Már a nyolcvanas
évek elsõ felében, a Hazafias Népfront Mûvelõdéspolitikai
Bizottságában mint a hazai értelmiség egyik politikai
menedékhelyében felmerült valamiféle kulturális
célokat szolgáló pénzalap létrehozásának
gondolata. A szellemi élet felgyorsuló mozgása és
a megvalósítás szûkülõ anyagi lehetõségei
hozták felszínre az álmot. Álmot, mondom, mert semmi
gyakorlati szerepe nem lehetett azon kívül, hogy a rendszerváltozás
utáni idõk potens értelmiségében a késõbbi
affinitást elõsegítette. Ennek jelentõségére
még visszatérek.
Az elsõ demokratikus kormány Mûvelõdési és
Közoktatási Minisztériumában már a kezdeti
idõkben feladattá vált a gondolatával való
foglalkozás, hiszen abban a kormányprogramban is szerepelt rá
utalás, melynek kulturális fejezetét kialakító
munkájában magam is részt vettem. Így eshetett,
hogy a két különbözõ idejû kezdeményezés
átfedõ személyeként, mint illetékes kulturális
államtitkár kaptam miniszteri felhatalmazást Andrásfalvy
Bertalantól az indításra. A privatizációs
folyamat megkezdésekor ugyanis azonnal látszani kezdett, hogy
az állami kulturális vállalatok (könyvkiadók,
lemezgyárak, filmgyárak stb.) eltûnésével"
egyre növekvõ finanszírozási vákuum keletkezik,
rohamosan csökken az önkormányzatok, kisebb kulturális
intézmények megszokott támogatása, s a civil kezdeményezések
rendre-másra zátonyra futnak. Vagyis a résztvevõk
körében nagy bizonytalanság keletkezik. A feszültséget
tovább növelte az az örvendetes tény, hogy az említett
kezdeményezõk kedvét nem szegték a sikertelenségek:
fél évszázada várt az ország arra, hogy szabadon
tegye azt, amire készült. Kéréseikkel, követeléseikkel
bombázni kezdték a minisztériumot mint az egyedüli
mecénást régi, de érthetõ reflexeik szerint.
Lépésre érett az idõ. Tanácsadó körünkben
sokan kezdtek el dolgozni a megoldás különféle módozatain,
mint például Zelnik József vagy Gábor József
és Perlik Pál a pénzügyi államtitkárságon.
Ekkor kapott külsõsként megbízást Kuti Éva
és Marschall Miklós a nemzetközi analógiák
tanulmányozására, és adott hasznos tanácsokat
Harsányi László is. A kormányzás elsõ
két évének majdnem abszurd törvényalkotási
tempója azonban már csak Mádl Ferenc minisztersége
alatt adott alkalmat konkrét lépésre. Arra, hogy törvénytervezet
készüljön, s ezt a parlament kulturális bizottsága
elé vihessem konzultációra. Az ottani, szinte teljes egyetértésben
jelentkezett az említett affinitás pozitív hozadéka.
A Nemzeti Kulturális Alapnak elnevezett intézményrõl
szóló törvény alapgondolata az volt, hogy az állami
és önkormányzati költségvetésekben garantált
kulturális ellátások finanszírozása mellett,
azt kiegészítve legyen egy második forráshely, melybõl
pályázati úton részesülhet minden olyan kezdeményezés,
amelyik nélküle nem jöhetne létre, ám indulásakor
már rendelkezik kezdõ tõkével. A dolog természetébõl
adódott, hogy ennek a forrásnak függetlennek kell lennie
az éves költségvetésektõl, és elosztásuk
nem lehet állami feladat. Ekkor az elõtanulmányokból
és szakmai egyeztetésekbõl már tudott dolog volt:
különbözõ európai országokban a második
világháborút követõen kialakult egy gyakorlata
az úgynevezett kulturális járulékoltatásnak
mint speciális adóformának, befolyó pénzeit
külön kezelték és osztották el. Ez a minta lett
a kiindulópont, s indoklásának alapja az a kétségbevonhatatlan
tény, hogy a tudás mint a kultúra legfontosabb terméke"
minden emberi teljesítményben maga az éltetõ erõ,
azt tehát minden tárgyi, ipari, szellemi produkció kereskedelmi
hasznából visszatámogatni törvényes kötelezettség
legyen. Ekképpen tartható fenn annak a kulturális újratermelésnek
a folyamatossága, melynek csak korlátozott mértékben
vannak piacosítható területei. Különösen vonatkozik
ez a mûvészetekre és a közmûvelõdésre,
közgyûjteményezésre.
Boldog idõknek tekinthetõk azok az 1992-93-as hónapok,
amikor harcos, de demokratikus körülmények között
folytak a szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel az elõtárgyalások,
majd a konkrét megállapodások. Hivatali idõm jelentõs
hányadát, mintegy fél évet vettek igénybe
ezek, ez volt szinte az egyetlen olyan kérdéskör, melyet
majdnem teljes politikai és sajtójóindulat kísért.
