Harsányi László
A második évtized

Mottó: Ahhoz, hogy semmi ne változzék, szinte mindent meg kell változtatni

A Nemzeti Kulturális Alap(program) célját, küldetését, alapvetõ mûködési módját, meghatározó technikáit négy kormányzati cikluson keresztül képes volt megõrizni. A neve megváltozott ugyan, növekvõ pénzeszközei feletti szabad rendelkezése olykor csorbult, talán kissé elnehezedett és a szükségesnél kevésbé innovatív, de lényegét tekintve maradt, ami volt, a „kormánytól karnyújtásnyira lévõ" autonóm támogatási alap. Olyan intézmény tehát, amely a legszûkösebb idõkben és ma is a kulturális élet szereplõinek egyik legfontosabb támogatója, jelentõs értékek létrehozásának mecénása.
Az állandóság fenntartása gyorsan változó világunkban rendkívüli érték. A legfontosabb mûködési elveket, az alapértékeket nem szükséges megváltoztatni. Nem adható fel a szakmai autonómia, a pénzügyi biztonság, az elõfinanszírozás technikája, a továbbosztás tilalma, s nyilvánvalóan nem fér össze a minõség elvével a pozitív diszkrimináció. Az állandóság azonban nem jelenti a változatlanságot.

Váltsunk-e széles sávra?
2001-ben egy felnõtt, magyar állampolgár évente valamivel több mint 13 ezer forintot fordított kulturális szolgáltatások vásárlására. Ha ebbõl levesszük a televízió-elõfizetés díját (okkal? ok nélkül?) valamivel több mint 7 ezer forint marad. 600 forint havonta. Egy fél amerikai film, valamelyik plaza-moziban. A háztartások 86 százaléka nem költött könyvre, 95 százaléka se mozira, se színházra, 93 százaléka nem jutott olyan helyzetbe, hogy belépõjegyet vegyen valahová. Itt tartunk, de hízeleghetünk magunknak, hogy a kilencvenes évek elején-közepén rosszabb volt a helyzet. Végül is a trend - úgy tûnik - megfordult. Ha a változás iránya és üteme megmarad, 20 év alatt a társadalom harmada stabil kultúrafogyasztóvá válik. Azt hiszem viszont, hogy nincs mandátumunk a várakozásra. Az Alapnak félfordulatot kell végrehajtani, széles sávra kell váltania. A magas kultúrával nem élõ tömegek egy részének meghódítása csak akkor lehetséges, ha számolunk e rétegek magas ingerküszöbével, s megpróbálunk olyan „nagy dobásokat" létrehozni, amelyek eljutnak az átlagemberekhez is, felkeltik a kereskedelmi televíziók, a nagy példányszámú lapok érdeklõdését. Ehhez szükséges lesz a jövõben, de legkésõbb 2004-ben, kulturális reklámkeret-pályázatok hirdetése. A mégoly kiváló produktumok (kulturális) piacra juttatásának segítése alapvetõen fontos, ha szélesíteni kívánjuk a kultúra alkalmi, illetve rendszeres barátainak körét.

Van-e közünk Európához?
Az EU-csatlakozás kulturális következményei érintik a kulturális produkciók, alkotások versenyképességét, a finanszírozás technikáit. A kulturális alkotás olyan körülmények között születik meg, akár az erõforrásokat vesszük szemügyre, akár a „befogadás" aktusáról van szó, amely körülményeket nagyrészt piaci játékszabályok regulázzák, ezek meg európai regulák lesznek hamarosan. Ez akkor is így van, ha a kultúra alapvetõen nemzeti ügy marad, és ilyen jogcímû közös támogatási (és szabályozási) politikát az Unió - legalábbis egyelõre - nem kíván megfogalmazni. De a kultúra még inkább, mint eddig a nemzeti identitás, a nemzeti autonómia legfontosabb kifejezõeszköze és megélési lehetõsége lesz. Meg kell találni annak a módját, hogy a pozitív változásokkal a magyar kulturális intézményrendszer élni tudjon és a még nem nagyon számba vett veszélyektõl meg kell óvni. E tekintetben ilyen feladat a Kulturális Alap elõtt a regionális gondolkodás és gyakorlat elõtérbe helyezése, a pályázati rendszerek erõteljes átalakítása, EU-konformitásának biztosítása. A harmadik és talán a legfontosabb feladat annak támogatása, hogy a kulturális élet, az intézményrendszer, az egész kulturális politika miként tud részt venni a magyar lakosság legszélesebben értelmezett európai versenyképességének megerõsítésében.

