1994. augusztus
15-én, engedve Fodor Gábor miniszter ellenállhatatlan felkérésének
(András, nem lehet még húsz évig csak dumálni
arról, hogyan kellene másképpen csinálni a dolgokat"),
megkezdtem kulturális helyettes államtitkári ténykedésemet
egy hatalmas minisztérium-épületben, annyi teendõvel,
mint a mai kulturális miniszter. Halálos keveréknek bizonyultam:
gyakorlatlanság, a lobbiérdekekben való járatlanság,
messianisztikus jó szándék, kannibáli munkavágy.
Lehetne cifrázni, a Bokros-csomagra, az alantas világ meg nem
értésére kenni, de minek: szûk másfél
év alatt kínosan megbuktam e poszton, alapvetõen két
ok miatt: megosztó személyiségnek bizonyultam, és
médiaszerepléseim siralmasak voltak.
Ezen a napon, amikor még azt sem tudtam mi a különbség
egy alap és egy alapítvány között, a Nemzeti
Kulturális Alap ex officio elnöke is lettem. Fontosságát
hetek alatt felismertem, rájöttem, hogy feladataimat csak akkor
tudom jól ellátni, ha csütörtök délelõttjeimet
ott, a Bajza utcában töltöm. Elõtte egy irodalmi-társadalmi
folyóirat segédszerkesztõje, laptervezõje voltam,
aki pénzszerzéssel is foglalkozott: rablóból pandúr
lettem tehát, és ennek megfelelõ ügybuzgalommal vetettem
bele magam a munkába.
Egy liberálisnak nehéz a hatalommal mit kezdenie, olyan neki,
mint ördögnek a szenteltvíz. Úgy éreztem, az
NKA velejéig liberális koncepciójú intézmény,
amelyet (akkor is, most is, a nagyszerû Perlik Pál vezetésével)
becsületes és jól képzett hivatalnokok mûködtetnek,
de kuratóriumai dugig vannak tömve elfogult személyekkel.
Ezzel nem volt nagyon mit tenni, viszont Fodor Gábor deklaratívan
lemondott arról, hogy a miniszter maga jelölje ki a törvényben
megszabott fele létszámot a bizottságokban. Igazi, jelentõs
liberális tett volt, és az NKA eszméjének továbbfejlesztése,
persze a kutya nem figyelt rá, a NAT és az egyetemi forrongások
körüli hercehurcákban.
1995 legvégén, Fodort követve lemondtam, s ekkor Magyar Bálint,
az új miniszter három állást is ajánlott,
ebbõl az egyik érdekelt igazán: azt ajánlotta, legyek
az NKA fõállású elnöke. Ehhez igazán
volt kedvem, már egészen pandúr lettem, és úgy
éreztem, igazán tudok majd segíteni a sok rablón.
Képzettnek éreztem magamat a feladatra, miközben megszabadultam
a médiaszereplések nyûgétõl.
Az a két és fél év, amit az NKA élén
töltöttem, izgalmas és kreatív korszak volt az életemben,
s alighanem a szervezetében is. Alapvetõen az alapító
elõdök szellemében, de azt liberális szellemben kibontva
sok új dologba fogtunk, kialakult a miniszternek és az NKA-elnöknek
az a szereposztása, amely meglehetõsen sikeresnek bizonyult.
Ha számba kell venni a sikereket és a kudarcokat, akkor az utóbbival
kezdeném, mert megítélésem szerint ebbõl
volt a kevesebb.
Be kellett látnom, hogy az ország mérete, a független
szellemi mûhelyek korlátozott száma határt szab az
összeférhetetlenség szabályozásának.
Ha kihirdetjük, hogy kurátor (intézménye) semmiképpen
nem pályázhat, akkor számos jeles személy nem vállalna
kurátorságot. Így a nyilvánossá tétel
mellett döntöttünk. Részkudarc volt az a terület,
amelyhez a legjobban értettem, a folyóirat-finanszírozás
területe. Úgy éreztem, meg lehet reformálni a folyóiratok
támogatását, ha az elõfizetõk (kvázi
tulajdonosok) arányában plusz, normatív támogatást
jutattunk a lapoknak - de a rendszer másképpen ítélt.
Nem kudarc, hanem felismerés volt, hogy az NKA szektor szerinti felállását
jó ideig nem lehet majd megváltoztatni, holott az USA-beli National
Endowment for the Arts (NEA) átszervezése megmutatta, hogy amikor
a szektorok szerinti elosztás rendszere kifárad, akkor a funkcionális
kuratóriumok rendszere nagy frissülést hozhat.
Sikerre többre emlékszem, talán elfogult módon. Elõször
is, a forrásokat lényegesen meg lehetett növelni, méghozzá
egy évvel a Bokros-csomag után. Ez korántsem az én
érdemem, hanem a Magyar Bálint-Inkey Péter párosé.
A növekményt viszont nem engedtem szétszórni a szélbe,
hanem a Bizottság belsõ verseny alapján osztotta szét.
Így keletkezett az NKA történetének egyik legérdekesebb
projektuma: az Orfeusz Hangzó Zenetörténet"
nyolc kötetben, 32 CD-melléklettel, amely minden szinten a versenyeztetés
terméke: versenyeztek a kollégiumok, a könyvkiadók,
a lemezkiadók. És azok vehették meg, akiknek szántuk:
az iskolákon és könyvtárakon keresztül lehetett
pályázni. Hiszek a versenyben, a társadalom minden szegletében,
akkor is, ha a becsületes megítélés korlátokba
ütközik.