Nyilvánvaló oka az lehetett, hogy a megoldás megkeresésére
nem a politika adott közvetlen megrendelést, hanem a politika csak"
elfogadta azt, amit a hozzáértõk a jó döntés
érdekében számára kitaláltak. Amikor Antall
József miniszterelnök úr számára külön
beszámolót kellett tartanom a törvénytervezetrõl,
nála is azt tapasztaltam, hogy méltányolja a munka szakmai
tartalmát, s a kormányülésen az elõterjesztés
szokatlanul rövid idõ alatt kapott zöld utat. Így volt
ez a parlamenti szavazás esetében is.
A kulturális járulékoltatás mint forrásteremtési
módszer tehát jogalapot nyert, s a törvény végrehajtásának
indításaként kaptam Mádl Ferenctõl a Bizottság
élére elnöki megbízatást. Idõközben
már folyt a Bajza utcai, megszûnõ minisztériumi óvodaépület
átalakítása az új szervezet befogadására,
a technikai feltételek megteremtése és a mûködtetõ
apparátus szervezése. Az intézmény igazgatója
azóta is az a Perlik Pál, aki számomra a hozzáértõ
és semleges köztisztviselõ magyar etalonja lett. Nem hagyható
ugyanakkor szó nélkül, hogy ez a járulékoltatás
nem egészen úgy indult, ahogyan azt az európai példák
sugallták, mert ott nem csak a kultúra szûken értelmezett
fogalomkörébe tartozó termékek járulékkötelesek,
de kezdetnek elment. Azóta ez a helyzet is javulóban van, s remélem,
hogy a tendencia nem változik. Ennek köszönhetõ, hogy
a mai felhasználható összeg mintegy hatszorosa az 1993-ban
indulónak, s akár ennek többszöröse is lehetne,
ha elenyészõ százalékban ugyan, de mind többféle
termékre terjedne ki. Forrásnövelésre ez az egyetlen
lehetõség.
Az Alap elnevezésének Alapprogramra változását
nem érzem szerencsésnek, hiszen a programot éppen nem az
Alap adja, hanem az örvendetesen növekvõ súlyú
civil szféra, az Alap csupán rásegítõ támogatás,
de a kérdés nem lényegi mindaddig, míg valamiféle
autarchia csírája nem lesz. Ennek pedig nem látom jelét.
A törvény szakkuratóriumi rendszert rögzített,
évenként ismétlõdõ szabad pályázati
gyakorlatot, szoros pénzügyi elszámolást. A támogatás
szellemi tevékenységekre, mûvek létrehozására
és technikai megvalósítására korlátozódik,
tehát mûködésre nem ad módot, hogy ne keveredhessenek
össze a pénzek intézményi mûködtetések
költségvetési pénzeivel. Ezt a módszert sok
kifogás éri, de máig is úgy érzem, hogy helyes
és módosításra nem szorul. A kuratóriumok
döntései senki által nem befolyásolhatók, a
Bizottság és elnöke csak a szakkuratóriumi keretek
elosztásában és fõ elveinek kialakításában
érdekelt. Ebbõl származtatható a kuratóriumok
teljes felelõssége is. Valamint abból, hogy az induló
kuratóriumok összetétele is példásan alakult
annak idején. A Néprajzi Múzeum dísztermében
akkor több mint száz kulturális és mûvészeti
szervezet, szövetség, szakszervezet, kamara és társaság
vezetõi több héten keresztül egyeztették személyi
elképzeléseiket és jutottak egyetértésre.
Mádl Ferenc is példásan önkorlátozó
volt, az õ választására bízott kuratóriumi
tagok mindegyikét is a társadalmi szervezetek által megnevezett
kontingensbõl delegálta. Ezeknek az egyeztetéseknek konszenzusát
hivatali idõm legnagyobb sikerének tartom.
Az eltelt tíz esztendõ azt bizonyítja, hogy az Alap létrejötte
történelmi szükségszerûségbõl adódott,
mûködése érett és napi politikai intencióktól
- tapasztalatom szerint - mentes tudott maradni oly mértékben,
ahogy az Magyarországon ma egyáltalán lehetséges.
További sikerei a kurátorok hozzáértésébõl,
emberi tisztességétõl és a pályázó
tízezrek innovációs adottságainak töretlenségébõl
fakadhatnak. Számomra az NKA amolyan sziget a maszatos kulturális
vizekben
Ironikus alkatomból fakad a befejezõ megjegyzés: kár,
hogy az alapítók, a bizottsági elnökök és
kurátorok tapasztalata minden ciklus végén a süllyesztõbe
kerül. A kultúra igazán nem az a terület, ami kibírja
az örökös újrakezdést. Reménykedem, hogy
ez a jubileumi alkalom megkérdõjelezi ennek a csendnek"
további létjogosultságát.