Bocsánatot
kérek, nekem nem szóltak, hogy itt egy írással kell
készülnöm, és kénytelen leszek rögtönözni.
Kétségkívül nem tudom tanult barátaimmal fölvenni
a versenyt, eltekintve attól az apróságtól, hogy
Dlusztus Imrének föl kell hívnom a figyelmét arra,
hogy az a tény, hogy a magyar föld minden négyzetcentimétere
alkalmas bortermelésre, Trianonnak köszönhetõ: hogy
elvette tõlünk azokat a hegyes területeinket, amelyek nem alkalmasak
bortermelésre. Na most azt szeretném mondani, hogy a kormánnyal
kapcsolatban mindannyian örülhetünk egy olyan fejleménynek,
amit ezelõtt néhány évvel sokan megjósoltak,
és most bevált: hogy a Fidesz által beindított folyamatok
nem állnak meg egy puszta kormányzati ciklusnál. Tartós
folyamatok ezek, tartós átalakulások a magyar politikában,
és közölhetem, hogy ez csakugyan így van. Mondok példát.
A példa maga érinti mind a kormányzatot, mind a parlamenti
pártokat, mind a sajtót, így mindenki boldog lehet. Ez
a legutóbbi kuratóriumi ügy. Ugye a kuratóriumi ügyben,
tudják, a tévékuratóriumi ügyben a jelenlegi
kormánykoalíció, mint azt Bauer Tamás kitûnõ
cikkében kifejtette a Magyar Hírlapban, megismételte
tulajdonképpen ugyanazt, amit a Fidesz csinált. Ez még
hagyján. Felõlem az egész tévét nyugodtan
fölrobbanthatják, önmagában úgysem ér
semmit, nem érdekes az egész, ugyanis mindenkit lebeszélnék
arról, hogy nézze. Én nem is szoktam, és úgy
érzem, hogy az életem teljes. Nos, azt akarom mondani, hogy bekövetkezett
az a meglehetõsen gusztustalan dolog, hogy a legnagyobb ellenzéki
pártot, amely mégis több millió választópolgárt
képvisel, kisemmizték ebbõl az egyébként
rémes dologból (miért akar valaki egyáltalán
benne lenni?), de kétségkívül, ha már benne
akarnak lenni, nem volt szép õket kihagyni.
De ez még mind semmi. Ennek egyenes következménye az, hogy
Boross Péter mint egy mérsékelt jobboldali párt
vezetõje vagy ihletõje pozitív szereplõként
tûnik föl a balközép sajtóban. Egyszerûen
Moha bácsi szerepét tölti be. Olvastam vele egy interjút
a Népszavában, ahol egész egyszerûen az államférfiúi
érettség, hogy mondjam, egy ilyen olvadékony, kései
Wekerle-imázsát vette föl. Annak idején, amikor még
miniszterelnök volt, és én még írtam politikai
publicisztikát - amit ma írok, az már nem az -, és
próbáltam enyhe jelzõt keresni, akkor találtam ki
a jólfésült bõrfejû fogalmát Boross
Péterre. És hát azok az emberek tapsolták meg ezt
a jelzõs szerkezetet, akik most Boross Pétert és az MDF-et,
amely párt úgy - a lehetõ leggyalázatosabban, a
legpitiánerebb, áruló módon - viselkedett ebben
az ügyben, hogy az valami hihetetlen dolog, megünneplik, azért,
merthogy a balközépen elterjedt az a tény, föltételezés,
hogy minél távolabb áll valaki a Fidesztõl, annál
jobb. Ezáltal sikerült az archimédeszi pontot megtalálni.
Na most ugye várom már, hogy mikor válik Csurka István
pozitív szereplõvé, akinek Orbán Viktorral kapcsolatos
irritáltsága egyre nagyobb. Hosszú ideje nem olvastam magyar
sajtót, viszonylag hosszú ideje, és látom - megvettem
a Magyar Fórumot -, hogy Csurka István kétségkívül
rendkívül ideges valamiért, nem tudom, miért, ideges
Orbán Viktor személyének fölbukkanásakor.
Most tehát sikerült megvalósítani azt a helyzetet,
amelyben a tartalomtól teljesen függetlenül, pavlovi reflexek
uralkodnak mindenféle megfontolás nélkül, ahol a hatalommaximalizálásnak
a csupán mechanikus, tartalmatlan logikája uralkodik mindenen.
Ebbõl az következik, hogy a politika voltaképpen teljesen
kiüresedett. Az ember, ha elolvassa a jobb sorsra érdemes magyar
újságokat, mindenféle cikkeket, tanulmányokat és
tényfeltáró riportokat olvas semmiségekrõl.