Nehéz diónak bizonyult az is, mi a kultúra. Három
olyan területre emlékszem, amely sehová sem fért be,
ezért javaslatom alapján kvótát állapított
meg a Bizottság: az építészet, az állatkertek,
illetve a cirkuszmûvészet számára. De voltak olyan
problémák, amelyeket ilyen módon nem lehetett orvosolni,
ezért két ad hoc kollégiumot is létrehoztunk,
egyet a digitális kultúra számára (a Matáv
támogatásával, elnökét, az azóta elhunyt
nagyszerû Tölösi Pétert is a cég delegálta),
egyet pedig az összmûvészeti fesztiválok számára.
Igen sikeresnek éreztem az egyéb szövetségkeresést,
különösen a turizmus irányában. Az akkor még
létezõ Idegenforgalmi Alappal közös pályázati
rendszert hoztunk létre.
A '98-as választáshoz túl közel indult, ezért
kissé félresiklott a szívemhez legközelebb álló
projekt, ami világosan kijelöli egy ilyen kultúrafinanszírozó
ügynökség lehetõségeit: a Digitális
Halhatatlanok" projekt. Ez abból indult, hogy a Bizottság
irodalmár tagja, Bart István azt javasolta, indítsunk valami
pozitív diszkriminációs programot a kortárs irodalom
számára, mert presztízsében, javadalmazásában
igen mélyre süllyedt, akkor, amikor a könyvszakma már
kilábalt a válságból. Így keletkezett a program,
melynek lényege az, hogy néhány tucat írónak,
költõnek az NKA havi megváltást fizet azért,
hogy mûvei felkerüljenek az Internetre, szabad hozzáféréssel.
Eredetileg elõször 24 személyt választott volna a
két mûvészeti akadémia és a magyartanárok,
illetve a könyvtárosok szövetsége, késõbb
a megüresedõ helyeket maguk a halhatatlanok választották
volna.
Itt alakult ki az egyetlen komoly vitám Magyar Bálinttal, neki
igen tetszett a program, de nem tudta elképzelni a Kossuth-díjasok
kihagyását. Végül is belekerült minden Kossuth-díjas
és (kérésemre) a néhány addigi Babérkoszorú-díjas,
összesen 39 élõ személy, és kiegészült
egy hagyatékvásárlási programmal, hogy a közelmúltban
elhunytak is felkerülhessenek az Internetre. Nyilván kicsorbult
a program eredeti szándéka, az ellenzék is, Eörsi
is a Narancsban bõszen támadta a programot, és ilyen
formában én sem igen lehettem büszke rá. De nem mondhatok
mást: Magyarnak lett igaza, a kormányváltás után
azonnal megszüntették volna a programot, ha a jobboldali írók
ezt meg nem akadályozták volna. Közben a négyszeres
havi minimálbér jelentõsen megemelkedett, más okok
miatt. És nyilván itt a genezise a Nemzet Színésze"
és az Opera Mestermûvésze" címeknek is.
Két és fél év alatt jelentõs külföldi
kapcsolatokat sikerült kiépíteni, Angliában és
a környezõ országokban. Ismereteim szerint Csehországban
csak tervezték, de Romániában létre is hoztak kultúrafinanszírozó
szervezetet a magyar modell" alapján. Kiadtuk elõször
az évkönyvet, megszületett a honlap, és az elfogadásig
jutott a négyéves stratégia és koncepció,
mely igen komoly, kollektív alkotás volt, kár hogy utódom
elsüllyesztette, ahelyett hogy a maga képére formálta
volna.
Amikor a kormány megbukott, világos volt, hogy megbízatásom
véget ér, hiszen az NKA élén olyan személy
kell álljon, aki politikai színezet szerint is, személyes
bizalom alapján is megfelel a miniszternek. (Természetesen nem
felel meg a valóságnak az, amit tisztelt utódom tavaly
egy rádiómûsorban állított, miszerint én
felkerestem volna Hámori miniszter urat, és felajánlottam
volna maradásomat.)
Igyekeztem nem hátrafelé nézni, nehogy sóbálvánnyá
váljak, de néhány dolog mélyen elszomorított.
Például az alap elkülönített állami
pénzalap" voltának feladása (ezt Fodor Gábor
oroszlánként védelmezte a Bokros-csomag körüli
vitákban), besöprése a kulturális minisztérium
költségvetésébe. A miniszteri keret drasztikus felemelése
szerintem ellentétes az eredeti elvekkel, és voltaképpen
a kultúra saját spájzának kifosztása",
kontra-produktív dolog. A kollégiumokban élvezett egykori
miniszteri befolyás de jure és de facto visszavétele
sem tetszik, bár el kell ismerni, hogy egy minden ízében
etatista, tekintélyelvû kormánynak nem lehet felróni.
Most ismét rablónak szegõdtem: egy igen szép projekt,
a Mai Manó Ház felépítésébe vágtam,
mind fizikai, mind szervezeti értelemben. Alig tudnánk meglenni
az NKA nélkül. Ami minden hányattatás ellenére
lényegében ma is az, ami akkor volt, amikor megalapították:
egy rakás pénz, néhány tucat ember jóakaratára
bízva - õket két jogszabály korlátozza a
kreativitásban. Látnivaló: tartós anyagból
van.
Éljen sokáig!