számtalan
más állami intézménynél, kormányzati
utasításra, ismeretlen céllal, az adatvédelmi biztos
szerint törvénytelenül kimentették és lemásolták
a teljes hozzáférhetõ adatállományt. A Magyar
Nemzet által eddig feltárt kormányzati visszaélések,
korrupciógyanús ügyek ismeretében nyugodtan kijelenthetem,
hogy Kiss Elemér ügye súlyát és - ha ez mérhetõ
- erkölcsi romlottságát tekintve nincs az elsõ fél
tucat között, így a bukott kancelláriaminisztert, kormányfõ-helyettest
politikai értelemben tekintsük egyszerûen a szocialista párt
saját halottjának.
De maradjunk egy olyan területnél, ahol vitán felül
elmarasztható az elõzõ koalíció gyakorlata.
Eddig azt hallottuk, hogy, szakítva a korábbi szokással,
minden ellenzéki kezdeményezésû parlamenti vizsgálóbizottság
létrehozásához hozzájárul a kormánytöbbség.
Nos, a héten olyan apró kérdésben szegte meg ezen
ígéretét a két kormánypárt, mint a
magyar légtér, pontosabban a magyar alkotmány és
szuverenitás megsértésének ügye. Aki a demokrácia
minõségi javulását remélte a kormányváltástól,
annak - ha õszinte magához - csalódnia kellett. E szavazó
számára találta ki egyébként a kormány
Keller Lászlót. Az elõdök lejáratását
célzó végtelenített korteshadjárat melléktermékeként
a kormány kénytelen legalább szavakban magasra helyezni
az erkölcsi mércét, amit azonban a gyakorlatban lépten-nyomon
levernek a szocialista és szabad demokrata politikusok és klienseik.
Összegzésként megállapítható, hogy a
népszerûségi szempontokat maximálisan szem elõtt
tartó kampánykormányzás hónapjai után
a Medgyessy-kabinet felismerte: valamilyen irányt kellene szabni a kormányzati
cselekvésnek. Ehhez világos politikai vízióra lenne
szükség, amivel a gyakran változó szlogenek, hívószavak
hangoztatásán túl egyelõre adós a szocialista
kabinet, miközben a szaporodó nehézségek az eddig
elfojtott belsõ konfliktusokat is a felszínre hozzák. A
még kezelhetõ gazdasági válságjelenségekre
a régi receptet (Bokros-csomag) még egyszer aligha meri alkalmazni
ez a kormány, más gyógymódnak azonban nem látni
jelét. A tanácstalanság lenyomata a szánalmas, de
annál költségesebb uniós kampány, valamint
a koalíció vezetõi által használt beszédmód.
Átgondolt érvek híján a helyesnek gondolt álláspontok
alternatíva nélküliségét hangsúlyozza
a kommunikáció: az EU-csatlakozásnak éppúgy
nincs alternatívája, mint a koalíciónak vagy az
SZDSZ élén Kuncze Gábornak. Ennél azért nemcsak
általában Magyarország, de a kormánypártok
hívei is többet érdemelnének.
P.S.: Talán
feltûnt Önöknek, hogy, bár most az 1848-49-es magyar
forradalomra és szabadságharca emlékezõ rendezvényen
vagyunk, a kormányról szólva kerültem mindenfajta
történelmi párhuzamot, utalást a másfél
évszázadnál is régebben történt eseményekre.
Ez nem véletlen: nem képzelem magam korunk Petõfijének,
aki számon kéri a kormányon a forradalom - akarom mondani,
a rendszerváltozás - követeléseit, eszméit.
Legfõképpen azonban azt akartam elkerülni, hogy bármilyen
módon párhuzamot vonjak egy mártír miniszterelnök
és az idegen diktatúrát szolgáló egykori
titkosrendõr által irányított kormány között.