Ugyanis szeretném közölni önökkel, hogy a korrupció,
valamint a vezetõ politikusok butasága nem rendszerspecifikus
és nem magyarspecifikus. Nem igaz az, hogy az ország azért
van rossz helyzetben, mert a politikusok következetlenek, erkölcstelenek,
korruptak, buták. Bár azok. A helyzet romlása ezektõl
a tényezõktõl viszonylag független. Tehát amikor
valóban az a problémája a közvéleménynek,
és láthatólag egyáltalán nem csak a politikán
kívül álló közvéleménynek, hanem
a PR-centrikus, médiacentrikus, kommunikációcentrikus,
tehát látszatcentrikus kormányzásnak, hogy kiderül-e
valamelyik szereplõjérõl, hogy az uralkodó etikett
értelmében elkövetett valamit. (Két rossz dolgot lehet
elkövetni: hogy valaki nagyon durván zsebre tesz pénzt, vagy
valaki nem bizonyul lojálisnak valamelyik politikai tábor aktuális
vezetõségének aktuális taktikai vonalvezetéséhez.
Ezt a két bûnt lehet ma Magyarországon elkövetni.)
Nos ezeknek a dolgoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy az aktív korú
lakosság felének nincs állandó munkája, amely
tény nem nagyon szokott megjelenni a közvélemény elõtt.
Nagyon sok érdekes szociálpszichológiai fejtegetést
lehetett olvasni arról, hogy miért olyan népszerû
a kádárista, posztkádárista, pszeudokádárista,
kvázi kádárista beállítottság a magyar
közvélemény jelentõs részében, hogy
miért mondják azt az emberek a közvélemény
kutatásakor, hogy a XX. század magyar államférfija
Kádár János volt. Rendkívül szubtilis fejtegetések
alakulnak ki pro és kontra: az egyik póluson azok a szociálliberális
szemleírók állnak, akik azt állítják,
hogy voltaképpen a Kádár-rendszer nem is volt olyan rossz,
a másik póluson pedig az hallható, hogy a magyar nép
egy emberként elutasítja a Kádár-rendszert, hogy
a Kádár-rendszer szörnyû volt. Nos, az az egyszerû
tény, hogy a Kádár-rendszer mint komparatív terminus
- hiszen eredeti politikai gondolkodással nem rendelkezünk - továbbra
is egy pozitív pólus, egyszerûen annak köszönhetõ,
hogy korábban magasabb volt a magyar népélet színvonala,
hogy magasabb volt az egy fõre esõ reálbér és
egyéb apróságok, tehát a politikai attitûdöknek,
csatáknak, véleményeknek és konfliktusoknak az a
része, amelyhez a magyar népnek valami köze van, teljes mértékben
a misztikus ködbe csúszik el. Tehát mindenki úgy beszél,
például, teszem azt a jelenlévõkhöz a Medgyessy-kormánynak
arról a valóban kissé ügyetlenül végrehajtott
lépésérõl, hogy bizonyos évtizedek óta
megígért fizetésemeléseket végrehajtson (ez
pusztán úgy jelenik meg, nem tudom, hallották-e itt az
elõttem szólóknál), hogy egyrészt bizonyos
gazdasági doktrínákat sért, másrészt
pedig hogyan viszonyul a választási ígéretekhez,
tehát kizárólag a kormány sikerességének
és népszerûségének a szempontjából
nézve. Az, hogy történetesen mi történik a magyar
egészségüggyel és a magyar iskolával, amelynek
a végsõ összeomlását a kormány ezzel
a fizetésemeléssel megpróbálta megakadályozni,
ez láthatólag a politikai vitákban nem játszik szerepet,
tekintettel arra, hogy a szülõk, a gyerekek, a betegek, a páciensek,
az ápolónõk és egyebek érdekeirõl
van szó, akik láthatólag ebben a drágalátos
demokráciában nem léteznek.
Na mármost ez nem politika. Ez a politika ellenkezõje, legalábbis
a demokratikus politikának az ellenkezõje. De ez nem is arisztokratikus
politika, mert az arisztokratikus politikának az az elõnye, hogy
a vezetõknek nem kell népszerûnek lenniük. Hogyha valaki
annál fogva uralkodik, hogy kék a vére, nyugodtan megengedheti
magának, hogy népszerûtlen legyen, okos, elegáns
és hõsies, amely egy demokratikus politikában nem lehetséges.
Na mármost, itt még errõl sincs szó, itt egy olyan
politikáról van szó, amelynek az irányítóit
demokratikusan választják ki, következésképpen
nem lehetnek elegánsak, hõsiesek, eredetiek és jópofák,
hiszen a közvélemény ezt nem tûrné, és
miután ilyen demokratikus módon kiválasztották õket,
hirtelen elkezdenek antidemokratikusan viselkedni négyévenként,
ugye, miközben a társadalomnak voltaképpen igenis demokratikus
politikára van szüksége. Tehát például
arra, hogy nyílt megvitatás tárgyát képezze
ebben az ún. demokratikus társadalomban az, hogy melyek is a fontos
társadalmi csoportok legitimnek elismert érdekei. Errõl
vitatkozni kéne, mert nem érthetõ magától,
mint ahogy arról is, hogy az érdekek kielégítésére
milyen mód kínálkozik, és hogy lehet-e a legitimnek
elismert érdekeket a jelenlegi társadalmi szerkezetben kielégíteni?
Ez az, ami számít. Ez az, amirõl nincs szó. Milyen
demokrácia az, amiben nincs demokratikus politika? Hát ilyen.