Kell-e galaxist váltanunk?
Megélõi vagyunk a kommunikációs technikák felemelõ intenzitású és ijesztõ gyorsaságú változásának. A digitalizálás, az Internet, a hang- és képrögzítés, illetve a lejátszás új formái nem egyszerûen csak technikai változást jelentenek, de a hozzáférésnek és a kulturális közvetítésnek teljes átértékelõdését. (Nem is beszélve itt teljesen új mûvészeti kifejezési eszközök megjelenésérõl.) Ezek a változások, ha élni tudunk velük, a kulturális élményekhez való hozzáférés páratlanul széles lehetõségét nyitják meg, miközben segítenek valamit lerombolni az elképesztõ esélykülönbségekbõl. A feladat kettõs. Az európai csatlakozás részeseként nagyságrenddel kell növelnünk a nyelvi identitásunk erõsítésére fordított erõfeszítéseket, egy morzsányit sem engedhetünk a Gutenberg-galaxisban megharcolt helyünkbõl, új területek elfoglalására van szükség, éppen az elõbbi pozíciók megvédése érdekében. Ha egyes mûvészeti ágakra, és egyáltalán nem másodsorban a kulturális közvetítõ rendszer egyes területeire más és más módon hatnak is, ezek a folyamatok végsõ soron érinteni fogják mindegyiket. A Kulturális Alapnak bizony végig kell mennie ezen az úton, de még az is lehet, hogy a kulturális élet számos szereplõjét kell hol magával vonszolnia, hol elõre lökdösnie.
Gondoljunk - majd - végig néhány konkrét feladatot is:
1. Minden olyan módosításra szükség van, amely a pályázók, tehát az alkotók, a kultúraközvetítõk, vagy a kultúrát megélni kívánók érdekeit szolgálja.
- A sikeres pályázók számára könnyíteni kell az elnyert pénzhez jutást, hiszen a bonyolult bürokrácia a nagyobb szervezetek felé tolja el a nyertesek táborát;
- át kell alakítani az egész tájékoztatásunkat, hogy alkalmassá tegyük a gyors információszerzésen kívül a visszamenõleges tájékozódásra, sõt kulturális referenciamunkák bemutatására is;
- „a legkisebb csalódás elve" szerint olyan pályázatokat kell kiírnunk, olyan pontos téma és feltétel meghatározással, amelyek a pályázót világosan orientálják, s a pályázatok számát ésszerû szinten tartják;
- át kell alakítanunk a játékszabályokat: „a minél többnek nyernie kell, akár kisebb pénzt is" elvet fel kell váltania a „lehet, hogy kevesebben nyernek, de a szükséges összeget" elvvel.
2. Minden módosítás támogatandó, amely szövetségeseket keres, és ezért kinyitja, ismertté teszi az Alap mûködését a társadalom minél nagyobb része számára.
- Továbbra is kezdeményezni kell minden olyan partneri viszonyt, olyan közös pályázatokat, mely növelheti a kultúra forrásait (turizmus, ifjúsági ügyek, informatikai fejlesztések);
- részt kell venni a digitalizálási feladatokban, az újfajta kultúraközvetítési formák elterjesztésében, mert ez jelentõsen csökkentheti a távolságot Budapest és a vidék, illetve a határon inneni és túli magyarság között;
- pályázataink útján „be kell fektetnünk" a gyermek és ifjúsági korosztályba, mert nem csak az õ jövõjükrõl, hanem a mi jövõnkrõl is szó van;
- egyik legfontosabb szövetségesünk a befizetõ. Az NKA ismeretségének növelésével bevételeink növekedése is járhat. A kis összegû járulék befizetési hajlandósága javulhat, ha a befizetõ tudja, mire megy a pénz.
3. Minden módosítás elkerülhetetlen, amely korszerûbbé, az európai standardokhoz közelibbé, könnyen hozzáférhetõvé, szolgáltatóvá, felhasználóbaráttá teszi az Alapot.
- meg kell tanítanunk pályázóinkat arra, hogyan nyerhetnek el támogatást európai forrásokból. Az indulási hajlandóságot „garantált önrész"-pályázatokkal szükséges serkenteni;
- harmonizálnunk kell pályázatainkat a kulturális minisztérium pályázataival;
- változtatnunk kell a szakmai ellenõrzés rendjét (esetleg az alapon kívüli független társadalmi ellenõrök bevonásával);
- a szakmai beszámolókban (ahol ez lehetséges) fokozatosan meg kell követelni a digitális mellékletet, és hozzáférhetõvé kell tenni a honlapon.